AH-64E Block II Compound: Vysokorychlostní bitevní vrtulník Apache

AH-64E Block II Compound: Vysokorychlostní bitevní vrtulník Apache
Vizualizace vysokorychlostnícho Apache se zadní tlačnou vrtulí. (Zvětšit)

Firma Boeing na každoročním vojenském fóru 75th Annual Forum and Technology Display představila model vrtulníku AH-64E Block II Compound, což je vysokorychlostní verze bitevního vrtulníku AH-64 Apache. Vrtulník AH-64E Block II je reakcí na iniciativu FVL (Future Vertical Lift), která hledá novou generaci vysokorychlostních strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing).

Projekt vysokorychlostního bitevníku AH-64E Block II je navržen jako dočasná náhrada do příchodu zcela nové kategorie vysokorychlostních bitevních strojů kategorie VTOL. První stroje FVL americká armáda (US Army) získá před rokem 2030, ale bitevní vrtulníky Apache (resp. nejnovější Guardian) ponesou hlavní tíhu leteckých bojových operací US Army minimálně do roku 2040.

AH-64E Block II vychází z technologií vrtulníku Lockheed AH-56 Cheyenne ze 60. let minulého století. Bitevní AH-56 dokázal létat rychlostí téměř 400 km/h, ale v roce 1972 armáda projekt zrušila. Oficiálním důvodem byla zastaralost tehdy ještě používaných „analogových a mechanických“ zbraňových systémů. Armáda následně spustila program AAH (Advanced Attack Helicopter) z něhož vyšel současný „digitální“ bitevní vrtulník AH-64 Apache.

Problém je, že AH-64D Apache (s radiolokátorem Longbow nad rotorem) dosahuje maximální rychlostí 279 km/h. Není přitom jasné, zda jde o maximální rychlost bez podvěšených zbraní nebo i se zbraněmi. Americká armáda ale hledá mnohem rychlejší stroje, které dokáží velkou rychlostí překonávat oblasti, kde působí nepřátelská protivzdušná obrana.

Stroje FVL musí proto létat minimálně rychlostí 430 km/h, i když například konvertoplán V-280 Valor dokáže cestovat rychlostí až 520 km/h (max 560 km/h). U projektu FLRAA (viz dále) je přitom minimální rychlost požadována alespoň 463 km/h.

Boeing jako dočasné řešení (do kompletního přechodu na stroje FVL) nabízí vrtulník AH-64E Block II se zadní tlačnou vrtulí, který dokáže létat cestovní rychlostí 345 km/h. Vysokorychlostní Apache unese až 2676 kg užitečného zatížení, ale není jasné, zda jsou v této hodnotě započítány jen zbraně (rakety, kanónová munice), nebo také posádka a palivo. Současný AH-64D má prázdnou hmotnost 5350 kg, normální vzletovou 7270 kg (maximální 10 105 kg), unese ve vnitřních nádržích 1100 kg paliva a pod křídly na čtyřech závěsnicích 770 kg zbraní (zřejmě také včetně kanónové munice) .

Model vrtulníku AH-64E Block II

AH-64 Block 2 díky větší nosnosti má delší křídla s celkově šesti závěsnými body. Kromě toho bojový rádius vzrostl na 846 km oproti 480 km u AH-64D. Podle firmy Boeing, takto hluboce modernizovaný Apache bude k dispozici v roce 2028 a může létat až do roku 2060. Boeing již v lednu provedl šestici testů modelu AH-64E Block II (v 30% velikosti) v aerodynamickém tunelu.

„Boeing se snaží poskytnout cenově dostupné prostředky, aby udržel současný americký armádní střední útočný vrtulník, AH-64 Apache, způsobilý pro velmi komplexní vícedoménové budoucí bojiště až do roku 2060,“ uvádí společnost Boeing. „Cílem Boeingu je v časovém rámci roku 2028 nabízet a zavádět nové technologie, které tvoří pokročilý Apache.“

Je otázkou, pro jaký projekt Boeing vysokorychlostní Apache vůbec nabízí. Projekt AH-64E Block II firma rozvíjí za vlastní peníze a armáda zatím nemá časový plán náhrady bitevních vrtulníků Apache / Guardian.

V současné době běží pouze programy FARA a FLRAA:

Boeing společně s firmami AVX/L3, Bell, Boeing, Karem Aircraft a Sikorsky se od dubna účastní programu nového lehkého průzkumně-útočného vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), což je program náhrady vyřazených vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior. Většina z firem získala na vývoj 700 - 800 milionů dolarů (Sikorsky 938,4 milionu dolarů). Dva nejlepší týmy postaví v roce 2022 letuschopné prototypy a o zahájení sériové výroby FARA se rozhodne v roce 2028.


