Zálet prvního českého vojenského bezpilotního letounu Primoco UAV One 150M

Zálet prvního českého vojenského bezpilotního letounu Primoco UAV One 150M
Primoco UAV One 150M / Foto: Primoco UAV SE (Zvětšit)

Dne 30.9.2021 došlo na továrním letišti společnosti Primoco UAV SE v Písku – Krašovicích k úspěšnému záletu bezpilotního letounu Primoco UAV One 150M zapsaného pod značkou 0498 do českého vojenského leteckého rejstříku. Zálet předznamenal zahájení letových zkoušek dle standardu STANAG 4703.

Společnost Primoco UAV SE vyvíjí letoun Primoco UAV One 150 s maximální vzletovou hmotností 150 kg od roku 2015, a i když již dodala letouny zákazníkům na třech kontinentech, nejnovější vojenská verze One 150M obsahuje specifické úpravy vyžádané podmínkami certifikačního standardu STANAG 4703. Zálet za dozoru zástupců Odboru dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR a Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany v celkové délce 35 minut provedl tovární pilot Radek Suk, který je kromě civilních oprávnění i držitelem průkazu vojenského pilota. Letová zkouška zahrnovala ověření vybraných parametrů, které letoun zcela splnil.

Radek Suk hodnotil let následovně: „Dnešní zálet je vyvrcholením dlouhodobé práce celého týmu společnosti Primoco. Podařilo se ověřit základní parametry letounu a před dozorujícími orgány úspěšně vstoupit do etapy letového ověřování. Jde o první let ze série zkoušek, při nichž budou ověřeny všechny parametry stanovené předpisy. Letoun fungoval bez jakýchkoliv závad a let celkově proběhl přesně dle plánu. Chtěl bych poděkovat zejména ODVL a VTÚLaPVO za jejich podporu v předchozím procesu pozemních zkoušek.“

Certifikační základna STANAG 4703 představuje soubor požadavků, které musí letoun splnit pro prokázání potřebné spolehlivosti a výkonnosti. Certifikace ale neklade požadavky pouze na letoun, nýbrž i na společnost samotnou. Ta proto před zahájením certifikace získala oprávnění jako vývojová (DOA) a výrobní organizace (POA) dle nejnovějších evropských vojenských předpisů EMAR 21. Oprávnění společnosti spolu s plně samostatnou výrobou lokalizovanou v ČR a vlastním továrním letištěm představují unikátní kombinaci umožňující samostatný vývoj a výrobu bezpilotní letecké techniky na světové úrovni.

Generální ředitel společnosti Primoco Ladislav Semetkovský k tomu dodává: „Jako první evropská společnost, která certifikuje letoun dle standardu STANAG 4703 formou plné certifikace a nikoliv uznáním předchozích národních oprávnění, nás čeká větší objem letové činnosti, který ale povede k získání plnohodnotného certifikátu. Jsem velmi rád, že certifikační zkoušky pokračují a postupujeme dle schváleného plánu. Díky podpoře ODVL a VTÚLaPVO v ČR vzniká zcela unikátní letoun, který má potenciál stát se jedním z nejrozšířenějších typů na světě, a který mohou zákazníci provozovat ve smíšeném prostředí spolu s pilotovanými letadly. Z bezpilotního prostředku se proto díky certifikaci stane plnohodnotný vojenský letoun, který je jedinou možností pro uživatele, na něž dopadají provozní pravidla leteckých předpisů EMAR. Zároveň je náš letoun plně kompatibilní s pravidly civilního letového provozu, což žádný jiný stroj na světě zatím nenabízí. Naše společnost se kromě certifikace zaměřuje i na rozšiřování schopností letounu a v posledních měsících se nám podařilo úspěšně integrovat a ověřit některé nové technologie, jako například prvky tzv. manetových sítí pro Armádu ČR. Na příští rok máme v plánu integrovat další generaci senzorů, která z našeho letounu učiní univerzální platformu uzpůsobenou pro široké množství civilních i vojenských misí.“

Česká společnost Primoco UAV vyrábí civilní a vojenské bezpilotní letouny One 150, jež sama vyvinula. Jde o stroje schopné létat zcela nezávisle podle naprogramovaných letových plánů, včetně plně automatického vzletu a přistání. Mezi klíčové vlastnosti letadla patří jeho mimořádná výdrž, díky které může ve vzduchu při cestovní rychlosti 100-150 km/h strávit bez přestávky více než 15 hodin, což představuje dolet až 2000 km. Maximální vzletová hmotnost 150 kg a užitečné zatížení 30 kg umožňují letouny One 150 využívat pro nejrůznější druhy nasazení v rámci civilních i vojenských operací. Letouny společnosti jsou v současnosti využívány na třech kontinentech například pro kontroly produktovodů a distribučních sítí v energetice, zajišťování pohraniční a pobřežní bezpečnosti, monitorování požárů či při pátracích a záchranných akciích. Primoco UAV SE je veřejně obchodovatelná společnost na trhu pražské burzy.    

