Zdroje jsou: Česká vláda hodlá znárodnit Net4Gas i s jeho miliardovými dluhy

-
25. 8. 2023
-
50 komentářů
-
Jan Buchar
Na českého přepravce plynu Net4Gas si dělá zálusk ministerstvo průmyslu a obchodu. Podobně jako německý Uniper jeho obchodní model silně narušila ukrajinsko-ruská válka. Znárodnění hluboce zadluženého Net4Gasu se v době výdajových škrtů setkává s výraznou kritikou. Jak navíc ukazuje příklad Uniperu, zestátněné firmy namísto snahy o pozitivní hospodářské výsledky často končí plněním politického zadání.
Na problémy Net4Gasu a jeho případný návrat do vlastnictví státu opakovaně upozorňují česká média (e15, Ekonomický deník, Seznam, Echo24). Od roku 2013 společnost vlastní firmy Allianz Infrastructure (50 %), která patří do německé finanční skupiny Allianz, a Borealis Novus Parent (50 %), jež je součástí kanadského penzijního fondu OMERS (Ontario Municipal Employees Retirement System). Po koupi Net4Gasu si obě firmy nechaly formou dividendy vyplatit značnou část z pořizovací ceny, která před deseti lety činila 1,6 miliardy eur. Od roku 2013 získali akcionáři od české firmy celkově 68,5 miliardy korun.
Net4Gas se následně zadlužil a podle informací deníku e15 z letošního června jeho finanční závazky dosahují více než 40 miliard korun. Část z nich v hodnotě 10 miliard korun musí být zaplacena v roce 2025 a další dluhopisy v hodnotě přibližně 7,7 miliardy korun do konce roku 2026. Vyrovnání zbylých závazků potom věřitelé očekávají postupně do roku 2031. Ratingové agentury na možné potíže se splácením dluhu zareagovaly a například Fitch snížil rating dluhu Net4Gasu ze stupně BB+ na BB-.
Hlavní část příjmů české společnosti pochází z mezinárodní a vnitrostátní přepravy zemního plynu. Pokračující ukrajinsko-ruská válka ovšem z Česka učinila stát na konci potrubí. Plyn z Norska a ze západoevropských LNG terminálů doputuje maximálně na české území, protože Slovensko a Rakousko opět plně odebírají plyn z Ruska. Pryč jsou ty časy, kdy přes plynovody Net4Gasu proudilo desítky miliard m3 zemního plynu ročně. Od letošního ledna do května přiteklo jen 3,4 miliard m3, přičemž pouhých 601 milionů m3 plynu putovalo dále do zahraničí. Česká společnost nyní přežívá z poplatků za vnitrostátní přepravu, jež v loňském roce tvořily asi čtvrtinu prodejů. Význam České republiky jako tranzitní země upadá a společně s ním mizí i příjmy Net4Gasu z tranzitních poplatků.
Na přelomu loňského a letošního roku navíc došlo k přerušení spolupráce s firmami ze skupiny Gazprom. Ještě předloni se na tržbách Net4Gas za přepravu plynu podílely ze 76 % a loni z 55 %. Začátkem letošního roku ale přestaly platit za rezervaci přepravní kapacity. Jednání o nápravě situace nebyla úspěšná. „V důsledku toho se společnost Net4Gas rozhodla zahájit rozhodčí řízení proti hlavnímu zákazníkovi s cílem ochránit svá práva a domoci se řádného zaplacení částek, jež jí hlavní zákazník dluží,“ uvedl podle Ekonomického deníku mluvčí společnosti Vojtěch Meravý.
Allianz Infrastructure a Borealis Novus Parent se rozhodly nevyplatit si podíl z loňského šestimiliardového zisku. Finanční prostředky raději nechaly na účtu firmy pro překlenutí současného náročného období.
Za této situace se začal objevovat plán na znárodnění Net4Gasu. Podle zpravodajského serveru Echo24 ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela v nejbližších dnech vládě navrhne získat nad firmou kontrolu. Proti tomuto návrhu hovoří značné zadlužení společnosti. Pokud by se stát s šesti zainteresovanými bankami na restrukturalizaci dluhu nedohodl, finanční zátěž dopadne na spotřebitele či daňové poplatníky.
„Ta firma má hodnotu nejvýš korunu. Má obrovský vnitřní dluh a její výnosy závisejí na rozhodnutí ERÚ [Energetického regulačního úřadu]. Pokud ERÚ nezvedne tarify, a neumožní jí tak získat víc peněz za tranzit, hrozí jí bankrot,“ domnívá se Pavel Janeček, energetický konzultant a bývalý šéf Pražské plynárenské.
Pro zestátnění naopak svědčí bezprecedentně nízká cena a možnost zvýšit energetickou bezpečnost země. Net4Gas dnes odpovídá za zásobování hlavních hráčů na trhu (Pražské plynárenské, GasNetu a E.ONu). Alternativy k soustavě Net4Gasu neexistují. Avšak budoucí vývoj a návratnost takové investive zůstávají značně nejisté.
Pakliže dojde k úplnému zastavení vývozu ruského plynu přes Ukrajinu do Evropy, Slovensko a Rakousko se stanou závislými na české infrastruktuře. Půjde ale zřejmě jen o jednotky miliard m3 zemního plynu ročně a velmi pravděpodobně pouze dočasně. „V optimistické verzi bychom mohli očekávat tranzit ve výši pěti až devíti miliard kubíků ročně, a to jen do doby, než by Slovensko mohlo plně využívat propojení na Polsko a jeho nový LNG terminál,“ řekl pro deník e15 Michal Kocůrek, analytik ze společnosti EGÚ Brno. Další příjmy může přinést rozšíření LNG terminálu v německém Lubminu a následná přeprava plynu přes české území do Bavorska. Pokud ovšem bude mít Berlín o tuto trasu vůbec zájem.
