Zivem Avnim: Bojové drony Hermes jsou optimální řešení pro Armádu ČR

-
4. 2. 2022
-
182 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany České republiky letos hodlá vybrat nové taktické bojové drony pro Armádu ČR. Jedním z kandidátů jsou izraelské drony rodiny Hermes od firmy Elbit Systems. Drony Hermes v rozhovoru pro Armádní noviny představil Zivem Avnim, viceprezident divize International UAV business Elbit Systems.
533. prapor má základnu v Prostějově v prostorách bývalého heliportu, u kterého je jen krátká travnatá vzletová plocha. Zvládne Hermes 450/900 vzlétnout a přistát na travnaté vzletové ploše, nebo je zapotřebí betonové vzletové plochy?
Bezpilotní letouny Hermes skutečně zvládají vzlétat a přistávat na nezpevněných ranvejích.
Jaká je představa společnosti Elbit o akvizici – konvenční tendr, kde Elbit figuruje jako hlavní dodavatel, či přímý výběr v rámci mezivládního nákupu?
Systémy bezpilotních letounů Elbit se staly předmětem desítek smluv (na dodávku celkem 107 kusů dronů), jak mezivládních nákupů, tak i konvenčních tendrů. Například dvě země jihovýchodní Asie udělily tři kontrakty na systémy bezpilotních letounů Hermes za stovky milionů dolarů právě skrze mezivládní nákupy. Na druhou stranu se vysoutěžily systémy Hermes 900 v konvenčních tendrech OSN pro mírovou misi v Mali, do Švýcarska a do Kanady.
Předpokládáte zapojení českého průmyslu a vybrali jste již partnery?
Rozhodně. Pakliže se vybere systém bezpilotních letounů Hermes český průmysl bude hrát významnou roli. Elbit spolupracuje s českým obranným průmyslem již mnoho let na projektech pro širokou škálu zemí. Náš operační model počítá s vytvořením vztahů s místními firmami a případné zřízení výrobních kapacit. Příkladem může být spolupráce se společností Thales UK na dodávce varianty Watchkeeper letounu Hermes 450, spolupráce se společností RUAG na dodávce letounů Hermes 900 pro Švýcarsko a spolupráce s rumunskými společnostmi Romaero a Aerostar. V současné době vyhodnocujeme místní partnery pro program bezpilotního systému.
Hermes 450 izraelského letectva; větší foto / Elbit Systems
Kdo jsou vaši zákazníci a pro jaké účely používají vaše drony? Jaké konfigurace senzorů používají?
Pro platformu dronů Elbit se rozhodlo na 40 zákazníků včetně leteckých sil, armád, polovojenských organizací a civilních správních institucí v desítkách zemí včetně Izraele, Švýcarska, Spojeného království, Kanady, OSN, Chile, Brazílie, Francie, Spojených států a dalších. Operační využití se pohybuje od vojenského zpravodajství, dominance nad terénem a ochrany hranic, přes boj proti terorismu, vymáhání práva, námořní pátrací a záchrannou službu, až po mise v oblasti životního prostředí a zemědělství. Sada senzorů bezpilotního systému Hermes je navržen pro velkou operační flexibilitu, která umožňuje různé užitečné náklady a jejich snadnou výměnu. Konfigurace senzorů může zahrnovat například elektrooptické/infračervené senzory pro vizuální zpravodajství, senzory elektronického boje pro signálové zpravodajství, elektronické a komunikační zpravodajství a radarové systémy pro indikaci pozemních pohyblivých cílů.
Jsou drony typu Hermes 450 a 900 vyzkoušeny a certifikovány pro nesení munice?
Na tuto otázku Vám nemůžeme odpovědět, prosím obraťte se na izraelské ministerstvo obrany.
Nabídne Elbit britskou variantu Watchkeeper WK450, která je upravená pro operace ve špatném počasí a má mnoho dalších systémů pro operace v zemích NATO/EU?
Podobně jako Hermes 900 je britská varianta dronu Hermes 450 Watchkeeper schopná operovat za nepříznivých meteorologických podmínek a nasbírala cenné zkušenosti během operací v zemích NATO/EU. V tuto chvíli vedeme hloubkovou analýzu jak operačních, tak i ekonomických potřeb definovaných ministerstvem obrany ČR, abychom byli schopni předložit optimální řešení.
Nabízí Elbit zákazníkům služby satelitního komunikačního kanálu pro drony se systémy SATCOM? Jak rychlé je streamování přes satelit?
Hermes 900 je vybaven plnohodnotným SATCOM zařízením, které je podporováno standardními SATCOM poskytovateli. Šířka pásma se běžně pohybuje kolem 5 MB/s. Elbit navrhne vhodné předplatné satelitního připojení jako součást své nabídky a již poskytl tuto službu stávajícímu zákazníkovi.
Hermes 900 izraelského letectva; větší foto / Elbit Systems
Jaká jsou provozní zařízení pro provoz dronů? Jaký je „objem“ provozních systémů a jak velký je velín? Jaká je nasaditelnost dronů, průměrná doba mezi poruchami a po kolika letových hodinách je třeba dron servisovat?
Koncepce provozu systémů bezpilotních letounů Elbit je maximálně automatizovaná a založená na centralizaci ovládacích prvků a sběru informací. Takto koncipovaný provoz zvyšuje zaměření mise, efektivitu a vyžaduje méně lidské síly. Pozemní část systému se skládá především z pozemní řídicí stanice, která se vejde do standardního přepravního kontejneru. Plná interoperabilita mezi systémy Hermes 450 a 900 může dále snížit požadavky na lidskou sílu a s ní spjaté výdaje. Systém bezpilotních letounů Hermes je navržen tak, aby co nejvíce zjednodušil pozemní operace. Například prostor pro avioniku je navržen tak, aby umožňoval bezproblémovou výměnu LRU [Line-Replacement Unit – poznámka redakce], a rozhraní pro užitečné zatížení umožňuje rychlou změnu konfigurace.
Pokryjí dva komplexy se šesti drony nepřetržitý provoz (24/7)?
Například Hermes 900 má 20 hodin dlouhou provozní výdrž, pro nepřetržitý provoz jsou tedy nutné jen dva drony.
Jak jsou drony chráněny proti systémům elektronického boje (EB)? Jak velké je riziko rušení, přebrání kontroly nebo vypnutí systémy EB? Zabývá se Elbit kybernetickou ochranou?
Elbit jako přední dodavatel prostředků elektronického boje a kybernetických schopností nabízí sebeobranné systémy pro systémy bezpilotních letounů, které zahrnují elektronická protiopatření [Electronic Countermeasures], radarový výstražný přijímač [Radar Warning Receiver] a elektronická podpůrná opatření [Electronic Support Measures], jakožto i vícevrstvou sada kybernetické ochrany, které jsou navrženy tak, aby znemožnily rušení a únos.
Mohou drony operovat z konvenčních civilních letišť a létat v běžném, civilním provozu? Je létání uvnitř Evropy stejně snadné jako létat s malým vojenským letounem?
