Začátek třetí světové války podle Michaila Chondarenoka

Foto: Proruský povstalec v Slovjansku, Jevgen Nasadjuk; CC BY-SA 3.0
Proruský povstalec v Slovjansku; ilustrační foto / Jevgen Nasadjuk; CC BY-SA 3.0 

Co bude následovat, pokud se vojska NATO zapojí do konfliktu na východní Ukrajině? O takovém scénáři se zamyslel Michail Chondarenok, šéfredaktor ruského vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr. Článek vnáší další vhled do ruského vojenského a strategického uvažování.

Války končí jen jedním způsobem

Michail Chondarenok je plukovník protivzdušné obrany ve výslužbě, absolvent Akademie Generálního štábu a bývalý člen Ředitelství hlavních operací Generálního štábu. Od roku 2003 Chondarenok působí ve Vojensko-průmyslovém kurýru, v současné době jako šéfredaktor. Chondarenok je znám jako konzervativní kritik ruského ministerstva obrany, až po nástup současného ministra obrany Sergeje Šojgu.

Vojensko-průmyslový kurýr je významné ruské vojenské periodikum, kde přispívají nejvýznamnější ruští odborníci. Objevil se zde i článek současného náčelníka generálního štábu Valerije Gerasimova o konceptu hybridních válek.

Chondarenok ve svém březnovém článku Skript třetí světové války popisuje teoretickou eskalaci vojenského konfliktu na jihovýchodní Ukrajině. Chondarenok na začátku sděluje nejzásadnější myšlenku svého článku – války končí pouze a jen drtivým vítězstvím jedné strany a drtivou porážkou druhé.

Člověk se musí opakovat ještě jednou – prohlašování ruských ultraliberálních ruských politiků, jako „problém nemá vojenské řešení“ a „všechny války skončí v míru“ se nezakládají na realitě. Války skončí jen jedním způsobem – drtivou porážkou pro jedny, skvělým vítězstvím pro druhé. Objeví-li se výraz „konflikt nemá vojenské řešení“ znamená to, že jedna strana konfliktu nemá dostatek síly na vítězné ukončení války. A jestliže konflikt skončí nerozhodně, je to způsobeno úplným vyčerpáním vojenských kapacit na obou stranách. Samozřejmě jsou možné jiné alternativy, s drobnými odchylkami od této hlavní line,“ píše hned v úvodu Chondarenok.

Nevýhoda tahu

Skript třetí světové války se zaobírá nástinem situace v separatistických jihovýchodních provinciích Ukrajiny, především v okolí Doněcku a Lugansku. Cílem vnitřní a vnější politiky Ukrajiny bude obnovení uzemní celistvosti země jakýmikoliv prostředky. Poznámka redakce – tedy kromě Krymu, který Rusko již považuje za své území.

Podle Chondarenoka patří jednání o federalizaci separatistických oblastí do světa „domněnek a imaginárních her.“ Kijev nemá vojenské prostředky k ovládnutí jihovýchodních oblastí. Avšak to neznamená, že Kijev opustil myšlenku získání vojenské kontroly nad vzpurnými oblastmi.

Problém jsou však samotné separatistické oblasti. Není jasné, jaké jsou cíle vzbouřenců. Ve svém článku Chondarenok přemítá, jak je možné vytvořit na jihovýchodě Ukrajiny samostatný státní útvar, když je nemožné tomuto útvaru zajistit ekonomickou, finanční, energetickou i jinou nezávislost.

Teoreticky je možná federalizace. Avšak jak autor soudí, Kijev ji „nikdy za žádných okolností nepřipustí“. Bylo prolito již příliš krve, zničeno mnoho infrastruktury a propast mezi oběma stranami konfliktu je obrovská.

Jedná se o typický příklad „nevýhody tahu“ z kombinatorické teorie her. Žádná strana neví, jaký má udělat další krok, a každý další krok pravděpodobně jen zhorší situaci. Nejvhodnější taktikou je vést pouze verbální válku a vyčkávat.

Jakékoliv předvídaní budoucnosti je krajně obtížné. Chondarenok se odvolává na knihu The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable od Nassima Nicholase Taleba, odborníka v oboru pravděpodobnosti a finanční matematiky. „Teorie jen obtížně předvídá vzácné případy, které zahrnují významné důsledky,“ cituje Chondarenok úryvek z knihy.

