Železniční supervelmoc Čína expanduje a posouvá hranice možného

-
19. 11. 2022
-
27 komentářů
-
Jan Buchar
Ještě na začátku 21. století neměla Čína postavený jediný kilometr vysokorychlostní železnice. Dnes je situace úplně jiná. Nejlidnatější země světa má s odstupem nejdelší vysokorychlostní trať na světě. Rychlovlaky se staly symbolem hospodářské síly země, rychlé modernizace, rostoucí technologické zdatnosti a prosperity.
Říši středu protíná 40 000 km vysokorychlostních železnic, které se v zemi staví od roku 2008. V posledních 15 letech Číňané staví v průměru 3500 km vysokorychlostních tratí ročně a podle odhadů deníku China Daily se jejich délka do roku 2035 rozšíří na 70 000 km. Díky maximální rychlosti 350 km/h na řadě úseků začali cestující vyhledávat železniční dopravu a na mnoha trasách v důsledku přestávají dominovat letecké společnosti. Již na konci minulé dekády chybělo vysokorychlostní spojení pouhé čtvrtině čínských měst s více než půlmilionem obyvatel.
Španělsko, které má nejrozsáhlejší vysokorychlostní síť v Evropě a zaujímá druhé místo v celosvětovém srovnání, je ve srovnání s Čínou trpaslíkem. Délka její tratě dosahuje několika tisíc km a další evropské země jako Francie, Itálie a Německo jsou na tom podobně. I pokud bychom brali Evropskou unii jako celek, její vysokorychlostní železnice nedosáhne ani poloviny délky svého čínského protějšku. Anglosaské země pak na rychlovlaky téměř zcela rezignovaly a Česká republika se prozatím nepohnula vpřed ani ze stádia projektové přípravy.
Přednosti vysokorychlostní železniční dopravy lze demonstrovat srovnáním evropské trasy Praha-Curych běžným vlakem a čínské trasy Harbin-Dalian rychlovlakem. Asi 700 km dlouhou vzdálenost mezi Prahou a Curychem cestující vlakem překonají za přibližně deset hodin a přitom musí dvakrát přestoupit. Noční vlak bez přestupu zabere čtrnáct hodin. O něco delší vzdálenost 900 km mezi čínskými městy Harbin a Dalian spojuje vysokorychlostní železnice. V zimních měsících tato cesta zabere rychlovlakům okolo pěti hodin, v letním období jen tři a půl.
Související články
PREMIUM Čína spustila na vodu nejnovější letadlovou loď Type 003
V loděnicích Jiangnan v Šanghaji byla na vodu spuštěna nová čínská letadlová loď Fujian třídy Typ ...
-
22.06.2022
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Čínský strategický bombardér H-20 připraven ke startu
V červenci tohoto roku čínský provládní deník Global Times informoval o chystaných „letových ...
-
02.11.2022
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Západ potřebuje Rusko proti Číně: Začne sbližování v Arktidě?
Ačkoli Čína není arktickým státem, v posledních desetiletích se aktivně zapojila do ...
-
11.11.2022
-
14 komentářů
-
Jan Buchar
PREMIUM Baihetan: Čína dokončuje další gigantické vodní dílo
Čínská vodní elektrárna Baihetan, největší rozestavěný hydroenergetický projekt na světě, vstupuje ...
-
14.11.2022
-
0 komentářů
-
Jan Buchar
Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.