Vzorem studentů Univerzity obrany je Jiří REGI Schams

"Kdybys byl třeba jediný, kdo může či umí udělat, co je třeba, musíš to udělat..." / Petr Něnička

Sestra Regiho Petra Schamsová besedovala se studenty a zúčastnila se slavnostního povýšení studentů.

Patronem páté školní roty souvislého pětiletého studia Univerzity obrany (UNOB) v Brně byl zvolen "Regi", štábní praporčík Jiří Schams, veterán, který se stal legendou veteránů již za svého života: Po vážných zraněních na afghánské misi dokázal vzdorovat následkům a osudnou se mu stala až zákeřná nemoc.

Regiho životní krédo "Kdybys byl třeba jediný, kdo může či umí udělat, co je třeba, musíš to udělat..." ale zůstává platné stále.

Studenty UNOB, kteří si Regiho vybrali jako svůj vzor, přijela v pondělí 31.10. navštívit sestra Petra Schamsová, která se následně zúčastnila ceremoniálu povýšení přítomných do hodnosti četaře.

V přednášce spojené s videoprojekcí připomněla i bratrovu povahu: Odhodlání i smysl pro humor, který si do armády přinesl a neopustil jej ani v dobách nejtěžších.

Studenti UNOB a příslušníci páté školní roty. / archiv Petry Schamsové

Vzpomínky na REGIHO v podání sestry

V době, kdy byl již Jiří po zranění na vozíku, požádal své kamarády, aby mu pomohli deaktivovat chalupu, kterou si dříve zabezpečil: po příjezdu na místo dal všem přesné instrukce, jak systém odstranit, ale až na poslední: Neškodnou, ale přesně nastraženou dýmovnici, která bouchla ve chvíli, kdy Regiho kamarádi otevřeli dveře. Ve chvíli, kdy všichni zalehli, se on sám na vozíku královsky bavil.

Petra Schamsová ale připomněla i okamžiky vážné: V době, kdy byl její bratr zraněn, byla z rodiny jediná, kdo věděl, že je v Afghánistánu: Rodiče nechtěl strašit a ti nejprve zprávě o vážném zranění nevěřili v domnění, že jde o omyl a jejich syn je v té době v bezpečnějším Iráku. Svoje záležitosti ale měl vždy do detailu vyřešené, včetně závětí a vybraných písní k případnému skonu...

Petra Schamsová přebírá peníze od členů páté školní roty. Peníze byly vybrány na střeleckém závodu Regi Memorial 2016. / archiv Petry Schamsové

Během krátké besedy se studenti zeptali, jak vznikla Regiho přezdívka: Sestra se domnívá, že obrácením hesla, které bratr používal a dodala, že se přesmyčkami a hry se slovy rád bavil. Petra Schamsová se zúčastnila i ceremoniálu, kdy v přítomnosti státní vlajky proběhlo povýšení přítomných studentů do hodnosti četaře.

Plukovník ing. Jaroslav Král při něm studentům připomněl, že součástí hodnot jako čest, oddanost, odpovědnost, obětavost a odvaha je i otevřenost vůči kolegům nadřízeným, kterým by měla jako prvním směřovat případná kritika.

Součástí studie je i praxe a vštěpování hodnot

"Povýšeni dnes byli studenti prvního běhu souvislého pětiletého studenta," upozornil plukovník Král po ceremoniálu. Připustil, že se názory na souvislé studium různí.

Studenti UNOB, Petra Schamsová a maminka Jiřího REGI Schamse. / archiv Petry Schamsové

Podle něj ale právě pátá školní rota důkazem, že fungovat bude: "Nejsou odtrženi od práce vojáka. Jezdí na měsíční zimní a dvouměsíční letní výcvik. Já osobně ve Vyškově sleduji, jak se zařazují."  O povýšení formou slavnostního aktu se plukovník Král zasadil proto, aby si studenti s vyšší hodností opakovaně vštěpovali podstatu armádní služby.

"Myslím, že správné hodnoty vštípené už mají," řekla na adresu přítomných studentů Petra Schamsová.

