Nová vojenská sanitka pro Armádu ČR

Nová vojenská sanitka pro Armádu ČR
Vojenská sanitka na podvozku Iveco MUV / Variel (Zvětšit)

Armáda ČR převzala první čtyři z 19 objednaných vojenských sanitek, resp. lehkých zdravotnických terénních odsunových prostředků (LZTOP). Vozidla armádě dodala česká společnost Variel na podvozku lehkého terénního vozidla Iveco MUV (Military Utility Vehicle). Výhledově armáda poptává 60 LZTOP.

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) v únoru 2019 uzavřelo se společností Variel ze Zruče nad Sázavou smlouvu na dodávku 19 LZTOP. Cena zakázky dosahuje 246,8 milionu Kč (vč. DPH). Cena je konečná a zahrnuje vše, od samotné platformy Iveco, nástavbu, počítačové a zdravotnické vybavení, ale i převoz vozidel armádě. Všech 19 sanitek společnost Variel armádě předá do konce listopadu letošního roku. V armádě LZTOP nahradí již neperspektivní Land Rovery Defender 130 ZOP (LRD 130 ZOP).

První dva prototypy zdravotnického automobilu LRD 130 ZOP byly použity českými jednotkami SFOR v Bosně a Hercegovině a byly rovněž součástí výbavy 6. polní nemocnice v roce 1999 v Albánii (AFOR). Vozidla LRD 130 ZOP v té době začala nahrazovat v Armádě ČR zcela ikonické, ale zcela zastaralé UAZy 452 „Buchanka“.


LZTOP; větší foto / Variel a.s.


Přední ochranný rám, elektrický naviják, elektrické konektory, vzduchové přípojky a kotvící prvky; větší foto / Variel

Podle zveřejněné smlouvy cena samotné platformy Iveco MUV je 2,9 milionu Kč (bez DPH), cena nástavby 1,9 milionu Kč (bez DPH) a zdravotnického vybavení 593 000 Kč (bez DPH). Cena jiného vybavení vozidla (elektroinstalace, sanitní vybavení, příslušenství, elektronické systémy v kabině řidiče atd.) přišly na 3,5 milionu Kč. Za komunikační a informační prostředky MO ČR zaplatilo 1,8 milionu Kč (bez DPH) ‒ jen radiostanice RF-7800UL-V1 5 společnosti Harris přišla na 1,2 milionu Kč (bez DPH). Celkově tedy jeden LZTOP stojí 10,7 milionu Kč (bez DPH), resp. téměř 13 milionů Kč včetně DPH.

Podle zadávací dokumentace Armáda ČR využije sanitku k odsunu pacientů (pod zdravotnickým dohledem) v bojových i mírových podmínkách (například v rámci výcviku), a to po silnici i ve středně těžkém terénu. V bojových podmínkách LZTOP poslouží k transportu raněných vojáků do nadřazeného zdravotnického zařízení v sestavě jednotek na taktickém stupni. Sanitka se také dostane ke slovu na zahraničních misích, při živelných katastrofách nebo v rámci Integrovaného záchranného systému ČR.


Vnitřní prostor zdravotnické nástavby; větší foto / Variel a.s.

Armáda v zadávací dokumentaci požadovala LZTOP s dojezdem minimálně 500 km a se schopností působit samostatně, bez doplnění zdravotnického materiálu, vody nebo paliva, po dobu 16 hodin. Posádku dvoumístného LZTOP tvoří jeden řidič a jeden lékař či zdravotník. Lékař nebo zdravotník musí ve zdravotnické nástavbě na ležícím pacientovi provádět úkony nutné k záchraně života. Jde především o nechirurgické zákroky a základní resuscitace pacientů. 

Samotná zdravotnická nástavba pojme dva ležící a jednoho sedícího pacienta, nebo jednoho ležícího a minimálně dva sedící. 

MO ČR v případě LZTOP ve smlouvě nepožadovala konkrétní typ platformy, pouze uvedla základní takticko-technické vlastnosti LZTOP. Maximální hmotnost vozidla musí být například 5500 kg, brodivost zase 600 mm bez přípravy.


Kabina posádky; větší foto / Variel a.s.


Kabina posádky; větší foto / Variel a.s.

Vozidlo dostalo zesílenou ochranu podvozku, ochranu palivové nádrže proti proražení, brzdový systém s dvěma okruhy, přední ochranný rám, možnost připojit na přední rám elektrický naviják, kotevní prvky pro železniční nebo letecký transport, venkovní 230V zásuvky, vnější elektrické konektory, klimatizace, couvací kameru atd. Podle požadavků vozidlo pohání vznětový motor o výkonu minimálně 130 kW. 

V LZTOP najdeme radiostanici AN/PRC-117G, vnitřní digitální komunikační zařízení VICM 200 a zodolněný notebook, který funguje jako terminál bojového vozidlového informačního systému (BVIS). BVIS je základní nástroj pro automatizaci práce uživatelů pozemních sil na nižším taktickém stupni (rota, četa). Podporuje plánování a řízení činností, tvorbu společného operačního obrazu situace, tvorbu a výměnu dokumentů, signálů a zpráv, práci s mapovými podklady a provádění taktických úloh a výpočtů. Datový přenos zajišťuje radiostanice.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

STV GROUP představila svého kandidáta na náhradu 600 osobních terénních automobilů Armády ČR

STV GROUP a.s., jedna z významných společností v oblasti oprav vojenské techniky a dodávek ...

Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...

Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?

V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to ...

