Výsledky bombardování pozic Islámského státu

Foto: Bombardování se účastní i stíhačky F-22 Raptor; ilustrační foto / U.S. Air Force
Bombardování se účastní i stíhačky F-22 Raptor; ilustrační foto / U.S. Air Force

Koalice několika států od 13. června až do středy minulého týdne zničila 3222 cílů Islámského státu (IS, ISIS, ISIL). Během náletů spojenecká letadla zničila nebo poškodila mimo jiné 980 budov a kasáren, 643 bojových pozic, 184 vozidel Humvee a 54 tanků.

Spojenecká letadla provedla celkově 1676 náletů na pozice Islámského státu v Iráku a Sýrii. Při náletech letadla shodila 4775 kusů přesně naváděné munice.

Náletu v Iráku se účastní kromě Spojených států také Austrálie, Belgie, Velká Británie, Kanada, Dánsko, Francie a Nizozemsko. Do náletů v Sýrii jsou pak zapojené země Perského zálivu Bahrajn, Jordánsko, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty. Kromě koalice svou vlastní bombardovací kampaň vede také Írán.

Údaje o počtech a typech cílů uveřejnilo minulý týden ve středu Centrální velitelství Spojených států USCENTCOM (United States Central Command).

Za zmínku stojí zničení 14 lodí, které sloužily k přepravě vojáků a zásob přes řeky Tigris a Eufrat. Nejdůležitějším bodem na seznamu je však likvidace 259 míst s ropnou infrastrukturou, přes kterou Islámský stát prodával ropu na černém trhu, především do Turecka.

Prodej ropy na černém trhu je hlavním příjmem Islámského státu, díky kterému může financovat svou válečnou kampaň. Spekuluje se, že současný řízený pokles ceny ropy je rovněž účelově namířen proti Islámskému státu.

Připomeňme, že nová irácká armáda získala (bezplatně nebo nákupem) od Spojených států i dalších západních zemí množství výzbroje. Konkretně šlo například o 140 tanků M1A1 Abrams, více než tisíc vozidel ILVA Badger, Reva, M1117 kategorie MRAP nebo více než 10 000 vozidel HMMWV (Humvee).

Množství západní výzbroje však padlo do rukou sunnitských povstalců z řad Islámského státu při obsazování pozic v severním Iráku. Povstalci pak dle možností (limitování především nedostakem náhradních dílů a opravárenským zázemím) používají ukořistěnou techniku v Sýrii nebo Iráku.

Koalicí (bez Íránu) bylo poškozeno nebo zničeno :
 + 58 tanků
 + 184 vozidel HMMWV (Highly Mobile Multi-purpose Wheeled Vehicles, Humvee)
 + 26 osobních obrněných vozidel
 + 303 zásobovacích vozidel
 + 394 dalších vozidel
 + 79 dělostřeleckých, protileteckých a minometných pozic
 + 41 shromaždišť techniky a vojáků
 + 11 pozic s improvizovanými nástražnými systémy
 + 16 velitelských pozic
 + 92 kontrolních stanovišť
 + 17 strážních stanic
 + 980 budov nebo kasáren
 + 673 bojových pozic
 + 52 bunkrů
 + 14 lodí
 + 23 skladišť
 + 259 míst s ropnou infrastrukturou

Plukovník Steve Warren, mluvčí Pentagonu, odmítl upřesnit, kolik procent techniky a pozic Islámského státu bylo zničeno. Stejně tak odmítl konkretizovat, jaký je poměr zničených nebo poškozených cílů, i když „úroveň zničení" je údajně „velmi vysoká".

„Neřekneme vám přesný počet tanků a vozidel Humvee, které nepřítel vlastní,"  říká Warren. „Nechceme, aby náš nepřítel věděl, kolik o něm víme."

Jak si všímá web Bussines Insider, zveřejnění zničených nebo poškozených cílů přichází den poté, kdy koalice čelí „obvinění" ze zabití civilistů při náletech. Vyšetřovatelé zkoumají dva případy, kdy při náletech mělo zemřít až pět civilistů.

Zdroj: Bussiness Insider

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Klíč k úspěchu Islámského státu – část. 2

Dnes navážeme na první část článku o tom, jak funguje Islámský stát (IS) na bezpečnostním a ...

Kdo je islámský stát, co sleduje a čím je nebezpečný?

V každodenním zpravodajství se dozvíme, kde probíhají boje v Sýrii a Iráku, a co na to říkají Turci, ...

Připojí se Čína k boji proti Islámskému státu?

Západní země a některé arabské země již několik měsíců podnikají letecké útoky proti cílům ...

