Vývoj a dodávky vozidel ASCOD pokračují, novou ženijní verzi dostane španělská armáda

Vývoj a dodávky vozidel ASCOD pokračují, novou ženijní verzi dostane španělská armáda
Španělské ženijní vozidlo Castor / GDELS (Zvětšit)

Jedním z největších uživatelů obrněných vozidel ASCOD je španělská armáda. Od přelomu tisíciletí postupně do své výzbroje zařadila stovky těchto strojů a v blízké době k nim přibudou další desítky kusů nejnovější ženijní verze. To jen dokazuje, jak univerzální a nadčasovou platformou ASCOD je.

Výrobce vozidel ASCOD společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) nabízí druhou generaci této platformy i české armádě v rámci výběrového řízení. Ministerstvo obrany v současnosti vybírá mezi třemi možnostmi, vedle typu ASCOD 42 jsou to ještě vozidla CV-90 a KF-41 Lynx. Kromě ceny, výkonnostních parametrů i systémového vybavení bude důležitou součástí rozhodovacího procesu i míra zapojení českého průmyslu do výroby vozidel vybraných pro AČR.

Tento aspekt však musí zahrnovat i podíl českého průmyslu na pozdějších modernizačních projektech pro tyto stroje. Budou totiž sloužit desítky let a pro průběžné modernizační zásahy je zásadní konstrukční a technologická filozofie vozidel. Jaký konkrétní typ česká armáda vybere, je zatím ve hvězdách. Je ale jisté, že nebude stačit pouze výběr a nákup nejvhodnějšího vozidla. Z výběrového řízení musí vzejít komplexní řešení, které zajistí soběstačnost České republiky nejen po stránce provozu vozidel, ale také jejich servisu i pozdější modernizace či vývoje a výroby nových verzí, a to po celou dobu životního cyklu techniky.

Česká armáda poptává 6 verzí – bojové vozidlo pěchoty, velitelská, průzkumná, ženijní, vyprošťovací, zdravotnická a dělostřelecká pozorovatelna. Výhledově ale budou potřeba další, například samohybný minomet, vozidlo palebné podpory, ale také protiletadlové systémy na ochranu mechanizovaných jednotek na bojišti či nosiče specializovaných bojových či podpůrných a elektronických systémů. Je tedy klíčové, aby domácí průmysl byl i v budoucnu schopen vyvíjet nové verze na bázi již zavedených vozidel nebo pro ně projektovat a vyrábět modernizační řešení. Jen tak budou finanční prostředky ve prospěch bezpečnosti země i rozvoje českého strojírenského průmyslu vynaloženy efektivně.

Podmínkou je ovšem moderní platforma, která to umožňuje, a ochota výrobce přenést potřebné technologie a know-how do Česka. ASCOD je jednou z nejmodernějších obrněných platforem ve své kategorii nejen co do vybavení a výzbroje, ale také konstrukce podvozku i korby a jejího pancéřování. GDELS v rámci programu ASCOD nabízí české armádě komplexní podporu nejen technologickou, servisní, ale i výcvikový program posádek a technického personálu. Především však počítá s širokým zapojením českého průmyslu do výroby, dodávek i zabezpečení provozu vozidel české armády a také do následných modernizací i vývoje nových verzí v budoucnu.


Castor; větší foto / GDELS

Ostatně společnost GDELS tento přístup už uplatnila během dodávek vozidel typu Pandur II CZ a jejich zavedení do výzbroje AČR i později během jejich provozu. Většina verzí panduru ve výzbroji AČR totiž byla za asistence GDELS vyvinuta v českých podnicích, velká většina strojů byla v Česku i vyrobena. Servisní služby pro AČR zajišťují rovněž české společnosti a nové verze KOVS a KOVVŠ Pandur II CZ v současnosti dodávané české armádě vznikly na rýsovacích prknech českých vývojářů a vyjíždějí z bran kopřivnické společnosti TDV.

Nová vozidla ASCOD pro Británii i Španělsko

Dnes je k dostání na světových trzích jen několik málo obrněných platforem, které splňují požadavky na rozvojový a modernizační potenciál v příštích desítkách let. ASCOD mezi ně patří. První sériová vozidla ASCOD španělská a rakouská armáda zavedla do výzbroje kolem přelomu tisíciletí pod označeními Pizarro a Ulan. Nicméně vývoj vozidla ASCOD dodávkami pro španělskou a rakouskou armádou neskončil. Už v roce 2004 společnost GDELS představila jeho pokročilou a značně vylepšenou druhou generaci označovanou jako ASCOD 2. Další technologický rozvoj vedl ke vzniku dvou vývojových větví a v současné době je ASCOD 2 nabízen ve dvou verzích – lehčí ASCOD 35 a těžší ASCOD 42. Jak označení napovídají, jde o vozidla s různou maximální hmotností, výkonnostními parametry i užitečnou nosností.


Castor; větší foto / GDELS

Důkazem možností a technologického potenciálu platformy ASCOD je modernizační projekt uskutečněný během uplynulého desetiletí ve Španělsku, v rámci něhož tamní armáda dostala k vozidlům Pizarro z první dodávky stroje vylepšeného standardu Pizarro 2, nebo modernizace vozidel Ulan rakouské armády v posledních několika letech. Univerzálnost typu ASCOD demonstruje také velký vyzbrojovací projekt britské armády pojmenovaný Ajax, díky němuž získá téměř šest stovek nově vyvinutých obrněnců, jejichž výrobu GDELS přenesla do Velké Británie. První prototyp bojového vozidla Ajax (na platformě ASCOD 42) byl představen v roce 2015, dnes už běží sériová výroba naplno a poslední kusy dostanou britští vojáci v roce 2024. Nejnovějším příkladem nadčasovosti platformy ASCOD je dodávka více než tří desítek kusů nově vyvinutého ženijního vozidla VCZAP Castor pro španělskou armádu, které doplní již zavedené obrněnce Pizarro.

