Západní páni prý určují cíle, na které Ukrajina útočí

-
8. 12. 2022
-
34 komentářů
-
Kristián Chalupa
Spojené státy a Severoatlantická aliance se přímo účastní války na Ukrajině, protože dodávají Kyjevu zbraně, konstatoval podle agentury TASS ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov ve čtvrtek 1. prosince 2022 na tiskové konferenci týkající se bezpečnosti. Z jeho vyjádření dále kromě jiného vyplynulo, že Západ měl reálnou možnost odvrátit konflikt na Ukrajině, ale nehleděl na ruské zájmy.
Šéf ruské diplomacie Lavrov, který je od zahájení ruské agrese proti Ukrajině pravděpodobně tou nejviditelnější tváří Putinovy východní říše, měl podle agentury RIA prohlásit, že dřívější vztahy Ruska se Západem se již neobnoví. „Vyřazujeme z provozu energetické objekty na Ukrajině, které vám (Západu) umožňují dodávat Ukrajině smrtící zbraně sloužící k zabíjení Rusů, takže nemá cenu říkat, že se USA a NATO neúčastní této války,“ prohlásil Lavrov. Použil přitom přímo slovo válka, přestože Rusko dosud konflikt na Ukrajině označovalo spojením „speciální vojenská operace“.
Uvedl rovněž, že ve většině případů určují cíle, na něž Ukrajina útočí, její západní „páni“. „Až jednou naši západní sousedé, protože se sousedstvím se nedá nic dělat, a naši bývalí partneři budou mít zájem na obnově spolupráce ohledně evropské bezpečnosti, tak žádná obnova nebude,“ řekl Lavrov. Šéf ruské diplomacie uspořádal konferenci o bezpečnostních otázkách ve stejný den, kdy v polské Lodži mělo začít jednání ministrů zahraničí členských zemí OBSE, jehož se zúčastnil i ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský. Polsko minulý měsíc odmítlo vydat ministru Lavrovovi vízum, protože se na něj vztahují sankce Evropské unie. Rusko tak může zastupovat pouze stálý představitel Ruské federace u OBSE, tedy velvyslanec.
Severoatlantická aliance podle Lavrova přináší destrukci
Podle vyjádření Lavrova je OBSE zcela v područí Západu, ztrácí na důležitosti a bezpečnost v Evropě se drobí. „Západ dělá přesně to, čemu se založením OBSE snažil předejít. Kope příkopy, které rozdělují. Kde se kope, může být někdo pohřben,“ prohlásil výhružně. Rusko přitom patří stejně jako například Ukrajina nebo USA mezi členské země této bezpečnostní organizace. Lavrov navíc vznesl i další četné výtky proti Severoatlantické alianci, která podle něj přináší destrukci a utrpení. Západ měl podle Lavrova možnost odvrátit ruskou invazi na Ukrajinu, ale nenaslouchal Moskvě, která požadovala mimo jiné záruky, že se NATO nebude v budoucnu rozšiřovat o další země východní Evropy.
Při svých vystoupeních je Sergej Lavrov vždy velmi zachmuřený. Přidáme-li ke způsobu vyjadřování a k výrazu tváře ještě jeho robustní postavu, působí jako osoba, která někomu může i nahnat strach. Lavrov se zcela výjimečně dokáže i usmát, například když se fotí se svou půvabnou dcerou Jekatěrinou či s manželkou bývalého amerického prezidenta Hillary Clintonovou.
Dnes dvaasedmdesátiletý moskevský rodák s bohatou diplomatickou praxí byl prezidentem Putinem do funkce šéfa zahraniční politiky jmenován již v roce 2004. Sergej Lavrov počátkem prosince poprvé veřejně označil invazi na Ukrajinu za válku. Na tiskové konferenci v Moskvě prohlásil, že Rusko šlo proti Ukrajině do války a Západ se na této válce přímo podílí. Oficiální rétorika se do té doby slovu válka vyhýbala.
Měsíce před napadením Ukrajiny Rusko opakovalo, že požaduje od NATO a USA garance pro svou vlastní bezpečnost. Mimo jiné chtělo zaručit, že Ukrajině nebo Gruzii nebude umožněno vstoupit do NATO, a domáhalo se i stažení Severoatlantické aliance z východní a střední Evropy, tedy i včetně České republiky. Tyto ruské požadavky byly podle západních představitelů nereálné. Byl to právě Lavrov, kdo podle agentury Reuters obvinil Západ rovněž z pokusů vtáhnout Indii do protiruské a protičínské aliance a vyvolat tak napětí v Jihočínském moři.
