Vzorem studentů Univerzity obrany je Jiří REGI Schams

"Kdybys byl třeba jediný, kdo může či umí udělat, co je třeba, musíš to udělat..." / Petr Něnička

Sestra Regiho Petra Schamsová besedovala se studenty a zúčastnila se slavnostního povýšení studentů.

Patronem páté školní roty souvislého pětiletého studia Univerzity obrany (UNOB) v Brně byl zvolen "Regi", štábní praporčík Jiří Schams, veterán, který se stal legendou veteránů již za svého života: Po vážných zraněních na afghánské misi dokázal vzdorovat následkům a osudnou se mu stala až zákeřná nemoc.

Regiho životní krédo "Kdybys byl třeba jediný, kdo může či umí udělat, co je třeba, musíš to udělat..." ale zůstává platné stále.

Studenty UNOB, kteří si Regiho vybrali jako svůj vzor, přijela v pondělí 31.10. navštívit sestra Petra Schamsová, která se následně zúčastnila ceremoniálu povýšení přítomných do hodnosti četaře.

V přednášce spojené s videoprojekcí připomněla i bratrovu povahu: Odhodlání i smysl pro humor, který si do armády přinesl a neopustil jej ani v dobách nejtěžších.

Studenti UNOB a příslušníci páté školní roty. / archiv Petry Schamsové

Vzpomínky na REGIHO v podání sestry

V době, kdy byl již Jiří po zranění na vozíku, požádal své kamarády, aby mu pomohli deaktivovat chalupu, kterou si dříve zabezpečil: po příjezdu na místo dal všem přesné instrukce, jak systém odstranit, ale až na poslední: Neškodnou, ale přesně nastraženou dýmovnici, která bouchla ve chvíli, kdy Regiho kamarádi otevřeli dveře. Ve chvíli, kdy všichni zalehli, se on sám na vozíku královsky bavil.

Petra Schamsová ale připomněla i okamžiky vážné: V době, kdy byl její bratr zraněn, byla z rodiny jediná, kdo věděl, že je v Afghánistánu: Rodiče nechtěl strašit a ti nejprve zprávě o vážném zranění nevěřili v domnění, že jde o omyl a jejich syn je v té době v bezpečnějším Iráku. Svoje záležitosti ale měl vždy do detailu vyřešené, včetně závětí a vybraných písní k případnému skonu...

Petra Schamsová přebírá peníze od členů páté školní roty. Peníze byly vybrány na střeleckém závodu Regi Memorial 2016. / archiv Petry Schamsové

Během krátké besedy se studenti zeptali, jak vznikla Regiho přezdívka: Sestra se domnívá, že obrácením hesla, které bratr používal a dodala, že se přesmyčkami a hry se slovy rád bavil. Petra Schamsová se zúčastnila i ceremoniálu, kdy v přítomnosti státní vlajky proběhlo povýšení přítomných studentů do hodnosti četaře.

Plukovník ing. Jaroslav Král při něm studentům připomněl, že součástí hodnot jako čest, oddanost, odpovědnost, obětavost a odvaha je i otevřenost vůči kolegům nadřízeným, kterým by měla jako prvním směřovat případná kritika.

Součástí studie je i praxe a vštěpování hodnot

"Povýšeni dnes byli studenti prvního běhu souvislého pětiletého studenta," upozornil plukovník Král po ceremoniálu. Připustil, že se názory na souvislé studium různí.

Studenti UNOB, Petra Schamsová a maminka Jiřího REGI Schamse. / archiv Petry Schamsové

Podle něj ale právě pátá školní rota důkazem, že fungovat bude: "Nejsou odtrženi od práce vojáka. Jezdí na měsíční zimní a dvouměsíční letní výcvik. Já osobně ve Vyškově sleduji, jak se zařazují."  O povýšení formou slavnostního aktu se plukovník Král zasadil proto, aby si studenti s vyšší hodností opakovaně vštěpovali podstatu armádní služby.

"Myslím, že správné hodnoty vštípené už mají," řekla na adresu přítomných studentů Petra Schamsová.

