Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Eurofighter
Foto: Německý Eurofighter Typhoon / Luftwaffe (Bundeswehr)

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim čtenářům ji přesto předkládáme, neboť věříme, že většinu z nich jistě zaujme. Oč tedy jde? Německým pilotům stíhaček Eurofighter Typhoon se v simulovaném souboji podařilo sestřelit americké stíhačky F-22A Raptor. Čtěte dále, jelikož se pak dozvíte, jak se jim to podařilo.

Německá kuchařka: Jak si naservírovat F-22A Raptor k obědu

Americký stíhač F-22A Raptor je bezpochyby nejpokročilejší letounem současnosti. Avšak na loňském leteckém cvičení Red Flag na Aljašce se německým pilotům stíhaček Eurofighter podařilo najít v jeho obraně slabiny. Situaci komentoval jeden německý pilot následovně: "Měli jsme k obědu salát z raptora."



Jak tedy sestřelit stíhačku F-22A Raptor? Rozhodně zapomeňte na radar, protože F-22 je na radaru díky "stealth" technologii špatně čitelná. Musíte se spolehnout na infračervené senzory, které odhalí horké spaliny vystupující z trysek motorů. Infračervený kulový senzor před kabinou eurofighteru dokáže tepelnou stopu raptora odhalit až na 50 kilometrů.

F-22 je konstruován především pro boj mimo vizuální kontakt BVR (Beyond-Visual-Range), při němž se spoléhá na své vynikající "stealth" vlastnosti. Vaší šancí je dostat se k němu co nejblíže a vtáhnout F-22 do agresivního "dogfightu", tzn. do klasického manévrovaného vzdušného souboje.

Trysky F-22 Foto: Trysky F-22 jsou obrovským zdrojem infračerveného záření. / Wikipedia

Eurofighter Typhoon je ve své čisté konfiguraci, tj. bez přídavných nádrží, oproti F-22 lehčí, menší a výkonnější. V souboji na blízko tak evropský letoun svého americké konkurenta překonává (resp. může překonat) v manévrovatelnosti, akceleraci a stoupavosti. Raptor sice může ve vertikální rovině manévrovat tryskami a měnit tak prudce směr letu, ale podobná akce jej stojí mnoho pohybové energie. Stroj při každé prudké změně směru ztratí rychlost a "propadne se", čímž se stává zranitelnější.

Pokud se již nacházíte v blízkosti raptoru, použijte svůj přilbový zaměřovač, "zamkněte" protivníka a odpalte střelu krátkého doletu. Přilbový zaměřovač je obrovskou výhodou stíhaček Eurofighter Typhoon. Piloti strojů F-22A Raptor se musejí bez přilbového zaměřovače obejít, neboť se Američanům nepodařilo kvůli technickým problémům vývoj adekvátní přilby dokončit.

Problém boje mimo vizuální dohled

Jak jste si všimli, klíčem k úspěchu je dostat se stíhačce F-22 Raptor "na tělo". Americké letectvo však oponuje, že je raptor konstruován především na boj mimo vizuální dohled. Zde se nejvíce uplatní přednosti amerického letounu, tedy vysoká rychlost, "stealth" vlastnosti, vynikající radar, vysoká nadmořská výška letu a pokročilé protiletadlové střely s dlouhým doletem.



Avšak spoléhat se pouze na boj mimo vizuální dohled je velice ošemetné. Vždyť již stíhačka F-4 Phantom II byla původně navržena pro BVR-boj. To byl také důvod, proč F-4 neměla zpočátku kanón pro blízky boj. Vietnamská válka však ukázala, že k precizní identifikaci cíle je nutné vizuální potvrzení protivníka. Jak připomíná magazín DVICE, nic nenasvědčuje tomu, že by se podobná praxe měla v blízké budoucnosti změnit, a to zejména při bojích nízké intenzity nebo při dodržování bezletové zóny.

Video: Manévrovací schopnosti Eurofighter Typhoon / YouTube

A pak je tu ještě problém s malou účinností raket s dlouhým doletem. Podle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka, nalézajícího se mimo vizuální dohled, pouze 24 střel. Studie došla k závěru, že jsou rakety s dlouhým doletem obecně o 90 % méně efektivní, než si armádní letectvo myslí. Jelikož pro americké letectvo podobná studie nezní pozitivně, není důvod jí nevěřit.