Hlavní tváře oficiální ruské propagandy
Na rozdíl od ruského prezidenta Vladimíra Putina, který se drží víceméně v pozadí a k dění se veřejně příliš často nevyjadřuje, vystupuje ukrajinská hlava státu Volodymyr Zelenskyj aktivně. Promlouvá v médiích, přijímá zahraniční politiky, navštěvuje různá místa na Ukrajině, kde debatuje s lidmi. Jeho ruský protějšek je spíše ukrytý a na veřejnosti se objevuje poměrně zřídka.
K hlavním tvářím ruské propagandy patří kremelský mluvčí Dmitrij Peskov, který se narodil v říjnu 1967 v Moskvě do rodiny sovětského diplomata. To samo o sobě znamenalo dobrou výchozí pozici vzhledem k budoucí kariéře. Jeho otec působil jako diplomat v Pákistánu. Díky rodinnému zázemí mladý Peskov absolvoval prestižní Moskevskou státní univerzitu se zaměřením na asijské a africké země. V roce 1990 nastoupil na pozici administrativního asistenta velvyslanectví v Ankaře.
Rychle se osvědčil a postupně získal funkci prvního tajemníka ambasády. Jeho současná pozice mluvčího Kremlu započala v roce 2000, kdy nastoupil do Tiskové služby ruského prezidenta. Zde se vypracoval až na post prvního náměstka, přičemž jeho kariérou neotřáslo ani funkční období prezidenta Dmitrije Medveděva, který Putinovi posloužil jako užitečná loutka v čele státu. Po Putinově návratu do prezidentské funkce se pak Peskov stal významným mužem, který tlumočí prezidentovy názory navenek pro širokou veřejnost.
Ačkoliv se od mluvčího hlavy státu, a navíc jaderné velmoci, očekává jistá míra kultivovanosti, jak je to běžné v západních demokratických zemích, Peskov se nebojí i značně pobuřujících prohlášení, která odpovídají putinovskému vidění světa. Z jeho úst mimo jiné zaznělo, že „protestující, kteří zaútočili na pořádkové síly policie, by měli mít játra rozmazaná po asfaltu.“
Nejedná se ovšem zdaleka o Peskovovův ojedinělý „úlet“. Vyjádřil se rovněž, že speciální vojenská operace na Ukrajině je způsob, jak zabránit třetí světové válce. A jak by podle jeho názoru mohl světový konflikt vzniknout? Například tak, že by si Ukrajina chtěla vzít zpět anektovaný Krym. Navíc měl prohlásit, že vysoce postavené osoby Spojených státech a v EU provokují Rusko k dobytí velkých měst Ukrajiny s cílem svalit na ně odpovědnost za smrt mírumilovných občanů.
Zacharovová vystupuje na rozdíl od Peskova zdánlivě méně agresivně
Další nepřehlédnutelnou tváří nynější ruské propagandy je šestačtyřicetiletá Marija Zacharovová, která od srpna 2015 působí ve funkci mluvčí ruského ministerstva zahraničních věcí. Za povšimnutí určitě stojí i to, že pozice vedoucí tiskového oddělení jmenovaného ministerstva se ujala jako vůbec první žena. Do tiskového oddělení nastoupila v roce 2003, později pracovala i jako tisková specialistka stálé mise Ruska při OSN v New Yorku. Zacharovová vystudovala žurnalistiku na respektovaném Moskevském státním institutu mezinárodních studií (MGIMO). Na rozdíl od kolegy Peskova vystupuje Zacharovová na první pohled o něco méně agresivně.
Nicméně i její jazyk bývá někdy velmi svérázný. Například v květnu 2022 vzbudila pozornost veřejnosti, když mj. prohlásila, že světoznámý román George Orwella 1984 nepopisuje hrozbu totality, ale liberalismu, a že obsah knihy je namířený proti Západu, a „nebyl o Sovětském svazu, nebyl o nás“.
Oproti Peskovovi má přece jen výhodu – od ženy, která vypadá dosti reprezentativně, se dají vyslechnout i příkřejší výroky. Marija Zacharovová dovede překvapit i jinak. Na jedné z tiskových konferencí vystoupila s mírně nepřítomným výrazem. Hovořila přitom o boršči jako o kulturní krádeži, prý se o něj Ukrajinci nechtějí podělit s ostatními národy, a neobvykle gestikulovala. Zlé jazyky pak tvrdily, že byla opilá. Na pozdějším setkání s novináři mluvčí pronesla dost nesouvislý projev na adresu Ukrajiny a Ukrajinců. Opět v proslovu figuroval boršč: „A jak jsem řekla, jako první se zaměřili na vše, co se týkalo etnicity, co se týkalo kultury. Dokonce kuchařky, i ty. Protože se nemohli podělit o boršč, bylo to nemožné. Měl patřit jen jednomu, jedné zemi, jedné národnosti. Nepřipouštěli, že by ho každá hospodyňka mohla vařit podle svého. Nechtěli přistoupit ke kompromisu. O tom je řeč. O xenofobii, nacismu, extremismu ve všech jeho podobách,“ vyjádřila se Zacharovová poměrně zmateně. Zdá se, že obhájci Putinovy agrese už neví, s jakými prapodivnými argumenty přijít.