Castor pro ženisty

Španělsko pro druhou fázi nákupu vozidel Pizarro v roce 2012 objednalo celkem 83 kusů vylepšených bojových vozidel pěchoty označovaných jako VCI/C Pizarro II a také 36 ženijních VCZAP Castor. Dodávky vozidel bojové verze VCI/C výrobce GDELS-Santa Bárbara Sistemas splnil v roce 2017, poté přišel na řadu vývoj stroje VCZAP pro ženisty. Prototyp se odborné veřejnosti poprvé představil před rokem v Madridu na květnovém veletrhu FEINDEF. Castor následně čekaly několikaměsíční náročné testy, které dopadly úspěšně. Nic už tedy novým strojům nestojí v cestě do výzbroje španělských mechanizovaných jednotek, poslední exempláře by si španělští vojáci měli převzít v příštím roce.

Základ ženijního VCZAP Castor konstrukčně vychází z vozidel Pizarro 2, stejná je podvozková část i pohonný systém, ovšem korba je nově vyvinutá přesně podle požadavků na moderní ženijní vozidlo. V konstrukci jsou uplatněny některé technologické celky a řešení použité u nejnovějších verzí ASCOD 35 a 42 nebo u britských vozidel programu Ajax. Ve srovnání s bojovými vozidly Pizarro má Castor vyšší a částečně jinak tvarovanou korbu, která je opatřena přídavným pancéřováním. Konstruktéři vylepšili balistickou odolnost korby i protiminovou ochranu vozidla, jeho celková maximální hmotnost tak narostla na hodnotu 33 t.


Castor; větší foto / GDELS

Interiér s novou ergonomií a rozmístěním elektronických systémů pojme devět členů osádky. Tvoří ji velitel, řidič, operátor zbraňové stanice a v zadní části je prostor pro šest ženijních specialistů. Podobně jako verze ASCOD 42 nabízená české armádě je i Castor vybaven dvojitou podlahou (tzv. double deck). Toto řešení lépe chrání osádku před účinky výbuchů min než sendvičová konstrukce podlahy. Osádka sedí na speciálních protivýbuchových sedačkách a její členové nemusejí mít při jízdě nohy na speciálních lištách (jako u většiny jiných obrněných vozidel této kategorie), protože konstrukce dvojité podlahy dostatečně tlumí účinky výbuchů, a brání tak zraněním dolních končetin. Navíc nehrozí ani zranění od předmětů ležících na podlaze, které jsou explozí pod podvozkem u jiných vozidel s velkou razancí vymrštěny vzhůru. Bezpečnost osádky také umocňují speciální úchyty s tlumiči, kterými je uchyceno vybavení v kabině.

Osádka má k dispozici také soustavu kamer, která monitoruje celé okolí vozidla v rozsahu 360 stupňů a doplňuje ji i systém detekce laserového ozáření. V případě ohrožení může osádka Castoru vystřelovat zadýmovací granáty ze dvou šestihlavňových odpalovacích zařízení situovaných po obou bocích korby. Konstrukce i vybavení vozidla umožňují osádce ovládat veškeré systémy a ženijní vybavení z interiéru pod ochranou pancíře. Ke speciálnímu vybavení patří vytyčovací komplet OMS instalovaný na zádi vozidla, který slouží k vyznačování průchodů v minových polích pomocí značkovacích tyčí elektropneumaticky nastřelovaných do země.

Castor má na pravé straně horní části korby naviják s vyvedením na příď vozidla, na ní je pak umístěn adaptér CIT sloužící k instalaci ženijních aplikací. Jde konkrétně o dozerovou radlici EAB, vyorávač min TWMP nebo odminovací tral LWMR. Vozidlo může uvnitř kabiny přepravovat protitankové miny, ovšem na úkor několika členů posádky. K ochraně vozidla slouží dálkově ovládaná zbraňová stanice Samson Mini vyzbrojená těžkým kulometem M2 ráže 12,7 mm s celokruhovým odměrem. Základem pohonné soustavy je vznětový osmiválec MTU 8V-199-TE20 o výkonu 540 kW propojený s plně automatickou převodovkou. Zajímavostí je, že Castor má zodolněné palivové nádrže umístěny na zádi vozidla mimo prostor osádky, což přispívá k její ochraně při bojovém poškození stroje nebo při výbuchu min či nástražných výbušných zařízení pod ním. Vozidlo je také v případě potřeby možné osadit mobilním univerzálním mostním systémem VFB Cobra.

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

Výroba vozidel ASCOD 2 už běží, ze Španělska se postupně přesune do Británie

Před několika lety britská vláda v rámci programu Specialist Vehicle (SV) vybrala pro svou ...

Nejnovější obrněná vozidla Eagle V od GDELS dostanou jednotky německé a švýcarské armády

Začátkem března tohoto roku německý parlament schválil finanční prostředky na pořízení desítek ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Geronimo
    15:59 14.07.2020

    Bude Armáda ČR s 30mm pořád pozadu ?

    https://topwar.ru/173072-zhert...