Další potenciál pro zlepšení příjmů Net4Gasu přinese konec ukrajinsko-ruské války. Na Ukrajině se nachází obrovské zásobníky zemního plynu s kapacitou 30 miliard m3. Třetina z celkového objemu je údajně k dispozici pro zahraniční zájemce, jež budou plyn v případě potřeby přepravovat i přes české plynovody. Příchod míru rovněž otevře možnosti pro těžbu plynu z ukrajinských nalezišť. „Až Rusové prohrají válku, může síť Net4Gas sloužit k tranzitu ukrajinského plynu do Evropy, jsou ho tam velké zásoby,“ předpovídá Vratislav Ludvík, bývalý plynárenský poradce.
Net4Gas spatřuje šanci na záchranu i v úpravě části plynovodů pro přepravu vodíku. Na konci desetiletí české území podle plánů společnosti protnou dva „vodíkovody“. „Plynárenská přepravní soustava České republiky nabízí relativně rychlou a nákladově efektivní realizaci vodíkové infrastruktury založené především na repurposingu existující infrastruktury pro zemní plyn. Díky velkoprůměrovému a paralelnímu systému plynovodů mohou být v budoucnu na základě poptávky nabízeny velké přepravní kapacity pro vodík bez dopadu na bezpečnost dodávek zemního plynu,“ uvedl Ekonomický deník s odkazem na dlouhodobé plány Net4Gasu. Vodík se má po skončení ukrajinsko-ruské války vyrábět právě na Ukrajině.
Tuto strategii volí také německý Uniper, jehož příběh český Net4Gas připomíná. Uniper se věnuje podnikání s uhelnými, jadernými a plynovými elektrárnami, se skladováním plynu a obchodováním s energiemi, jako je plyn a elektřina. Když Rusko po invazi na Ukrajinu v roce 2022 přestalo dodávat plyn do Německa, obchodní model společnosti Uniper se zhroutil. Společnost se ocitla v hospodářských problémech a dodávky energie v Německu stály na pokraji kolapsu. Akcie Uniperu se propadly z hodnoty 40 eur před vypuknutím války na 2,2 eura. Spolková vláda poté akcie Uniperu odkoupila za 1,7 eura za kus. Německé daňové poplatníky přišlo převzetí společnosti celkově na 13,5 miliardy eur. Spolková vláda nyní drží 99 % akcií společnosti. EU převzetí posvětila s podmínkou, že do roku 2028 Berlín musí svůj podíl v Uniperu snížit na 25 %.
Podle současného vedení společnosti šlo o velmi moudrý krok, protože Uniper bude poskytovat ekologickou a rovněž flexibilní výrobu energie. „Tedy přesně to, co společnost potřebuje: energii, když nesvítí slunce a nefouká vítr,“ hájí zestátnění Michael Lewis, nynější generální ředitel skupiny Uniper. Německá firma chce k tomu investovat do výstavby nových vodíkových plynových elektráren. „Pro Evropu a zejména pro Německo je jasné, že musíme zelené plyny dovážet... Pro náš průmysl bude třeba importovat vodík, pravděpodobně ve formě derivátů, jako je čpavek. Zde se hodí naše zkušenosti se zkapalněným zemním plynem neboli LNG – stejně jako naše zkušenosti s dlouhodobými kontrakty.“
Na obchodování s energetickými surovinami a výrobě energie se dá hodně vydělat. Případy Net4Gasu a Uniperu ovšem též ukázaly, že je v tomto odvětví možné se hluboce propadnout. Za této situace soukromé společnosti někdy přebírá stát, který v první řadě prosazuje politické zájmy. Znárodnění Uniperu se sice zrodilo z nutnosti, ale dokonale zapadá do koncepce zelené ekonomické restrukturalizace současné spolkové vlády. Veřejně proklamované plány společnosti po zestátnění příklon k zelené politice dokazují. Český stát má dnes možnost koupit Net4Gas za cenu dramaticky nižší, než kdyby se k tomuto kroku rozhodl před válkou na Ukrajině. V případě převzetí nicméně hrozí, že namísto hospodářských zájmů bude sloužit k prosazování politických zájmů vládnoucích stran. A to nehledě dluh ve výši 40 miliard korun, jehož převzetí se vzhledem k probíhajícím rozpočtovým škrtům může ukázat politicky neprůchodným.
Zdroje: Net4Gas, Ekonomický deník, 2, Echo24, e15, Seznam, Focus, Handelsblatt
Související články
Africký plyn jako řešení evropské plynové krize
Již v roce 1981 se americký prezident Ronald Reagan neúspěšně pokoušel zablokovat stavbu ...
-
22.02.2022
-
71 komentářů
-
Jan Buchar
Břidlicový plyn v Evropské unii - nevyužitá příležitost
V EU se o frakování hodně mluvilo a málo konalo. Většina nadnárodních energetických společností ...
-
10.03.2022
-
64 komentářů
-
Jan Buchar
PREMIUM Perspektiva a výzvy pro těžbu zemního plynu na Ukrajině
Ukrajina je jednou z největších zemí Evropy nejen z hlediska rozlohy, ale také z hlediska zásob ...
-
29.04.2022
-
8 komentářů
-
Jan Buchar
PREMIUM Evropa vykupuje plyn a chudé země musí trpět
Jižní Asie se v důsledku rozpadu evropsko-ruských vztahů řítí do energetické katastrofy. Cena za ...
-
10.10.2022
-
24 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
takže klasická privatizace zisků a socializace ztrát. Tehdejší Transgas měl být vlajkovým podnikem ČR. Ale škoda mluvit...
takže klasická privatizace zisků a socializace ztrát. Tehdejší Transgas měl být vlajkovým podnikem ČR. Ale škoda mluvit...