Rozdílné pohledy na výsledky cvičení

Celkem přiletělo na cvičení Reg Flag osm letounů Eurofighter Typhoon pod vedením podplukovníka Marca Gruna. Po skončení cvičení nechtěl podplukovník přímo označit eurofightery za vítěze, ale jeho prohlášení tomu nasvědčují: "Odložil jsem si nějakou whisky. Pokud se někdo vrátil s dobrými výkony, a pokud víte, co je cílem BFM (základní bojové manévry – pozn. redakce) a dosáhnete toho, pak mu tu whisky naleji. A já nalil hodně whisky."

Jenže obdobná vyjádření kontrastují se závěry USAF. "Vypadá to, jako bychom měli zcela odlišné vzpomínky na výsledky BFM-střetů," komentuje jeden z pilotů raptorů.

Eurofighter

Foto: Němečtí piloti jsou na sestřely F-22 hrdí. Na obrázku kabiny eurofighteru vidíme zakroužkované tři značky F-22. / The Aviationist, Dietmar Fenners

Zdroje USAF přiznávají, že eurofighter má dobrý výkon a je vynikající v "první zatáčce", avšak poté se již naplno ukazují přednosti vektorovatelné trysky stíhaček F-22 Raptor. Americký stíhač měl také dosahovat mnohem lepších výkonů při vysokých úhlech náběhů. "Dosáhli jsme četných sestřelů,“ uvádí jeden z pilotů USAF.

Americký podplukovník Paul Moga, velitel 5252. stíhací perutě, pak smířlivě dodal: "Pouze piloti znají detaily každé letecké situace, do které se dostali. To je svatým standardem pilotů. Jedno je však jisté – raptory a eurofightery jsou smrtící kombinace."

 

Zdroj: Flight Global , DVICE

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace německých tanků Leopard 2 - Leopard 2 A7+

Německý hlavní bojový tank Leopard 2 je odborníky považován za jeden z nejlepších tanků na světě. Ač ...

Modernizace německých tanků Leopard 2 - Revolution MBT

Dnes budeme pokračovat v našem mini seriálu o posledních verzích tanků Leopard 2. Minule jsme si ...

Německá armáda kupuje kulomety MG5 (HK121)

Německý Bundeswehr se údajně rozhodl vyměnit své víceúčelové kulomety MG3 ráže 7,62 mm za nové ...

Německý voják budoucnosti Gladius

Německo již přes deset let intenzivně pracuje na svém vlastním projektu vojáka budoucnosti. Dříve ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • JaM
    23:33 24.05.2013

    najviac sa mi paci nadpis clanku... je to ako keby som povedal, "ze najlepsi zabijak sniperov, je vojak vyzbrojeny bodakom".... lebo ked sa k nemu dostane blizko, tak sniper nebude moct pouzit jeho dlhu zbran...


    otazka je, ako sa chce Typhoon v bojovej situacii dostat tak blizko k Raptoru aby sa mohol pokusit o manevrovy boj.... no to uz nikoho netrapi, ved mame sokujuci nadpis clanku...

  • cejkis
    23:46 22.05.2013

    A ještě ke vzdálenosti zachycení jednotlivých strojů. Takhle to přeci v reálu nefunguje.

    Piloti vidí data z AWACSu, díky tomu mohou letět v pasivním módu a přitom mít přehled o situaci na bojišti.

    Podívejte se na sestřely Migů29 v Bosně. E3 zachytil startující MiG29 a ihned na něj operátoři naváděli stroje F15, které je sestřelili BVR.

  • cejkis
    23:39 22.05.2013

    Většina sestřelů v Bosně či Iráku byla pomocí raket Sparrow či později AMRAAM.

    Z tohoto pohledu by pilot EF ještě ani neviděl cíl zatímto z druhé strany by lětěla střela.

  • Iceman
    23:13 24.04.2013

    Tak ono jde taky hlavne o politiku.
    Francouzi rozhodne nemaji lepsi techniku, jsou ale ze zapadnich zemi asi jedini, kdo ma zaludek na to prodat rusakum treba vyadkovy lode. Leckdo pravi, ze si tim leci komplexy z dominance anglosasu a nemcu :D Na tom asi neco bude, ale myslim ze jde hlavne o prachy.

    Anglicani, nemci, nebo americani, ti vsichni delaji nejaky lode a ponorky.... spicka, kam se hrabou francouzi. Ale neprodali by rusum ani zachranej plovak, proc taky, kdyz si neumi vyrobit vlastni??!