  • Geronimo
    22:20 29.06.2020

    Pánové ať si říká kdo chce co chce německý zbrojařský průmysl má tradici a jsou strojirenským provedením na špici, kam se hrabe Španěl nebo Švéd. Ta Puma siluetou a manevrovatelností nejlépe nahrazuje naše BVP, je to prostě evoluce Jagpanzeru. Bezosadková věž je trend. Ale pokud chcem splnit naše požadavky tak jedině Lynx. A pokud armáda na tyhle nový BVP namontuje 30mm kanón jen proto že chce jednotnou munici s Pandury a ušetřit peníze tak to nejsou vojáci - válečníci, ale civilisti a hlupáci. Podivejte se kam jde vývoj v Rusku Derivacija ZAK-57, uvaději jako kanón na PVO, ale první články co o něm vyšly byly, že bude na ničení BVP a zvětšujou ráži nejen kvůli pancířům, ale hlavně chtěj ničit cíle na vzdálenost okolo 6km bez raket levněji. Takže pokud tam nedáme ráži 40-50 mm s programovatelnou municí tak je celý nákup BVP propadák. Pak by se měly modernizovat Pandury na vyšší ráži. Když teď zavedem všude 30mm v budoucnu bude výměna dražší......

    • Jirosi
      13:38 30.06.2020

      Prototypů mají hodně, ale reálně na bojišti nasazují úplně jiné stroje.

    • Klimesov
      14:56 30.06.2020

      jeden z hlavních požadavků je 30mm kanón ovšem s tím aby šel jednoduše upravit na 40mm :-)
      Lynx bych vnímal jako stroj, který může mít velký potenciál a proto bych ho měl v hledáčku. Může na něm vzniknout celá řada zajímavých kousků, které by se v budoucnu AČR hodily, a navíc při jeho velikosti a vnitřním prostoru by to dovolilo vybavovat pěšáky všemožnou rozšířenou výzbrojí a výstrojí, popřípadě munici atd. atd. Ale je tam to ale, že Lynx není odzkoušen a nevíme jaké bude mít dětské nemoci a jak moc bude stát jejich odstranění.

      Cv-90 naproti tomu je odzkoušený stroj, ale už se jedná o 4 generaci a je otázkou kolik z té konstrukce toho půjde ještě vůbec vymáčknout v budoucnu. Je otázkou jakou perspektivu ten stroj má pro budoucí rozšíření pěchotního vybavení atd. atd.

      ASCOD-II mi připadá jako takový kompromis všeho. Takový nemastný neslaný, ani neurazí ale zároveň ani nenadchne. Prostě dokáže splnit všechny požadavky AČR, zároveň díky ASCOD-I by se mohl považovat za odzkoušený stroj, i když je otázkou do jaké míry zrovna tohle bude hrát roli, když vlastně všechny stroje jsou defakto originály, a jeho potenciál do budoucna tam taky nějaký bude, nějaký standardní.
      Suma sumárum, osobně si myslím, že víc než technické a výkonnostní data budou hrát při výběru ty, kdo nám nabídne nejvíc. Největší spolupráci, největší přesun technologií atd. atd.
      reálně všechny 3 typy splňují základní technické a výkonnostní požadavky AČR, jen každý jinak.

  • flanker.jirka
    12:06 27.06.2020

    S rychlostí výběru a polemice o tom co by bylo nejlepší, tak nejlepší už by bylo stavět BVP pro 50 mm Bushmaster. Dobře to loni komentoval Starlight.
    https://www.armadninoviny.cz/k...

    ...než se opravdu něco zavede do výzbroje, tak už to možná bude standard pro, v té době, pořizované stroje.

    • Scotty
      18:43 28.06.2020

      To aby věž umožňovala zástavbu kanónu větší ráže je pochopitelně jeden z požadavků.

    • semtam
      21:01 29.06.2020

      flanker.jirka

      Sice Starlightův komentář má několik nepřesností jako třeba smysl a důvod 57 mm kanonu, ale jinak v jádru věci je samozřejmě pravdivý, větší ráže kanonů se nedělají pro srandu králíkům.

  • juhelak
    18:29 26.06.2020

    Jeste dodám ze Nemci by nemuseli mít problem celou vyrobni linku udelat v ČR..u nich zadna primo není..Nemecká armáda Lynx kupovat nebude..oni proste jen potřebují pro ten vůz referenci a zavedení v nejaké armádě...Jinak jsou pro ne duležité projekty na nový eurotank, pripadně na naše poměry obrí zakázka na nákládaky. Případně pokud si myslí na zakázku pro USA na nové bvp tak budou 100% chtít aby to jezdilo bud u nas nebo v Australii..takze marže múže být minimální a muzou to brát spís jako investici.

  • juhelak
    13:29 26.06.2020

    Hlavně aby něco vybrali protože bych už rád viděl reálnou podobu vítěze. Ono se to může i dost lišit od těch vozidel co tu jezdili na zkouškách.
    S ten Lynx je nabízen všude možně, tak ten vývoj a testování a odstraňování much porad probíhá.
    Docela by mě zajímalo jestli některé své vozidla výrobci upravili podle podmínek a nebo postavili úplně nový kus.. Případně ho zkompletuji až pokud zvítězí.

  • apache
    11:20 26.06.2020

    Srdce říká CV90. Rozum ASCOD. Zkušenost "hlavně ne Lynx".

    Na CV90 se mi vždy líbil ten 40mm kanon, jenže ten není pro nás ve hře a ani by se nám z logistických důvodů nehodil.