A to jako proč? Transgas byla jen tranzitní roura která se stala nedůležitá už poměrně dávno.
A to jako proč? Transgas byla jen tranzitní roura která se stala nedůležitá už poměrně dávno.
Tak proč ho teď kupovat, navíc zadlužený až po uši?
Tak proč ho teď kupovat, navíc zadlužený až po uši?
Scotty tentokrát nesouhlasím. Je to roura, ale ne obyčejná ani nedůležitá. Je to neobyčejná roura, kdybych nevěřil na čáry máry, tak bych řekl kouzelná roura. Je osazena ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty tentokrát nesouhlasím.
Je to roura, ale ne obyčejná ani nedůležitá. Je to neobyčejná roura, kdybych nevěřil na čáry máry, tak bych řekl kouzelná roura. Je osazena zařízeními, které umožňují průtok plynu, jeho měření, signalizace úniků, musí být kvalitně udělány sváry, spoje, vůbec sám její materiál musí být kvalitní, pevný, odolný korozi, musí být v zemi uložena tak, aby , když nad ní někdo bude orat, aby ji to nezničilo, pravidelně kontrolována, servisována, defektoskopována, závady a závadičky ihned opraveny, tj. musí být drahá, je v ní otisknuta práce a um generací pracovníků všech možných oborů a pracovních pozicí - od vědců v oboru chemie a metalurgie až po uklizečku, která způsobí, že tito neshnijí ve špíně a prachu.
Je v této souvislosti jedno, zda ti pracovníci jsou zlí Rusové, hodní Američané a Ukrajinci, nebo my ostatní, u kterých jeden neví, zda jsme hodní nebo zlí nebo co jsme vlastně zač, nebo v případě mezinárodní spolupráce, která v tomto oboru je zřejmá, všichni dohromady.
No a z hlediska kšeftů je ta roura i důležitá, výsostně důležitá, nenahraditelná, což je spojeno s výše uvedeným, protože jen když máš takovou rouru, můžeš v ní odněkud někam dopravovat nějaký plyn, nebo jenom někomu za tučný poplatek umožnit, aby si ho v ní dopravoval sám, nebo ani tu rouru nemusíš mít, ale díky moudrým nařízením států a EU mít právo v něčí cizí takové rouře někomu za tučný poplatek umožnit, aby si v té cizí rouře přepravoval plyn, tak jedině tak to můžeš dělat a nekřesťansky na tom vydělávat. Jinak se ti plyn rozplyne a máš , hm, zkrátka nemáš nic.
Prostě ta kouzelná roura je základ všeho.Skrýt celý příspěvekDnes je Transgas roura druhořadé důležitosti. Momentálně je podstatná pro naši republiku, ale tam to končí. Nikdo na to nekřesťansky ani křesťansky vydělávat nemůže. Kdyby ano ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes je Transgas roura druhořadé důležitosti. Momentálně je podstatná pro naši republiku, ale tam to končí.
Nikdo na to nekřesťansky ani křesťansky vydělávat nemůže. Kdyby ano nebude Net4Gas dlouhodobě ve ztrátě.Skrýt celý příspěvekNET4GAS není dlouhodobě ve ztrátě, do ztráty se propadl po tom, co Gazprom utáhnul kohoutky. Předtím měly zisky v řádu miliard ročně. Dluhy se nakumulovaly po výstavbě plynovodů ...Zobrazit celý příspěvek
NET4GAS není dlouhodobě ve ztrátě, do ztráty se propadl po tom, co Gazprom utáhnul kohoutky. Předtím měly zisky v řádu miliard ročně. Dluhy se nakumulovaly po výstavbě plynovodů C4G (Hora Svaté Kateřiny - Přimda), který měl navazoval na německou infrastrukturu po výstavbě NordStream2 a MCE - což je polovina projektu StorkII pro zásobení severní Moravy plynem. Financovat se to mělo zvýšenými příjmy ze zprovoznění NordStream2, tedy vyšší přepravou ze severu Německa do Bavorska. Tento tah ovšem z důvodů známých nevyšel.Skrýt celý příspěvek
Velmi oceňuji tento text. Tato transakce má v důsledku na národní bezpečnost možná větší vliv, než typ obrněných transportérů nebo verze a specifikace tanků. Pokud se tato ...Zobrazit celý příspěvek
Velmi oceňuji tento text. Tato transakce má v důsledku na národní bezpečnost možná větší vliv, než typ obrněných transportérů nebo verze a specifikace tanků. Pokud se tato transakce, podivnosti kolem snah o vytěsnění minoritních akcionářů ČEZ atd... budou nadale patlat v téhle podivné mlze, pokud stejně rozpačitě budou vypadat další kroky min. financí, průmyslu a obchodu, tak tady máme další pokles ratingu, sentimentu investorů, důvěry občanů v instituce a vleklou ekonomickou krizi. Pak můžou klidně agenti KRITu vyfasovat černé kožené kabáty a samopaly, astejne moc nezmůžou.Skrýt celý příspěvek
Predstava, že to štát "zariadi" je smiešna ... Štát má stále nástroje cez legislatívu či dohodou si zaistiť svoje záujmy i u súkromných vlastníkov. Predstavy, že len vlastníctvo ...Zobrazit celý příspěvek
Predstava, že to štát "zariadi" je smiešna ...
Štát má stále nástroje cez legislatívu či dohodou si zaistiť svoje záujmy i u súkromných vlastníkov. Predstavy, že len vlastníctvo štátu všetko zariadi sú detsky naivné .... ale veľmi populárne.
V minulosti u nás vlastnil SPP štát a potom sa čiastočnej sprivatizoval .... a stal sa "zázrak" ... štát z pološtátnej firmy zarobil viac ....
