Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV

Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze Spojených arabských emirátů (SAE). V rámci spolupráce VOP CZ Armádě České republiky a dalším evropským armádám nabízí vozidla produkce NIMR, například typy Ajban 440A a NIMR RIV. V případě objednávky zajistí výrobu vozidel VOP CZ ve svém podniku v Novém Jičíně.

Ajban 440A a NIMR RIV

Společnost NIMR vyrábí celou škálu vozidel — rychlá otevřená vozidla 4×4 NIMR RIV, AJBAN LRSOV, vozidla 4×4 s pancéřovou kabinou Ajban 440A a Ajban 450A, vozidla pro logistické účely řady Hafeet, nebo např. víceúčelová obrněná taktická obrněná vozidla kategorie MRAP JAIS 4×4 a JAIS 6×6.

Otevřená vozidla ocení především speciální a výsadkové jednotky. Ostatní typy poslouží pro transport vojáků, přepravu materiálu, patroly, jako nosiče účelových nástaveb a zbraňových systémů (kulomety, granátomety, nejrůznějších střel, minometů, atd.), pro zdravotníky, atd.

VOP CZ spolupracuje se společností NIMR také pro chystanou obměnu terénních vozidel Land Rover (LR) a UAZ ve výzbroji Armády ČR.

“Chceme nahradit jak vozidla lehká (do 3,5 t) – UAZ, LR, tak i vozidla těžší – nad 3,5 t. Naše vozidla mohou funkčně nahradit veškerá vozidla 4×4 již zavedená v AČR již v současné době, zvažujeme však v některých případech jejich optimalizaci a přizpůsobení pro provoz v Armády ČR, zejména odlehčení (snížení hmotnosti), to pro kategorii pod 3,5 t,” říká Jan Šafařík, vedoucí odboru marketingu z VOP CZ.

Podle Šafaříka jsou vozidla značky NIMR pancéřovaná, a tudíž výrazně těžší než vozidla LR a UAZ, ale to není na škodu, ba právě naopak. Příkladem nechť je masový přechod americké armády od lehkých vozidel Humvee k mnohem těžším a silně pancéřovaným vozidlům JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).

“Z našeho pohledu pozorujeme ve světě trend zvyšování ochrany osádek i o tohoto typu vozidel, tedy výrazně větší podíl pancéřovaných vozidel i v této kategorii, to však nutně vede k navyšování jejich hmotnosti. Je tomu tak i v případě logistických vozidel, jedná se o reakci na typ současných konfliktů a nutnost nasazování těchto vozidel do prostředí, ve kterém hrozí útok pěchotními zbraněmi a nástražnými výbušnými systémy,” říká Šafařík.

Balistická a protiminová ochrana vozidla Ajban 440A byla při ostrých testech zkoušena přímo v České republice, konkrétně ve Vojenském výzkumném ústavu Brno (VVÚ Brno). Při testech vozidlo odolalo ostré střelbě z pěchotních zbraní i výbuchu trhaviny pod vozidlem dle požadavků norem NATO. Šafařík tak zdůrazňuje, že VOP CZ dokáže garantovat kvalitu balistické i protiminové ochrany díky zkouškám u české autorizované zkušebny.

Představení Ajaban 440A

Specifikace vybraných vozidel:

 

Nimr RIV

Ajban 440A

Délka

5250 mm

5600 mm

Šířka

2000 mm

2350 mm

Výška

1850 mm

2350 mm

Rozvor kol

3280 mm

3300 mm

Užitečné zatížení

1500 kg

1200 mm

Celková hmotnost

4000 kg

10 750 kg

Dojezd

1000 km při 120 km/h

700 km při 100 km/h

Osádka

4

2 nebo 4

Průměr otočení

15 m

15,5 m

Balistická a protiminová ochrana

včetně prostoru posádky

podle mise

Provozní teplota

-

-19°C až + 49°C

Transmise

automatická převodovka, 8 rychlostí

automatická převodovka, 6 rychlostí

Brzdy

dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy

dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy

Výkon motoru

225 kW (300 koní)

221 kW (296 koní)

Kroutící moment

600 Nm

1100 Nm

Klíčovou předností nabídky VOP CZ je přenesení kompletní výroby vozidel značky NIMR do České republiky. Již nyní VOP CZ vyrábí svařované korby pro vozidla Ajban.