Land Rover Defender: legenda se znovu hlásí do služby

Ministerstvo obrany ČR dne 23. prosince 2019 zastavilo výběrové řízení na zakoupení nových osobních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • stirling
    13:33 26.08.2020

    Za mě dobrý, vypadá to slušně (ty konektory asi opravdu mohou čouhat spíše nahoru za tím rámem), ale to je pár detailů, které lze ještě napravit. Jsem rád za každou novou techniku ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Za mě dobrý, vypadá to slušně (ty konektory asi opravdu mohou čouhat spíše nahoru za tím rámem), ale to je pár detailů, které lze ještě napravit. Jsem rád za každou novou techniku co je potřeba. Snad to nebude jen vozit testy na covid, na to by opravdu stačilo nakoupit civilní sanitku 4x4 za půlku a přestříkat na zeleno. Snad se letos podepíše ještě něco a nerozdáme armádní rozpočet na rouškovné.
    Skrýt celý příspěvek

  • fotr
    21:40 23.08.2020
    Oblíbený příspěvek

    Vážně by mě zajímalo co na tomto stojí skoro 11 mega .
    Ceny uvedené v článku jsou neuvěřitelně vysoké.
    Pro porovnání uvedu třeba pražské sanitky Mercedes, které patří k ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vážně by mě zajímalo co na tomto stojí skoro 11 mega .
    Ceny uvedené v článku jsou neuvěřitelně vysoké.
    Pro porovnání uvedu třeba pražské sanitky Mercedes, které patří k nejdražším v ČR a stojí cca 3,2 mega.
    To nejlepší co se dá od Mercedesu koupit s tím nej, nej, extra lékařským vybavením stojí cca 7,5 mega ale to si nikdo nekupuje protože takové vybavení se v sanitce prostě nevyužije.
    Co tedy na tom armádním zázraku stojí takové prachy když zdravotnické vybavení odpovídá průměrnému vybavení, běžné sanitky (RZ)?
    Skrýt celý příspěvek

    • Arthur
      22:16 23.08.2020

      Keby to malo aspoň nejaký ekvivalent balistickej podľa európskych štandardov EN 1522 / EN 1063 - B6 úrovne, (resp. VPAM7)

      ● bočné pancierovanie priestoru pre cestujúcich (strecha ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Keby to malo aspoň nejaký ekvivalent balistickej podľa európskych štandardov EN 1522 / EN 1063 - B6 úrovne, (resp. VPAM7)

      ● bočné pancierovanie priestoru pre cestujúcich (strecha a vertikály) na zabezpečenie ochrany až do B6 úrovne CEN (7.62mm x 51 NATO Ball).
      ● balistický oceľový vnútorný rám zabezpečuje prekrytie a zálohovanie dverí a okien.
      ● všetky otvory dverí / okien sa prekrývajú.
      ● pancierové panely vozidla sú zvárané s použitím vysokointenzívnych zváračov MIG, aby bola zaistená maximálna pevnosť.
      ● priehľadné zosilnenie dosiahnuté kombináciou viacvrstvového skla / polykarbonátu.
      ● stĺpiky dverí vystužené na prispôsobenie dodatočnej hmotnosti dverí.

      Proste "základná" armour militarizácia v zóne konfliktu.
      Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      22:20 23.08.2020

      No kolik sanitek je postavených na terénním podvozku 4x4? Také do výbavy běžných sanitek nepatří radiostanice Harris kdy jenom ta přišla na 1,2 milionu. Tady jen ten podvozek stojí ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No kolik sanitek je postavených na terénním podvozku 4x4? Také do výbavy běžných sanitek nepatří radiostanice Harris kdy jenom ta přišla na 1,2 milionu. Tady jen ten podvozek stojí to co celá civilní sanitka. Dále civilní sanitky nejspíš nemusí autonomně fungovat 16 hodin.
      Navíc ty civilní sanitky se přeci jen dělají ve větších množstvích. Tady byla objednávka na 19 vozů s tím že se jich při dobré konstelaci vyrobí 60.
      Skrýt celý příspěvek

      • fotr
        08:42 24.08.2020

        Velice nadstardardně vybavená terénní sanita pro důlní záchránáře postavená v počtu 2 kusů na zakázku na podvozku Mercedes Unimog stála 6,7 mega a to má vlastní elektrocentrálu, ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Velice nadstardardně vybavená terénní sanita pro důlní záchránáře postavená v počtu 2 kusů na zakázku na podvozku Mercedes Unimog stála 6,7 mega a to má vlastní elektrocentrálu, kyslíkovou stanici pro cca 8 osob a mnoho dalších vychytávek co si jen dokážeš vymyslet.
        jsem přesvědčen že naše armáda nakupuje téměř vše zbytečně draze (o důvodech nebudu spekulovat) a prostě je vidět že z ,,vlastního,, to neplatí. Žádný soukromý subjekt by si tohle nedovolil.
        Matně si vzpomínám na aféru GŠ a jejich upomínkové předměty kdy třeba těžítko na stůl stálo 7 tisíc a další věci za xnásobek jejich běžné hodnoty.
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          09:08 24.08.2020

          Bohužel o tom Unimogu se nedá nic najít, takže těžko porovnávat. Dám sem kupní smlouvu takže můžete nastudovat a dát nám sem rozklad cen podle uvedeného vybavení. Tak alespoň ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Bohužel o tom Unimogu se nedá nic najít, takže těžko porovnávat. Dám sem kupní smlouvu takže můžete nastudovat a dát nám sem rozklad cen podle uvedeného vybavení. Tak alespoň poznáme co je tedy předražené.
          https://smlouvy.gov.cz/smlouva...
          Skrýt celý příspěvek

        • technik
          12:07 24.08.2020

          Nechte jinou sanitku dovybavit u Dajbycha a uvidíte jaka to bude petelice :))))

          Nechte jinou sanitku dovybavit u Dajbycha a uvidíte jaka to bude petelice :))))

    • balm
      01:05 24.08.2020

      To je trochu nešťastné porovnávat. Požadavky a vlastnosti jsou zkrátka odlišné a jisto jistě se do ceny promítne i objem výroby, která nedosáhne ani 5% sanitního vozu Mercedes. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To je trochu nešťastné porovnávat. Požadavky a vlastnosti jsou zkrátka odlišné a jisto jistě se do ceny promítne i objem výroby, která nedosáhne ani 5% sanitního vozu Mercedes.