"Právě studenti páté školní roty vybrali mezi sebou několik tisíc korun jako příspěvek na Regiho memoriál, jehož výtěžek byl věnován pozůstalým po veteránovi v Bosně,"  upozornila a připomněla, že zástupkyně z roty přijely na Regiho memomoriál i pomoci s organizací. "Dojímá nás s maminkou, že si vybrali bráchu jako patrona, měl by z takových následovníků radost," dodala Regiho sestra.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Táborští prověřili kondici Hero´s WODem MURPHY

V rámci sportovního dne velitele VÚ 1825 Tábor, pplk. Ing. Martina Špičáka byl zařazen i klasický, ...

REPORTÁŽ: Sky Soldier 2016 – výsadkáři opět na scéně

Po roce měli chrudimští výsadkáři z 43. výsadkového praporu (43.vpr) se svými americkými kolegy ...

Výběrové řízení k průzkumákům AČR: Krev, pot a dřina

Sun Tzu: „Umění války je založeno na umění klamu. Když jsme schopni zaútočit, musíme vypadat, jako ...

Kdo je kdo – výsadkáři, speciální operace, speciální jednotky

V diskusi pod článkem portálu Armádní noviny o výběrovém řízení pro průzkumné týmy 4. brigády ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • KOLT
    21:19 09.11.2016

    Mluvit o Regim a nemluvit o SOGu je kvadratura kruhu...

  • Muhaha
    17:31 09.11.2016

    Hrdinou je ten, o kom si to myslí nějaká skupina jeho obdivovatelů.
    Nevím, proč by zrovna příslušníci páté školní roty souvislého pětiletého studia Univerzity obrany nemohli vzhlížet ke štábnímu praporčíku Regimu.
    Kardiochirurgové mají možná jiné hrdiny, 5. školní rota a Mgr. Zelená výše zmíněného štábního praporčíka. Svůj k svému.
    Hrdiny utváří historie. Co vy víte o tom, co nás v budoucnu čeká? Třeba uctívání jeho kultu naroste do rozměrů hrdiny nejhrdinštějšího Julia Fučíka, a třeba bude za vyvrhele a mrzkého žoldáka (jak tu někteří z vás píšou již nyní).
    Každopádně mám pocit, že si své peníze (na rozdíl od většiny policistů, které jsem měl tu smůlu poznat) zasloužil. Otázku smysluplnosti naší účasti v Afganistanu bych do toho nepletl. Nejde přece o geopolitiku a dlouhodobou strategii udržování rovnováhy, ani o zajištění bezpečnosti naší země, ale o Regiho.

  • Jorlas
    09:43 09.11.2016

    Vojáci zahraničí jsou hrdinové, protože je slušná pravděpodobnost, že umřou, policisté s hasiči takový poloviční. No a úředníci s dělníky jsou jen krysy, co je mají obdivovat…
    Pánové nebavte se o kravinách a prvně si vysvětlete pojem hrdinství. Co to je?
    Člověk, který nasadí svůj život a majetek za ostatní?
    Kdo nad rámec svých povinností jedná nezištně pro blaho ostatních?
    Člověk, který se svými významnými skutky stane slavným?
    Někdo kdo se zasloužil o budování státu?

    těch definicí je hodně a musíte se prvně dohodnout, která platí. Jen nebuďte moc obecní. Pak se to slovo dá uplatnit na polovinu národa a ztrácí význam.

    Gloton: dobře ty!!! :-)

  • patejl
    23:21 08.11.2016

    logik:
    Omlouvám se za chybu, kouknul jsem zde na bod 6 http://www.policie.cz/clanek/s... a nedošlo mi, že je něco špatně.
    Věděl jsem, že má být policistů mnohem víc, ale řekl jsem si, že je tu asi víc městkých strážníků než jsem si myslel.

  • Tesil
    21:12 08.11.2016

    KOLT O SOGu nikdo nemluvil, no když jsi začal co mimořádného vykonali?

  • KOLT
    21:05 08.11.2016

    Jj, 15 kilo... o tolik zhruba tuším zhubla většina chlapů ze SOGu a Šestky v průběhu misí v Astánu, protože jejich operační tempo bylo dost.... rychlé. Ani strážní roty v Bagramu to dneska nemají lehké, když jsem koukal na hodiny, které denně stráví konkrétními činnostmi, moc času na oddech fakt nemají.

