Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV

Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze Spojených arabských emirátů (SAE). V rámci spolupráce VOP CZ Armádě České republiky a dalším evropským armádám nabízí vozidla produkce NIMR, například typy Ajban 440A a NIMR RIV. V případě objednávky zajistí výrobu vozidel VOP CZ ve svém podniku v Novém Jičíně.

Ajban 440A a NIMR RIV

Společnost NIMR vyrábí celou škálu vozidel — rychlá otevřená vozidla 4×4 NIMR RIV, AJBAN LRSOV, vozidla 4×4 s pancéřovou kabinou Ajban 440A a Ajban 450A, vozidla pro logistické účely řady Hafeet, nebo např. víceúčelová obrněná taktická obrněná vozidla kategorie MRAP JAIS 4×4 a JAIS 6×6.

Otevřená vozidla ocení především speciální a výsadkové jednotky. Ostatní typy poslouží pro transport vojáků, přepravu materiálu, patroly, jako nosiče účelových nástaveb a zbraňových systémů (kulomety, granátomety, nejrůznějších střel, minometů, atd.), pro zdravotníky, atd.

VOP CZ spolupracuje se společností NIMR také pro chystanou obměnu terénních vozidel Land Rover (LR) a UAZ ve výzbroji Armády ČR.

“Chceme nahradit jak vozidla lehká (do 3,5 t) – UAZ, LR, tak i vozidla těžší – nad 3,5 t. Naše vozidla mohou funkčně nahradit veškerá vozidla 4×4 již zavedená v AČR již v současné době, zvažujeme však v některých případech jejich optimalizaci a přizpůsobení pro provoz v Armády ČR, zejména odlehčení (snížení hmotnosti), to pro kategorii pod 3,5 t,” říká Jan Šafařík, vedoucí odboru marketingu z VOP CZ.

Podle Šafaříka jsou vozidla značky NIMR pancéřovaná, a tudíž výrazně těžší než vozidla LR a UAZ, ale to není na škodu, ba právě naopak. Příkladem nechť je masový přechod americké armády od lehkých vozidel Humvee k mnohem těžším a silně pancéřovaným vozidlům JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).

“Z našeho pohledu pozorujeme ve světě trend zvyšování ochrany osádek i o tohoto typu vozidel, tedy výrazně větší podíl pancéřovaných vozidel i v této kategorii, to však nutně vede k navyšování jejich hmotnosti. Je tomu tak i v případě logistických vozidel, jedná se o reakci na typ současných konfliktů a nutnost nasazování těchto vozidel do prostředí, ve kterém hrozí útok pěchotními zbraněmi a nástražnými výbušnými systémy,” říká Šafařík.

Balistická a protiminová ochrana vozidla Ajban 440A byla při ostrých testech zkoušena přímo v České republice, konkrétně ve Vojenském výzkumném ústavu Brno (VVÚ Brno). Při testech vozidlo odolalo ostré střelbě z pěchotních zbraní i výbuchu trhaviny pod vozidlem dle požadavků norem NATO. Šafařík tak zdůrazňuje, že VOP CZ dokáže garantovat kvalitu balistické i protiminové ochrany díky zkouškám u české autorizované zkušebny.

Představení Ajaban 440A

Specifikace vybraných vozidel:

 

Nimr RIV

Ajban 440A

Délka

5250 mm

5600 mm

Šířka

2000 mm

2350 mm

Výška

1850 mm

2350 mm

Rozvor kol

3280 mm

3300 mm

Užitečné zatížení

1500 kg

1200 mm

Celková hmotnost

4000 kg

10 750 kg

Dojezd

1000 km při 120 km/h

700 km při 100 km/h

Osádka

4

2 nebo 4

Průměr otočení

15 m

15,5 m

Balistická a protiminová ochrana

včetně prostoru posádky

podle mise

Provozní teplota

-

-19°C až + 49°C

Transmise

automatická převodovka, 8 rychlostí

automatická převodovka, 6 rychlostí

Brzdy

dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy

dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy

Výkon motoru

225 kW (300 koní)

221 kW (296 koní)

Kroutící moment

600 Nm

1100 Nm

Klíčovou předností nabídky VOP CZ je přenesení kompletní výroby vozidel značky NIMR do České republiky. Již nyní VOP CZ vyrábí svařované korby pro vozidla Ajban.

Samozřejmě klíčové komponenty (motor a převodovka) jsou produkty renomovaných evropských a světových zbrojovek. V ČR kromě finální montáže ale mohou vzniknout všechny “železné” díly nákup dalších komponentů je dán zejména ekonomickou výhodnosti a návratností investic, které jsou s výrobou spojené, zejména: zaškolování vlastních pracovníků, speciální přípravky a zařízení i příprava výrobní infrastruktury.

Samozřejmě vše je otázkou počtu vyráběných vozidel. Při velkém počtu se českým výrobcům vyplatí investovat do drahých výrobních strojů, výrobních/montážních přípravků a dalšího strojního vybavení. Kromě pancéřové korby jsou však již nyní ve vozidlech NIMR z ČR komponenty pohonné soustavy (diferenciály a rozvodovka).

“Vozidla jsou zkonstruovaná s využitím zkušeností designérů velkých zbrojovek, kteří v NIMR pracují a jsou z komponentů renomovaných světových výrobců. Kromě výroby počítáme, že budeme vlastními silami provádět přizpůsobení vozidel pro AČR,” říká Šafařík. Pro Armádu ČR nabízí VOP CZ vozidla více odlehčená a upravená pro provoz v zimních podmínkách.

