Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

 Foto: Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). /  Saab
Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). / Saab

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro bitevní letadla L-159 ALCA a stíhačky JAS-39 Gripen. V plánu akvizic je také nakoupení čtyř izraelských zaměřovacích kontejnerů Litening III pro navádění zmíněných pum. Kontejnery mohou podle potřeby využívat oba typy letadel.

Podle oficiálních pramenů švédského výrobce Saab je JAS-39 Gripen schopen nést pouze zaměřovací kontejner Litening (Low-Altitude Navigation and Targeting Infrared System for Night), resp. nejnovější variantu Litening III. Ostatní západní zaměřovací kontejnery, jako americký Sniper (Sniper XR) nebo francouzský Damocles nedokáže Gripen využívat.

Litening je v každém případě nejrozšířenější letecký zaměřovací kontejner na světě. Podle údajů firmy Rafael kontejner Litening "nelétal" již 1,2 milionu hodin. Své kvality prokázal ve všech posledních konfliktech, včetně Libye, Afghánistánu nebo Iráku. Litening široce použilo izraelské letectvo při útocích na cíle v Gaze, Sýrii nebo Libanonu.

Do dnešních dní se prodalo přes tisíc kusů (dle Deagel.com 1322 kusů) a Litening lze použít na více než 20 typech letadel. Izraelský kontejner před pár lety například úspěšně otestoval český bitevní letoun L-159 ALCA.

Litening v akci. Video se zobrazuje pilotům přímo v pilotní kabině.

Co Litening, resp. nejnovější verze Litening III, umí a jaké je jeho poslání? Litening je zaměřovací, průzkumný a navigační systém. Jeho úkolem je především navádět na stacionární i pohyblivé cíle laserem i satelitem naváděné přesné zbraně.

Dokáže také poskytovat průzkumné, sledovací nebo zpravodajské informace. Své uplatnění najde například při zhodnocování výsledků bombardování.

V případě českých letounů L-159 ALCA a JAS-39 Gripen bude hlavním úkolem navádění přesných pum GBU-12/16 Paveway II (laserem naváděných). Pouzdro Litening je přitom schopno laserem ozářit jak stacionární cíl v podobě budovy nebo bunkru, tak pohybující se cíl, jako je například tank.

Foto: Litening dokáže zaměřit stacionární i pohybující se cíle. / Rafael
Litening dokáže zaměřit pohybující se i stacionární cíle. / Rafael

Pouzdro Litening III měří na délku 2,2 m, při průměru 0,4 m a hmotnosti 208 kg. Hlavními prvky pouzdra je termovizní kamera FLIR (Forward Looking Infra Red), televizní kamera s vysokou rozlišovací schopností a laserový značkovač/zaměřovač cílů.

Termovizní kamera poskytuje obrázek cíle s rozlišením 640×512 px ve dne, v noci i za snížené viditelnosti. Televizní denní kamera pak slouží pro rozpoznávání cílů ve viditelném pásmu elektromagnetického spektra.

Špičkové zařízení má však také svou cenu. Jednotková cena pouzdra je přibližně 1,4 milionu dolarů.

Zdroj: Rafael

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Deutschmann
    07:31 26.06.2015

    Nemáte někdo tušení zda byla tato akvizice uskutečněna?
    Popřípadě kdy bude uskutečněna.

  • skelet
    17:28 23.02.2015

    Trochu soudnosti? Proč?
    Su-25 a Su-25K může operovat toliko ve dne
    A-10A de facto to samé, a až do verze A-10C neměla ani autopilota.
    L-159 může operovat ve dne i v noci, a navíc si terén a cíle obšlápne radiolokátorem, díky kterému pak měla ony cíle dorazit Brimstone. Na nějaký vizuál neměla vůbec čekat.

  • RiMr71
    12:19 23.02.2015

    Skelet: "...L-159...měl potencionál mít převahu nad A-10 a Su-25 ve všem krom pancéřování"

    Ale no tak... trochu soudnosti... :)

  • Matesaax
    11:07 23.02.2015

    Technicky by to problém nebyl vůbec,např. rumunské Lancery také nosí jak západní,tak východní výzbroj.To samé v Iráku nosili Mig-23 rakety Exocet,či naopak Mirage F1 ruské střely Ch-29.
    Nicméně po "odbornících",kteří objednali 72 jednomístných letadel bez jediné spárky opravdu nelze chtít zázraky..