Všechny bezpilotní systémy, které jsou vybaveny povinnými subsystémy požadovanými civilními leteckými regulačními úřady, jsou schopny operovat ve vnitrostátním nesegregovaném vzdušném prostoru. Mezi tyto subsystémy patří systém detekce a vyhýbání, radar, civilní odpovídač a nouzové zabezpečení pro různé scénáře, včetně ztráty spojení/řízení. Hermes 900, který byl pořízen švýcarským ministerstvem obrany a kanadskou vládou, je těmito systémy vybaven a nyní absolvuje certifikační řízení pro civilní letectví. Ve Spojeném království Hermes 900 předvedl své schopnosti vykonat let mimo přímou viditelnost (BLOS) v nesegregovaném a neřízeném vzdušném prostoru v plném souladu s Úřadem pro civilní letectví Spojeného království.
Watchkeeper WK450; větší foto / Elbit Systems
Jsou drony vybaveny datalinky a jsou schopné komunikovat i s jinými platformami? Například s českými Gripeny, L-159 a vrtulníky Viper, či Venom?
Bezpilotní systém Hermes je vybaven datovými linkami a komunikačními schopnostmi, které umožňují společné mise bezpilotních a pilotovaných letadel. Před několika měsíci velitel izraelského letectva generálmajor Amikam Norkin zveřejnil fotografii týmového propojení bezpilotního letounu Hermes 900 a dvou vrtulníků CH-53 izraelského letectva.
Můžete popsat, jak probíhá celý proces sběru informací z dronů a jejich transfer do velící jednotky, či do jiných jednotek v izraelské armádě? Disponuje IDF digitálními systémy velení a řízení (C4ISTAR), aby bylo možné plně využít schopnosti dronů?
Program digitální armády IDF, na kterém se podílí Elbit C4I & Cyber, je jeden z nejpokročilejších na světě. IDF nyní implementuje pokročilou verzi TORCH-X Command & Control systém od Elbitu, který výrazně zvyšuje jeho schopnost provádět multidoménové operace. Bezpilotní systém Hermes je páteří bezpilotních operací izraelského letectva, ale nejsme v pozici, kdy vám můžeme prozradit detaily bezpilotních operací IDF. Lze si však představit, že bezpilotní systémy Hermes mohou zahrnovat schopnost pozemní řídicí stanice přijímat informace z různých snímacích systémů na palubě dronů a předávat příslušné informace řadě operačních stran. Šíření informací se provádí pomocí různých síťových konfigurací na základě specifických požadavků uživatele. Informace se ukládají v souladu s klíčovými standardy (např. Link 16, STANAG 4586) a lze je snadno integrovat do sítě C4ISTAR.
Související články
Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900
Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní ...
-
22.02.2013
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelské drony Hermes 900 pro švýcarské letectvo
Švýcarské ministerstvo obrany pro své letectvo nakoupí izraelská bezpilotní letadla Hermes 900 MALE ...
-
08.06.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Heron TP-XP: Exportní verze izraelského bitevního dronu
Izraelská společnost IAI (Israel Aerospace Industries) na výstavě Aero India 2017 představila ...
-
12.02.2017
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Rodina víceúčelových dronů Heron
Na základě pozitivních zkušeností s první generací taktických UAS (Unmanned Aircraft Systems) začali ...
-
02.12.2020
-
16 komentářů
-
Komerční sdělení
Komentáře
Takže Česko sa o turecké drony ani nepokúša:
https://www.novinky.cz/domaci/...Takže Česko sa o turecké drony ani nepokúša:
https://www.novinky.cz/domaci/...Iste! Combat proven stroj z niekoľkých vojen, pôsobiaci nad ruskou technikou s jasnými výsledkami. Takže je len dobre, ze ho AČR nechce.... Kebyže sa tu daju vložiť smajle, dam ...Zobrazit celý příspěvek
Iste!
Combat proven stroj z niekoľkých vojen, pôsobiaci nad ruskou technikou s jasnými výsledkami.
Takže je len dobre, ze ho AČR nechce....
Kebyže sa tu daju vložiť smajle, dam toho s facepalm.Skrýt celý příspěvekKdyby jste si to přečetl místo Vámi tolik oblíbeného popichování ČR tak byste zjistil, že armáda poptávala dron ještě o něco větší velikosti než TB2... Konkrétně něco co má ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby jste si to přečetl místo Vámi tolik oblíbeného popichování ČR tak byste zjistil, že armáda poptávala dron ještě o něco větší velikosti než TB2... Konkrétně něco co má vzletovku ještě o +- 600 kg víc než TB2 (chtějí něco okolo 1300 kg) Což prostě TB2 se svou vzletovou 700 kg nesplňuje.
Účastníky tendru je Hermes 900 co ve vzduchu vydrží o 9 hodin déle, nese o 200 kg více, vystoupá o kilometr a půl výš, má větší dosah a létá stejně rychle jako TB2
Heron co vydrží ve vzduchu o 25 hodin déle, nese o 100 kg více, vystoupá téměř o 2,5 km výše, má větší dosah a létá podobně rychle jako TB2
A nakonec Grey Eagle co vydrží ve vzduchu o dvě hodiny méně, ale zase je o 90 km/h rychlejší, nese o 210 kg více, vystoupá o 1200 m výše.
Jsou to těžší drony, které jsou všechny už vyzkoušené a používané (Hermes i Heron slouží v armádách spousty států a na západě jsou víc používané než TB2)
Já chápu, že teď je TB2 v síni slávy a má velkou popularitu a mediální pozornost, to ale neznamená, že teď všichni musí kupovat jen Bayraktar...Skrýt celý příspěvekJá vím jak jste to myslel, proto ten můj závěr. Scotty má zřejmě problém s dodavatelem a i když je TB2 bojem odzkoušený stroj a jistě dobrý, jsou i jiné alternativy.
Já vím jak jste to myslel, proto ten můj závěr. Scotty má zřejmě problém s dodavatelem a i když je TB2 bojem odzkoušený stroj a jistě dobrý, jsou i jiné alternativy.
https://www.youtube.com/watch?...
Jak nemají v Polsku rádi Židy. Tak já zase nevěřím Turkům. Proto mě jejich absence ve vyzbrojovacích programech AČR netrápí.https://www.youtube.com/watch?...
Jak nemají v Polsku rádi Židy. Tak já zase nevěřím Turkům. Proto mě jejich absence ve vyzbrojovacích programech AČR netrápí.Ako mne sa systém Hermes, hlavne lre všetky jeho vrstvy, pozdáva viac. Ale ignorovať techniku, ktorá takto preukazala svoje schopnosti rozhodne nie je dobře. A vo svetle ...Zobrazit celý příspěvek
Ako mne sa systém Hermes, hlavne lre všetky jeho vrstvy, pozdáva viac.
Ale ignorovať techniku, ktorá takto preukazala svoje schopnosti rozhodne nie je dobře.
A vo svetle súčasného diania, tak stopku v tendroch by mal mať Izrael a nie Turecko, ktoré Ukrajine reálne pomáha.
Dnes Izrael svojim postojom ohrozuje našu bezpečnosť.Skrýt celý příspěvekTak on i Izrael sleduje svoje zájmy, jak aktuálně předvádí.
Mám-li si vybrat mezi Tureckem a Izraelem; mezi TB2 a Hermem - raději izraelský Hermes.Tak on i Izrael sleduje svoje zájmy, jak aktuálně předvádí.
Mám-li si vybrat mezi Tureckem a Izraelem; mezi TB2 a Hermem - raději izraelský Hermes.