Jde zejména o úpravy pohonné soustavy pro startování za nízkých teplot (ohřev chladicí kapaliny, ohřev paliva) nebo zvýšení výkonu topení v kabině. Zároveň VOP CZ pracuje na tzv. “NATOizaci” vozidla přizpůsobení vozidla standardům NATO.


Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

V rámci smlouvy VOP CZ může vozidla NIMR přizpůsobovat a vylepšovat. Ve VOP CZ tak mohou vzniknout nejrůznější speciální varianty, včetně nosičů nejrůznějšího vybavení a zbraňových systémů dle požadavků Armády ČR. Vozidla mohou být také přizpůsobena pro speciální síly, logistiku, průzkumné, bojové, ženijní, protivzdušné, protichemické nebo zdravotnické jednotky, ale také pro požadavky velení nebo jako spojovací uzly.

Naprosto klíčovou oblastí je servis a údržba vozidla. V “servisu a opravách” mohu být skryty nejen další náklady v desítkách nebo dokonce stovkách miliónů korun, ale také výrazné bezpečnostní riziko, protože při servisu a opravách je výrazně nežádoucí být závislý na zahraničních kapacitách. Ideálním stavem tedy je, aby nástupce LR a UAZ byly servisovatelné/opravitelné výhradně na českém území za pomocí českých firem.

“VOP CZ počítá s tím, že bude poskytovat servis jak ve vlastních prostorách, tak i přímo u zákazníka. Reagujeme tím na požadavek MO zajištění tzv. „bezpečnosti dodávek“, tj. dosažení maximální kontroly nad dodávkami náhradních dílů a provádění oprav v ČR,” vysvětluje Šafařík s tím, že VOP CZ poskytne všechny služby spojené se zajištěním životního cyklu vozidla.


Prezentace vozidla Ajban 440A

S hladkým servisem a údržbou (a tedy nasaditelností a bojeschopností) vozidla úzce souvisí dostupnost náhradních dílů, resp. nastavení přístupů Armády ČR k logistice.

Jak na dotaz Armádních novin připomíná Šafařík, použité motory ve vozidlech NIMR jsou tzv. duálního užití, tj. jsou používány jak ve vojenských, tak i civilních/komerčních vozidlech. Motory jsou poměrně snadno dostupné, nicméně i jejich výroba trvá v řádu měsíců.

“Z pohledu servisu to nemusí představovat problém, v případě efektivně nastavené logistiky náhradních dílů to vyžaduje uzavírání dlouhodobých servisních smluv a doplnění oprav „ad-hoc“ (tedy až se něco pokazí - pozn. red.) také o preventivní opravy,” vysvětluje problematiku servisu Šafařík.

Jízdní vlastnosti Ajban 440A

Armádní noviny měly v průběhu srpna možnost vozidlo na vlastní kůži otestovat na známé truck-trialové dráze v Mohelnicích. Jezdecký doprovod nám dělal armádní instruktor a řidič Lukáš Kvapil, který se proslavil záchranou italského motorkáře na letošním závode Rallye Dakar.

Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

“Byl jsem moc překvapen z jízdních vlastností a přizpůsobení se nerovnostem. Místní trať (Mohelnice - pozn. red.) je vyhlášená a měli jsme možnost vyzkoušet extrémní jízdu. Musím vyzdvihnout kvalitu podvozku, kterou doplňuje výkon motoru a výborná ovladatelnost,” uvedl pro Armádní noviny Kvapil.

VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ. Zajímalo nás, zda lze nějak porovnávat jízdní vlastnosti pancéřovaného Ajban 440A a výrazně lehčích LR a UAZ: “Nemůžu srovnávat nesrovnatelné, ale vozidlo Ajban 440A klame svým vzhledem, protože působí mohutně a neobratně a přitom se chová jako lehký off-road.”

Lukáš Kvapil také podle vlastních slov oceňuje na vozidle kvalitu zpracování, podvozku, brzd a výkonu. “V detailech se poznají hodiny práce a vývoje,” říká Kvapil.

Jak se chová vozidlo v terénu? “Měl jsem to štěstí, že jsem mohl vyzkoušet vozidlo nejenom v našich podmínkách, ale i 7denní extrém v poušti, horách, cross-country. Mám otestováno přes 2000 km a viděl jsem srovnání i s jinými značkami a vozidlo AJBAN 440A obstál na výbornou,” odpovídá na dotaz Armádních novin Kvapil.

Podle Kvapila není také problém zaučení nových vojáků. “Vozidlo se velmi dobře ovládá a pro mě je velmi důležité, že je velmi jednoduché k ovládání. Stačilo 30 min a věděl jsem všechny funkce a dokázal aplikovat v terénu,” uzavírá Kvapil.

Fotogalerie

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion

120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

TEST: Útočná puška CZ BREN 2

Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    08:17 09.09.2017

    Myslím, že u těžkých 4x4 se jim to tak snadno nepovede. U náklaďáků ap. to je naprosto logické a dle mě i v pořádku – nemá smysl zbytečně zesložiťovat logistiku kvůli pár kusům. V téhle kategorii těch kusů budou desítky, možná i přes sto vozidel, takže budou logisticky zásadní sama o sobě. Dále jsou u nich důležité i jiné vlastnosti než jen podvozek. A v neposlední řadě ten podvozek bude mít s podvozky náklaďáků jen málo společných dílů na to, aby mělo smysl se kvůli tomu omezovat jen na něj.
    Samozřejmě, u nás je možné všechno, ale tohle mi přijde i na naše poměry trochu moc...

