Zahájena výroba konvertoplánů CMV-22B pro americké námořnictvo

-
4. 7. 2018
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Společnosti Bell a Boeing dodají v rámci nové smlouvy americkému námořnictvu (US Navy), americké námořní pěchotě (US Marine Corps) a americkému letectvu (US Air Force) 58 konvertoplánů Osprey. Tato objednávka zajistí výrobu prvních Ospreyů také pro Japonsko.
Smlouva zajišťuje výrobu a dodání 39 konvertoplánů CMV-22B pro americké námořnictvo, 14 konvertoplánů MV-22B námořní pěchotě, jeden konvertoplán CV-22B letectvu a čtyři konvertoplány MV-22B japonské vládě.
„Společnost Bell se těší z rozšíření výroby letounu V-22, jednoho z nejvíce všestranných a žádaných strojů amerického arsenálu, které podporuje naše vojáky,” řekl Chris Gehler, viceprezident program V-22 společnosti Bell. „Tato víceletá smlouva nám zajistí stabilitu výrobního programu minimálně do roku 2024.”
Americké námořnictvo využije konvertoplány CMV-22B pro přepravu osob a nákladu z pevniny na lodě ‒ tyto operace jsou souhrnně označovány jako COD (Carrier Onboard Deliver). Postupně se tak obmění flotila 27 letounů Grumman C-2 Greyhound, které byly ve službě od půlky šedesátých let. Námořnictvo oznámilo záměr pořídit námořní Ospreye v roce 2015.
Na rozdíl od C-2 Greyhound umí konvertoplán Osprey přistávat i na menších lodích, jako jsou torpédoborce třídy Arleigh Burke, křižníky Ticonderoga a další. Osprey lze také využít k vysazování a vyzvedávání jednotek speciální sil na zájmovém (nepřátelském) území. Jednou z klíčových misí v rámci COD ale bude kyvadlová doprava jader motorů Pratt & Whitney F135 stíhaček F-35 z palub letadlových (Nimitz, Geral R. Ford) a výsadkových lodí (Wasp, America) do servisních středisek na pobřeží.
„Myslím si, že díky V-22 flotila získá i další schopnosti, protože nově můžeme náklad a personál dopravit na menší paluby, aniž bychom museli nejdříve na letadlovou loď,” vysvětluje podplukovník Brett Hart. „Letadlová loď tak může provádět více vzletů z paluby, což umožní zajistit více leteckých výpadů pro podporu bojových operací.”
Námořnictvo stále plánuje nakoupit postupně 44 konvertoplánů CMV-22B. První stroje získá v roce 2020 a pak ročně vždy osm strojů. Počátečních operačních schopností (IOC) námořní Ospreye dosáhnou v roce 2021. Všechny konvertoplány námořnictvo získá do roku 2026 a dosažení plných operačních schopností (FOC) celé flotily Ospreyů se očekává v roce 2028.
MV-22B Osprey na výsadkové lodi USS Kearsarge (LHD-3)
Současná objednávka námořnictva navazuje na dřívější vývojový kontrakt v hodnotě 151 milionů dolarů z roku 2016. V rámci vývojového kontraktu Bell vyvinul samotný CMV-22B pro plnění úkolů COD, šlo zejména o použití větších nádrží a výkonějších komunikačních prostředků.
„Kombinace několika objednávek pro tři americké složky a hlavního amerického spojence do jedné několikaleté dodávky je pro americké námořnictvo mnohem výhodnější,” řekla Kristin Houston, viceprezidentka Boeing Tiltrotor Programs a ředitelka programu Bell Boeing V-22. „Tato zakázka navíc umožňuje americkému námořnictvu pokračovat v rozvoji své přepravní palubní flotily moderními konvertoplány. Je to opravdová win-win situace.”
V současné době konvertoplány Osprey používá letectvo pro zásobování a americká námořní pěchota v Sýrii. Japonsko první Ospreye plánuje využít k rozšíření a posílení schopností provádět aeromobilní a obojživelné operace, především při soupeření s Čínou o sporné ostrovy v Jihočínském moři.
Samotný V-22 Osprey, resp. MV-22B Osprey, vstoupil do služby námořní pěchoty v roce 2007 a CV-22B Osprey k velitelství letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) v roce 2009.
V-22B dokáže přepravit až 24 sedích vojáků nebo (uvnitř) přes 9000 kg nákladu. Cestovní rychlost v letové hladině 4600 m je 565 km/h. Dolet CMV-22B s většími nádržemi bez vzdušného dotankování je 1850 km. CMV-22 Osprey může být dotánkován vzdušným tankerem nebo například přistát pro dotankování na menším plavidle.
Zdroj: Defense News, Tisková zpráva Bell
Související články
VTOL-X: Nástupce V-22 Osprey dostane 24 motorů
Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...
-
08.03.2016
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo
Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...
-
05.04.2016
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Vylepšený V-22 Osprey pro speciální operace
Velitelství letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) plánuje ...