  • Arccos
    09:33 23.02.2015

    Mně už od počátku vrtá hlavou jedna věc a totiž to, že L-159 vlastně vůbec nemůže nést východní výzbroj. Přitom jsme jí měli plné sklady a přinejmenším neřízené střely v raketnicích UB-16 a B-20 nebo pumy FAB by šly použít určitě. Uměly to ostatně už Albatrosy. Nebyl by to problém mechanický (závěsníky jsme měli), ani softwarový. Akorát se to asi někomu z manažerů nebo politiků nelíbilo. Nemyslím, že by to byla hloupost konstruktérů.

  • CerVus
    09:13 23.02.2015

    No pravdou je, že by to letadlo mělo alespoň dostat tu šanci selhat v úloze pro kterou bylo vyrobeno. Škoda, že ho nemůžeme vyvézt do Sýrie tam používají na bojové mise l39 takže by si s lepší verzí určitě poradili.

  • D.i.p
    21:08 22.02.2015

    CerVus: Výzbroj se dá vyřešit, pokud ty letadla bude chtít Irák používat na něco víc. Takže bych to do úvah vůbec netahal.
    Co se týká bezpečné vzdálenosti. No nevím, to by asi byly k ničemu všechny bitevní vrtulníky. ALCA nebude zranitelnější. I když to je samozřejmě jiný způsob podpory.

    Pokud IS má dobrou PVO výzbroj, rakety země - vzduch, tak SU-25, Mi-24 budou padat stejně snadno. A kanónem trefit letadlo už není taková sranda. Zapomínáte, že i tyhle zbraně obsluhujou zase Arabové :-).

    Každopádně vše ukáže jedině praxe. A byla by užitečná ať už by L-159 uspěly či vyhořely. Stejně by je čekal šrot.

  • CerVus
    16:03 22.02.2015

    Dip: Podle mě chyba, hrát si u tohohle letadla v případě Iráku na plnohodnotný bitevník. Pro ně to je čistě tréninkové letadlo s tím, že v případě nejvyšší nouze je ho možné použít na nějaký ten nálet v relativně bezpečné oblasti. Arccos má navíc pravdu v tom, že kvalita arabských pilotů byla vždy mizerná tudíž oni potřebují stroj, který jim dá nějakou větší výhodu. Navíc pro boj by bylo třeba letadlo vybavit pořádnými zbraněmi ne jen namontovat podvěsný kanon a neřízené rakety. S takovou na Vás budou pěšáci dole koukat jako na větší hrozbu než ta které čelí tam dole. Tohle letadlo se dá účinně používat jen jako platforma na odpalovaní chytrých zbraní z bezpečného prostoru alá Reaper.

  • Arccos
    15:55 22.02.2015

    Jakub Mareš: Už jsme to tu probírali. Jedinou protizemní výbrojí, mimo cvičné, byly doteď jenom kontejnery Plamen. To se týká i neřízené munice. Alcy nosí výcvikový kombinovaný kontejner s malými cementovými pumami a (tuším) čtyřmi trubkami na neřízené rakety. To je vše a to ještě bych byl opatrný s tím, kolik takových raket u nás bylo.
    Pokud se pletu, budu se plést rád. Kdyžtak mě opravte.

  • D.i.p
    14:09 22.02.2015

    Arccos: Podle mě bude záležet, jak se k tomu postaví Aero a AČR. Pokud by součástí prodeje nebyl kvalitní výcvik bude to špatný. Ono je taky potřeba vědět, co si s tím strojem lze dovolit a na co a jak ho použít.

  • Jakub Mareš
    13:21 22.02.2015

    Chtěl bych se zeptat, L-159 nahradila bitevníky Su-25. Ale nepamatuju si že by při cvičeních nějak víc podporovala pozemní jednotky. Vím že maj nějaký ty cvičný řízený pumy, ale neviděl sem je nikdy například s neřízenýma raketama a pod. 90% fotek je ukazuje jenom s protiletadlovou výzbrojí.

  • Arccos
    12:58 22.02.2015

    Já už jsem to asi nejmíň jednou psal, ale stejně: Případný bojový provoz L-159 v Iráku jim neudělají dobrou vizitku. Ta letadla vůbec nejsou špatná, ale co je to platné, když se dostanou do rukou takových pilotů, jací jsou k dispozici v Iráku. Arabové nikdy nebyli dobří vojáci, natož při zacházení se složitějšími prostředky. Myslím, že by naši instruktoři, co v arabských zemích působili, mohli vyprávět...
    Zkrátka, piloti budou v Iráku sestřelovány a jejich výsledky budou mizerné. Ale sveze se to i na hodnocení nasazených letadel.