  • Gorn
    00:12 09.09.2017

    Rase: Já bych Husar neviděl jako další z mnoha překvapení, naopak se to dalo čekat. CSG najde partnera se kterým takové vozidlo připraví pro trh o který má zájem on a následně ho CSG prodá do AČR. Víceméně stejný postup jako s TITUSem. Mimochodem dovedu si představit že to opět prolobujou a konkureci tady odstaví (tentokráte veškerou, což bude těžký) tím že bude přímo požadován podvozek Tatra. U podvozků 6x6 a 8x8 to tak doposud fungovalo, nebo tady byl minimálně silný tlak aby to tak fungovalo, tak proč ne 4x4?

  • KOLT
    23:51 08.09.2017

    V této kategorii je dnes rozhodně z čeho vybírat. Takže doufám, že MO provede pořádné otestování a dá na názor vojáků. Každopádně tahle kategorie může ještě pár let počkat, důležitější jsou BVP a lehké teréňáky.

  • Rase
    19:47 08.09.2017

    Ještě něco k té těžké kategorii vozidel 4x4:
    Husar vypadá zajímavě, ale je to jen další z mnoha překvapení co byla v této kategorii představena. Krom Ajbanu ještě není ze hry ani MOWAG Eagle, Renault Sherpa a slovenský Master II. Kategorie je to stejná a všechny byly nebo jsou nabízeny i pro AČR. Zajímavý je i onen Eagle, který dřív nabízelo CSG. Dnes asi spíš upřednostní Husara. Chtěl bych je ale vidět pořádně porovnat vojáky.
    Ajban má balistickou ochranu Level 4 - Husar Level 3, o jeden stupeň má i lepší ochranu podvozku. Délka je stejná, ale Ajban je jinak menší, taky je lehčí, pojme ale méně lidí (4 proti šešti), má větší dojezd, rychlost je stejná. Provozní teploty jsou teď taky v podstatě srovnatelné, dle STANAG -32°C až +55°C. Ajban bude patrně dražší, ale záleží s čím přijdou. Rozhodně bych ho nevyřazoval předem.

  • Gorn
    19:00 08.09.2017

    CerVus: pokud chcete řešit ze ma ACR málo osobaku/dodávek tak prosím. Nicméně nahrazování LR dodávkami je cesta do pekel a označovat je jako nejuniverzalnejsi je nesmysl. Nejuniverzalnejsi, pro armádu, je terénní auto .tečka.

  • KOLT
    14:23 08.09.2017

    kazd, ale centrální nákup civilních aut už momentálně nabíhá a MO se na něm podílí. Oč tu běží, je, na co ještě se civilky použít dají a na co už ne a kolik civilních aut na prapor (jakožto nějvětší organizačně "celistvou" jednotku) má význam, aby zajistily, že se vojenská auta nebudou používat zbytečně, zároveň aby jejich provoz nevyšel ve výsledku dráž, než kdyby se občas (třeba v zimě) použil vojenský teréňák (myšleno LR, nikoliv LMV).

  • kazd
    13:31 08.09.2017

    CerVus:
    auta kategorie co zmiňujete potřebuje stát napříč složkami - od povodí Moravy, přes státní lesy, hasiče po KRNAP...

    Takže si myslím, že to je přesně šance pro společný nákup, protože armádní specifika těchto vozů jsou minimální a zvládne je upravit x firem v ČR.

    Ten zbytek jsou vojenská auta, do nich by jiné složky armádě mluvit neměly a slova jako haldex by zde měla být zakázána.
    (kdysi šla na netu reálná zkouška 4x4 kde brutálně pohořely tyhle marketingové sytémy hondou počínaje haldexem konče ve srovnání s klasickým 4x4 (honda pak dělala nějaké čachry se SW).
    O výsledku hyundai u PČR při nasazení na Balkáně také něco vyšlo)

  • CerVus
    12:28 08.09.2017

    Gorn: Zatímco všechny vojenské objekty jsou přístupné po komunikacích, tak ne ke všem se v zimě dá s předohrabkou dohrabat. Třeba taková střelnice v Moravské Třebové. Kvůli tomu ale není třeba hned šahat po offroadu. Přizvednutý Multivan/Transporter ve stylu Alltrack by měl zvládnout drtivou většinu úkolů pro které se v dnešní době ve skutečnosti používají LR. Přitom provozní a užitné vlastnosti náklady na tahle auta budou úplně jinde než u čistokrevných offroadů a na rozdíl od pickupů to má běžně poháněný předek ne lehoučký zadek se kterým to je v zimě o hubu. Netvrdím s tím nahradit LR. Jen by to bylo pro většinu útvarů šikovné auto na běžné používání a převážení více lidí nebo materiálu. Navíc by se tím šetřily nové offroady jako takové. K čemu jezdit s permanentní čtyřkolkou po rychlostkách za 15, když to může dělat něco lépe vhodného za polovinu. A to že se jezdí s LR přes půl republiky kvůli kdejaké kravině za pár korun je známý fakt.

