Armáda ČR: Význam rezervistů roste

Aktivní záloha
Člen Aktivní zálohy 72. mechanizovaného praporu (AZ 72. mpr). / Archív autora

V dnešní době se hodně mluví o rostoucím významu rezervních jednotek v členských státech NATO i přímo v České republice. Důvodů pro vznik rezervních jednotek je několik, státy dnes potřebují v důsledku zhoršené bezpečnostní situace navýšit počty vojáků a schopnosti svých armád, nemohou si ale dovolit investovat pouze do vojáků z povolání a tak vytváří rezervní jednotky, které jsou v činnosti jen část roku a zbytek roku je armáda neplatí.

Díky tomu jsou rezervní jednotky mnohem levnější a tím pádem přijatelnější alternativou navyšování počtu armády než pouze vojáky z povolání. Příkladem dobře zvládnutého propojení pravidelné armády a rezervních jednotek je Britská Territorial Army (TA).

V České republice se jedná o Aktivní zálohu Armády České republiky . Jsou to občané České republiky, kteří dobrovolně přijali brannou povinnost, pravidelně se účastní vojenských výcviků a jsou připravení na nasazení v krizových situacích. Jde tedy vlastně o vojáky i civilisty zároveň.

Vojáci v Aktivní záloze stráví v prvním roce 6 týdnů na základním výcviku ve Vojenské akademii Vyškov, a v dalších letech 28 dní v roce na vojenském cvičení, po zbytek roku se věnují svému civilnímu zaměstnání/podnikání.

Druhy jednotek Aktivních záloh

V Aktivní záloze AČR máme dva druhy jednotek, jedná se o jednotky působící pod Krajským vojenským velitelstvím (KVV) a jednotky přidružené k profesionálním útvarům armády. Úkolem jednotek KVV, tzv. Krajských rot, je hlavně ochrana objektů důležitých pro obranu státu (ODOS), posilování policie v případě potřeby a pomoc při následcích živelných katastrof.

Úkolem jednotek Aktivních záloh, které jsou součástí pravidelných útvarů armády, je doplňování útvaru a vykonávání činností, které má útvar v popisu práce. Většinou se jedná o mechanizované, průzkumné, výsadkové, či speciální jednotky.

Aktivní záloha

AZ 72. mpr / Archiv autora

Aktivní zálohy 72. mechanizovaného praporu

Mezi jednotky Aktivních záloh patří mechanizovaná četa (od léta 2016 mechanizovaná rota), která je součástí 72. mechanizovaného praporu Přáslavice. Tato četa zde vznikla v roce 2007 a již od jejího vzniku je jejím velitelem por. Mgr. Ivo Heinz.

Četa od počátku byla organickou součástí mechanizovaného praporu a její příslušníci se cvičili v činnostech, které vykonávají profesionální příslušníci praporu. Četa stejně, jako celý 72. mechanizovaný prapor používá BVP-2, neboli Bojové vozidlo pěchoty 2.

Během roku 2011 došlo k důležitému posunu v rámci čety. Čtyři vojáci, zařazení v četě AZ 72.mpr na relevantních organických funkcích, získali na odborném kurzu VeV-VA Vyškov kvalifikační osvědčení střelců operátorů (SO), opravňující k samostatné střelbě z BVP-2.

V roce 2012 četa Aktivních záloh u 72.mpr. nabyla jako dosud jediná jednotka AZ plného personálního obsazení , které udržuje na maximálních stavech doposud.

Příslušníci mechanizované čety každý rok vyčerpají plnou dotaci možných výcvikových dní a náplní jejich výcviku jsou například níže uvedené činnosti.

Aktivní záloha

AZ 72. mpr / Archiv autora

Střelecká příprava

Příslušníci čety střílí z útočných pušek, pistolí, kulometů, pancéřovek a lafetovaných zbraní. Používají nově zavedené armádní zbraně CZ 805 BREN a CZ 75 SP-01 Phantom. Výcvik probíhá dle aktuálních postupů a poznatků pod vedením střeleckých instruktorů, kteří mají zkušenosti ze zahraničních misí.

Hod ostrým granátem

Většina příslušníků opakovaně absolvovala teoretické školení, praktický nácvik i samotné házení ostrého obranného granátu RG-F1 i granátu URG-86.