Scotty Vzhledem k té "náhodné" mediální masáži je o vítězi prakticky rozhodnuto, že? :-) MO ČR by se mělo probrat. Jedna věc je urychlit pořízení dronů a druhá věc je specifikace ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Vzhledem k té "náhodné" mediální masáži je o vítězi prakticky rozhodnuto, že? :-)
MO ČR by se mělo probrat. Jedna věc je urychlit pořízení dronů a druhá věc je specifikace a používání dronů jako takových.
Jinými slovy, velké průzkumné drony nám dokáže poskytnout aliance, vyplatio by se začít tím co se dá použít od úrovně roty až po prapor.
Pokud tady začnete vymýšlet fantasmagorie o tom jak se drony budou u nás "rozvíjet" po dobu deseti let tak, než se dosáhne prvních IOC bude z toho šrot.
Natvrdo bych to vše nyní vedl cestou přes USA tak, aby se F 35, PVO, drony a průzkumná čidla pozemních vojsk dala připojit do IBCS. Protože, multidomain integraci u nás nikdo nebude umět provést ještě hodně dlouho.
Stále není ani základní feedback v tom, že se plánují pořidit pouze 3 drony s jedním řídícím centrem. Přitom za minimum bych považoval komplety dva a optimum komplety tři. Když jedno řídící centrum nasadím v operaci a nebudu nic jiného mít, přijdu o možnost vedení výcviku na další rotaci a v případě poruchy si utrhnu ostudu, že nemám nic v záloze. A to se nezmiňuji o tom, že se musí počítat s případnými ztrátami.Skrýt celý příspěvekTak při předkládané životnosti je 10 let tak třetina. NATO nám rozhodně nebude poskytovat nic ve velikosti Hermesu. To je čistě pro použití na národní úrovni. NATO provozuje Global ...Zobrazit celý příspěvek
Tak při předkládané životnosti je 10 let tak třetina. NATO nám rozhodně nebude poskytovat nic ve velikosti Hermesu. To je čistě pro použití na národní úrovni. NATO provozuje Global Hawk a tuhle kategorii rozhodně nikdo kupovat nechce.
Pro pozemní síly je vhodné pořizovat něco co bude integrované v rámci systému C4ISTAR. Nějaká jednoduchá házečka typu Raven. Ovšem to bych do pořizování velkých UAV netahal.Skrýt celý příspěvek
Tak dnes minister obrany rokoval so zástupcami Bayraktaru a podľa toho, že mu doniesli mini model TB2 so slovenským dvojkrížom to vyzerá, že je v hre. Okrem iného sa vraj rokuje aj ...Zobrazit celý příspěvek
Tak dnes minister obrany rokoval so zástupcami Bayraktaru a podľa toho, že mu doniesli mini model TB2 so slovenským dvojkrížom to vyzerá, že je v hre. Okrem iného sa vraj rokuje aj s inými spoločnosťami a čoskoro chcú "komplexne informovať" vládu o svojom návrhu.
Zdroj: FB Jaro NaďSkrýt celý příspěvekVčera Naď v "Na telo" hovoril, že ak vláda patrične rýchlo schváli nákup bojových dronov, na začiatku budúceho roka už môžu byť dodané a najlacnejšia ponuka je asi 110M za 6 ...Zobrazit celý příspěvek
Včera Naď v "Na telo" hovoril, že ak vláda patrične rýchlo schváli nákup bojových dronov, na začiatku budúceho roka už môžu byť dodané a najlacnejšia ponuka je asi 110M za 6 dronov.
Napáda niekoho, aké drony by asi mohli byť v takomto počte a takejto cene? Udajne tentoraz nie je mimo hry ani Turecko, no Bayraktary sa mi zdajú lacnejšie + výroba frčí teraz primárne pre iných zákazníkov (napr. Ukrajina).Skrýt celý příspěvekTak Poliaci svoje Bayraktary kupovali za cca. 67 (alebo 76) miliónov dolárov za set (6 dronov, 1 riadiaca stanica). A to to mali se vším všudy, s logistikou, výcvikom, výzbrojou... ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Poliaci svoje Bayraktary kupovali za cca. 67 (alebo 76) miliónov dolárov za set (6 dronov, 1 riadiaca stanica). A to to mali se vším všudy, s logistikou, výcvikom, výzbrojou...
Čisto teoreticky nejaké veci ohľadom logistiky treba kúpiť bez ohľadu na celkový počet strojov, čo môže našu cenu za set zvýšiť. Ale aj tak by to nemalo vychádzať na 110M.
Možno sa ale pozerajú hlavne po Izraelských, odkiaľ si už možno aj vypýtali cenovú ponuku a preto to povedal. Ale to sú len moje ničím nepodložené špekulácie.
Na druhú stranu by som namiesto 1-2 setov Bayraktarov videl radšej menšie drony, vrátane nano dronov a loitering munition, v každom manévrovom a delostreleckom prápore+niečo ako RQ-7B (prieskumný dron, ktorý US ARMY používa na úrovni brigády a v spolupráci s AH-64) v ISTARe.Skrýt celý příspěvekToto budú každopádne bojové drony. Tak pozerám, že na rok 2021 zachránil Kongres výrobu Reaperov vyčlenením sumy 286M USD na kúpu 16 kusov - to by bolo 107,25 za 6 kusov ... keby ...Zobrazit celý příspěvek
Toto budú každopádne bojové drony.
Tak pozerám, že na rok 2021 zachránil Kongres výrobu Reaperov vyčlenením sumy 286M USD na kúpu 16 kusov - to by bolo 107,25 za 6 kusov ... keby išlo o toto, tak potom už radšej Mojave s menším doletom, no väčšou nosnosťou ...
Avšak aj Poliaci obstarávajú práve teraz Reapery, tak neviem, ako by na tom boli kapacity, ak majú byť dodané začiatkom 2023 ...Skrýt celý příspěvekReaper to asi nebude, ten má na DSCA inú, mnohonásobne vyššiu cenu než toto a ja neverím, že sa do toho zmestia. Takisto Mojave do 2023 nebude, aspoň na Slovensku nie. Keď trochu ...Zobrazit celý příspěvek
Reaper to asi nebude, ten má na DSCA inú, mnohonásobne vyššiu cenu než toto a ja neverím, že sa do toho zmestia. Takisto Mojave do 2023 nebude, aspoň na Slovensku nie.
Keď trochu zakonšpirujem, tak mi to vychádza na Hermes 900. Pretože v 2020 boli Filipínam doručené 3 systémy Hermes 900 a 1 systém Hermes 450 za 175M dolárov. V jednom systéme sú 3 drony a 1 riadiaca stanica. Takže 6 dronov, 2 riadiace stanice, EO/IR senzory, logistika, výcvik, munícia a inflácia, a 110M vyzerá ako reálna cena.Skrýt celý příspěvekRozhovor s min. ...Zobrazit celý příspěvek
Rozhovor s min. obrany:
https://www.postoj.sk/103328/s...
