Dopravní letadlo Y-20: Čína buduje strategické letectvo

Foto: Dopravní letadlo Y-20; větší foto / Xinhua
Dopravní letadlo Y-20; větší foto / Xinhua

Čínské letectvo před několika dny oficiálně převzalo do výzbroje první strategické nákladní letadlo Y-20 od společnosti Xian Aircraft Corporation. Čínské letectvo plánuje postupně převzít na 1000 (!) těchto čtyřmotorových dopravních strojů.

“Vstup Y-20 do služby označuje důležitý krok pro letectvo ve vylepšování schopností a strategické projekce síly,” uvedl k předání letadla Shen Jinke, tiskový mluvčí čínského letectva. Podle tiskového mluvčí čínské letectvo potřebuje více výkonnějších dopravních letadel pro lepší plnění vojenských úkolů, včetně úkolů domácí bezpečnosti, domácích a zahraničních záchranných operací a pro práce při živelných pohromách.

Jádro strategické letecké dopravy tvoří v současné době v čínském letectvu asi 16 ruských dopravních letadel Il-76 a tři tankovací Il-78.

Dlužno dodat, že jednotlivé zdroje se v počtech Il-76 i Il-78 v čínském letectvu rozcházejí. Obecně je ale problém dohledat přesné počty čínské vojenské techniky.

Větším letadlům sekundují čínské turbovrtulové Xian Y-7 (43 kusů) a Xian MA60 (9) vycházející z ruských dopravních letadel An-24. Dále jde o stroje Y-8 (78 ks) a Y-9 (9), čínská “alter ega” ruských letadel An-12.

Nejnovější a největší Y-9 svými výkony konkuruje americkému C-130J Hercules. Nesmíme zapomenout ani na 11 Boeingu B737 a 16 Tuplevů Tu-154 pro dopravu personálu.

Dlužno dodat, že vzhledem k nutným pravidelným prohlídkám, opravám a výcviku, v současné době čínské letectvo může okamžitě nasadit jen několik strategických dopravních letadel Il-76, maximálně jedno Il-78.

V posledních letech Čína chystala nákup několika desítek nových ruských dopravních letadel Il-76MD. Avšak s nástupem vlastních dopravních letadel Y-20 opustila. Podle Valerije Kašina, staršího analytika moskevského Centra pro komplexní evropská a mezinárodní studia, však šance Il-76MD jsou na čínském trhu stále velké.

Vývoj dopravního letadla je jedna věc, jeho masová výroba a udržení v provozu věc jiná. Kašin připomíná, že dosud nejmasověji vyráběný čínský dopravní letoun byl menší dopravní typ Y-8. Mezi roky 1981 až 2010 vzniklo 169 letounů pro Čínu a další země. Čína tak letoun vyráběla v počtu pěti až šesti letadel ročně.

Y-20 poprvé vzlétl v roce 2013; větší foto / wc; CC BY-SA 4.0

Pro příklad můžeme jít také do Spojených států. Firma Boeing byla schopna při maximální rychlosti výrobní linky dodávat pouze 16 dopravních letadel C-17 Globemaster III ročně.

Je tedy otázkou jakou rychlostí se Číně podaří vyrobit 1000 požadovaných letadel, o kterých mluvil na začátku roku Zhu Qian, šéf Čínské letecko-průmyslové korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Sériová výroba Y-20 se navíc rozběhne po roce 2020.

Maximální startovací hmotnost Y-20 je 220 tun, což je méně než u C-17 Globemaster III (265 t), ale více než u nejnovější verze ruského dopravního letadla Il-76MD-90A (210 t).

Y-20 unese na své palubě maximálně 66 tun nákladu, C-17 Globemaster III 77,5 tun a Il-76MD-90A 60 tun. Dalším klíčovým atributem strategických dopravních letadel je dolet. Dolet s maximální hmotností má Y-20 4500 km, americký C-17 s maximálním nákladem 3860 km. V případě Il-76MD-90A je znám dolet jen s nákladem 52 t - 5000 km.

V praxi ale letadla s maximální zátěži nebudou nikdy létat. Například americký C-17 Globemaster III se 102 výsadkáři uletí více než 10 000 km. Podle proklamací čínské strany také Y-20 s výsadkáři dokáže uletět více než 10 000 km.