    Ale tak mozna francouzum krivdim a ty mistraly jim prodali napul vykuchany a je to tak domluveny v zakulisi v nato. Mohli tam dat treba mene vykonny bojovy system, to si nekdo tezko overi, kdyz nema zdrojovy kody k tomu puvodnimu.

    @Jirka

    Jj s tou zaostalosti ruske vyroby souhlasim (co je na papire je jina vec).... ale prave nevim proc jim nekdo dava dobrovolne novou techniku, kterou na 100% okopci a vubec se s tim netaji. Delat to kvuli penezum mi prijde strasne kratkozraky.

  • Jirka
    17:30 24.04.2013

    pro Gyuri: Stačí se podívat obecně na nové kontrakty ruské armády, jsou zaostalí v UAV prostředcích, senzorech průzkumu, nakupují lodě pro výsadkáře, nejraději by hlavně i se systémem podpory a velení - francouské Mistraly, obrněná vozidla taky testují ze světa, testují italské LMV Iveco, čtyřnápravové obrněné transportery i houfnicemi. Indové si kupříkladu vybrali přilbový zaměřovač z Francie pro svoje námořní Migy 29, jejich Suchoje nenosí žádný ruský kontejner průzkumu a zaměřování, chtějí buď thales damocles nebo litening. Nejnovější tanky T 90 pro indii mají mít francouzské termovize. To, že nechtějí původní ruské verze asi o něčem vypovídá, ...

  • Ďuri
    14:52 24.04.2013

    Pre : Ondřej Lacina : uveď v čom je teda taký SU35S horśí ako EF200 alebo Rafale?

  • Ondřej Lacina
    13:09 24.04.2013

    Pro Ďuri: Z informacích o francouzských a ruských letounech ;)

  • Ďuri
    08:29 24.04.2013

    Pre Jirka : odkiaľ si vzal, že francúzi disponujú technológiami na vyššej úrovni ako rusko?

  • Jirka
    23:52 23.04.2013

    to Iceman: že by byli spokojeni i s Mirage 2000 - předchůdci Rafale? Z technických důvodů jistě dospěli k obdoným závěrům jako Švýcarsko. Také možnost licenční výroby některých komponent Rafale nebo celých letounů jim zajistí přístup k jiným technologiím, povětšinou na vyšší úrovni zpracování než je z Ruska.

  • Iceman
    14:52 23.04.2013

    Ano, to je pravda, ale preci to neznamena, ze ty stejne stroje nebyly v dalsich soubojich sestreleny piloty F22. Byly. Ale nikdo si nikam trofeje nemaluje, protoze se to povazuje za normlani. :) Staci zkouknout verejne dostupne zaznamy a prohlaseni z Red Flag. Minimalne nase domaci LK.

    @Jirka
    Proc presne se indove rozhodli pro Rafaly by me taky zajimalo. Podle me francouzi zoufale potrebovali rafaly konecne udat a tak indum slibili transfer technologii. Neverim na to, ze to bylo kvuli AESA radaru apod. Ale kdo vi.

  • Ondřej Lacina
    02:43 23.04.2013

    Doplnění informací, jak je to přesně s těmi sestřely:
    - Typhoonů tam měli Němci celkem 8
    - 2 Typhoony dokázaly sestřelit F-22A Raptora
    - Typhoon s číslem 30-29 sestřelil F-22A Raptor jedenkrát (http://theaviationist.com/wp-c...
    - Typhoon s číslem 30-30 sestřelil F-22A Raptor tříkrát (http://theaviationist.com/wp-c...
    - Němci některé Typhoony s IRST mají, ale ani jeden Typhoon, který F-22A Raptor sestřel, onen infračervený vyhledávicí vyhledávací systém PIRATE neměl (http://www.eurofighter.com/upl...

  • Jirka
    22:52 22.04.2013

    to RP: Za bernou minci lze brát například výsledky zkoušek ve švýcarsku letouny dopadly v pořadí Rafale, Typhoon, Gripen, ale nejspíš zvítězí ekonomika provozu Gripenu. Co takhle spokojenost Indů po cvičeních s britským Typhoony a francouzskými stroji Rafale?

  • RP
    21:07 22.04.2013

    Tak ukažte někdo nějaké měření :D I reklamy např. Irbis-E udávají 150-200km oproti RCS 3m^2.
    Závěr je asi takový, že pokud Evropa nebo Rusko využívají EOS, tak je to špatně a LM jsou hlupáci protože F-22 už je tak vepředu že DAS pro F-35 a EOS je uplně na nic, stačí ALR 94 a AN/APG-77.