PS Dnešný SPP je už niečo iné.Skrýt celý příspěvekKdyž jsem posledně dali státní rezervy ropy do soukromého tak jsme u půlku přišli a druhou půlku jsme 5 let nemohli používat takže tak. Němci zase chytře pronajali plynojemi ...Zobrazit celý příspěvek
Když jsem posledně dali státní rezervy ropy do soukromého tak jsme u půlku přišli a druhou půlku jsme 5 let nemohli používat takže tak.
Němci zase chytře pronajali plynojemi rusákům a dojela na to celá evropa.Skrýt celý příspěvekAké podmienky štát dal ... také dostal... Štát má dosť nástrojov zabezpečiť si svoje politické a hospodárske záujmy cez súkromné firmy. A ani to často nevie .... Preto je ...Zobrazit celý příspěvek
Aké podmienky štát dal ... také dostal...
Štát má dosť nástrojov zabezpečiť si svoje politické a hospodárske záujmy cez súkromné firmy. A ani to často nevie ....
Preto je "hospodárenie štátu" vždy v našich končinách len o menšej či väčšej korupcii a neschopnosti. Zoštátňovanie energetiky "pravicovou vládou" je u mňa vrchol absurdnosti.
Samozrejme, že to vyzerá "akčne" ... ale nakoniec to vždy skončí rovnako .... zarobia na tom súkromné firmy spojené s politicou scénou.Skrýt celý příspěvek
Jak konkrétně nám zestátnění zásobníků a NET4GAS pomůže zajistit energetickou bezpečnost ? Ví to někdo ?
Jak konkrétně nám zestátnění zásobníků a NET4GAS pomůže zajistit energetickou bezpečnost ? Ví to někdo ?
"Net4Gas dnes odpovídá za zásobování hlavních hráčů na trhu (Pražské plynárenské, GasNetu a E.ONu). Alternativy k soustavě Net4Gasu neexistují."
"Net4Gas dnes odpovídá za zásobování hlavních hráčů na trhu (Pražské plynárenské, GasNetu a E.ONu). Alternativy k soustavě Net4Gasu neexistují."
V zásadě nijak. Je to v podstatě klasická investice s tím že se v budoucnu snad začne vyplácet.
V zásadě nijak. Je to v podstatě klasická investice s tím že se v budoucnu snad začne vyplácet.
Naopak. Vznikne jakási "páka" na firmy, aby se nesnažily nastřelit ceny. Jinak to dopadne jak u Madety, kde majitel brečí nad krizí, ale prodává sýry za 30+ Kč (samozřejmě počítá ...Zobrazit celý příspěvek
Naopak. Vznikne jakási "páka" na firmy, aby se nesnažily nastřelit ceny. Jinak to dopadne jak u Madety, kde majitel brečí nad krizí, ale prodává sýry za 30+ Kč (samozřejmě počítá tučné zisky), zatímco v Polsku se stejná gramáž prodává za 10-12 korun...
Přesně proti podobným spekulantům to je děláno.Skrýt celý příspěvek
Pokud jsou veškeré prognózy založeny na předpokladu V. Ludvíka,že vše půjde jak po másle,ale až Rusko prohraje válku,tak si na odpověď budeš muset malinko počkat.
Pokud jsou veškeré prognózy založeny na předpokladu V. Ludvíka,že vše půjde jak po másle,ale až Rusko prohraje válku,tak si na odpověď budeš muset malinko počkat.
Aby nedošlo k mýlce, jde o dvě firmy. RWE Gas Storage CZ vlastní zásobníky a vláda už jejich nákup schválila za cca 8,5 mld. Kč. Net4Gas vlastní plynovody. Zásobníky i plynovody ...Zobrazit celý příspěvek
Aby nedošlo k mýlce, jde o dvě firmy. RWE Gas Storage CZ vlastní zásobníky a vláda už jejich nákup schválila za cca 8,5 mld. Kč. Net4Gas vlastní plynovody. Zásobníky i plynovody nemají altermativu, jde vlastně o monopoly. Z hlediska energetické bezpečnosti ČR opravdu strategické firmy. Byť na to neexistuje jednoznačný ekonomický názor, je dle mého ve fungující demokracii lepší, pokud takové firmy vlastní stát. Viz třeba nynější problémy se stavbou jaderných elektráren z hlediska zákona soukromým ČEZem. A jestli bude nákup plynovodů dobrá investice, o tom rozhodne hlavně cena, o níž teď vůbec nic nevíme.Skrýt celý příspěvek
Tak do kupni ceny by se samo sebou měl promítnout jak dluh, tak i hodnota plynové soustavy poté, kdy klesl její strategický význam na minimum. Automobilky ostatně také prodávají ...Zobrazit celý příspěvek
Tak do kupni ceny by se samo sebou měl promítnout jak dluh, tak i hodnota plynové soustavy poté, kdy klesl její strategický význam na minimum.
Automobilky ostatně také prodávají nebo přenechávají své fabriky v Rusku za minima nebo je rovnou bezúplatně převádějí. Tady by mělo jít o stejný případ.
Tak jako tak na tom prodejce vydělá.Skrýt celý příspěvekTo jsou zásadní rozdíly. Net4Gas si je vědom, že mají vyjednávací sílu v tom, že dodávání plynu patří mezi zásadní potřeby státu. Když nejsou auta, tak se dovezou nebo vyrobí ...Zobrazit celý příspěvek
To jsou zásadní rozdíly. Net4Gas si je vědom, že mají vyjednávací sílu v tom, že dodávání plynu patří mezi zásadní potřeby státu. Když nejsou auta, tak se dovezou nebo vyrobí jinde. To v tomto případě platí jen z části. Navíc problémy s nedostatkem plynu a strach z období po začátku války jsou pořád čerstvé, takže se budou řídit "kuj železo, dokud je žhavé".Skrýt celý příspěvek
Jenže ten plynovod přívaděl plyn z Ruska. Tím je jejich vyjednavací pozice citelně oslabena.