"Právě studenti páté školní roty vybrali mezi sebou několik tisíc korun jako příspěvek na Regiho memoriál, jehož výtěžek byl věnován pozůstalým po veteránovi v Bosně,"  upozornila a připomněla, že zástupkyně z roty přijely na Regiho memomoriál i pomoci s organizací. "Dojímá nás s maminkou, že si vybrali bráchu jako patrona, měl by z takových následovníků radost," dodala Regiho sestra.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Táborští prověřili kondici Hero´s WODem MURPHY

V rámci sportovního dne velitele VÚ 1825 Tábor, pplk. Ing. Martina Špičáka byl zařazen i klasický, ...

REPORTÁŽ: Sky Soldier 2016 – výsadkáři opět na scéně

Po roce měli chrudimští výsadkáři z 43. výsadkového praporu (43.vpr) se svými americkými kolegy ...

Výběrové řízení k průzkumákům AČR: Krev, pot a dřina

Sun Tzu: „Umění války je založeno na umění klamu. Když jsme schopni zaútočit, musíme vypadat, jako ...

Kdo je kdo – výsadkáři, speciální operace, speciální jednotky

V diskusi pod článkem portálu Armádní noviny o výběrovém řízení pro průzkumné týmy 4. brigády ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jenikdavid
    13:51 07.11.2016

    Takeda Souhlas. On je ten názor na hrdinství u vojáka bohužel dost podobný reálnýmu životu v civilním prostředí. Stačí se podívat na to, co se stane v tramvaji, když si ...Zobrazit celý příspěvek

    Takeda

    Souhlas.

    On je ten názor na hrdinství u vojáka bohužel dost podobný reálnýmu životu v civilním prostředí. Stačí se podívat na to, co se stane v tramvaji, když si parta dementů (a nebo i jen jeden) bezdůvodně vyšlápne na cestujícího (ideálně starší paní, těhotná nebo tak). Kolik lidí pak ve skutečnosti vstane a jde se za slabšího postavit. To je něco co s čím se buď musíš narodit nebo se to naučit. Ale je to určitě něco jiného, než být hrdina nebo kritik hrdinů a sedět přitom u klávesnice...tím to ale nepaušalizuji, jak jsem psal, každý má svůj názor...tím o tom končím.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    13:38 07.11.2016

    Co si myslím, že naopak stojí za komentář je to, že mají studenti UO dobrej příklad. Že o tom vůbec vědi, že se do toho můžou nějak zapojit. Že na rozdíl od místních diskutérů ...Zobrazit celý příspěvek

    Co si myslím, že naopak stojí za komentář je to, že mají studenti UO dobrej příklad. Že o tom vůbec vědi, že se do toho můžou nějak zapojit. Že na rozdíl od místních diskutérů budou schopný rozlišit a ocenit hrdinství a když příde čas, tak se zachovaj správně.

    To bych btw. přál všem.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    13:33 07.11.2016

    crusader: Tak předně nemyslím, že to je vhodné srovnávat. To bych si fakt nedovolil. Jestli vy na to máte žaludek, tak prosím. Kdo nevidí rozdíl mezi povoláním vojáka a třeba ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: Tak předně nemyslím, že to je vhodné srovnávat. To bych si fakt nedovolil. Jestli vy na to máte žaludek, tak prosím.

    Kdo nevidí rozdíl mezi povoláním vojáka a třeba účetního, tak asi nemá úplně morální kapacitu chápat to, co se přihodilo JS, ale je to Váš názor. Neberu Vám ho, jen je mi z něj na blití. Víc to asi nechci rozebírat, souhlas s jenikdavid.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    13:30 07.11.2016

    Za mne: bylo obdivuhodne jak se s temi nasledky popral. Projev ucty je naprosto v poradku.

    Za mne: bylo obdivuhodne jak se s temi nasledky popral. Projev ucty je naprosto v poradku.