      Přiznám se, že jsem detaily nezkoumal a informace nevyhledával, přesto vojenské verze vozidel musí splňovat vyšší odolnost proti elektromagnetickým pulsům, pronikání elektromagnetického vlnění, poločas rozpadu elektroniky (ROHS) u vojenských verzí také nebude 5 let apod.

      Třeba se pletu (automaticky lze předpokládat, že se někdo obohatil - mezinárodní standard a běžná praxe) a cena je vyšponovaná z důvodu podojení ...
      Skrýt celý příspěvek

    • PetrTechnik
      01:19 24.08.2020

      Běžná sanitka 4x4 (VW,MB) pří provozu v terénu, jaký se předpokládá , by se rozpadla za 2 roky. Myslím, že je zde i předpoklad delší životnosti obecně (min 10-15let).
      Ale ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Běžná sanitka 4x4 (VW,MB) pří provozu v terénu, jaký se předpokládá , by se rozpadla za 2 roky. Myslím, že je zde i předpoklad delší životnosti obecně (min 10-15let).
      Ale konkrétní podklady , proč to musí být 11mil nemám. Veškeré navíc maloseriové prvky vše velmi prodražují. Podle mého je spíš předražená ta civilní sanita.
      Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:57 23.08.2020

    Na první pohled to vypadá dobře. Bude AČR chtít využít stejnou platformu i pro jiné použití než pouze jako sanitní vozy?
    Pro použití v logistice, nebo spojařské aplikace by se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Na první pohled to vypadá dobře. Bude AČR chtít využít stejnou platformu i pro jiné použití než pouze jako sanitní vozy?
    Pro použití v logistice, nebo spojařské aplikace by se využít dalo.
    Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    15:18 22.08.2020

    Pre čo tie sanitky nemajú balistickú ochranu? keď sa v článku píše cit.

    "Podle zadávací dokumentace Armáda ČR využije sanitku k odsunu pacientů (pod zdravotnickým dohledem) v ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pre čo tie sanitky nemajú balistickú ochranu? keď sa v článku píše cit.

    "Podle zadávací dokumentace Armáda ČR využije sanitku k odsunu pacientů (pod zdravotnickým dohledem) v BOJOVÝCH i mírových podmínkách (například v rámci výcviku), a to po silnici i ve středně těžkém terénu. V BOJOVÝCH podmínkách LZTOP poslouží k transportu raněných vojáků do nadřazeného zdravotnického zařízení v sestavě jednotek na taktickém stupni."
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      16:13 22.08.2020

      Nasazení v bojových podmínkách se předpokládá tak nějak u každé armádní techniky. To ovšem neznamená ze musí nutně jezdit tam kde hrozí kontakt s nepřítelem. Balisticky chráněná ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nasazení v bojových podmínkách se předpokládá tak nějak u každé armádní techniky. To ovšem neznamená ze musí nutně jezdit tam kde hrozí kontakt s nepřítelem. Balisticky chráněná zdravotnická vozidla má armáda na podvozku Panduru, Iveco LOV a BVP (které budou nahrazeny novým vozidlem).
      Skrýt celý příspěvek

    • Padousek
      09:16 23.08.2020

      Často se zmiňuje, že nové pancéřové sanitky budou na podvozku Titus. Konkrétní objednávka ještě nebyla podepsána.

      Často se zmiňuje, že nové pancéřové sanitky budou na podvozku Titus. Konkrétní objednávka ještě nebyla podepsána.

  • Taran
    12:08 22.08.2020

    Jsem jedinej komu se nezdá kabina 1+1 ? Zvlášt když místo není požitu k půchodu? Nebo armádní koncept odsunu raněných nepočítá s komplikacemi? Přijedu na místo a zdravotník je na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jsem jedinej komu se nezdá kabina 1+1 ? Zvlášt když místo není požitu k půchodu? Nebo armádní koncept odsunu raněných nepočítá s komplikacemi? Přijedu na místo a zdravotník je na pacienta (nedejbože pacienty sám) a to samé z hlediska navigace a ochrany řidič v kabině - oboje lze nahradit dalším člověkem z bojiště ale radši bych viděl kofiguraci řidič + střelec s rošířenou zdravotní přípravou + zdravotník/lékař a aby při cestě tam mohli bejt v kabině.

    A ještě detail... není ten znak vlajky na masce obráceně?
    Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    17:31 21.08.2020

    Jak je to s palivem ? Byl zde také požadavek na letecké palivo ?

    Jak je to s palivem ? Byl zde také požadavek na letecké palivo ?