  • skelet
    12:18 22.02.2015

    třeba britský Hawk 100? Což je vlastně to co měla být L-159B. V čumáku Flir, pilot, operátor zbraňových systémů, inteligentní munice, a v době míru pokračovací výcvik.
    Jinak Rusové bitevní variantu Jak-130 zamítli kvůli tomu, že mají ve výzbroji kvanta Su-25, které je možno modernizovat.

  • D.i.p
    11:30 22.02.2015

    Kdyby se 159 do toho Iráku dostala, tak věřím, že by ten projekt ožil a dotáhlo se to. Bude to určitě v zájmu Iráku. Nebo to může být i podmínkou nákupu od Aera. Proto ty letadla taky můžou stát několikanásobně víc než je Aero odkoupí od armády.

    Ono to chirurgický bombardování z vysoké výšky je sice "fajn", ale pozemní ofenzívu tím asi moc podpořit nejde. Na to zatím má Irák v podstatě jen Mi-24 a Su-25. Apache jim amíci v dohledný době asi neprodají. A co jiného dostupného na tom trhu vlastně je? Možná Jak 130? Pokud mě ovšem paměť neklame, tak pro tenhle účel Jak 130 sami rusové zamítli.

  • skelet
    19:47 21.02.2015

    Dolet i nosnost jsou dosti sporná věc.
    L-159 stačí dosti málo .. dokončit integrace výzbroje, tak jak bylo zamýšleno a rázem zde máme letoun nesoucí 2xPLŘS, 4xSDB a 6-9x Brimstone/Hellfire.
    S tupou municí, kterou L-159 má certifikovanou teď bude skutečně na odstřel (ale to i Su-25) a nikdy nevyužije svůj potenciál + inteligentní munice, kterou má certifikovanou je pro lehký bitevník nevhodná

  • Kozlus
    17:45 21.02.2015

    Hm, to by mel nekdo politikum vysvetlit, ze se na te 159 a NG muzou pekne napakovat a pak to pujde hned :-D

  • CerVus
    16:48 21.02.2015

    Každopádně teď, když jsme zařízli bojové vrtulníky nadešel čas na to, zapracovat na bojovém využití 159 v úloze podpory pozemních jednotek než je za pár let nahradíme L-39NG.

  • CerVus
    16:38 21.02.2015

    a krom doletu a nosnosti

  • skelet
    15:52 21.02.2015

    Smyslem L-159 bylo připravit malý, obratný letoun s nízkým IČ vyzařováním a palubními systémy, které umožní útočit na cíle, které jsou chráněny lehkými PLŘS.
    Proto má Alca radar, proto měla mít Alca od počátku navigačně-střelecký kontejner (tehdy TIALD), proto se od začátku počítalo s Brimstone a Mavericky. L-159 je politicky zaříznutý projekt, který měl potencionál mít převahu nad A-10 a Su-25 ve všem krom pancéřování.

  • Sgt Murphy
    15:41 21.02.2015

    Alcy by primárne mali ísť do Iraku na výcvik pilotov F-16. Tie môžu bombardovať pozície protivníka z veľkých výšok a pokiaľ ten nevlastní PVO stredného dosahu tak je nedotknuteľná.

    Sekundárne sa Alca dá použiť ako bojové lietadlo, ale pancierovanie nieje dostatočné. Nad bojiskom predstavuje "lacný" cieľ aj pre primitívnu PVO ako protilietadlové kanóny. MANPADy sú navyše na bojiskách asymetrických konfliktoch dnes bežnou záležitosťou. Raketa letiaca rýchlosťou 600-700 m/s je nebezpečný protivník a pilot moc šancí na reakciu nemá. Preto by jej potencionálne nasadenie bolo obmedzené.

  • KOLT
    14:12 21.02.2015

    CerVus: Jenže právě proti takovýmto zbraním je dobrá manévrovatelnost docela účinná. A L-159 není zdaleka tak papírová, je stavěná jako bitevník (samozřejmě ne jako A-10 nebo Súčka), takže jisté pancéřování tam je. F-16 stejně jako většina klasických stíhaček je v tomto ohledu papírovější. Spíš by mě zajímalo, jak by se poprala s raketovou PVO, byť převážně ve versi MANPAD.