USA poskytnou Iráku výzbroj za stovky milionů dolarů

Americká armáda poskytne Iráku nově vojenské vybavení v hodnotě 300 milionů dolarů. Iráčané dostanou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • peter123x
    19:22 08.02.2015

    http://www.ceskenoviny.cz/zpra... Nie je to celkom zvlastne,ze malicke Jordansko by dokazalo samo za par dni znicit alebo poskodit 20% zazemia IS.Ak by takto pokracovalo s utokmi v podobnej intenzite aj dalej tak za par tyzdnov by musel IS bez pardonu padnut. A tu NATO a jeho spojenci podla tejto spravy bombardovali pozicie takmer pol roka, a aj napriek tomu to vsak s IS do tychto dni vyzeralo, ze ho to podstatne neoslabilo, len spomalilo, navyse k tomu este zaznievaju hlasy, ze boj s IS moze trvat az roky http://svetvpreklade.sk/john-k... To znamena, ze bud Jordansko asi pekne prikrasluje svoje bojove uspechy, lebo na prvy pohlad sa aj celkom tazko veri tomu, zeby jeden maly stat dokazal, v podstate s obmedzenymi kapacitami za par dni dokazat viac, ako cele NATO za niekolko mesiacov, alebo NATO z neakeho dovodu doposial nevyuzivalo cely svoj potencial k pokusu o znicenie IS... No kazdopadne je tu zrejmy rozpor a niekto asi nehovori celu pravdu...

  • hovorka11
    14:06 01.02.2015

    KOLT:

    Podívejte se na místa bombardování spojenců. Proč je bombardují v místech, která je jednoznačně neoslabují ?
    Dle této mapky je vidět, že členská země NATO -Turecko, má velmi rozsáhlou hranici s ISIL. Pro ISIL je to jediná možnost, jak přežít. Bombardování se děje mimo tyto trasy a jaksi "reguluje" ISIL do protáhlého směru k Saudské arábii, která staví zeď proti ISIL.
    Zásobovací trasy pro ISIL tak zůstávají nedotčeny.
    Pokud bych byl účelový válečný stratég, tak bych tímto postupem získal pro ISIL celý veledůležitý pás mezi Tureckem a Saudskou arábií, nechal je, aby tyto místa vyčistili od syrských a írácko-íránských vojsk a potom v horizontu 3 let jak plánují američané je z "humanitárních" důvodů zničil a obsadil tato místa kontrolou mezinárodních "mírových sil". Tím by se mohlo začít pod dozorem s výstavbou plynovodu z SA a Kataru do Turecka, potažmo EU.

    Myslím, že jsem se trefil do tohoto strategicky šíleného plánu, který má trhlinu v tom, že ISIL v některých místech zadrhává a tím se neustále více fanatických islamistů vrací zpět do EU.
    Bombardování tak nadále bude sloužit pouze na udržení islamistů v "potřebném koridoru".

    http://isis.liveuamap.com/en/2...

  • KOLT
    21:03 16.01.2015

    Turecko nejedná podporou IS v zájmu USA prostě z toho důvodu, že IS není v zájmu USA. Co je na tom složitého pochopit? Je jedno, že SA podporuje IS a je spojencem USA. To totiž vůbec neznamená, že IS je zároveň v zájmu USA. Z mnoha důvodů není, a přijde mi, že rozebírat je, je zbytečně ztracený čas. Tak dám jen ten nejvýraznější – víte kolik peněz stojí USA bombardování pozic IS? Vážně má někdo dojem, že Obama by ty peníze radši nedal kupříkladu na tu svoji nepovedenou reformu zdravotnictví?

    Postoj Turecka vadí kde komu, včetně těch amofilů. Jenže Ti povětšinou chápou, že USA prostě nemůže Turecko (a ani SA) nějak zásadně nutit k boji proti IS. Naproti tomu spousta rusofilů má dojem, že by to USA měly udělat. V tom vidím ten rozdíl, který je dle mého daný celkovým náhledem na svět ;-)

  • hovorka11
    16:22 16.01.2015

    Ještě doplním, že naše zpravodajská služba přímo v televizi uvedla na dotaz redaktora kdo financuje islamisty, že hlavní sponzor je Saudská arábie.

  • hovorka11
    16:17 16.01.2015

    Tady je máme v jedné řadě, ruku v ruce.

    http://www.novinky.cz/zahranic...

  • semtam
    21:09 15.01.2015

    Vrata

    Vztah IS a Saúdské Arábie bych obrazně přirovnal ke vztahu NSDAP a SA. IS dělá špinavou práci a ničí sekulárně-šítské zřízení v Iráku a Sýrii a tím pádem oslabuje vliv Íránu v těchto zemí a navíc šíří sunnitský islám. Vazba Saúdské Arábie na IS je dokazatelná díky vojenské technice IS (viz. exchorvatské M79 i když zprvu šli do SFA). IS není jen povstání obyvatelstva Iráku a Sýrie. Mnoho jeho bojovníků je ze zahraničí. Vše organizovat a i zprvu hradit, aby věc měla svůj úspěch musí velmi bohatý organizátor. Tím pádem to musí být stát, aby dokázal pokrýt náklady a udržel smysl směřování IS.
    Saúdská Arábie musí v rámci možností kritizovat IS, aby její podpora nebyla moc vidět. Jinak by jí připadla odpovědnost za IS...