Jenže ten plynovod přívaděl plyn z Ruska. Tím je jejich vyjednavací pozice citelně oslabena.
Už roky z Ruska přiváděl naprosté minimum. Všechno jsme brali a stále bereme z Německa. Takže situace se změnila pouze tom že přes nás už tolik nepřevádí plyn z Německa dál na ...Zobrazit celý příspěvek
Už roky z Ruska přiváděl naprosté minimum. Všechno jsme brali a stále bereme z Německa. Takže situace se změnila pouze tom že přes nás už tolik nepřevádí plyn z Německa dál na východ. Což se může zase změnit.Skrýt celý příspěvek
Dalej na východ... s tým by som moc neratal. Slovenská sustava sa naďalej buduje ako jednosmerná vychod - západ. Terminal v Polsku je prepojený do kompresky vo Veľkých Kapusanoch, ...Zobrazit celý příspěvek
Dalej na východ... s tým by som moc neratal.
Slovenská sustava sa naďalej buduje ako jednosmerná vychod - západ.
Terminal v Polsku je prepojený do kompresky vo Veľkých Kapusanoch, napojenie z balkanu cez Madarsko na Gemer.
SR vidí svoju plynovu bezpečnosť bez stavitela NS1 a NS2 v Berlíne, keďže ohrozoval európsku bezpečnosť.Skrýt celý příspěvekCelý tranzitní plynovod až na Ukrajinu může fungovat (a funguje) v obou směrech. Je směšné mluvit o nepotřebě německého plynu z bezpečnostních důvodů, když stále berete přímo z ...Zobrazit celý příspěvek
Celý tranzitní plynovod až na Ukrajinu může fungovat (a funguje) v obou směrech.
Je směšné mluvit o nepotřebě německého plynu z bezpečnostních důvodů, když stále berete přímo z Ruska.Skrýt celý příspěvekKeďže máme stále platný kontrakt, nemáme na výber, keďže Gazprom je stále schopný dodávať (Ukrajina naďalej prepravuje) a už nepožaduje platbu v rubľoch. V obmedzenej miere je ...Zobrazit celý příspěvek
Keďže máme stále platný kontrakt, nemáme na výber, keďže Gazprom je stále schopný dodávať (Ukrajina naďalej prepravuje) a už nepožaduje platbu v rubľoch.
V obmedzenej miere je plynovod shopný ísť aj reverzne, ale nie v plnej kapacite.
Dnes máme aktívne prepojenie s Poľskom s kapacitou cca 5mld a pracuje sa na rozšírení prepojenia s Maďarskom, ktoré je teraz smer HU 5mld ale smer SR iba 1,3mld.
Pre SR je výhodné aby sa aj naďalej prepravoval plyn východ západ a snáď po víťazstve Ukrajiny, bude schopná dostatočne ťažiť svoje zásoby, aby doplňovala kapacitu Družby, samozrejme ráta sa aj s napojením Eastringu do Družby na východnom Slovensku s dodávaním plynu s Cypru, Egypt, Izraelu, Turecka a Azerbajdžánu. https://www.ta3.com/clanok/133...
Preprava plynu opačným smerom je veľmi nepravdepodobná, ČR však bude tak či tak pravdepodobne na "konci rúry" potom čo si Nemci postavia terminály.Skrýt celý příspěvek
Zvyšovat daně a přitom nasekat ještě větší dluhy. Vláda katastrofy a zmaru.
Zvyšovat daně a přitom nasekat ještě větší dluhy. Vláda katastrofy a zmaru.
Koupit strategicke podniky jako zasobniky plynu je podle mne naprosto v poradku. Co se tyce sekani dluhu, to je vysledek prece vsech predchoyich vlad. 2/3 z nic byly levicove, tj. ...Zobrazit celý příspěvek
Koupit strategicke podniky jako zasobniky plynu je podle mne naprosto v poradku. Co se tyce sekani dluhu, to je vysledek prece vsech predchoyich vlad. 2/3 z nic byly levicove, tj. ty, ktere vykrikovaly ba primo rvaly, jak se o nas "staraji".
Pokud ma Zemam pravdu, tak za znacnou cast systematickeho zadluzovani, konkretne 120 mld Kc/rok muze zruseni superhrube mzdy za vlady Babise. Pro hlasovalo ANO, SPD a ODS.
Za drahe potraviny nemuze vlada ale producenti a prodejci: zvyseni cen umelych hnojiv (Babisovy chemicky), zemedelci (nejvetsi majitel zemedelske pudy ma byt Babis), zpracovatele potravin (opet, zrejme nejvetsi je Babis) a nakonec obchodni retezce.
Ekonomove rikaji: je tu prostredi s malym poctem velkych firem. Ty zvedaji ceny. Kdo tu upravoval 8 let ekonomicke prostredi ve prospech ekonomickych mamutu? Nebyl to mnohonasobny miliardar Babis? Jasne, za vysoke ceny muze Fiala, ktery vlastni tak maximalne knihovnu.
