Začátek třetí světové války podle Michaila Chondarenoka

Foto: Proruský povstalec v Slovjansku, Jevgen Nasadjuk; CC BY-SA 3.0
Proruský povstalec v Slovjansku; ilustrační foto / Jevgen Nasadjuk; CC BY-SA 3.0 

Co bude následovat, pokud se vojska NATO zapojí do konfliktu na východní Ukrajině? O takovém scénáři se zamyslel Michail Chondarenok, šéfredaktor ruského vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr. Článek vnáší další vhled do ruského vojenského a strategického uvažování.

Války končí jen jedním způsobem

Michail Chondarenok je plukovník protivzdušné obrany ve výslužbě, absolvent Akademie Generálního štábu a bývalý člen Ředitelství hlavních operací Generálního štábu. Od roku 2003 Chondarenok působí ve Vojensko-průmyslovém kurýru, v současné době jako šéfredaktor. Chondarenok je znám jako konzervativní kritik ruského ministerstva obrany, až po nástup současného ministra obrany Sergeje Šojgu.

Vojensko-průmyslový kurýr je významné ruské vojenské periodikum, kde přispívají nejvýznamnější ruští odborníci. Objevil se zde i článek současného náčelníka generálního štábu Valerije Gerasimova o konceptu hybridních válek.

Chondarenok ve svém březnovém článku Skript třetí světové války popisuje teoretickou eskalaci vojenského konfliktu na jihovýchodní Ukrajině. Chondarenok na začátku sděluje nejzásadnější myšlenku svého článku – války končí pouze a jen drtivým vítězstvím jedné strany a drtivou porážkou druhé.

Člověk se musí opakovat ještě jednou – prohlašování ruských ultraliberálních ruských politiků, jako „problém nemá vojenské řešení“ a „všechny války skončí v míru“ se nezakládají na realitě. Války skončí jen jedním způsobem – drtivou porážkou pro jedny, skvělým vítězstvím pro druhé. Objeví-li se výraz „konflikt nemá vojenské řešení“ znamená to, že jedna strana konfliktu nemá dostatek síly na vítězné ukončení války. A jestliže konflikt skončí nerozhodně, je to způsobeno úplným vyčerpáním vojenských kapacit na obou stranách. Samozřejmě jsou možné jiné alternativy, s drobnými odchylkami od této hlavní line,“ píše hned v úvodu Chondarenok.

Nevýhoda tahu

Skript třetí světové války se zaobírá nástinem situace v separatistických jihovýchodních provinciích Ukrajiny, především v okolí Doněcku a Lugansku. Cílem vnitřní a vnější politiky Ukrajiny bude obnovení uzemní celistvosti země jakýmikoliv prostředky. Poznámka redakce – tedy kromě Krymu, který Rusko již považuje za své území.

Podle Chondarenoka patří jednání o federalizaci separatistických oblastí do světa „domněnek a imaginárních her.“ Kijev nemá vojenské prostředky k ovládnutí jihovýchodních oblastí. Avšak to neznamená, že Kijev opustil myšlenku získání vojenské kontroly nad vzpurnými oblastmi.

Problém jsou však samotné separatistické oblasti. Není jasné, jaké jsou cíle vzbouřenců. Ve svém článku Chondarenok přemítá, jak je možné vytvořit na jihovýchodě Ukrajiny samostatný státní útvar, když je nemožné tomuto útvaru zajistit ekonomickou, finanční, energetickou i jinou nezávislost.

Teoreticky je možná federalizace. Avšak jak autor soudí, Kijev ji „nikdy za žádných okolností nepřipustí“. Bylo prolito již příliš krve, zničeno mnoho infrastruktury a propast mezi oběma stranami konfliktu je obrovská.

Jedná se o typický příklad „nevýhody tahu“ z kombinatorické teorie her. Žádná strana neví, jaký má udělat další krok, a každý další krok pravděpodobně jen zhorší situaci. Nejvhodnější taktikou je vést pouze verbální válku a vyčkávat.