Jinými slovy, od určitého bodu nelze předvídat následující chod událostí. Jakýkoliv podnět může spustit naprosto zásadní události, lišící se od předpovědí. V současné době panuje mezi bojujícími stranami příměří. Obě strany si však uvědomují, že jde pouze o přestávku před další válečnou kampaní.

Třetí světová válka

Jaká je současná vojenská situace? Na jihovýchodě Ukrajiny podle Chondarenoka proti sobě bojují dvě sovětské armády. Ukrajinská armáda je prakticky (výcvik, vybavení taktika, operační myšlení) na stejné úrovni, jako v roce 1991. Na druhé straně stojí „lépe trénované jednotky v operačně-taktickém smyslu slova, větší počet odborníků a lepší velitelé.“

V podstatě jde jen o pozemní válku. Už tak malé ukrajinské letectvo bylo potlačeno „rekreanty a dobrovolníky“ s protivzdušnými systémy a letadly působící na jihovýchodě Ukrajiny.

Rekreanti na jihovýchodě Ukrajiny a jejich TO&E (tabulková organizace a vybavení – pozn. redakce) systémy protivzdušné obrany hodně napomohli této situaci. Někdy rekreanti ve svých letadlech jednali nepozorovaně a tiše za stejným účelem,“ píše Chondarenok.

V podstatě jde o modernizovanou variantu druhé světové války. Ani jedna strana nepoužila nejmodernější zbraně, vybavení, taktiku nebo postupy.

Jak je dobře známo, doborvolníci-rekreanti bojují na jihovýchodní straně se svými TO&E. Teď předpokládejme takovou situaci (opět čistě hypoteticky, proč ne), že dobrovolníci a rekreanti z USA a západní Evropy se svými TO&E začnou posilovat řady ukrajinské armády,“ začíná Chondarenok rozepisovat teoretickou situaci.

Imaginárně - na ukrajinských letištích začnou přistávat nejmodernější západní bojová letadla, průzkumná letadla a také letadla elektronického boje. Do Černého moře se přesune trojice útočných skupin letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group) v čele s letadlovými loděmi, raketovými křižníky, torpédoborci a ponorkami.

Dále posílí ukrajinskou armádu nejnovější západní tanky, bojová vozidla pěchoty, samohybné dělostřelectvo, jednotky elektronického boje a průzkumu. Vše budou podporovat jednotky technické a logistické podpory, bez kterých je vedení moderní války nemyslitelné. Ukrajinská armáda se přitom nově opře o nejmodernější přesné zbraně (pumy, střely) a o dokonalý průzkum a zpravodajství.

Chondarenok spekuluje, jak se proti takové síle udrží povstalci na jihovýchodní straně. „Jak dlouho se mohou ozbrojené formace na jihovýchodě udržet? Den? Dva? Nebo týden? Odpověď je bohužel: několik hodin bude úspěch,“ píše Chondarenok.

V tomto bodě masově podpoří proruské povstalce ruská armáda. Autor však znovu připomíná nereálnost takové situace, už jen proto, že „anglo-saská krev je příliš dráha, než aby byla prolita za budoucí štěstí některých polovičních Ukrajinců.“

Avšak zpět do imaginace - co se stane, když do bojů zasáhne ruská armáda? Pokud se boje povedou konvenčními silami, vítězství určitě skončí na straně západu. „Bohužel současná moderní ruská armáda je pouze málo kvalitativně odlišná od modelu sovětské armády z roku 1991. Není moc zbraní, které splňují nejvyšší nároky 21. století,“ uvádí Chondarenok.

Rusko nemá v tomto okamžiku jedinou operačně velkou formaci leteckých sil s moderními letadly, s dodatečným přísunem přesné munice, které dokáží vést bojové operace delší než 30 dnů. Černomořská flotila je podle autora spíše pobočkou Centrálního námořního muzea.

Kombinované armádní formace a jednotky z bývalého Severokavkazského vojenského okruhu (označení před rokem 2010, nyní Jižní vojenský okruh) mohou vytvořit jednotky o síle 1,5 armádní sboru (podle západních standardů). Podle Chondarenoka ruské jednotky by údajně nedokázaly vytvořit ukrajinský front z dostupných sil a prostředků.

