Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

 Foto: Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). /  Saab
Švédský Gripen se zaměřovacím pouzdrem Litening (na středovém závěsníku v popředí). / Saab

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro bitevní letadla L-159 ALCA a stíhačky JAS-39 Gripen. V plánu akvizic je také nakoupení čtyř izraelských zaměřovacích kontejnerů Litening III pro navádění zmíněných pum. Kontejnery mohou podle potřeby využívat oba typy letadel.

Podle oficiálních pramenů švédského výrobce Saab je JAS-39 Gripen schopen nést pouze zaměřovací kontejner Litening (Low-Altitude Navigation and Targeting Infrared System for Night), resp. nejnovější variantu Litening III. Ostatní západní zaměřovací kontejnery, jako americký Sniper (Sniper XR) nebo francouzský Damocles nedokáže Gripen využívat.

Litening je v každém případě nejrozšířenější letecký zaměřovací kontejner na světě. Podle údajů firmy Rafael kontejner Litening "nelétal" již 1,2 milionu hodin. Své kvality prokázal ve všech posledních konfliktech, včetně Libye, Afghánistánu nebo Iráku. Litening široce použilo izraelské letectvo při útocích na cíle v Gaze, Sýrii nebo Libanonu.

Do dnešních dní se prodalo přes tisíc kusů (dle Deagel.com 1322 kusů) a Litening lze použít na více než 20 typech letadel. Izraelský kontejner před pár lety například úspěšně otestoval český bitevní letoun L-159 ALCA.

Litening v akci. Video se zobrazuje pilotům přímo v pilotní kabině.

Co Litening, resp. nejnovější verze Litening III, umí a jaké je jeho poslání? Litening je zaměřovací, průzkumný a navigační systém. Jeho úkolem je především navádět na stacionární i pohyblivé cíle laserem i satelitem naváděné přesné zbraně.

Dokáže také poskytovat průzkumné, sledovací nebo zpravodajské informace. Své uplatnění najde například při zhodnocování výsledků bombardování.

V případě českých letounů L-159 ALCA a JAS-39 Gripen bude hlavním úkolem navádění přesných pum GBU-12/16 Paveway II (laserem naváděných). Pouzdro Litening je přitom schopno laserem ozářit jak stacionární cíl v podobě budovy nebo bunkru, tak pohybující se cíl, jako je například tank.

Foto: Litening dokáže zaměřit stacionární i pohybující se cíle. / Rafael
Litening dokáže zaměřit pohybující se i stacionární cíle. / Rafael

Pouzdro Litening III měří na délku 2,2 m, při průměru 0,4 m a hmotnosti 208 kg. Hlavními prvky pouzdra je termovizní kamera FLIR (Forward Looking Infra Red), televizní kamera s vysokou rozlišovací schopností a laserový značkovač/zaměřovač cílů.

Termovizní kamera poskytuje obrázek cíle s rozlišením 640×512 px ve dne, v noci i za snížené viditelnosti. Televizní denní kamera pak slouží pro rozpoznávání cílů ve viditelném pásmu elektromagnetického spektra.

Špičkové zařízení má však také svou cenu. Jednotková cena pouzdra je přibližně 1,4 milionu dolarů.

Zdroj: Rafael

Nahlásit chybu v článku


Související články

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Arccos
    16:02 19.02.2015

    Ostatně, čtyři kontejnery... to není zrovna moc.

    Ostatně, čtyři kontejnery... to není zrovna moc.

  • Arccos
    16:01 19.02.2015

    Že by to mělo jít primárně na L-159, stejně jako nově pořizovaná výzbroj, zní tak logicky, že to snad naše armáda ani nemůže udělat. :) Teď vážně: Už před deseti lety bylo pozdě. ...Zobrazit celý příspěvek

    Že by to mělo jít primárně na L-159, stejně jako nově pořizovaná výzbroj, zní tak logicky, že to snad naše armáda ani nemůže udělat. :)
    Teď vážně: Už před deseti lety bylo pozdě. Nadělalo se tyjátrů kvůli počtu L-159 a přitom se za celou dobu pro tento letoun nenakoupila výzbroj ani výstroj. Jedinou výzbrojí L-159 byly až doteď jenom kontejnery Plamen. Čili to letadlo mělo bojové možnosti na úrovni druhé světové války...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:59 19.02.2015

    Jo také tak nějak věřím, že je po vypršení pronájmu už odkoupíme a lehce navýšíme stavy pronájmem nových.

