Zaujetí ostré hotovosti na Islandu

Foto: První letošní cvičný let JAS-39 Gripen nad Islandem; větší foto / © npor./1st LT Ivo Kardoš, 21. zTL / 21st TAFB, 27.7.2015
První letošní cvičný let JAS-39 Gripen nad Islandem; větší foto / © npor./1st LT Ivo Kardoš, 21. zTL / 21st TAFB, 27.7.2015

V šest hodin ráno (08.00 hod v ČR) dne 29. července 2015 zaujaly 4 letouny JAS-39 Gripen Vzdušných sil Armády ČR hotovost v rámci Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO na Islandu.

Čeští stíhači absolvovali v pondělí 27. a úterý 28. července cvičné lety v rámci certifikace z nadřízeného stupně velení Společného mnohonárodnostního operačního střediska vzdušných sil NATO (CAOC – Combined Air Operations Centre) z německého Uedemu. „Jste připravení k plnění úkolů na Islandu, přeji Vám bezpečné létání," pronesl vedoucí komise podplukovník Uwe Glasner, předseda čtyřčlenné komise.

„Jsem hrdý, že jsme sedmitýdenní cestu k nasazení zvládli tak, jak jsme si předsevzali," konstatoval plukovník Martin Nezbeda, velitel Úkolového uskupení ASCICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness).

Tankování za letu při přeletu na Island; větší foto / kapitán Maruščák

Plnění operačního úkolu je plánováno do půlnoci 25. srpna 2015. Letouny by se měly hned následujícího dne vrátit zpět na mateřskou základnu v Čáslavi opět v doprovodu italského tankeru KC-767. Následně 29. srpna 2015 je plánován odlet zbylých příslušníků uskupení z Islandu.

Přelet první části úkolového uskupení se uskutečnil v pondělí 20. července 2015, druhá část je následovala v pátek 24. července 2015. Celkem na Islandu působí sedm desítek vojáků AČR. Pětice letounů JAS-39 Gripen opustily Českou republiku ve čtvrtek 23. července, když byl jejich odlet posunut na záložní termín z důvodu závady na jednom z letounů.

 JAS-39 Gripen po úspěšném cvičném letu v rámci certifikace; větší foto / kapitán Maruščák

Vláda schválila nasazení techniky a do 70 osob začátkem června letošního roku, když tak reagovala na urgentní požadavek Aliance. Úkoly Air Policingu měly v létě letošního roku zabezpečovat Vzdušné síly Kanady, které se ale nyní v rámci koaličního nasazení svých sil zaměřují na letecké operace proti Islámskému státu. Mimořádné nasazení prostředků a sil AČR je příspěvkem ke kolektivní ochraně NATO a v podstatě i příspěvkem k boji proti Islámskému státu.

„Vzdušné síly Švédska nám ve velice krátké době nejen navýšily skladové zásoby náhradních dílů a pozemního technického vybavení k nasazení 4 letounů do systému NATINAMDS, ale také se podílely na letecké přepravě potřebného materiálu v rámci programu Strategic Airlift Capability," prozradil kapitán Jan Ďucha, velitel skupiny leteckého pozemního personálu úkolového uskupení.

 Letouny JAS-39 Gripen a italský KC-767 po přistání na Islandu; větší fotokapitán Maruščák

Zmiňovaný program je konsorcium 12-ti států, které disponuje letouny Boeing C-17 Globemaster.  Globemastary tak přepravily na dvakrát přibližně 50 tun logistického materiálu včetně náhradních dílů na letouny.

Jedná se historicky o čtvrté nasazení letounů JAS-39 Gripen k ochraně vzdušných prostorů členských států NATO. V letech 2009 a 2012 chránily české gripeny vzdušný prostor pobaltských států, v roce 2014 působily na Islandu. I díky zkušenostem z konce loňského roku byla Armáda České republiky schopna pružně reagovat na požadavek Severoatlantické aliance.

Fotogalerie

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Mise ASICIPPN na Islandu

V termínu od 20. července do 29. srpna 2015 bude na islandském letišti Keflavík působit 2. úkolové ...

Islámský stát zaútočil na egyptskou válečnou loď

Islámský stát (IS) se přihlásil k útoku na egyptskou válečnou loď, který proběhl 16. června u ...

Po gripenech dorazili na Island i zbylí příslušníci mise

Pátek 24. července 2015 v 10:50 hodin dosedl na ranvej letiště Keflavík Airbus A-319 CJ, který ...

Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    12:58 30.07.2015

    ...evidentně vás to zaujetí zaujalo... :)

  • mattea
    10:46 30.07.2015

    MacGyver: mise byla zahájena už x dní zpátky... teď už proběhly všechny nutné certifikace, jsou na pozicích a hlídají.. zaujali místo ostrahy ostrova. P.S.: jsem jen civilista a koukám tu na to z pohledu češtiny ;)

  • MacGyver
    09:42 30.07.2015

    Chápu, že pilot/piloti zaujímají bojovou hotovost v souladu konkrétními úkloly jejich každé jednotlivé mise. Ale článek podle mě hovoří o zahájení celé mise v rámci které se pak může zaujímat (pozice) co chce. Mise se podle mě zahajují a končí.

    Mně fakt nejde o chytračení, či hnidopišství. Snažím se jen pochopit vojenskou mluvu.

  • mattea
    09:33 30.07.2015

    Germancius: nevidím důvod, proč by to mělobýt faux pas.
    MacGyver: zaujmout můžu pozici, postoj, místo... použití tady mi přijde v pořádku. Ostře bych odlišil zajmutí, to už má zcela jiný význam.

  • MacGyver
    06:29 30.07.2015

    Nemyslím. Nevím. Ptám se!

    Pokud je dotaz Faux pas můžeš mi to vysvětlit, abych nežil v nevědomosti? Děkuji.

  • Germanicus
    22:44 29.07.2015

    MacGyver .... trochu faux pas,nemyslis?

  • MacGyver
    15:06 29.07.2015

    Název článku: Zaujetí ostré hotovosti na Islandu

    Nerozumím slovu "Zaujetí" v tomto spojení. Je toto spojení ve vojenské mluvě běžné? Vždy jsme si myslsl že se zujímají pozice.Zde bych očekával spíše "Zahájení".

    Neberte to jako hnidopištví. Jen mě to zajímá. Díky za vysvětlení.

    Přeji klukům čisté nebe.

  • RiMr71
    13:45 29.07.2015

    Tak přeju ať se vás vrátí zdravých tolik kolik vás odletělo!