  • Nesher
    11:20 08.09.2017

    Tak nám povstal přímý konkurent Ajbanu, tentokrát v česko-polské spolupráci - http://www.militarybox.cz/news...

  • Gorn
    17:52 07.09.2017

    CerVus: teď jsem se pobavil, děkuju. Hlavně ten haldex je důležitej, na ten ty lidi od stolu nesmí zapomenout.

  • CerVus
    13:00 07.09.2017

    Ono co si budeme povídat. Nejuniverzálnější auto, které by se hodilo je VW Caravelle s haldexem. Polovina našich LR beztak jezdí jen po asfaltkách a když přijde na to v tom krumplu něco odvézt, tak se to tam stejně nevejde. Tohle je schopné převézt i nějaké ty vojáky aniž by se je při tom snažilo zabít.
    Jenže se holt vozidla nakupují tabulkově od stolu v Praze a ne podle toho co by se jaké jednotce hodilo. Takže je třeba vybírat něco univerzálního. Přitom je zajímavé, že u IFV se zvažují dvě platformy. Proč by bojové útvary nemohly mít J8 a ostatní LandCruisery a Transportéry?

  • KOLT
    11:41 07.09.2017

    Hlavně to nahradit a) rychle; b) něčím běžným a c) dostatečně velikým – i u LR Defender si vojáci stěžovali, že s dnešní výstrojí se do něj vejít je trochu puzzle.

    sgtlk, já vím. Jde mi spíš o to, aby byly rozumně využívané, klidně je přikoupit. Orat dálnice Defenderem, protože jedu pro výstroj, kterou bych hodil do kufru osobáku je plýtvání prostředky. Samozřejmě nesmí pořízení civilních jít na úkor vojenských vozidel. To radši občas zajet někam teréňákem po silnici než aby jich bylo málo v terénu.

  • Charlie
    09:02 07.09.2017

    Místo LR a UAZ bych viděl ty Jeepy J8 - klidně bychom je mohli brát od Izraelců s tím, že něco by se vyrábělo tady (máme s nima teď moc pěkný vztahy a tohle je narozdíl od M60 nová tchnika).

    Hiluxy by asi taky šly, ale to auto by se muselo militarizovat.

    Všechy ty obří Ajbany a další věci jsou o hmotnostní i odolnostní třídu výš.

  • Gorn
    01:20 07.09.2017

    JirkaM: No pokud myslíte NIMR RIV tak asi nehrozí že ho budeme provozovat 30 let. I kdyby nakrásně VOP CZ udržoval schopnost výroby "vlastních" dílů (což už samo o sobě bude výkon jelikož ta série pro AČR bude relativně malá a jinde to skoro určitě neprodaji) tak je tu drobný problém jak to za 20-30 let bude se vším co VOP nevyrábí. Navíc Nimr je celkem nováček a současné RIV není zrovna produkt který se bude prodávat ve velkém (prezentují to jako vozidlo pro speciální jednotky). Mimo jiné i proto dává větší smysl když založíte svůj produkt na něčem co vyrábí zavedená automobilka, masově, "desítky" let např. Zetor FOX- Mercedes G, STV Jeep J8.

    Jinak jasně Toyota je fajn, nicméně pokud vím tak na lidi od armády udělal dojem ten Jeep od STV. Jasně, Jeep Wrangler nemá pověst jako Hilux, nicméně Jeep J8 je už vojenské vozidlo a jedním z hlavních zákazníků je IDF (lokálně prezentováno jako AIL Storm 3)

  • JirkaM
    23:53 06.09.2017

    Já bych byl pro Toyotu Hilux. Jsou to skvělá, univerzální, odolná a levná auta, kterých by šlo pořídit hodně a v klidu je obměňovat s tím, že vždycky půjdou výhodně odprodat.

    Když koupíme drahé speciály, budeme je mít na krku dalších 30 let.

  • sgtlk
    23:10 06.09.2017

    Jedna technicka: ona ta kategorie 1 v ACR samozrejme existuje uz nyni a vzdy existovala. Na utvarech, velitelstvich a reditelstvich muzete najit ruzne fabie, octavie a v Dejvicich i Superby. Bohuzel lze najit jeste i felicie a neni to tak dlouho, co jsem v videl i facko. Kdyz prijede nekdo z nadrizeneho stupne na prapor na kontrolu, cim myslite, ze dorazi? LRD asi tezko. Jsou to skodovky vsech kategorii bez jakychkoli voj. uprav. Proste seriovky. Dokonce jsem ani nevidel 4x4, jsou to dvojkolky, ackoli nevylucuji, ze si ten haldex nekdo nevydupal. Stalo by zato dohledat, kolik tech civilnich osobaku ACR ma a pak by se mozna nekdo na MO mohl zamyslet a zkusit spojit VR s PCR. Protoze bych se skoro vsadit, ze ty policejni a armadni octavky jsou na chlup stejne - vyjma barvy.

  • skelet
    22:26 06.09.2017

    KOLT: jinak pro to běžné pojíždění bych koupil něco jako je Transportér Syncro nebo Transit 4x4. Osobáky a SUV bych nechal VP.