Samozřejmě klíčové komponenty (motor a převodovka) jsou produkty renomovaných evropských a světových zbrojovek. V ČR kromě finální montáže ale mohou vzniknout všechny “železné” díly nákup dalších komponentů je dán zejména ekonomickou výhodnosti a návratností investic, které jsou s výrobou spojené, zejména: zaškolování vlastních pracovníků, speciální přípravky a zařízení i příprava výrobní infrastruktury.

Samozřejmě vše je otázkou počtu vyráběných vozidel. Při velkém počtu se českým výrobcům vyplatí investovat do drahých výrobních strojů, výrobních/montážních přípravků a dalšího strojního vybavení. Kromě pancéřové korby jsou však již nyní ve vozidlech NIMR z ČR komponenty pohonné soustavy (diferenciály a rozvodovka).

“Vozidla jsou zkonstruovaná s využitím zkušeností designérů velkých zbrojovek, kteří v NIMR pracují a jsou z komponentů renomovaných světových výrobců. Kromě výroby počítáme, že budeme vlastními silami provádět přizpůsobení vozidel pro AČR,” říká Šafařík. Pro Armádu ČR nabízí VOP CZ vozidla více odlehčená a upravená pro provoz v zimních podmínkách.

Jde zejména o úpravy pohonné soustavy pro startování za nízkých teplot (ohřev chladicí kapaliny, ohřev paliva) nebo zvýšení výkonu topení v kabině. Zároveň VOP CZ pracuje na tzv. “NATOizaci” vozidla přizpůsobení vozidla standardům NATO.


Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

V rámci smlouvy VOP CZ může vozidla NIMR přizpůsobovat a vylepšovat. Ve VOP CZ tak mohou vzniknout nejrůznější speciální varianty, včetně nosičů nejrůznějšího vybavení a zbraňových systémů dle požadavků Armády ČR. Vozidla mohou být také přizpůsobena pro speciální síly, logistiku, průzkumné, bojové, ženijní, protivzdušné, protichemické nebo zdravotnické jednotky, ale také pro požadavky velení nebo jako spojovací uzly.

Naprosto klíčovou oblastí je servis a údržba vozidla. V “servisu a opravách” mohu být skryty nejen další náklady v desítkách nebo dokonce stovkách miliónů korun, ale také výrazné bezpečnostní riziko, protože při servisu a opravách je výrazně nežádoucí být závislý na zahraničních kapacitách. Ideálním stavem tedy je, aby nástupce LR a UAZ byly servisovatelné/opravitelné výhradně na českém území za pomocí českých firem.

“VOP CZ počítá s tím, že bude poskytovat servis jak ve vlastních prostorách, tak i přímo u zákazníka. Reagujeme tím na požadavek MO zajištění tzv. „bezpečnosti dodávek“, tj. dosažení maximální kontroly nad dodávkami náhradních dílů a provádění oprav v ČR,” vysvětluje Šafařík s tím, že VOP CZ poskytne všechny služby spojené se zajištěním životního cyklu vozidla.


Prezentace vozidla Ajban 440A

S hladkým servisem a údržbou (a tedy nasaditelností a bojeschopností) vozidla úzce souvisí dostupnost náhradních dílů, resp. nastavení přístupů Armády ČR k logistice.

Jak na dotaz Armádních novin připomíná Šafařík, použité motory ve vozidlech NIMR jsou tzv. duálního užití, tj. jsou používány jak ve vojenských, tak i civilních/komerčních vozidlech. Motory jsou poměrně snadno dostupné, nicméně i jejich výroba trvá v řádu měsíců.