    • Scotty
      17:41 21.08.2020
      Oblíbený příspěvek

      Ano.
      /Pohonná jednotka vozidla – motor, alternátor: -vznětový, přeplňovaný nebo atmosférický, -vodou chlazený, -výkon motoru min. 130 kW, -na palivo motorová nafta F-54 a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ano.
      /Pohonná jednotka vozidla – motor, alternátor: -vznětový, přeplňovaný nebo atmosférický, -vodou chlazený, -výkon motoru min. 130 kW, -na palivo motorová nafta F-54 a současně jednotné palivo JP/F 34 (trvalý provoz) -vozidlo musí splňovat emisní limity, dle platné legislativy/
      Skrýt celý příspěvek

    • semtam
      10:05 22.08.2020

      cejkis

      Pro příště, tato informace lze z článku poměrně snadno zjistit. Stačí kliknout na zdroj: Registr smluv. Otevře se vám stránka a na této stránce kliknete na odkaz: ...
      Zobrazit celý příspěvek

      cejkis

      Pro příště, tato informace lze z článku poměrně snadno zjistit. Stačí kliknout na zdroj: Registr smluv. Otevře se vám stránka a na této stránce kliknete na odkaz: Kupní_smlouva_č_185410193_LZTOP-el.pod..pdf
      Stáhne se vám kupní smlouva a v této kupní smlouvě lze informace o motoru dohledat. Pokud se vám to nechce číst celé, tak poslouží funkce Ctrl+f, která slouží k vyhledávání textu. Do chlívečku který se vám pod aktivaci této funkce zobrazí napíšete: motor. Poté se vám na stránce zobrazí body, kde je toto slovo obsaženo a ihned zjistíte informace, které chcete vědět.
      Skrýt celý příspěvek

      • cejkis
        08:24 23.08.2020

        Díky

        Díky

  • Sgt Murphy
    15:56 21.08.2020

    "...Armáda ČR využije sanitku k odsunu pacientů (pod zdravotnickým dohledem) v bojových i mírových podmínkách (například v rámci výcviku), a to po silnici i ve středně těžkém ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "...Armáda ČR využije sanitku k odsunu pacientů (pod zdravotnickým dohledem) v bojových i mírových podmínkách (například v rámci výcviku), a to po silnici i ve středně těžkém terénu. V bojových podmínkách LZTOP poslouží k transportu raněných vojáků..."

    ... Budú tiež pripomienky ako v článku k novým 4x4 nahrádzajúcim LR Defendery, prečo tá sanitka nieje pancierovaná/MRAP, lebo inak to nemôže do bojovej zóny a všetci v tom umrú?
    Skrýt celý příspěvek

    • Rošťák
      16:07 21.08.2020

      Pro odsun zraněných z bojové zony má Ačr jiné vozidla ( AMB-S / KOT-zdr Pandur II / LOV Zdrav ) Tyhle LZTOP mají jiné provozní náklady při zajištění zdravotního zabezpečení výcviku ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pro odsun zraněných z bojové zony má Ačr jiné vozidla ( AMB-S / KOT-zdr Pandur II / LOV Zdrav ) Tyhle LZTOP mají jiné provozní náklady při zajištění zdravotního zabezpečení výcviku a při použití k posílení IZS mimo bojové zony.....
      Skrýt celý příspěvek

      • Maulincio
        16:39 21.08.2020
        Oblíbený příspěvek

        je to narážka na článek o náhradě Defenderů, kdy se tu hromada lidí bila v prsa, jak musí být auta pancéřovaná a musí mít protiminovou ochranu atp. ...

        je to narážka na článek o náhradě Defenderů, kdy se tu hromada lidí bila v prsa, jak musí být auta pancéřovaná a musí mít protiminovou ochranu atp. ...

      • Sgt Murphy
        17:14 21.08.2020

        Rošták: Ešte raz budem citovať z článku:

        "Podle zadávací dokumentace Armáda ČR využije sanitku k odsunu pacientů (pod zdravotnickým dohledem) v BOJOVÝCH i mírových podmínkách ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Rošták: Ešte raz budem citovať z článku:

        "Podle zadávací dokumentace Armáda ČR využije sanitku k odsunu pacientů (pod zdravotnickým dohledem) v BOJOVÝCH i mírových podmínkách (například v rámci výcviku), a to po silnici i ve středně těžkém terénu. V BOJOVÝCH podmínkách LZTOP poslouží k transportu raněných vojáků do nadřazeného zdravotnického zařízení v sestavě jednotek na taktickém stupni. Sanitka se také dostane ke slovu na ZAHRANIČNÝCH MISÍCH, při živelných katastrofách nebo v rámci Integrovaného záchranného systému ČR.

        ... tu nejde o to, aké vozidlá má armáda určené LEN do bojových podmienok. Tu ide o to, že ARMÁDNE vozidlo sa môže dostať AJ do bojových podmienok a k tomu má byť aj patrične uspôsobené.

        Zatiaľ čo u sanitky sa čaká, že bude nasadená aj v bojových podmienkach, tak isto je to aj u náhrady vozidiel za LR Defender. Lenže veľa tu diskutujúcich má predstavu, že sa jedná len o vozidlá primárne určené na vozenie papierov v krabiciach od banánov medzi útvarmi...
        Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          18:24 21.08.2020

          To by se musel pancéřovat každý náklaďák, co nedělají ani podstatně bohatší armády. Bojové nasazení nemusí nutně znamenat první linii.

          To by se musel pancéřovat každý náklaďák, co nedělají ani podstatně bohatší armády. Bojové nasazení nemusí nutně znamenat první linii.

          • Sgt Murphy
            19:31 21.08.2020

            Nesher: Vystihol si to do bodky. A práve o tom to celé je.

            Nesher: Vystihol si to do bodky. A práve o tom to celé je.