  • KOLT
    22:18 06.09.2017

    Toyota je natolik globální, že bych ji klidně zařadil mezi evropská auta ;-) Co do dostupnosti ND je na stejné úrovni. A strategicky s tím není problém – v případě konfliktu by na ni náš automobilový průmysl sekal díly jak Baťa cvičky. Na nějaké licence by si nikdo nehrál.
    Poznámka k velikosti není od věci :-)

  • skelet
    22:03 06.09.2017

    ideální pro Evropu? Evropu mírovou nebo Evropu válečnou? :)

  • Rase
    21:57 06.09.2017

    Nj. to je fakt. Jde i o to, že auta se nenakupují na 40 let jako BVP, ale jen na mnohem méně, cca 10 let max, spíš méně (uznávám ale, že mají vydržet dýl než policii). Navíc jde jen o několik miliard, ne desítky.
    ps. hlavně bych vybíral auto ideální pro Evropu. Na mise ať si vojáci kupují co chtějí (tak jako nedávno Toyoty pro speciály). Pokud jsou vojáci s Toyotami spokojení a nebyl by s nimi problém ohledně provozu v ČR, tak proč jich pár stovek nekoupit.

  • skelet
    21:40 06.09.2017

    Rase problémy s ND na Toyotu? To je její velké plus, je všude a zná ji kde jaký afghánský kovář ;)

    jinak výběrovka na tyhle vozy je jednoduché.. co přežije provoz v úhelných dolech přežije i armádu :)

  • Rase
    21:10 06.09.2017

    K té lehké kategorii, koukám co se řeší i jinde, tak hodně zajímavé jsou zmiňovaná Toyota Hilux, nebo spíš Toyota Tundra (!) Poláci řešili, řeší nákup vozidel Ford Ranger. tyto zmíněné vypadají i lépe (bytelněji) než Amarok. jen si nejsem jistý, zda má smysl pořizovat auta mimo Evropu (náhradní díly, a papírování kolem). Menší auta bych ale radši nebral, sice jsou možná až moc "americké" (velké) ale pro vojáka ve výstroji se může prostor jako "pro tlustého Američana" hodit :D

    ps. rekonstrukce osádek a objektů se řeší za nemálo miliard, zatím ale jen řeší. Tak uvidíme snad časem. Hodně mě štve, že se nic nového neví k nové výstroji a mundúrům (je to základ). Pokud jde o ty auta, tak se obávám, že to MO překombinovavá a našlapuje až moc lehce, aby něco náhodou nepokazila. Jak říkám, nejsme jediní, kdo nahrazuje Rovery, Defendery, Mercedesy G, UAZyatd. tohle řeší spousta armád i v okolí.

  • KOLT
    13:28 06.09.2017

    juhelak, k tomu není moc co dodat :-(

  • KOLT
    13:27 06.09.2017

    První kategorie, co jsem popisoval, je možná zbytečně nadhodnocená co do schopností a stačily by na ni úplně obyčejná civilní auta bez nutnosti zvýšeného podvozku a nějaké formy pohonu všech kol. Ale to neznamená, že ta kategorie nemá vůbec smysl. Skutečně jsem slyšel stesky (a nejedny), že se LD používají na ježdění mezi prapory, do skladů, do Prahy, do p.... no prostě zbytečně ;-) Klidně si při cestě na střelnici rozmyslím, jestli si vezmu klíčky od Fábie nebo Amaroku, když to bude znamenat, že pak můžu vystřílet o polovinu víc nábojů (OK, přeháním). Prostě mít nějaká civilní auta na praporu je dle mého jedině rozumné. Ony tam téměř jistě nějaká jsou, jde o to najít optimální počet a správně je využívat.

    Rase: Že tu něco nebylo ještě neznamená, že to nemůžeme poptávat ;-) On Oshkosh má v tuhle chvíli asi plné ruce práce s rozjetím výroby JLTV pro americké ozbrojené složky, čili nějakých 200 vozidel pro jakousi díru v Evropě je mimo jeho aktuální zájem. To ale neznamená, že bychom se nemohli kupříkladu snažit ho získat přes některý z amerických programů prodeje zbraní spojencům. A přiznejme si, že to, jak otestovali JLTV, je vcelku bezkonkurenční. Čili bych si myslel, že to auto bude skutečně na špičkové úrovni. Už jenom kvůli ceně se z něj asi nestane masovka jako bylo HMMWV, nicméně je velmi pravděpodobné, že se časem značně rozšíří. A jelikož Iveca nepotřebujeme nahradit "včera bylo pozdě" (na rozdíl od UAZ), klidně bych si na něj chvíli počkal. Nejlepší by bylo, kdyby se některá z českých firem (CSG se přímo nabízí) zkusila vnutit Oshkoshi jako evropský partner.... ale to už je asi moc velká pohádka.
    Čímž ale neříkám, že Ajban je špatná volba. Asi bude patřit k těm lepším. Jen by se muselo dbát na to, aby neměl dolní limit provozuschopnosti na -19° :-)

  • juhelak
    11:35 06.09.2017

    nákup osobních vozidel případne nakladnich..to není nijak obtížná zakázka..takovéhle za\kázky dělají bežně na urovní krajů nebo okresů kde to zvládá jeden člověk..

    Nechápu co na tom MO dělají..Pokud vidí fotky z cvičení a vydí tam jezdit ty Uazy, V3S a nejstarší Tatry..tak stačí zjistit kolik tehle obstarožních vozidel ještě jezdí a nakoupit jiné v rámci jednoho roku. U tatry mají určitě opce a následné dodávky bez dalších výběrek..z Tatry by ty nákladáky měli sjíždět a rovnou se přesouvat k posádkám.