“Z pohledu servisu to nemusí představovat problém, v případě efektivně nastavené logistiky náhradních dílů to vyžaduje uzavírání dlouhodobých servisních smluv a doplnění oprav „ad-hoc“ (tedy až se něco pokazí - pozn. red.) také o preventivní opravy,” vysvětluje problematiku servisu Šafařík.

Jízdní vlastnosti Ajban 440A

Armádní noviny měly v průběhu srpna možnost vozidlo na vlastní kůži otestovat na známé truck-trialové dráze v Mohelnicích. Jezdecký doprovod nám dělal armádní instruktor a řidič Lukáš Kvapil, který se proslavil záchranou italského motorkáře na letošním závode Rallye Dakar.

Ajban 440A; větší foto / VOP CZ

“Byl jsem moc překvapen z jízdních vlastností a přizpůsobení se nerovnostem. Místní trať (Mohelnice - pozn. red.) je vyhlášená a měli jsme možnost vyzkoušet extrémní jízdu. Musím vyzdvihnout kvalitu podvozku, kterou doplňuje výkon motoru a výborná ovladatelnost,” uvedl pro Armádní noviny Kvapil.

VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ. Zajímalo nás, zda lze nějak porovnávat jízdní vlastnosti pancéřovaného Ajban 440A a výrazně lehčích LR a UAZ: “Nemůžu srovnávat nesrovnatelné, ale vozidlo Ajban 440A klame svým vzhledem, protože působí mohutně a neobratně a přitom se chová jako lehký off-road.”

Lukáš Kvapil také podle vlastních slov oceňuje na vozidle kvalitu zpracování, podvozku, brzd a výkonu. “V detailech se poznají hodiny práce a vývoje,” říká Kvapil.

Jak se chová vozidlo v terénu? “Měl jsem to štěstí, že jsem mohl vyzkoušet vozidlo nejenom v našich podmínkách, ale i 7denní extrém v poušti, horách, cross-country. Mám otestováno přes 2000 km a viděl jsem srovnání i s jinými značkami a vozidlo AJBAN 440A obstál na výbornou,” odpovídá na dotaz Armádních novin Kvapil.

Podle Kvapila není také problém zaučení nových vojáků. “Vozidlo se velmi dobře ovládá a pro mě je velmi důležité, že je velmi jednoduché k ovládání. Stačilo 30 min a věděl jsem všechny funkce a dokázal aplikovat v terénu,” uzavírá Kvapil.

Fotogalerie

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion

120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

TEST: Útočná puška CZ BREN 2

Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    12:32 05.09.2017

    Takhle vypadá ten Nimr RIV, domyslete si dveře a stříšku :)

    http://www.palba.cz/album/disp...

    Takhle vypadá ten Nimr RIV, domyslete si dveře a stříšku :)

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • Rase
    12:30 05.09.2017

    GAVL: Ajban nechme zatím spát, těch těžkých vozidel chce armáda výhledově jen 200, což fakt může být cokoliv - klidně i Ajban 440A. Zajímavější bude, co nabídne VOP CZ v lehké, ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL:
    Ajban nechme zatím spát, těch těžkých vozidel chce armáda výhledově jen 200, což fakt může být cokoliv - klidně i Ajban 440A. Zajímavější bude, co nabídne VOP CZ v lehké, nepancéřované kategorii. Zde se totiž mluví o vozidle odvozeném od lehčího příbuzného Ajbanu, Nimr RIV, který váží o víc jak polovinu míň než Ajban (4 tuny).
    Jde o to, že NIMR RIV by určitě šlo osadit dveřmi, střechou, levnějším motorem, případně nějaký jiný podvozek osadit čumákem z tohoto vozidla. Výsledkem by asi bylo něco ve stylu Hawkei 4x4, což by bylo fajn. Akorát ta váha by musela opravdu hodně klesnout - není ale potřeba pancéřování. Dodám, že v lehké kategorii chce AČR 500 vozidel, výhledově jde ale až o 1 500 lehkých vozidel, což už je hodně slušný počet.
    Mercedes G, JEEP atd. jsou pěkné, ale osobně bych se nebál zmíněné přestavby od VOP CZ, na něco modernějšího. Na ježdění po úřadech by stačil jak Amarok, tak klidně i jen Kodiaq - stejně v tom jezdí vojáci jen v uniformě a po silnici.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    11:58 05.09.2017