  • cnapo
    14:54 21.08.2020

    Radiostanice CCI AN/PRC-117G s non ITAR interkomem VICM. Ano jedna se o interkom ceske firmy MESIT ktery bohuzel neumi nic jineho nez hlas. Radiostanice umi hlas, data i voip ale ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Radiostanice CCI AN/PRC-117G s non ITAR interkomem VICM. Ano jedna se o interkom ceske firmy MESIT ktery bohuzel neumi nic jineho nez hlas. Radiostanice umi hlas, data i voip ale my si tam nacpeme jen zakladni funkci protoze je od CR firmy. Takze misto plneho vyuziti schopnosti radiostanice ji budeme pouzivat v rezimu 1/3. Jinak je to jako kdyz si koupite ferari ale vybavu mate “zebrak”.
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:15 21.08.2020

      Je opravdu důležité aby interkom v sanitce přenášel něco jiného než hlas?

      Je opravdu důležité aby interkom v sanitce přenášel něco jiného než hlas?

      • Torong
        15:44 21.08.2020

        Možná ne, ale proč potom je tam radiostanice, která to umožňuje a je podle toho i drahá...

        Možná ne, ale proč potom je tam radiostanice, která to umožňuje a je podle toho i drahá...

        • Scotty
          15:54 21.08.2020

          Co si třeba přečíst poslední odstavec.

          Co si třeba přečíst poslední odstavec.

      • cnapo
        19:11 21.08.2020

        Soucasti systemu ISVR PozS je vozidlovy system BVIS respektive si myslim ze by mel umet SAMET a sesednuti vojaci/medici BADIAN. Klicem uspechu bude spravne zvolena vlnova forma, ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Soucasti systemu ISVR PozS je vozidlovy system BVIS respektive si myslim ze by mel umet SAMET a sesednuti vojaci/medici BADIAN. Klicem uspechu bude spravne zvolena vlnova forma, kmitocet a hlavne anteny na vozidle. Vzhledem propracovanosti pluginu pro Mediky v BVIS budou datove provozy klicove. Je potreba si uvedomit ze prenos informace ze sanitky na shromazdiste ranenych popripade ROLE 2,3 muze urychlit nejen trideni ale i zachranu zranenych vojaku. Vzhledem k propracovanosti vojenskeho zdravotnictvi (cipy atd..) boudou datove prenosy klicove. Jelikoz interkom podporuje pouze hlas je ovladani a prenos informaci omezen a obsluha bude muset slozite ovladat rdst zejmena jeji pokrocile funkce. Dulezite vsak je podpora ceskeho prumyslu i presto ze v tomto pripade omezime schopnosti radiostanice (ironie). RF-7800I popripade system FONET to je alespon vyuziti rdst na 100%. Bohuzel radeji podporime cesky prumysl nez aby jsme vyuzivali vsechny schopnosti.
        Skrýt celý příspěvek

  • technik
    14:08 21.08.2020

    To zase musel být PAN inženýr který vyprojektoval nouzové vzduchové a elektrické prvky jako součást předního rámu. Při lehkém poškození přední části nebude možné vozidlo napojit na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To zase musel být PAN inženýr který vyprojektoval nouzové vzduchové a elektrické prvky jako součást předního rámu. Při lehkém poškození přední části nebude možné vozidlo napojit na vzduch a odtáhnout, protože jako první na ráně jsou právě vzduchové přípojky. Co udělá silový kabel přivedený na naťáckou startovací zásuvku při nepatrné deformaci ani nechci předpovídat. Tato silová větev je napojena přímo na baterie bez pojistky!!!. Abych to zkrátil, když to prdnu ve 30 km\h do stromu tak vozidlo neodtahnu, nemám kam napojit vzduch a ještě hrozí zkrat vůči kostře vozidla. To fakt nevymyslíš.
    Doufám že přední oka jsou dle standartu NATO aby to šlo odsunout nově zavedenými vyprošťovacími prostředky.
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      14:29 21.08.2020

      To má vzduchovou brzdu?

      To má vzduchovou brzdu?

      • skelet
        15:11 21.08.2020
        • Scotty
          15:22 21.08.2020

          Právě, proto mi není jasné proč by to bylo potřeba pro odtah napojovat na vzduch.

          Právě, proto mi není jasné proč by to bylo potřeba pro odtah napojovat na vzduch.

        • technik
          18:02 21.08.2020

          Blbost, musí to mít vzdochokapalinove brzdy jinak by nemohla být na přední části pripojka na ovladací a plnicí vzduchový systém.

          Blbost, musí to mít vzdochokapalinove brzdy jinak by nemohla být na přední části pripojka na ovladací a plnicí vzduchový systém.

          • Scotty
            18:08 21.08.2020

            / brzdy 2 - okruhové, hydraulické s posilovačem, přední kotoučové a zadní minimálně bubnové, při dodržení normy EHK č. 13 /

            / brzdy 2 - okruhové, hydraulické s posilovačem, přední kotoučové a zadní minimálně bubnové, při dodržení normy EHK č. 13 /

          • technik
            18:31 21.08.2020

            A čím tu hydrauliku ovladaš? To že má vozidlo třmeny na kapalinu neznamená že hlavní brzdový válec není ovladan vzduchem. Stejný systém jako pandur, Iveco a další.

            A čím tu hydrauliku ovladaš? To že má vozidlo třmeny na kapalinu neznamená že hlavní brzdový válec není ovladan vzduchem. Stejný systém jako pandur, Iveco a další.