Spousta lidi v teto republice jsou ovce, ktere ziji stale v socialismu a domnivaji se, ze vlada jim ma vsechno zaridit, zatimco oni budou sedet na zadku a popijet pivo. Za bolsevika to tak bylo: stat totiz vlastnil veskere vyrobni prostredky, celou distribucni sit (s vyjimkou drustev, ktera mel ale pod kontrolou) a pochopitelne urcoval i ceny vsech produktu, vcetne cen jidla v restauracich. Dnes ceny urcuji vyrobci, distributori a zakaznici a ne vlada. Zda se, ze to dodnes spousta lidi nepochopila.Skrýt celý příspěvekByla škoda, že se vše po převratu muselo nuceně privatizovat a odklánět. Dříve byly zpracovatelské závody (mlékarny, pekárny, jatka, cukrovary, zelinářské konzervárny, ...) ...Zobrazit celý příspěvek
Byla škoda, že se vše po převratu muselo nuceně privatizovat a odklánět. Dříve byly zpracovatelské závody (mlékarny, pekárny, jatka, cukrovary, zelinářské konzervárny, ...) prakticky na každém okrese a zásobování tak bylo lokální. Stačilo to nerozkrást při nezřízené privatizaci a mohlo to fungovat. Ale přišel vstup do EU se spoustou hloupých nařízení tak, že malí podnikatelé nedokázali konkurovat otevřenému trhu. Polsko si to na rozdíl od nás ohlídalo. Dokonce u nás rozdávali dotace na zrušení vinohradů a cukrovarů. :-)
Sice nám Babiš leží v krku, ale podmínky pro současnou strukturu zemědělství vytvořily vlády, které zanedbaly restituce. Nikdo nikomu nebránil v zemdělství začít podnikat a starat se o vše, ani Fialovi. To že většinově hospodaří zemědělské subjekty na velkých plochách je dáno tím, že těch malých je málo a spousta jich podnikání ukončila, protože se jim to nevyplácí a jinde v průmyslu a službách si vydělají za 8,5 hodiny směny více peněz a mají klid. Zemědělství je dřina a nikdy nekončící práce o kterou není zájem. Proto se tam častěji setkáváme s lidmy z východní Evropy. Babiš ze začátku podnikal pouze v tom co znal, chemie a hnojiva pro zemědělství, ale když zde vlády nepodpořily zemědělce, ale pouze překupníky, tak mu nezbylo než za chemii pro zemědělce brát místo peněz vypěstované komodity a s těmi pak obchodovat.
Babiš ani Agrofert nejsou největšími vlastníky zemědělské půdy, naprostou většinu polí mají všechny velké subjekty v pronájmu. Největším vlastníkem půdy je v ČR církev.
Babiš nenastavuje ceny průmyslových hnojiv ani komodit, hnojiva se vyrábí z větší části ze zemního plynu a ropy, cena je tak navázaná na tyto komodity a ceny energií nutných pro výrobu hnojiv. Podobně je to se zemědělskými komoditami, máme otevřený trh a ceny se odvíjí od cen na frankfurtské burze.
Ekonomickým mamutům zde prospívá doba už 30 let, jde o globalizaci. Na západ od nás mají malí hospodáři stále fungující odbytová društva a spolky pro získání lepší ceny.
Stát za komára určoval všechny ceny, ale ty musely odpovídat realitě, tj. nákladům, odpisům a minimální míře zisku. Byli by sami proti sobě, aby měli předražené potraviny, lidé by se začali bouřit. Nyní se to řeší tak, že se zemědělství v celé EU silně dotuje, bez toho by byla reálná cena potravi vyšší. Volič je spokojený a realnou cenu potravin nezná.
Za ceny potravin může špatný systém daní a opožděné zastropování cen energií v minulém roce. Jestliže většina plodin na poli roste od jara do léta, tak budou vypěstovány za cenu paliv a hnojiv, energií v té době platných. Zastropování až na podzim znamená, že se ceny komodit sníží až další rok a přesně k tomu letos došlo. Cena pšenice, řepky, slunečnice ve světě mírně klesá i přes neúrodu v jihozápadní Evropě.
Největším problémem cen je, že zde není žádný český řetězec na potraviny, který by ceny dokázal zvrátit na únostnou míru.
Přitom jaké zisky vykázal Agrofert, Penam a další je třeba vzpomenout si na to, že tyto firmy, na rozdíl od zahraničních řetězců, daní své zisky v ČR tak, že o co vyšší zisk vykázaly o to více na daních odvedou i brečícímu Fialovi.Skrýt celý příspěvek„Byla škoda, že se vše po převratu muselo nuceně privatizovat a odklánět. Dříve byly zpracovatelské závody (mlékarny, pekárny, jatka, cukrovary, zelinářské konzervárny, ...) ...Zobrazit celý příspěvek
„Byla škoda, že se vše po převratu muselo nuceně privatizovat a odklánět. Dříve byly zpracovatelské závody (mlékarny, pekárny, jatka, cukrovary, zelinářské konzervárny, ...) prakticky na každém okrese a zásobování tak bylo lokální. Co chcete delat s (mlékarny, pekárny, jatka, cukrovary, zelinářské konzervárny, ...)?? Nechat je ve vlastnictví státu?? To by teprve byla rozkrádačka, ze? Dat to do vlastnictví okresu?? Ještě vetsi rozkrádačka, ne? Jak by jste to chtěl udrzet v rukách okresu, aby to neprodaly? Sprava okresu jaksi není podnikatel. Napr. obce u nas dostaly vodovodni site a zasobovani vodou a co udelaly? V naproste vetsine to outsorcovaly na soukrome spolecnosti.
„Stacilo to nerozkrást při privatizaci“ – kdo to rozkradl (mate důkazy, ze to bylo rozkradeno? Minim statisticky, ne par prikladu)? Nerozkradali nebo „nerozkradali“to prave lidi jako Babis s povolenim hlavne Klause, nikoliv Fialy?? „A hlavne, je to snad chyba petikoalice?
„ Stačilo to nerozkrást při nezřízené privatizaci a mohlo to fungovat. Ale přišel vstup do EU se spoustou hloupých nařízení tak, že malí podnikatelé nedokázali konkurovat otevřenému trhu.“ - Takze ti mali podnikatele to rozkradli?? Jaci mali podnikatele? Oni ty mlékarny, pekárny, jatka, cukrovary, zelinářské konzervárny, ...) patrily malym podnikatelum?? Mmch.. nevlastni tyhle firmy spis cesti podnikatele?? Třeba ten Babis, jak jsem slysel?? Jake je skutecne procento zahraničních majitelu těchto firem, vite to??