-
17.05.2016
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Námořní dopravní konvertoplány CMV-22 Osprey v roce 2020
Americké námořnictvo (US Navy) zveřejnilo nové detaily o konvertoplánu CMV-22 Osprey, který nahradí ...
-
08.01.2018
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Czertik: "holt konvertoplan stejny naklad zakonite musi vezt ve vetsim obalu, coz na zemi sice moc problem neni, ale na lodich uz je a to celkem velky. " Do teď ten náklad ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik: "holt konvertoplan stejny naklad zakonite musi vezt ve vetsim obalu, coz na zemi sice moc problem neni, ale na lodich uz je a to celkem velky. "
Do teď ten náklad vozily "Grumman C-2 Greyhound". Jenže ty jak se píše v článku mohli o přistání na malé lodi jen snít.Skrýt celý příspěvekkolt velmi zalezi jake budou prostorove pozadavky na dany stroj stredni kategorie, holt konvertoplan stejny naklad zakonite musi vezt ve vetsim obalu, coz na zemi sice moc ...Zobrazit celý příspěvek
kolt
velmi zalezi jake budou prostorove pozadavky na dany stroj stredni kategorie, holt konvertoplan stejny naklad zakonite musi vezt ve vetsim obalu, coz na zemi sice moc problem neni, ale na lodich uz je a to celkem velky.
holt mensi pocet stroju ne vzdy dokaze zcela vynahradit vyssi letova rychlost (zvlast kdyz musi spolupracovat s pomalejsimi klasickymy vrtulniky).
je dokonce mozne i prapdne rozstepeni stredni kategorie na pozemni konvertoplany a namorni vrtulniky, ale to je ciste spekulace, uvidime co budoucnost prinese.Skrýt celý příspěvekastor ano v-22 mohl mit hodne havarii, ale to jen proste proto jak startuje a operuje. vezmi si takovy sovetsky jak 38. ten mel taky hodne vysoky pocet havarii, dokonce jeste ...Zobrazit celý příspěvek
astor
ano v-22 mohl mit hodne havarii, ale to jen proste proto jak startuje a operuje. vezmi si takovy sovetsky jak 38.
ten mel taky hodne vysoky pocet havarii, dokonce jeste vetsi nez obdobny harrier.
uvidime kolik jich bude padat rusum, pokud vubec jeho obdobu nekdy postavi.Skrýt celý příspěvekKOLT: MV 22 je luxusní letadlo, snad se Valor nebo Defiant brzy objeví, u těch dvou projektů bych rád viděl přepracovanou záď, tak aby v ní měli rampu nebo vrata pro nějaké ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: MV 22 je luxusní letadlo, snad se Valor nebo Defiant brzy objeví, u těch dvou projektů bych rád viděl přepracovanou záď, tak aby v ní měli rampu nebo vrata pro nějaké čtyřkolové přibližovadla.
Ty cestovní rychlosti a dolet jsou parádní oproti vrtulníkům.Skrýt celý příspěvekmattea, to záleží na tom, jak rychle se USA a USMC rozhodnou ho zavést ;-) Bell docela dost tlačí, aby se celý program urychlil, protože moc dobře ví, že mají před Sikorskym ...Zobrazit celý příspěvek
mattea, to záleží na tom, jak rychle se USA a USMC rozhodnou ho zavést ;-) Bell docela dost tlačí, aby se celý program urychlil, protože moc dobře ví, že mají před Sikorskym náskok. Ozbrojené složky se zatím tváří, že času je dost... Spíš bych si myslel, že to bude až po roce 2030.
Nicméně v tuhle chvíli stále ještě běží pouze program FVL, který nemá za cíl vybrat konkrétní stroj, pouze pod jednu střechu shromažďuje vývoj VTOL strojů nové generace. Podle výsledků letových zkoušek SB-1 a V-280 bude zvolen další postup. Má vzniknout pět velikostí strojů, přičemž minimálně střední velikost bude pravděpodobně postavená na dvou dracích (pro transportní a bitevní versi).
Kdybych si měl tipnout, tak si myslím, že dvě nejmenší velikosti budou odvozené od SB-1 či podobného stroje/principu, dvě největší budou pravděpodobně (ta největší prakticky 100%) konvertoplány. Hlavní boj se povede o střední kategorii, protože ta bude jednak vyráběna ve značném množství, jednak bude nejpravděpodobněji prodejná i do zahraničí. Osobně mám dojem, že by měla být postavená z klasického vrtulníku s tlačným systémem, konvertoplán mi na to nepřijde úplně vhodný. Nicméně, co já o tom vím :-)Skrýt celý příspěvekastor: kolik států provádí rozsáhlé aeromobilní úkoly a má na tuhle hračku rozpočet?
Z NATO mě napadá akorát USA, Velká Británie. Ze spojenců Izrael a Jižní Korea.astor: kolik států provádí rozsáhlé aeromobilní úkoly a má na tuhle hračku rozpočet?