AH-64D Apache Longbow; ilustrační video

Nyní úkoly vyřazených OH-58D plní vrtulníky Apache, resp. nejnovější verze AH-64E Guardian. Problém však je, že AH-64E má maximální vzletovou hmotnost 10 432 kg, ale armáda v případě FARA hledá levnější stroj o maximální vzletové hmotnosti 6350 kg. Je tedy nepravděpodobné, že pro program FARA Boeing nabídne mnohem těžší AH-64E Block II. Boeing samotný se přitom ke své nabídce pro program FARA nijak nevyjadřuje.

Podle Boeingu je AH-64E Block II určen spíše pro modernizaci současné flotily vrtulníků Apache / Guardian tak, aby mohly působit vedle strojů FVL do té doby, než bude k dispozici zcela nový vysokorychlostní bitevní vrtulník.

Kromě FARA druhým běžícím programem je FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), který hledá nástupce víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk. FLRAA poslouží tedy k přepravě vojáků a materiálu, k blízké letecké podpoře, k vysazování a vyzvedávání vojáků v bojových zónách, a také jako doprovod konvertoplánů V-22 Osprey.

První let „vrtulníku“ FLRAA  se očekává na jaře 2025 a první jednotka získá nové stroje na přelomu let 2029 a 2030. US Army požaduje minimální cestovní rychlost s plným nákladem a v plné konfiguraci 463 km/h, ideálně 519 km/h.

V každém případě FVL patří mezi šest klíčových modernizačních priorit americké armády. Hlavním úkolem FVL je vyvinout novou generaci „vrtulníků“, které budou létat „dvakrát rychleji a dále“ než současné vrtulníky.

Zdroj: Defence Blog

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Testy vysokorychlostních vrtulníků v Rusku

V Rusku začalo testování technologického demonstrátoru vysokorychlostního vrtulníku. Ke konci ...

Vysokorychlostní bitevní vrtulník Apache s tlačnou vrtulí

Americká armáda (US Army) v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) hledá ...

Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km

Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...

První let přelomového vojenského vrtulníku SB>1 Defiant

21. března poprvé vzlét dvourotorový vojenský vrtulník SB>1 Defiant. Vrtulník je produktem ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • MeV6
    16:17 21.05.2019

    Zajmavé řešení, docela se mi i libí.

    Někde jsem četl, že jedním z důvodů nezavedení AH-56 Cheyenne byla i předpokládaná taktika nasazení. Zatímco Apache sázel na skrývání se za terénní překážky, kopírování terénu a nízký let obecně, Cheyenne měl na nepřítele útočit strmými a rychlými ztečemi z větších výšek - bohužel pro něj by se tím dostal přímo do palebné obálky právě zaváděných sovětských PVO systému ZSU 23-4 Shilka.

    Njn.

  • cejkis
    23:40 20.05.2019

    A v Náměšti by stačilo déčko. Jak jednoduché, 10ks, specifikovat, poptat, nechat schválit Kongres.

    Néé, oni musí 5 let nakupovat Huey a řešit p... zda to má tuhle raketu a nebo nemá raketu, aby nakonec koupili blackhawk a na modernizované Mi171 se chodili koukat. Při porovnání ČR a zbytku světa jsme opravdu talenti.

    • TF_HU
      05:22 21.05.2019

      cejkis

      Vzhledem k tomu, že neznáte výchozí stav, cíl a problémy s tím spojené. Nechápete, že Armáda nehledá bitevní vrtulník.

    • Jirosi
      10:11 21.05.2019

      To je řešení! Na bok hodit madla, a výsadek by se za letu držel.

  • skelet
    14:51 20.05.2019

    Lehké oprášení starší myšlenky firmy Piasecki
    https://sites.google.com/site/...

    • Jirosi
      16:52 20.05.2019

      Jeden by řekl, že 60. léta byla před 90., ale ono ne.

      • skelet
        11:13 21.05.2019

        nepochopil jsi pointu. Tato myšlenka "zrychlení" stávajících vrtulníků (AH-1, AH-64, UH-60) tu již byla. To že existoval program AH-56 nijak nepopírám ;)

      • Jirosi
        11:23 21.05.2019

        Pointu sem pochopil, ale oni nepoužívají řešení firmy Piasecki.
        Ale řešení z Ah-56, tedy zadní vyrovnávací rotor + tlačná vrtule.