  • KOLT
    21:03 08.11.2016

    Já osobně si ovšem Regiho vážím také především za to, jak ke svému zranění přistoupil, jak s ním bojoval. A za to, co udělal pro ostatní podobně osudem zasažené. Jsem si prakticky jist, že bych v jeho kůži nedokázal ani desetinu toho, co on. Přesto mám úctu i k jeho odvaze jakožto vojáka. Pro mě tedy je hrdinou – byl statečný a svými činy přesahoval jak svoje povinnosti tak většinu z nás, až nemusel a sám byl ve svízelné situaci (mírně řečeno), pomáhal ostatním. A je jedno, že to už nebylo na bitevním poli.

  • KOLT
    21:03 08.11.2016

    Mmchd, když tu někdo znevažuje motivy těch vojáků, troufnu si tvrdit s téměř stoprocentní jistotou, že procento policistů, kteří dělají své povolání "z přesvědčení", je ještě o poznání menší než v případě vojáků. U hasičů si to netroufnu odhadnout, toliko jsem jich nepotkal. Ale přišlo mi, že většinu to, když nic jiného, docela baví. Což se o většině mnou potkaných policistech říct nedalo, prostě to brali jako zaměstnání, za které dostávají peníze. Nic míň, ale ani víc. Nic proti tomu, tak to má většina populace. Výjimkou byli zpravidla detektivové.

  • Tesil
    21:02 08.11.2016

    LOGIK Na těch číslech není nic jasného.Jen to,že udávají počty zbytečně zabitých.No a ty jsi mluvil s někým z misí?Nikdo se nebude chlubit tím,že naprasil o 15kg za dva měsíce.

  • KOLT
    21:01 08.11.2016

    Jinými slovy vojáci podstupují nadprůměrné riziko zranění či smrti při běžné činnosti a vysoce nadprůměrné (až extrémní, v případě intenzivního konfliktu) při bojové činnosti (jedno kde). Kdo do tohohle dobrovolně jde, prostě musí mít koule. Kdo dobrovolně několikrát jede do bojových misí (a SOG skutečně neseděl na základně na prdeli), musí ty koule mít sakra velké. Zdali je hrdina, pak záleží na tom, jak kdo hrdinství vnímá. Vcelku chápu, že někteří jej vidí až v tom, když člověk udělá "něco víc" – mně už ta několikanásobná účast na skutečně nebezpečných misích stačí, jinému ne, to chápu. Ale snižovat kvůli tomu odvahu těch vojáků, mi přijde drobet stupidní (eufemismus). "Vždyť většina těch vojáků se nedostane k žádné akci.Maximálně najedou na minu..." – aha, takže seděli na zadku na základně a najeli na minu...asi těžko, co? A v čem je vlastně rozdíl, jestli hlavní riziko operací spočívá ve střelbě či v IED? To jako člověk, kterého zastřelí je větší hrdina, než který vybouchne? Tohle myšlení fakt nechápu. A ani nechci.

  • logik
    20:42 08.11.2016

    Tesil: Čísla jsem dával, jasně Tě usvědčují z nepravdy. Statisticky je úmrtí u vojáků v misích je o dva řády četnější, než u policistů... Btw., ty jsi asi nikdy nemluvil s nikým, kdo byl v misi, že? Že si to představuješ jako růžovou zahradu. Nejsi náhodou policista?

    Patejl: Ten Tvůj udávanej počet policistů je blbina, to je počet zaměstnanců policie - na armádním webu by jsi mohl vědět, že policista není zaměstnanec, ale že je ve služebním poměru. Policistů je teď už 40.000:
    http://www.policie.cz/clanek/p...

  • Tesil
    20:29 08.11.2016

    GLOTON Takže jsi hrdina,gratuluji.Tedy pokud jsi normální.

  • Gloton
    20:25 08.11.2016

    Opravdový hrdina je každý normální člověk, který riskuje duševní zdraví, čtením zdejších diskusí po články.