  • CerVus
    12:19 21.02.2015

    Také jsem toho názoru, že 159 se do Iráku nepodívají. Tlačí se tam Rusko a ti jim jednoduše nabídnou za stejnou cenu mnohem lepší techniku to vše navíc v rámci další zbrojní pomoci. To vše značně protlačované politiky. Amíci jim stejně teď ty F16 dodat nechtějí. Je tam moc velké riziko že budou zničeny na letištích nebo padnou do rukou IS.
    Navíc jak tu hovorka píše, že 159 vyniká v ovladatelnosti v malé výšce. To je v dnešní době k prdu. Stačí se podívat s čím tam jezdí na dodávkách - dvou až čtyřhlavňová protiletadlová děla. Ty by byly pro tak pomalé a papírové letadlo smrtící.

  • juhelak
    12:14 21.02.2015

    Tak na letošek je ohlašen nákup munice za 1,3 mld, tak uvidíme co vsechno koupi. Pokud budou ted vetsinu zakázek kupovat pres agenturu NATO tak to vse pujde celkem rychle, bez stízností a blokování jako u verejnych zakázek. Dneska psali ze koupili 19 minometů od španělu, tak snad se ta vybavenost bude zlepšovat, i kdyz 19 není zrovna moc.

  • Arccos
    11:25 21.02.2015

    Jenom bych chtěl poopravit informace, které jsem nešikovně napsal v předešlém komentáři: Darem jsme dostali Sidewindery, ne AMRAAMy, ty byly normálně zakoupené.

  • hovorka11
    10:12 21.02.2015

    D.i.p:
    Taky mě to nezabezpečení letiště překvapilo. Asi lidský faktor a důkaz trestuhodné nedůslednosti
    Faktem je, že se nám, jako partě jdoucí ze zábavy podařilo přejít letištní plochu pardubického letiště, aniž nás někdo zpozoroval a zastavil- rok cca 1978, kdy sloužilo na provoz MIGů 21.

  • D.i.p
    10:02 21.02.2015

    hovorka: copak, kde vzali techniku, to asi není tak těžký. Spíš mě zaráží, ta jednoduchost, jak se dostali na dostřel a jak tam ty letadla stojí jako na leteckým dni.

  • D.i.p
    09:53 21.02.2015

    Prodej L-159 už taky nepředpokládám. A to z důvodu impotenci Stropnického a Babiše. Absolutně žádná pružnost, jen totální neschopnost a vyhledávání byrokratických překážek (možná i záměrně) je tristní.
    Nechápu, jak někdo nemůže celou dobu vyjednávání nevědět, kam přijdou peníze po prodeji. A pak to kvůli tomu zastavit. A nejhorší na tom je, že to za dva týdny nedokážou vyřešit. Záležitost nanejvýš dvou dnů. Kdybych já takhle prodával, tak se na mně každej vy*ere. To jsem zvědavej, co si vymyslí příště. Možná bude mít pan Stropnický rýmičku.

  • hovorka11
    08:03 21.02.2015

    Myslím, že L 159 i 36 ks zaplacených F16, kterou američané Íráku nedodali (prý je dodají postupně po zácviku) jsou v boji proti ISIL velmi důležité pro svoji obratnost i rychlost v malých výškách.
    Pokud ISIL používá přenosné protiletadlové systémy, tak je bezpečná výška leteckých útoků od 5 000 m výše. Proto bombardování líbyjských vojsk probíhalo především britskými Tornády z výšky okolo 10 000 m.
    Útoky L 159 a F16 by byly velmi účinné, pokud by se útočilo na cíle překvapivě, krátkodobě a neopakované v krátké době na více místech v malých výškách s levnou municí.
    V současné době vzhledem k vývoji situace nepředpokládám prodej L159 do Íráku, protože narušují "rovnováhu sil" mezi plánovaným 3 letým bojem amerických jednotek na území Íráku a Sýrie. Problémem se jeví i zapojení Egypta s Jordánskem do upřímného bombardování pozic ISIL.
    Vývoj tam bude velmi zajímavý. Zatím ISIL vytváří prostor...

    Zajímalo by mě, odkud tito vojáci mají uniformy a techniku na ničení L39:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • CerVus
    16:57 20.02.2015

    No a nejhorší je, že tak tragická situace nebude jen u nás. Stačí si vzpomenout jak pár dní po začátku náletů na Libyi Frantíkům a Britům došla munice a volali na pomoc velkého brášku.