Jakékoliv předvídaní budoucnosti je krajně obtížné. Chondarenok se odvolává na knihu The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable od Nassima Nicholase Taleba, odborníka v oboru pravděpodobnosti a finanční matematiky. „Teorie jen obtížně předvídá vzácné případy, které zahrnují významné důsledky,“ cituje Chondarenok úryvek z knihy.

Jinými slovy, od určitého bodu nelze předvídat následující chod událostí. Jakýkoliv podnět může spustit naprosto zásadní události, lišící se od předpovědí. V současné době panuje mezi bojujícími stranami příměří. Obě strany si však uvědomují, že jde pouze o přestávku před další válečnou kampaní.

Třetí světová válka

Jaká je současná vojenská situace? Na jihovýchodě Ukrajiny podle Chondarenoka proti sobě bojují dvě sovětské armády. Ukrajinská armáda je prakticky (výcvik, vybavení taktika, operační myšlení) na stejné úrovni, jako v roce 1991. Na druhé straně stojí „lépe trénované jednotky v operačně-taktickém smyslu slova, větší počet odborníků a lepší velitelé.“

V podstatě jde jen o pozemní válku. Už tak malé ukrajinské letectvo bylo potlačeno „rekreanty a dobrovolníky“ s protivzdušnými systémy a letadly působící na jihovýchodě Ukrajiny.

Rekreanti na jihovýchodě Ukrajiny a jejich TO&E (tabulková organizace a vybavení – pozn. redakce) systémy protivzdušné obrany hodně napomohli této situaci. Někdy rekreanti ve svých letadlech jednali nepozorovaně a tiše za stejným účelem,“ píše Chondarenok.

V podstatě jde o modernizovanou variantu druhé světové války. Ani jedna strana nepoužila nejmodernější zbraně, vybavení, taktiku nebo postupy.

Jak je dobře známo, doborvolníci-rekreanti bojují na jihovýchodní straně se svými TO&E. Teď předpokládejme takovou situaci (opět čistě hypoteticky, proč ne), že dobrovolníci a rekreanti z USA a západní Evropy se svými TO&E začnou posilovat řady ukrajinské armády,“ začíná Chondarenok rozepisovat teoretickou situaci.

Imaginárně - na ukrajinských letištích začnou přistávat nejmodernější západní bojová letadla, průzkumná letadla a také letadla elektronického boje. Do Černého moře se přesune trojice útočných skupin letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group) v čele s letadlovými loděmi, raketovými křižníky, torpédoborci a ponorkami.

Dále posílí ukrajinskou armádu nejnovější západní tanky, bojová vozidla pěchoty, samohybné dělostřelectvo, jednotky elektronického boje a průzkumu. Vše budou podporovat jednotky technické a logistické podpory, bez kterých je vedení moderní války nemyslitelné. Ukrajinská armáda se přitom nově opře o nejmodernější přesné zbraně (pumy, střely) a o dokonalý průzkum a zpravodajství.

Chondarenok spekuluje, jak se proti takové síle udrží povstalci na jihovýchodní straně. „Jak dlouho se mohou ozbrojené formace na jihovýchodě udržet? Den? Dva? Nebo týden? Odpověď je bohužel: několik hodin bude úspěch,“ píše Chondarenok.

V tomto bodě masově podpoří proruské povstalce ruská armáda. Autor však znovu připomíná nereálnost takové situace, už jen proto, že „anglo-saská krev je příliš dráha, než aby byla prolita za budoucí štěstí některých polovičních Ukrajinců.“

Avšak zpět do imaginace - co se stane, když do bojů zasáhne ruská armáda? Pokud se boje povedou konvenčními silami, vítězství určitě skončí na straně západu. „Bohužel současná moderní ruská armáda je pouze málo kvalitativně odlišná od modelu sovětské armády z roku 1991. Není moc zbraní, které splňují nejvyšší nároky 21. století,“ uvádí Chondarenok.