    Lynx možná bude dobrý. Možná se z něj stane bestseller. Možná by to byla neskutečná výhra pro AČR. A možná taky ne. A s ohledem na zkušenosti si musíme přiznat, že v zavádění novot jsme celkem smolaři. Novátorský přístup bych přenechal Elonu Muskovi, naše armáda není SpaceX. Prostě už nevěřím, že by se nám podařilo trefit na výjimečně dobrej kšeft. Byli bychom nakonec rádi, když by z toho nebyl velkej průser.

    Nejrozumnější volbou je podle mě to "nejnudnější" vozidlo - ASCOD. Svojí práci odvede, v porovnání s u zkoušek bezkonkurenční Pumou s ním panuje jakási "provozní spokojenost" u celé řady armád. A potenciál do budoucna to taky má.

    Jsem ale rád, že nenesu zodpovědnost za výběr. Neznám detaily. A ať vyberou cokoliv, stejně to bude špatně a rozjede se již tradiční kolotoč mediálního lynčování a přehlídka rozumbradů v komentářích na fejsu.

    • semtam
      11:42 26.06.2020

      apache

      U Ascodu to není tak růžové, jak se může zdát.
      Ascod slouží v současné době pouze v Rakousku a Španělsku.
      Britská verze Ajax, jež byla vybrána v roce 2010 dodnes není v operačním nasazení a první várka není ani dodána.
      https://www.janes.com/defence-...

      Pro objektivitu musím napsat, že podobné protahování je poměrně ve vojenském prostředí časté a hlavně není známo, co problémy způsobuje.

      ASCOD 2 je oproti ASCODu, který slouží v Rakousku a Španělsku, dost velký skok vpřed a tím pádem u něho hrozí také porodní bolesti, protože doposud není nikde zaveden.

      Do jisté míry se to samé dá říci o CV90 ve verzi Mk.IV, zde ovšem CV90 má výhodu v plynulém a postupném vývoji a tak problémy technického rázu bude mít ze všech BVP nejmenší.

      • Scotty
        12:37 26.06.2020

        Ovšem jasná nevýhoda je značně stísněný prostor pro výsadek. To vozidlo je stavěné na 6 vojáků. Sedm se tam taky nějak vejde, ale to osmé místo je vyloženě nouzové pro vojáka bez hlavy. Ostatně tady v čase 1:17 je to pěkně vidět.
        Také nutnost mít nohy strčené spolubojovníkovy v rozkroku to je vyloženě high-tech.
        https://www.autosalon.tv/repor...
        Navíc je dost otazníků s přenosem výroby. Svařování se údajně dělá jen ve Švédsku a oba konkurenti už alespoň naznačil jak si přenos výroby zhruba přestavují. Švédové v tom zatím mlží a jediné co nabídli je "výhodná" půjčka, jejíž přijetí naštěstí neprojde přes naše zákony.

        • semtam
          12:57 26.06.2020

          Scotty

          Značně stísněný prostor CV90 rozhodně nemá, to už taková zde kdysi značně propagovaná PUMA má prostor stejný, ne-li ještě menší (na vojáka).
          CV90 není stavěné pro 6 vojáků, ale pro 8 vojáků (3+8). Nepletete si to opravdu s Pumou?
          Nějaké verze (jako třeba finská) mají osádku 3+7 s tím, že osmé místo je zastavěné. A opravdu se osmý voják do vozidla vejde i s hlavou, jak je vidět ve "vašem" videu v čase 3:15.
          Nutnost mít nohy strčené "v rozkroku" není, to je doporučeno z důvodu snížení energie při vjetí na minu.

          Opět kolují zde fámy, které nejsou ničím podložené, které toto vozidlo dehonestují a naopak se zase nepodloženě tvrdí, že Lynx se bude kompletně vyrábět tady. Což pochybuju, protože přenos Know-how v požadavcích nemáme a ani pro to nejsou vyčleněny prostředky.
          Proto jsem na tyto zkazky opatrný, protože se může jednat pouze o markenting namířený do široké veřejnosti.

          • satai
            13:18 26.06.2020

            A Puma bije cernochy!

          • semtam
            13:27 26.06.2020

            satai

            Koho bije PUMA to nevim, to víte vy, já ale zase vím její TTD.

          • satai
            13:40 26.06.2020

            Hele, argumentovat na namitku, ze CV90 je male tim, ze Puma je mala... to je typicke biti cernochu.

          • semtam
            13:46 26.06.2020

            Satai

            Hele dědku, já ale netvrdím, že prostor je malý. Prostor je dostatečný, tak akorát. Jen jsem připomněl to, že celá řada diskutujících považuje BVP PUMA za jedno z nejlepších BVP, ale nikdo mu nikdy nevyčetl "malý" prostor pro osádku, ale u CV90 se to pokoutně kritizuje.

            Takže bití černochů to je, ale úplně opačně, než jsi myslel.

          • Heretic
            13:53 26.06.2020

            Měl jsem pocit, že v podmínkách je přenos know-how

          • semtam
            14:15 26.06.2020

            Heretic

            V podmínkách je přenos alespoň 40% podílu na výrobě českým firmám. Tím pádem se samozřejmě nějaké Know-how do Česka dostane, ale bavit se o kompletní výrobě BVP v ČR je utopie.

          • Scotty
            14:43 26.06.2020

            semtam
            Škoda že je to zabíráno tak aby nebylo pořádně vidět jak je tam ten sedmý a osmý voják naskládaný. Osmý voják je evidentně usazený až v prostoru věže a vzhledem k uspořádání stropu CV-90 tam prostě míň místa nad hlavou bude.
            http://www.palba.cz/album/disp...

