Vzorem studentů Univerzity obrany je Jiří REGI Schams

"Kdybys byl třeba jediný, kdo může či umí udělat, co je třeba, musíš to udělat..." / Petr Něnička

Sestra Regiho Petra Schamsová besedovala se studenty a zúčastnila se slavnostního povýšení studentů.

Patronem páté školní roty souvislého pětiletého studia Univerzity obrany (UNOB) v Brně byl zvolen "Regi", štábní praporčík Jiří Schams, veterán, který se stal legendou veteránů již za svého života: Po vážných zraněních na afghánské misi dokázal vzdorovat následkům a osudnou se mu stala až zákeřná nemoc.

Regiho životní krédo "Kdybys byl třeba jediný, kdo může či umí udělat, co je třeba, musíš to udělat..." ale zůstává platné stále.

Studenty UNOB, kteří si Regiho vybrali jako svůj vzor, přijela v pondělí 31.10. navštívit sestra Petra Schamsová, která se následně zúčastnila ceremoniálu povýšení přítomných do hodnosti četaře.

V přednášce spojené s videoprojekcí připomněla i bratrovu povahu: Odhodlání i smysl pro humor, který si do armády přinesl a neopustil jej ani v dobách nejtěžších.

Studenti UNOB a příslušníci páté školní roty. / archiv Petry Schamsové

Vzpomínky na REGIHO v podání sestry

V době, kdy byl již Jiří po zranění na vozíku, požádal své kamarády, aby mu pomohli deaktivovat chalupu, kterou si dříve zabezpečil: po příjezdu na místo dal všem přesné instrukce, jak systém odstranit, ale až na poslední: Neškodnou, ale přesně nastraženou dýmovnici, která bouchla ve chvíli, kdy Regiho kamarádi otevřeli dveře. Ve chvíli, kdy všichni zalehli, se on sám na vozíku královsky bavil.

Petra Schamsová ale připomněla i okamžiky vážné: V době, kdy byl její bratr zraněn, byla z rodiny jediná, kdo věděl, že je v Afghánistánu: Rodiče nechtěl strašit a ti nejprve zprávě o vážném zranění nevěřili v domnění, že jde o omyl a jejich syn je v té době v bezpečnějším Iráku. Svoje záležitosti ale měl vždy do detailu vyřešené, včetně závětí a vybraných písní k případnému skonu...

Petra Schamsová přebírá peníze od členů páté školní roty. Peníze byly vybrány na střeleckém závodu Regi Memorial 2016. / archiv Petry Schamsové

Během krátké besedy se studenti zeptali, jak vznikla Regiho přezdívka: Sestra se domnívá, že obrácením hesla, které bratr používal a dodala, že se přesmyčkami a hry se slovy rád bavil. Petra Schamsová se zúčastnila i ceremoniálu, kdy v přítomnosti státní vlajky proběhlo povýšení přítomných studentů do hodnosti četaře.

Plukovník ing. Jaroslav Král při něm studentům připomněl, že součástí hodnot jako čest, oddanost, odpovědnost, obětavost a odvaha je i otevřenost vůči kolegům nadřízeným, kterým by měla jako prvním směřovat případná kritika.

Součástí studie je i praxe a vštěpování hodnot

"Povýšeni dnes byli studenti prvního běhu souvislého pětiletého studenta," upozornil plukovník Král po ceremoniálu. Připustil, že se názory na souvislé studium různí.

Studenti UNOB, Petra Schamsová a maminka Jiřího REGI Schamse. / archiv Petry Schamsové

Podle něj ale právě pátá školní rota důkazem, že fungovat bude: "Nejsou odtrženi od práce vojáka. Jezdí na měsíční zimní a dvouměsíční letní výcvik. Já osobně ve Vyškově sleduji, jak se zařazují."  O povýšení formou slavnostního aktu se plukovník Král zasadil proto, aby si studenti s vyšší hodností opakovaně vštěpovali podstatu armádní služby.

"Myslím, že správné hodnoty vštípené už mají," řekla na adresu přítomných studentů Petra Schamsová.

"Právě studenti páté školní roty vybrali mezi sebou několik tisíc korun jako příspěvek na Regiho memoriál, jehož výtěžek byl věnován pozůstalým po veteránovi v Bosně,"  upozornila a připomněla, že zástupkyně z roty přijely na Regiho memomoriál i pomoci s organizací. "Dojímá nás s maminkou, že si vybrali bráchu jako patrona, měl by z takových následovníků radost," dodala Regiho sestra.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Táborští prověřili kondici Hero´s WODem MURPHY

V rámci sportovního dne velitele VÚ 1825 Tábor, pplk. Ing. Martina Špičáka byl zařazen i klasický, ...