Rusko nemá v tomto okamžiku jedinou operačně velkou formaci leteckých sil s moderními letadly, s dodatečným přísunem přesné munice, které dokáží vést bojové operace delší než 30 dnů. Černomořská flotila je podle autora spíše pobočkou Centrálního námořního muzea.

Kombinované armádní formace a jednotky z bývalého Severokavkazského vojenského okruhu (označení před rokem 2010, nyní Jižní vojenský okruh) mohou vytvořit jednotky o síle 1,5 armádní sboru (podle západních standardů). Podle Chondarenoka ruské jednotky by údajně nedokázaly vytvořit ukrajinský front z dostupných sil a prostředků.

Dostupné vojenské jednotky Ruska tak nejsou údajně schopné vést operačně strategické mise na jihozápadním strategickém směru (YuZSN).

Nevýhodou ruské armády je i nedostatečné vybavení pro vedení elektronického boje. „Na jedné americké letadlové lodi se nachází čtyři až šest speciálních letadel pro vedení elektronické války. V celé ruské armádě se však nenachází jediné podobné letadlo,“ uvádí Chondarenok.

Situací nenahrává ani špatná síť letišť, silnic a železnic. „Stručně řečeno, první železnice rovnoběžná s přední linii vede přes Ukrajinu a druhá až ve Volgogradu. Jak je známo, kde končí železnice, tam končí také války,“ píše Chondarenok.

Chondarenok ze současného stavu obviňuje politické vedení země, které bylo u moci za posledních 20 let. „Reformy a optimalizace“ ruské armády se negativně podepsaly na rozvoji všech složek ruské armády za posledních dvacet let, od nejnižších jednotek, přes velení, vědu a výzkum až po akademickou sféru. Změna k lepšímu nastala až po nástupu současného ministra obrany Sergeje Šojgu.

Pokud nebude chtít Ruska armáda ustoupit, co poté?“ ptá se Chondarenok. Nabízí se použití taktických jaderných zbraní nebo útok na ukrajinské jaderné elektrárny, chemické zařízené nebo vodní elektrárny na řece Dněpr s cílem vytvořit záplavové oblasti. „To jak je však dobře známo, je dvousečný meč. Navíc není zas tak mnoho dalekonosných prostředků pro doručování taktických jaderných zbraní. Koneckonců vlastními rukami jsme zničili třídu střel nejvíce důležitých pro obranu naší země – rakety krátkého s středního dosahu,“ uvádí Chondarenok.

Podle názoru autora se Rusko nesmí vtáhnout do přímého dlouhodobého střetu v jihovýchodní Ukrajině, protože na takovou válku není připraveno. „Je třeba si objektivně uvědomit, že naše země, armáda a námořnictvo, stále ještě nejsou připravené k vedení rozsáhle konvenční války za použití pouze konvenčních zbraní. Pokud vezmete všechna kritéria připravenosti státu na válku (výcvik ozbrojených sil, příprava ekonomiky země, příprava území k podpoře ruských ozbrojených sil, příprava obyvatelstva k obraně), pak většina z nich má závažné problémy,“ uzavírá Chondarenok.

Zdroj: Russian Defense Policy

Nahlásit chybu v článku


Související články

Záchytné stíhačky MiG-31BM pro ruské letectvo

Ruské letectvo již získalo 24 (dvě letky) modernizovaných záchytných stíhačů MiG-31BM. Nejnovější ...

První oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo první oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata a dalších ...

Moderné dejiny žoldnierskeho remesla

Videli ste sériu Expandables a mysleli ste si – zábavné, ale Hollywood si zas niečo vymyslel. ...

Německé Leopardy nedokáží probít pancíř ruských tanků

Pode německého deníku Die Welt, pro německé tanky Leopard nemusí střetnutí s ruskou tankovou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Blake
    19:27 03.05.2015

    Posledna stranka diskusie pripomina skor snar, nez realnu diskusiu. Naozaj to nedokazete bez tych osobnych narazok?

    Posledna stranka diskusie pripomina skor snar, nez realnu diskusiu. Naozaj to nedokazete bez tych osobnych narazok?