    To samé nechápu že za ty 4 roky nesáhli k rekonstrukcím posádek atd..stavební zakázky malého rozsahu taky nejsou nic složitého pokud se člověk orientuje..Přáslavice už mohli být dávno opravené a předelané zazemí na západní typ tanku. Stejne tak Vyskov..ty ubytovny a učebny..to je ostuda..přes leto mohli aspoň ty učebny zmodernizovat..to děla kdejaká vesnická základní škola..

  • CerVus
    20:22 05.09.2017

    KOLT: Škodu bych z toho úplně vynechal. Lidé v jejich továrnách mají dost práce i bez zakázek pro MO a ta automobilka nemá vlastně co nabídnout. Normální auta od nich se kupují, takže ubírat počty terénních na úkor dalších "lakovek" nemá smysl. Jediné co koncern nabízí je ten Amarok. To není úplně špatná volba. V armádě slouží i horší pick-upy Ford Ranger a Isuzu D-Max. Horší je, že MO na to vždy hodí boudu místo desky na ložnou plochu. Přitom lidi se tam převážet nedají a zas tolik materiálu ty 4 lidi asi moc často mít nebudou, aby to nepojmula jen ložná plocha.
    Takže tu jsou jen dvě rozumné nabídky a to Jeep nebo Toyota. U J8 se dá volit spousta nástaveb a je to takové drsňácké auto. Otázkou je jaké to auto je co se kvality a spolehlivosti týče v delším časovém spektru. Land Cruiserů je na druhou stranu po světě plno, je to prověřené, spolehlivé auto. Díly se na to seženou všude a má je téměř každá armáda nebo diplomatická mise. Na první pohled se nedá někde venku říci, které je pancéřované a které ne. To je velká výhoda. Máme je už u 601 a teď jsou i v Kábulu a bůh ví kde ještě.

  • skelet
    20:21 05.09.2017

    KOLT: je zbytečné, aby armáda používala Octavii a Amarok vedle sebe. To si může dovolit vojenská policie, ale normální jednotky? Ty mají být připraveny na boj, a ne že budou přemýšlet jestli si dneska vezmou klíčky od Octy nebo Amaroku ;)

  • skelet
    20:18 05.09.2017

    Argonaut: na vývoji Nimr se podílely i firmy z ČR. Zbrojní výroba v ČR není už pár desetiletí a pomalu se vrací. Stejně jako se obnovuje automobilová produkce. Tak prosím tě zanech svého pláče

  • Argonaut.CZ
    19:46 05.09.2017

    Jj, směřujeme ke kolonii se vším všudy mílovými kroky, max. něco smontovat, ale co nejvíce dovézt ze zahraničí. Vzdělané lidi nepotřebujeme, konstrukci nepotřebujeme,... Jenže kolonii není potřeba bránit:)

    Není to primárně o penězích, ale o vůli, která se nějak vytratila a zbrojní nákupy jsou jenom ukázkou.

    I státy naší velikosti jsou schopné slušné vojenské produkce - Švýcaři 8,4milionů, Švédsko 10milionů, Izrael - 8,2 milionů obyvatel, Srbsko 7 milionů. Ale to se musí chtít.

  • Rase
    19:26 05.09.2017

    KOLT:
    v pohodě, jen se snažím vydedukovat, co může chtít VOP CZ nabídnout v kategorii 2 (jak píšeš). V kategorii 3 jsem pro ten Ajban 440A, Hawkei nám nikdo nanabídl (v Polsku ale je) což je dost škoda, JLTV tady taky nebyl a asi je dost velký. Renault atd. mi nepřijdou moc zajímavé (nevidím větší potenciál). Bod 1) a 2) bych sloučil v jeden, právě pod něco univerzálnějšího, za mě ten Amarok, jelikož tento typ aut je běžně vidět na silnici a trochu terénu zvládne a oproti Mercedesu, Jeepu atd. se dá naložit i něco víc. Ale jak zmiňuje Clanek, chce to pořádně vyzkoušet, jestli nemá mouchy. LR a Mercedesům bych se vyhnul, většinou je všude nahrazují novými vozidly

    Argonaut.CZ:
    to si rovnou můžeme vyrábět stíhačky, tanky a všechno. Akorát rozjetí výroby by nás zruinovalo... důvod spolupráce s Araby je ten, že VOP CZ jim už pár let dodává spoustu komponentů a díků, oni jsou spokojení a dohodli se, že my jim helfneme upravit vozidla pro Evropu a NATO a budeme je nabízet ve Střední Evropě. Oni zacvakali nákup licencí (Denel,BAE atd.), sehnali si konstruktéry a vybudovali jim zázemí, i rozjeli výrobu. Mrkni co všechno NIMR nabízí - je to hodně slušné portfólio. Tohle jsou věci, na které my nikdy mít nebudeme (ani vůli a ani finance). tady je vidět, že konstrukci dělali lidi co tomu rozumí, když se koukneš na Vegu, tak jsem radši pro spolupráci s někým z vnějšku. Ať již Nexter, Nimr, BAE, GDELS nebo kdokoliv jiný. alespoň se od nich něco naučíme - smiř se s tím.