  • ILoveDaring
    17:36 15.01.2015

    KOLT: Souhlasím s vámi ve všem, až na jednu věc. Snažím se být nestranný a osobně se mi zdá, že postoj Turecka spíš vadí skalním Amofilům (Todomach a jiní).

  • hovorka11
    17:27 15.01.2015

    KOLT:
    Proč si myslíte, že Turecko nejedná podporou ISIL v zájmu USA ?
    Já si myslím, že těch důvodů, proč nezlikvidovat ISIL a jejich přístupové cesty je docela hodně a mohu je vyjmenovat.
    Problém mohou mít turci pouze pokud západ podpoří kurdy a potažmo vznik Kurdistánu. To se ale neslučuje se zájmy Saudské arábie Kataru, Íránu, Íráku a ani Sýrie. Izrael proti ISIL účinně plošně nezasáhne, protože to není v jeho zájmu (4x bombardoval cíle syrských vojsk) a jeho vztahy k Saudské arábii jsou na rozdíl od Íránu zájmově spíše partnerské . Navíc mu ISIL jistí izraelsko-americké těžební věže na Golanech proti Sýrii.
    -----------------
    "Ani mě moc nepřekvapuje, že většina těch, co NATO, Západu či USA kvůli tomuhle nadávají, jsou zároveň v menší či větší míře příznivci Ruska.."
    -------------------
    USA má za klíčové spojence na BV Israel, Saudskou arábii, Katar a řadu ostatních sunnitských despocií.

    Rusko má za spojence Írán a Sýrii.

    Když to srovnáte s tím kdo bojuje a proti ISIL a kdo ji podporuje, tak není co řešit.
    Já ISIL nepodporuji a nelíbí se mě ani její cesty z Turecka.

  • KOLT
    20:43 14.01.2015

    ILoveDaring: Mně principiálně nevadí, že Turecko nekoná tak, jak by si přály USA. NATO není VS, přesně, jak zmiňujete. Nicméně stejně jako Turecko můžeme i my hájit naše zájmy. A mezi ně jednoznačně patří porážka IS. Takže i my můžeme na Turecko v tomto ohledu (přiměřeně) kašlat. Což také činíme, takže v tomto smyslu je všechno OK.

    Pokud se tedy někdo pozastavuje nad tím, proč nedonutíme (myšleno NATO, respektive USA) Turecko jakožto našeho spojence k ukončení podpory IS, vlastně tím dává najevo, že nepochopil a) rozdíl mezi NATO a VS; b) jak se tahle hra – mezinárodní politika neboli hájení vlastních zájmů – hraje. Ani mě moc nepřekvapuje, že většina těch, co NATO, Západu či USA kvůli tomuhle nadávají, jsou zároveň v menší či větší míře příznivci Ruska... Na jedné straně nadávají, že NATO je služkou USA, na druhou stranu se rozčilují, když se ukáže, že tomu tak není. To jeden neví, jestli se smát nebo brečet.

  • hovorka11
    18:52 14.01.2015

    Čína nepodporuje ISIL. Je to nesmysl, kterým by se odřízli od ropných investic v Íráku a škodili sami sobě.
    Čína však prodávala a možná prodává zbraně Saudské arábii a to možná vysvětluje přítomnost čínských zbraní. I některá česká munice skončila u ISIL

  • ILoveDaring
    17:24 14.01.2015

    KOLT, cejkis: Co se týče Turecké podpory IS, tak na té není nic špatného a USA z toho nemůže vyvozovat žádné důsledky, ono NATO není Varšavská smlouva (i když by si to někteří republikánští jestřábi přáli) a všichni nemusí dělat to co jim USA řekne. Turecko sice podporou IS jde přímo proti zájmům USA, ale USA jde podporou kurdů přímo proti zájmům Turecka (Kurdi si nárokují čtvrtinu Turecka). Na druhou stranu, nic se nemůže přehánět (Turecko nemůže otevřeně podporovat IS a USA nemůžou kurdům dát Abramsy), ale i tak jsou turecko-americké vztahy na bodu mrazu a ještě k tomu je tu nesmyslné výtky z "Lidskoprávní a svobodné EU", se kterou podle průzkumů souhlasí jen občané Německa a Lucemburska.

    Samotný vývoz IS není důvod pro umělé snižování cen ropy, IS vyveze tak malé množství ropy, že způsobit kvůli tomu globální škody je nesmysl, ale válka proti IS má na klesající ceně ropy lví podíl.
    Důvody poklesu ropy:
    První-silný dolar, díky sílícímu dolaru se pochopitelně cena ropy za dolar snižuje.
    Druhý-USA, aby se pomstila Rusku za Ukrajinu (prosím toto téma dál nerozvádějte, jen to tu zmiňuju), aby se pomstila arabským státům za podporu IS, a aby oslabila a oslabila Venezuelský režim zrušila daně z břidlicové ropy a dovolila FEDu aby tisknul peníze a půjčoval je ropným společnostem (když je ropa pod 80-90 USD břidlici se nevyplatí těžit), z toho důvodu začala klesat ceny ropy, aby Rusko vyrovnalo nedostatečné příjmy a zvýšilo ztráty amíků z břidlicové ropy začalo těžit výrazně víc (cena výroby ruské ropy je 25 USD), na to reagovali státy OPEC dosáhnutím maximální povolné úrovně těžby a některé ji i překročily (SAE, Katar, výrobní cena arabské ropy je mezi 15-20USD)
    A to všechno vedlo k výraznému snížení ceny.