        • skelet
          14:26 21.05.2019

          wow

  • Pauli
    14:23 20.05.2019

    Proč mají ty nové rychlostní vrtulníky dva rotory nad sebou, jako kamovy? Má to stěžejní vliv na vyšší rychlost, nebo kvůli nosnosti?

    • Lukash
      14:31 20.05.2019

      Podla mna na kompenzaciu chybajucej vrtule na chvoste. Protichodne vrtule nad sebou vzajomne kompenzuju neziaduci rotacny pohyb vrtulniku co za normalnych okolonstii zabezpecuje vrtula na chvoste. Ak sa mylim tak sorry :)

      • GlobeElement
        14:41 20.05.2019

        Určitě je to tak. Tenhle APACHE má ovšem jen jeden hlavní rotor a jeden na ocase jako vyrovnávací.

        Ty dva rotory nad sebou nejsou zas tak jednoduché řešení,jednak musí být dost vysoko od sebe, aby se lopatky nesrazily a taky se musí řešit složitější proudění vzduchu. Proto se to moc nerozšířilo.

    • Jakub2
      15:20 20.05.2019

      Protože to souvisí se směrem otáčení a rychlostí otáčení rotorových listů za vysoké dopředné rychlosti:

      "Připomeňme, že dosáhnout s klasickým vrtulníkem rychlostí větší než 400 km/h je krajně problematické. Při velkých rychlostech konce postupujících listů rotoru dosahují rychlosti zvuku ve vzduchu, zato ustupující listy se pohybují rychlostí, která je nižší než dopředná rychlost vrtulníku, takže na nich vzniká jen velmi slabý vztlak. Za těchto okolností je téměř nemožné udržet bezproblémový ustálený let."

      https://www.armadninoviny.cz/t...

      • Jakub2
        15:21 20.05.2019

        Tedy 2 protiběžné rotory nad sebou řeší problém nízkého vztlaku na té straně, kde rotorové listy "ustupují".

        • damik
          15:29 20.05.2019

          Dalsi moznost je pridat kratsi kridla, ktere by kompenzovaly stratu vztlaku pri vyssich rychlostech na jedne strane rotoru. Prijde mi to osobne jako lepsi a jednoduchsi reseni nez 2 rotory.

        • Jirosi
          16:24 20.05.2019

          Damik: Ani ne, viz:
          "AH-64E Block II vychází z technologií vrtulníku Lockheed AH-56 Cheyenne ze 60. let minulého století."

          https://en.wikipedia.org/wiki/...

          I ten nový Ah, má vyrovnávací zadní vrtuli! (takovou malou na levé straně zadní plochy)

    • Filip_
      15:55 20.05.2019

      Při vysokých rychlostech vrtulníky s 1 rotorem ztrácejí vztlak (nemají dost velká křídla, která by to vyřešila). Dvojitý rotor tento problém vyřeší a díky tomu může vrtulníky se zadní tlačnou vrtulí dosahovat vysokých rychlostí. Jeden rotor také rotuje v opačném směru než ten druhý. Funguje to jako vyrovnávání, aby se vrtulník nedostal do vývrtky a nezřítil. Př: U běžného vrtulníku se rotor točí proti směru hodinových ručiček (točivý moment jde po směru). Ocasní rotor je tedy na levé straně vrtulníku a vzduch tlačí z levé části vrtulníku do pravé. Díky tomu se udrží vrtulník rovně. Ubíráním a přidáváním výkonu ocasního rotoru s vrtulníkem otáčíš na místě. :) Je to jen tak ve zkratce. Stačí umět základy fyziky. :)

      • Jirosi
        17:00 20.05.2019

        Vrtulník z principu točí vrtulí, tím vytváří vztlak pro let.
        Na jedné straně je to rychlost vrtule + dopředná rychlost
        Na druhé straně je to rychlost vrtule - dopředná rychlost

        I dvojitý rotor má tento problém. Ale díky protiběžným vrtulím ztrácí vztlak symetricky.

        Zadní vyrovnávací rotor, atd. řeší gyroskopický moment vrtule.
        2 proti běžné vrtule svým otáčením tyto momenty vzájemně vyrovnávají.

        • RiMr71
          17:15 20.05.2019

          "Vrtulník z principu točí vrtulí, tím vytváří vztlak pro let.
          Na jedné straně je to rychlost vrtule + dopředná rychlost
          Na druhé straně je to rychlost vrtule - dopředná rychlost"

          ...tak tento odstaveček Jirosi musím ukázat o víkendu večer na letišti, bude prča :)

          • Jirosi
            18:29 20.05.2019

            Uznávám špatně zvolený techniky pojem.
            Jedná se o rotor z listy.