  • Iceman
    17:12 22.04.2013

    Velmi zajimava diskuze. :)

    Souhlasim s jsk. Tohle je zprava spise popularniho typu,
    boj byl veden spise v "umelych podminkach", ktere znevyhodnovaly Raptor a Typhoonu napoak maximalne hraly do karet. A skoncilo to remizou. Na to, ze Typhoon byl konstruovan presne pr tuhle roli, zatimco teziste schopnosti Raptora lezi uplne, ale uplne nekde jinde (o tom si muze nechat jakykoliv stroj na svete jen zdat), je to dobry vysledek. Navic vetsina parametru o raptoru je tajnych a mozna se jen nikdy nedozvime. (presne info o Red Flag 2012 se doctete v LK rijen/2012).

    Tim nechci nijakt popirat to, ze Typhoon je skvely stroj a nasi
    pratele z Luftwaffe jiste spickovi piloti. :D Vzdy jsme vsischni spojenci. Btw: ta hlaska "meli jsme salat z raptora" me fakt pobavila :D :D Proste nemci. :D


    Celou kauzu Raptor vs "jakekoliv letadlo, hlavne at se ukaze, ze ami vyrabi krapy", bych shrnul takto:

    Necht si psi stekaji, karavana jede dal. :)

  • Jirka
    12:46 22.04.2013

    pro RP: radary s fázovanou anténní řadou, ať už PESA nebo AESA se dostávájí i na parametry někde okolo 180 námořních mil na cíl s odraznou plochou 1 metr čtvereční. Obecně Vám, ale nikdo přesné informace o radarech a schopnostech letounů moc neřekne, na tož o systémech ochrany letounu, kontejnery, vlečné rušiče atp.

  • jsk
    09:49 22.04.2013

    Předem je třeba řící, že hodně informací o F22 je tajných nebo záměrně zkreslených. Je ale jisté že kmbinace LPI radaru APG77 a řízených střel AIM-120D spolu se stelth jsou smrtící kombinace. Dostat F22 do dogfightu by ve skutečném boji byl tragický omyl každého nepřátelksého pilota:
    APG77 zjistí Typhoona na větší vzádlenost než T raptora, v okamžiku kdy pilot T zjistí, že "tam někde" je Raptor, už se na něho řítí 2-3 AMI-120D a to zřejmě z horní polosféry..

  • RP
    19:21 21.04.2013

    JaM: Promin ale tvé příspěvky nejsou založena na faktech. Například APG-77 nezachytí EF vživotě na 300km. V součastnosti neexistuje žádný operačně nasazený radar co zachytí letadlo s RCS 5 metrů čtvereční na větší vzdálenost jak 200 kilometrů ani teoreticky.

  • JaM
    13:13 21.04.2013

    Jirka: nie tak uplne - na odpalenie strely AMRAAM potrebujes poznat rychlost,vysku a smer ciela. Strela sa odpali, no nemusi byt kontrolovana nepretrzite radarom lietadla ktore ju odpalilo - AMRAAM pocas letu dostane niekolko updatov polohy ciela, ktore maju strelu naviest do oblasti kde sa nachadza ciel. Tieto updaty robi uzsky luc radaru AESA, no posledne verzie AMRAAM-D by sa mali dat updatovat aj cez unilink. v poslednej faze letu sa AMRAAM prepne do aktivneho modu a strelu na ciel navadza vlastny radar v hlavici. Tento miniradar ma obmedzeny dosah, co je dovod preco strelu updatuju pocas letu, aby sa dostala k cielu dosatocne blizsko aby ho mohol zachytit miniradar.

    ALR-94 ale dokaze tiez zistit presnu polohu ciela (vysku rychlost a smer) co znamena ze na sledovanie ciela nie je treba pouzivat radar AESA. a v pripade ze by sa na updaty vyuzil unilink, F-22 moze ostat kompletne pasivna...


    este dodam jednu dost prehliadanu skutocnost - STEALTH povrch je dost velky problem pre vsetky radarom navadzane strely, tie ktore podobne ako AMRAAM vyuzivaju vlastny radar, sa musia k F-22 dostat ovela blizsie aby ju dokazali zachytit co predstavuje dost velky problem. kazdopadne uz dnes sa vyvijaju hlavice ktore by kombinovali IR a Radarove navedenie na ciel, co by mohlo tento problem riesit.