  • ILoveDaring
    15:17 14.01.2015

    On celý boj proti IS je z mezinárodního hlediska dost problematická, Rusko i USA otevřeně bojují, či podporují boj proti IS, to znamená, že z politického hlediska i země, které IS podporují (Čína, Katar, SA) musí oficiálně být proti IS.

    Jinak Raptor je fakt krasavec.

  • KOLT
    10:40 14.01.2015

    Ono Turecko má i další důvod, proč proti IS moc nezasahovat – jejich hranice s Irákem je hodně prostupná, její úplné uzavření je v praxi neuskutečnitelné. Pokud by se do bojů s IS aktivně zapojilo, reálně mu hrozí, že by IS začal podnikat teroristické akce na jeho území.

    Pane Grohmanne, palec hore! :-)

  • Vrata
    09:40 14.01.2015

    Semtam: ja bych si nebyl az tak uplne jisty podporou IS ze strany mistnich sunitskych statu. I pro ne je IS hrozbou, jednak je fundamentalnejsi a brutalnejsi nez vetsina rezimu v oblasti a jednak si dela narok na jejich ovladnuti. Co jsem slysel, tak vetsina islamskych duchovnich IS odmita a IS je ve verejnem islamskem prostoru v oblasti spise nenavidena a vysmivana. To samozrejme neznamena, ze jeji pritomnosti se nektere mocenske skupiny nesnazi vyuzivat proti druhym, viz. treba vas priklad s Tureckem a Kurdy.

  • Jan Grohmann
    09:17 14.01.2015

    Pánové, jestli se budete bavit o Krymu a Ukrajině, tak tuhle diskuzi rychle ukončíme, ok? To opravdu nemůže vydržet nemluvit o Ukrajině?

  • Kozlus
    09:05 14.01.2015

    O predchozich referendech na Krymu se uz nemluvi, ze? Vysledek byl totiz uplne stejnej, ikdyz tam tehdy byla UA armada. Jak hlasovala UA armada na Krymu? 90% lidi z posadek se rozhodlo zustat na Krymu a dat UA sbohem. BTW: Co Kosovo? Tam hlasovani pod hlavnemi jednotek zapadu nevadilo, ze? Co volby v Afganistanu a Iraku? Taky nevadi?

  • shal
    08:23 14.01.2015

    semtam: Myslíte to že obyvatelstvo rozhodlo v referendu pod patronátem ruské armády? Opravdu si myslíte že to má vůbec nějakou legitimitu? Nikdo krom Rusko toto referendum neuznává. Rusko se vzdalo dalších východních oblastí Ukrajiny jenom pod tlakem sankcí. Od začátku chtěli rezštěpení Ukrajiny, která by vedla k anexi dalších území jako na Krymu. Tisíce ruských "dovolenkářů", ruská těžká technika a hlavní velitel separatistů jako plukovník ruských speciálních jednotek, ruští politici mluvící o přišlenění východu Ukrajiny k Rusku svědčí o tom, že Rusko prahlo o východní Ukrajině a vzdalo se ji jenom kvůli tlaku západu.

    Kozlus: NATO není žádný žijící organismus, který by se rozmnožoval a šířil samovolně. NATO se rozšiřuje jenom proto, že nezávislé státy se rozhodly do něj dobrovolně vstoupit. A to že se blíží k hranicím Ruska jenom svědčí o tom, jak moc se tyto státy obávají ruského imperialismu a rozpínavosti, že i kdysi silně neutrální státy hlasitě mluví o vstupu do NATO.

  • Kozlus
    23:56 13.01.2015

    Jo! Presne tak! To Rusko si strasne dovoluje! Vzdyt se podivejte, jak posunulo svoje hranice k zakladnam NATO! Moment, vlastne...

    Rusko, Irak, Libye. Co je spojuje? Nechteli obchodovat ropu za dolar...

  • semtam
    23:55 13.01.2015

    Nejúspěšnější likvidace IS je típnout mu dodávky peněz a munice. To mělo přijít jako první. Nálety na shromaždiště a těžkou techniku jsou účinné až po odříznutí od zdroje.
    Na Blízkém východě už chybí relevantní spojenec. On by i byl, ale má dlouhodobě nálepku nepřítele.
    Turecko je plně svéprávný stát, ne jako zbytek NATO. Turecko cítí daleko větší ohrožení od Kurdů než od IS. Jedná v duchu nepřítel mého nepřítele je můj přítel. Je pro něho jen výhodou, když Kurdové umírají v bojích s IS. Takhle mu IS maže potencionální nepřátele bez turecké účasti. Samotný IS se tímto bojem sice také oslabuje, ale není pro Turecko takovou hrozbou jako Kurdové.
    Proto má IS od Turecka doposud podporu a navíc z něho Turecko díky ropě i profituje.
    Dalšími spojenci IS jsou Saúdská Arábie a Katar (plus i možná někdo další z regionu). IS vlastně prosazuje saúdské zřízení státu. Saúdská Arábie společně s Tureckem financují stavbu mešit v Evropě i poskytují finanční dary pro západní vysoké školy (proč asi :)