Dostupné vojenské jednotky Ruska tak nejsou údajně schopné vést operačně strategické mise na jihozápadním strategickém směru (YuZSN).

Nevýhodou ruské armády je i nedostatečné vybavení pro vedení elektronického boje. „Na jedné americké letadlové lodi se nachází čtyři až šest speciálních letadel pro vedení elektronické války. V celé ruské armádě se však nenachází jediné podobné letadlo,“ uvádí Chondarenok.

Situací nenahrává ani špatná síť letišť, silnic a železnic. „Stručně řečeno, první železnice rovnoběžná s přední linii vede přes Ukrajinu a druhá až ve Volgogradu. Jak je známo, kde končí železnice, tam končí také války,“ píše Chondarenok.

Chondarenok ze současného stavu obviňuje politické vedení země, které bylo u moci za posledních 20 let. „Reformy a optimalizace“ ruské armády se negativně podepsaly na rozvoji všech složek ruské armády za posledních dvacet let, od nejnižších jednotek, přes velení, vědu a výzkum až po akademickou sféru. Změna k lepšímu nastala až po nástupu současného ministra obrany Sergeje Šojgu.

Pokud nebude chtít Ruska armáda ustoupit, co poté?“ ptá se Chondarenok. Nabízí se použití taktických jaderných zbraní nebo útok na ukrajinské jaderné elektrárny, chemické zařízené nebo vodní elektrárny na řece Dněpr s cílem vytvořit záplavové oblasti. „To jak je však dobře známo, je dvousečný meč. Navíc není zas tak mnoho dalekonosných prostředků pro doručování taktických jaderných zbraní. Koneckonců vlastními rukami jsme zničili třídu střel nejvíce důležitých pro obranu naší země – rakety krátkého s středního dosahu,“ uvádí Chondarenok.

Podle názoru autora se Rusko nesmí vtáhnout do přímého dlouhodobého střetu v jihovýchodní Ukrajině, protože na takovou válku není připraveno. „Je třeba si objektivně uvědomit, že naše země, armáda a námořnictvo, stále ještě nejsou připravené k vedení rozsáhle konvenční války za použití pouze konvenčních zbraní. Pokud vezmete všechna kritéria připravenosti státu na válku (výcvik ozbrojených sil, příprava ekonomiky země, příprava území k podpoře ruských ozbrojených sil, příprava obyvatelstva k obraně), pak většina z nich má závažné problémy,“ uzavírá Chondarenok.

Zdroj: Russian Defense Policy

Nahlásit chybu v článku


Související články

Záchytné stíhačky MiG-31BM pro ruské letectvo

Ruské letectvo již získalo 24 (dvě letky) modernizovaných záchytných stíhačů MiG-31BM. Nejnovější ...

První oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo první oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata a dalších ...

Moderné dejiny žoldnierskeho remesla

Videli ste sériu Expandables a mysleli ste si – zábavné, ale Hollywood si zas niečo vymyslel. ...

Německé Leopardy nedokáží probít pancíř ruských tanků

Pode německého deníku Die Welt, pro německé tanky Leopard nemusí střetnutí s ruskou tankovou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sorge-227
    14:46 30.04.2015

    madrabbit: A myslite ze v USA a EU sa nepije samohonka velmi pochybné kvality? Nedavno kolko ludi zomrelo a osleplo u nas? Vsetci piju alkohol. A to 11. zari vela ludi nezaujima v ...Zobrazit celý příspěvek

    madrabbit:
    A myslite ze v USA a EU sa nepije samohonka velmi pochybné kvality? Nedavno kolko ludi zomrelo a osleplo u nas? Vsetci piju alkohol. A to 11. zari vela ludi nezaujima v USA. Prve dva mesiace a potom opadava chut bojovat. Maju tam velke socialne problemi, vysoka kriminalita, chudoba.Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    14:36 30.04.2015

    Wenet01: Nejvíce alkoholu na osobu se nevypije v Rusku...mrkněte na tabulky a budete se divit. A opět nepodstatné pro vedení války To sice ano, ale vzhledem k tomu, že velká ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet01:
    Nejvíce alkoholu na osobu se nevypije v Rusku...mrkněte na tabulky a budete se divit. A opět nepodstatné pro vedení války

    To sice ano, ale vzhledem k tomu, že velká část Rusů pije "samohonku" velmi pochybné kvality, tak absolutí čísla nejsou vypovídající - rozhoduje i kvalita!Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:01 30.04.2015

    To je snad už trochu moc. Historii se tu snaží neustále přepisovat někdo jiný, než Rusové. Na všechny ty dojmy snad ani nemá cenu reagovat. S tímhle ale souhlasím: "Ale stačí ...Zobrazit celý příspěvek

    To je snad už trochu moc. Historii se tu snaží neustále přepisovat někdo jiný, než Rusové. Na všechny ty dojmy snad ani nemá cenu reagovat.