  • Adanedhel
    19:06 03.05.2015

    No, jsem zvědav jak se samostanté státy Evropy budou ohánět :-) A to že se EU rozpadne už brzy poslouchám asi tak dlouho jako tu zprávu že Čína je před ekonomickým krachem. :-) ...Zobrazit celý příspěvek

    No, jsem zvědav jak se samostanté státy Evropy budou ohánět :-) A to že se EU rozpadne už brzy poslouchám asi tak dlouho jako tu zprávu že Čína je před ekonomickým krachem. :-) Supreme, mějte si své sny, ale nikou je necpěte.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    18:48 03.05.2015

    PlacKa - No, ve skutečnosti Vy žijete sen Americký. Bohužel pro Vás se EU brzy ( a já v to opravdu věřím) rozpadne a s tím se vrátí i suverenita Evropským národům. USA už nebudou ...Zobrazit celý příspěvek

    PlacKa - No, ve skutečnosti Vy žijete sen Americký. Bohužel pro Vás se EU brzy ( a já v to opravdu věřím) rozpadne a s tím se vrátí i suverenita Evropským národům. USA už nebudou diktovat Evropským národům, co mají nebo nemají dělat!Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    18:24 03.05.2015

    Shania - "technologie co cina potrebuje nejvic jsou letecke motory a tyto jim rusove nedaji... " a následně "jiste ze jim dodavaji motory", tak jak to tedy podle Vás je? Dodávají ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - "technologie co cina potrebuje nejvic jsou letecke motory a tyto
    jim rusove nedaji... " a následně "jiste ze jim dodavaji motory", tak jak to tedy podle Vás je? Dodávají jim to, nebo ne?

    Však jsem psal, že "údajně". Neověřoval jsem si to, jen jsem na to narazil na militaryboxu.

    Sice podceňujete Čínská letadla 5.generace, ale myslím, že je to moc netrápí :)

    Odkazy nemám, mám to od člověka, který ji studuje na univerzitě v Bordeaux, dále na ČVUT v Praze no a nakonec bude příští rok učit na Technické univerzitě v Liberci, kterou má už vystudovanou. Mimochodem, tento člověk si doma sám postavil 3D tiskárnu... jednoduše "magor" , který tomu neskutečně rozumí a měl také zakázku z AČR.Skrýt celý příspěvek

  • PlacKa
    17:02 03.05.2015

    Supreme: No jistě že je USA a EU ekonomika obří (i se všemi problémy, těch má Rusko dnes samo až had hlavu), ve srovnání s Ruskou ekonomikou a trhem jednoznačně. EU roční objem ...Zobrazit celý příspěvek

    Supreme: No jistě že je USA a EU ekonomika obří (i se všemi problémy, těch má Rusko dnes samo až had hlavu), ve srovnání s Ruskou ekonomikou a trhem jednoznačně. EU roční objem něco kolem 16 bilionů, USA také, to máte nějakých 32 bilionů a tomu odpovídající velikost trhu (bez kterého se Čína neobejde, oproti ruské 2,8 bilionu (už jen samotná německá ekonomika o třetinu větší než celá ruská) to jsou dva největší trhy, jak by je mohlo Rusko Číně nahradit, když je to proti nim "trpaslík" nedosahující ani desetiny ekonomické velikosti. Jen si porovnejte objem obchodu mezi Čínou a USA/EU s objemem s Ruskem. Rusko je pro Čínu zcela marginální trh jehož výpadek by pro ni nebyl nijak citelný, zato ztráta trhů v EU a USA by pro ni byl fatální. Sněte dál svůj ruský sen.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:58 03.05.2015

    superme: jiste ze jim dodavaji motory, ale cina je nedokaze okopirovat. na ruskych motorech jsou aktualne zavysli a snazi se to zmenit vyvojem vlastnich motoru, do kterych ...Zobrazit celý příspěvek

    superme: jiste ze jim dodavaji motory, ale cina je nedokaze okopirovat. na ruskych motorech jsou aktualne zavysli a snazi se to zmenit vyvojem vlastnich motoru, do kterych investuji velke penize.