  • Tesil
    19:24 08.11.2016

    KOLT No tak vojáci umírají i při výcviku v ČR kvůli tomu nemusí jezdit do Afganistánu.Přít se nemusíš,tak to prostě je.

  • KOLT
    19:17 08.11.2016

    Jestli si někdo myslí, že vojáci při výcviku nepodstupují denodenně nebezpečí, tak by si to asi měl jít vyzkoušet... Oni při něm, světe div se, také umírají.

    PS: "Vždyť většina těch vojáků se nedostane k žádné akci.Maximálně najedou na minu..." tak s touhle logikou se prostě nemá smysl přít....

  • Kubiš
    19:16 08.11.2016

    Maximálně najedou na minu.... Taky dobrý.

  • Tesil
    19:12 08.11.2016

    LOGIK Samozřejmě,že být policistou je nebezpečnější.Vždyť většina těch vojáků se nedostane k žádné akci.Maximálně najedou na minu a hned jsou hrdinové.Zatím co policisté slouží v míru a přesto jsou vystavováni fyzickým útokům a při tom musí dbát na dodržování zákonů.Do NATO jsme byli přijati z důvodu geopolitického působení USA na Rusko.Nebo si myslíš,že případné členství Černé Hory má jiný důvod?

  • Kubiš
    19:00 08.11.2016

    Bazinga20: Pro Vás to hrdinství není, já to za tak samozřejmé neberu. Možná by jste změnil názor při výjezdu ze základny.

  • logik
    18:51 08.11.2016

    PS: A to nechci nijak bagatelizovat riziko, které na sebe berou policisté... Jen je prostě menší, než u vojáků v misích.

  • Bazinga20
    18:51 08.11.2016

    Kubiš: to že někam jedou z nich automaticky nedělá hrdiny to z nich mohou učit až jejich chování tam a činy jimi vykonané případně... Pokud by to bylo automatické slovo hrdina by do jisté míry ztrácelo svůj význam.

  • logik
    18:50 08.11.2016

    Tesil: Ok, takže dejme tomu, že policistů zemřelo 4x tolik za o fous delší dobu. A teď počítejme. Vojáků v misích byly najednou řádově stovky. Policistů je 34.000, tedy o dva řády více.
    Pořád chcete tvrdit, že být vojákem na misi je stejně nebezpečné, jako být policistou?


    Do NATO jsme přišli proto, abychom pomáhali spojencům s obranou a oni nám. Pokud se nebudeme chtít účastnit obrany spojenců - a např. Afgán byla reakce na útok na USA - pak těžko můžem čekat od spojenců totéž...

  • Kubiš
    18:43 08.11.2016

    patejl: Přeji Vám Vaší práci, ale jsou věci, které Vy asi nikdy nepochopíte.

    Být policistou sranda není, to máte pravdu.

  • Tesil
    17:56 08.11.2016

    LOGIK Takže od roku 1991 zemřelo při výkonu služby 101 policistů,což je nepoměr k tak protěžovaným vojákům.Ty si myslíš,že jsme do NATO byli přijati jen proto aby nás někdo chránil?

  • patejl
    17:44 08.11.2016

    Kubiš:
    Samozřejmě, že bych šel jinam, proč riskovat svůj život? Dostanu velmi podobné peníze v jakékoliv jiné firmě podnikající v příbuzném oboru.
    Jenže vojáci takovou možnost volby často nemají, většina svou odbornost v civilním sektoru příliš neuplatní a finančně si pohorší.

    Btw:
    101 mrtvých policistů ve službě od roku 89 na 9 345 zaměstnanců PČR (přepočteno na plné úvazky) k 1. 2. 2016
    25 mrtvých vojáků na zahraničních misích od roku 91 na 20.864 vojáků k 1.1 2015
    Být policistou žádná sranda není.

  • logik
    17:26 08.11.2016

    Tesil:
    1) V misích za posledních cca 20 let zemřelo nejméně 25 lidí:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...
    Kolik za tu dobu zemřelo policistů ve službě - a kolik bylo odslouženo člověkodní v misích a kolik bylo odslouženo člověkodní v policejní službě, že srovnáváš rizikovost?

