Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

 Foto: Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). /  Saab
Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). / Saab

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro bitevní letadla L-159 ALCA a stíhačky JAS-39 Gripen. V plánu akvizic je také nakoupení čtyř izraelských zaměřovacích kontejnerů Litening III pro navádění zmíněných pum. Kontejnery mohou podle potřeby využívat oba typy letadel.

Podle oficiálních pramenů švédského výrobce Saab je JAS-39 Gripen schopen nést pouze zaměřovací kontejner Litening (Low-Altitude Navigation and Targeting Infrared System for Night), resp. nejnovější variantu Litening III. Ostatní západní zaměřovací kontejnery, jako americký Sniper (Sniper XR) nebo francouzský Damocles nedokáže Gripen využívat.

Litening je v každém případě nejrozšířenější letecký zaměřovací kontejner na světě. Podle údajů firmy Rafael kontejner Litening "nelétal" již 1,2 milionu hodin. Své kvality prokázal ve všech posledních konfliktech, včetně Libye, Afghánistánu nebo Iráku. Litening široce použilo izraelské letectvo při útocích na cíle v Gaze, Sýrii nebo Libanonu.

Do dnešních dní se prodalo přes tisíc kusů (dle Deagel.com 1322 kusů) a Litening lze použít na více než 20 typech letadel. Izraelský kontejner před pár lety například úspěšně otestoval český bitevní letoun L-159 ALCA.

Litening v akci. Video se zobrazuje pilotům přímo v pilotní kabině.

Co Litening, resp. nejnovější verze Litening III, umí a jaké je jeho poslání? Litening je zaměřovací, průzkumný a navigační systém. Jeho úkolem je především navádět na stacionární i pohyblivé cíle laserem i satelitem naváděné přesné zbraně.

Dokáže také poskytovat průzkumné, sledovací nebo zpravodajské informace. Své uplatnění najde například při zhodnocování výsledků bombardování.

V případě českých letounů L-159 ALCA a JAS-39 Gripen bude hlavním úkolem navádění přesných pum GBU-12/16 Paveway II (laserem naváděných). Pouzdro Litening je přitom schopno laserem ozářit jak stacionární cíl v podobě budovy nebo bunkru, tak pohybující se cíl, jako je například tank.

Foto: Litening dokáže zaměřit stacionární i pohybující se cíle. / Rafael
Litening dokáže zaměřit pohybující se i stacionární cíle. / Rafael

Pouzdro Litening III měří na délku 2,2 m, při průměru 0,4 m a hmotnosti 208 kg. Hlavními prvky pouzdra je termovizní kamera FLIR (Forward Looking Infra Red), televizní kamera s vysokou rozlišovací schopností a laserový značkovač/zaměřovač cílů.

Termovizní kamera poskytuje obrázek cíle s rozlišením 640×512 px ve dne, v noci i za snížené viditelnosti. Televizní denní kamera pak slouží pro rozpoznávání cílů ve viditelném pásmu elektromagnetického spektra.

Špičkové zařízení má však také svou cenu. Jednotková cena pouzdra je přibližně 1,4 milionu dolarů.

Zdroj: Rafael

Nahlásit chybu v článku


Související články

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Deutschmann
    07:31 26.06.2015

    Nemáte někdo tušení zda byla tato akvizice uskutečněna?
    Popřípadě kdy bude uskutečněna.

    Nemáte někdo tušení zda byla tato akvizice uskutečněna?
    Popřípadě kdy bude uskutečněna.

  • skelet
    17:28 23.02.2015

    Trochu soudnosti? Proč? Su-25 a Su-25K může operovat toliko ve dne A-10A de facto to samé, a až do verze A-10C neměla ani autopilota. L-159 může operovat ve dne i v noci, a ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu soudnosti? Proč?
    Su-25 a Su-25K může operovat toliko ve dne
    A-10A de facto to samé, a až do verze A-10C neměla ani autopilota.
    L-159 může operovat ve dne i v noci, a navíc si terén a cíle obšlápne radiolokátorem, díky kterému pak měla ony cíle dorazit Brimstone. Na nějaký vizuál neměla vůbec čekat.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:19 23.02.2015

    Skelet: "...L-159...měl potencionál mít převahu nad A-10 a Su-25 ve všem krom pancéřování"