          • skelet
            19:06 21.08.2020

            Je to dodávka, ne Pandur

            Je to dodávka, ne Pandur

          • Scotty
            21:57 22.08.2020

            technik
            I kdyby byl brzdový válec ovládaný vzduchem, tak pořád platí to že pokud není vzduch tak na válec nic netlačí a vozidlo nebrzdí. Tedy nebržděné pochopitelně odtáhnout ...
            Zobrazit celý příspěvek

            technik
            I kdyby byl brzdový válec ovládaný vzduchem, tak pořád platí to že pokud není vzduch tak na válec nic netlačí a vozidlo nebrzdí. Tedy nebržděné pochopitelně odtáhnout půjde.
            Skrýt celý příspěvek

          • The88
            14:44 23.08.2020

            @Scotty: Funguje to prave naopak, nez rikate. Vzduch stlacuje pruzinu a odbrzduje. Pri ztrate tlaku je zabrzdeno. Je to z duvodu bezpecnosti.

            @Scotty: Funguje to prave naopak, nez rikate. Vzduch stlacuje pruzinu a odbrzduje. Pri ztrate tlaku je zabrzdeno. Je to z duvodu bezpecnosti.

          • Scotty
            15:11 23.08.2020

            The88
            To je u vzduchové brzdy ne u vzduchokapalinové.
            http://www.schroter.cz/ouvc2/o...

            The88
            To je u vzduchové brzdy ne u vzduchokapalinové.
            http://www.schroter.cz/ouvc2/o...

    • skelet
      14:31 21.08.2020

      předpokládám, že pro tyto účely mají nové vyprošťováky ony vidle, kdy Iveco po úderu do přední části zvednou za předek a odtáhnou do zázemí. Má to dokonce tu výhodu, že v ...
      Zobrazit celý příspěvek

      předpokládám, že pro tyto účely mají nové vyprošťováky ony vidle, kdy Iveco po úderu do přední části zvednou za předek a odtáhnou do zázemí. Má to dokonce tu výhodu, že v odtahovaném vozidle nemusí být řidič.
      https://youtu.be/2VOY03ALmNg...
      Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        14:36 21.08.2020

        Ok, ale proč se tomu prostě nepředejde promyšlenou konstrukcí? Vystrčit chráněnoučást před ochranný rá to je fakt debilita. To přece nemůže napadnout průměrného průmyslováka.

        Ok, ale proč se tomu prostě nepředejde promyšlenou konstrukcí? Vystrčit chráněnoučást před ochranný rá to je fakt debilita. To přece nemůže napadnout průměrného průmyslováka.

        • skelet
          14:44 21.08.2020

          je otázkou jestli se vůbec počítá s odtahem nabouraného Iveca za pomocí tažné tyče. Spíše bych předpokládal, že po havárii na čumák se vůz buď hodí na plošinu nebo na vidle. Což by ...
          Zobrazit celý příspěvek

          je otázkou jestli se vůbec počítá s odtahem nabouraného Iveca za pomocí tažné tyče. Spíše bych předpokládal, že po havárii na čumák se vůz buď hodí na plošinu nebo na vidle. Což by dávalo i smysl, neb nikdy nevíš jak je poškozené řízení.
          Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            15:21 21.08.2020

            Tak ten kdo s něčím takovým nepočítá by měl vrátit diplom. Navíc toto jsou věci, které by se měly chránit automaticky a ne je vystrčit dopředu.

            Tak ten kdo s něčím takovým nepočítá by měl vrátit diplom. Navíc toto jsou věci, které by se měly chránit automaticky a ne je vystrčit dopředu.

          • skelet
            15:29 21.08.2020

            stran odtahu je umístění vyřešeno. Iveco MUV to nepotřebuje.

            stran odtahu je umístění vyřešeno. Iveco MUV to nepotřebuje.

          • Torong
            15:42 21.08.2020

            Hm, a to znamená, že se ventily můžou vystrčit tak, aby byly to první co se jako poškodí?

            Hm, a to znamená, že se ventily můžou vystrčit tak, aby byly to první co se jako poškodí?

          • skelet
            16:32 21.08.2020

            to prostě znamená, že stran odtahu tyto přípojky nejsou potřeba. A protože se technik zaobíral odtahem, tak reaguji na odtah.

            to prostě znamená, že stran odtahu tyto přípojky nejsou potřeba. A protože se technik zaobíral odtahem, tak reaguji na odtah.

          • Maulincio
            17:34 21.08.2020

            Když se podíváte na firemní fotografie (http://variel.cz/wp-content/up... tak jsou přípojky kryty rámem s tažným okem.

            Když se podíváte na firemní fotografie (http://variel.cz/wp-content/up... tak jsou přípojky kryty rámem s tažným okem.

          • Maulincio
            17:35 21.08.2020

            tedy spíš... více-méně kryty (http://variel.cz/wp-content/up... ), ale jistou energii rám jistě zachytí.

            tedy spíš... více-méně kryty (http://variel.cz/wp-content/up... ), ale jistou energii rám jistě zachytí.

          • technik
            18:10 21.08.2020

            Vyprošťovací jednotky plošiny nemají.

            Vyprošťovací jednotky plošiny nemají.

          • skelet
            19:05 21.08.2020

            Jistěže nemají, ale mají je jiné vozy. Například Multilifty

            Jistěže nemají, ale mají je jiné vozy. Například Multilifty

        • otecko
          16:53 21.08.2020

          zapojení vzduchu je přes bajonetový uzávěr, takže se druhá část bajonetu otáčí o 180 stupňů. Takže vystrčené to být musí, jinak by to nešlo napojit. Otázka má být zda je nutné ...
          Zobrazit celý příspěvek

          zapojení vzduchu je přes bajonetový uzávěr, takže se druhá část bajonetu otáčí o 180 stupňů. Takže vystrčené to být musí, jinak by to nešlo napojit. Otázka má být zda je nutné mít napojení vzduchu v čumáku, notabene když po jízdě v dešti na 1000% voda vnikne dovnitř. A pokud jim to v zimě zamrzne uvnitř jsou v čudu! Ani vysoušecí patrony v systému jim vzduch okamžitě nevysuší. Mělo by to být umístěno z boku, v kabině či za kabinou.
          Skrýt celý příspěvek