    2) Ať se Ti to líbí nebo ne, tak Ti vojáci tam nebyli za sebe, byli tam vysláni za naší republiku.

    3) I kdyby neměla činnost v misích smysl (což je IMHO blbost, lidem v afgánu ty mise jednoznačně pomáhají, ale myslet si to můžeš) tak to, že teď pomůžeme spojencům je nutná prerekvizita k tomu, aby až budeme potřebovat my, tak nám pomohli spojenci. Takže ať se Ti to líbí nebo ne, tak i podle Tebe nesmyslná činnost v misích je příspěvek k obranyschopnosti ČR. Nehledě k tomu, že tam česká armáda získává zkušenosti, které by jinde nezískala.

  • Tesil
    16:32 08.11.2016

    KUBIŠ No to si piš,že policisté riskují více než většina našich vojáků v zahraničí.

  • Tesil
    16:28 08.11.2016

    FOTR ano šel bojovat zcela dobrovolně za slušné prachy,nikdo ho nikam neposílal.Myslet si,že se v Afganistánu bojuje za mír nebo demokracii je naivita a to jsem použil eufemismus.Byl to jen a pouze jeho boj.Řada lidí bojuje s nemocemi za daleko horších podmínek

  • Kubiš
    11:53 08.11.2016

    Bazinga20: Proto tvrdím, že každý kdo jede bojovat a riskovat život za ČR je hrdina.

  • Bazinga20
    11:48 08.11.2016

    To jsou čísla celková ano ja použil jen čísla pro ČR pro srovnání ztrát v armádě a policii... A ano voják v Afganistanu podstupuje riziko větší ale jakmile je zpět v ČR riziko je prakticky nulové pokud se nestane nějaká mimořádná událost během cvičení policista má míru nebezpečí menší ale zato každý den. Tedy za předpokladu že není kancelářská krysa.

  • Kubiš
    11:28 08.11.2016
  • Kubiš
    11:26 08.11.2016

    Bazinga20: Chcete tu snad tvrdit, že policista v ČR podstupuje stejné riziko, jako voják v Afghánistánu?

  • Kubiš
    11:19 08.11.2016

    patejl: Předpokládám, že potom co by Vám ve Vaší práci někdo zabil kolegu a Vám by to s velkou pravděpodobností hrozilo taky, tak by jste i přes Váš dvojnásobný plat šel tvořit někam jinam. Není to tak?

  • Bazinga20
    11:12 08.11.2016

    Tak pokud autorce článku vadí že se v diskuzi objevují či mohou objevit i názory, které se s tím jejím rozchází nic přeci nebraní diskuzi pod takovým to článkem pěkně po demokraticku cenzurovat nebo úplně zrušit. Nedá se přeci čekat že pro každého bude mrtvý voják automaticky hrdinou... či to že voják přísahá že je připraven nasadit svůj život z této profese nedělá nic nadřazeného jakékoliv jiné profesi. Přísaha zůstává jen prázdným slibem až do okamžiku kdy dojde na lámání chleba. Že ji tento konkrétní člověk dodržel ale nezpochybňuji. Ale znovu říkám z ostatních vojáku to nedělá nic víc než staní zaměstnance ač v rizikovém povolaní. Odvaha a hrdinství části armády neděl nic víc v mých očích z těch ostaních příslušníku.. přísaha nepřísaha.
    Když tu bylo zmíněno kolik umře hasičů atd. tak od roku 1993 umřelo pokud mě pamět nezklame 25 českých vojáku na různých misích. Policistů během výkonu služby umřelo od roku 1989 přes sto v ČR.

  • Kubiš
    11:03 08.11.2016

    patejl: Hrdinové jsou ti, kteří jezdí bojovat a riskovat životy do zahraničí ve jménu České republiky! Naštěstí to u nás není potřeba.

  • patejl
    10:40 08.11.2016

    Kubiš:
    Voják skutečně nejsem, nemám nejmenší motivaci dělat práci, kde se nic netvoří, za poloviční mzdu. A také preferuju volnost.
    Stýkám se s dost vojáky na to, abych neměl žádné iluze o jejich motivacích. Tím nemyslím, že to jsou peníze, ale patriotismus bych tam také nehledal.
    Samozřejmě se se jedná o individuální záležitost.