    Jo také tak nějak věřím, že je po vypršení pronájmu už odkoupíme a lehce navýšíme stavy pronájmem nových.

  • Matesaax
    15:52 19.02.2015

    Myslím,že Gripeny stejně nakonec dolétají u nás,Švédové by stejně nevěděli co s nima.Už nyní mají uloženo více než 60 strojů,i když většinou prvních verzí a za pár let jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím,že Gripeny stejně nakonec dolétají u nás,Švédové by stejně nevěděli co s nima.Už nyní mají uloženo více než 60 strojů,i když většinou prvních verzí a za pár let jejich letouny verzí C/D také skončí a nahradí je nové Gripeny NG.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:46 19.02.2015

    Ty kontejnery by se měly spíše primárně dát na Alcy. Gripen má hlídat oblohu a zajišťovat krytí, zatímco bitevníky provádět bombardování. Na nějaké útoky neřízenými raketami nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty kontejnery by se měly spíše primárně dát na Alcy. Gripen má hlídat oblohu a zajišťovat krytí, zatímco bitevníky provádět bombardování. Na nějaké útoky neřízenými raketami nebo palubními zbraněmi to letadlo nemá pancéřování ani rychlost, zato na používání přesné munice z bezpečné vzdálenosti by se používat už úspěšně dalo.
    Stejně nám Švédi nějaké to nasazení v "horkých" oblastech nikdy nepovolí. Ve smlouvě je pouze ochrana vzdušného prostoru ČR a Pobaltí. Leda že by se to při prodloužení pronájmu změnilo. Přeci jen jim už budeme vracet olétané stíhačky tak už by nemuseli být tak hákliví popřípadě by nám při zničení naúčtovali plnou cenu.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    15:30 19.02.2015

    CerVus:Máte pravdu, nicméně současný nákup 4 kontejnerů Litening je prioritně určen pro letouny Gripen,jestli se budou používat i na L-159 není vůbec jisté.To samé pořízení Systému ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus:Máte pravdu, nicméně současný nákup 4 kontejnerů Litening je prioritně určen pro letouny Gripen,jestli se budou používat i na L-159 není vůbec jisté.To samé pořízení Systému LINK 16 je plánováno pouze pro Gripen.Prostě před lety se s velkou slávou zavedl do výzbroje domácí bitevní letoun a dnes,kdy se letouny pomalu blíží k polovině živostnosti nejsou schopny plného bojového nasazení.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:01 19.02.2015

    Souhlasím, že minimálně Alcy měly mít ten kontejner už dávno. Dávat jim ho teď, 16 let od zavedení do výzbroje je už krapet pozdě.

    Souhlasím, že minimálně Alcy měly mít ten kontejner už dávno. Dávat jim ho teď, 16 let od zavedení do výzbroje je už krapet pozdě.

  • Deutschmann
    14:45 19.02.2015

    Je tu někdo znalý kdo by byl schopen říci jak dlouho trvá tento kontejner nainstalovat na letoun? 10 minut, 20 minut, hodinu. Si to trochu představuji jako hurvínek válku, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Je tu někdo znalý kdo by byl schopen říci jak dlouho trvá tento kontejner nainstalovat na letoun?
    10 minut, 20 minut, hodinu.
    Si to trochu představuji jako hurvínek válku, ale podle mě stačí mechanická montáž, propojit konektory + na displeji zkontrolovat funkci.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    14:39 19.02.2015

    Takové základní vybaveni - včera bylo pozdě !

    Takové základní vybaveni - včera bylo pozdě !

  • RiMr71
    14:14 19.02.2015

    "Podle údajů firmy Rafael kontejner Litening "nelétal" již 1,2 milionu hodin"

    ...no tak tím by se snad výrobce nechválil, ne? :)

    "Podle údajů firmy Rafael kontejner Litening "nelétal" již 1,2 milionu hodin"

    ...no tak tím by se snad výrobce nechválil, ne? :)

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3