Sú tam spomenuté aj drony, on hovorí o jednej letka, t.j. 6 dronov. Najlacnejšie môžu byť tie turecké, najdrahšie sú asi americké, tak by to vychádzalo na tie izraelské. No uvidíme, do konca roka by to chceli mať poriešené, ako hovoril už dávnejšie.Skrýt celý příspěvekmikojan29: Veľa záleží od požadovaných schopností. Tak napr. Bayraktary BT2 sú síce relatívne lacné, no majú svoje obmedzenia (napr. dosah 150km od operátora ...).
mikojan29: Veľa záleží od požadovaných schopností. Tak napr. Bayraktary BT2 sú síce relatívne lacné, no majú svoje obmedzenia (napr. dosah 150km od operátora ...).
Ja nepíšem, že to musia byť Bayraktary, z 3 možností sa pôjde asi nejakým kompromisom a vyzerá to, že možno izraelským. Možno sa mýlim, uvidíme koncom roka. Inak Hermes 450 bol raz ...Zobrazit celý příspěvek
Ja nepíšem, že to musia byť Bayraktary, z 3 možností sa pôjde asi nejakým kompromisom a vyzerá to, že možno izraelským. Možno sa mýlim, uvidíme koncom roka.
Inak Hermes 450 bol raz na SIAFe, aj mám niekde foto.Skrýt celý příspěvek
Hermes 900 získal certifikaci která mu umožní létání v civilním vzdušném prostoru bez ...Zobrazit celý příspěvek
Hermes 900 získal certifikaci která mu umožní létání v civilním vzdušném prostoru bez omezení.
https://www.czdefence.cz/clane... Skrýt celý příspěvekRozjela se tu debata i o leteckých základnách. Dislokace 533 dává smysl, když je blízko průzkumu a 601. Ovšem snažit se dát dohromady blízké "letiště" když blízko je Přerov je ...Zobrazit celý příspěvek
Rozjela se tu debata i o leteckých základnách. Dislokace 533 dává smysl, když je blízko průzkumu a 601. Ovšem snažit se dát dohromady blízké "letiště" když blízko je Přerov je poněkud zvláštní. Chápu, že chtějí mít techniku hned za humny, ale třeba výsadkáři k vrtulníkům také musí na "letiště" Chrudim, nebo do Pardubic. Použití Přerova by vlastně vytvořilo docela pěkný trojúhelník Prostějov, Přerov, Olomouc. Co se leteckých základen týče. Neví někdo jak je to s Hradišťem u Mimoně v Ralsku? Je tam poměrně velká dráha (necelých 2,5 km) a mnoho krytých hangárů. Letiště Hradec Králové také není špatné.Skrýt celý příspěvek
My tu plánujeme provozovat dron o hmotnosti 1300 kg. Ne raketoplány aby byla potřeba dlouhá dráha. Zrovna Chrudimáci to mají na letiště co by granátem dohodil a zbytek doskákal po ...Zobrazit celý příspěvek
My tu plánujeme provozovat dron o hmotnosti 1300 kg. Ne raketoplány aby byla potřeba dlouhá dráha.
Zrovna Chrudimáci to mají na letiště co by granátem dohodil a zbytek doskákal po jedné noze. Něco jako ten Prostějov.
Mě prostě dává smyl držet jedno plnohodnotné letiště kvůli třem větším UAV.Skrýt celý příspěvekLetiště Přerov si vysloveně říká o využití. Je tam solidní betonová VPD. Jestliže se nakoupí těch 40ks F-35A, tak se stejně bude muset do vojenských letišť nějak systematicky ...Zobrazit celý příspěvek
Letiště Přerov si vysloveně říká o využití. Je tam solidní betonová VPD. Jestliže se nakoupí těch 40ks F-35A, tak se stejně bude muset do vojenských letišť nějak systematicky sáhnout.Skrýt celý příspěvek
Gripenum jsem vždy hodně fandil, ale F-35A vidím jako jedinou vhodnou možnost. Ovšem absolutně nevěřím, že se uzavře smlouva na BVP za 60mld. Chvilku na to se vloží třeba 50mld. na ...Zobrazit celý příspěvek
Gripenum jsem vždy hodně fandil, ale F-35A vidím jako jedinou vhodnou možnost.
Ovšem absolutně nevěřím, že se uzavře smlouva na BVP za 60mld. Chvilku na to se vloží třeba 50mld. na ideálně tři prapory tanků a dva roky na to vláda nakoupí za dalších 50mld. F-35.
Osobně bych ideální řešení viděl v prodloužení pronájmu Gripenu C/D, který je pořád ještě použitelný a na F-35 počkal.
Lepší jak pod tlakem na cenu nakoupit pouze jednu letku a nebo nějaké horší řešení v podobě F-16 a nebo Gripenu.Skrýt celý příspěvekTři prapory tanků nebudou. Není pro ně využití. Tanky budou max. za 20 miliard.
Tři prapory tanků nebudou. Není pro ně využití. Tanky budou max. za 20 miliard.
Ok, asi záleží na počtu kusů v praporu. Každopádně se prý uvažuje o počtech aspoň 60 kusů. Nejsem si jistý jestli to zvládnou do 20mld. I tak by se na pár projektů dokonce ...Zobrazit celý příspěvek
Ok, asi záleží na počtu kusů v praporu. Každopádně se prý uvažuje o počtech aspoň 60 kusů. Nejsem si jistý jestli to zvládnou do 20mld.
I tak by se na pár projektů dokonce desetiletí mělo vynaložit ke 150mld.
Jestli budou chtít v této situaci vysoutezit stíhačky, tak to dobře nedopadne. Tomu bohužel nevěřím.Skrýt celý příspěvek7. brigáda má od roku 2018 papírově 50 tanků. Včetně velících a roty aktivních záloh. Pokud by se mělo přejít na západní standart, tak při nynější organizaci 73. tankového praporu ...Zobrazit celý příspěvek
7. brigáda má od roku 2018 papírově 50 tanků. Včetně velících a roty aktivních záloh.
Pokud by se mělo přejít na západní standart, tak při nynější organizaci 73. tankového praporu to znamená 3 tankové roty, kdy každá rota by měla 3 tankové čety po 4ks, to je 12 + 1 velící, by to dávalo cca 40 tanků ve 3 rotách + rota aktivních záloh, to by bylo 6 tankových čet po 4ks + 2ks velitelské. To je nějakých cca 25 tanků. To znamená nějakých cca 65 MBT.
Otázkou je ale jestli s novým MBT nepřijde i nová reorganizace 73. tankového praporu. Popřípadě jestli by se nekupovala nová technika pouze pro 1. ; 2. a 3. rotu a do 1. roty Aktivních záloh by se přesunuli T-72M4CZ.Skrýt celý příspěvekKlimesov
Jenže AZ zcela jistě nedostanou nový tank. Teď je do M4CZ bude celkem dost investovat a za pět let od modernizace je nikdo nevyřadí.Klimesov
Jenže AZ zcela jistě nedostanou nový tank. Teď je do M4CZ bude celkem dost investovat a za pět let od modernizace je nikdo nevyřadí.Scotty
Jo jo však o tom taky píšu.
To znamená případný nový nákup MBT by se pohyboval v počtech 30 - 40 ks podle toho jakou organizaci by si 73. tankový prapor ponechal.Scotty
Jo jo však o tom taky píšu.
To znamená případný nový nákup MBT by se pohyboval v počtech 30 - 40 ks podle toho jakou organizaci by si 73. tankový prapor ponechal.