  • Argonaut.CZ
    18:33 05.09.2017

    Nějak mi uniká důvod, proč bychom měli brát konstrukci z Arabských emirátů a platit jim licence. Už jenom z tohoto důvodu bych to nebral. Všimněte si, jak původně průmyslový stát, jakým Česká republika od Rakouska Uherska (včetně) byla, technicky upadá...

  • KOLT
    17:47 05.09.2017

    Jestli ono MO/AČR nepotřebuje kategorie spíš čtyři:
    1) Civilní automobil, tj "můžu s tím jezdit mezi posádkami i dojet na střelnici ve VP" – tady stačí cokoliv, co má rozumně úsporný provoz a je schopné projet po nezpevněné cestě. Tedy klidně menší SUV, nebo i něco na způsob Octavia 4x4. Co jsem tak slyšel, používají se často na podobné věci zcela zbytečně LR a UAZy.

    2) Nepancéřovaný terénní automobil pro týl a ježdění po VP – tady bych volil klasický, civilní, maximálně mírně militarizovaný vůz, tj. Toyota Hilux nebo něco takového. Hlavně v téhle kategorii nevymýšlet žádné blbosti a extrabuřty, nebo se nám zoufale prodraží (čili Rase promine, ale NIMR ani Ajban, jakkoliv odlehčené, bych tady rozhodně neviděl moc rád).

    3) Pancéřovaný terénní automobil – v podstatě náhradu za nepříliš osvědčené Iveco LMV.

    4) Speciální vozidla pro S(O)F, pravděpodobně jedno lehké (např. Flyer) a jedno těžké (např. Perun). Ačkoliv ta těžká by se asi dala nahradit nějakou versí pancéřovaného teréňáku, vizte kategorii 3.


    Pokud bych chtěl být co nejvíc "národní", tak:
    1) Škoda Octavia/Karoq, 2) VW Amarok, 3) Ajban, 4) ?něco od VOP? a Perun.
    Pokud bych se víc utrhl ze řetězu:
    1) Subaru Outback/Forester, 2) Mercedes G, 3) Oshkosh JLTV, 4) Flyer a JLTV.

    Hlavně se s tím zbytečně necrcat, jinak budeme UAZy a V3S nahrazovat ještě v 30. letech... :-/

  • Rase
    14:42 05.09.2017

    Jura99:
    to jo, ale umím si spíš představit, že Ajban (10 t) odlehčí pro kategorii 7 až 9 tun a RIV pro kategorii pod 4 tuny (3,5 t) když váží 4 t. Ajban vážící 3,5 tuny si neumím moc představit, to by bylo prakticky nové vozidlo - nevím. Třeba u VOP CZ překvapí. Kdy vůbec má MO vybrat ideální vozidlo ?

  • Jura99
    14:22 05.09.2017

    Rase. V článku se píše "VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ".....tedy nikoliv Nimr RIV.

    Lehký terén ten "týlový" auťák musí umět, aspoň průjezd suchou lesní cestou, takže vyšší světlou výšku. Proto Kodiaky a obecně SUV nebrat.

  • Rase
    14:16 05.09.2017

    Osobně bych byl spíš pro evropskou cestu, tedy Amarok M. Přeci jen v roce 2014 objednala holandská královská armáda 1 667 vozidel Amarok M, mají nahradit postarší vozidla Land Rover a Mercedes G-Wagen. Pokud by tedy MO rovnou objednalo 1 500 vozidel, mohly být za pár let u vojáků. Přijde mi, že MO to až moc řeší, oproti třeba MV atd.

  • Clanek
    14:15 05.09.2017

    S Hiluxem i Amarokem bych byl opatrny, u obou se objevili informace o tom ze se posledni generace pri zatezi / v terenu krouti. U VW problemy s tim nebo onim nejsou uplne ojedinele, ale zda se ze "racionalizace nakladu" postupne dohani i Toyotu. Pokud clovek pristoupi na myslenku, ze do terenu nikdy nepojedou, pak to samozrejme clovek nemusi resit. Pak ale nemusi resit ani ten Amarok a Hilux a vazne postaci temer cokoliv.
    Pokud se u tech vozidel pocita, a podle me by se u armadnich vozidel s tim pocitat melo, pak bych se klidne do hybridu a koupil upraveny civilni stroj, ne ciste vojensky special. MB trida G v armadni uprave atd. se mi pak jevi jako idealni.

  • Charfi
    14:07 05.09.2017

    Rase: pokud se nepletu, tak jeden z požadavků AČR na ty lehký vozidla je i možnost instalace ruzných nástaveb. Dveře a střechu si na tom Nimr RIV představit dokážu, ale aby to mělo vzadu krabicovou nástavbu (např. sanitka), to je s ohledem na velikost toho vozidla dost divoká představa.

    A ještě k těm Iveco LMV a Ajban 440A. Trochu mě překvapuje, že armáda chce těch 80 speciálních vozidel pro chemiky postavit zase na Iveco. Přestože s provozem stávajících LMV nepřevládá úplně spokojenost (výkon motoru, převodovka, vnitřní prostor...) a ještě když se tu chystá tendr na nový vozidla stejný kategorie, kdy bude pravděpodobně vybranej úplně jinej typ, než právě Iveco (ještě tu je možnost v podobě Iveco LMV 2). Někde jsem viděl fotomontáž Ajbanu s tou chemickou nástavbou a přívěsem, takže je vidět, že to minimálně někoho napadlo a určitě by to dávalo smysl. Samozřejmě otázka je, jak složitá/drahá by ta instalace už hotový nástavby na novej podvozek byla.