REPORTÁŽ: Sky Soldier 2016 – výsadkáři opět na scéně

Po roce měli chrudimští výsadkáři z 43. výsadkového praporu (43.vpr) se svými americkými kolegy ...

Výběrové řízení k průzkumákům AČR: Krev, pot a dřina

Sun Tzu: „Umění války je založeno na umění klamu. Když jsme schopni zaútočit, musíme vypadat, jako ...

Kdo je kdo – výsadkáři, speciální operace, speciální jednotky

V diskusi pod článkem portálu Armádní noviny o výběrovém řízení pro průzkumné týmy 4. brigády ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • logik
    18:50 08.11.2016

    Tesil: Ok, takže dejme tomu, že policistů zemřelo 4x tolik za o fous delší dobu. A teď počítejme. Vojáků v misích byly najednou řádově stovky. Policistů je 34.000, tedy o dva řády ...Zobrazit celý příspěvek

    Tesil: Ok, takže dejme tomu, že policistů zemřelo 4x tolik za o fous delší dobu. A teď počítejme. Vojáků v misích byly najednou řádově stovky. Policistů je 34.000, tedy o dva řády více.
    Pořád chcete tvrdit, že být vojákem na misi je stejně nebezpečné, jako být policistou?


    Do NATO jsme přišli proto, abychom pomáhali spojencům s obranou a oni nám. Pokud se nebudeme chtít účastnit obrany spojenců - a např. Afgán byla reakce na útok na USA - pak těžko můžem čekat od spojenců totéž...Skrýt celý příspěvek

  • Kubiš
    18:43 08.11.2016

    patejl: Přeji Vám Vaší práci, ale jsou věci, které Vy asi nikdy nepochopíte.

    Být policistou sranda není, to máte pravdu.

    patejl: Přeji Vám Vaší práci, ale jsou věci, které Vy asi nikdy nepochopíte.

    Být policistou sranda není, to máte pravdu.

  • Tesil
    17:56 08.11.2016

    LOGIK Takže od roku 1991 zemřelo při výkonu služby 101 policistů,což je nepoměr k tak protěžovaným vojákům.Ty si myslíš,že jsme do NATO byli přijati jen proto aby nás někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    LOGIK Takže od roku 1991 zemřelo při výkonu služby 101 policistů,což je nepoměr k tak protěžovaným vojákům.Ty si myslíš,že jsme do NATO byli přijati jen proto aby nás někdo chránil?Skrýt celý příspěvek

  • patejl
    17:44 08.11.2016

    Kubiš: Samozřejmě, že bych šel jinam, proč riskovat svůj život? Dostanu velmi podobné peníze v jakékoliv jiné firmě podnikající v příbuzném oboru. Jenže vojáci takovou možnost ...Zobrazit celý příspěvek

    Kubiš:
    Samozřejmě, že bych šel jinam, proč riskovat svůj život? Dostanu velmi podobné peníze v jakékoliv jiné firmě podnikající v příbuzném oboru.
    Jenže vojáci takovou možnost volby často nemají, většina svou odbornost v civilním sektoru příliš neuplatní a finančně si pohorší.

    Btw:
    101 mrtvých policistů ve službě od roku 89 na 9 345 zaměstnanců PČR (přepočteno na plné úvazky) k 1. 2. 2016
    25 mrtvých vojáků na zahraničních misích od roku 91 na 20.864 vojáků k 1.1 2015
    Být policistou žádná sranda není.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:26 08.11.2016

    Tesil: 1) V misích za posledních cca 20 let zemřelo nejméně 25 ...Zobrazit celý příspěvek

    Tesil:
    1) V misích za posledních cca 20 let zemřelo nejméně 25 lidí:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...
    Kolik za tu dobu zemřelo policistů ve službě - a kolik bylo odslouženo člověkodní v misích a kolik bylo odslouženo člověkodní v policejní službě, že srovnáváš rizikovost?

    2) Ať se Ti to líbí nebo ne, tak Ti vojáci tam nebyli za sebe, byli tam vysláni za naší republiku.

    3) I kdyby neměla činnost v misích smysl (což je IMHO blbost, lidem v afgánu ty mise jednoznačně pomáhají, ale myslet si to můžeš) tak to, že teď pomůžeme spojencům je nutná prerekvizita k tomu, aby až budeme potřebovat my, tak nám pomohli spojenci. Takže ať se Ti to líbí nebo ne, tak i podle Tebe nesmyslná činnost v misích je příspěvek k obranyschopnosti ČR. Nehledě k tomu, že tam česká armáda získává zkušenosti, které by jinde nezískala.Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    16:32 08.11.2016

    KUBIŠ No to si piš,že policisté riskují více než většina našich vojáků v zahraničí.