  • Kubiš
    13:27 07.11.2016

    Bazinga20: Rozhodne-li vláda o vyslání vojáka do zahraničí, tak tento voják vždy bojuje za republiku. Jelikož je u nás demokracie a lidé volí své představitele, kteří za ně mohou ...Zobrazit celý příspěvek

    Bazinga20: Rozhodne-li vláda o vyslání vojáka do zahraničí, tak tento voják vždy bojuje za republiku. Jelikož je u nás demokracie a lidé volí své představitele, kteří za ně mohou rozhodovat. Může se Vám to nelíbit, ale tak to u nás naštěstí je.Skrýt celý příspěvek

  • Bazinga20
    13:18 07.11.2016

    Mnozí mě budou chtít tady ukamenovat, ale musím souhlasit, že to nebylo nic jiného než tragický pracovní úraz. Věděl za jakou práci je placen a co obnáší a jaká má rizika. Nebo je ...Zobrazit celý příspěvek

    Mnozí mě budou chtít tady ukamenovat, ale musím souhlasit, že to nebylo nic jiného než tragický pracovní úraz. Věděl za jakou práci je placen a co obnáší a jaká má rizika. Nebo je snad smrt vojáka v práci víc něž smrt kohokoliv jiného během výkonu jeho profese? Navíc mnoho lidí asi těžko vidí válčení v Afghánistánu či jiném státu jako nějaký boj za tuto republiku.Skrýt celý příspěvek

  • Kubiš
    13:15 07.11.2016

    patejl: Rozdíl je v tom, že v normální práci Vám nikdo to zranění způsobit nechce! Hrdinství je už to, že někdo jede na místo, kde je mnohem větší pravděpodobnost zranění, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    patejl: Rozdíl je v tom, že v normální práci Vám nikdo to zranění způsobit nechce! Hrdinství je už to, že někdo jede na místo, kde je mnohem větší pravděpodobnost zranění, nebo úmrtí. A přitom ještě reprezentuje náš stát.

    Asi budete chtít napsat něco ve smyslu, že je za to přeci placený. Ano, i voják potřebuje peníze k životu!

    Pokud si myslíte, že je to taková brnkačka, proč to neděláte taky? Předpokládám, že nejste voják, protože ten by snad nikdy nic podobného nenapsal.Skrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    13:14 07.11.2016

    Před pár lety tady byla asi 20ti stránková diskuze na téma kdo je a kdo není hrdina (v armádě i jinde). Vyplynulo z toho to, že pro některé lidi znamená pojem hrdina něco jiného ...Zobrazit celý příspěvek

    Před pár lety tady byla asi 20ti stránková diskuze na téma kdo je a kdo není hrdina (v armádě i jinde). Vyplynulo z toho to, že pro některé lidi znamená pojem hrdina něco jiného než pro jiné. Na tom není nic špatného. Tudíž by asi bylo dobré (i vzhledem k podstatě článku samotného a úctě k JS) tuto diskuzi znovu zbytečně neotvírat...Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    12:55 07.11.2016

    Takový dotaz. Kdo je větší hrdina?
    Jiří Schams nebo Jan Černý?
    Schválně neuvádím, kdo to je Jan Černý, zkuste si to najít.

    Takový dotaz. Kdo je větší hrdina?
    Jiří Schams nebo Jan Černý?
    Schválně neuvádím, kdo to je Jan Černý, zkuste si to najít.

  • patejl
    11:46 07.11.2016

    Takeda: Technický dotaz, v čem je hrdinské to, že se člověk zraní při výkonu práce a následně zemře na nemoc?
    Jen to znamená, že měl smůlu.

    Takeda: Technický dotaz, v čem je hrdinské to, že se člověk zraní při výkonu práce a následně zemře na nemoc?
    Jen to znamená, že měl smůlu.

  • Takeda
    10:10 07.11.2016

    Souhlas s otecko. Nějak nechápu v jakém rozpoložení musí být člověk, který dá k Vašemu názoru dislike. Snad to byl jen uklik. Nebo snad někdo vážně myslí, že Regi nebyl hrdina? Že ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas s otecko. Nějak nechápu v jakém rozpoložení musí být člověk, který dá k Vašemu názoru dislike. Snad to byl jen uklik. Nebo snad někdo vážně myslí, že Regi nebyl hrdina? Že si nezaslouží ocenění? Člověk, který za nás utržil strašný zranění a pak měl ještě tu děsnou smůlu a zabila ho nemoc, že si nezaslouží naši úctu? To jako fakt?Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    08:54 07.11.2016

    Můžeme být na takové vojáky pyšní, věřím, že i takoví budou jednou vyznamenávání
    nejvyššími řády této země! Zaslouží si to.

    Můžeme být na takové vojáky pyšní, věřím, že i takoví budou jednou vyznamenávání
    nejvyššími řády této země! Zaslouží si to.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4