            S prostorem co nabízí Lynx se to v každém případě nedá srovnat.
            http://www.palba.cz/album/disp...

            Máme v požadavcích minimálně 40% podíl výroby pro náš průmysl. Jak jsem psal, ostatní firmy už své představy alespoň zhruba představily. Zatím co BAE stále nic.
            Rheinmetallu v přenosu maximálního podílu výroby v podstatě nic nebrání. Jejich armáda tyto BVP neodebírá, další potencionální zákazník je až v Austrálii a česká práce je stále výrazně levnější než ta německá.

          • semtam
            15:01 26.06.2020

            Scotty

            To, že vnitřní prostor KF41 je větší je zřejmé, ale kvůli tomu nelze říci, že vnitřní prostor CV90 je výrazně stísněný. CV90 je stále v normě a akceptovatelný.
            Nic není ideální, KF41 kvůli velkorysému prostoru musí mít o to větší pancéřování, kvůli tomu silnější motor a to všechno se promítne do nákladů. Dále nikde není psáno, že v BVP se bude vždy jezdit v 8 lidech, dost o tom pochybuju. Ale jako možnost, proč ne.

            Co jak nabídne Rheinmetall jsou jen spekulace, ohledně levnosti práce to lze říci to samé o Švédsku, Rakousku i Španělsku. Protože ČR je ze všech 4 zemí (D,A,S,E) nejlevnější.

  • flanker.jirka
    21:36 25.06.2020

    Základní předpoklad pro GDELS je už splněn, pan Dalík je na svobodě.

    Osobně doufám, že vyhraje ten kdo nabídne co nejvíce výroby a dokumentace k technice pro možnost vlastní stavby jiných variant a kompletní úrovně údržby.

  • andrejvendig
    21:06 25.06.2020

    Podle mě v BVP budou hrát hlavní parametry.. průmysl v čr, klasická cena, spolehlivost, vývoj v čr, posádka 3+(8-9+) a rozšíření typ vozidla (bojové, průzkumné s dronem, dělostřelecstvo, minomet, s velkým dělem 120mm+ a další)
    Podle mě vyhraje ASCOD nebo Lynx

  • Rase
    20:07 25.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    Pro představu, tak co nabízí konkurence:

    Koncem roku 2019 oznámil Rheinmetall, že má v úmyslu vyrábět věže Lance 2 ve svém závodě Rheinmetall Automotive v Ústí nad Labem. Tedy pokud bude zvoleno jejich vozidlo. V červenci 2018 byla založena dceřiná společnost Rheinmetall Česká Republika s.r.o., společnost již údajně vykoupila pozemky v Trmicích. Zde se zmiňuje výroba jak samotného Lynxe tak i kanónů - patrně MK30-2/ABM ráže 30 mm.

    Pro představu, tak Rheinmetall nabízí prakticky kompletní balíček všeho co sám vyrábí, nabídnutá cena by tak mohla být docela zajímavá. Nemluvě o možnosti transferu technologií a vývojového střediska. Oproti tomu GDELS sice nabízí svůj Ascod, který je relativně oblíbený, ale výrobu izraelské věže jen zprostředkovávají. Byť by v tom taky neměl být problém a tuto cestu zvolili i ve Španělsku a Rumunsku. Přeci jen General Dynamics je zbrojní gigant a má významné kontakty. Až na chvostu naší trojičky je BAE Systems, kde nabízejí už hodně výběhové CV90 s možností domácí výroby jen bojové věže (bez kanónu) a korby se musejí dovézt ze Švédska, což omezuje budoucí potenciál. BAE si tento deficit uvědomuje a snaží se nabízet podíl na jiných zakázkách (takové ofsety), ale osobně tomu moc nevěřím. Tuzemské firmy by s nimi spolupracovaly tak jak tak, obdobně jako Slovenské (viz třeba minomet Mjölner). Rheinmetall je teď docela progresivní a očekávám že brzo představí maketu zmiňovaného tanku na bází KF41 s kanónem ráže 130 mm, tedy potenciálně zajímavé i pro AČR, nemluvě o domácím průmyslu. Lynx je sice nevyzkoušená platforma, ale Austrálie i USA s tím zatím nemají problém a má i zde docela slušné šance. Je to samozřejmě riziko, ale potenciál do budoucna je zde velmi zajímavý.

    Osobně mi přijde Lynx jako nejzajímavější ze všech tří vozidel nabízených AČR.

    • semtam
      02:20 26.06.2020

      Rase

      Měl by si poznamenat, že většina z toho co píšeš je ve fázi jedna paní povídala. Prozatím nic není jisté a nabídky výrobci teprv předloží.
      Nějak si pozapomněl na smlouvu BAE s VOP Šternberk, jež patří mezi nejlepší vojenské podniky u nás.

      Lynx, pro nás vzhledem k požadavkům ve verzi Lynx 41 pořádně ani nespatřil světlo světa a staly by jsme se jeho prvním uživatelem se vším všudy co k tomu patří. Vzhledem k poměrně velkým problémům, jež se táhnou pravděpodobně do dnešních dnů s BVP Puma v německých ozbrojených silách je pořízení Lynxe koupě zajíce v pytli, která se může znatelně prodražit a nebo v lepším případě protáhnout operační připravenost u AČR.
      Lynx 41 váží 44 tun (možnost až 50 tun) a s jeho rozměry není zrovna drobek.
      Jeho provoz nebude asi nejlevnější.
      Nabízí sice asi nejlepší ochranu posádky a modulárnost konstrukce také svádí k zamyšlení, ale mínusy v podobě toho, že se jedná de-facto stále o prototyp, který nemá vychytaný mouchy spíše říká ruce pryč.