    KUBIŠ No to si piš,že policisté riskují více než většina našich vojáků v zahraničí.

  • Tesil
    16:28 08.11.2016

    FOTR ano šel bojovat zcela dobrovolně za slušné prachy,nikdo ho nikam neposílal.Myslet si,že se v Afganistánu bojuje za mír nebo demokracii je naivita a to jsem použil ...Zobrazit celý příspěvek

    FOTR ano šel bojovat zcela dobrovolně za slušné prachy,nikdo ho nikam neposílal.Myslet si,že se v Afganistánu bojuje za mír nebo demokracii je naivita a to jsem použil eufemismus.Byl to jen a pouze jeho boj.Řada lidí bojuje s nemocemi za daleko horších podmínekSkrýt celý příspěvek

  • Kubiš
    11:53 08.11.2016

    Bazinga20: Proto tvrdím, že každý kdo jede bojovat a riskovat život za ČR je hrdina.

    Bazinga20: Proto tvrdím, že každý kdo jede bojovat a riskovat život za ČR je hrdina.

  • Bazinga20
    11:48 08.11.2016

    To jsou čísla celková ano ja použil jen čísla pro ČR pro srovnání ztrát v armádě a policii... A ano voják v Afganistanu podstupuje riziko větší ale jakmile je zpět v ČR riziko je ...Zobrazit celý příspěvek

    To jsou čísla celková ano ja použil jen čísla pro ČR pro srovnání ztrát v armádě a policii... A ano voják v Afganistanu podstupuje riziko větší ale jakmile je zpět v ČR riziko je prakticky nulové pokud se nestane nějaká mimořádná událost během cvičení policista má míru nebezpečí menší ale zato každý den. Tedy za předpokladu že není kancelářská krysa.Skrýt celý příspěvek

  • Kubiš
    11:26 08.11.2016

    Bazinga20: Chcete tu snad tvrdit, že policista v ČR podstupuje stejné riziko, jako voják v Afghánistánu?

    Bazinga20: Chcete tu snad tvrdit, že policista v ČR podstupuje stejné riziko, jako voják v Afghánistánu?

  • Kubiš
    11:19 08.11.2016

    patejl: Předpokládám, že potom co by Vám ve Vaší práci někdo zabil kolegu a Vám by to s velkou pravděpodobností hrozilo taky, tak by jste i přes Váš dvojnásobný plat šel tvořit ...Zobrazit celý příspěvek

    patejl: Předpokládám, že potom co by Vám ve Vaší práci někdo zabil kolegu a Vám by to s velkou pravděpodobností hrozilo taky, tak by jste i přes Váš dvojnásobný plat šel tvořit někam jinam. Není to tak?Skrýt celý příspěvek

  • Bazinga20
    11:12 08.11.2016

    Tak pokud autorce článku vadí že se v diskuzi objevují či mohou objevit i názory, které se s tím jejím rozchází nic přeci nebraní diskuzi pod takovým to článkem pěkně po ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak pokud autorce článku vadí že se v diskuzi objevují či mohou objevit i názory, které se s tím jejím rozchází nic přeci nebraní diskuzi pod takovým to článkem pěkně po demokraticku cenzurovat nebo úplně zrušit. Nedá se přeci čekat že pro každého bude mrtvý voják automaticky hrdinou... či to že voják přísahá že je připraven nasadit svůj život z této profese nedělá nic nadřazeného jakékoliv jiné profesi. Přísaha zůstává jen prázdným slibem až do okamžiku kdy dojde na lámání chleba. Že ji tento konkrétní člověk dodržel ale nezpochybňuji. Ale znovu říkám z ostatních vojáku to nedělá nic víc než staní zaměstnance ač v rizikovém povolaní. Odvaha a hrdinství části armády neděl nic víc v mých očích z těch ostaních příslušníku.. přísaha nepřísaha.
    Když tu bylo zmíněno kolik umře hasičů atd. tak od roku 1993 umřelo pokud mě pamět nezklame 25 českých vojáku na různých misích. Policistů během výkonu služby umřelo od roku 1989 přes sto v ČR.Skrýt celý příspěvek

  • Kubiš
    11:03 08.11.2016

    patejl: Hrdinové jsou ti, kteří jezdí bojovat a riskovat životy do zahraničí ve jménu České republiky! Naštěstí to u nás není potřeba.

    patejl: Hrdinové jsou ti, kteří jezdí bojovat a riskovat životy do zahraničí ve jménu České republiky! Naštěstí to u nás není potřeba.