Brněnský publicista a spisovatel Luděk Navara připomíná, že každý, kdo slouží ruské propagandě, slouží tomuto režimu a podílí se na něm, nese svůj díl odpovědnosti. „V případě mluvčích na takových postech jde o odpovědnost nemalou. Což je třeba předřadit před jakékoliv profesní hodnocení. Přemýšlet o kvalitě práce tiskového mluvčího v tomto dramatickém kontextu prakticky pozbývá smyslu. Protože čím lépe si takový mluvčí vede, tím více přispívá k udržení zločinného režimu jako takového,“ uvedl Navara pro AN. Dodal, že postoj k oběma ruským mluvčím ze strany civilizovaného světa je vyjádřen tím, že se sami ocitli na sankčních seznamech.
Některá ruská média mají ale i přívětivější tvář
Kromě působení hlavních hlasatelů Putinova režimu v oficiálních sdělovacích prostředcích ruská propaganda šíří teze o prohnilosti západní společnosti, která je v absolutním rozkladu díky vlivu různých úpadkových teorií a myšlenek a která je založena jen na penězích a materialismu, prostřednictvím sociálních sítí a dezinformačních webů. Proti Západu staví vlastní obraz Ruska coby tradiční země, kde „svět je ještě v pořádku“.
To vše pod bedlivým dohledem osvíceného vůdce, který je sám neomylný a který by jedině udělal se zkorumpovanými politiky ze Západu „krátký proces“. Obraz je to svým způsobem idylický, ale přitom totálně vzdálený realitě, protože i samotným ruským občanům musí být převážně jasné, že Rusko v pořádku není. Lidé mimo Rusko se od očitých svědků, ale v dnešní době hlavně díky veřejným sdělovacím prostředkům a internetu dovídají, že nespokojenost místního obyvatelstva, zejména po invazi na Ukrajinu, narůstá.
V Rusku působí v mimořádně ztížených podmínkách některá média, která nešíří dezinformace a snaží se své čtenáře, a tedy i celý svět, informovat objektivně. Před necelými třiceti lety spolufinancoval nositel Nobelovy ceny míru, někdejší sovětský vůdce Michail Gorbačov vznik prestižních ruských novin Novaja gazeta. Další nobelista, Dmitrij Muratov, je jako šéfredaktor řídil až do vynucené likvidace letos na podzim. Novaja gazeta dnes v Rusku již nesmí vycházet. Část redaktorů v čele s Muratovem svou vlast přesto odmítá opustit. Někteří další novináři se zatím přesunuli do lotyšské metropole Rigy, aby tam založili vlastní internetový deník s názvem Новая газета Европа (Novaja gazeta Evropa). A právě aktivní působení podobných médií, byť v mimořádně těžkých podmínkách, je příslibem, že Rusko nebude stále vnímáno jen jako nepřátelská, agresivní a dezinformační mocnost.
Není určitě od věci připomenout, že současná ruská propaganda, zaměřená zejména na stále nespokojenější ruské publikum, připomíná propagandistické masáže z „normalizačního“ Československa. Autor tohoto textu si dobře vybavuje hysterii komunistů, když populární zpěvák Waldemar Matuška požádal se svou ženou Olgou počátkem září 1986 o politický azyl v USA. O dva dny později, 4. září, vyšel v deníku ústředního výboru KSČ Rudé právo „slavný“ komentář Václava Doležala, který nesl název Morální pád jednoho zpěváka (Kristián Chalupa: Kouzlo komunikace, Sursum, 2021).
Komunistický propagandista se v něm pokoušel u čtenářů vyvolat averzi k populárnímu umělci, který měl být vzápětí zcela zapomenut. To se ale totalitnímu režimu nepodařilo a Matuška i s manželkou byli na svém prvním koncertu ve zcela vyprodané pražské Lucerně počátkem roku 1990 bouřlivě přivítáni nadšeným obecenstvem všech věkových kategorií.
Doufejme jen, že jako v případě někdejších československých propagandistů skončí co nejdříve i hrubá manipulace veřejného mínění v Rusku. Lavrov, Peskov, Zacharovová a další se v duchu Putinových agresivních cílů mohou snažit až křečovitě lidem servírovat svou verzi reality, mohou hlásat své podivné „pravdy“ o „operaci“ na Ukrajině, ale jejich čas se krátí. Ruskému obyvatelstvu se dlouhá, krvavá a nespravedlivá válka již nepochybně začíná zajídat.
