Vývoj ruské stíhačky PAK FA zdárně pokračuje

ruská stíhačka PAK FA
Foto: PAK FA při pojíždění po dráze, ilustrativní snímek / Wikipedia, Rulexip

V polovině prosince minulého roku byl zalétán již čtvrtý prototyp ruského stíhacího letounu 5. generace Suchoj PAK FA. Na všech vyrobených letounech zároveň probíhá ověřování letových vlastností a ovladatelnosti. Na rok 2013 jsou plánovány zkušební odpaly řízených střel i první státní zkoušky.



Čtvrtý ze čtrnácti plánovaných prototypů PAK FA

Zálet čtvrtého prototypu stíhacího letounu Suchoj PAK FA alias Suchoj T-50 se uskutečnil 13. prosince 2012. Rusové plánují podle dostupných informací vyrobit celkem čtrnáct prototypů a od roku 2015 rozjet sériovou výrobu. Připomeňme, že americký konkurent, stíhačka F-22A Raptor, poprvé vzlétl v roce 1990, ale byl zařazen do služby až v roce 2003.

Vůbec první stroj PAK FA (Perspektivny Aviatsionny Kompleks Frontovoy Aviatsii) vzlétnul 29. ledna 2010 z letecké základny na Amuru. Druhý prototyp se přidal koncem roku 2010 a hned si odbyl svůj premiérový a zhruba třičtvrtěhodinový zálet. První dva letouny nicméně byly dodány údajně bez radaru a zbraňových systémů, což je v této fázi vývoje logické. Až třetí prototyp T-50-3 byl vybaven radarem typu AESA. Testy zbraňových systémů a odpaly řízených střel mají být zkoušeny právě na čtvrtém dodaném stroji.

PAK FA , Suchoj T-50 Foto: PAK FA „vzhůru nohama“ / Wikipedia, Dmitry Pichugin



Suchoj PAK FA se představuje

Suchoj PAK FA je vyvíjený stíhací letoun 5. generace. V ruském letectvu má perspektivně nahradit zastarávající typy Su-27 a MiG-29 a doplnit modernizované víceúčelové stíhací letouny Su-30 a Su-35.

Jakožto dvoumotorový stíhací letoun 5. generace je prozatím jediným vážným konkurentem amerického stíhacího letounu Lockheed Martin F-22A Raptor, který je považován za vůbec nejmodernější stíhací letoun současnosti. Suchoj PAK FA má stejně jako on využívat vlastnosti stealth, nejmodernější elektronické a zbraňové systémy v kombinaci s vysokou manévrovatelností a přebytkem výkonu.

O pohon se má starat dvojice dvouproudových motorů AL-41F1 s tahem jednotlivě přes 157 kN, což předurčuje PAK FA k dosažení vyšší rychlosti než M = 2, výškovému dostupu 20 km a výborné stoupavosti. Rusové zapracovali také na doletu. Kapacita vnitřních palivových nádrží je odhadována na 10 300 kg leteckého paliva, přičemž další palivo je možno umístit do externích palivových nádrží. Dolet i bez nich by měl dosahovat k 5 500 km.

F-22A Raptor Foto: Jediným protějškem Suchoje PAK FA je americký F-22A Raptor / Wikipedia, U. S. Air force



Plnokrevný stíhač

Mezi plánovanou výzbrojí jsou prozatím zejména střely vzduch-vzduch, což předurčuje PAK FA k plnění roli čistokrevného stíhacího letounu, tedy k vybojování a udržení absolutní vzdušné nadvlády.

Do dvou vnitřních zbraňových šachet se má vejít šest moderních řízených střel R-77M a do dvou menších šachet po jedné raketě krátkého až středního doletu R-73. Vedle toho může PAK FA využívat také podstatně výkonnější střely R-33 a R-37 původně vyvinuté pro těžký stíhací letoun MiG-31. Do budoucna není vyloučena ani možnost nesení protizemní výzbroje, ale dost možná PAK FA tuto úlohu přenechá typům Tu-22, Su-24, Su-34, Su-30 a Su-35.

Rusko však nemá být jediným uživatelem stíhačky PAK FA. V rámci programu FGFA (Sukhoi/HAL Fifth Generation Fighter Aircraft) vyvíjí na jeho základě víceúčelový stíhací letoun s Indií, jejímž požadavkům bude PAK FA přizpůsoben.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americká armáda hledá nástupce stíhaček F-22 Raptor

"Výše a rychleji" je staré letecké pořekadlo, které trefně popisuje lidskou touhu překonávat hranice ...