    zadny prodej/vyrobni linka tu 22 nebude

    http://theaviationist.com/2013...

    dokonce nedodaji ani radary ani pro nove v uvozovkach 5 gen cinska letadla.

    o ruske elektronice bohuzel nic nevim, tak prosim aspon o par odkazu, diky.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    12:43 03.05.2015

    Shania - S tím já prostě nemohu souhlasit. Tam hlavně Rusko zaručuje stabilitu. Myslím, že jak to funguje jsme mohli vidět nedávno, když vznikl konflikt mezi Čínou a Vietnamem... ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - S tím já prostě nemohu souhlasit. Tam hlavně Rusko zaručuje stabilitu. Myslím, že jak to funguje jsme mohli vidět nedávno, když vznikl konflikt mezi Čínou a Vietnamem... situace se uklidnila během týdne. Indii dodávají zbraně snad všichni, včetně USA nebo Francie, ale je pravda, že jsou to hlavně Rusové.

    Jsou minimální... S-400, Su-35, Čína dokonce koupila montážní linku na Tu-22M3 atd... mimochodem, rusové prý Číně dodají motory Saturn ;)

    Tak nevím co byste rád věděl, ale snad stačí, že všichni, kdo umí dobře s elektrikou se učí rusky :)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:28 03.05.2015

    superme: rusko zarucuje bezpecnost indii pred cinou, tim ze indii dodava zbrane, letadla, protilodni rakety atd. tohle jsou dva nejvetsi rivalove v oblasti. i vietnam zacina ...Zobrazit celý příspěvek

    superme: rusko zarucuje bezpecnost indii pred cinou, tim ze indii dodava zbrane, letadla, protilodni rakety atd. tohle jsou dva nejvetsi rivalove v oblasti. i vietnam zacina spolupcovat s usa kvuli cine. filipiny ktere vykopli us zakladny pred par lety uz je zase maji zpet, kvuli cine...

    transfer technologii mezi ruskem a cinou je minimalni, ty technologie cina ziskava kopirovanim. rusove jen prodavaji co nejvic muzou.

    technologie co cina potrebuje nejvic jsou letecke motory a tyto
    jim rusove nedaji...

    o te ruske elektronice bych rad vedel vic, muzes o tom napsat vic?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:58 03.05.2015

    luky: vis proc rusko porusilo dohodu o jadernych raketach stredniho dosahu? kvuli cine, ktera takovou dohodu nepodepsala a tyto zbrane mela ve vyzbroji. takze cina donutila rusko ...Zobrazit celý příspěvek

    luky: vis proc rusko porusilo dohodu o jadernych raketach stredniho dosahu? kvuli cine, ktera takovou dohodu nepodepsala a tyto zbrane mela ve vyzbroji. takze cina donutila rusko porusit nejdulezitejsi dohodu studene valky a ted na sebe vesele miri raketami. tohle samo osobe vypovida o vztazich techto dvou zemi.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    10:50 03.05.2015

    PlacKa - Tak kromě surovin a technologií jim Rusko může nabídnout plnou podporu v zahraničních otázkách a hlavně zaručit bezpečnost v Čínském regionu, protože mají výborné vztahy ...Zobrazit celý příspěvek

    PlacKa - Tak kromě surovin a technologií jim Rusko může nabídnout plnou podporu v zahraničních otázkách a hlavně zaručit bezpečnost v Čínském regionu, protože mají výborné vztahy s Indií nebo Vietnamem. Krom toho, Rusko je špička tam, kde je budoucnost (ačkoliv to tu mnoho lidí popírá) - tedy v elektronice.

    "obří ekonomiky USA a EU" no hlavně u té EU jsem se musel zasmát. Myslíte tu super ekonomiku, kde krachuje Řecko, Španělsko, Portugalsko...?