      ASCOD vzhledem k českým požadavkům bude opět v jiné verzi než mají ostatní jeho uživatelé, ale určitě bude dotaženější než Lynx. Určitou výhodou je firma GDELS od které máme Pandury, to ovšem může být ve finále i nevýhoda, pokud nechceme mít všechna vejce v jednom košíku. GDELS očividně nenechává nic náhodě a svůj produkt náležitě propaguje...

      CV90, pokud se BAE bude snažit, může nabídnout nejpříznivější cenu + je také to, že uzavřel smlouvu se státním podnikem VOP.
      CV90 ve verzi pro AČR není žádný výběhový typ, jak se tu někteří vtipálci snaží říct, ale prodělal již několik evolucí byť se starým kabátem. Je to dost podobné evoluci F-16.
      CV90 slouží v řadě evropských armád a jedná se o osvědčené vozidlo.
      BAE s BVP CV90 pokud splní nároky na zapojení českého průmyslu a nabídne výhodnou cenu, tak nějaké závažné nedostatky nemá, ba naopak.

      Samozřejmě dále tu máme různé lobistické a politické tlaky, kšefty, apod.

      • Rase
        12:40 26.06.2020

        Ten Ascod a CV90 jsou tak skvělé, že je v Austrálii vyřadili hned v úvodu. Osobně budu rád za cokoliv nového.

        • semtam
          13:00 26.06.2020

          Rase

          Z důvodu?
          Asi proto, že PUMA je tak skvělá, že šla jako první v Austrálii do kopru...

          • satai
            13:21 26.06.2020
          • Rase
            13:26 26.06.2020

            Puma stejně jako u nás nesplnila zadání na osádkovou věž, kterou rovněž požadovali. Pokud vím, tak nebyla do Austrálie ani poslána na zkoušku. CV90 tam bylo a neprošlo.

          • semtam
            13:30 26.06.2020

            satai

            Vždyť šla první z kola ven, protože nesplňovala požadavky Austrálie. Konkrétně nejde osadit osádkovou věží.
            Takže to osočování z lhaní si nech na doma ju.

          • semtam
            13:30 26.06.2020

            Rase

            Ok, takže důvod neznáš.

          • Rase
            13:46 26.06.2020

            semtam:
            Nevím co víc bys ještě chtel. PSM se prostě rozhodlo že vývoj Pumy s osádkovou věží je pro ně nesmyslný, tak se z obou tendrů stáhli sami.

          • semtam
            13:54 26.06.2020

            Rase

            Myslel jsem CV90 a klidně i Ascod.

      • Jirosi
        15:52 26.06.2020

        "CV90 slouží v řadě evropských armád a jedná se o osvědčené vozidlo."

        To sice jedná, ale rád argumentujete Finskou cestou. Ve Finsku si místo dalších CV90 raději modernizují BVP.

        • flanker.jirka
          16:10 26.06.2020

          CV 90 nahradily ve Finsku BMP 1, ne BMP 2. Tehdy byla ve hře modernizace BMP 1 o jinou věž s kanonem Bushmaster 25 mm, tehdy se právě místo modernizace rozhodli pro CV 90. BMP 2 byly v té době v jiné fázi životního cyklu a nebyla požadována modernizace.

          • Jirosi
            16:19 26.06.2020

            Pokud by byli z CV90 spokojeni, nahradily by ty další. Oni však šly cestou modernizace a budoucího výběru jiného koně. Otázka pro CR by měla být spíše proč, než oni ho mají.

          • flanker.jirka
            19:47 27.06.2020

            Jirosi
            Tak proč si rovnou nepořídili jiné BVP? A co bude tim novým koněm?
            Z čeho vycházíte, že jsou s CV 90 nespokojeni? To jsou jejich BMP 2 tak dobre, že jsou lepší než CV 90?
            Já vidím logiku ponechání BMP 2 po modernizaci protože má zachovanou plavby schopnost, což v zemi tisíce jezer může být užitečné a z ekonomických důvodů.

          • Jirosi
            16:26 28.06.2020

            Že TA modernizace má podobnou životnost jako ty CV90 co mají je náhoda?

  • Heretic
    18:42 25.06.2020

    Přijde mi to trochu jako reklama...
    Ale jinak zajímal by mne názor lidí tady, které z těch 3 bvp je podle vás nejlepší?

    • semtam
      18:48 25.06.2020

      Heretic

      Podle velké části diskutujících bude nejlepší BVP to, které vybere MOČR. Viz. výběr houfnic.
      Bojím se sem svůj typ napsat, protože pokud by zvítězilo jiné BVP, mohl bych se se zlou potázat. A jak víme, kritizovat či s něčím nesouhlasit je přinejlepším laciné...

      • Heretic
        19:15 25.06.2020

        Aby se neřeklo tak mě osobně se líbí v tomto pořadí nejvíce cv90, poté ascod a nakonec lynx(vypadá dobře ale AČR by ho měla jako jediná)

      • Takeda
        08:52 26.06.2020

        Tak to řekněte, nebuďte slušnej! :-)

        Mě by se líbil Lynx, abyste neřekl, že sám nemám názor.

        • semtam
          10:36 26.06.2020

          Ok, Herr Babiš
          Jak již zmiňuju výše, Lynx je stále prototyp a nemá vychytané mouchy a po zkušenostech, které má Bundeswer s novými BVP Puma je dost možné, že by jsme stejné kratochvíle prodělávali i s tímto BVP.
          Navíc na můj vkus je toto BVP až moc velké, což ale na druhou stranu přináší své výhody.
          Kdyby jsem BVP vybírali později, tak Lynx by mohl být dobrým kandidátem, nyní jeho koupě je jak kupovat zajíce v pytli. Nevíte co vás bude čekat.