Nahlásit chybu v článku


Související články

BEML a PRIMOCO UAV uzavřeli dohodu o spolupráci pro bezpilotní technologie v Indii

Přední technologická indická společnost BEML a česká inovační společnost Primoco UAV se dohodly na ...

Český výrobce bezpilotních letounů PRIMOCO UAV úspěšně testoval balistický záchranný systém

Česká společnost PRIMOCO UAV SE, která vyvíjí a vyrábí civilní a vojenský bezpilotní letoun One 150 ...

Testování českého bezpilotního letounu Primoco UAV One 150 pro potřeby Armády ČR

Česká společnost Primoco UAV SE a Armáda České republiky úspěšně testovaly bezpilotní letoun ...

Nové bezpilotní letadlo pro letové kontroly od společností Primoco UAV a Norwegian Special Mission

Česká společnost Primoco UAV SE a norská společnost Norwegian Special Mission AS se spojily již v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • CerVus
    15:06 05.10.2021

    Tak nějak začít musíme. I když už máme menší ScanEagle od amíků, tak tady bude asi znát každý krok ve výkonech strojů.

    Tak nějak začít musíme. I když už máme menší ScanEagle od amíků, tak tady bude asi znát každý krok ve výkonech strojů.

    • Jan Grohmann
      22:41 05.10.2021

      No hlavně nepotřebujete žádné vypouštěcí nebo zachytávací zařízení. Celý komplet se vejde do jedné dodávky. https://www.youtube.com/watch?...
      Scan Eagle má maximální ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No hlavně nepotřebujete žádné vypouštěcí nebo zachytávací zařízení. Celý komplet se vejde do jedné dodávky. https://www.youtube.com/watch?...
      Scan Eagle má maximální vzletovou hmotnost 22 kg, tenhle dron 150 kg.
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        10:21 06.10.2021

        Zase potřebuje přistávací dráhu. Doufám že UAV Primoco zvládají alespoň operovat z nezpevněných drah.

        Zase potřebuje přistávací dráhu. Doufám že UAV Primoco zvládají alespoň operovat z nezpevněných drah.

      • TF_HU
        15:17 06.10.2021

        Nepotřebuje, nepotřebuje...a je to výhoda, nebo nevýhoda?

        Nepotřebuje, nepotřebuje...a je to výhoda, nebo nevýhoda?

  • moryk
    16:08 01.10.2021

    Fandim :palec hore:

    Fandim :palec hore:

  • Takeda
    15:53 01.10.2021

    Good job!

    Good job!

  • Sunet
    11:15 01.10.2021

    Vypadá to, že se ledy hnuly a i v naší armádě zjistili, že existuje národní firma, která dokáže to, co jen málokdo ve světě. Přestože tyto letouny pravděpodobně nikdy neponesou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to, že se ledy hnuly a i v naší armádě zjistili, že existuje národní firma, která dokáže to, co jen málokdo ve světě. Přestože tyto letouny pravděpodobně nikdy neponesou zbraně, jejich využití je velmi rozsáhlé, od monitoringu, až po vytváření MANET sítí, kdy letoun je použit jako spojovací uzel a významně redukuje počet nutných uzlů sítě a tím i zvyšuje její přenosovou kapacitu.
    Tož ať zkoušky probíhají zdárně a pár letounů se objeví v nejbližší době i v AČR.
    Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      19:33 01.10.2021

      Pokud vím, tak Primoco nechce vyrábět ozbrojené drony.

      Pokud vím, tak Primoco nechce vyrábět ozbrojené drony.

    • TF_HU
      15:20 06.10.2021

      To nemá nic společného s Armádou. Soukromý subjekt hledá uplatnění pro svůj produkt...nebyl vyvinut na základě potřeb, požadavku AČR (jako projekt, viz například FVL v USA)...tak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To nemá nic společného s Armádou. Soukromý subjekt hledá uplatnění pro svůj produkt...nebyl vyvinut na základě potřeb, požadavku AČR (jako projekt, viz například FVL v USA)...tak to zkouší u armády. Trochu obrácený koncept, ale ok...
      Skrýt celý příspěvek