    Ale no tak... trochu soudnosti... :)

    Skelet: "...L-159...měl potencionál mít převahu nad A-10 a Su-25 ve všem krom pancéřování"

    Ale no tak... trochu soudnosti... :)

  • Matesaax
    11:07 23.02.2015

    Technicky by to problém nebyl vůbec,např. rumunské Lancery také nosí jak západní,tak východní výzbroj.To samé v Iráku nosili Mig-23 rakety Exocet,či naopak Mirage F1 ruské střely ...Zobrazit celý příspěvek

    Technicky by to problém nebyl vůbec,např. rumunské Lancery také nosí jak západní,tak východní výzbroj.To samé v Iráku nosili Mig-23 rakety Exocet,či naopak Mirage F1 ruské střely Ch-29.
    Nicméně po "odbornících",kteří objednali 72 jednomístných letadel bez jediné spárky opravdu nelze chtít zázraky..Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    09:33 23.02.2015

    Mně už od počátku vrtá hlavou jedna věc a totiž to, že L-159 vlastně vůbec nemůže nést východní výzbroj. Přitom jsme jí měli plné sklady a přinejmenším neřízené střely v ...Zobrazit celý příspěvek

    Mně už od počátku vrtá hlavou jedna věc a totiž to, že L-159 vlastně vůbec nemůže nést východní výzbroj. Přitom jsme jí měli plné sklady a přinejmenším neřízené střely v raketnicích UB-16 a B-20 nebo pumy FAB by šly použít určitě. Uměly to ostatně už Albatrosy. Nebyl by to problém mechanický (závěsníky jsme měli), ani softwarový. Akorát se to asi někomu z manažerů nebo politiků nelíbilo. Nemyslím, že by to byla hloupost konstruktérů.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:13 23.02.2015

    No pravdou je, že by to letadlo mělo alespoň dostat tu šanci selhat v úloze pro kterou bylo vyrobeno. Škoda, že ho nemůžeme vyvézt do Sýrie tam používají na bojové mise l39 takže ...Zobrazit celý příspěvek

    No pravdou je, že by to letadlo mělo alespoň dostat tu šanci selhat v úloze pro kterou bylo vyrobeno. Škoda, že ho nemůžeme vyvézt do Sýrie tam používají na bojové mise l39 takže by si s lepší verzí určitě poradili.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    21:08 22.02.2015

    CerVus: Výzbroj se dá vyřešit, pokud ty letadla bude chtít Irák používat na něco víc. Takže bych to do úvah vůbec netahal. Co se týká bezpečné vzdálenosti. No nevím, to by asi ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Výzbroj se dá vyřešit, pokud ty letadla bude chtít Irák používat na něco víc. Takže bych to do úvah vůbec netahal.
    Co se týká bezpečné vzdálenosti. No nevím, to by asi byly k ničemu všechny bitevní vrtulníky. ALCA nebude zranitelnější. I když to je samozřejmě jiný způsob podpory.

    Pokud IS má dobrou PVO výzbroj, rakety země - vzduch, tak SU-25, Mi-24 budou padat stejně snadno. A kanónem trefit letadlo už není taková sranda. Zapomínáte, že i tyhle zbraně obsluhujou zase Arabové :-).

    Každopádně vše ukáže jedině praxe. A byla by užitečná ať už by L-159 uspěly či vyhořely. Stejně by je čekal šrot.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:03 22.02.2015

    Dip: Podle mě chyba, hrát si u tohohle letadla v případě Iráku na plnohodnotný bitevník. Pro ně to je čistě tréninkové letadlo s tím, že v případě nejvyšší nouze je ho možné použít ...Zobrazit celý příspěvek

    Dip: Podle mě chyba, hrát si u tohohle letadla v případě Iráku na plnohodnotný bitevník. Pro ně to je čistě tréninkové letadlo s tím, že v případě nejvyšší nouze je ho možné použít na nějaký ten nálet v relativně bezpečné oblasti. Arccos má navíc pravdu v tom, že kvalita arabských pilotů byla vždy mizerná tudíž oni potřebují stroj, který jim dá nějakou větší výhodu. Navíc pro boj by bylo třeba letadlo vybavit pořádnými zbraněmi ne jen namontovat podvěsný kanon a neřízené rakety. S takovou na Vás budou pěšáci dole koukat jako na větší hrozbu než ta které čelí tam dole. Tohle letadlo se dá účinně používat jen jako platforma na odpalovaní chytrých zbraní z bezpečného prostoru alá Reaper.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    15:55 22.02.2015