Markeley: AČR provozovala 14ks Gripenů i s rozpočtem obrany lehce nad 40mld. Kč. Rozpočet je nyní 75mld. a od roku 2025 má být nějakých 130mld. I průměrný hospodář musí najít ...Zobrazit celý příspěvek
Markeley: AČR provozovala 14ks Gripenů i s rozpočtem obrany lehce nad 40mld. Kč. Rozpočet je nyní 75mld. a od roku 2025 má být nějakých 130mld. I průměrný hospodář musí najít peníze na těžkou brigádu a dvě letky stíhaček (F-35A vychází nejlevněji). O penězích ten problém není, je o katastrofální nemohoucnosti cokoliv rozhodnout a vybrat.Skrýt celý příspěvek
Na splátky ovšem za 1.3mld ročně. Já bych si ty dvě letky F-35 hodně přál, ale na stíhačky se bude hodně tlačit a jsem hodně skeptik, že kolem roku 2025-2027 nakoupi F-35, pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Na splátky ovšem za 1.3mld ročně. Já bych si ty dvě letky F-35 hodně přál, ale na stíhačky se bude hodně tlačit a jsem hodně skeptik, že kolem roku 2025-2027 nakoupi F-35, pokud na ně nebudou finance, radši bych nákup o 10 let odložil než nakoupit neperspektivní techniku.
Kromě BVP, tanků a stíhaček se musí vyzbrojit i výsadkový pluk, nakoupit drony. 7. brigáda bude chtít možná další pandury. Minomety, PVO proti dělostřelecké munici a dronum atd...
Jestli se podaří dostat rozpočet co nejvíce k 2% HDP, tak to možné asi bude.Skrýt celý příspěvekJinak se zatím na rok 2024 počítá s rozpočtem 100mld -1.47% hdp. Neustále ty nárůsty snižují. I tak je to oproti 40mld rozdíl, ale dost toho nárůstu spolknout fixní náklady na ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak se zatím na rok 2024 počítá s rozpočtem 100mld -1.47% hdp. Neustále ty nárůsty snižují. I tak je to oproti 40mld rozdíl, ale dost toho nárůstu spolknout fixní náklady na platy, energie atd...Skrýt celý příspěvek
Malarkey: my prostě nesmíme zalézt do smrádku bezpečného zápolí NATO, musíme utrácet 2% HDP, nežvanit a nakupovat špičkovou techniku. Proto F-35A a proto aspoň těch 40ks.
Malarkey: my prostě nesmíme zalézt do smrádku bezpečného zápolí NATO, musíme utrácet 2% HDP, nežvanit a nakupovat špičkovou techniku. Proto F-35A a proto aspoň těch 40ks.
Malarkey F 35 můžeme koupit hned, konfigurace toho letadla jasná, půjde pak "pouze" o počty letadel a výzbroje. Odložit můžeme BVP, snad si to do té doby pozemaci ujasní co ...Zobrazit celý příspěvek
Malarkey
F 35 můžeme koupit hned, konfigurace toho letadla jasná, půjde pak "pouze" o počty letadel a výzbroje. Odložit můžeme BVP, snad si to do té doby pozemaci ujasní co vlastně chtějí a co nechtějí.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: o dvou letkách stíhaček se mluví delší dobu, těch 40ks je z údajné poptávky vůči Lockheedu. Samozřejmě bych rád těch 40ks a dávalo by to smysl, protože v tom jsou ty ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: o dvou letkách stíhaček se mluví delší dobu, těch 40ks je z údajné poptávky vůči Lockheedu. Samozřejmě bych rád těch 40ks a dávalo by to smysl, protože v tom jsou ty dvě letky stíhaček a zbytek jako "náhrada" L-159, které si říkají o vyřazení pro bojovou neužitečnost (ne že by to byla špatná letadla, ale nemají vše integrováno).Skrýt celý příspěvek
Zajímalo by mě jak dlouhou dráhu potřebuje dron poptávané hmotnostní kategorie na vzlet a přistání. Jestli by v Prostějově nešlo neudělat jen kratší zpevněnou dráhu určenou pouze ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímalo by mě jak dlouhou dráhu potřebuje dron poptávané hmotnostní kategorie na vzlet a přistání. Jestli by v Prostějově nešlo neudělat jen kratší zpevněnou dráhu určenou pouze pro armádní drony.Skrýt celý příspěvek
Otázkou bude také, zda budou schopny přistát automaticky za každého počasí bez radiotechnického zabezpečení na letišti pomocí systémů jako je ILS? Začnete dráhou, zjistíte, že ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou bude také, zda budou schopny přistát automaticky za každého počasí bez radiotechnického zabezpečení na letišti pomocí systémů jako je ILS?
Začnete dráhou, zjistíte, že budete potřebovat taxi dráhy, hangáry, zázemí. A jen zázemí Vás pak přijde na více než drony :-) ...a to nepočítám čas daný tím, než se posoudí vliv na životní prostředí.Skrýt celý příspěvekPoložit panely a pořídit hangár jako měli vrtulníkáři a Afganistanu a poté v Bechyni by asi nebylo nic co by armádu zruinovalo. Zázemí se bude muset budovat ...Zobrazit celý příspěvek
Položit panely a pořídit hangár jako měli vrtulníkáři a Afganistanu a poté v Bechyni by asi nebylo nic co by armádu zruinovalo. Zázemí se bude muset budovat všude.
https://mocr.army.cz/assets/in... Skrýt celý příspěvekZapomeňte na panely, dráhy se budují podobným systémem jakým se rekonstruovala D1. Kvalita dráhy může snížit náchylnost k nehodám a poškození letadel. Hangáry to chce pořádné, ten ...Zobrazit celý příspěvek
Zapomeňte na panely, dráhy se budují podobným systémem jakým se rekonstruovala D1. Kvalita dráhy může snížit náchylnost k nehodám a poškození letadel. Hangáry to chce pořádné, ten dron bude informační systém s nějakou klasifikací utajení, tomu bude muset odpovídat kvalita zázemí a zabezpečení, na jiných základnách už je, v Prostějově a Přerově není.
Počítejte s tím, že stavební práce v téhle republice budou pro stát vždy extrémně předražené.
...náklady na jeden prapor UAV polezou nakonec hodně vysoko.
Nyní se nám pomalu vrací blbosti našich politiků, jako opuštění Přerova, vydržování si Kbel místo investic do toho co potřebujeme z dlouhodobého hlediska. A až začnou výsadkáři vybírat LÚV, tak se chytnou za hlavu až zjistí co vše by mohli mít, když by tu byl Spartan místo Casy :-)Skrýt celý příspěvekBavíme se o pojezdových drahách a kratší vzletové ploše pro dron který je při maximálním zatížení lehčí než malé osobní auto. Asi by nebyla ambice aby na tom mohl přistát A380. ...Zobrazit celý příspěvek
Bavíme se o pojezdových drahách a kratší vzletové ploše pro dron který je při maximálním zatížení lehčí než malé osobní auto. Asi by nebyla ambice aby na tom mohl přistát A380. Zabezpečit okolí letiště bude ten nejmenší problém. vždyť sousedí prakticky přímo z areálem kasáren.