VIDEO: Ruský těžký stíhač Su-35S

Před pár dny podnikl svůj první testovací let třetí sériový letoun Su-35S určený pro ruské armádní ...

Budoucnost těžkých stíhačů MIG-31

Těžký záchytný stíhač MIG-31 je bezesporu výplodem studené války, nicméně se mu daří přežívat do ...

Americké stíhací letouny ve světle dnešních dnů

Není tomu tak dávno, co americké letectvo zařadilo do své výzbroje moderní stíhací letoun F-22A ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Argonaut
    19:02 07.01.2013

    To Wladis:

    Zrovna Hlas Ruska bych bral mnohdy s hodně velkou rezervou. A předpovídat ceny ropy na světových trzích ovlivňuje tolik faktorů, že s určitostí říci kolik bude stát barel za rok mi přijde až hraničící s věštěním. Vzpomínám si, že např. některé odhady v průběhu roku 2008 kalkulovaly až s 200 USD za barel v roce 2009 ( maximum roku 2008 bylo 140 USD) a v roce 2009 se cena za barel propadla až ke 40 USD. Reforma ruských ozbrojených sil je postavená na exportu ropy a zemního plynu. Ale není to jediná finančně náročná oblast, kam Rusové nutné potřebují investovat. Stále častěji se objevují analýzy varující před stárnoucím ruským obyvatelstvem, které v budoucnu spolyká obrovské sumy. Ubývá totiž ekonomicky aktivního obyvatelstva (podle některých odhadů bude v Rusku do roku 2050 o 20 milionů méně obyvatel). S tím kalkuluje rovněž i reforma ruských ozbrojených sil, i proto se má stát ruská armáda efektivnější a akceschopnější s využitím menšího množství jednotek.

  • Wladis
    18:41 07.01.2013

    podla mna to pojde podla planov a nie ako pisali niektore media ( skodoradost ) za skor nez v 2020 nic nebude. tusim v ATM ( nie som si isty ) som cital, ze do roku 2015 ma byt dodanych armade 10 lietadiel tzv. 0 ( nultej ) serie. no uvidime.

    samozrejme je vsetko hlavne aj o financiach, .. ta ,,reforma do roku 2020,, co pocita s obnovou 70% armady Ruska sa mozno aj vydari. na hlase ruska som cital ze cele financovanie by malo byt OK pokial cena barelu ropy neklesne pod 80 usd a podla novych info v celkom roku 2013 nema klesnut ani pod 100usd.

  • David
    13:54 07.01.2013

    Podle mne je asi nejzajímavější to, že zatím zkoušky atd. probíhají podle plánu - a to u takovýchto projektů je zpoždění docela běžné. takže moc nevěřím těm sýčkujícím hlasům, které říkají, že sériová výroba se rozeběhne až v r.2020. Zpoždění tipuji maximálně na rok. Jako problém vidím spíš to, kolik jich bude - podle některých údajů by jich mělo být méně než sto. Ale možná o to více se Rusko bude snažit o export - a v rukou států typu Venezuela, Alžírsko, Vietnam mohou být opravdu jakousi globální bezpečnostní výzvou

  • Standa
    13:29 06.01.2013

    Tak to jsem zvědavý, jak dokážou odpovědět západní státy, až v Indii a nakonec proč ne ve Venezuele budou lítat stealth letadla 5 generace. Jedině USA budou mít F-22, ale v omezeném počtu. F-35 je jiná váhová kategorie.

  • Coffin Corner
    13:10 06.01.2013

    KV: Nicméně ne tolik aby byly lopatky motorů úplně skryté: http://www.f-16.net/attachment...
    Zatím to vypadá, že tento problém vyřeší radar blockerem jako u F-18E

  • KV
    12:48 06.01.2013

    Suchoj T-50 má tiež nasávanie zahnuté do tvaru S

  • Pokky
    10:42 06.01.2013

    Zajímalo by mě, jak mají Rusové řešení nasávaní, aby se radarové paprsky neodrážely od lopatek motoru. U F-22 je to řešené tak že přívodní kanál vzduchu je zahnutý do písmene S.

  • Daniel
    10:18 06.01.2013

    nemůžu si pomoct, ale není zdola nějak moc členitý na stealth, zvlášť v porovnání s F22? http://media.defenseindustryda...