    Evropa jako taková ztrácí své spojence ať již smluvní nebo i perspektivní a navíc sama má zaděláno na vnitřní nepokoje.

    shal

    Odpusťte, ale Vaše bod jsou docela úsměvné. Rusko doposud nijak neprojevilo o území na vých. Ukrajině zájem. Dokonce separatisty dopředu informovalo, že nemají ruskou podporu. O Krymu rozhodlo místní obyvatelstvo, jaké je zde dlouhodobě žijící. Tudíž odkupem území by jste vzal všechny práva obyvatel Krymu.

  • shal
    22:41 13.01.2015

    Muž, co zírá na kozy: Kolaps Ruska si nikdo nepřeje, ale přesně tohle se stane, bude-li situaci pokračovat stejným směrem. Putin skončí jako Kaddafí, vnítřní konflikty roztrhají Rusko a občanská války dorazí zbytek.

    To však neznamená, že sankce nemají opodstatnění a měly by být zrušeny. Rusko si musí uvědomit, že tudy cesta nevede a že tenhle přístup ji zavede do záhuby. Pokud nechce Rusko skončit tímto neslavným způsobem, tak má dvě možnosti. 1) Vzdát se Krymu a východní Ukrajiny. 2) Vzdát se jenom východní Ukrajiny a Krym od Ukrajiny odkoupit. To znamená přestat podporovat separatisty na východě, zaplatit obrovké peníze jako válečné reparace a v rámci urovnání vztahů podepsát s Ukrajinou třeba dodávky zemního plynu na 100 let zdarma v aktuální výši. Ano, bude to drahé. Pravděpodobně to bude Rusko stát stovky miliard dolarů, ale i přes to všechno to bude levnější a bude mít menší následky než kolaps Ruské federace.

  • Kozlus
    21:37 13.01.2015

    K Turecku: EU ve sve debilite zavrhla Nabucco i South stream pro dopravu plynu do EU aby se obesla problemova Ukrajina. Vzpomente si na problemy s dodavkou plynu. RF plyn pousti, ale na Ukrajine se zahadne ztraci...
    Takze se Turecko dohodlo s RF a RF postavi plynovod do Turecka a cela EU ted bude skemrat, aby se mohla na Turecko napojit. Proc? Plynovodum pre UA jaksi konci zivotnost. Takze energetickou bezpecnost bude ovlivnovat stat, ktery opakovane nebyl prijat do EU, ktery se celkem zajimave radikalizuje a ktery jde otevrene proti zajmum NATO. Gratulujeme EU! Vic zmrsit se to snad uz nedalo!

    South Stream: Bulhari meli trasu pres svoje uzemi naplanovanou a tusim, ze uz se zacalo i s pripravama. Jenze EU opet predvedla dalsi genialni tah a celou vec zatrhla. Bulhari tak prijdou o pekny penize z tranzitnich poplatku (Turecko dekuje :) ) a nejspis to bude stat kreslo prezidenta i celej parlament

  • Kozlus
    21:18 13.01.2015

    "Celá situace je zdánlivě absurdní "
    Ano, to je a ne jen zdanlive. Turecko ma jednu z nejsilnejsich a nejmodernejsich armad NATO. Je to nas velmi dulezity spojenec na Blizkem Vychode. To ano. Zaroven je to ale obrovskej pruser do budoucna. Turecko se totiz demokratickou cestou dost radikalizuje a priblizuje se ostatnim muslimskym statum v oblasti. V soucasnosti financuje IS tim, ze od nich kupuje ropu, umoznuje bojovnikum prechod pres svoje uzemi a pry je i necha lecit v Turecku. Zaroven durazne brani vybaveni Kurdu tezsi vyzbroji. Kurdi jsou spolu se Syrskou armadou jedini, kdo neco proti IS zmuzou i na zemi.Iracka armada a tzv umirneni rebelove bud dostanou nehorazne na zadek, nebo opusti/daruji vyzbroj IS. Pripadne rovnou zmeni strany. Na strane IS uz bojuji podstatne efektivneji. Pamatujete na ty setnuty novinare? IS je koupil od tech "hodnych" rebelu.... A to nemluvim o financni podpore pro IS ze strany nasich uzasnych spojencu jako je Katar. Da se rict, ze zapad dela presny opak toho, co by v te oblasti delat mel. Sekularni a relativne normalni staty zlikvidoval a nabozensky fanatiky ve vedeni statu bereme jako spojence. Podivejte se na Katar, SAE, SA, ...