  • Jirka
    15:29 20.04.2013

    JaM: Předpokládám, že narážíte na funkci ALR 94 při které se základní informace o přibližné poloze zdroje signálu předá radaru APG 77 a ten pak sleduje cíl v úzkém svazku (tuším 2x2 stupně a vede jej) ;-) Tím se zajistí co nejmenší pravděpodobnost prozrazení se vlastním emitujícím radarem z jiného směru.

  • JaM
    09:59 20.04.2013

    Jirka: ALR-94 dokaze navadzat strely AMRAAM v pasivnom mode. to ziadne ine RWR nedokaze.

    IR systemy su obmedzene dosahom na 50km, kym posledne AMRAAM-D maju dosah proti 1m2 cielu cca 100km... takze v BVR suboji by F-22 zachytila EF-2000 na 200nm (AESA radar) a prvy AMRAAM by vypalila zo vzdialenosti cca 90km.. vdaka pasivnemu navedeniu (AMRAAM zapina vlastny radar az v koncovom navedeni) EF-2000 zisti ze po nom ide AMRAAM prave v momente kedy sa AMRAAM prepne do aktivneho modu, co su cca 3-4 sekundy pred kontaktom... a to v tej chvili uz nan moze smerovat dalsi AMRAAM...

    dnesne moderne riadene strely maju dost velku No Escape Zone, vedia manevrovat s vysokym pretazenim. ujst modernej strele v koncovej faze je velmi tazke ak nie nemozne. jedina sanca je zistit ju skor, no v pripade poslednych verzii AMRAAMov je to dost problem, kedze RWR ich zachyti az v momente prepnutia sa do aktivneho modu..

  • Jirka
    21:08 19.04.2013

    JaM: ano, obyčejné RWR to není, umí z pohybů zdrojů vysílání a vlastního udělat 3D pozici a nejen směr ozáření. Co se týče schopnosti detekce pomocí IRST systémů tak hodně záleží na tom v jakém režimu motory běží. Při cestovních rychlostech bez forsáže se vzdálenost detekce podstatně zkracuje.
    Podmínky všech cvičení jsou dost omezené, hlavně z důvodu utajování parametrů ECM systémů, včetně schopností vlečných rušičů. V blízké budoucnosti budou mít letouny s radary AESA možnost přímo sestřelovat střely proti nim vyslané, obdobně jako dnes lze sestřelovat raketami dělostřeleckou munici. Pokud takovými schopnostmi budou vybaveny obě strany tak se letouny nejspíše budou i nadále dostávat pod hranici 18 mil a bude na nebi pořád veselo :-D

  • A_F
    20:48 19.04.2013

    Všechno co jakýmkoliv způsobem funguje, musí nutně uvolňovat IR záření (kupodivu palubní počítače v moderních letadlech jsou na IR vidět skoro stejně, jako motory) a moderní IR senzory by údajně zachytily manévrovací trysku raketoplánu na oběžný dráze kolem Pluta... Existuje ale mlha, mraky atp. což jejich účinnost výrazně snižuje, proto se taky během Studené války tolik preferovaly radary (počítalo se s bojem o Evropu, kde cca 80% roku podmínky pro IR nejsou nic moc). Členitost prostředí je další věc, kopcem neprojde ani IR ani radiová vlna (ačkoliv pointou stealth technologie je schopnost působit "jako normálně" ze středních výšek i v chráněných oblastech).

    Reálná bitva je dosti komplexní záležitostí - EFA ani F-22 nepoletí do boje sami a po jednom a nebudou bojovat nad liduprázdnou teoretickou zeměKoulí, přesto je zajímavé vidět výsledky podobných klání :-)

  • JaM
    20:47 19.04.2013

    Coffin Corner: ako som spominal nizsie, nie je problem si na nete pohladat vysledky subojov s Francuzskymi Rafale ktore sa odohravalo pred asi rokom v SAE... Francuzske Rafale s vypnutymi radarmi a IRS-T prehrali s F-22 vsetky BVR strety...

    BTW, Trysky ma F-22 odtienene asi najlepsie zo vsetkych stihaciek, tu je napr detail na trysky:

    http://www.aircraftresourcecen...