Související články
Lavrov: Zastánci vstupu Gruzie do NATO si hrají s ohněm
Rusko se naučilo chytře kombinovat zahraničněpolitické nástroje k prosazování svých bezpečnostních ...
-
22.12.2021
-
514 komentářů
-
Jan Buchar
Rusko a dezinformace
Dezinformace jsou v posledních letech velmi výrazně skloňovaným a o pozornost se ucházejícím ...
-
21.10.2022
-
15 komentářů
-
Zdeňka Kovaříková, Jan Grohmann
Petr Pojman: Rusko je fašistický stát
„Brutalita ruských vojáků na Ukrajině mne nepřekvapila, brutální represe jsou součástí každé ruské ...
-
09.11.2022
-
99 komentářů
-
Zdeňka Kovaříková
Geopolitik Vladimír Baar: Mír je nutné si vynutit silou, Rusku se musí dát ultimátum
„Zlu je třeba se postavit a zastavit ho, dokud je čas. Jestli chce Západ uchránit svoje hodnoty, tak ...
-
01.12.2022
-
77 komentářů
-
Zdeňka Kovaříková
Komentáře
Souhlasím plně s názorem, že svobodný svět brzdí Ukrajinu, aby nedocházelo k další eskalaci napětí s Ruskem. Je to podle mého názoru chyba, protože Putin, Lavrov a jim podobní ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím plně s názorem, že svobodný svět brzdí Ukrajinu, aby nedocházelo k další eskalaci napětí s Ruskem. Je to podle mého názoru chyba, protože Putin, Lavrov a jim podobní váleční zločinci rozumí pouze hrubé síle.Skrýt celý příspěvek
Myslím že Lavrov se trochu spletl, spíš chtěl říct - západní páni omezují cíle, na které by jinak Ukrajina útočila, aby neeskalovali situaci s ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že Lavrov se trochu spletl, spíš chtěl říct - západní páni omezují cíle, na které by jinak Ukrajina útočila, aby neeskalovali situaci s ruskem:
https://www.independent.co.uk/... Skrýt celý příspěvekTento pán dosahuje kvalit svého "ekvivalentu" z třetí říše, a podle mně má i slibně nakročeno na jeho osud, pokud se někdy podaří ruský ekvivalent ...Zobrazit celý příspěvek
Tento pán dosahuje kvalit svého "ekvivalentu" z třetí říše, a podle mně má i slibně nakročeno na jeho osud, pokud se někdy podaří ruský ekvivalent Norimberka...
https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvekAsi budem blb ale jednej veci skutočne nerozumiem. Rusko neustále argumentuje tým, že sa obáva približovaniu NATO ku svojim hraniciam. Ak by som ja mal cca 6000 jadrových zbraní, ...Zobrazit celý příspěvek
Asi budem blb ale jednej veci skutočne nerozumiem. Rusko neustále argumentuje tým, že sa obáva približovaniu NATO ku svojim hraniciam. Ak by som ja mal cca 6000 jadrových zbraní, tak sa neobávam na tomto svete nikoho - ani NATO, ani USA. Aleboopačne - ak sa napriek 6000 jadrových zbraní niekoho obávam, tak sú mi potom nanič - sú to vyhodené peniaze. Za tie peniaze som mohol v Rusku kúpiť splachovacie záchody každému Ruskému mužikovi 100km od Moskvy a Peterburgu.
Podľa Federácie amerických vedcov má Rusko vo svojom inventári najviac jadrových hlavíc na svete – celkovo až 5 977 kusov.
Spojené štáty ich majú 5 428, Francúzsko 290 a Spojené kráľovstvo iba 225.Skrýt celý příspěvekRusku ide o 2 veci: 1/ Ukrajina bol test aby zistili čo si môžu dovoliť a ako na to bude západ reagovať. Taktiež potrebovali prezentovať pred svetom svoju silu a rozhodnosť 2/ ...Zobrazit celý příspěvek
Rusku ide o 2 veci:
1/ Ukrajina bol test aby zistili čo si môžu dovoliť a ako na to bude západ reagovať. Taktiež potrebovali prezentovať pred svetom svoju silu a rozhodnosť
2/ Cieľom je obnovenie postavenia veľmoci a nie samotná hrozba NATO. To samozrejme bez Ukrajiny a Bieloruska nepôjde.Skrýt celý příspěvekA polozili jste si nekdy taky tyhle otazky? 1/ USA pomoci Ukrajiny(a taky Gruzii na kterou se zapomina) testujou, kam az muzou zajit a jak bude Rusko reagovat? Bude drzet hubu a ...Zobrazit celý příspěvek
A polozili jste si nekdy taky tyhle otazky?
1/ USA pomoci Ukrajiny(a taky Gruzii na kterou se zapomina) testujou, kam az muzou zajit a jak bude Rusko reagovat? Bude drzet hubu a krok jako doted, nebo jak konkretne na ty plany ohledne rozsirovani NATO zareagujou?