Za zmínku stojí, že Y-20 prozatím pohání čtveřice ruských motorů Solovjov D-30. Teprve až s vyvíjenými čínskými motory WS-20 (140 kN) dosáhne Y-20 požadovaných výkonnostních parametrů. Motor WS-20 je v současnosti testován - průběh testování ani začátek sériové výroby WS-20 však není znám.

Zdroj: CNN

Nahlásit chybu v článku


Související články

Čínský letecký průmysl posiluje své postavení v Africe

Čínské letecké podniky oznámily pokroky v plánované expanzi do Afriky. Číňané plánují postavit v ...

Ruské protivzdušné systémy S-300 a S-400 pro Írán, Čínu a Indii

Rusko dokončí osm roků starou smlouvu o dodávce systémů protivzdušné obrany S-300 do Íránu. Perská ...

Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu

Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • gaunt
    21:49 12.07.2016

    Je směšné, že máte starost o neobydlené útesy, ale okupace Japonska a Filipín vám nevadí. protesty na Okinawě: https://www.youtube.com/watch?... protest na ...Zobrazit celý příspěvek

    Je směšné, že máte starost o neobydlené útesy, ale okupace Japonska a Filipín vám nevadí.

    protesty na Okinawě:

    https://www.youtube.com/watch?...

    protest na Filipínách:

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:41 12.07.2016

    Problémem jsou čínské nároky :))

    Problémem jsou čínské nároky :))

  • gaunt
    21:41 12.07.2016

    Trener: To je jejich spor. Plete se Čína do sporů o Arktidu?

    Trener: To je jejich spor. Plete se Čína do sporů o Arktidu?

  • Trener
    21:37 12.07.2016

    Mě docela překvapilo, že Čína si nárokuje území / ostrovy, které jsou blíže Vietnamu, Filipínám atd.

    Mě docela překvapilo, že Čína si nárokuje území / ostrovy, které jsou blíže Vietnamu, Filipínám atd.

  • gaunt
    21:35 12.07.2016

    Kozlus: Problém jsou základny USA v Japonsku a Jižní Korei. Indie je člen BRICS. V budoucnu se budou vztahy jen zlepšovat.

    Kozlus: Problém jsou základny USA v Japonsku a Jižní Korei. Indie je člen BRICS. V budoucnu se budou vztahy jen zlepšovat.

  • Kozlus
    21:31 12.07.2016

    Jenze Indie, Japonsko nebo Jizni Korea je tam doma taky...

    Jenze Indie, Japonsko nebo Jizni Korea je tam doma taky...

  • gaunt
    21:23 12.07.2016

    skelet: Čína je v Asii doma. Narozdíl od USA.

    skelet: Čína je v Asii doma. Narozdíl od USA.

  • skelet
    21:20 12.07.2016

    Silná Čína je spíše zdrojem problémů v Asii

    Silná Čína je spíše zdrojem problémů v Asii

  • gaunt
    21:18 12.07.2016

    Silná Čína je záruka světového míru a rozvoje.

    Silná Čína je záruka světového míru a rozvoje.

  • Rošťák
    21:15 12.07.2016

    Jak už bylo řečeno je to aerace a zde je přehled některých, které plaaf používá https://sinodefence.com/chines...

    Jak už bylo řečeno je to aerace a zde je přehled některých, které plaaf používá https://sinodefence.com/chines...

  • Rošťák
    21:15 12.07.2016

    Jak už bylo řečeno je to aerace a zde je přehled některých, které plaaf používá https://sinodefence.com/chines...

    Jak už bylo řečeno je to aerace a zde je přehled některých, které plaaf používá https://sinodefence.com/chines...

  • Sokrates
    21:06 12.07.2016

    Aby boli radary na čínskych AEW&C len optický klam, bolo zbožné prianie USA. Ale nenaplnilo sa. :-)

    Aby boli radary na čínskych AEW&C len optický klam, bolo zbožné prianie USA. Ale nenaplnilo sa. :-)

  • MacGyver
    21:05 12.07.2016

    Skelet - Ok, moje chyba. Díky za info.

    Skelet - Ok, moje chyba. Díky za info.

  • skelet
    21:03 12.07.2016

    MacGyver: toliko k optickému klamu. Je to čínský AWACS
    http://ss1.spletnik.si/4_4/000...

    MacGyver: toliko k optickému klamu. Je to čínský AWACS
    http://ss1.spletnik.si/4_4/000...