          • technik
            18:24 21.08.2020

            Částečně máš pravdu. Ale vzduchové hlavice se umísťují na přední či zadní část vozidla a to ze dvou důvodu. Na zadku ji máš když chceš táhnout vlek se vzduchovými brzdami a na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Částečně máš pravdu. Ale vzduchové hlavice se umísťují na přední či zadní část vozidla a to ze dvou důvodu. Na zadku ji máš když chceš táhnout vlek se vzduchovými brzdami a na přední část se umísťují proto aby si vozidlo mohl komfortně odsunout a v případě nefunkčního motoru zabezpečil vzduch k odbrzdění vozidla.
            Skrýt celý příspěvek

      • technik
        18:08 21.08.2020

        To ano ale.... Problém použití vidlí u vozidel s polonapravou nebo lichoběžníkovou nápravou nebo mcperson je problém v umístění vidle na nápravě. Většinou hrozí jeji poškození. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To ano ale.... Problém použití vidlí u vozidel s polonapravou nebo lichoběžníkovou nápravou nebo mcperson je problém v umístění vidle na nápravě. Většinou hrozí jeji poškození. Pokud vozidlo najede na minu, nic jiného než nato oka v přední části neumožní odtah. Těch možností je několik, stejně jako tažení vozidla za zadní nápravu, většinou je tam tuhá náprava která se velmi komfortně vyvěšuje. Momentálně ale máme pouze 5 vozidel které jsou schopné takto vozidlo odsunout takže pak je potřeba použít tyč.
        Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          19:06 21.08.2020

          Aha, tak už dokonce i mina.. by mě zajímalo jak záhad auto po výbuchu miny na tyči

          Aha, tak už dokonce i mina.. by mě zajímalo jak záhad auto po výbuchu miny na tyči

    • Torong
      14:32 21.08.2020

      Dobrá připomínka. Asi ty ventily mají ochránit ten rám, aby se nepoškrabal...

      Dobrá připomínka. Asi ty ventily mají ochránit ten rám, aby se nepoškrabal...

    • skelet
      15:11 21.08.2020

      problém vyřešen. MUV má hydraulické brzdy
      https://www.ivecodefencevehicl...

      problém vyřešen. MUV má hydraulické brzdy
      https://www.ivecodefencevehicl...

    • Maulincio
      17:09 21.08.2020

      Jelikož jde o sanitku tak čekám, že přípojky jsou pro plnění lahví na kyslík pro vnitřní rozvod kyslíku, když MUV má brzdy hydraulické.

      Jelikož jde o sanitku tak čekám, že přípojky jsou pro plnění lahví na kyslík pro vnitřní rozvod kyslíku, když MUV má brzdy hydraulické.

      • technik
        18:17 21.08.2020

        Pane bože nevymýšlej že teorie. Co udělá kyslík při styku s mastnotou? Exploduje, jak zabezpečíte aby se vám tam nedostala mastnota????? Červená a žlutá hlavice jsou ovládací a ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Pane bože nevymýšlej že teorie. Co udělá kyslík při styku s mastnotou? Exploduje, jak zabezpečíte aby se vám tam nedostala mastnota????? Červená a žlutá hlavice jsou ovládací a plnicí větve pro vzduchové brzdy,nic jinýho za tím nehledejte. Vozidlo musí mít část brzd ovládanou vzduchem jinak to prostě nejde. Je to blbě vyřešeny a konec tečka. Přední startovací zásuvka je zapojena přímo na baterie, kabely v zásuvce jsou od sebe vzdáleny cca 4 cm. Průřez kabelu bude minimálně 12mm2, pochopíte co se stane když nárazem se tyto kabely spojí? Pokud vozidlo bude mít 2x100ah gelový akupacky tak máte super zkrat v přední části vozidla kde proteče přes 200A. To vám přijde normální?
        Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          19:22 21.08.2020

          Výrobce udává, že brzdy jsou hydraulické . Vozidlo je dodávka, dodávky na vzduchové brzdy moc nejsou

          Výrobce udává, že brzdy jsou hydraulické . Vozidlo je dodávka, dodávky na vzduchové brzdy moc nejsou

        • Scotty
          21:41 22.08.2020

          technik
          Tak jak to dělají na ostatních Ivecách MUV? Co jsem se díval tak žádné jiné nemá vyvedené přípojky dopředu.
          Aby nebylo třeba spekulovat tak tady je popis zásuvek a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          technik
          Tak jak to dělají na ostatních Ivecách MUV? Co jsem se díval tak žádné jiné nemá vyvedené přípojky dopředu.
          Aby nebylo třeba spekulovat tak tady je popis zásuvek a konektorů.
          /-spojovací prvky vpředu a vzadu na vozidle, zásuvky pro dvouhadicové zapojení přívěsu s plnící a ovládací hadicí s elektrickým propojením potřebným pro připojení přívěsu s ABS, zásuvky v přední části vozidla 7 pin, 24V ISO typ N a 12 pin, NATO dle STANAG 4007, Ed. 2, Elektrické konektory mezi tahači, přívěsy a taženými děly, zásuvky v zadní části vozidla 7 pin, 24V ISO typ N, 7 pin, 24V ISO typ S, 12 pin, NATO dle STANAG 4007, Ed. 2, Elektrické konektory mezi tahači, přívěsy a taženými děly a zásuvka pro ABS přívěsu./
          Vyloženě mě zajímá která s těch zásuvek je ta údajně napojená přímo na baterii?
          Skrýt celý příspěvek