  • JaM
    20:40 19.04.2013

    Jirka: ALR-94 nie je len nejake RWR... RWR nedokaze vypracovat palebnu situalciu pre riadene strely. ALR-94 je cosi viac (jeho schopnosti su slusne utajovane), o com svedci aj jeho cena, uvadza sa ze jeho cena tvori 25% ceny F-22 Raptor.. navyse, pocas cvicnych subojoch v SAE proti Francuzskym Rafale, ich dokazali Raptory zachytavat s vypnutym radarom (pouzivali iba IRS-T), pricom Raptory ani nezapinali svoje AN/APG-77... (francuzi po cviceni predpokladali ze Americania zachytavali ich interlink) kazdopadne ani pri pouziti IRS-T Rafale BVR suboje nevyhral. sancu mal az pri VWR subojoch, no tie su vzdy dost o nahode.. (pre porovnanie, pri spolocnom cviceni Francuzskych Rafale a Britshych Typhoonov, Rafale Typhoony porazil s vysokym rozdielom...

  • Jirka
    20:32 19.04.2013

    to JaM: Znáte nějaký soudobý letoun, který by nebyl vybaven nějakým systémem RWR? Všeobecně je vždy výhodné používat výstražné přijímače, vždy bude mít totiž z principu funkčnosti vyšší dosah než klasický radiolokátor. Amíci maj tyto systémy hodně namakané, ale například systém EWS 39 bych hodnotil ještě lépe.
    Je pěkné vědět informace ohledně dosahů raket při jejich porovnávání, jak je uvádíte. Trochu se divím, že to tak pánové porovnávali, asi neumějí počítat (přepočítat detekční schopnosti na danou RCS). Vyšší impulzní výkonu Irbisu plyne z principu napájení antény, jde ještě o radar typu PESA, kde se používá centrální vysílač. Detekční schopnosti pak "dohání" větší aperturou antény a kompresním poměrem na přijímací straně.
    Při detekčních schopnostech nových radarů AESA, se budeme mít ještě na co těšit. I na funkce destrukce elektronických obvodů pomocí EMP. Novým trendem je taky vývoj radarů integrovaných do náběžných hran, pracujících s větší délkou vlny, zatím jsem se s tím setkal u Typhoonu a Su 35. Zvláštní, že si piloti F 22 při použití systému ALR 94 neporadili s radarem Captor, který má vyšší impulsní výkon (až 28 kW), než je 20 kW u Irbis E, pro úplnost ještě uvedu na internetu nalezenou hodnotu pro AN/APG 77 (12 kW). Hodnoty beru s rezervou, protože lze předpokládat řízení výkonu vysílačů. Nejspíše natolik spoléhají na stealth parametry, a tak i když je ALR 94 detekuje nějaký radar tak to prostě ignorují a žijí v domění, že jsou neviditelní.
    Info pro autora: Našel jsem pěkný článek o cvičení Red Flag v časopise Letectví a kosmonautika v čísle 10/2012.

  • Coffin Corner
    19:43 19.04.2013

    Tvrdit, že Raptor bez forsáže není z přední polosféry zachytitelný IRST je poněkud zavádějící. Pořád zůstává slušně detekovatelná tepelná stopa, navíc se při vyšších rychlostech zahřívá i drak (s čímž má mimochodem velké problémy F-35) a u stealth letounů navíc RAM nátěry způsobují problémy s odvodem tepla. Také neplatí dogma, že IRST nemůže mít dosah větší než 50 km, záleží na technologii a u letadel neplatí pravidlo se zakřivením zemského povrchu, protože s výškou se dosah zvyšuje.
    Co se týče přilbového zaměřovače, u Raptoru se narazilo na technologický a zatím neřešitelný problém s rozmístěním senzorů v kabině, tak aby spolehlivě snímaly polohu hlavy pilota. Docela mě zaráží že se při vývoji s tímto nepočítalo.

  • JaM
    18:58 19.04.2013

    este dodam k triskam - Raptor dostal 2D vektorovanie prave koli tomu ze 2D trysky umoznuju lepsie odtienit motory. pozrite si poriadne detail trysiek - Ak Raptor nepouzije pridavne spalovanie, tak ho trysky neprezradia, teda minimalne nie z prednej polosfery. zadna polosfera sa zablokovat neda tak ci tak

  • JaM
    18:55 19.04.2013

    A_F : Raptor mal HMD mal dostat, no nakoniec z toho zislo, kedze financie na projekt su obmedzene a tak boli investovane do veci ktore maju vyssiu prioritu. Navyse, Raptor by mal dostat novy palubny pocitac a ten v spolupraci s AESA radarom a ALR-94 senzormi, by mal vypocitavat palebnu situlaciu aj pre AIM-9X, takze pilot by mal ciel stale pod dohladom, nemusel by nan ani pozerat aby nan strelu naviedol. (podobne vraj vie fungovat aj F-35 v spolupraci s IR EODAS)

  • JaM
    18:50 19.04.2013

    tak robit zaver ze dnesne strely stredneho doletu su nanic, pretoze nanic boli strely pouzite vo Vietname je celkom scestne..

    dalej - IR systemy maju dosah max 50km,kedze su ovplyvnovane atmosferou. Raptor ma trysky tienene, takze na to aby ste s IR systemom Raptora detekovali, musel by pouzivat pridavne spalovanie co v pripade BVR nepotrebuje.. takze jedina sanca ako ho takto zachytit je v pripade ze bojuje vo VWR s inym strojom... otazka je ako ten stroj k nemu dostat...

