Vyznáte se v Suchojích Su-27 a jejích následovnících? – část 3.

-
10. 6. 2012
-
3 komentářů
-
Michal Polák
V prosinci 1984 byl do sovětského letectva zařazen stíhací letoun Su-27, jenž dostal v kódu NATO přezdívku Flanker. Na rozdíl od menšího MiGu-29 se však do rozpadu Sovětského svazu nevyvážel a zůstával tak nejen nejlepším letounem pro vybojování vzdušné nadvlády a doprovody bombardérů ale také velkou neznámou.
Tygr šavlozubý: Su-35M/S
Vývoj vůbec nejpokročilejšího provedení původního Su-27M začíná již na konci osmdesátých let. Spíše než potřeba okamžitého nasazení je zde vidět snaha o zkoušky nových systémů a technologií, které vykrystalizují do známého letounu Su-37, jenž byl poprvé představen jako prototyp T-10M11 v roce 1996 ve Farnborough. Tam se stal jednoznačnou hvězdou vzhledem ke svým extrémním manévrovacím schopnostem vyplývajícím z avioniky, vektorovatelných trysek, kachních křídel a pilotního umění.
Foto: Su-37 byl dlouho jen snem ruského letectva, nyní do výzbroje zavádí jemu příbuzný letoun Su-35 / Mike Freerer, Wikipedia
Ruské letectvo pochopitelně požadovalo do své výzbroje moderní stroj, a proto byl iniciován vývoj stroje Su-35S, jenž má být dodán do ruského letectva v počtu 48 letounů do roku 2015.
Oproti modernizovaným Su-27 se však v mnohém liší nejen samotnou výbavou ale také konstrukcí. Byly použity nové kompozitní materiály a profil křídel byl částečně převzat z Su-33. Zvětšení potkalo svislé ocasní plochy, což vedle úpravy ostrých přechodů do náběžných a odtokových hran, podstatně zlepšuje ovladatelnost letounu.
Stíhací víceúčelový letoun Su-35S patří mezi nejmodernější stíhací letouny vůbec / Dmitriy Pichugin, Wikipedia
Úpravy, konkrétně zesílení se dočkal také podvozek, takže bylo možno zvýšit maximální vzletovou hmotnost. To koresponduje do jisté míry s větším objemem interních nádrží na palivo a tedy i zvýšeným doletem.
Aby toho ovšem nebylo málo, existuje hned několik variant „pětatřicítky“. Provedení Su-35UB je dvoumístnou verzí, která vychází z podobného konceptu jako útočné Su-30, kdy se předpokládá koordinace pilota a operátora zbraňových systému. Spárka je však dobře použitelná pro výcvik pilotů, i když lze předpokládat, že na Su-35 budou přecházet ze starších Su-27 ti nejzkušenější a nejtalentovanější.
Naopak provedení Su-35BM je spíše marketingovým označením vzhledem ke zkratce (Bolshaya Modernizatsiya, Velká modernizace).
Útočný bombardér: Su-32/34
Předchozí typy Su-27 přímo vycházely alespoň vzhledově z původní konstrukce. Modernizace udržovaly letoun z hlediska technologie na výši a rozšiřovaly neustále možnosti Su-27 jako víceúčelového letounu.
Foto: Na světě není jiný stíhací bombardér, který by se výkonem a výzbrojí mohl rovnat Su-34 / Belyakov, Wikipedia
Nicméně stejný výrobce dříve vyráběl stíhací bombardéry Su-24, jež jsou dodnes ve výzbroji ruského letectva. Vývoj jejich unikátního nástupce by byl však příliš drahý a proto bylo rozhodnuto postavit stíhací bombardér na základě a zkušeností získaných při vývoji a výrobě Su-27 a řadě jeho variant.
Výsledkem je letoun značený jako Su-34 (respektive Su-32 v exportní variantě) označovaný v kódu NATO jako Fullback. Jedná se o dvousedadlový a dvoumotorový útoční stíhací bombardér určený pochopitelně k útokům na pozemní cíle. V ruském letectvu má nahradit právě Su-24, a to kolem roku 2020. Rusové mají ve výzbroji již zhruba 14 těchto letounů a počet by se měl ustálit minimálně na 124.
Foto: Su-34 a Su-24 doprovází tankovací letoun, jednou první jmenovaný typ nahradí ten druhý / Andrew Kuznetsov, Wikipedia
I samotné výkony letounu jsou vynikající a těžko hledají ve své třídě konkurenci. Maximální rychlost činí 1,2 – 1,8M a dolet 4 000 km. Mezi výzbroj přitom patří kromě kanónu a neřízených bomb a raket celá řada řízených střel pro ničení pozemních i námořních cílů.
Vedle toho je však Su-34 schopný nést i jaderné bomby. Oproti podzvukovému bitevníku Su-39 má být Su-32 schopen přežít v konfliktech té nejvyšší intenzity a krom schopnosti podpory pozemních vojsk ničit podstatně lépe chráněné cíle jako například radary, velitelská stanoviště nebo komplexy protiletadlové obrany.
A tím v podstatě náš třídílný článek o letounech Su-27 a jejich derivátech a modernizacích končí. Doufáme, že přispěl k lepšímu přehledu ve zmatečném značení a přispěje i k diskuzi o tomto letounu níže.
Související články
„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K
Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých ...
-
24.01.2012
-
1 komentářů
-
Michal Polák
Budoucnost těžkých stíhačů MIG-31
Těžký záchytný stíhač MIG-31 je bezesporu výplodem studené války, nicméně se mu daří přežívat do ...
-
05.03.2012
-
6 komentářů
-
Michal Polák
Vyznáte se v "Suchojích" Su-27 a jejích následovnících? – část 1.
V prosinci 1984 byl do sovětského letectva zařazen stíhací letoun Su-27, jenž dostal v kódu NATO ...
-
27.05.2012
-
9 komentářů
-
Michal Polák
Vyznáte se v Suchojích Su-27 a jejích následovnících? – část 2.
V prosinci 1984 byl do sovětského letectva zařazen stíhací letoun Su-27, jenž dostal v kódu NATO ...
-
03.06.2012
-
2 komentářů
-
Michal Polák
Komentáře
trocha Ukrajiny:
https://www.youtube.com/watch?...
bezpečnost jde trošku stranou :)trocha Ukrajiny:
https://www.youtube.com/watch?...
bezpečnost jde trošku stranou :)27 mě vždy braly, jsou to nádherná letadla, snad nejlepší ve své kategorii. Články nejsou ani stručné,ani příliš obsáhlé, rád je čtu. Dobrá práce ;) Stačí jen doplnit že už ...Zobrazit celý příspěvek
27 mě vždy braly, jsou to nádherná letadla, snad nejlepší ve své kategorii. Články nejsou ani stručné,ani příliš obsáhlé, rád je čtu. Dobrá práce ;)
Stačí jen doplnit že už prapředchůdci moderních suchojů, Su 7/17/22 nesly jaderné pumy, západ samozřejmě taky.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...