          U Ascodu vidím problém ve firmě GDELS, jež u nás nezískala moc dobrou pověst v rámci servisu Pandurů (nyní licenčně provádí TDV) a také proto, že není dobré se vázat ne jednu firmu a tím nemyslím jen GDELS, ale také TDV, jež spadá pod CSG. CSG prostřednictvím svých firem nám bude dodávat Titusy, servisuje a vyrábí Pandury, dodává vozidla Tatra, atd, atd.

          Proto mi přijde nejlepší řešení CV90Mk IV. v představené verzi pro AČR. Jeho technické parametry jsou opravdu dobré, jedná se již o pátou generaci CV90.
          Firma BAE má podepsanou spolupráci s VOP, jež považuji za špičku českého průmyslu (vojenského).
          Rozsah výroby a zapojení českého průmyslu není u žádného výrobce BVP přesně znám, tak o tyhle domněnky vás ochudím.

          • Rase
            12:43 26.06.2020

            Spolupráci s VOP CZ mají všichni, jelikož jejich zapojení do výroby je povinné.

          • semtam
            13:17 26.06.2020

            Rase

            Ovšem každý na jiné úrovni.

          • Rase
            13:51 26.06.2020

            semtam:
            specifikuj.

          • semtam
            14:10 26.06.2020

            Rase

            BAE Systems už má podepsanou smlouvu s VOP od roku 2017 na výrobu součástek pro vozidla BVS10 konkrétně pro rakouský Bundesheer.
            Nejen z toho důvodu lze předpokládat, že pokud se vybere CV90, tak VOP nebude jen pouhým servisem BVP, ale také výrobcem. Což by mu pomohlo i ekonomicky, protože se jedná o s.p. a zrovna tento podnik má smysl rozvíjet.
            BAE s VOP již delší dobu spolupracuje.

            GDELS a Rheinmetall by výrobu těch částí BVP, které by se vyráběli v ČR přenesli do firem již zde působících, konkrétně GDELS do CSG a Rheinemtall do svého podniku Rheinmetall Automotive.

          • Rase
            14:50 26.06.2020

            semtam:
            To vím, ale dokud BAE nenabídne i stavbu oné popouštěcí vany k výrobě korb, tak bude moct VOP CZ akorát svařovat věže a vše kompletovat. BAE ten nedostatek kompenzuje spolupodílem na jiných zakázkách, což je fajn, ale nic moc byznys. Navíc funguje i bez podmínky nákupu BVP, tedy by fungovsl i bez něj. Sme prostě levní a kvalitní.

          • semtam
            15:05 26.06.2020

            Rase

            Asi jsi mě nepochopil, BAE na rozdíl od ostatních přesune výrobu do VOP.
            Samozřejmě ostatní české firmy na tom nebudou biti, ale VOP bude v lepší pozici než v případě výběru konkurence.

          • Scotty
            16:37 26.06.2020

            semtam
            V podmínkách je že VOP bude koordinátor projektu a držitel servisních práv. Takže to že by CSG nebo Rheinmetall obešel VOP nehrozí. Navíc myslím že montáž ve VOP byla také jedna z podmínek.

    • Sunet
      23:05 25.06.2020

      Heretic

      Čistě subjektivní hodnocení, jako favorit byla Puma, ta již však nepokračuje, proto je pořadí následující: Lynx, Acsod a CV 90.
      Pro Lynx hovoří jednoznačně použité modulární řešení, dostatek výkonu a dostatečná rezerva nosnosti pro další vývoj. Též věřím německé preciznosti a ochotě převést know-how do Česka jakož i možnosti vybudování vývojového centra.
      Ascod nabízí zajímavé vozidlo, nejde však o celkový balík řešení. Zkušenosti s výrobou a vývojem Pandurů nejsou zrovna povzbudivé. Jako plus částečný převod technologií do ČR, otázkou zůstávají licenční podmínky či možnost upgradu kanónu na vyšší ráži, též výkon motoru není nijak oslňující.
      CV90 má jednu zásadní slabinu a tou je montáž korby ve ˇŠvédsku. V podstatě jde o plnou závislost na jiné zemi a v případě jakéhokoliv zhoršení bezpečnostní situace může nastat úplné přerušení dodávek do ˇCR. No a ani pronájem Gripenů od firmy BAE system nebyl pro ČR nijak výhodný, ze slibovaných offsetů za 18 miliard Kč se neuskutečnil v podstatě ani jeden. To, co bylo za offsety vydáváno, by se uskutečnilo i tak a v mnoha případech Švédské firmy neměli o nějakých offsetech ani zdání. Nová smlouva o pronájmu pak offsety vůbec neobsahuje.

      Tak proč nedat šanci Němcům? Zatím se nestalo, že by své slovo nedodrželi tak ať to zkusí i v armádě.