    Každopádně souhlas s Lukym: "Si dál sněte o tom, jak chce Čína napadnout a parcelovat Rusko." :)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:02 03.05.2015

    Do jakých vývodů mě to zas taháte ?..... si přečtěte co jsem doopravdy napsal (raději 5x) než z toho zase začnete konstruovat dalekosáhlé závěry - snění o spolupráci, výměna trhů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Do jakých vývodů mě to zas taháte ?..... si přečtěte co jsem doopravdy napsal (raději 5x) než z toho zase začnete konstruovat dalekosáhlé závěry - snění o spolupráci, výměna trhů, glorifikace socializmu....se chováte jak svazáci.

    Potřebujete se za každou cenu vymezovat vůči minulosti a tím povyšovat přítomnost, kterou nejste schopni vidět se špetkou kritiky. Když má někdo jiný názor na nějakou byť dílčí věc, která nezapadá do vaší šablony, tak na něj vyblejete spoustu domýšlivých závěrů. Fakt ubohý.

    Si dál sněte o tom, jak chce Čína napadnout a parcelovat Rusko.Skrýt celý příspěvek

  • JardaBrum
    23:41 02.05.2015

    Mne osobně zaráží jak politici, vojáci a všemožní analytici a komentátoři od východu na západ a od severu k jihu bečíja jak jsou jejich armady špatně vyzbrojené, vycvičené a vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    Mne osobně zaráží jak politici, vojáci a všemožní analytici a komentátoři od východu na západ a od severu k jihu bečíja jak jsou jejich armady špatně vyzbrojené, vycvičené a vůbec je potřeba víc peněz a taky té potravy pro kanóny se prý nedostává.
    Si vis pacem, para bellum! Nebo snad: Si vic bellum, para pacem?
    Tento článek je o alternativách vyvoje občanské války na Ukrajině. Chondarenok jasně pojmenovává bezvýchodnost situace.
    Velmi zajímavé!!
    Proč do toho plancete porodnot a socialistickou pracovní morálku? A Čínu?

    PS. Na Ukrajině je občanská válka, ať už tomu říká kdo chce jak chce. A ať se dotoho vměšuje ten a nebo onen.Skrýt celý příspěvek

  • PlacKa
    22:27 02.05.2015

    Supreme a Luky: Představa, že Čína někam půjde s Ruskem je vtip? Číňan by byl naprostý blázen otočit se k Západu zády kvůli nějakému Rusku, od kterého má zájem jen o suroviny a ...Zobrazit celý příspěvek

    Supreme a Luky: Představa, že Čína někam půjde s Ruskem je vtip? Číňan by byl naprostý blázen otočit se k Západu zády kvůli nějakému Rusku, od kterého má zájem jen o suroviny a některé zbraně. Rusko ani nemá co jiného nabídnout a to je dost málo na to, si kvůli tomu, podříznout větev na které sedíte, bez Západních trhů se Čína neobejde a ruský "mikrotrh" je o ničem. Dvě obří ekonomiky USA a EU vyměnit za mikroekonomiku Ruska? Vedle USA a EU je Rusko zcela "drobný trpaslík", který je velikostí ekonomiky někde na úrovni samotné Itálie nebo jen 2/3 Německa. Sněte dál.Skrýt celý příspěvek

  • misanex
    21:57 02.05.2015

    Supreme a luky: mě bylo v 89 cca 14, ale pamatuju si zničenou přírodu, znečištěné vody od zemědělství, nedostatek všeho včetně papíru na záchod, polychlorovane bifenily v mléce, ...Zobrazit celý příspěvek

    Supreme a luky: mě bylo v 89 cca 14, ale pamatuju si zničenou přírodu, znečištěné vody od zemědělství, nedostatek všeho včetně papíru na záchod, polychlorovane bifenily v mléce, utajení Černobylu takže jsme se hezky mohli nadýchat plutónia, v Praze polovina domů lešení aby na lidi nepadala omítka...
    O čem to sakra mluvíte, bylo to hnusný a nefungovalo to. Teď se máme 100x lépe a nemáme tu hnus jménem komunismus...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:53 02.05.2015

    superme +luky: dokud nebudou mit podepsany obranny pakt, tak nepresvedci. vojanska cviceni se provadi kde s kym a treba NATO cvicilo treba s ruskem a jinymi staty.

    superme +luky: dokud nebudou mit podepsany obranny pakt, tak nepresvedci. vojanska cviceni se provadi kde s kym a treba NATO cvicilo treba s ruskem a jinymi staty.