    Dosahy radarov su teoreticke, AusAirpower.net vychadza z dost nepresnych udajov (tak napr, ruskym strelam prisudzuje max dostrel ktory plati len voci velkym bombarderom ako B-52, kym v pripade AMRAAM uvadza dostrel proti stihackam s odrazovou plochou 1m2 (f-16), pricom taky Su-27 ma odrazovu plochu 5-10m2 a co sa tyka Irbisu, je to zastaraly radar s obrovskym vykonom, co z neho robi idealny ciel, kedze Raptor ma na palube ALR-94 - je to ako keby ste na snipera so zbranou usposobenou na strelbu v noci poslali vojaka s velmi silnou baterkou (svitilnou)

    treningove BVR suboje su normalna vec, Raptor par takych uz stratil aj proti F-16 ci F/A-18.. podstatne je ze pri simulovanych bojovych stretoch nan ziadne ine lietadlo nema sancu (ani Typhoon) kedze tie zacinaju BVR... takze, ak by chcel mat pilot v Typhoone sancu, najprv potrebuje prezit priblizenie k cielu o ktorom ani nevie ze tam je...

  • A_F
    18:07 19.04.2013

    Článek zaujal :-)

    Mohu-li něco přihodit... nízká účinnost (poměr odpáleno/sestřeleno) BVR střel není dána jejich hloupostí a neschopností, ale cíl má spoustu času provádět protiakce, což mj. znamená pelášit pryč co to dá (tzn spotřebovat velkou část paliva), případně odhodit výzbroj, což oboje vede prakticky k vyřazení letadla alespoň z aktuálního boje.
    Střela s krátkým dosahem většinou dokážoe dostihnout svůj cíl dřív, než stačí zareagovat, tohle není jediný případ "podivného" sestřelu, když jsme měli na cvičení v Belgii L-159, "sestřelila" pomocí AIM-9 belgickou F-16 a ta ani netušila, odkud to přišlo (pilot L-159 zaměřil střelu od oka). HMD samozřejmě ještě dramaticky zvyšuje flexibilitu takových střel.
    Což mě přivádí k otázce, zda-li se pro Raptora chystá jejich použití, nebo budou i nadále používat jen HUD?

  • Coffin Corner
    17:34 19.04.2013

    Podle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka nalézajícího se mimo vizuální dohled pouze 24 střel skutečně.
    Můžete mi tuhle větu nějak přeložit? ;)

  • Jirka
    16:54 19.04.2013

    ...poslední fotka je, si myslím, hodně vypovídající. Nepředpokládám, že by si malovali siluetu Raptora na éro, které by ho "nesestřelilo" A to evidentně IRST čidlo nemá ;-)
    Ale co se týče stealth letounů, jako je Raptor, tak novější typy radarů dokáží takové cíle detekovat, Captor na Typhoonu to prý dokázal na 20 mil, ten má ještě anténu kývající se mechanicky, v budoucnu se počítá s technologií AESA (radar Ceasar). Pro příklad dávám odkaz na zdroj o detekčních schopnost radarů z Ruska, SU 35 s radarem Irbis E si podle tohoto zdroje dokáže poradit s takovými cíly na vzdálenost až 90 km.
    http://www.ausairpower.net/APA...

  • Vít
    16:49 19.04.2013

    ovšem na druhou stranu F-15 byl konstruován také na BVR takže si myslím že F-22 může být lepší než měla F-15 v izraelsko syrským konfliktu nebo válce v perském zálivu.

  • Jakub
    15:20 19.04.2013

    Stranger: http://www.youtube.com/watch?v... "dokument" o Red Flag, otázkou je jestli vše tam zobrazené, vypadá tak i ve skutečnosti

  • Stranger
    14:46 19.04.2013

    Tyto výsledky cvičení jsou trochu scestná. Stealth schopnosti jsou esa v rukávě. Protivník může zachytit hlášení na radaru, např. F-15 vyšlou se typhony, ale ten nebude vždy očekávat číhajícího Raptora apod. taková překvapení typhoon prostě jen tak neudělá. Informovanost na bojišti je klíč.