  • hovorka11
    18:17 13.01.2015

    V čem je problém ?
    Bombardování západem bez uzavření zásobovacích cest ISIL považuji za nesmysl, který dělá z měst a vesnic neobydlená místa schopná "nového osídlení" za pomoci "mírových sil" a bez vlivu Sýrie..
    Turecko je země NATO. Stačilo by pohrozit vyloučením a EU s USA sankcemi jako Rusku, které aktivně bojuje proti islamistům a tím uzavřít ISIL cestu z Turecka s jejich zázemím. Přesto to NATO neudělá.
    Co se bude dít, až vojáci ze Sýrie budou blízko Tureckých hranic ? Zasáhnou protiletecké patrioty z Turecka?
    Celá situace je zdánlivě absurdní
    -------------------------
    "Německý šéféf zpravodajců Hans-Georg Maassen vyzval Turecko, aby zabránilo extremistům přechodu do Sýrie a tím vstoupení do ISIL.
    Turecko je klíčovou zemí, protože přes 90 procent extremistů cestovalo do Sýrie přes Turecko," řekl Maassen."

    Jak to, že naši "úhlavní" nepřátelé z Íránu tuto zprávu otisknou a u nás ne ?

    http://english.farsnews.com/ne...

  • hovorka11
    16:48 13.01.2015

    Otecko:
    Před 2 lety přeloučská Excalibur army zprovozňovala a vybavovala tanky T 72 pro americkou firmu. Když jsem se známého ptal, který tam dělá proč ? Tak mě odvětil "pro výcvik". Dál jsem z něho ani rozumy netahal....

  • otecko
    15:38 13.01.2015

    Teda, to je šok, kolik techniky IS získal od Irácké armády.... fakt .

    Ropa se pašije přes největšího spojence NATO na Blízkém východě?? To jako není pro politiky NATO A EU na palici?? To je spojenectví "na baterky"... jak může za této situlace Aliance fungovat, když důvěra je v ..pr....!

  • KOLT
    12:11 13.01.2015

    tomas.benus: Máte pravdu, v případě Kobani velmi pravděpodobně došlo k nasazení operátorů SF. Na území Iráku si umím představit i o něco rozsáhlejší operace SOF, tedy jednotek typu Rangers, které by řešily kritická místa. Dokázaly by navádět silnou leteckou podporu, zároveň by se nemusely až tolik skrývat jako SF, protože pár operátorů se prostě nemůže postavit velké skupině povstalců (jak to dopadne se lze dočíst kupříkladu v "Operace Red Wings"). Naproti tomu rota Rangers má sam o sobě značnou útočnou sílu, spolu s leteckou podporou je už poměrně velký oříšek i pro mechanizované jednotky (zvlášť, když ty jednotky s tou mechanizací nejsou zrovna dobře vycvičené a sehrané).

  • tomas.benus
    12:00 13.01.2015

    KOLT: súhlasím, už len kvôli efektívnej spolupráci s letectvom, ale aj pre zvýšenie morálky domorodých síl atď., má nasadenie SOF svoje opodstatnenie, a myslím si (a asi nie som sám) že k neoficiálnemu nasadeniu dochádza prakticky kontinuálne, pričom frekvencia týchto akcií zrejme stúpa. Zaujímavý je prípad Kobane, ktoré oficiálne ubránili Kurdi na zemi svojpomocne, no treba si uvedomiť, že v prvotných a najkritickejších okamihoch bojovali "len" sýrski Kurdovia z PPU, ktorý nemali zďaleka také historické väzby na US SOF ako Pešmergovia v Iraku. Keďže letecká podpora sa v priebehu bojov výrazne zefektívňovala, myslím si, že US SOF boli prítomné a pomáhali s koordináciou útokov, už len preto, že PPU proste s niečím takým nemala dovtedy skúsenosti.

    V neposlednej rade by som chcel poukázať na staronovú metódu zapájania sa do ozbrojených konfliktov, a síce súkromné bezpečnostné/vojenské agentúry, ktorých personál z veľkej časti tvoria bývalí vojaci, pričom ich výzbroj prakticky v ničom nezaostáva sa výzbrojou armády. Podľa všetkého tvoria tichý, no podstatný príspevok v boji proti IS na zemi (http://www.hlavnespravy.sk/kur...

  • Muž, co zírá na kozy
    11:37 13.01.2015

    shal: Zvláštní je, že si skoro nikdo neuvědomuje, že kolaps ruského trhu nepostihne pouze české firmy přímo vyvážející na tamní trh, ale sekundárně vzniká přetlak výrobků na celém evropském trhu ze všech zemí, které se na Rusko orientovaly. To znamená, že i když je vývoz v řádu procent, celkový postih ekonomiky může vzrůst na desítky procent a navíc přichází s určitým zpožděním.
    Nebýt pádu cen ropy, bylo by už dnes Německo, jako jeden z velkých obchodních partnerů Ruska v recesi a postupně by stahovalo ostatní země, včetně nás.
    Orientace na jiné trhy, je taková prázdná fráze, která se krásně říká, ale velice těžko realizuje, obzvláště, když nové trhy musejí hledat i ostatní země zapojené do sankcí.