          • Filip_
            23:59 20.05.2019

            Rozepsal bych to i více a z fyzikálního hlediska podrobněji, ale to bych tady byl dlouho. To co jsem ti napsal jako základ stačí.
            Každý vrtulník konstrukče odlišný má jiné fyzikální parametry, které musíš splňovat, aby se udržel ve vzduchu. :) Jak říkám, bylo by to na dlouho. ;)

      • Filip_
        00:17 21.05.2019

        Omlouvám se za menší fyzikální chybu. Rotor u běžného vrtulníku s 1 hlavním a jedním ocasním rotorem má směr otáčení po směru hodinových ručiček (pohled z vrchu). Vyrovnávací moment ocasního rotoru jde také ve směru. Až reakční moment hlavního rotoru jde proti směru.
        (Reakční moment má snahu otáčet vrtulníkem proti směru HR)

        Ještě jednou se omlouvám za mou chybnou formulaci.

    • balm
      22:41 21.05.2019

      Protože nejsou vhodné pro svou vysokou detekovatelnost radarovými prostředky (výrazně se zvyšuje RCS). Čím vyšší bezpečnost a manévrovací schopností, tím větší vzdálenost mezi hlavami rotorů a tím pádem klesá šance na přežití a splnění úkolu. Nesmíte se na to dívat z pohledu transportních vrtulníků, ale v kontextu úkolů a požadavků kladených na AH-64 Apache, který nastupuje na bojiště v okamžiku a bez většího zajištění. Skrytý lovec, jehož úkolem je zničit obrněnou techniku nepřítele, kterou není bez ochrany.

  • Jakub2
    13:25 20.05.2019

    Jen pár poznámek:

    1/ Boeing už dokázal prodat US Air Force F-15X Advanced Eagle, teď zkouší stejnou taktiku na US Army s Apačem.
    2/ Boeing je už "zaťatý" v projektu SB-1 Defiant, proč nepoužít stejné řešení o pro Apače? Strach z nevychytaných technologií (zavěšení rotorových listů)? Vyšší náklady?
    3/ Ta kulová senzorová hlava z AH-64A Apache... to je nějaký fór na diváka? Nebo se snad snaží prodat Pentagonu, že v rámci úspor vývojových nákladů nebudou sahat do avioniky?
    4/ Protipískové filtry a ochlazovače výstupních plynů budou? Vypadat jak?


    Jinak maketa je to pěkná, ale moc šancí na realizaci jí nedávám - bude to stát majlant. Ze stejného důvodu ostatně skončil i "navalizovaný Apache". Priority jsou jinde.

    • Gibon
      15:14 20.05.2019

      1/ block II je modernizacia existujucich vrtulnikov AH64
      2/ zrejme vidia priestor na trhu, komu by tuto modernizaciu predali. Vobec to nemusi byt iba US Army
      3/ suvisi s bodom 1/ Ak budu modernizovat pre zakaznika AH64A, potrebuju overit jeho aerodynamicke vlastnosti pri vyssich rychlostiach
      4/ preco by mali vyzerat inak ako na AH64E. Je to AH64-E BLOCK II

      • Jakub2
        15:32 20.05.2019

        1/ Už dnes jsou Apače daleko nejdražší bitevní vrtulníky na trhu (pravděpodobně asi taky nejlepší), kolik zákazníků si bude moci dovolit přestavbu na Compound? Možná tak ropné monarchie v Zálivu...
        2/ Ano Arabové koupí všechno, viz pokročilé verze F-15.
        3/ Ta senzorová hlava je vnějškově de facto stejná jako ta původní z roku 1982. Podívejte se, jak vypadají senzorové hlavy na podvěsech (Sniper, Litening), které nosí stíhací bombardéry - kulová pouzdra. Novější verze mají ještě více aerodynamické (zašpičatělé) provedení. Vzhledem k tomu, jak rychle by měl Compound létat, by měl dostat na nos něco lépe tvarovaného (kvůli aerodynamickému odporu a namáhání konstrukce).
        4/ Pokud chci "prodat" zákazníkovi vývoj nové verze (tj. Boeing hledá sponzora, ne odběratele), tak proč nechávat na maketě kus designu starého 40 let? Koupil byste si mercedes s výfukem z Trabantu?

        • RiMr71
          15:52 20.05.2019

          ...ano... případný zákazník pro takové miliardové nákupy se rozhoduje na základě jednobarevného nelétajícího zmenšeného modelu z výstavy...
          ...svatá prostoto...

        • Jirosi
          17:14 20.05.2019

          Odhadovat z kusu "plastu" na maketě, jaké senzory a pohony jsou uvnitř, tomu říkám představivost.