    Vaše definice hrdinství se mi nepozdává. To by byl potom hrdina každý turista v Tatrách, co má na batohu státní vlaječku.
    Pro mě je hrdinství spíše v nesobeckých aktech pomoci druhým. Někdo kdo pomůže stařence s nákupem či do schodů to naplňuje, ale neprohlašoval bych za hrdinu každého raněného a padlého vojáka.

    Tím ale ovšem nepopírám, že si Regi zaslouží respekt a je mi líto toho, co se mu stalo.

  • logik
    10:20 08.11.2016

    Sorge: kolik umře horníků, kolik hasičů - a kolik vojáků v misích? Nijak nezpochybňuju hrdinství i u Tebou zmíněných povolání, ale rizikovost povolání vojáka je o řád výš.

    Prostě jen nesouhlasíte se současným angažmá NATO v afgánu a politiku přenášíte do osobní roviny. Přiznejte si to.

  • Sorge-227
    00:19 08.11.2016

    Je to smutne ked zomre clovek. Strasne. Chapu ze armada potrebuje svoje hrdiny na ktorych by ukazovala prikladnu sluzbu. Ale nechapu ako sa lisi od ostatnych vojakov ktory s nim sluzili v zahranici. Docital som sa ze mal velakrat smolu a bol ranen v boji. Nedocital som sa tu ze by niekoho zachranil zalehnutim granatu. Alebo ze by obetoval zamerne svoje zdravie a zivot na zachranu svojich kolegov v boji a civilistov. Z mojho pohladu vyhladaval adrenalinove prostredie. Verim ze to bol schopny a oddany vojak CR. Cest jeho pamatce a vsetkym ludom padlich v kazdej valke. Nezpochybnuju jeho zasluhy. ALe ako tu jeden pisal, kazdy si predstavuje hrdinu inak. Napriklad hornici, hasici, zdravotnici riskuju kazdy den svoje zivoty.

  • otecko
    23:01 07.11.2016

    Myslím, že spousta mladých budoucích důstojníků z UNOb musí být z některých komentářů u vytržení a říkat si: tak za takové snadály máme položit svůj život? Víte co se říká v přísaze vojáka AČR "neváhat položit svůj život pro obranu své vlastí".. asi tak ve zkratce. Která profese to tak má, prosím? A dále, voják nejde do Afgánu z plejzíru, ale na rozkaz vlády ČR. Takže, vy kritici, nevolte, prosím tak "blbě" a naši vojáci nebudou muset žádné spojenecké závazky plnit! A pokud neznáte Ústavu ČR a tím politický řád ČR, tak se tady neztrapňujte.
    Co mne tedy ale s.re více je, že minulý týden zemřel poslední velitel tanku v ostravské operaci plukovník Bedřich Opočenský, hrdina Par Excelence a tady o tom nebyl ani řádek! Sice známe a málem se klaníme všem esům whermachtu, ale na své hrdiny-Janka, Končického, Opočenského a další jsme jakoby zapomněli. A to jen proto, že přišli se Svobodovou armádou z Východu!

  • Hana Zelená
    22:31 07.11.2016

    crusader

    Na rozdíl ode mne? Moje výpověď je v článku, za vás hovoří zdejší příspěvky.

  • logik
    22:27 07.11.2016

    Pleteš se. Hrdinství je obojí.Jak dobré zvládnutí těžké nemoci, tak i ochota nasazovat život pro vlast.

  • crusader
    21:51 07.11.2016

    Hana Zelená
    Já se na rozdíl od vás ovládám.
    O Jiřím Schamsovi jsem nenapsal nic špatného. Je to jen můj osobní názor na to jak a koho označovat za hrdinu. Byl to určitě statečnej chlap a asi i silná osobnost, oceňuju jak bojoval se zraněním i to co dělal pro ostatní. Zaslouží si určitě vzpomínku a ocenění ale osobně si myslím, že by sám ani nechtěl aby se z něj dělala modla.
    Pokud Vám ale můj názor vadí, klidně mě může admin vymazat a třeba mě i zablokovat.