    S tímhle ale souhlasím:
    "Ale stačí se podívat na 11. září a co to udělalo s odhodláním bojovat. Takže bych západ a zejména USA nepodceňoval. "

    No právě, taky je proto nepodceňuji......stejně jako Rusy.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:44 30.04.2015

    Projekce síly: Rusko sice může ohrozit východní Evropu, ale jejich schopnosti zasáhnout západní Evropu je velmi malá. NATO má miliony min ve skladech, které leze shodit z letadel, ...Zobrazit celý příspěvek

    Projekce síly: Rusko sice může ohrozit východní Evropu, ale jejich schopnosti zasáhnout západní Evropu je velmi malá. NATO má miliony min ve skladech, které leze shodit z letadel, takto můžou spolehlivě zastavit přesun ruské těžké techniky.

    Ruská armáda má pár jednotek, které jsou schopné rychlé reakce, ale to na jakýkoliv elektivní uder a notož pak udržení tak rozsáhlého území nestačí.

    Rusko nemá absolutně žádné prostředky jak efektivně zasáhnout území USA a vůbec nějak ochromit jejich válečnou výrobu.

    Na druhé straně je situace úplně odlišná, USA má schopnosti a logistické zázemí zasáhnout cíle kdekoliv na zemi. Rusko by bylo nuceno být v defenzivě a to není udržitelný stav. Postupně by přišli o všechny letiště, výrobní závody....Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:31 30.04.2015

    Rozšíření NATO po revoluci: Zapomíná se na to, že SSSR prohrálo brutálním způsobem studenou valku, nebylo tenkrát v pozici a doufám že už nikdy nebude, aby diktovali podmínky ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozšíření NATO po revoluci: Zapomíná se na to, že SSSR prohrálo brutálním způsobem studenou valku, nebylo tenkrát v pozici a doufám že už nikdy nebude, aby diktovali podmínky státům východní a střední Evropy. Dnešní situace a snaha o přepsaní historie mi přijde jako snaha udržet současný režim u kormidla co nejdéle snahou ukázat na vnějšího nepřítele, místo aby si udělali pořádek doma.

    Ochota bojovat: v Evropě a u nás obecně může být chuť bojovat malá a snaha vyhnout se konfliktu velká, což je dobře. Ale stačí se podívat na 11. září a co to udělalo s odhodláním bojovat. Takže bych západ a zejména USA nepodceňoval.

    Ekonomika: USA potřebují stabilní situaci ve světe, jejich a naše globální ekonomika je na tom závyslá, snaží se sice každým způsobem omezovat vliv Číny a Ruska, ale ot je i v našem zájmu.

    Ozbrojené složky USA si rozhodně nepřejí další velkou valku a nemůžou si dovolit ani další menší valku. Technika kterou US používá už těžce přesluhuje a díky válkám proti teroru se přeskočili důležité nákupy nové techniky. To co teď potřebují je deset let v klidu, kdy budou mít čas se přezbrojit pro možný konflikt s Činou.

    Čína si aktuálně nemůže dovolit žádný konflikt se západem, celá jejich ekonomika je na nás závislá. To že by vojensky pomohli Rusku je minimální. Budou čekat až se protivníci oslabí a vytěží z toho pak maximum pro rozšíření svého vlivu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:07 30.04.2015

    Vrata: národní garda je oddělena od ostatních ozbrojených složek, tzv USAF, US ARMY, USMC, US NAVY. Většina člunu je tam na částečný úvazek.

    Vrata: národní garda je oddělena od ostatních ozbrojených složek, tzv USAF, US ARMY, USMC, US NAVY. Většina člunu je tam na částečný úvazek.