Činnost s obrněným vozidlem pěchoty BVP-2

Četa má vyškolené vlastní řidiče i střelce – operátory, v ovládání BVP-2 je tudíž plně samostatná. Střeleb z lafetovaných zbraní se účastní společně s profesionálními vojáky AČR. Úkoly plní s BVP jak samostatně, tak v sestavách větších jednotek až o velikosti roty.

Aktivní záloha AZ 72. mpr / Archiv autora

Taktická příprava

Totožně jako vojáci z povolání nacvičují reakce na množství situací, v nichž se může prapor ocitnout: přesuny, předbojové a bojové sestavy, bojové drily, C-IED, KPM, průzkum, obrana, útok a mnoho dalšího. Výcvik probíhá pod dohledem zkušených instruktorů praporu.

Tělesná příprava

Kromě aktivní fyzické zátěže během celého výcviku absolvují příslušníci čety zaměstnání zaměřená přímo na zvyšování fyzické kondice. Vojáci v Aktivní záloze jsou pravidelně přezkušování dle standardních tabulek fyzické zdatnosti vojáků z povolání.

Zdravotní příprava

Četa je pravidelně seznamována s nejnovějšími trendy poskytování předlékařské pomoci v bojových podmínkách kvalifikovanými lidmi se zkušenostmi ze zahraničních misí.

Příslušníci čety mají možnost se zdokonalovat v poskytování první pomoci nejen během běžného výcviku, ale také vysláním na zdravotnické kurzy. Zdravotní příprava poskytuje příslušníkům lepší znalosti a schopnosti pomáhat i ve svém civilním životě.

Aktivní záloha AZ 72. mpr / Archiv autora

Topografická příprava

Plánovací proces před vydáváním bojového rozkazu, orientace v terénu, navigace – to všechno probíhá za použití souřadnicového systému dle standardu NATO. Znalosti jsou často prověřovány různými tématickými cvičeními zaměřenými na topografii a orientaci v terénu.

Spojovací příprava

Četa pracuje se spojovacími prostředky jednotlivce RF-13, resp. RF-1301, a radiostanicí R-123, integrovanou v BVP-2.

Ochrana proti zbraním hromadného ničení (OPZHN)

Příslušníci čety znají prostředky individuální ochrany OM-10M, OM-90 a JP-75. Absolvovali zaměstnání zaměřené na práci s odmořovací soupravou BVP-2.

Vojenské lezení a plavání

Na lezeckém trenažéru „Jakub“ cvičí bezpečnostní návyky, jištění, slaňování, překonávání roklin, dále lezení po umělé stěně a výstup na simulátoru patrové budovy. Řidiči BVP prochází přezkušováním z vojenského plavání.

Aktivní záloha AZ 72. mpr / Archiv autora

Aeromobilní příprava

Několikrát měli příslušníci příležitost nacvičovat navádění vrtulníku Mil Mi-171Š na přistání, dále zajištění přistávací plochy, korektní sesedání a nasedání, opouštění vrtulníku z pozice ve „visu“ několik m nad zemí a plnění úkolu tématického výcviku za použití vrtulníku, jako dopravního prostředku.

Prováděním všech těchto činností se snaží příslušníci Aktivních záloh 72. mpr. Přáslavice zajistit si dostatečnou úroveň znalostí a schopností, aby mohli v případě potřeby okamžitě posílit své profesionální kolegy.

Jak již bylo zmíněno na samém začátku, díky změnám a plánovanému rozvoji Aktivních záloh, se bude tato četa rozšiřovat na rotu a bude tedy určitě hledat nové lidi do svých řad.

Popřemýšlejte nad tím, zda nechcete dělat něco navíc, pokud už někde nesloužíte.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ústecká jednotka Aktivní zálohy pomáhá na výjimečném cvičení

Desítky příslušníků Aktivní zálohy se během povodní zapojily dobrovolnicky, vláda však poprvé ...

Výcvik aktivní zálohy a vojáků 102. průzkumného praporu

Ve dnech 15.10. – 24.10. 2014 proběhlo společné vojenské cvičení Aktivní zálohy (AZ) a vojáků 102. ...