          • technik
            09:02 23.08.2020

            Tak za prvé, podvozek je Iveco Daily 4x4 55-180. MUV je jen označení pro "army verzi". Dailyny 55-180 se upravují zákazníkům na přání takže když v prospektů máš napsaný že má brzdy ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak za prvé, podvozek je Iveco Daily 4x4 55-180. MUV je jen označení pro "army verzi". Dailyny 55-180 se upravují zákazníkům na přání takže když v prospektů máš napsaný že má brzdy hydraulické a zákazník požaduje tažné zařízení na tažení vleku brzdného vzduchovými brzdami MUSÍ dojít k úpravě stávajících brzd na vzduchokapalinove. Ty prostě musíš propojit hydraulický okruh se vzduchovým. Pokud se odkazujte že to je obyčejná dodávka, tak mi ukaž která obyčejná dodávka může táhnout vzduchem brzděný vlek.....žádná. Je to prostě úprava přímo pro zákazníka. Napájecí či startovací zásuvka napojena přímo na baterii je v přední části přímo u prostred tj mezi 12 PIN nato a klasikou 7 PIN.
            Může být varianta, že vozidlo i přes vzduchokapalinove brzdy bude mít manuální ruční brzdu, v tom případě ale je naprosto nesmyslné umístění vzduchových přípojek na přední část protože tam prostě nejsou potřeba. Takže buď vozidlo má ruční vzduchovou brzdu a přípojky jsou tam proto, že při odtahu na tyči vozidlo lze zapojit jako vlek( velká váha ) a tím jsou jeho brzdy ovládaný tažným vozidlem a také proto aby se doufoukal systém a vozidlo šlo odbrzdit. Jiná alternativa prostě není. O to víc je vše zajímavější protože armáda dodnes nemá vzduchem ovládaný vlek na přípojné tažné zařízení hák NATO. Takže co tím výrobce myslel mi fakt není jasno.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            10:46 23.08.2020

            Zásuvka 24V ISO typ N rozhodně není startovací. Je to zásuvka na propojení s přívěsem jako ty ostatní.
            Podvozek z Daily vychází, ale je celkem dost upravený. Navíc se montuje v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Zásuvka 24V ISO typ N rozhodně není startovací. Je to zásuvka na propojení s přívěsem jako ty ostatní.
            Podvozek z Daily vychází, ale je celkem dost upravený. Navíc se montuje v jiné továrně než civilní Daily.
            https://www.youtube.com/watch?...
            Nejsou ty vzduchové přípojky natažené proto aby v případě potřeby bylo možné připojit vlek i na předek?
            Skrýt celý příspěvek

          • technik
            11:54 23.08.2020

            24v Nato typ N není rozhodně startovací to máš pravdu, ta se také nenalézá u prostred. Já se bavím o této ...
            Zobrazit celý příspěvek

            24v Nato typ N není rozhodně startovací to máš pravdu, ta se také nenalézá u prostred. Já se bavím o této zásuvce
            https://www.autolamp.cz/zasuvk...
            Tak je u prostred a složí ke startování a napájení. Nevím odkud máš ten popis ale je špatný.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            12:12 23.08.2020

            technik
            Z uzavřené smlouvy, tam o téhle zásuvce nic není. Ve předu má být 7 pin, 24V ISO N a 12 pin NATO.
            https://smlouvy.gov.cz/smlouva...
            Na téhle fotce je nad tou zásuvkou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            technik
            Z uzavřené smlouvy, tam o téhle zásuvce nic není. Ve předu má být 7 pin, 24V ISO N a 12 pin NATO.
            https://smlouvy.gov.cz/smlouva...
            Na téhle fotce je nad tou zásuvkou popisek 12V.
            http://variel.cz/wp-content/up...
            Skrýt celý příspěvek

          • technik
            15:58 23.08.2020

            To že to neudává požadavek neznamená že tam nemůže být. Věř mi ta prostřední zásuvka je startovací. A ano je tam 12V, není důvod to prznit jako LR110 Military. Ten se udělal na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To že to neudává požadavek neznamená že tam nemůže být. Věř mi ta prostřední zásuvka je startovací. A ano je tam 12V, není důvod to prznit jako LR110 Military. Ten se udělal na zakázku na 24v a dodnes jsou obrovské problémy na to sehnat díly. Tě zásuvce je jedno jestli do ní pustíš 12 nebo 24. Sám podle obrázku vidíš jak daleko od sebe jsou silové piny a co to může udělat při nárazu.
            Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      18:39 21.08.2020

      /-závěsné a tažné zařízení k táhnutí a odsunu na vlečné tyči nebo lanu, přední a zadní vlečná oka s čepem 40 mm, ISO 8755, DIN 74054,
      -přední a zadní kotvící prvky podvozku ...
      Zobrazit celý příspěvek

      /-závěsné a tažné zařízení k táhnutí a odsunu na vlečné tyči nebo lanu, přední a zadní vlečná oka s čepem 40 mm, ISO 8755, DIN 74054,
      -přední a zadní kotvící prvky podvozku odpovídají STANAG 4478, Ed. 1, Prostředky pro vyprošťování a nouzové vlečení vojenských vozidel a současněČOS 251001, 2. vydání, Prostředky pro vyprošťování a nouzové vlečení vojenských vozidel. Základní technické požadavky,/
      Skrýt celý příspěvek

      • technik
        19:03 21.08.2020

        Dík za info,aspoň tohle sedi.

        Dík za info,aspoň tohle sedi.

    • Jura99
      20:25 22.08.2020

      to bude pripojka na rozvod kysliku

      to bude pripojka na rozvod kysliku