Navíc takový pokus o zpevněnou půl kilometrovou dráhu už tam je. Ta by se musela opravit připadaně rozšířit.Skrýt celý příspěvekScotty Půjde o to znát technické minima stanovené výrobcem, případně úřadem pro vojenské letectví. Například Hermes 900 má rozpětí 15 metrů, i když je lehký, tak prostorově může ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Půjde o to znát technické minima stanovené výrobcem, případně úřadem pro vojenské letectví. Například Hermes 900 má rozpětí 15 metrů, i když je lehký, tak prostorově může být náročnější hlavně při přistání za zhoršeného počasí.Skrýt celý příspěvekCo se týče výsadkářů, prý chtějí vozidlo kolem hmotnosti 10 tun. Stím by měl problém i Spartan. Podle vozidla bych odhadoval, že se trochu počítá s jejich nasazením i jako lehké ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týče výsadkářů, prý chtějí vozidlo kolem hmotnosti 10 tun. Stím by měl problém i Spartan. Podle vozidla bych odhadoval, že se trochu počítá s jejich nasazením i jako lehké elitní motorizovat pěchoty a ne pouze výsadkem. Takové Iveco mi na výsadek přijde prostě moc těžké.Skrýt celý příspěvek
to je fakt jednodušší přesunout "533" na jinou základnu. Pracně budovat něco co je už jinde vybudováno.
to je fakt jednodušší přesunout "533" na jinou základnu. Pracně budovat něco co je už jinde vybudováno.
Ono se nedá říct že tam nic není. Akorát by se to muselo opravit a případě prodloužit ...Zobrazit celý příspěvek
Ono se nedá říct že tam nic není. Akorát by se to muselo opravit a případě prodloužit dráhu.
https://mapy.cz/zakladni?meren... Skrýt celý příspěvekstále to je jako se drbat pravou nohou za levým uchem. Pokud si budeme hrát na budování dronů, tak dříve nebo později přijdou na řadu i velké drony. Takže z toho vyplývá jedno ...Zobrazit celý příspěvek
stále to je jako se drbat pravou nohou za levým uchem. Pokud si budeme hrát na budování dronů, tak dříve nebo později přijdou na řadu i velké drony. Takže z toho vyplývá jedno jediné - Přerov. Rozšiřovat Prostějov? Vyhazování peněz.Skrýt celý příspěvek
Pokud vůbec přijdou někdy velké drony, tedy více než cca 2 tuny, tak to nebude v gesci pozemních sil, ale letectva. Což už ostatně před několika lety konstatoval velitel 53. ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud vůbec přijdou někdy velké drony, tedy více než cca 2 tuny, tak to nebude v gesci pozemních sil, ale letectva. Což už ostatně před několika lety konstatoval velitel 53. pluku.
Takže kvůli taktickým dronům opravdu není potřeba budovat plnohodnotné VPD.Skrýt celý příspěvekNesher Kde vidíte nějaký zřetelný předěl mezi tím, že je dron taktický nebo vyšší kategorie? Dnes dokáží lehké drony díky miniaturizaci elektroniky zastat strategické úkoly. ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Kde vidíte nějaký zřetelný předěl mezi tím, že je dron taktický nebo vyšší kategorie? Dnes dokáží lehké drony díky miniaturizaci elektroniky zastat strategické úkoly.
Technické zázemí bude muset odpovídat tomu jak se dá dron provozovat. Doposud AČR provozuje pouze házedla nebo letadla pouštěné katapultem. Vše bude jasnější až s jakými podmínkami provozu přijdou výrobci.Skrýt celý příspěvekFlanker Já jen cituji vyjádření velitele 53. pluku. Tedy, že to co se má letos pořídit, je maximum z pohledu pozemních sil. A také, že pokud by se čistě teoreticky někdy v ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker
Já jen cituji vyjádření velitele 53. pluku. Tedy, že to co se má letos pořídit, je maximum z pohledu pozemních sil. A také, že pokud by se čistě teoreticky někdy v budoucnu pořidíly velké drony (s velkou nosností, vydrží v řádu dnů a velkým dostupem), tak to budou provozovat VS.
Takže pokud by se např. v Prostějově upravovala infrastruktura kvůli UAV, nemusí mít stejné parametry jako pro normální letadla. Nic víc.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: drony s velkou nosností a způsobem nasazení, kterým nahradí dosud pilotované lety, určitě budou logické zařadit pod letectvo. Například kdyby AČR hypoteticky měla ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: drony s velkou nosností a způsobem nasazení, kterým nahradí dosud pilotované lety, určitě budou logické zařadit pod letectvo. Například kdyby AČR hypoteticky měla Bayraktary, asi by nebylo logické je držet pod plukem průzkumu a elektronického boje. Zrovna tak kamikadze - vyčkávací munici bude logičtější zase zařadit pod dělostřelectvo. (např. vyčkávací munici odpalovanou ze salvového raketometu)Skrýt celý příspěvek
MQ1 podobné váhové kategorie operuje na dráze dlouhé 2000ft. Do Prostějova se v pohodě vejde. Přerov si o to říká, ale to už je příliš předimenzované pro pár dronů. Budoucnost ...Zobrazit celý příspěvek
MQ1 podobné váhové kategorie operuje na dráze dlouhé 2000ft. Do Prostějova se v pohodě vejde.
Přerov si o to říká, ale to už je příliš předimenzované pro pár dronů. Budoucnost ovšem patří větším počtům. Současně průzkumným strojům na bázi bizzjetů. Chybí tady větší dopravní letadla. Chybí větší počet vrtulníků. Chce se to koukat více v souvislostech.Skrýt celý příspěvek
"Covidový" plukovník Šnajdárek by se měl vrátit k budování praporu bezpilotních ...Zobrazit celý příspěvek
"Covidový" plukovník Šnajdárek by se měl vrátit k budování praporu bezpilotních systémů.
https://www.lidovky.cz/domov/c... Skrýt celý příspěvekTohle mne vždy pobaví. Základnu dopravního letectva máme na nejkratší dráze, kde může přistát jen A319 a menší. Základnu dronů si zvolí v místě, kde je jen trávník. :-)) ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle mne vždy pobaví.
Základnu dopravního letectva máme na nejkratší dráze, kde může přistát jen A319 a menší.
Základnu dronů si zvolí v místě, kde je jen trávník.
:-)) Zelené mozky v celé nahotěSkrýt celý příspěvekCož je pro současnou dopravku naprosto jedno. Lety pro logistiku létají do Pardubic, což je také majetek MO.
Což je pro současnou dopravku naprosto jedno. Lety pro logistiku létají do Pardubic, což je také majetek MO.