  • Arccos
    16:38 20.02.2015

    Ostatně, když už se tu bavíme o katastrofální situaci ve stavu výzbroje našeho letectva: Stejně hrozné je to se střelami vzduch-vzduch. Několik sidewinderů a něco přes dvacet AMRAAMů, které jsme navíc získali darem (jinak bysme dodnes neměli žádné). To je tak asi na dvacet minut boje.
    Čili podobně jako u L-159 u nás politici a novináři řeší, kolik nás Gripeny stojí nebo kolik jich máme. Přitom je to úplně jedno, protože v případě napadení můžou nepříteli tak akorát předvádět vysokou pilotáž.

  • RiMr71
    13:08 20.02.2015

    Juhelak: "na bombardování IS nebo potencionálních cílů v Libyi je Alca lepší než to co tam líta, protiletecká obrana tam neexistuje"

    ehm ehm...

    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...

    ...mimochodem, poslouchaje ty chlapce s poměrně omezenou slovní zásobou, myslím že koberec sekaček sedmikrásek by jim ten vysněný ráj značně přiblížil...

  • CerVus
    11:22 20.02.2015

    Stejně je to jedno kdo ten kontejner bude mít, když máme naprosto směšné zásoby munice, které stačí na pár (možná že i doslova) vzletů.

  • juhelak
    11:08 20.02.2015

    Mě zas prijde L159 momentalně jako jedinná využitelná podpora pro pěchotu, když dělostřelectvo takřka není a tanků je pár. Nevim jak by si na bojišti vedli, kdyby ti na druhe straně měli třeba sosny, ale je to zatim jedinný, tak proč to nevyuzit. Taky mi přijde, že třeba na bombardování IS nebo potencionálních cílů v Libyi je Alca lepší než to co tam líta, protiletecká obrana tam neexistuje a náklady na provoz a letovou hodinu sou uplně někde jinde.

  • flanker.jirka
    10:14 20.02.2015

    Možná to některé z vás překvapí, ale tyto kontejnery se používají i při misích AA, kamera se zoomem se vždy hodí. Takto je používali i rumunské Migy 21 Lancer. Ve standardním použití pro vyhledávání bodových pozemních cílů je nejlepší mít jen na dvoumístných strojích.

  • liberal shark
    07:50 20.02.2015

    Jsem toho názoru, že L-159A je projekt bez perspektivy. Měli bychom naše zdroje soustředit na Gripeny s perspektivou postupného přechodu na dvě letky JAS-39 E/F v našem vlastnictví. Zatím můžeme budovat zásoby letecké výzbroje a vybavení, jako jsou tyto kontejnery Litening III. Cílem je výcvik pilotů a postupné budování schopností, umožňujících skutečně univerzální využití letectva.

  • CerVus
    21:49 19.02.2015

    Charlie: no právě, že nemůžeme. Řešilo se to při konfliktu v Libyi. Pro případné nasazení byla nutnost povolení od Švédů. Ty letadla nám nepatří, takže si s nimi nemůžeme dělat co se nám umane, ale pouze to co je povolené ve smlouvě o jejich užívání. Když si v půjčovně půjčíte sportovní auto také si s ním nemůžete jet závodit na okruh. To je smluvně ošetřené a za porušení následují tvrdé postihy. U Gripenů to je stejné.

  • Charlie
    20:32 19.02.2015

    CerVus: kde berete to "švédové nám nepovolí to a to"? Pokud vím, tak ty letouny můžeme nasazovat kde chceme a největší překážkou v nějaké dlouhodobější operaci je jejich nízký počet (Baltic policing a Island napne možnosti vždycky na hranu a musí se s těmito akcemi plánovat, aby byl dostatek letounů jak pro ně, tak pro NATINADS).

    Pokud jde o výzbroj L-159, určitě má Sidewindery a Mavericky, stejně jako absolvovala cvičné odhozy Pavewayů (svého času bylo někde na netu pěkné video s útokem dvěma pumami v těsném rozestupu na jeden cíl) a mám takový pocit, že ty odhozy byly i s podvěšeným kontejnerem, který nám tehdy někdo zapůjčil kvůli certifikacím. Stejně tak má nejspíš provedenu integraci klasických železňáků a neřízených Hyder. To že se pak nic nenakoupilo je druhá věc.