    Jakub Mareš: Už jsme to tu probírali. Jedinou protizemní výbrojí, mimo cvičné, byly doteď jenom kontejnery Plamen. To se týká i neřízené munice. Alcy nosí výcvikový kombinovaný ...Zobrazit celý příspěvek

    Jakub Mareš: Už jsme to tu probírali. Jedinou protizemní výbrojí, mimo cvičné, byly doteď jenom kontejnery Plamen. To se týká i neřízené munice. Alcy nosí výcvikový kombinovaný kontejner s malými cementovými pumami a (tuším) čtyřmi trubkami na neřízené rakety. To je vše a to ještě bych byl opatrný s tím, kolik takových raket u nás bylo.
    Pokud se pletu, budu se plést rád. Kdyžtak mě opravte.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    14:09 22.02.2015

    Arccos: Podle mě bude záležet, jak se k tomu postaví Aero a AČR. Pokud by součástí prodeje nebyl kvalitní výcvik bude to špatný. Ono je taky potřeba vědět, co si s tím strojem lze ...Zobrazit celý příspěvek

    Arccos: Podle mě bude záležet, jak se k tomu postaví Aero a AČR. Pokud by součástí prodeje nebyl kvalitní výcvik bude to špatný. Ono je taky potřeba vědět, co si s tím strojem lze dovolit a na co a jak ho použít.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    13:21 22.02.2015

    Chtěl bych se zeptat, L-159 nahradila bitevníky Su-25. Ale nepamatuju si že by při cvičeních nějak víc podporovala pozemní jednotky. Vím že maj nějaký ty cvičný řízený pumy, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Chtěl bych se zeptat, L-159 nahradila bitevníky Su-25. Ale nepamatuju si že by při cvičeních nějak víc podporovala pozemní jednotky. Vím že maj nějaký ty cvičný řízený pumy, ale neviděl sem je nikdy například s neřízenýma raketama a pod. 90% fotek je ukazuje jenom s protiletadlovou výzbrojí.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    12:58 22.02.2015

    Já už jsem to asi nejmíň jednou psal, ale stejně: Případný bojový provoz L-159 v Iráku jim neudělají dobrou vizitku. Ta letadla vůbec nejsou špatná, ale co je to platné, když se ...Zobrazit celý příspěvek

    Já už jsem to asi nejmíň jednou psal, ale stejně: Případný bojový provoz L-159 v Iráku jim neudělají dobrou vizitku. Ta letadla vůbec nejsou špatná, ale co je to platné, když se dostanou do rukou takových pilotů, jací jsou k dispozici v Iráku. Arabové nikdy nebyli dobří vojáci, natož při zacházení se složitějšími prostředky. Myslím, že by naši instruktoři, co v arabských zemích působili, mohli vyprávět...
    Zkrátka, piloti budou v Iráku sestřelovány a jejich výsledky budou mizerné. Ale sveze se to i na hodnocení nasazených letadel.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:18 22.02.2015

    třeba britský Hawk 100? Což je vlastně to co měla být L-159B. V čumáku Flir, pilot, operátor zbraňových systémů, inteligentní munice, a v době míru pokračovací výcvik. Jinak ...Zobrazit celý příspěvek

    třeba britský Hawk 100? Což je vlastně to co měla být L-159B. V čumáku Flir, pilot, operátor zbraňových systémů, inteligentní munice, a v době míru pokračovací výcvik.
    Jinak Rusové bitevní variantu Jak-130 zamítli kvůli tomu, že mají ve výzbroji kvanta Su-25, které je možno modernizovat.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    11:30 22.02.2015

    Kdyby se 159 do toho Iráku dostala, tak věřím, že by ten projekt ožil a dotáhlo se to. Bude to určitě v zájmu Iráku. Nebo to může být i podmínkou nákupu od Aera. Proto ty letadla ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby se 159 do toho Iráku dostala, tak věřím, že by ten projekt ožil a dotáhlo se to. Bude to určitě v zájmu Iráku. Nebo to může být i podmínkou nákupu od Aera. Proto ty letadla taky můžou stát několikanásobně víc než je Aero odkoupí od armády.