    No nevím zda VW Amarok. Jako náhradu za vozidla Land Rover Defender bych spíše volil Jeep Wrangler. Pokud bychom se chtěli plácnout přes kapsu tak Mercedes G. Ajban mi přijde ...Zobrazit celý příspěvek

    No nevím zda VW Amarok.
    Jako náhradu za vozidla Land Rover Defender bych spíše volil Jeep Wrangler. Pokud bychom se chtěli plácnout přes kapsu tak Mercedes G.

    Ajban mi přijde jako příbuznej Humvee. Spíš takovej lehkej náklaďák.

    Potřebu většího zatížení bych spíš řešil Wranglery 6x6, případně těch Mercedesů G.

    Pokud budeme mít Ajbany a k tomu něco lehčího a pak něco trochu těžšího, tak naše armáda již nebude nebojeschopná jen počtem jednotek, ale i logisticky.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:31 05.09.2017

    Ajban vypadá rozhodně skvěle, ale spíš nahrazuje vozidla Iveco, kterých se právě nakupují další... Amarak M by rozhdoně ostudu neudělal a je u něj dobré, že může mít i ložnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ajban vypadá rozhodně skvěle, ale spíš nahrazuje vozidla Iveco, kterých se právě nakupují další... Amarak M by rozhdoně ostudu neudělal a je u něj dobré, že může mít i ložnou plochu pro náklad.

    Chápu to tak, že VOP CZ chce snížit váhu vozidla Nimr RIV (4 000 Kg) tak, aby se vlezlo do kategorie pod 3,5 tuny. Mě se ten nápad líbí, ale i když sníží hmotnost třeba o tunu, budou muset přidat dveře atd. Už z principu ale bude o hodně dražší než sériové automobily (Amarok atd.), tak je otázkou, kolik chce MO investovat. Plán VOp CZ se mi líbí a RIV je moc pěkný, otázkou je ale cena. Přeci jen Mo chce lehkých vozidel stovkySkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    11:29 05.09.2017

    Ono to s tou výměnou nebude tak horké.V 90 letech bylo v plánu nahradit UAZ novými Land Rovery,ale v reálu UAZ jezdí v menším počtu dodnes.Takže to vidím spíš tak,že u bojových ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to s tou výměnou nebude tak horké.V 90 letech bylo v plánu nahradit UAZ novými Land Rovery,ale v reálu UAZ jezdí v menším počtu dodnes.Takže to vidím spíš tak,že u bojových jednotek dostanou nové vozidla a Land Rovery nahradí u týlových jednotek staré UAzy.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:38 05.09.2017

    Nahradit UAZ vozidlem Ajban 440A o hmotnosti 11t bude v nemalé části týlových úkolů těžce nehospodárné. Např. vnější obvod letiště ve Kbelích dnes objíždějí UAZem, který mimochodem ...Zobrazit celý příspěvek

    Nahradit UAZ vozidlem Ajban 440A o hmotnosti 11t bude v nemalé části týlových úkolů těžce nehospodárné. Např. vnější obvod letiště ve Kbelích dnes objíždějí UAZem, který mimochodem stále vypadá jako nový, objíždět to v míru Ajbanem, to je hloupost. Jde o vyšší cenu pořízení, spotřebu PHM, ale i dražší pneu, servis a v neposlední řadě možná prostě neprojede tam, kudy UAZ ano (myšleno rozměry bran, polních cest atd.). V armádě se určitě uživí pár stovek obyčejných terénňáků kategorie VW Amarok.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3