Záhada černého kouře ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov vyřešena

Záhada černého kouře ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov vyřešena
Ruská letadlová loď Admiral Kuzněcov / Royal Navy (Zvětšit)

Na mnoha fotografiích ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov stoupá z jejího komínu mocný sloup temného kouře. Je jasné, že vypovídá o špatném technickém stavu lodi. Co dým způsobuje?

U dieselových lodních motorů je kouř většinou způsoben nespáleným palivem, které se dostává do výfukových plynů. Podobný problém má zřejmě i vlajková loď ruského námořnictva Admiral Kuzněcov. Na webu The National Interest vyšel nedávno o jedovatém dýmu z komínu Kuzněcova zajímavý článek. Nezdravě vyhlížející černý kouř podle článku rovněž způsobuje palivo, které nestačilo shořet. Není to však motorová nafta nýbrž mazut.

Kuzněcova pohání čtveřice parních turbín, kterým dodává páru osm kotlů. Energii k její výrobě získává loď spalováním mazutu. Mazut je – zjednodušeně řečeno – to, co zbyde na konci destilace ropy. Ve světě se od používání mazutu k pohonu lodí začalo upouštět od padesátých let minulého století, hlavně kvůli jeho vysokému obsahu síry.

V ruské flotile je stále ještě běžný. Mazut se jako palivo hodí kvůli svému vysokému spalnému teplu, tedy množství tepelné energie na jednotku hmotnosti. Není ale příliš hořlavý. Aby se vznítil, musí se napřed předehřát. Právě s předehříváním mazutu má podle National Interestu letadlová loď Admiral Kuzněcov potíže.


Admirál Kuzněcov zcela zahalený v kouři

Plynové turbíny nebudou

O problémech s černým dýmem psal už v roce 2018 ruský web pravdareport.com. Podle webu problém vyřeší modernizace, kterou loď v současnosti podstupuje. Z toho plyne, že z náhrady parních turbín Kuzněcova plynovými, o níž se dřív psalo, sešlo. Ruskému průmyslu pravděpodobně chybí schopnost plynové turbíny pro letadlovou loď vyrobit. Rusové dosud používali plynové turbíny ukrajinské provenience. Po anexi Krymu je však Kyjev odmítá Moskvě nadále dodávat. Stavbou turbín byl pověřen státní podnik NPO Saturn.

Zatím to ale nevypadá, že práce pokročila do stadia sériové výroby. S výrobou plynových turbín pro válečné lodě měl ostatně problém už Sovětský svaz. Torpédoborce třídy Sovremennyj ze sedmdesátých let dostaly podle National Interestu parní turbíny poháněné mazutem kvůli nedostatku plynových.

Pro křižníky třídy Slava ze stejné doby ovšem průmysl SSSR plynové turbíny vyrobit dokázal. Mazut určitě není pro letadlovou loď nejvhodnější palivo. V případě Admirala Kuzněcova ale problémy násobí i zjevně nesprávná konstrukce jeho pohonné jednotky a špatně provedená stavba. „V kotlích byly od samého počátku instalovány nekvalitní trubky,“ citoval National Interest ruského admirála Valentina Selivanova.


Admirál Kuzněcov proplouvá Lamanšským průlivem

Špatná pověst

Už během námořních zkoušek v roce 1990 fungovala na lodi jen část kotlů. Rychlost Kuzněcova byla omezena jen na pouhé čtyři uzly (7,4 kilometru za hodinu). Špatně navržené potrubí v zimě zamrzá. Aby se předešlo nebezpečí, že mráz trubky roztrhne, neteče v šedesáti procentech kajut na lodi voda. Ještě horší je podle serveru englishrussia.com situace s toaletami. Loď jich má něco přes padesát. Polovina jich však musí být trvale mimo provoz. Posádku Admirala Kuzněcova přitom tvoří 1690 mužů (englishrussia.com píše o dvou tisících).

Potíže s pohonem zřejmě stále přetrvávají. Jak si jinak vysvětlit, že během posledního nasazení u syrského pobřeží musel vlajkovou loď ruského námořnictva doprovázet remorkér?

Na webu telegraph.co.uk to komentoval bývalý důstojník britského Královského námořnictva Peter Roberts: „Pro kapitána není nic smutnějšího, než aby ho eskortoval remorkér, když opouští domácí vody, protože i váš vrchní velitel si myslí, že budete mít poruchu.“ Letadlová loď Admiral Kuzněcov má mezi námořníky špatnou pověst.


Ruská propaganda pochopitelně vytváří o lodi jiný obraz...