Budoucnost Aktivní zálohy (nejen) u 43. vpr

Téma tohoto zamyšlení jsem nosil v hlavě od chvíle, kdy po zasedání Branného a bezpečnostního výboru ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • kazd
    13:29 12.02.2016

    Dusanh: tak samozřejmě je třeba přečíst na co jsem reagoval. básník chtěl říct: nemá smysl udržovat techniku s nulovou bojovou hodnotou, jejíž udržování ve stavu polyká peníze ...Zobrazit celý příspěvek

    Dusanh:

    tak samozřejmě je třeba přečíst na co jsem reagoval.
    básník chtěl říct:
    nemá smysl udržovat techniku s nulovou bojovou hodnotou, jejíž udržování ve stavu polyká peníze je zdůvodněno pouze zaměstnáním lidí (zajímavé že u krytu CO pod václavákem to lidi pochopí u starého křápu ne).
    Naopak určitá technika nepolyká takové peníze a i když je už teď reálně nepoužitelná pro svůj původní účel dát ji do skladu skoro nic nestojí.
    že ty nemodernizované T72 jsou pro původní účel nepoužitelné je mimo diskuzi.
    Stejně tak je mimo diskuzi, že je lze použít na řešení jiných úloh když už budou ve skladu, protože vystřelit se z nich dá.
    Toto jsem úmyslně napsal abych nebyl obvińován z toho, že vidím armádu jako pouze hi tech zbraně s životností 5 let.Skrýt celý příspěvek

  • Hrobař
    12:54 12.02.2016

    Aktivní zálohy jsou samozřejmě užitečné ale pořád se jedná o poloprofesionální složku. Vidím jako problém že stát nemá chuť využít nadšení velkého množství obyvatel k ochraně ...Zobrazit celý příspěvek

    Aktivní zálohy jsou samozřejmě užitečné ale pořád se jedná o poloprofesionální složku. Vidím jako problém že stát nemá chuť využít nadšení velkého množství obyvatel k ochraně nejenom státu ale hlavně sebe samotných. Logika "buď jsi profík co chrání slabé nebo jsi slaboch co musí čekat na ochránce" je hrozné plýtvání. Vřelejší přístup k uvědomělé veřejnosti by byl docela vhodný. Samozřejmě s vyloučení všech zjistitelných extrémistů.
    Chápu že profesionální vojáci i zálohy cítí zasloužený pocit určité výjimečnosti že prošli testy kterými většina neprojde ale i jim zřejmě někdy probleskne hlavou proč se mají tak dřít když 10 miliónů obyvatel na svou bezpečnost kašle.
    Nakonec, jde jenom o život.Skrýt celý příspěvek

  • Eiffelos
    00:05 12.02.2016

    Zminujete ze jake by to bylo kdyby az jela na vycvik nato,tak ja jedu v zari za az kvv na ample strike coz je cviceni nato a asi ng si mysli ze jsme schopni to zvladnout

    Zminujete ze jake by to bylo kdyby az jela na vycvik nato,tak ja jedu v zari za az kvv na ample strike coz je cviceni nato a asi ng si mysli ze jsme schopni to zvladnout

  • Rošťák
    17:49 11.02.2016

    Luky, pocit máte správný ;)

    Luky, pocit máte správný ;)

  • Luky
    17:36 11.02.2016

    možná by se žádná nová výroba dílů rozjíždět nemusela: http://www.excaliburarmy.com/n... tady ho taky mají a vypadá celkem ...Zobrazit celý příspěvek

    možná by se žádná nová výroba dílů rozjíždět nemusela:
    http://www.excaliburarmy.com/n...

    tady ho taky mají a vypadá celkem fešácky:
    https://www.youtube.com/watch?...


    Ale je jasný, že už se těšíte na něco nového...navíc kdyby se to mělo repasovat, tak to chce i trošku modernizovat...a pak se dostaneme k Šakalovi nebo BMP-M2Excalibur...( oba ale BVP-1)

    ....a to mám pocit dost z vás drbalo, navíc jak psal Mattauch - muselo by se to zas reorganizovat...tak snad těch nových bude dost pro všechny od jednoho typuSkrýt celý příspěvek

  • Rošťák
    16:43 11.02.2016

    Luky: Myslím že Mattauch to popsal celkem přesně, jde i o všechny pryžové prvky, které samovolně expirují a jejich životnost je od 5 do 10 let..... De facto by šlo použít stávající ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Myslím že Mattauch to popsal celkem přesně, jde i o všechny pryžové prvky, které samovolně expirují a jejich životnost je od 5 do 10 let..... De facto by šlo použít stávající korby + tělesa věží, ale vše mechanické, elektrické a pryžové by se muselo nahradit, pochybuji že je tolik ND a rozjíždět kuli tomu novo výrobu by bylo enormně nákladné.Skrýt celý příspěvek