  • CerVus
    13:28 05.09.2017

    U tech těžších se má armáda držet toho co už má zavedené a u normální služební kategorie v podstatě vyhovují jen Wrangler, Land Cruiser a Amarok. Ideální je ta Toyota, co si budeme povídat.
    Proboha jen nezavádět něco co nikdo v okolí nemá a ani mít nebude.
    Ono hlavně s tou obměnou to nebude tak horké. Sice se pořád píše i o LR, ale ty budou sloužit dokud se nerozpadnou, takže se jen nahradí UAZy a autoparky doplní o nová vozidla. I těch starých je zoufalý nedostatek.
    VOZ si toho hlavně bere trochu moc na bedra. Nejprve ať dělají to co mají a potom ať vymýšlení blbosti.

  • Bernis
    13:28 05.09.2017

    Toyota Hilux jako náhrada UAZ a LRover úplně postačí ...

  • marfolodej
    12:33 05.09.2017

    UAzy a LRovery nahradit budˇ Toyotou Hilux nebo Jeppem J8. Tady se nedá šlápnout vedle.
    A jako težší ty AIBANy 440/450 nebo rači bych si přál to co maj u klokanů: Hawkei

  • Rase
    12:32 05.09.2017

    Takhle vypadá ten Nimr RIV, domyslete si dveře a stříšku :)

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • Rase
    12:30 05.09.2017

    GAVL:
    Ajban nechme zatím spát, těch těžkých vozidel chce armáda výhledově jen 200, což fakt může být cokoliv - klidně i Ajban 440A. Zajímavější bude, co nabídne VOP CZ v lehké, nepancéřované kategorii. Zde se totiž mluví o vozidle odvozeném od lehčího příbuzného Ajbanu, Nimr RIV, který váží o víc jak polovinu míň než Ajban (4 tuny).
    Jde o to, že NIMR RIV by určitě šlo osadit dveřmi, střechou, levnějším motorem, případně nějaký jiný podvozek osadit čumákem z tohoto vozidla. Výsledkem by asi bylo něco ve stylu Hawkei 4x4, což by bylo fajn. Akorát ta váha by musela opravdu hodně klesnout - není ale potřeba pancéřování. Dodám, že v lehké kategorii chce AČR 500 vozidel, výhledově jde ale až o 1 500 lehkých vozidel, což už je hodně slušný počet.
    Mercedes G, JEEP atd. jsou pěkné, ale osobně bych se nebál zmíněné přestavby od VOP CZ, na něco modernějšího. Na ježdění po úřadech by stačil jak Amarok, tak klidně i jen Kodiaq - stejně v tom jezdí vojáci jen v uniformě a po silnici.

  • GAVL
    11:58 05.09.2017

    No nevím zda VW Amarok.
    Jako náhradu za vozidla Land Rover Defender bych spíše volil Jeep Wrangler. Pokud bychom se chtěli plácnout přes kapsu tak Mercedes G.

    Ajban mi přijde jako příbuznej Humvee. Spíš takovej lehkej náklaďák.

    Potřebu většího zatížení bych spíš řešil Wranglery 6x6, případně těch Mercedesů G.

    Pokud budeme mít Ajbany a k tomu něco lehčího a pak něco trochu těžšího, tak naše armáda již nebude nebojeschopná jen počtem jednotek, ale i logisticky.

  • Rase
    11:31 05.09.2017

    Ajban vypadá rozhodně skvěle, ale spíš nahrazuje vozidla Iveco, kterých se právě nakupují další... Amarak M by rozhdoně ostudu neudělal a je u něj dobré, že může mít i ložnou plochu pro náklad.

    Chápu to tak, že VOP CZ chce snížit váhu vozidla Nimr RIV (4 000 Kg) tak, aby se vlezlo do kategorie pod 3,5 tuny. Mě se ten nápad líbí, ale i když sníží hmotnost třeba o tunu, budou muset přidat dveře atd. Už z principu ale bude o hodně dražší než sériové automobily (Amarok atd.), tak je otázkou, kolik chce MO investovat. Plán VOp CZ se mi líbí a RIV je moc pěkný, otázkou je ale cena. Přeci jen Mo chce lehkých vozidel stovky

  • Matesaax
    11:29 05.09.2017

    Ono to s tou výměnou nebude tak horké.V 90 letech bylo v plánu nahradit UAZ novými Land Rovery,ale v reálu UAZ jezdí v menším počtu dodnes.Takže to vidím spíš tak,že u bojových jednotek dostanou nové vozidla a Land Rovery nahradí u týlových jednotek staré UAzy.

  • Jura99
    09:38 05.09.2017

    Nahradit UAZ vozidlem Ajban 440A o hmotnosti 11t bude v nemalé části týlových úkolů těžce nehospodárné. Např. vnější obvod letiště ve Kbelích dnes objíždějí UAZem, který mimochodem stále vypadá jako nový, objíždět to v míru Ajbanem, to je hloupost. Jde o vyšší cenu pořízení, spotřebu PHM, ale i dražší pneu, servis a v neposlední řadě možná prostě neprojede tam, kudy UAZ ano (myšleno rozměry bran, polních cest atd.). V armádě se určitě uživí pár stovek obyčejných terénňáků kategorie VW Amarok.