AČR živí zbytečně moc základen, ale svými redislokacemi tomu nasadila korunu. Dopravní letectvo s Casami a vrtulníky má své místo v Pardubicích, ideální pro logisty a pro nedaleký ...Zobrazit celý příspěvek
AČR živí zbytečně moc základen, ale svými redislokacemi tomu nasadila korunu. Dopravní letectvo s Casami a vrtulníky má své místo v Pardubicích, ideální pro logisty a pro nedaleký výsadkový pluk. Airbusy dát na starou Ruzyni a nechat tam pár heliportů, stejně to tam mají z MO a GŠ blíže než na Kbely.Skrýt celý příspěvek
Neřekl bych že jich mají moc. Tři aktivní a jedna záložní je tak akorát. Z Pardubic by měla působit dopravka, CLV a být záložní pro Čáslav? To je na jedno letiště až moc. Pokud by ...Zobrazit celý příspěvek
Neřekl bych že jich mají moc. Tři aktivní a jedna záložní je tak akorát. Z Pardubic by měla působit dopravka, CLV a být záložní pro Čáslav? To je na jedno letiště až moc. Pokud by se to mělo skloubit vyžadovalo by to obrovské investice. AČR nikdy nebude mít větší letadlo než jaké dokáže přistát v Kbelích. Takže kde je problém?Skrýt celý příspěvek
Ovšem Přerov je momentálně v nějakém zakonzervovaném stavu. Nevím o tom že by bylo nějaké takové doporučení. Naopak před pár lety se armáda intenzivně zajímala o možnosti menších ...Zobrazit celý příspěvek
Ovšem Přerov je momentálně v nějakém zakonzervovaném stavu.
Nevím o tom že by bylo nějaké takové doporučení. Naopak před pár lety se armáda intenzivně zajímala o možnosti menších civilních letišť po republice.Skrýt celý příspěvekScotty
Z leteckého hlediska je nepoužitelný, radiotechnické vybavení mimo provoz a z části zrušené, personál de facto žádný. Jen se tam protáčí špinavé peníze.Scotty
Z leteckého hlediska je nepoužitelný, radiotechnické vybavení mimo provoz a z části zrušené, personál de facto žádný. Jen se tam protáčí špinavé peníze.
Panští kočí ze Kbel nikdy nepůjdou do nějakých Pardubic,tak to prostě bylo a je.Ale jinak si nemyslím,že máme moc leteckých základen.Plnohodné základny jsou pouze dvě Čáslav a ...Zobrazit celý příspěvek
Panští kočí ze Kbel nikdy nepůjdou do nějakých Pardubic,tak to prostě bylo a je.Ale jinak si nemyslím,že máme moc leteckých základen.Plnohodné základny jsou pouze dvě Čáslav a Náměšt.Skrýt celý příspěvek
skelet Buď začít budovat pořádnou armádu a rozšířit počty techniky, tak že to letiště bude opravdu platné i pro více než jen papaláše. A nebo Kbely opustit. Náklady na provoz ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Buď začít budovat pořádnou armádu a rozšířit počty techniky, tak že to letiště bude opravdu platné i pro více než jen papaláše. A nebo Kbely opustit. Náklady na provoz letiště takových parametrů a vybavení budou více než miliarda ročně.Skrýt celý příspěvekProč jen KC390 a Hercules, C2 tam přistane a vzlétne úplně na pohodu - je na to, vzhledem k délce letišť na japonských ostrovech, konstruovaná.
Proč jen KC390 a Hercules, C2 tam přistane a vzlétne úplně na pohodu - je na to, vzhledem k délce letišť na japonských ostrovech, konstruovaná.
tak se podíváme co ty zelené mozky pár let používají - RQ-11 a Scan Eagle.. na jejich používání potřebují minimálně Mošnov! Jestli voni nebudou hlava.
tak se podíváme co ty zelené mozky pár let používají - RQ-11 a Scan Eagle.. na jejich používání potřebují minimálně Mošnov! Jestli voni nebudou hlava.
Cokoliv bude posunem vpřed, Izraelská technologie je sázka na jistotu, ale nebál bych se ani Bayraktaru. Co se týče VPD tak je jasné, že v budoucnu až se bude používat větší ...Zobrazit celý příspěvek
Cokoliv bude posunem vpřed, Izraelská technologie je sázka na jistotu, ale nebál bych se ani Bayraktaru.
Co se týče VPD tak je jasné, že v budoucnu až se bude používat větší množství výkonnějších strojů, tak bude potřeba se přemístit na nějakou stavebně plnohodnotnou leteckou základnu. Na druhou stranu Prostějov jakožto sídlo průzkumáků bude i v budoucnu sloužit menším strojům, takže investice do rozšíření schopností se tam neztratí. Navíc vybudování VPD pro drony by nemuselo být tak nákladné, pokud bude dimenzována pro drony a ne pro běžný letecký provoz, potom kombinace Přerov + Prostějov by byla ideální.Skrýt celý příspěvekBát bychom se měli toho, že se v západní a střední Evropě nic takového nevyrábí.
Bát bychom se měli toho, že se v západní a střední Evropě nic takového nevyrábí.
Zatím. Výroba probíhá už na Ukrajině. Otázkou je Polsko. Počet uživatelů je velký a jejich počet roste. Spolu s tím i objem vyráběných ND. Hlavně by se ale na nich naše armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Zatím. Výroba probíhá už na Ukrajině. Otázkou je Polsko. Počet uživatelů je velký a jejich počet roste. Spolu s tím i objem vyráběných ND.
Hlavně by se ale na nich naše armáda naučila používat ozbrojené drony. A to za mnohem nižší cenu než s konkurenčními stroji. Když to řeknu trochu v nadsázce - myslím, že i kdyby, tak než Turecko začne válčit Řeckem a začneme se navzájem embargovat, tak tu svoji úlohu by TB2 v AČR už bezezbytku splnil - vychoval by několik generací vojáků v umění používat drony k boji.Skrýt celý příspěvekPardon, měl jsem na mysli to, že zde těžíme pouze z toho co jinde ve světě vyvinuli. To, že zaostalé rusko koupí licenci na Searcher II a postaví z toho dron s názvem Forprost bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Pardon, měl jsem na mysli to, že zde těžíme pouze z toho co jinde ve světě vyvinuli. To, že zaostalé rusko koupí licenci na Searcher II a postaví z toho dron s názvem Forprost bylo pro ně nutností, aby trochu dohnali čas. Ale my existujeme v technologicky vyspělější části světa a jsme na tom tak, že francouzi a britové jsou rádi za izraelské kopie dronů, polsko bere to samé z Turecka.
Koupě TB2 je rychlé řešení a možná až tak rychlé, že by drony přišly do ČR a byrokracie AČR by je nedokázala převzít, certifikovat a provozovat.Skrýt celý příspěvekHlavně pokud je bude používat například Polsko nebo Maďarsko, tak není o čem. O munici bych se nebál. Je úspešná a hlavně levná! Je tam progres do budoucna. Vyvíjejí verzi co umí ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně pokud je bude používat například Polsko nebo Maďarsko, tak není o čem. O munici bych se nebál. Je úspešná a hlavně levná! Je tam progres do budoucna. Vyvíjejí verzi co umí satelitní spojení. Turci už umí lepší délku spojení z 150 na 300 km. Neustále zlepšují software a podobně. Dokonce mají odzkoušené spolupráci s AWACS. TB2 je ideální řešení než se Česká armáda rozkoukat co a jak.Skrýt celý příspěvek
Jedno to rozhodně není. Bez zajištění naprosto bezproblémové podpory výrobce jsou naprosto k ničemu. Proč taková důvěryhodná země rozhodně není Turecko jsem psal níž. Pokud z ...Zobrazit celý příspěvek
Jedno to rozhodně není. Bez zajištění naprosto bezproblémové podpory výrobce jsou naprosto k ničemu. Proč taková důvěryhodná země rozhodně není Turecko jsem psal níž.