„Dokonce u nás rozdávali dotace na zrušení vinohradů a cukrovarů. :-)“ Ano, mate pravdu, ale na druhou stranu, jak to zhoršilo naší ekonomiku ve srovnani třeba s pristupem na volny trh cele EU?? Mate to seriozne dolozene?? Mmch. je otázka, jestli by se ty často zanedbane cukrovary udrzely tak jako tak. Vydrzely by v mezinarodni konkurenci? Navíc mne nepripada vyvoz cukru jako ta super-hyper produkce na vyvoz To je vhodne spis tak pro Kubu, ne?.
.“ To že většinově hospodaří zemědělské subjekty na velkých plochách je dáno tím, že těch malých je málo a spousta jich podnikání ukončila, protože se jim to nevyplácí a jinde v průmyslu a službách si vydělají za 8,5 hodiny směny více peněz a mají klid. Zemědělství je dřina a nikdy nekončící práce o kterou není zájem. Proto se tam častěji setkáváme s lidmy z východní Evropy. Babiš ze začátku podnikal pouze v tom co znal, chemie a hnojiva pro zemědělství, ale když zde vlády nepodpořily zemědělce, ale pouze překupníky, tak mu nezbylo než za chemii pro zemědělce brát místo peněz vypěstované komodity a s těmi pak obchodovat.“
„Sice nám Babiš leží v krku, ale podmínky pro současnou strukturu zemědělství vytvořily vlády, které zanedbaly restituce.“ Tak to je velky omyl. Evidentne nevite nic o socialistickem hospodareni. Soucasna struktura zemědělství je důsledek kolektivizace zemědělství za sociku a ne důsledek zanedbanych restituci. Kolektivizace zničila prakticky veskere sedlaky. Prakticky veškerou pudu dostala zemedelska družstva bud primo do vlastnictví anebo ji obhospodarovala (s nulovym najmem dle tehdejších zakonu). Lidi z vesnic se postupne většinou zamestnali v prumyslu nebo ve službách, menšina zustala v JZD (jednotna zemedelska družstva). Neboli, pocetna vrstva bývalých sedlackych rodinných podniku zmizela a zmizelo hlavne jejich know-how a zvyk drit na svem. Do sedlaceni se po 30 letech komunismu uz prakticky nikomu nechtělo a nechce. No alespoň v tom posledním se shodneme. Vite, ono podnikat na 5ti nebo 10ti hektarech které jste restituoval, bydlite přitom ve meste, kde mate i byt, a konkurovat druzstvum zalozenym za bolševika a obhospodařujícím stovky az tisice hektaru dost dobře nejde. V Polsku tyto rodinne podniky prezily diky masivnimu odporu pocetneho venkovského obyvatelstva za bolševika, vlastnictví pudy, know-how i zvyk drit na vlastním prezily.
„Nikdo nikomu nebránil v zemedělství začít podnikat a starat se o vše, ani Fialovi.“ No to nikdo nebranil ani vam ani mne. Jaky ma tahle poznámka vyznam, tedy krome navezeni se do Fialy??
„, ale když zde vlády nepodpořily zemědělce, ale pouze překupníky“ Jake překupníky?? Myslite obchodniky s potravinami?
„Zemedelcum nejde zadna podpora“ – co jsou dotace?? Není to ta podpora, kterou vyzadujete? Není to shodou okolnosti požadavek zleho EU?
„Babiš ani Agrofert nejsou největšími vlastníky zemědělské půdy, naprostou většinu polí mají všechny velké subjekty v pronájmu. Největším vlastníkem půdy je v ČR církev“ Ano to mate pravdu. Ale proc, kdyz se dava vina za drahe potraviny Fialovi, který nemá zadne latifundie, proc nemůže někdo jiny obvinit miliardare Babise, který ma k tomu zdrazovani daleko bliz??
„Babiš nenastavuje ceny průmyslových hnojiv ani komodit, hnojiva se vyrábí z větší části ze zemního plynu a ropy, cena je tak navázaná na tyto komodity a ceny energií nutných pro výrobu hnojiv.“ Ano, to je pravda. Ovšem Babisovi vzrostl zisk z prodeje umělých hnojiv cca 5x, mozna i 10x. Beru, je to podnikatelsky zisk ale at se netvari jako spasitel naroda, ktery nas chrani před zdrazovanim. Pruser a chucpe je, když on, jako vedouci postava opozice, obvinuje ze svého vlastniho zdrazovani Fialu a vladu, rozumíte?
„Podobně je to se zemědělskými komoditami, máme otevřený trh a ceny se odvíjí od cen na frankfurtské burze.“ Dobře, je-li cena kazde komodity, třeba redkvicky nebo slepice, urcovana ve Frankfurtu, proc je to u nas drazsi nez v Polsku? Proc pekelne zdrazuje každa hospoda a restaurace, které evidentne nejsou soucasti nejakeho podnikatelského mamuta– není to spis nenazranosti jednotlivých majitelu?
„Ekonomickým mamutům zde prospívá doba už 30 let, jde o globalizaci. Na západ od nás mají malí hospodáři stále fungující odbytová društva a spolky pro získání lepší ceny.“ Je-li to tak, proc si totez, tj. odbytova družstva, nezaridila nase relativne obrovska zemedelska družstva? Cekaji, az to za ne udela stat? Mmch. není to cesta k monopolizaci cen a tim zdrazeni pro zákazníka, o cemz zda hovoříme a co zde kritizujeme?
