Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

KC-390
Foto: KC-390 bude schopen přepravovat náklad až o hmotnosti 21 tun / Embraer

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní letectvo společně s firmou Embraer představili předběžný designový posudek (preliminary design review, PDR) letounu a pilotní kabiny. Zbystřit bychom měli i tady v České republice, neboť na vývoji KC-390 se aktivně podílí Aero Vodochody. Navíc Armáda České republiky projevila zájem zařadit dva stroje KC-390 do své výzbroje.

Předběžný návrh PDR ukazuje podobu stroje, již s ohledem na požadované parametry stroje a s ohledem na požadavky budoucích zákazníků. Závěrečné podoby KC-390, tzv. rozhodujícího designového posudku (Critical Design review, CDR) se dočkáme příští rok v březnu. Poté bude následovat stavba funkčního prototypu.

Embraer v rámci představení předběžného designu informoval velení brazilského letectva o výkonových charakteristikách stroje i chystaných palubních systémech. Byl představen i seznam hlavních komponentů letounů, včetně jejich významu pro samotné letadlo.

KC-390 Foto: Předběžný návrh PDR pilotní kabiny KC-390 / Embraer

Na vývoji letounu, jak bylo řečeno v úvodu, se podílí i česká firma Aero Vodochody. V minulem roce zástupci firmy podepsali na zbrojařském veletrhu v Rio de Janieru dohodu, podle které se budou Češi podílet na vývoji a výrobě náběžných hran křídel, všech sedmi nákladových a nástupních dveří a také na zadní části trupu.

KC-390 je největším letounem vyvíjený v Brazílii. Podle představ svých tvůrců, má představovat nový standard v kategorii středních dopravních letounů. Pokud vše půjde dobře, první let KC-390 se uskuteční v roce 2014, první dodávky do brazilského letectva jsou pak plánovaný na rok 2016.

KC-390 je od začátku navrhován jako náhrada za legendární americké dopravní letouny C-130 Hercules, kterých v současné době léta po celém světě více než 700. Brazilci se svým KC-390 budou konkurovat nejnovějším středním dopravním strojům C-130J Hercules, většímu evropskému Airbusu A-400 Atlas nebo ruskému AN-12.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České "bojové" letadlo - Evektor EV-55M Outback

Český letecký průmysl zažil v roce 2010 významnou událost. Kunovická firma Evektor představila ...

Kauza letadel CASA C-295 a role Vlasty Parkanové

Policie v minulých dnech požádala parlament České republiky, aby vydal k trestnímu stíhání ...

První let C-295 s protilodní střelou Marte MK2/S

Společnost MBDA oznámila úspěšné absolvování prvního letu hlídkovacího letounu CASA C-295MPA s ...

V-22 Osprey v izraelské armádě

Izraelské obranné síly IDF uvažují o pronájmu 6-8 konvertoplánu V-22 Osprey. Stroje mají být ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    15:19 30.09.2012

    Do doby než střední Evropa pochopí, že dopravní letectvo má sdílet, budou transportní schopnosti ubohé.

  • cejkis
    15:18 30.09.2012

    AČR nemá ve finanční krytí na tuto akvizici. 90% investičních prostředků v následujících letech je vázánov smlouvami pana Bartáka.

  • Brasileiro
    19:55 24.09.2012

    Kokoti gumový ...
    No vy, diskutanti.

  • Deadog
    23:36 12.09.2012

    to liberal: hehe

  • liberal shark
    23:08 12.09.2012

    co je kazdodenni provoz ? vozit kone ?

  • liberal shark
    22:12 12.09.2012

    to asdf: To jistě, Spartany by byly bývaly lepší, ale KC-390 je přeci jen jiná třída. Na druhé straně C-295M jsou přiměřená letadla pro "každodenní" provoz, zatímco velká letadla létají jen občas. Ještě by zbývalo nahradit staré L-410 novými Evektory, a máme dopravní letectvo v cajku :-).

  • Jan Grohmann
    17:20 12.09.2012

    Pro Mareš. Díky. Opraveno.

  • asdf
    13:31 12.09.2012

    liberal shark: kdyby jsme koupili spartany tak uz muzem prevazet vozidla i kontejnery :D

  • liberal shark
    12:31 12.09.2012

    To letadlo se mi velice zamlouvá a koupě dvou kusů pro AČR by byla vhodným doplněním našich 4 taktických C-295M a 2 dopravních A-319. Nejlepší by byla kombinovaná transportní/tankovací varianta. Konečně bychom mohli převážet kontejnery a vozidla. Tankovacích kapacit se NATO zoufale nedostává a radikálně bychom zvýšili vytrvalost našich Gripenů. Na prospěch pro Aero Vodochody bych se zvysoka vykašlal. Už jsme jim do chřtánu narvali dost !

  • Jakub Mareš
    09:23 12.09.2012

    A-400 se nejmenuje Grizzly, byl to neoficiální název který používali zkušební piloti. Nedávno mu konsorcium přidalo oficiální název - Atlas..

  • asdf
    06:03 12.09.2012

    Proste nechapu ty tendry kdo to dela... dokad se za to nebude verejne veset na namestich tak se to bude dit porad...

    PS: skoro kazdej kdo se o to aspon zajma by to delal lip nez tuty zlodeji a vlastizradci. Nabizim se za polovinu penez. :D

  • Jirka
    00:45 12.09.2012

    Zase má republika dojet na to, že Aero je české? ...díky lobbování za Alcy, jejich pochybnou výměnu za jeden letoun CASA C 295M, se nakonec kdosi z pochybných důvodů rozhodl pro tento španělský letoun. Mohli jsme mít Spartana do kterého se už Land rover, Iveco nebo Dingo vejde (Iveco dokonce i s nalafetovanou zbraní na věži). Jestli pořídíme něco takového co tu vidím nahoře tak to bude veselé, zlatej Hercules, je sice starší, ale vyrábí se dodnes protože je dobrej.
    V závěru článku vydím porovnání i s A 400 Grizzly, srovnávat něco co unese 23 tun a 37 tun asi bude už o kategorii výše, to už by se hodilo to srovnávat s Antonovem 70, který unese 47 tun.
    Určitě bude lepší chtít Hercules, osvědčený a opravdu taktický letoun, provozovat proudové letouny z nezpevněných ploch by se nemuselo vyplatit, nasát to může cokoliv a má to jen dva motory, i když je pravda, že u nás to bude vozit jen koně nebo možná přejdem i na Slony.
    Trochu mně překvapila taktická data, na wikipedii jsem našel dolet s maximálním nákladem 23 tun 2600 km a u Antonovu 12 ten samý parametr 20 tun a 3600 km.
    Každopádně přeji všem s touto "bombou" hodně štěstí v užívání.

  • Stranger
    23:14 11.09.2012

    Lol :-D

  • Left
    23:07 11.09.2012

    ...ale vejde se tam kůň převalský :D

  • asdf
    19:49 11.09.2012

    do CASY se nevejde ani dzip :D natoz pandur

  • Left
    18:31 11.09.2012

    Hmm... Do KC-390 by se měl bez problémů nacpat třeba i jeden Pandur II nebo 2-3 Iveca LMV. Tohle mi přijde jako lepší řešení než C-295, kam se Pandur nevejde. Jedinou nevýhodou by byla asi cena provozu vzhledem k proudovým motorům.

  • Ondřej Lacina
    13:11 11.09.2012

    Tohle letadlo bude bomba :) Jsem rád že se české firmy podílí na jeho vývoji, do budoucna na výrobě a snad i někdy na používání.