Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu

-
3. 6. 2020
-
3 komentářů
-
Tisková zpráva
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu L-39NG, jejímž úkolem je průkaz životnosti draku nového letounu v délce 5 000 letových hodin.
Cyklování draku bude prováděno na základě únavové sekvence respektující skutečná provozní zatížení letounu. Celkem bude zkoušeno až pět životů, kde jeden život (5 000 letových hodin) bude obsahovat průměrně 650 000 kmitů. Počet prokazovaných životů vychází z evropského vojenského předpisu EMACC, v souladu s nímž probíhá typová certifikace letounu.
Letoun nové generace by měl mít až trojnásobnou životnost oproti původnímu Albatrosu. „V závislosti na způsobu užívání letounu, respektive zatěžování konstrukce při létání, je odhadovaná životnost L-39NG až 15 000 hodin, což je výrazně více než u jeho předchůdce L-39 Albatros. To je jen jeden z mnoha argumentů pro naše potenciální zákazníky, jenž ukazuje, že jejich investice do nového letounu jim přinese mimořádnou hodnotu,“ uvedl prezident Aera Vodochody Dieter John.
Pro účel únavové zkoušky vyrobila společnost Aero Vodochody letoun se sériovým výrobním číslem 7003. „Letoun 7003 byl do VZLÚ dovezen v rozloženém stavu, následně byl odborníky z Aera po instalaci tenzometrů a některých atrap sestykován dohromady a my jsme po jeho zavěšení do zkušebního roštu začali kolem letounu stavět zkušební zařízení sestávající zejména z členů pro přenos zatížení a vyvážení vlastní hmoty,“ říká odpovědný pracovník úkolu David Novotný z VZLÚ.
Kompletní únavová zkouška ve VZLÚ začala 25. května 2020 a potrvá téměř dva roky. Pro účel certifikace je třeba odzkoušet první dva životní cykly, což by vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky, přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami, mělo být dokončeno na podzim 2020.
Unavová zkouška
Drak letounu byl umístěn do sofistikovaného zkušebního systému, který bude dnem i nocí simulovat provoz letadla prostřednictvím řízeného namáhání jednotlivých částí letounu, čímž budou simulovány vzlety a přistání, samotný let, ale i různé další případy specifické pro letouny s podvěsnou výzbrojí. Vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami se v ideálním případě předpokládá průkaz 1. a 2. života do podzimu 2020.
Letoun L-39NG je společným projektem dvou soukromých společností, největšího českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a jeho strategického partnera, obchodní a vojenské výrobní společnosti OMNIPOL.
Přehled vyrobených letounů v rámci projektu L-39NG:
Výrobní sériové číslo |
Typ |
Role |
7001 |
prototyp |
letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky |
7002 |
prototyp |
statické zkoušky pevnosti |
7003 |
prototyp |
pozemní únavové zkoušky |
7004 |
předsériový letoun |
letové zkoušky |
2626 (trupové číslo) |
technologický demonstrátor |
letové zkoušky, demonstrace nových technologií |
Více o L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.cz
Komentáře
Správy o možnej zmene vlastníckej štruktúry sa už dostali aj do Maďarska: ...Zobrazit celý příspěvek
Správy o možnej zmene vlastníckej štruktúry sa už dostali aj do Maďarska: https://jogalappal.hu/kikepzo-...
pôvodný zdroj: https://www.forbes.cz/aero-s-n... Skrýt celý příspěvekPro milovniky letectvi doporucuji take https://www.airzone.tv/...
a jeden z nejhezcich letu L-39 na https://youtu.be/nKFWJ2ljLqo...Pro milovniky letectvi doporucuji take https://www.airzone.tv/...
a jeden z nejhezcich letu L-39 na https://youtu.be/nKFWJ2ljLqo...
Načítám diskuzi...