    A upřímně, v případě vypuknutí nějaké anarchie v Rusku bude vývoz to poslední, co nám bude dělat vrásky na čele....

  • KOLT
    11:01 13.01.2015

    tomas.benus: V principu souhlas. Ačkoliv si myslím, že jistá pomoc přímo na zemi by nebyla od věci. Především Kurdům by bylo bývalo hodně prospělo, kdyby jim pomohl nějaký rozumně dimenzovaný výsadek SF+SOF. Na druhou stranu takhle můžou být hrdí, že to zvládli sami :-)

  • KOLT
    10:58 13.01.2015

    Pánové, kroťte trochu své military nadšení. Kobercové bombardování, termobarické pumy, dokonce neutronové bomby.... to nemyslíte vážně, že ne? A argument o tom, že by ty civilisty stejně IS zlikvidoval, ten už mě vážně zvedl ze židle. My ty lidi chceme chránit! I kdyby jen z toho důvodu, aby jich co nejmíň prchalo do Evropy. Jo, mrtví sem nepoběží, ale všichni přeživší okolo ano, protože jim bude jasné, že sami si na sebe neutronku nehodíme. Každá civilní ztráta způsobí, že naroste počet místních (a nejen jich), kteří budou Západ nenávidět.

  • tomas.benus
    08:00 13.01.2015

    kubo4747: táto alternatíva sa ponúka na prvý pohľad sama, dobyť späť územie by nebolo o veľa ťažšie, ako bolo pre Francúzov dobyť sever Mali v roku 2012. Lenže pozemné vojská západu je možno práve to, čo IS chce... Hovorí síce o boji proti neveriacim a pod., no v skutočnosti zatiaľ zabíja skoro výhradne moslimov...,samozrejme IS by inváziou veľa stratil, ale po stránke propagandy by mu pomohlo, že by si mohol pripísať skalpy západných vojakov (bez obetí by to totiž žiaľ určite nešlo...)

    Zároveň si treba uvedomiť, že invázia by takmer určite bola obmedzená na územie Iraku, keďže na území Sýrie (keby aj bola politická vôľa pre inváziu) by sa len ťažko našiel politicky prijateľný partner schopný to územie udržať.

    Takže bohužiaľ, moslimské krajiny sa musia naučiť, že sme pripravení im pomôcť, no musia si uvedomiť, že svoje problémy musia definitívne vyriešiť vlastnými silami (aspoň môj názor...)

  • memo
    02:24 13.01.2015

    Nějaká ta termobarická bomba nebo hlavice by tam také mohla spadnout. Ovšem nebylo by lépe vyzkoušet N bombu? Podle Janes ji už američané a francouzové nemají ale jistě by se nějaká dala znovu vyrobit a vyzkoušet v reálu. Diskutovaný byl její účinek na obrněnou techniku /pancíř s přídavkem boru, ochuzeného uranu/ a také v urbanizovaném prostředí. Nic méně plošný účinek N bomby by měl i demoralizující efekt na bojové odhodlání Islámského státu a zrychlil jeho pád.

  • shal
    00:57 13.01.2015

    GAVL: A co se týče Kellnera, tak o toho bych se nebál. Ten se již myslím nějakou dobu připravuje na kolaps ruské ekonomiky a dočasný propad akcií jeho firmy nás nemusí vůbec zajímat, protože jeho české divize jsou zdravé a nejsou závislé na ruském trhu.

  • shal
    00:54 13.01.2015

    peter123x a GAVL: Mýlíte se. Je velký rozdíl mezi deflací způsobenou vnějšími vlivy jako je právě cena ropy a tou způsobenou snižování vnitřních cen na trhu. Deflace způsobená nízkými cenami ropy může Evropě jenom prospět. Nikoliv ublížit. Lidem zůstane v kapse více peněz a deflace je způsobená vstupy energií a není systémová, jakou třeba zažívalo Japonsko od roku 85 po 20 let.

    Nám můžou nízké ceny uškodit jenom nepřímo tím, že Rusko se zhroutí, Putinovu mrtvolu kulkou v zátylku hodí někde do škarpy a Rusko si zažije nestabilitu v podobě vlastního separatismu na vlastní kůži a tedy české firmy nebudou moci do Ruska vyvážet. To je sice problém, ale ne zase tak velký. Firmy se už začínají orientovat mimo ruský trh a kolaps ruské ekonomiky bude trvat léta.

  • 23:33 12.01.2015

    Jednoznačne treba urobiť inváziu proti ISIL ak keď nie, tak aspoň kobercovo bombardovať. Malo by to veľa civilných obetí, ale ISIL by ich aj tak pozabíjal sám.