  • Vrata
    09:28 30.04.2015

    K Narodni garde v USA (US National Guard): Struktura US ozbrojenych sil je pomerne komplikovana. Krome deleni podle druhu vojsk (pozemni sily, letectvo, namornictvo, namorni ...Zobrazit celý příspěvek

    K Narodni garde v USA (US National Guard):
    Struktura US ozbrojenych sil je pomerne komplikovana. Krome deleni podle druhu vojsk (pozemni sily, letectvo, namornictvo, namorni pechota a pobrezni straz) maji vsechny tyto druhy vojsk krome "hlavnich sil" jeste Narodni gardu (treba US Army National Guard, ale take US Airforce National Guard atd) a krome toho rezervy (tusim US Reserve - treba US Army Reserve). Pouze pobrezni straz (US Coast Guard) nema jednu z techto "pomocnych" slozek (pravdepodobne Narodni gardu).

    Slozky "US Reserve" tusim nemaji moc vlatni vyzbroje, pravdepodobne se jedna hlavne o vycvikova a organizacni centra pro osoby v civilu, naproti tomu US National Guard jsou vetsinou pomerne silne vyzbrojene - napr US Airforce National Guard mela krome stihacek sveho casu dokonce k dispozici jeden bombarder B2 (celkem je jich asi 20 ks) a tusim i par dalsich strategickych bombarderu. Stejne tak jednotky US Army National Guard maji k dispozici Abramsy a pochopitelne i vsechno ostatni. Je ale mozne, ze maji spise starsi techniku. Mam dojem, ze jednotky National Guard se dokonce ucastni zahranicnich bojovych akci a to nejen od US Airforce ale i od US Army. Ted nevim, jestli jsou prislusnici National Guards placeni profesionalove na plny uvazek nebo dobrovolnici kteri obcas cvici, ale vzhledem k vyse zminenemu predpokladam profesionaly. Po pravde receno, ve stavajici situaci mi neni prilis jasny rozdil mezi "hlavnimi" ozbrojenymi silami a mezi National Guard. Je mozne, ze existence Narodnich gard je odrazem federalniho usporadani USA.
    Na zaver mne jeste napadlo, ze Narodni garda zasahujici v Baltimoru je mozna nejaka jina slozka, nez ta, co zde popisuji.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    08:33 30.04.2015

    Jojo, divize s bananem ve znaku budou. http://medzicas.sk/brusel-odhl...

    Jojo, divize s bananem ve znaku budou. http://medzicas.sk/brusel-odhl...

  • juhelak
    07:32 30.04.2015

    Ze řešíte zrovna populaci. Osobně mam dojem že lidí je pořád strašně moc. I kdyby v Evropě klesla populace na polovinu, tak je to pořád hodně. A za pár let nebude problém si ...Zobrazit celý příspěvek

    Ze řešíte zrovna populaci. Osobně mam dojem že lidí je pořád strašně moc. I kdyby v Evropě klesla populace na polovinu, tak je to pořád hodně. A za pár let nebude problém si postavit pár divizí z dovezených lidí z Afriky, tam bude zásobárna za pár korun. Nebudou o nic horší než tankisti z Ulan Ude :DSkrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    06:41 30.04.2015

    Aktuálně je Národní garda použita v USA v Baltimoru proti pouličním demonstracím.

    Aktuálně je Národní garda použita v USA v Baltimoru proti pouličním demonstracím.

  • Petr M
    00:40 30.04.2015

    Nevím, proč zde někteří řeší zdravotní pojištění.

    Například v USA oproti Rusku má zdravotní pojištění jen 83% obyvatel.

    Nevím, proč zde někteří řeší zdravotní pojištění.

    Například v USA oproti Rusku má zdravotní pojištění jen 83% obyvatel.

  • Jan Horten
    22:25 29.04.2015

    Supreme - K 01.01.1992 činil 148500000, k 01.01.2000 - 146.9 milionů lidí, rok 2012 celkový počet osob pojištěných v rámci povinného zdravotního pojištění, k 1.1.2012 činil, podle ...Zobrazit celý příspěvek

    Supreme - K 01.01.1992 činil 148500000, k 01.01.2000 - 146.9 milionů lidí, rok 2012 celkový počet osob pojištěných v rámci povinného zdravotního pojištění, k 1.1.2012 činil, podle Rosstatu, 141,2 milionu. Tady máte ten pokles!!!Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    22:09 29.04.2015

    Magister_Peditum : Ano mate pravdu, moje chyba.