2/ Skutence mate po Iraku, Afganistanu, Vietnamu, Kosovu, Lybii, Syrii atd. pocit, ze NATO(coz je v podstate klub kde je hlavni sef USA) neni pro nikoho mimo tenhle "klub" hrozbou? Zeptal jste se na tenhle nazor i nekoho mimo tenhle klub?Skrýt celý příspěvek
Alexa + Miroslav Spíš tam půjde o rozdělení svéry vlivu... Vstup nějaké země do NATO znamená automaticky ztrátu zákazníka pro zbrojní průmysl sojuzu, ztrátu většiny vlivu a ztrátu ...Zobrazit celý příspěvek
Alexa + Miroslav
Spíš tam půjde o rozdělení svéry vlivu... Vstup nějaké země do NATO znamená automaticky ztrátu zákazníka pro zbrojní průmysl sojuzu, ztrátu většiny vlivu a ztrátu většiny kontroly nad tou zemí...Skrýt celý příspěvekAby sis mohl být jistý tím, že tvůj odrazující jaderný potenciál funguje, hodí se ti velký bezpečnostní perimetr. Máš větší jistotu, že ti nepřítel nevidí do kuchyně. Nezná ...Zobrazit celý příspěvek
Aby sis mohl být jistý tím, že tvůj odrazující jaderný potenciál funguje, hodí se ti velký bezpečnostní perimetr. Máš větší jistotu, že ti nepřítel nevidí do kuchyně. Nezná charakteristiky tvých zbraní, jejich slabiny, rozmístění atd... Obě strany vždy pečlivě sledovaly testy, které protivník provádí. A dostat se tak blízko, že můžeš získávat data z průběhu startu se hodně hodí pro vytváření protiopatření, případně plánování preventivního úderu.
Tolik k nějaké racionální stránce. Ale pak je tady ještě to ostatní. Pokud má někdo strach z výšek, tak mu můžeš stokrát dokazovat, že konstrukce Eiffelovy věže je stabilní, zvládá tisíce návštěvníků denně, prochází pravidelnými revizemi a je dimenzována na sílu větru x metrů za vteřinu. Arachnofobikovi můžeš předložit nezvratné důkazy naprosté neškodnosti většiny druhů pavouků, kteří u nás žijí. Ale přes všechny argumenty nezměníš nic na jeho pocitech a případných nepřiměřených reakcích. Pokud u někoho diagnostikuješ paranoiu, jediné, co se s tím dá dělat, je přijmout to jako fakt a případně se k němu chovat tak, aby jeho reakce nebyly nebezpečím pro okolí. Např. není dobré mu hodit pavouka za krk, když řídí nebo nese kastrol plný horkého oleje.Skrýt celý příspěvekJaderné zbraně tě chrání pouze před jadernými zbraněmi nepřítele. Nechrání tě před nepřátelskou podporou místních separatistů, revolucionářů a podobně. Proto i jaderné velmoce ...Zobrazit celý příspěvek
Jaderné zbraně tě chrání pouze před jadernými zbraněmi nepřítele.
Nechrání tě před nepřátelskou podporou místních separatistů, revolucionářů a podobně. Proto i jaderné velmoce utrácejí majlant za obrovské konvenční armády.Skrýt celý příspěvekVzdy si otestujte svoje myslenkove pochody taky na vlastni strane. Jak se mohlo obavat USA v 1963 s tolika jadrovymi zbranemi toho, ze se zbrane SSSR rozsiri az na Kubu? Jak se ...Zobrazit celý příspěvek
Vzdy si otestujte svoje myslenkove pochody taky na vlastni strane.
Jak se mohlo obavat USA v 1963 s tolika jadrovymi zbranemi toho, ze se zbrane SSSR rozsiri az na Kubu? Jak se mohlo USA obavat rozsireni komunismu ve Vietnamu a povazovalo to za svoji tak obrovskou bezpecnosti hrozbu, ze rozpoutalo konflikt, pri kterem je Ukrajina jeste valka omezeneho charakteru? Mimochodem, v obou pripadech zjevne neplatilo nase s pokrytectvim zduraznovane, ze kazda krajina si muze vybrat svoje smerovani.