  • patejl
    10:40 08.11.2016

    Kubiš: Voják skutečně nejsem, nemám nejmenší motivaci dělat práci, kde se nic netvoří, za poloviční mzdu. A také preferuju volnost. Stýkám se s dost vojáky na to, abych neměl ...Zobrazit celý příspěvek

    Kubiš:
    Voják skutečně nejsem, nemám nejmenší motivaci dělat práci, kde se nic netvoří, za poloviční mzdu. A také preferuju volnost.
    Stýkám se s dost vojáky na to, abych neměl žádné iluze o jejich motivacích. Tím nemyslím, že to jsou peníze, ale patriotismus bych tam také nehledal.
    Samozřejmě se se jedná o individuální záležitost.

    Vaše definice hrdinství se mi nepozdává. To by byl potom hrdina každý turista v Tatrách, co má na batohu státní vlaječku.
    Pro mě je hrdinství spíše v nesobeckých aktech pomoci druhým. Někdo kdo pomůže stařence s nákupem či do schodů to naplňuje, ale neprohlašoval bych za hrdinu každého raněného a padlého vojáka.

    Tím ale ovšem nepopírám, že si Regi zaslouží respekt a je mi líto toho, co se mu stalo.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:20 08.11.2016

    Sorge: kolik umře horníků, kolik hasičů - a kolik vojáků v misích? Nijak nezpochybňuju hrdinství i u Tebou zmíněných povolání, ale rizikovost povolání vojáka je o řád ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorge: kolik umře horníků, kolik hasičů - a kolik vojáků v misích? Nijak nezpochybňuju hrdinství i u Tebou zmíněných povolání, ale rizikovost povolání vojáka je o řád výš.

    Prostě jen nesouhlasíte se současným angažmá NATO v afgánu a politiku přenášíte do osobní roviny. Přiznejte si to.Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    00:19 08.11.2016

    Je to smutne ked zomre clovek. Strasne. Chapu ze armada potrebuje svoje hrdiny na ktorych by ukazovala prikladnu sluzbu. Ale nechapu ako sa lisi od ostatnych vojakov ktory s nim ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to smutne ked zomre clovek. Strasne. Chapu ze armada potrebuje svoje hrdiny na ktorych by ukazovala prikladnu sluzbu. Ale nechapu ako sa lisi od ostatnych vojakov ktory s nim sluzili v zahranici. Docital som sa ze mal velakrat smolu a bol ranen v boji. Nedocital som sa tu ze by niekoho zachranil zalehnutim granatu. Alebo ze by obetoval zamerne svoje zdravie a zivot na zachranu svojich kolegov v boji a civilistov. Z mojho pohladu vyhladaval adrenalinove prostredie. Verim ze to bol schopny a oddany vojak CR. Cest jeho pamatce a vsetkym ludom padlich v kazdej valke. Nezpochybnuju jeho zasluhy. ALe ako tu jeden pisal, kazdy si predstavuje hrdinu inak. Napriklad hornici, hasici, zdravotnici riskuju kazdy den svoje zivoty.Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    23:01 07.11.2016

    Myslím, že spousta mladých budoucích důstojníků z UNOb musí být z některých komentářů u vytržení a říkat si: tak za takové snadály máme položit svůj život? Víte co se říká v ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že spousta mladých budoucích důstojníků z UNOb musí být z některých komentářů u vytržení a říkat si: tak za takové snadály máme položit svůj život? Víte co se říká v přísaze vojáka AČR "neváhat položit svůj život pro obranu své vlastí".. asi tak ve zkratce. Která profese to tak má, prosím? A dále, voják nejde do Afgánu z plejzíru, ale na rozkaz vlády ČR. Takže, vy kritici, nevolte, prosím tak "blbě" a naši vojáci nebudou muset žádné spojenecké závazky plnit! A pokud neznáte Ústavu ČR a tím politický řád ČR, tak se tady neztrapňujte.
    Co mne tedy ale s.re více je, že minulý týden zemřel poslední velitel tanku v ostravské operaci plukovník Bedřich Opočenský, hrdina Par Excelence a tady o tom nebyl ani řádek! Sice známe a málem se klaníme všem esům whermachtu, ale na své hrdiny-Janka, Končického, Opočenského a další jsme jakoby zapomněli. A to jen proto, že přišli se Svobodovou armádou z Východu!Skrýt celý příspěvek

  • Hana Zelená
    22:31 07.11.2016

    crusader

    Na rozdíl ode mne? Moje výpověď je v článku, za vás hovoří zdejší příspěvky.

    crusader

    Na rozdíl ode mne? Moje výpověď je v článku, za vás hovoří zdejší příspěvky.

  • logik
    22:27 07.11.2016

    Pleteš se. Hrdinství je obojí.Jak dobré zvládnutí těžké nemoci, tak i ochota nasazovat život pro vlast.

    Pleteš se. Hrdinství je obojí.Jak dobré zvládnutí těžké nemoci, tak i ochota nasazovat život pro vlast.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4