„Stát za komára určoval všechny ceny, ale ty musely odpovídat realitě, tj. nákladům, odpisům a minimální míře zisku. Byli by sami proti sobě, aby měli předražené potraviny, lidé by se začali bouřit“ Mam tomu rozumět tak, ze chcete zrusit trh a navrat ke statne urcovanym cenam potravin? Jinak, komari cenu rady potravin dotovali ze statniho rozpoctu.
. „Nyní se to řeší tak, že se zemědělství v celé EU silně dotuje, bez toho by byla reálná cena potravi vyšší. Volič je spokojený a realnou cenu potravin nezná.“ Sorry, volic spokojeny není a nikdy nebude.
„Za ceny potravin může špatný systém daní a opožděné zastropování cen energií v minulém roce. Jestliže většina plodin na poli roste od jara do léta, tak budou vypěstovány za cenu paliv a hnojiv, energií v té době platných. Zastropování až na podzim znamená, že se ceny komodit sníží až další rok a přesně k tomu letos došlo.“ Spatny systém dani – nejsem schopen posoudit, nejsem ekonom, ale vy tusim také ne. Pokud to je pravda, asi za to nemůže „petikolka“. Zastropovani cen – jasne regulacemi k prosperite, navrat k sociku.
„Cena pšenice, řepky, slunečnice ve světě mírně klesá i přes neúrodu v jihozápadní Evropě.
Největším problémem cen je, že zde není žádný český řetězec na potraviny, který by ceny dokázal zvrátit na únostnou míru.“ Vy jste legracni. Cesky retezec je hodny a nebude se snazit o maximalni zisk. To delaji jen ti zli cizaci… No, co mam na to rict?? Co treba ten Babis s umelymi hnojivy za svetove ceny – on snad snizil zemedelcum ceny hnojiv, i kdyz mel tak pohadkove zisky (viz. vyse)?? Podle vas by to mel jako ten hodny cesky podnikatel udelat, ze.
„Přitom jaké zisky vykázal Agrofert, Penam a další je třeba vzpomenout si na to, že tyto firmy, na rozdíl od zahraničních řetězců, daní své zisky v ČR tak, že o co vyšší zisk vykázaly o to více na daních odvedou i brečícímu Fialovi.“ Proc do toho motate zahranicni firmy?? Kolik zahraničních firem tu vlastní pekarny, masokombináty, mlekarny, chemicky apod?? Mam tomu rozumět tak, ze by jste chtěl omezit zahranicni investice, nejspíše v zajmu „zvyseni konkurence“ na trhu, te konkurenci, po které tak volate, ze? Co se tyce breku, tak masivne hystericky breci a jeci hlavne cela opozice a jeji fandove. Vy jste si nevsiml?Skrýt celý příspěvek
Jeden dnešní střípek do toho jak se dělá cena ovoce ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden dnešní střípek do toho jak se dělá cena ovoce :-)
https://www.novinky.cz/clanek/... Skrýt celý příspěvekKdyz to lidi kupuji, asi na to maji. V Penny bezne sezenu jablka v rozmezi 20-40 Kc/kg. Nevim, kdo ty drazsi kupuje ale velky odbyt nebudou mit. To jenom poznamka k tomu, jak se ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyz to lidi kupuji, asi na to maji. V Penny bezne sezenu jablka v rozmezi 20-40 Kc/kg. Nevim, kdo ty drazsi kupuje ale velky odbyt nebudou mit. To jenom poznamka k tomu, jak se dnes dela novinarina.Skrýt celý příspěvek
Ale stopnout investice, rozprodat strategické rezervy, zprivatizovat si finanční správu a sekat dluhy v době růstu je OK? Před posledními volbami (tzn. i před válkou na UA) jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Ale stopnout investice, rozprodat strategické rezervy, zprivatizovat si finanční správu a sekat dluhy v době růstu je OK? Před posledními volbami (tzn. i před válkou na UA) jsem říkal, že nechci, aby Babiš vyhrál, ale že bych mu to vlastně moc přál. Aby si vyžral, co zasel. Bohužel to dopadlo, jak jsem předpokládal: "O stamiliony nám sice stouply zisky, ale za drahotu může vláda..." :/Skrýt celý příspěvek
Najedou mají všichni podezřele krátkou paměť.
Byly to současné vládní strany, které tlačily na Babiše aby všem kompenzoval vše.Najedou mají všichni podezřele krátkou paměť.
Byly to současné vládní strany, které tlačily na Babiše aby všem kompenzoval vše.Jak je tedy možné, že nám po něm zbyl rozpočet na rok 2022 -400mld. (žádný covid už nebyl) Jednorázové kompenzace přece neznamenají, že ti po covidu zůstane nastaven schodek ...Zobrazit celý příspěvek
Jak je tedy možné, že nám po něm zbyl rozpočet na rok 2022 -400mld. (žádný covid už nebyl) Jednorázové kompenzace přece neznamenají, že ti po covidu zůstane nastaven schodek rozpočtu na 400mld. ˇProsím o vysvětlení....Skrýt celý příspěvek
No jo vlastně, já zapomněl, že když má vláda většinu, za vše může opozice. Jen se zeptám, platí to i letos, nebo to platilo jen v roce 20 a 21?
No jo vlastně, já zapomněl, že když má vláda většinu, za vše může opozice. Jen se zeptám, platí to i letos, nebo to platilo jen v roce 20 a 21?
Ne,strany vládní koalice rezignovaly na své programy,to platí hlavně u ODS.. Jestliže někdo omlouvá premiéra tím, že řekne: Pan premiér nelže,jenom slibuje co nemůže splnit.Tak to ...Zobrazit celý příspěvek
Ne,strany vládní koalice rezignovaly na své programy,to platí hlavně u ODS..
Jestliže někdo omlouvá premiéra tím, že řekne:
Pan premiér nelže,jenom slibuje co nemůže splnit.Tak to hovoří za vše.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...