Je uplne jedno, co si o hrozbe myslite vy nebo ja od sve klavesnice. Dulezite je, jak to vnima dotcena velmoc.Skrýt celý příspěvekKubánská krize byla "poněkud" o jiném - napřed bylo území USA mimo dosah jaderných zbraní, a najednou už ne: to je dost principiální změna. Ne jako dneska kdy ICBM (všech hlavních) ...Zobrazit celý příspěvek
Kubánská krize byla "poněkud" o jiném - napřed bylo území USA mimo dosah jaderných zbraní, a najednou už ne: to je dost principiální změna. Ne jako dneska kdy ICBM (všech hlavních) mocností mají už mnoho let dosah "kamkoliv na zeměkouli" a dávno už se s tím museli srovnat. Ve Vietnamu byla role USA dost pochybná, do jisté míry by se dalo říct že se to Ukrajině blíží. Ostatně, po mnoha letech a velkých ztrátách (materiálních i lidských) odtama odtáhli víceméně "se svěšeným ocasem" což je přesně ten výsledek který předpokládám a velice doufám čeká Rusáky na Ukrajině, včetně finálního sjednocení Vietnamu (Ukrajiny)...Skrýt celý příspěvek
Vzdy, kdyz si nase (a ja dodam hodne pokrytecke) uvahy a vyroky mame otestovat na vlastni strane, tak se najde nejake "ALE", nebo to bylo "ponekud jinak". Kuba si svoje smerovani ...Zobrazit celý příspěvek
Vzdy, kdyz si nase (a ja dodam hodne pokrytecke) uvahy a vyroky mame otestovat na vlastni strane, tak se najde nejake "ALE", nebo to bylo "ponekud jinak". Kuba si svoje smerovani vybrat nemohla, protoze to samozrejme bylo "ponekud o jinem"...
Ukrajina je v podstate Kubanska krize verze 2.0. Akorat ze u Kuby se reseni hledalo (a nastesti pro Kubu a celej svet i naslo). Mimochodem, reseni se naslo i u Finska a taky u Rakouska v roce 1955. Osobne si myslim, ze o reseni u Ukrajiny ze strany USA nikdo ani nestal. Proc? Protoze nejhorsi co se mohlo stat je prave to, ze ho Rusko napadne. Krvacet budou bezni lide a ukrajinci, takze se nic nedeje. A kdyz se to priostri na krajni mez, tak minimalne zapadni evropa ma stale naraznikove pasmo v podobe pobalti a stredni evropy.
U Vietnamu souhlasim a mozna to tak dopadne i u te Ukrajiny. Ale tezko rict, protoze odejit z Vietnamu vzdaleneho x tisicu mil neni to same, jako odejit z Ukrajiny se kterou mate hranice. Americanum trvalo odejit z Vietnamu 10 let, z Afganistanu 20 let, Irak cca 8 let. Uvidime, jak to dopadne v tehle valce.
Bylo by zajimave vedet, jak se k Ukrajinske valce ted staveji Gruzinci. Nic o tom neni slyset. Gruzie ted uz moc dobre vi, ze kdyz bude koketovat s NATO jako doted, tak kdyz se Rusko nezastavilo pred Ukrajinou, tak Gruzince doslova semele. A vi, ze to, co Putin rika minimalne od roku 2008, ze UKR a Gruzie v NATO je cervena linie fakt nejsou jenom reci do vetru. A ze Rusove uz tu hubu a krok drzet nebudou a ze s s tim nesmiri. Zatimco Rakusane a Finove reseni(vyhodne predevsim pro ne - a aby bylo spokojeno USA i SSSR) sami hledali, Gruzinsti politikove na to bud rezignovali, nebo jim to stale nedoslo. Neboj jenom cekaji, jak to dopadne a modli se, aby o par tydnu neprislo na specialni operaci i u Gruzie.Skrýt celý příspěvekSvět NENÍ přesně pravoúhlý a výhradně černobílý. Pokud se za každou cenu snažíte srovnat "zrcadlově opačné" události, je to na úkor přesnosti, za cenu přílišného zjednodušování. ...Zobrazit celý příspěvek
Svět NENÍ přesně pravoúhlý a výhradně černobílý. Pokud se za každou cenu snažíte srovnat "zrcadlově opačné" události, je to na úkor přesnosti, za cenu přílišného zjednodušování. Domnívám se že chápu o co vám jde, myslím si že tomu i jakžtakž rozumím, je to ovšem takové to "rádio Jerevan" - ano ALE...
Nemusíme si tu zcela zbytečně předhazovat Afghánistán, svou tůru si tam odbyli též Rusové, a taky zjistili že nic nenadělají. První Irák byla věc kde bych nechápal jak někdo může pochybovat. Korea taky nebyla zrovna ukázka křišťálových úmyslů, a dopadlo to tam nakonec poměrně dobře - agresoři se museli stáhnout, a dneska jsou páriové s úrovní totálně zaostalé země (bohužel s JZ) která vcelku o ničem nerozhoduje, zatímco napadený prožívá poměrně dobré časy s násobně vyšší úrovní...
Co bude s Gruzínci se uvidí, ono se ostatně uvidí i co bude s Čečenci, s těmi měl Putin spoustu problémů když ještě působil jako země se silnou armádou, po současných ztrátách se může změnit leccos.