  • Larry
    20:58 12.07.2016

    Re. Huawei Když jsem pracoval pro jistého telekomunikačního operátora pár let, sledoval jsem jak státní správa své IT sítě plnila levnými komponenty čínského Huawei. jenže ty ...Zobrazit celý příspěvek

    Re. Huawei
    Když jsem pracoval pro jistého telekomunikačního operátora pár let, sledoval jsem jak státní správa své IT sítě plnila levnými komponenty čínského Huawei.
    jenže ty nezbytně potřebují časovou synchronizaci pro tok dat. kdesi v číně je "červené tlačítko"
    pro vypnití časových značek . Kdykoliv budou chtít, se rozpadně spojení mezi úřady státní správy od datových toků. Jako kybernetický útok to vůbec není špatně vymyšlené.Skrýt celý příspěvek

  • MacGyver
    20:50 12.07.2016

    Přátelé čínské AN-12 nemá na "hřbetě" nic je to nejvzdálenější turbovrtulové letadlo na fotce a zmíněná nástavba je optický klam. ;)

    Přátelé čínské AN-12 nemá na "hřbetě" nic je to nejvzdálenější turbovrtulové letadlo na fotce a zmíněná nástavba je optický klam. ;)

  • cejkis
    20:42 12.07.2016

    Čínská společnost huawei se svým šmírováním snad ve všech svých produktech slaví další úspěch. V každém čínském stroji je k vidění kus ruského či US zařízení.

    Čínská společnost huawei se svým šmírováním snad ve všech svých produktech slaví další úspěch. V každém čínském stroji je k vidění kus ruského či US zařízení.

  • Rase
    19:42 12.07.2016

    simpanz: díky za doplnění. Přeci jen na Ukrajině zbylo dost zajimavých konstrukcí a technologií, ještě z doby rozpadu SSSR. Ukrajincům k ničemu, ale číňané by si mohli najít ...Zobrazit celý příspěvek

    simpanz:
    díky za doplnění. Přeci jen na Ukrajině zbylo dost zajimavých konstrukcí a technologií, ještě z doby rozpadu SSSR. Ukrajincům k ničemu, ale číňané by si mohli najít velice užitečné návrhy k rozpracování. Možná to zní směšně, ale ony i ty návrhy tanků 4.generace pocházejí z 90.let. Nejlepší věci asi zůstaly v Moskvě, ale stejně se hodí, zvlášť když Rusové do Číny posílali jen hodně okleštěnou techniku (čínské tanky v podstatě vycházejí z T-55), nebo měli jen to co okopírovali jinde. Ukrajinci jsou momentálně vestavu, kdy prodají kde co (i Poláci zde nakupují technologie).Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    19:18 12.07.2016

    Od roku 2009 spolupracuje Ukrajina s Čínou na lodních turbínách (UGT 2500) pro torpedoborce, čínani už oznámily že maj verzi s o 15% vyším výkonem a že se na ni nevztahuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Od roku 2009 spolupracuje Ukrajina s Čínou na lodních turbínách (UGT 2500)
    pro torpedoborce, čínani už oznámily že maj verzi s o 15% vyším výkonem a že se na ni nevztahuje licence, spekuluje se o životnosti a spolehlivosti. Antonov dodal konstrukci křídla pro civilní ARJ21-700, letos dodali IL 78, maj z ukrajiny výsadkový vznášedla Bizon, letadlovku i prototyp lodní stihačky. Rusum se musej protáčt panenky, co nedaj oni dodá Ukrajina.Skrýt celý příspěvek

  • izar
    16:29 12.07.2016

    Strategist: to co zmiňuješ už je dávno v chodu, západní firmy se již z Číny začínají stahovat. Můj zaměstnavatel to již udělal. Čína se stává neperspektivní pro výrobu, neberu jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Strategist:
    to co zmiňuješ už je dávno v chodu, západní firmy se již z Číny začínají stahovat. Můj zaměstnavatel to již udělal. Čína se stává neperspektivní pro výrobu, neberu jen průmyslovou špionáž, ve které Čína vyniká, ale i růst životní úrovně a platů Číňanů. Doba, kdy byla čínská pracovní síla levná je již pomalu pryč, firmy hledají jiné pracovní trhy, nebo se vrací na západ.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5