    Magister_Peditum : Ano mate pravdu, moje chyba.

  • Magister_Peditum
    21:52 29.04.2015

    Sorge-227: Prohibice v USA začala v roce 1919 a právě v době velké hospodářské krize skončila.

    Sorge-227: Prohibice v USA začala v roce 1919 a právě v době velké hospodářské krize skončila.

  • Sorge-227
    21:47 29.04.2015

    Adanedhel: Votom to je. To su fikcie. Chlastaji vsetci. Nejake statistiky su hole nesmysli. Ono to zacalo v USA predstavou ako su rusaci vygumovani( su stale ozrali, jedia male ...Zobrazit celý příspěvek

    Adanedhel:
    Votom to je. To su fikcie. Chlastaji vsetci. Nejake statistiky su hole nesmysli. Ono to zacalo v USA predstavou ako su rusaci vygumovani( su stale ozrali, jedia male deti, atd). Prohibicia bola zavedena z dovodu velkej nezamestnanosti muzov pocas velkej ekonomickej krizy. Vela muzov z nic nerobenia iba pila. Co prispievalo k degradacii spolocnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    21:46 29.04.2015

    Wenet01: Zdraví obyvatelstva, že je nepodstatné pro vedení války? Inu dobrá. :-)

    Wenet01: Zdraví obyvatelstva, že je nepodstatné pro vedení války? Inu dobrá. :-)

  • Wenet01
    21:43 29.04.2015

    Nejvíce alkoholu na osobu se nevypije v Rusku...mrkněte na tabulky a budete se divit. A opět nepodstatné pro vedení války

    Nejvíce alkoholu na osobu se nevypije v Rusku...mrkněte na tabulky a budete se divit. A opět nepodstatné pro vedení války

  • Sorge-227
    21:41 29.04.2015

    J.Vraja: Narodni garda je zaloha armady USA. Ma vyzbroj ako usa army. Iba ze patri pod guvernera konkretneho statu. Sluzia tam dobrovolnici, byvali vojaci atd. Ked to nie je ...Zobrazit celý příspěvek

    J.Vraja:
    Narodni garda je zaloha armady USA. Ma vyzbroj ako usa army. Iba ze patri pod guvernera konkretneho statu. Sluzia tam dobrovolnici, byvali vojaci atd. Ked to nie je armada, tak potom co to je? - airsoft team? Keby sa niekto vylodil v USA tak maju zaukol robyt poslednu obranu. V histori USA bola tolkokrat pouzita proti svojim vlastnym ludom. strielala do ludi. Asi som vas urazil ze som sa opavazil nieco proti usa. Ja sa ospravedlnujem. To co pisete povstanie namornikov v rusku, tak to je ina kapitola. Tam bola obcianska vojna. A to je na dlho. Zabijanie a potlacovanie svojho obyvatelstva neuznavam. A ten Vas zoznam je ubohy. Mne ide iba o hole fakty. Koho zaujimaju statne utvari. To su vsetko hole nesmysli. V celej historii bolo tolko statnych zriadeni a vsetky zanikly. Za 500 rokov tu bude napriklad spojene africke staty.Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    21:28 29.04.2015

    Hmm, co tedy vím, tak v USA byla prohibice zavedena kvůli mocné lobby jedné křesťanské skupiny. Nikdo nikde netvrdí, že Alkoholismus je problém JENOM v Rusku. Ale je fakt, že Rusko ...Zobrazit celý příspěvek

    Hmm, co tedy vím, tak v USA byla prohibice zavedena kvůli mocné lobby jedné křesťanské skupiny. Nikdo nikde netvrdí, že Alkoholismus je problém JENOM v Rusku. Ale je fakt, že Rusko máý s alkoholismem poněkud větší problémy, než je globálně "normální".Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    21:21 29.04.2015

    Stale sa hovori o alkoholisme v rusku. Iba tak na okraj, viete preco bola v USA zavedena prohibicia? To su take fikcie. V kazdej spolocnosti su alkoholici, vrahovia, atd.

    Stale sa hovori o alkoholisme v rusku. Iba tak na okraj, viete preco bola v USA zavedena prohibicia? To su take fikcie. V kazdej spolocnosti su alkoholici, vrahovia, atd.

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 8