      • Heretic
        09:26 26.06.2020

        Jo Lynx vypadá dobře, ta modulární konstrukce zní výborně a myslím si, že časem bude možnost namontovat i 130mm, ale problém je, že bychom byly první zároveň jediný uživatel (pokud to neprojde v Austrálii nebo USA) Mohl by tak být problém s nahradnimy díly. Pravda je, že jsem nevěděl že by se musela korba cv90 dělat ve Švédsku to opravdu není dobré

  • technik
    18:31 25.06.2020

    Já bych se autora rád zeptal na jednu otázku. Pokud AČR dostává tak vynikající služby od fy GDELS potažmo TDV jistě za 12 let provozu vozidel pandur bylo v rámci vyhodnocení provozu a oprav napraveno několik konstrukčních chyb a slabých konstrukčních míst. Rád bych se tedy zeptal kolik servisních opravných balíčků bylo v rámci dvanáctileté zkušenosti s těmito vozidly aplikováno a také bych se rád zeptal jaké vylepšení bylo aplikováno na KOVVŠ a KOVS.
    Děkuji za odpověď.

    • CerVus
      19:33 25.06.2020

      To bude jako u CZUB a Breny. AČR za těžké peníze zafinancuje vývoj a vychytání chyb a jiní z toho profitují. Proto se bojím i Lynxe. CV90 je taková bezpečná varianta.

      • Rase
        20:10 25.06.2020

        CV90 má dost mizerný růstový potenciál a hlavně si nemůžeme korby vyrábět doma. Dají se pouze dovážet ze Švédska. Jediné jeho plus je v tom, že je docela nízké a ověřené. Obecně jde ale o výběhový typ.

        • flanker.jirka
          21:34 25.06.2020

          Kam by jste chtěl BVP nechat růst? AČR bude ráda, že pořídí něco novějšího než BVP 2 a na dlouhou dobu se do toho peníze sypat nebudou.

          • Rase
            22:05 25.06.2020

            Částečně máte pravdu, ale CV90 nemá zrovna potenciál na osazení bloky přídavného pancéřování, jelikož má mizernou nosnost. Vnitřního prostoru nemá moc ani pro výsadek, natož všechny ty rušičky a speciální vybavení co AČR chce. Na druhou stranu je ale moc pěkné, to se mu musí nechat.

          • flanker.jirka
            22:57 25.06.2020

            připadá mi, že si nerozumíme, pokud chcete růst v hmotnosti, tak v tom případě mají perspektivu podvozky z tanků, protože se už dostanete do parametrů jeko je T 15 z Ruska nebo Transportery na bázi Merkavy.
            ASCOD toho na sebe narve více, ale jak se pak bude chovat a jak to bude s životností? Vydrží to opravdu to co má?

          • Rase
            13:58 26.06.2020

            To si úplně nemyslím, velká BVP už dnes váží v podstatě jako starší ruské tanky. Zpátky ale k růstovmu potenciálu. Hlavně jde o rezervu ve výkonu motoru, pevnosti korby a velmi důležité je aktivní tlumení podvozku, což rovněž snižuje namáhání podvozku.

      • Scotty
        20:34 25.06.2020

        CerVus
        V CV-90 je pro 8 vojáků evidentně dost málo místa. Navíc Rheinmetall není CZUB, oni už vyrobili dost vojenské techniky před Lynxem.

        • flanker.jirka
          21:31 25.06.2020

          Tak že CZUB před Brenem vyráběla pouze pastelky?
          Nové BVP jsou hodně složité systémy a některé slabiny se mohou projevit až po letech služby, to žu může být pozdě.

          • Scotty
            22:06 25.06.2020

            Kdy naposledy před Brenem 1 vyrobili v Brodě vojenskou útočnou pušku? To že někdo dělá průměrné pistole a lovecké zbraně se snad s tradiční vojenskou produkcí Rheinmetallu nedá srovnat. Zkrátka v CZUB už zapomněli jak vyrobit normální vojenskou zbraň a na produktu je to jasně vidět. Naštěstí se jim druhou generaci podařilo dotáhnou do použitelného stavu.
            Pozdě na co? Pokud se objeví po letech služby problém měl by být řešen, ale to se může stát u každého s nabízených kandidátů.

          • Rase
            22:07 25.06.2020

            Rozumím, ale třeba v Austrálii neměli problém vyřadit hned v předkole CV90 i Ascod a poslat do užšího výběru "neověřený" Lynx a AS21 Redback.

          • flanker.jirka
            23:08 25.06.2020

            RaSe
            Austrálie je na tom jinak, a to i finančně, stačí se podívat jak dlouho si testovali kolové transportery. V tomto ohledu může být plus pro Lynx, že si jej ponechali ve výběru. S BAE se nemá smysl bavit, pokud nepustí výrobu k nám.
            Bude u nás dostatečně dlouhé testování, aby to BVP nerozibla Fabie u Tábora?

          • Scotty
            23:33 25.06.2020

            /Bude u nás dostatečně dlouhé testování, aby to BVP nerozibla Fabie u Tábora?/
            To jsme se zase jednou zasmáli.

          • flanker.jirka
            09:20 26.06.2020

            Scotty
            :-) samozřejmě, bylo to o tom že se profesionálové srazili sami mezi sebou. Ale ta doba opravy, to je to co vidím jako problém. Trvalo to i přestože se vše dalo udělat v ČR.

          • Scotty
            14:48 26.06.2020

            Polovinu té doby stáli někde odstavené protože se řešila nová servisní smlouva a přechod oprav Pandurů pod TDV.

  • Molle
    13:17 25.06.2020

    Na AN furt reklama na Ascod,ale tahle byla ,,opomenuta,, ?

    https://www.facebook.com/49345...

  • satai
    12:29 25.06.2020

    Dalsi neoznacena reklama od "Redakce AN". V rozporu s https://www.armadninoviny.cz/o...

    • FouET
      15:11 25.06.2020

      V rozporu mi nepřipadá, ale neoznačená reklama to bezpochyby je.