  • Mattauch
    16:15 11.02.2016

    Ad BVP 2: To by opravdu chtělo minimálně komplet repas a výměnu rdst. Obávám se že už bude i potíž s náhradními díly... Je tedy otázkou, zda by byla repase vůbec možná. Po tom co ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad BVP 2:
    To by opravdu chtělo minimálně komplet repas a výměnu rdst. Obávám se že už bude i potíž s náhradními díly... Je tedy otázkou, zda by byla repase vůbec možná. Po tom co budou profi útvary přezbrojeny, tak si dokáži představit, že se dá dohromady tak třetina BVP 2 (zbytek bude prostě na odpis a poslouží jako zdroj náhradních dílů). což by dejme tomu stačilo pro jeden prapor. Ale to by vyžadovalo další reorganizaci AZ - nemá smysl mít roty AZ u praporů byzbrojeny jinou technikou, než má mateřský prapor. Spíš se obávám, že nákup nových IFV se bude táhnout delší dobu a nahrazená BVP 2 budou tvořit zdroj dílů k udržení těch ještě nenahrazených v provozu až budou nahrazeny všechny tak už vlastně ani nebude co předávat někam jinam, protože těch pár zbylých funkčních kousků už půjde jen do muzea...Skrýt celý příspěvek

  • JohnSullivan
    16:02 11.02.2016

    Souhlas s Rošťákem, za pár let už žádná BVP-2 nebudou...

    Souhlas s Rošťákem, za pár let už žádná BVP-2 nebudou...

  • Luky
    16:01 11.02.2016

    Co na BVP-2 bude po životnosti nepoužitelné? Předpokládám, že ta vozidla nejsou schnilá a děravá...spíš asi odejdou motory a systém ovládání věže? Je mi jasné, že armáda ...Zobrazit celý příspěvek

    Co na BVP-2 bude po životnosti nepoužitelné?
    Předpokládám, že ta vozidla nejsou schnilá a děravá...spíš asi odejdou motory a systém ovládání věže?

    Je mi jasné, že armáda potřebuje nová IFV a je to i její prioritou do dalších let...takže je pravděpodobně i dostane.
    Např. Excalibur ale dělal repase BVP pro cizí státy a dát je dokupy pro AZ by snad nemuselo být tak drahé (v porovnání s novými IFV).Skrýt celý příspěvek

  • Rošťák
    15:44 11.02.2016

    juhelak: Pokud jde Vás dotaz namířen na RPG-7 tak ta je pořád ve výzbroji Ačr i profesionálních útvarů :) Co se týká BVP-2 tak se obávám že za pár let už budou úplně nepoužitelné ...Zobrazit celý příspěvek

    juhelak: Pokud jde Vás dotaz namířen na RPG-7 tak ta je pořád ve výzbroji Ačr i profesionálních útvarů :)
    Co se týká BVP-2 tak se obávám že za pár let už budou úplně nepoužitelné (konec životnosti), což je jen můj osobní názor.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    15:31 11.02.2016

    bvp2 muzou byt za par let ciste technika zaloh. jinak s temi cviceními. Pokud máme ve skladech milionu kusu munice a starych pusek, proc to vsechno rvát kurdum a nevystřílet to ...Zobrazit celý příspěvek

    bvp2 muzou byt za par let ciste technika zaloh. jinak s temi cviceními. Pokud máme ve skladech milionu kusu munice a starych pusek, proc to vsechno rvát kurdum a nevystřílet to doma. Taky by me zajimalo jestli má AČR ve skladech i stare RPG, Není od veci se v rammci záloh naucit pouzivat i starou techniku.Skrýt celý příspěvek

  • Dusanh
    15:14 11.02.2016

    Kazd 11.2., 13:58hod. Význam má technika typu T72 Kazd 11.2., 14:38hod Ty staré T jsou v reálném tankovém boji nepoužitelné už teď 40 minut na otočku o 180° - není to málo, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd 11.2., 13:58hod.
    Význam má technika typu T72