    A pro ostatní.
    Můj dobrý známý již několik let trpí roztroušenou sklerózou, což jak víte je konečná diagnóza. Pere se s tím statečně a dokud to šlo angažoval se v organizacích, které podporují boj proti této nemoci. A nevím o tom, že by ho někdy někdo označil za hrdinu.

    Prostě hrdinství je něco jiného.

  • logik
    20:09 07.11.2016

    crusader:
    Osobně jsem ho neznal, takže to nemohu ani potvrdit, ani vyvrátit, jak ušlechtilé pohnutky ho vedli k tomu, že jezdil do misí, z toho, co o něm vím, tak ale se dá s poměrně slušnou dávkou jistoty tvrdit, že tam přinejmenším nejezdil jen pro peníze či pro dobrodružství. A pravděpodobně to nebyly ani ty hlavní motivy.

    Že si ty nemyslíš, že to bylo účelné? A? Máš patent na rozum? I kdyby to opravdu účelné nebylo, ale ten kluk byl přesvědčen, že tak např. pomůže k míru ve světě, nebo že tak pomůže lidem v Afgánu, tak prostě hrdina byl: nasazoval život pro to, čemu věřil. I kdyby se pletl - což zdaleka tak jasné není (to, že místní obyvatelé působení těch vojáků třeba vždy nedocení, na tom nic nemění).

    A navíc - nasazení našich jednotek v zahraničních misích jednoznačně posiluje naše vazby na současné spojence, a v případě nějakého průšvihu se nám zúročí. Myslet si, že teď "necháme ve štychu" naše spojence, a oni pak se přetrhnou, aby bránili nás, když to bude potřeba, je prostě blbost. Takže i kdyby celý Afgán byla totálně nesmyslná akce, tak to, že tam jsou naši kluci a že tam nasazujou kejhák, je prostě riskování života pro naší zemi, a tedy hrdinství. Převlékat to za nějakou touhu po dobrodružství nebo penězích je prostě hloupost.

  • papaHoth
    19:47 07.11.2016

    to Crusader: ano všichni ti, které jste vyjmenoval cituji: " (Balabán, Mašín, Morávek, Jaroš, Tesařík, Sochor a stovky dalších jmen padlých u Sokolova, Kyjeva, Tobruku, na Dukle, u Dunkeque nebo v ostravské operaci)." hrdinové jsou, nerozumím, na co poukazujete. Všem jmenovaným se bohudíky dřív, nebo později dostalo ocenění, které si bez pochyb zaslouží/zasloužili. Bojovali za vlast a v armádě stejně jako Jiří Schams. Chápal bych Váš boj za ty podle Vás bezejmenné, ale nerozumím Vašim pohnutkám se kterými bojujete, respektive plamenně řečníte proti nazývání štábního praporčíka Jiří Schamse hrdinou. Odjel tam, kam ho poslala naše vláda, riskoval svůj život, bojoval a byl raněn při sebevražedném útoku, při kterém zahynuli další vojáci. S devastujícím zraněním se vypořádal psychicky a fyzicky tak, že byl inspirací pro další vojáky. Pokud tohle zvládnete rád Vás nazvu hrdinou, protože to dokáže stejným způsobem jen málokdo.

  • fenri
    19:30 07.11.2016

    Myslím, že to fotr napsal přesně. Hrdinství Regiho nebylo v tom, co dělal, či co se mu stalo, ale v tom, jak se k tomu postavil. Tím dal jméno projektu, který tu (věřme) zůstane dlouho po něm a tím by měl být vzorem. Poukazovat na peníze či vzdálené a z některých úhlů pohledu nesmyslné bojiště je v tomto kontextu neslušné a hlavně lidsky zcela mimo. Silná osobnost...