    Jinak zajímalo by mě, jak na cvičení simulují sestřel. Jestli je to obyčejný lock and bye nebo se tam započítávají úhybné manévry, countermeasures apod. , ví někdo?

  • Ondra
    13:53 19.04.2013

    Vzhledem k tomu, že Němci i Američané jsou členy NATO a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento stav měl v blízké budoucnosti měnit, tak je asi nejdůležitější prohlášení poslední, tedy že raptory a eurofightery jsou smrtící kombinací. :-)

    Plus bych dodal, že neznám všechny podrobnosti o cvičení, ale zdá se, že šlo jen o souboje samotných letadel a nebyl do nic započítán důležitý faktor protiletadlové obrany na zemi. Pak je letadlo vybavené stealth ve výhodě, protože dokáže snáze proniknout ke svému cíli.

  • Jarda P.
    13:40 19.04.2013

    to Jan Grohmann

    http://aviationintel.com/2012/...

    Jestli jsem tomu porozuměl správně, tak ve třetím odstavci se autor zmiňuje o infračerveném senzoru PIRATE a že německé stíhačky ho na cvičení neměly.

  • Jan Grohmann
    12:49 19.04.2013

    Dobrý den, obrázek německého Eurofighteru v úvodu je ilustrační. Není to fotka z cvičení Red Flag.
    V jednom ze zdrojů se píše...
    Find the F-22 on infrared. The Raptor is very hard to spot on radar, but it's big, and it's hot. A Typhoon can pick up a Raptor from about 50 kilometers away with infrared sensors.

    Bohužel, zda opravdu použili německé Eurofightery ke sestřelu infračervené senzory... pokud máte někdo odkaz, kde se toto vyvrací, prosím o zaslání.

  • Jarda P.
    12:41 19.04.2013

    Tak jsem se dočetl, že na tom cvičení Eurofigtry infračerveným sensorem nebyly vybaveny.

  • Jirka
    12:32 19.04.2013

    Hezký den!
    Neviděl bych to zas tak přesvědčivě, podmínky při níchž byly sestřely zaznamenány byly dosti odlišné od standardních konfigurací letounů.
    Pane Grohman, zajímalo by mne, jakým senzorem IRST zaměřil a sestřelil letoun na fotografii - evidentně se siluetami F 22 jako sestřelných letounů. Pokud se podíváte na jakýkoliv Typhoon tímto systémem vybavený tak zjistíte, že by měl být vidět i na tomto letounu. viz odkaz:
    http://www.eurofighter.com/cap...
    ...doporučoval bych se podívat i na fotky Typhoonu z akce na Aljašce, moc IRST senzorů jsem na nich neviděl :-D
    Spíše bych to viděl na reklamní tah pro IRST.

  • Rajco
    12:16 19.04.2013

    Velmi zajimavy a podnetny clanek. Kazdopadne me pobavila jedna vec, a sice komentar k vykonnosti strel dlouheho dosahu "Studie došla k závěru, že rakety s dlouhým doletem jsou obecně o 90 % méně efektivní, než si armádní letectva myslí. Jelikož pro americké letectvo podobná studie nezní pozitivně, není důvod ji nevěřit."
    Negatvini formulace studie muze byt pouze zpusob jak dosahnout prideleni financi na vyvoj jeste "lepsi" strely dlouheho dosahu. Pokud to nebude potvrzeno z vice nezavislych zdroju tak tomu je mozne verit jen castecne.

  • Jarda P.
    12:08 19.04.2013

    Asi chybička.
    V článku je napsáno "Celkově na cvičení Reg Flag".
    Asi tam má být "Red Flag"

  • Jan Grohmann
    12:02 19.04.2013

    Ono je vůbec ošemetné porovnávat letouny. Bojová stíhačka je především systém, kde samotné letadlo - schopnosti letadla - tvoří jen část.
    Nedá se říct, že by Eurofightery jsou lepší než F-22. Každopádně F-22 není ve všech směrech nejlepší.

  • Jarda P.
    11:57 19.04.2013

    Čekal jsem, že bude v článku zmíněno kdo byl úspěšnější.

  • lentak37
    11:25 19.04.2013

    A ešte jedna taká úvaha, stroj je len na toľko dobrý ako jeho pilot, nevem ale to je len možno taká hlúpa úvaha.