  • Superme
    19:07 02.05.2015

    Luky - myslím, že některé ani toto nepřesvědčí :)

    Luky - myslím, že některé ani toto nepřesvědčí :)

  • Luky
    14:59 02.05.2015

    Omlouvám se, ale ty poslední dlouhé příspěvky jsem nečetl....nějak jsem je jen přelétl očima a opravdu nemám chuť se dohadovat o socialistické pracovní morálce a podobně....když ...Zobrazit celý příspěvek

    Omlouvám se, ale ty poslední dlouhé příspěvky jsem nečetl....nějak jsem je jen přelétl očima a opravdu nemám chuť se dohadovat o socialistické pracovní morálce a podobně....když začali po revoluci zase zemědělci soukromě hospodařit, tak jsem měl hroznou radost, jak se krajina zase bude lepšit...ale ta realita - spousta oře po spádnici, sejou kukuřici 10x po sobě, sypou ledek na pole, hlavně aby měly co žrát bioplynky...na polích se pěstuje plyn, benzín a elektrika...je mi z toho slabo.

    ale proč jsem tu (někdo tu říkal, že Čína je proti Rusku):
    http://www.reuters.com/article... Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    13:46 02.05.2015

    Ad. efektivita práce za doby socialismu - naprostý souhlas s "Shania" a pro "Sorge-227" mám nednu vzpomínku starého zbrojnoše :p. Mě bylo něco kolem dvaceti, když se východní blok ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad. efektivita práce za doby socialismu - naprostý souhlas s "Shania" a pro "Sorge-227" mám nednu vzpomínku starého zbrojnoše :p. Mě bylo něco kolem dvaceti, když se východní blok rozpadnul. V té době jsem sice studoval, ale měl jsem za sebou několik prázninových brigád v rámci LAM (letní aktivita mládeže) - makal jsem ve fabrice jako pomocný dělník. Aniž bych se zbytečně rozepisoval - tehdy za socialismu přikrádání bylo bez nadsázky běžnou součástí života. Kradl snad uplně každý a kradl cokoliv mohl.... např. dělník ve fabrice pro svou domácí dílnu ukradl aspoň sadu vrtáků, např. dělníci v knihtisku kradli nedostatkové knihy, které následně prodávali do antikvariátu (divil jsem se, že tehdy nikomu nepřišlo divné, že knihy, které ještě nejsou oficiálně na trhu, jsou už k mání v antikvatiátu strategicky založeném v blízkém okolí tiskárny :p ) atd...atd... kradlo se sice poměrně v malém, ale zato všeobecně.....
    A efektivita práce - zjednodušeně, kde se dalo ulejt, tam se ulejvalo a co se dalo "vojebat", to se "vojebalo". Sám jsem byl v několika případech svědkem, kdy dělník celou šichtu prospal v kocovině.... Plán se v mnoha případech plnil (nebo i překračoval) pouze na papíře....

    Mimochodem, když se tak ve vzpomínkách vracím na tu dobu reálcosialismu. Víš jak v té době zemědělci šetřili naftou? Umělá hnojiva, která se měla na pole rozprášit v několika etapách v přesně daném časovém odstupu se na pole prostě vyplkla všechna naráz - pole pak nějakou dobu vypadala jakoby byla zasněžená. Že to první déšť všechno spláchnul, to nebylo podstatné, podstatné bylo, že nafta určená na další výjezdy byla ušetřená. :p

    Socialistická pracovní morálka prostě byla natolik tragická, že ten systém prostě musel dříve nebo později chcípnout. namlouvat si cokoliv jiného, to je jen projevem naivity a neznalosti tehdejších poměrů.Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    13:17 02.05.2015