  • fotr
    19:20 07.11.2016

    Byl voják a plnil rozkazy, to je běžné, riziko znal a přihlásil se dobrovolně ale o to tady nejde, Regi byl podle mě vyjímečný tím jak se po svém zranění choval. Nevzdal se, nerezignoval a co je opravdu úctyhodné, že i při svém těžkém osudu myslel na ostatní a ne na sebe. Angažoval se v pomoci ostatním, nefňukal , nestěžoval si a za svůj osud nečinil nikoho odpovědným. Měl jsem možnost s ním krátce hovořit v léčebně kde jsem byl navštívit jiného kamaráda a musím přiznat že na mě udělal skutečně velký dojem. Takový, že jsem začal jeho pozdější projekt RegiBase podporovat.
    Takže ano, Tesile, byl skutečně hrdina, ne tím jak a kde bojoval ale tím jak nesl svůj nelehký úděl a jak se s ním dokázal poprat a já svoji kšiltovku s nápisem ,,Regi "nosím hrdě na jeho památku. Jsem si totiž jist že on a jemu podobní by v případě nějakého přímého ohrožení naší republiky a našich občanů také neváhal nasadit svůj život za nás.

  • Hana Zelená
    19:15 07.11.2016

    crusader

    Tak za prvé byste se mohl ovládat, Jirkova rodina článek sleduje, takže pokud k nim jako k pozůstalým máte vy - nebo někteří další - stran jeho osoby a hrdinství nějaké připomínky, tak mějte tu odvahu a napište jim to přímo, s podpisem. Tady jste pořád anonym.

    Na tomto webu je spousta článků s tématikou misí. Určit najdete diskusi, kde můžete diskutovat o smyslu boje proti Talibánu, apod.

  • crusader
    18:45 07.11.2016

    logik
    a proč tam chodí? Bránit vlast tisíce kilometrů od hranic ČR? Bojovat za mír a demokracii? To je jen propaganda. Kdo v Afghánistánu ví kde leží ČR.
    Touha po dobrodružství taky není hrdinství.

    Jak myslíte, že místní koukají na cizí vojáky? Řekl bych, že asi tak jako koukali naši rodiče (prarodiče) na německé vojáky v roce 39 nebo sovětské vojáky v 68.

    Takeda
    Nikdo z Vás blbce nedělá, nebuďte vztahovačný.
    Nevím, kterého Jana Černého myslíte, toho co myslím, tak ten stále žije (naštěstí). Sice bez nohou ale žije. To je pro mě hrdina. Ten kdo zachrání i za cenu ohrožení vlastního života další lidi.
    Voják co zalehne granát vlastním tělem, hasič co jde do plamenů pro lidi, strojvedoucí co brzdí soupravu před nárazem, místo aby zdrhal z kabiny a zachránil si život, důlní záchranář co jde pro zavalené kolegy. To jsou hrdinové.

    papaHoth
    Myslím, že byste v historii našel pár jmen lidí co bojovali za svou vlast, kteří by mohli být vzorem pro budoucí důstojníky (Balabán, Mašín, Morávek, Jaroš, Tesařík, Sochor a stovky dalších jmen padlých u Sokolova, Kyjeva, Tobruku, na Dukle, u Dunkeque nebo v ostravské operaci).
    Jo já zapomněl, to už se dneska nenosí, ti bojovali přece proti Němcům.

  • Takeda
    17:43 07.11.2016

    crusader: Ech a kde jste vzal, že nevim, kdo byl Jan Černý? Dělejte si blbce z někoho jinýho...

  • papaHoth
    17:19 07.11.2016

    Díky za článek, potěší, že naši budoucí pod a důstojníci mají svůj vzor v bojovníkovi na i mimo bojiště (kde to pánové může potkat každého z nás - bohužel), ale tahle diskuse by neměla být vůbec otevřená. Je úplně zbytečná. Pár bláznů se tu bude jevit, jim přitakávat lidé s pokroucenou morálkou, co srovnávají úředníka a vojáka a pár lidí bude trávit svůj drahý čas nad tím jim to vysvětlit. A to je pod úroveň hlavně Regiho. haters gonna hate..

  • Kubiš
    17:19 07.11.2016

    Snad naopak, čím víc bude ve společnosti takových hrdinů, tím lépe pro všechny. Pro mě je i ten kdo se zastane slabšího a riskuje nějakou vlastní újmu hrdina. Slušní lidé by to měli dělat bez rizika, hrdinové s ním. Není to tak lehké, jak se to může zdát.

Stránka 1 z 2