Smolná loď

V ruském válečném loďstvu se podle English Russia říká: „Když budeš dělat neplechu, pošlou tě na Kuzněcova.“ Na lodi je pořád zima, poněvadž topení věčně nefunguje. Ocelový kolos pronásledují nehody. „Z námořnického folkloru je známo něco jako smolná loď,“ prohlásil Roberts. „Kuzněcov nepochybně smolná loď je.“ Poslední neštěstí na vlajkové lodi ruského námořnictva má mnoho čtenářů ještě v živé paměti. Odehrálo vloni na podzim v Murmansku. Pod letadlovou lodí se kvůli elektrickému výpadku potopil plovoucí dok PD-50, který právě opouštěla.

Při nehodě zemřel jeden ze zaměstnanců loděnice a několik dalších utrpělo zranění. Samotný dok skončil na dně moře a nejspíš už tam zůstane. Na palubu Kuzněcova spadl těžký jeřáb. Na lodi se však v nedávné minulosti stalo víc havárií.

Během návštěvy Turecka v roce 2009 vypukl na Kuzněcovu požár. Způsobil ho elektrický zkrat. Zemřel při něm jeden námořník. Cestou zpátky do Ruska vytrousila vlajková loď ruského námořnictva poblíž jižního pobřeží Irska 300 tun paliva. Stalo se to během tankování na volném moři.

Syrská ostuda

Tehdejší šéf ruského generálního štábu Nikoláj Makárov řekl agentuře Interfax: „Svaz válečných lodí prováděl tankování, ale podle jeho velitele admirála Vladímira Koroljova proběhlo normálně a nedošlo k žádnému významnému úniku paliva.“ Ruské námořnictvo zjevně považuje vylití 300 tun paliva do moře za prkotinu, která ani nestojí za řeč. Bylo by zajímavé zjistit, kolik tun už by byl významný únik. Smůla se na prokletém Admiralu Kuzněcovovi nevyhýbá ani pilotům.

Během ruské intervence v Sýrii v roce 2016 skončily dva z jeho palubních letounů na dně Středozemního moře. První z nich byl MiG-29K. Jeho pilot se katapultoval a z vody ho vytáhla helikoptéra. Rusové zpočátku tvrdili, že letoun spadl kvůli technické závadě. Brzo ale vyšlo najevo, že mu došlo palivo, když čekal, až mechanici opraví rozbité záchytné lano.

Druhý ztracený letoun byl Su-33. Problém byl znovu v záchytném laně, které tentokrát nedokázalo letoun při přistání udržet, a tak skončil ve vodě. Pilot se naštěstí opět stačil katapultovat a vylovil ho vrtulník.


Japonská hybridní letadlová loď Hjúga patří podle National Interest společně s Admiralem Kuzněcovem mezi nejhorší letadlové lodě všech dob.

Nejhorší letadlové lodě všech dob

Kuzněcov je na tom tak špatně, že ho web The National interest nedávno zařadil na čtvrté místo v seznamu pěti nejhorších letadlových lodí všech dob. Seznam je samozřejmě subjektivní a není úplně spravedlivý, poněvadž většina lodí na něm jsou přestavěná plavidla, která původně sloužila jinému účelu. Pro vlajkovou loď ruského námořnictva, stavěnou od začátku jako nosič letadel, je to o to horší vizitka. První dvě místa seznamu zabrala japonská plavidla Ise a Hjúga. Byla postavena během první světové války jako bitevní lodě. Jejich hlavní výzbroj tvořilo dvanáct děl ráže 356 milimetrů uložených v osmi věžích.

V roce 1942 přišlo japonské císařské námořnictvo v bitvě u atolu Midway o čtyři letadlové lodě. Japonci se proto rozhodli namontovat na Ise a Hjúgu letovou palubu. Lodě ji dostaly místo dvou záďových dělových věží. Výsledná dvojice kříženců mezi letadlovou a bitevní lodí byla úplně k ničemu. Ise a Hjúga nesly příliš málo letadel, aby mohly sloužit jako letadlové lodě.

Zároveň byly nepoužitelné i jako bitevní lodě. Pořád ale měly větší bojovou hodnotu než další plavidlo na seznamu. Stala se jím – paradoxně – největší letadlová loď své doby, japonská Šinano. Původně to měla být třetí jednotka obří třídy bitevních lodí Jamato.