    Ono to chirurgický bombardování z vysoké výšky je sice "fajn", ale pozemní ofenzívu tím asi moc podpořit nejde. Na to zatím má Irák v podstatě jen Mi-24 a Su-25. Apache jim amíci v dohledný době asi neprodají. A co jiného dostupného na tom trhu vlastně je? Možná Jak 130? Pokud mě ovšem paměť neklame, tak pro tenhle účel Jak 130 sami rusové zamítli.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:47 21.02.2015

    Dolet i nosnost jsou dosti sporná věc. L-159 stačí dosti málo .. dokončit integrace výzbroje, tak jak bylo zamýšleno a rázem zde máme letoun nesoucí 2xPLŘS, 4xSDB a 6-9x ...Zobrazit celý příspěvek

    Dolet i nosnost jsou dosti sporná věc.
    L-159 stačí dosti málo .. dokončit integrace výzbroje, tak jak bylo zamýšleno a rázem zde máme letoun nesoucí 2xPLŘS, 4xSDB a 6-9x Brimstone/Hellfire.
    S tupou municí, kterou L-159 má certifikovanou teď bude skutečně na odstřel (ale to i Su-25) a nikdy nevyužije svůj potenciál + inteligentní munice, kterou má certifikovanou je pro lehký bitevník nevhodnáSkrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    17:45 21.02.2015

    Hm, to by mel nekdo politikum vysvetlit, ze se na te 159 a NG muzou pekne napakovat a pak to pujde hned :-D

    Hm, to by mel nekdo politikum vysvetlit, ze se na te 159 a NG muzou pekne napakovat a pak to pujde hned :-D

  • CerVus
    16:48 21.02.2015

    Každopádně teď, když jsme zařízli bojové vrtulníky nadešel čas na to, zapracovat na bojovém využití 159 v úloze podpory pozemních jednotek než je za pár let nahradíme L-39NG.

    Každopádně teď, když jsme zařízli bojové vrtulníky nadešel čas na to, zapracovat na bojovém využití 159 v úloze podpory pozemních jednotek než je za pár let nahradíme L-39NG.

  • CerVus
    16:38 21.02.2015

    a krom doletu a nosnosti

    a krom doletu a nosnosti

  • skelet
    15:52 21.02.2015

    Smyslem L-159 bylo připravit malý, obratný letoun s nízkým IČ vyzařováním a palubními systémy, které umožní útočit na cíle, které jsou chráněny lehkými PLŘS. Proto má Alca radar, ...Zobrazit celý příspěvek

    Smyslem L-159 bylo připravit malý, obratný letoun s nízkým IČ vyzařováním a palubními systémy, které umožní útočit na cíle, které jsou chráněny lehkými PLŘS.
    Proto má Alca radar, proto měla mít Alca od počátku navigačně-střelecký kontejner (tehdy TIALD), proto se od začátku počítalo s Brimstone a Mavericky. L-159 je politicky zaříznutý projekt, který měl potencionál mít převahu nad A-10 a Su-25 ve všem krom pancéřování.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    15:41 21.02.2015

    Alcy by primárne mali ísť do Iraku na výcvik pilotov F-16. Tie môžu bombardovať pozície protivníka z veľkých výšok a pokiaľ ten nevlastní PVO stredného dosahu tak je nedotknuteľná. ...Zobrazit celý příspěvek

    Alcy by primárne mali ísť do Iraku na výcvik pilotov F-16. Tie môžu bombardovať pozície protivníka z veľkých výšok a pokiaľ ten nevlastní PVO stredného dosahu tak je nedotknuteľná.

    Sekundárne sa Alca dá použiť ako bojové lietadlo, ale pancierovanie nieje dostatočné. Nad bojiskom predstavuje "lacný" cieľ aj pre primitívnu PVO ako protilietadlové kanóny. MANPADy sú navyše na bojiskách asymetrických konfliktoch dnes bežnou záležitosťou. Raketa letiaca rýchlosťou 600-700 m/s je nebezpečný protivník a pilot moc šancí na reakciu nemá. Preto by jej potencionálne nasadenie bolo obmedzené.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3