    Kazd 11.2., 14:38hod
    Ty staré T jsou v reálném tankovém boji nepoužitelné už teď

    40 minut na otočku o 180° - není to málo, Antone Pavloviči? ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:05 11.02.2016

    BVP-2 bych nezatracoval. Jen od těch strojů nemůžeme čekat to samé co od moderních IFV. Pro potřeby v druhé linii (pro přesunutí záloh) se hodí stejně jako naše T-72M4CZ. Touhle ...Zobrazit celý příspěvek

    BVP-2 bych nezatracoval. Jen od těch strojů nemůžeme čekat to samé co od moderních IFV. Pro potřeby v druhé linii (pro přesunutí záloh) se hodí stejně jako naše T-72M4CZ. Touhle cestou jdou i Finové, kteří provozují CV-90 spolu s modernizovanými BMP-2, Leopardy 2 spolu s T-72. AČR by si zasloužila moderní techniku (kompatibilní s NATO), přeci jen díky malému počtu, by to neměl být takový problém, a letitou techniku uskladnit pro případ obrany našeho územíSkrýt celý příspěvek

  • Mattauch
    14:52 11.02.2016

    Kazd: Spíš jsem měl na mysli army reserve USA... Tak to bych prosil o specifikaci toho jak jiné úkoly má rzervní mechanizovaná rota VB a rezervní mechanizovaná rota AČR... ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd:

    Spíš jsem měl na mysli army reserve USA...

    Tak to bych prosil o specifikaci toho jak jiné úkoly má rzervní mechanizovaná rota VB a rezervní mechanizovaná rota AČR...

    Doufám že AČR nebude bojovat sama, ale nevidím rozdíl mezi polským odvedencem po roce základní služby a příslušníkem AZ po třech letech služby. Pokud armády založené na všeobecné základní vojenské službě jsou interoperabilní s NATO, neexistuje důvod proč by neměli být interoperabilní AZ.

    Mezinárodních cvičení se účastní středislo záloh 601. skss (dle oficiálního hodnocení plnohodnotně) a od roku 2017 se budou mezinárodních cvičení účastnit všechny jednotky AZ.Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    14:49 11.02.2016

    Rošťák, JohnSullivan: pánové, díky! Jsem moc rád, že se to lepší. Před lety jsem po informování se a hovoru s členem místních (Plzeňských) AZ rozhodl nepodepsat. Udělám další ...Zobrazit celý příspěvek

    Rošťák, JohnSullivan: pánové, díky! Jsem moc rád, že se to lepší. Před lety jsem po informování se a hovoru s členem místních (Plzeňských) AZ rozhodl nepodepsat. Udělám další kolečko a znovu to vyhodnotím, ty změny k 1.7. si o to říkají.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:38 11.02.2016

    "Vsadím dvě bečky piva, že ty Téčka budou už po dvou letech potřebovat velkou opravu" vsázet se můžete, ale je to nesmysl. Ty staré T jsou v reálném tankovém boji nepoužitelné ...Zobrazit celý příspěvek

    "Vsadím dvě bečky piva, že ty Téčka budou už po dvou letech potřebovat velkou opravu"

    vsázet se můžete, ale je to nesmysl.
    Ty staré T jsou v reálném tankovém boji nepoužitelné už teď a zajet do okopu a vystřelit dokáží po dvou letech stejně jako te´d. Na to není potřeba nic.
    Srovnávat národní gardu USA nebo armádu VB je nevhodné, protože mají naprosto jiné úkoly.
    AČR nikdy nebude bojovat sama, vždy jako součást uskupení v rámci spojenců. Můžete si o tom myslet co chcete ale historie je poučná a nezmění se.
    V takovém případě buď AZ umí to co profesionální jednotka pak je zbyečné mít profesionální jednotky, nebo neumí a pak nebudou schopny kooperovat v jedné jednotce se spojenci.
    Až uvidím jak AZ naklusala během týdne na cvičení NATO a obstála po boku profesionálních jednotek a současně někdo vyčíslí že to bylo extrémně levnější než profesionální jednotka, změním názor.Skrýt celý příspěvek

  • Mattauch
    14:14 11.02.2016

    Kazd: Armáda není velká speciální jednotka. Počet je stejně důležitým ukazatelem jako kvalita. K čemu bude těch 100 zakonzervovaných tanků na skladě, když nebudete mít nikoho ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd:
    Armáda není velká speciální jednotka. Počet je stejně důležitým ukazatelem jako kvalita.