Císařské námořnictvo však potřebovalo víc letadlové než bitevní lodě, a tak se rozhodlo rozestavěný kolos dokončit s letovou palubou. Na kompletní přestavbu však nebyl čas ani peníze. Proto námořnictvo udělalo z Šinana plovoucí pancéřovaný sklad paliva, letadel, munice a náhradních dílů pro plnohodnotné letadlové lodě. Pro vlastní obranu dostala Šinano pouhých osmnáct stíhaček. Roli doplňku plnohodnotných letadlových lodí si nestačila vyzkoušet. Potopila ji americká ponorka USS Archerfish během její první plavby.

Poslední na seznamu je vlajková loď thajského královského námořnictva, HTMS Chakri Naruebet. Plavidlo španělské výroby má na palubě zvláštní apartmá pro thajského krále. Kdysi neslo šest letounů Harrier.

S výtlakem 11 500 tun byla Chakri Naruebet nejmenší letadlovou lodí na světě nesoucí letouny s pevným křídlem. Thajské námořnictvo však muselo všechna letadla vyřadit kvůli nedostatku náhradních dílů. V současnosti má Chakri Naruebet oficiálně ve výzbroji vrtulníky SH-60 Seahawk. Z finančních důvodů však skoro nevyplouvá a většinu času jen rezaví u mola.

Zdroje: EnglishRussia, Energy Daily, AIN Online, National Interest, Telegraph, Pravda Report

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský Kuzněcov vs. americké útočné skupiny CSG

Ruské námořnictvo provozuje jedinou letadlovou loď, resp. letadlový křižník Admiral Kuzněcov. V ...

Havaroval ruský Su-33 z letadlové lodi Admirál Kuzněcov

Při přistávání na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov havaroval stíhací letoun Su-33. Jde již o ...

Rusko modernizuje letadlovou loď Admiral Kuzněcov

Ruský těžký letadlový křižník Admiral Kuzněcov v lednu ukončil operace ve Středozemním moři a vrací ...

Modernizace ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov

Podle ruského deníku Kommersant ruské ministerstvo obrany podepsalo smlouvu se Spojenou loďařskou ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • madrabbit
    10:36 26.03.2019

    K tomuhle bylo článek v jednom ATM. V bodech (založeno na zdrojích od bývalé posádky - takže brát s rezervou, byť to docela zapadá): - nekvalitní trubky - rezavé už při stavbě - ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomuhle bylo článek v jednom ATM.
    V bodech (založeno na zdrojích od bývalé posádky - takže brát s rezervou, byť to docela zapadá):
    - nekvalitní trubky - rezavé už při stavbě
    - nedokončené zkoušky - obava, aby Kuzma nezůstal na Ukrajině, pohonu to dost neprospělo, "žere" jako protržený
    - obvykle nefunkční pomocné kotle - nejde topení, zamrzá rozvod vody, v kajutách je kondenzát - kapalný nebo ledový
    - elektrická síť jede na 110V nebo 380V - posádka "experimentuje" s fázemi, aby mohla používat přímotopy na 220V (několik zásuvek na lodi s 220V napájí kilometry prodlužováků) - že to končí požáry asi není překvapení
    - osvětlení je mizerné - když už tam jsou žárovky (obvykle před inspekcí), tak je posádka krade, aby je měla "na potom"
    - problémy s elektřinou - nejede udajně 60% ventilace v kajutách
    - nefunkční velká část toalet
    - posádka používá některé části lodi jako odpadkové prostory
    - po ukončení kontkartu odchází většina personálu - Kuzma tak nemá moc stálého zkušeného kádru

    Zkrátka a dobře, Kuzma by se měl jmenovat Potěmkin, přesně to sedí k jeho stavu a k tomu, jak jej Rusko prezentuje. SLužba na něm musí být fakt lábuž.Skrýt celý příspěvek

    • ALCR
      12:52 26.03.2019

      Někde jsem četl i zkazku, že Kuzněcov má zavařený přístup do části podpalubí a nikdo prý neví kdo to nařídil, kdo to udělal, kdy a proč.

      Někde jsem četl i zkazku, že Kuzněcov má zavařený přístup do části podpalubí a nikdo prý neví kdo to nařídil, kdo to udělal, kdy a proč.

  • Rase
    10:35 26.03.2019

    zmíněná HTMS Chakri Naruebet vypadá velmi pěkně, o to smutnější je její osud. Její výzbroj a elektronické vybavení jsou pro nedostatek financí stále nekompletní. Omezen je i běžný ...Zobrazit celý příspěvek

    zmíněná HTMS Chakri Naruebet vypadá velmi pěkně, o to smutnější je její osud. Její výzbroj a elektronické vybavení jsou pro nedostatek financí stále nekompletní. Omezen je i běžný provoz lodi a nemůže se tak ani zapojit do misí OSN (konkrétně během krize v oblasti Východního Timoru).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2