  • GAVL
    22:15 12.01.2015

    peter123x
    je to tak jak píšete, jen bych to trošku konkretizoval
    Od období posílení ruské ekonomiky díky Putinovské klice, se začala značná část automobilového průmyslu EU orientovat na ruský trh. Tudíž výdělek tohoto odvětví je dosti závislý na kupní síle ruského občana. Pokud bude kupní síla Rusa klesat s poklesem ceny ropy, bude klesat i výdělek automobilového průmyslu EU. Jestliže náš průmysl je převážně orientovaný na produkci aut , tak to rozhodně není dobrý vývoj.
    Netýká se to samozřejmě jen vývozu naší produkce či tamní výroby dceřiných podniků, ale i investic do ruských firem na finančních trzích, pak tu jsou i úvěrové společnosti.
    Díky poklesu hodnoty Rublu závislé na ceně ropy, klesla hodnota Kelnerovi pobočky Home kreditu.
    http://ekonomika.idnes.cz/pad-...

    http://ekonomika.idnes.cz/mlad...

    http://byznys.lidovky.cz/skode...

    Toto jsou věci, které si už každý mohl přečíst a vytvořit si na základě toho nějaký základní představu o stavu věcí o tom jak je ruský trh destabilizovaný a přitom pro nás významný.

  • Todomatch
    20:55 12.01.2015

    To je +/- 20 zásahů každý den po dobu půl roku. Tyhle věci fungujou, monotónní každodenní ničení přináší v čase postupné udolávání protivníka. Žádné velké řeči a důsledné systematické působení. Už teď mám dojem, že o nějakém významném postupu IS neslýchám, dřív to bylo denně. Připomíná to protiruské sankce, váhání, pak shoda, nastavení a působení. Trvá to, zdá se to zprvu nesmyslné a neúčinné, ale v čase se začínají výsledky projevovat. I tady jsem četl, jak jsou údery sofistikovanými zbraněmi proti IS nesmyslné a neefektivní. Akorát náklady zase nese západ a největší jistě Spojené státy a několik málo arabských zemí.

  • tomas.benus
    19:01 12.01.2015

    ujo Marek: tu je zopár príkladov konkrétneho zapojenia iránskych F-4/-5 a Su-24, mimo iné je údajne používaná aj navádzaná letecká munícia iránskej výroby. http://theaviationist.com/2014...

    Ak narazím na ucelenú analýzu umiestnim sem odkaz

  • peter123x
    18:58 12.01.2015

    No co sa tyka Gavla, musim sa ho nastat. Lebo naozaj moze mat paradoxne lacna ropa negativny vplyv na ekonomiku, hoci to bezni ludia tak vnimat nemusia,a tesia sa z lacnejsieho benzinu. A uz to aj robi problemy a vrasky na cele urcitym ludom. Lebo, kto aspon trocha sleduje financne spravy,tak vie,ze EU sa momentalne prepadla do deflacie, a to v prevaznej miere zavinenej lacnou ropou,co moze v horsom pripade vyustit do dalsej krizi. Teda z toho vyplyva ak zlacnenie takejto komodity nepride v pravy cas, tak moze mat teoreticky viac negativny ako pozitivny dopad.
    ujoMarek. No podla mna sa takychto dat nedockame, lebo hoci urcite existuje neaka koordinacia medzi Iranom a Nato, tak asi vela veci medzi sebou z pochopitelnych dovodov nezdielaju. Jedine ak by Iran v tejto veci urobil neaku tlacovku, inak asi nie...

  • ujo Marek
    18:40 12.01.2015

    neboli by nejaké bližšie informácie o Iránskom nasadení v bombardovacej kampani?

  • cejkis
    18:22 12.01.2015

    Turecko

    Země, která chtěla vstoupit do EU.
    Země, která se odmítla podílet na náletech proti ISIL.
    Země, přes kterou proudí do EU islámští radikálové s pasy EU.
    Země, která je členem NATO a změnila si identifikaci FoF u výstražných přijímačů.
    Země, která se stává významnějším partnerem Ruska než dosud.
    Země, která má jednu z největších armád na světě.
    Země, která je jedinou zábranou proti vpádu ISIL do EU.

    Brusel, máme problém......

  • pjek
    18:17 12.01.2015

    Když mluvčí Pentagonu řekne "nevím", znamená to, že ví, že reálné údaje by poskytly diametrálně odlišný obraz o úspěšnosti operací.

  • hurvo
    17:55 12.01.2015

    to beny : mne ta veta dava zmysel jedine keby autor bol rus :D

  • Beny
    17:20 12.01.2015

    pro GAVL:
    Asi jsem tě nějak dobře nepochopil a tak se chci zeptat jaký negativní vliv bude či má snižování cen ropy pro nás občany či ekonomiku ČR popřípadě EU?? Protože já to i když jako neznalec vnímám spíše opačně

  • GAVL
    16:58 12.01.2015

    Místo snižování , ceny ropy, které může mít i pro nás neblahé ekonomické následky, by bylo lepší snažit se zabránit prodeji ropy do Turecka a jiných zemí. Pokud v Turecku někdo nakupuje ropu od Isl. státu tak by měl být náležité stíhán. Zajímalo by mě zda se Turecko reálně snaží tento obchod zastavit a zda je případně na Turecko vyvíjen jakýkoli tlak ohledně řešení této věci. Pokud by se Turecko k tomuto stavělo vlažně a nemělo by výsledky, měli bychom začít uvažovat o tom na jaké straně vlastně stojí.