    Jak tak koukám na tu diskuzi, vidím, že někteří zejména stoupenci Ruska považují za křivdu vůči Rusku, že se Německo sjednotilo a Gorbačov za to nic nedostal, že se NATO rozšířilo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak tak koukám na tu diskuzi, vidím, že někteří zejména stoupenci Ruska považují za křivdu vůči Rusku, že se Německo sjednotilo a Gorbačov za to nic nedostal, že se NATO rozšířilo a že prostě západ před pětadvaceti lety posílil na úkor Ruska aniž by to Rusku nějak kompenzoval.

    Těmto diskutérům bych jen připomněl známou skutečnost, že Sovětský svaz byl několik desítek let ve válce s demokratickým západem sdruženým v NATO - byl ve studené válce a tuto válku prohrál. A za tuto svou prohru zaplatil svým vlastním rozpadem, rozpadem a zánikem struktur, které ovládal (Varšavská smlouva, RVHP) a také ztrátou vlivu na své satelity nad kterými měl protektorát (Polsko, Maďarsko, Československo, Rumunsko, NDR,...). A poražený si zpravidla nediktuje podmínky. Podmínky diktuje vítěz - tedy v tomto případě západní demokratické státy.

    Takže Gorbačov neměl žádné reálné možnosti jak si cokoliv diktovat. Mohl snad jedině vyhrožovat prodlužováním agonie východního bloku, který se ale v té době už rozpadal samovolně (NDR, Maďarsko). Gorbačov udělal to nejlepší co za dané situace udělat mohl - vyjednal klidnou a mírovou deinstalaci vlivu SSSR, čímž nepochybně zachránil možná i miliony životů. :)

    Nicméně rozšíření NATO, přeorientace bývalých sovětských satelitů na západ, rozpad SSSR a západní přeorientace některých bývalých okupovaných států SSSR, to je prostě jen důsledek prohry SSSR. Nic víc, nic méně.

    Zlobit se na to, že věci dopadly nepříznivě pro SSSR, to mě připadá stejně hloupé, jako se např. zlobit na to, že v roce 1945 kapitulující Německo nevyjednalo na spojencích pro sebe lepší podmínky.... :p

    Ad. pomoc Číny a Indie v případném vedení války Ruskem. Vy kdo tvrdíte, že Čína, nebo dokonce i Indie by Rusku přispěchaly vojensky na pomoc - můžete svou myšlenku trochu rozvést? Co konkrétně vás k tomuto přesvědčení vede? Omlouvám se, ale já v takovém konání z mnoha důvodů nenalézám sebemenší logiku. Spíš naopak nacházím logiku v tom, že zejména Číně by náramně vyhovovalo vojensky a ekonomicky vyčerpané Rusko.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:39 02.05.2015

    Sorge-227: nostalgický pohled přes růžové brýle dřív jsme se měli líp a vše bylo lepší je pravě ten váš největší problém.... Naše ekonomika ani náhodou nebyla v dobrém stavu i ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorge-227: nostalgický pohled přes růžové brýle dřív jsme se měli líp a vše bylo lepší je pravě ten váš největší problém....

    Naše ekonomika ani náhodou nebyla v dobrém stavu i když se s tou ruskou nemohla vůbec srovnávat. Efektivita prace byla velmi nízka, přezaměstnané podniky plné zlodějů, korupce a nebyli konkurenceschopné.. Privatizace sice neproběhla vubec ideálně a a spousta lidí toho využila, ale nakonec cena za transformaci nebyla tak vysoká a vyplatila se.

    A i kdyby to bylo jak ty píšeš, tak si uvědom kde jsme mohli být, kdyby jsme zůstali v západní svěře vlivu, využili marshaluv plan, minimálně na úrovni Rakouska nebo Německa...A hlavně povaha a hrdost národa by byla úplně někde jinde (tohle je podle mě ta nejhorší věc co nám komunisti provedli).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 8