    K čemu bude těch 100 zakonzervovaných tanků na skladě, když nebudete mít nikoho kdo je umí obsluhovat?

    Bojová technika za války končívá jako šrot a vojáci končívají jako potrava pro mrchožravou součást fauny, tak to prostě bylo, je a bude...

    To jaká má být armáda závysí na tom co má plnit, dokud bude mát armáda ty úkoly jež má nyní bude potřebovat zálohy - stejně jako každá armády s těmito úkoly.

    Mimochodem i armády USA a VB mají svou obdobu AZ a to i u bojových jednotek - ze stejného důvodu, jako je ten pro který je nyní tvoří AČR. Nikde od AZ neočekává to samé co od VZP, ale není to ani tak o kvalitě jako o šířce záběru a na velení už je to aby s tím pracovalo. Když s tím dokáže pracovat 601. skss, nevím proč by to neměly zvládnout ostatní útvary.

    Mimochodem jednotky AZ u bojových útvarů cvičí s technikou daných útvarů jsou tedy materiálně tak zaostalé jako celá armáda, ne víc...Skrýt celý příspěvek

  • Dusanh
    14:13 11.02.2016

    Kazd 1) jediný, kdo tvrdí, že AZ=VZP jste vy 2) jako člověk pracující celý profesní život ve strojírenství se zvysoka směju větě o T-72: "...protože je zaparkujete (prolejete ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd
    1) jediný, kdo tvrdí, že AZ=VZP jste vy
    2) jako člověk pracující celý profesní život ve strojírenství se zvysoka směju větě o T-72: "...protože je zaparkujete (prolejete mazivem) a za x let jsou ve stejném stavu a stejně použitelné při nákladech nula nula nic..."
    Vsadím dvě bečky piva, že ty Téčka budou už po dvou letech potřebovat velkou opravu a po více jak 5 letech uložení rovnou generálku. Rozežraná a zpuchřelá těsnění, netěsnící příruby atd... A to mám na mysli jen motorpřevodové soustrojí. Nemluvím o výzbroji, protože tam nevím, co se může časem pokazit (nejsem tankán).Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:58 11.02.2016

    na tom se neshodneme já prostě tvrdím, že BVP, BUK, nemodernizované Mi17, sokoly a další technika udržovaná silou vůle nemá žádnou bojovou hodnotu, mít ji v portfoliu a cvičit na ...Zobrazit celý příspěvek

    na tom se neshodneme
    já prostě tvrdím, že BVP, BUK, nemodernizované Mi17, sokoly a další technika udržovaná silou vůle nemá žádnou bojovou hodnotu, mít ji v portfoliu a cvičit na ni AZ nemá žádný význam, jen spotřebovává zdroje.
    Zbavit se ji, získat tím úspory, urychleně přezbrojit - snížit /max. zachovat počet kusů a personálu.
    Význam má technika typu T72 (těch cca 100 nemodernizovaných ks ve skladech) protože je zaparkujete (prolejete mazivem) a za x let jsou ve stejném stavu a stejně použitelné při nákladech nula nula nic, ale to je typově jiný příklad.
    Nemám nic proti Vám a si odvádíte dobrou práci, ale naše BVP by na ukrajině skončily velmi rychle. Vojenská průmyslová základna ukrajiny je na míle rozsáhlejší a kvalitnější než ČR a její produkce skončila jako šrot.
    Já prostě vidím AČR jako špičkové porfesionály na špičkovou práci a AZ na podporu.
    Současný model tvrdí, že vezmem socialisticou armádu, kde voják po ZS chodil na cvičení, trošku ten koncept zmodernizujeme formou každoročního cvičení a budeme mít armádu na úrovni profesionálnich jednotek Ruska , USA, VB. To je podle mého omyl.Skrýt celý příspěvek

  • Voodoo
    12:52 11.02.2016

    IvoHeinz: Dobrý den. Máte prosím nějaké bližší informace k AZ Vojenské Policie? Ideální o podmínkách přijetí a činnosti?

    IvoHeinz: Dobrý den. Máte prosím nějaké bližší informace k AZ Vojenské Policie? Ideální o podmínkách přijetí a činnosti?

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4