Co si říká Putin nemusí nutně být to co si myslí Putin, ostatně jejich "podpora" řekněme takovým Arméncům jim byla platná jak mrtvýmu zimník, možná kdyby Rusko řešilo jen jedinou krizi že by "něco" udělalo ale takhle je má vysloveně na háku. Jako spojenci projevili hodnotu mizernou.
Těžko obecně vyčítat v situaci dvou bloků členům jednoho z nich kterým se nežije dobře (a kteří jsou si na 99% jistí že je "vedoucí" nebude třeba i násilím chtít "pustit" ze své náruče) že se nepokoušejí naivně prosit o dobrodiní (a klidně třeba i stát neutrální, kdyby byla šance že jim to umožní) ale že místo toho hledají ochranu před téměř jistou reakcí právě u toho druhého bloku (kde se navíc žije citelně líp)? Vy byste OPRAVU (ruku na srdce a zkuste to vzít podle toho co se nejvíc podobá pravdě) v jejich pozici spoléhal na milostivou reakci "báťušky"? Když přitom takové jednání může právě zahodit jedinou dostupnou šanci a čekáním připustit jen zhoršování vlastní šance?? Není z pohledu Ukrajiny křišťálově jasné že bez spolehlivých a silných spojenců je čeká jen postupné ukrajování a oklešťování až nakonec jejich šance budou nulové? Ještě nebylo ani vidu ani slechu o tom že by někdy v tomto či příštím desetiletí měli přistupovat k NATO, ale už jim Rusáci preventivně šlohli Krym (mimochodem, TAM byla ta červená čára z pohledu opačného než Kremlu, už to nebylo dobré ale asi by to bylo prošlo) a začali ukrajovat Donbas. Ano, někdy může být neochota k jednání chyba, ALE někdy může přesně naopak jednání a ustupování naopak být chybou a umožnit jen větší rozlet diktátora, máme tu přece "dobrý" příklad Hitlera kterému taky ustupovali, jednali... při návratu z Mnichova dokonce jásali jak "zachránili mír"... jakto že tehdy nebylo vyjednávání správné, naopak způsobilo jen větší ztráty v následné válce? Kdo to měl tehdy rozeznat?
Není přírodním zákonem dané že Rusko MUSÍ být velmoc. Takové například Anglii to vydrželo dlouho, ale nakonec přecejen přestala být, atomový klub sem nebo tam. Určitě bych se jich zeptal jestli se jim to líbilo (na 99% nelíbilo) ale museli to zkousnout.Skrýt celý příspěvekAno, kdyz dojde na svinstva z nasi strany, tak svet cernobilej ani pravouhlej neni. A taky tu mame zase "Ale". Kdyz dojde na UKR nebo Rusko, tak ten svet se razem zmeni na ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, kdyz dojde na svinstva z nasi strany, tak svet cernobilej ani pravouhlej neni. A taky tu mame zase "Ale". Kdyz dojde na UKR nebo Rusko, tak ten svet se razem zmeni na cernobilej a pravouhlej.
A ted fakta:
1. Vite dobre, ze mam na mysli 2 valku v Iraku, kterou jste takticky nespomel vubec.
Ukrajina:
1. Pred rokem 2008 mnohokrat Putin varuje, ze UKR a Gruzie v NATO jsou cervena linie.
2. Rok 2008 a UKR s Gruzii sice nedostavaji akcni plan prijeti do NATO, ale jsou ujisteni, ze se cleny urcite stanou.
3. Mnohokrat znovu Putin opakuje bod cislo 1. Zapad(USA) ale nemini diskutovat o nicem.
4. rok 2014 a zacina valka Rusko Ukrajina.
Kdyz budete priste reagovat, prosim pouzivejte fakta a nezamenujte pricinu a nasledek. Ano, mozna tu UKR ceka postupne oklestovani, mozna tu valku vyhraje. Ale vy se tocite stale argumentci od roku 2014, dejiny toho problemu pro vas zacinaji az bodem 4, a body 1-3 zcela ignorunete a chovate se, jakoby neexistovali.Skrýt celý příspěvek
Jinými slovy nerozšiřujte NATO nebo vtrhnem dělat bordel do cizí země... Samozřejmě proto, že přímo na NATO nemáme... Přirovnal bych to asi jako k zàkladní škole, kdy ...Zobrazit celý příspěvek
Jinými slovy nerozšiřujte NATO nebo vtrhnem dělat bordel do cizí země...
Samozřejmě proto, že přímo na NATO nemáme...