Z NATO mě napadá akorát USA, Velká Británie. Ze spojenců Izrael a Jižní Korea.Maličko v diskuzi odbočím: vzhledem k tomu, že vloni měl V-280 Valor první let, kdy se dá reálně očekávat, že bude vyladěný a naběhne na sériovou výrobu? Cirka 10 let, nebo méně? Zobrazit celý příspěvek
Maličko v diskuzi odbočím:
vzhledem k tomu, že vloni měl V-280 Valor první let, kdy se dá reálně očekávat, že bude vyladěný a naběhne na sériovou výrobu? Cirka 10 let, nebo méně?Skrýt celý příspěvekMiroslav: Souhlasím s vámi. Ovšem kdyby to byla doopravdy vyzrálá konstrukce, tak by ji dávno měli ve výzbroji jeho spojenci. Předpokládám ovšem šílené nároky na servis a údržbu, o ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: Souhlasím s vámi. Ovšem kdyby to byla doopravdy vyzrálá konstrukce, tak by ji dávno měli ve výzbroji jeho spojenci. Předpokládám ovšem šílené nároky na servis a údržbu, o provozních nákladech, které si každá armáda nemůže dovolit, ani nemluvě. O poruchách a ztrátách tohoto typu psali, nemýlím-li se, někdy začátkem roku v ATM, ale přiznám se, že se mi v tom odpoledním vedru nechce prohrabávat hromadou časopisů. Ale nesporně má - jako nový druh techniky - před sebou ohromnou perspektivu. A skutečnou bojovou efektivitu může ověřit jen skutečné bojové nasazení, proti rovnocennému protivníkovi s adekvátními prostředky. Ale jako autobus z letadlovky na zem to může být dobré.Skrýt celý příspěvek
Astor: No niekde začať treba. Je to úplne nová koncepcia ktorá si ešte vyžiada svoje obete ale časom to bude podarené dielom. Vrtuľníkom kedysi tiež nikto neveril a dnes sú ...Zobrazit celý příspěvek
Astor: No niekde začať treba. Je to úplne nová koncepcia ktorá si ešte vyžiada svoje obete ale časom to bude podarené dielom. Vrtuľníkom kedysi tiež nikto neveril a dnes sú súčasťou každej armády.Skrýt celý příspěvek
astor ..., taky to mohli dát vyrábět do Mexika a nebo na Taiwan.... Keď si tento nezmysel písal, tak si mal v sebe minimálne päť "pulltru" Plzne alebo si to myslel naozaj ...Zobrazit celý příspěvek
astor
..., taky to mohli dát vyrábět do Mexika a nebo na Taiwan....
Keď si tento nezmysel písal, tak si mal v sebe minimálne päť "pulltru" Plzne alebo si to myslel naozaj vážne.Skrýt celý příspěvekV-22 má o dost lepší výkony než vrtulníky a to nejen na papíře... A ta spolehlivost je dnes velmi dobrá. Ovadaní stroje je velmi snadné a ve srovnání se staršími vrtulníky bez ...Zobrazit celý příspěvek
V-22 má o dost lepší výkony než vrtulníky a to nejen na papíře... A ta spolehlivost je dnes velmi dobrá.
Ovadaní stroje je velmi snadné a ve srovnání se staršími vrtulníky bez různých asistencí....
Tady je o tom pěkný článek
https://www.verticalmag.com/fe...
"This has been just a brief peek into what its actually like to pilot the V-22 Osprey, but hopefully it answers some questions and dispels some rumors about its flight characteristics. A fellow pilot of mine routinely said, The Osprey is an easy aircraft to fly, but a difficult one to fly well. This is one of the most truthful comments about the V-22 that Ive ever heard. The aircraft is loaded with features designed to reduce pilot workload, and they work incredibly well. New pilots straight from primary flight school transition quite easily, a fact that I attribute to the incorporation of technology. Because the Osprey handles so well, though, you constantly find yourself refining procedures and techniques to a minute degree, hence the difficult to fly well quote.
Pokud jsi tedy nemyslel ovládání, ale složitost systému co konvertování umožňuje, ale to není problém pilota."Skrýt celý příspěvekDomnívám se, že jako každý novátorský čin, je i zavedení konvertoplánů především záležitostí propagandistická. Bojové vlastnosti na papíře musí být úžasné na papíře, ten dolet a ...Zobrazit celý příspěvek
Domnívám se, že jako každý novátorský čin, je i zavedení konvertoplánů především záležitostí propagandistická. Bojové vlastnosti na papíře musí být úžasné na papíře, ten dolet a rychlost..
A také bezprecedentně složité ovládání stroje, které vedlo k řadě havárií. Ale je dobré, že se udržují výrobní schopnosti u Bellů, taky to mohli dát vyrábět do Mexika a nebo na Taiwan. Ty dva kusy pro Japonsko je snad první export, doufejme, že tuhle superdrahou hračku Američanům domyslí a dovyvinou do standardní operační spolehlivosti.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...