    Co se týká Mavericků, nevím jak sme na tom s ostrou municí, ale určitě se konaly cvičné střelby a byl tu návrh na pořízení Béček z přebytků, více v odkazech:

    https://www.youtube.com/watch?...

    http://forum.valka.cz/viewtopi...

  • Arccos
    19:56 19.02.2015

    Kromě kdysi provedených zkoušek o střelách Maverick v naší výzbroji nevím. GBU máme pouze ve cvičné verzi a v počtu několika kusů.

  • Torong
    19:51 19.02.2015

    Arccos: Odkud máte, že Alca může použít pouze plamen? Pokud vím, tak v repertoáru Alcy, jsou GBU a maveric. Minimálně s mavericky se cvičí...

  • Matesaax
    16:14 19.02.2015

    Prostě padlo rozhodnutí,že ted se bude Gripen používat i jako úderný stroj,tak se bude ve velkém nakupovat,co na tom,že specializovaný bitevník tu létá bez povšimnutí 15 let bez jakékoliv výbavy.

  • Arccos
    16:02 19.02.2015

    Ostatně, čtyři kontejnery... to není zrovna moc.

  • Arccos
    16:01 19.02.2015

    Že by to mělo jít primárně na L-159, stejně jako nově pořizovaná výzbroj, zní tak logicky, že to snad naše armáda ani nemůže udělat. :)
    Teď vážně: Už před deseti lety bylo pozdě. Nadělalo se tyjátrů kvůli počtu L-159 a přitom se za celou dobu pro tento letoun nenakoupila výzbroj ani výstroj. Jedinou výzbrojí L-159 byly až doteď jenom kontejnery Plamen. Čili to letadlo mělo bojové možnosti na úrovni druhé světové války...

  • CerVus
    15:59 19.02.2015

    Jo také tak nějak věřím, že je po vypršení pronájmu už odkoupíme a lehce navýšíme stavy pronájmem nových.

  • Matesaax
    15:52 19.02.2015

    Myslím,že Gripeny stejně nakonec dolétají u nás,Švédové by stejně nevěděli co s nima.Už nyní mají uloženo více než 60 strojů,i když většinou prvních verzí a za pár let jejich letouny verzí C/D také skončí a nahradí je nové Gripeny NG.

  • CerVus
    15:46 19.02.2015

    Ty kontejnery by se měly spíše primárně dát na Alcy. Gripen má hlídat oblohu a zajišťovat krytí, zatímco bitevníky provádět bombardování. Na nějaké útoky neřízenými raketami nebo palubními zbraněmi to letadlo nemá pancéřování ani rychlost, zato na používání přesné munice z bezpečné vzdálenosti by se používat už úspěšně dalo.
    Stejně nám Švédi nějaké to nasazení v "horkých" oblastech nikdy nepovolí. Ve smlouvě je pouze ochrana vzdušného prostoru ČR a Pobaltí. Leda že by se to při prodloužení pronájmu změnilo. Přeci jen jim už budeme vracet olétané stíhačky tak už by nemuseli být tak hákliví popřípadě by nám při zničení naúčtovali plnou cenu.

  • Matesaax
    15:30 19.02.2015

    CerVus:Máte pravdu, nicméně současný nákup 4 kontejnerů Litening je prioritně určen pro letouny Gripen,jestli se budou používat i na L-159 není vůbec jisté.To samé pořízení Systému LINK 16 je plánováno pouze pro Gripen.Prostě před lety se s velkou slávou zavedl do výzbroje domácí bitevní letoun a dnes,kdy se letouny pomalu blíží k polovině živostnosti nejsou schopny plného bojového nasazení.

  • CerVus
    15:01 19.02.2015

    Souhlasím, že minimálně Alcy měly mít ten kontejner už dávno. Dávat jim ho teď, 16 let od zavedení do výzbroje je už krapet pozdě.

  • Deutschmann
    14:45 19.02.2015

    Je tu někdo znalý kdo by byl schopen říci jak dlouho trvá tento kontejner nainstalovat na letoun?
    10 minut, 20 minut, hodinu.
    Si to trochu představuji jako hurvínek válku, ale podle mě stačí mechanická montáž, propojit konektory + na displeji zkontrolovat funkci.

  • liberal shark
    14:39 19.02.2015

    Takové základní vybaveni - včera bylo pozdě !

  • RiMr71
    14:14 19.02.2015

    "Podle údajů firmy Rafael kontejner Litening "nelétal" již 1,2 milionu hodin"

    ...no tak tím by se snad výrobce nechválil, ne? :)