Přirovnal bych to asi jako k zàkladní škole, kdy nevychovaný třídní spratek z devítky chce svačimu od o dvě hlavy vyššího třídního premianta se slovy " Naval svačinu, nebo ti zmlátím ségru z třetí třídy "...Skrýt celý příspěvekA jestli pak Ruská Federace jako nástupce CCCP již uhradila USA a Velké Británii tu materiální pomoc, která tam od nich přicházela do roku 1945? Je to docela dobře zdokumentováno a ...Zobrazit celý příspěvek
A jestli pak Ruská Federace jako nástupce CCCP již uhradila USA a Velké Británii tu materiální pomoc, která tam od nich přicházela do roku 1945? Je to docela dobře zdokumentováno a to i sovětským filmem. Ale v dnešním Rusku to určitě každý popře. A pak možná že jeden takový filmový dokument bude v Rusku brzy zakázán. Je to už velmi a velmi dávno kdy v ČSSR
za totality na ČsTV byl vysílán velkolepý sovětsko-americký televizní seriál který se jmenuje Velká vlastenecká válka a ten seriál komentoval legendární americký herec Burt Lancaster. V tom seriálu je ta materiální pomoc velice dobře vidět! Ten seriál sice vznikl za Studené války ale přesto to asi bylo trochu snad normálnější politické ovzduší kdy led tál a na oběžné dráze létalo Appolo spojené se Sojuzem.I toho zlého Brežněva asi už Putin přeci jenom překonal.Skrýt celý příspěvekkvízová otázka, myslíte si, že sami věří tomu, co ventilují nebo jsou jen užiteční idioti?
kvízová otázka, myslíte si, že sami věří tomu, co ventilují nebo jsou jen užiteční idioti?
špeciálne tlačové konferencie ako trucpodnik oficiálnemu podujatiu, na ktoré ho nepozvali, a veľkohubé vyjadrenia o tom, ako západ môže zabudnúť na spoluprácu s ruSSkom, poukazujú, ...Zobrazit celý příspěvek
špeciálne tlačové konferencie ako trucpodnik oficiálnemu podujatiu, na ktoré ho nepozvali, a veľkohubé vyjadrenia o tom, ako západ môže zabudnúť na spoluprácu s ruSSkom, poukazujú, podľa mňa, len na jedno - ruSSko sa strašne bojí, že západ na spoluprácu s ním zabudnúť CHCE.Skrýt celý příspěvek
Kdy si konečně Lavrov "Ústa Sauronova" připustí, že žádné budoucí vztahy se Západem a bezpečnostní garance pro RF momentálně nepřipadají v úvahu ?
Kdy si konečně Lavrov "Ústa Sauronova" připustí, že žádné budoucí vztahy se Západem a bezpečnostní garance pro RF momentálně nepřipadají v úvahu ?
Nie som "Rusofil" ale kúsok na tom pravdy je, že UA pomáhajú USA aj NATO spravodajsky.
Nie som "Rusofil" ale kúsok na tom pravdy je, že UA pomáhajú USA aj NATO spravodajsky.
Na tuhle větu, cituji " Nie som "Rusofil" " konec citace, bych si dal příště dobrý pozor abych ji moc nepoužíval a na začátku věty už vůbec ne... Touto větou totiž často začíná ...Zobrazit celý příspěvek
Na tuhle větu, cituji " Nie som "Rusofil" " konec citace, bych si dal příště dobrý pozor abych ji moc nepoužíval a na začátku věty už vůbec ne... Touto větou totiž často začíná agitace všemožných potkanů, kolaborantů, trollů, bláznů, z dnešního světa zmatených a jiných jedinců... Tím samozřejmě netvrdím jestli jsi nebo nejsi cituji " rusofil" konec citace... Ber to jen jako obecné sdělení jaká je situace na diskuzích...Skrýt celý příspěvek
Jo to máte pravdu. Ale dnes keď len trochu v diskusiách podporíte druhú stranu hneď ste označený ako ich priaznivec. Pritom ste ale priaznivec druhej strany a len triezvo ...Zobrazit celý příspěvek
Jo to máte pravdu. Ale dnes keď len trochu v diskusiách podporíte druhú stranu hneď ste označený ako ich priaznivec. Pritom ste ale priaznivec druhej strany a len triezvo poukazujete na realitu.Skrýt celý příspěvek
Á,proškolený zástupce vrchního cenzora se ozval.
Ber to jako obecné sdělení.Á,proškolený zástupce vrchního cenzora se ozval.
Ber to jako obecné sdělení.
Ja bejt Lavrovem a Peskovem, tak se podivam, jak dopadli Ribbentrop a Goebbels. Jen ať řvou ty jejich lži, čím víc a hlasitějc, tím blíž sme dubnu 1945...
Ja bejt Lavrovem a Peskovem, tak se podivam, jak dopadli Ribbentrop a Goebbels. Jen ať řvou ty jejich lži, čím víc a hlasitějc, tím blíž sme dubnu 1945...
Načítám diskuzi...