Pokud z jakéhokoli důvodu nebudou dodávat munici co z toho chcete házet? Šišky?Skrýt celý příspěvekScotty: pokud tech dronu bude malo, rozpocet nijak zvlast nezatizi nakup vetsiho mnozstvi (vzhledem k poctu stroju) munice. A pokud by jich bylo hodne, nebo se spoluprace s ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: pokud tech dronu bude malo, rozpocet nijak zvlast nezatizi nakup vetsiho mnozstvi (vzhledem k poctu stroju) munice. A pokud by jich bylo hodne, nebo se spoluprace s Tureckem rozvijela, treba by stalo za to, mit licenci. Konec koncu, pocet uzivatelu spis poroste.
Jinak, Turecko s nami nema zadne sporne body. Ze jsme ochotni nechat se zatahovat do cizich sporu je zase vec jina.Skrýt celý příspěvekProč je výroba munice jinde než v Turecku velký problém? Zatím nebyl důvod vyrábět jinde. Je levná a presná. Myslím, že Turci jsou otevření spolupráci viz Ukrajina a Turecko. Proč ...Zobrazit celý příspěvek
Proč je výroba munice jinde než v Turecku velký problém? Zatím nebyl důvod vyrábět jinde. Je levná a presná. Myslím, že Turci jsou otevření spolupráci viz Ukrajina a Turecko. Proč by mělo Turecko rovnou nabízet integraci jiné munice, když ani nemáme drony.
Také nerozumím proč je v uvozovkách "úspešná". Považujete ji za neúspěšnou? Máte prosím příklad jiné munice, která by v posledních letec zničila více vojenské techniky? Tady je příklad z Karabachu. https://www.oryxspioenkop.com/...
Dovolím si tvrdiť, že munice vyráběná z západních komponentů. I přes různá prohlášení, Turecko se pořád orientuje na západ. Integrace tureckých komponent jde pomalu. Navíc, například taková Kanada by asi neblokovala nákup do Česka.
Obecně si myslím, že Česko stejně nic nekoupí. Budeme nad tím přemýšlet dalších 10 let a pak koupíme něco bez munice a s omezenými parametri.Skrýt celý příspěveksamoempire Protože když Turci přestanou dodávat do Evropy tak se s těmi TB2 můžeme lada vyfotit. A to se rozhodně může snadno stát. My by jsme měli požadovat pouze výzbroj ...Zobrazit celý příspěvek
samoempire
Protože když Turci přestanou dodávat do Evropy tak se s těmi TB2 můžeme lada vyfotit. A to se rozhodně může snadno stát. My by jsme měli požadovat pouze výzbroj vyráběnou v Americe nebo Evropě. Úspěšná je naprosto stejně jako mají jejich konkurenti, takže to není naprosto žádná výhoda.Skrýt celý příspěvek
Vždyť je kousek Přerov a o něco dále Mošnov.
Vždyť je kousek Přerov a o něco dále Mošnov.
Mošnov je aktuálně civilní, Přerov je skladiště škodovky. https://olomoucka.drbna.cz/zpr... Zobrazit celý příspěvek
Mošnov je aktuálně civilní, Přerov je skladiště škodovky.
https://olomoucka.drbna.cz/zpr... Skrýt celý příspěvekTo je zajímavá úvaha. Pokud vynecháme geopolitiku, tak Mošnov je ideálním kandidátem. Dlouhá ranvej a obrovská rovina po okolí, takže by neměl být problém s výstavbou ...Zobrazit celý příspěvek
To je zajímavá úvaha. Pokud vynecháme geopolitiku, tak Mošnov je ideálním kandidátem. Dlouhá ranvej a obrovská rovina po okolí, takže by neměl být problém s výstavbou infrastruktury. Jen by mě zajímalo, k čemu by to NATO využívalo? Ona se nabízí právě základna s týlovým zabezpečením (tj. transport).Skrýt celý příspěvek
Ještě pokročilejší je Akinici, hlavně se spojení se střelou SOM (je to takový poloviční Tomahawk). https://www.oryxspioenkop.com/... Turci ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě pokročilejší je Akinici, hlavně se spojení se střelou SOM (je to takový poloviční Tomahawk).
https://www.oryxspioenkop.com/...
Turci to potřebují pro námořní operace. U nás je otázka, jak by jsme takovou schopnost využili. Pro jaké scénáře.Skrýt celý příspěvek
Hmmm... Nemá někdo informace o tom ukrajinském dronu Sokil-300? Ten má myslím podobné vlastnosti které AČR požaduje. Hmotnost - 1200kg Užitečné zatížení - 300kg Dolet - 3000km ...Zobrazit celý příspěvek
Hmmm... Nemá někdo informace o tom ukrajinském dronu Sokil-300? Ten má myslím podobné vlastnosti které AČR požaduje.
Hmotnost - 1200kg
Užitečné zatížení - 300kg
Dolet - 3000km (prý)
Výdrž ve vzduchu - 26 Hodin
(Samozřejmě je to čistě jen teoretická úvaha, protože o pomyslném zapojení našeho průmyslu, stejně tak jako o celtifikaci zbraní nevíme zhola nic)Skrýt celý příspěvekUž ten Sokil 300 někdy vzlétl? Našel jsem pouze videospoty s představením ve výrobní hale s maketami raket, nikde záběr na pojíždění nebo let.
Už ten Sokil 300 někdy vzlétl? Našel jsem pouze videospoty s představením ve výrobní hale s maketami raket, nikde záběr na pojíždění nebo let.
Síce offtopic ale na Slovensku by 1-2 sady Hermes 900 resp. 450 v kooperácii so 4-6 Blackhawkmi vyzbrojeními Spike ER resp. NLOS mohli fungovať ako celkom dobrý, cenovo dostupný ...Zobrazit celý příspěvek
Síce offtopic ale na Slovensku by 1-2 sady Hermes 900 resp. 450 v kooperácii so 4-6 Blackhawkmi vyzbrojeními Spike ER resp. NLOS mohli fungovať ako celkom dobrý, cenovo dostupný systém proti tankom a obrneným vozidlám.Skrýt celý příspěvek
A už je jisté, že slovenské UH 60 dostanou něco více než jen knipl? ...například ty Spike ER.
Zatím to tam lítá sotva v zálkadní výbavě.A už je jisté, že slovenské UH 60 dostanou něco více než jen knipl? ...například ty Spike ER.
Zatím to tam lítá sotva v zálkadní výbavě.Také jsem koukal, když jsem je viděl zblízka - plno "záslepek" všude na trupu. Říkal jsem si jak je to skoro až kruté k lidem co s tím lítají, protože vidí, kolik jim tam toho ...Zobrazit celý příspěvek
Také jsem koukal, když jsem je viděl zblízka - plno "záslepek" všude na trupu. Říkal jsem si jak je to skoro až kruté k lidem co s tím lítají, protože vidí, kolik jim tam toho vlastně chybí...Skrýt celý příspěvek
Na plnění mírových úkolů na domácím nebi to funguje.
Na plnění mírových úkolů na domácím nebi to funguje.
Ovšem na to je to poměrně drahá sranda. Na plnění pouze SAR/transportů v zázemí jsou mnohem levnější stroje. Teď snad dostanou i výzbroj a další doplňky. Ovšem nevím jestli je v ...Zobrazit celý příspěvek
Ovšem na to je to poměrně drahá sranda. Na plnění pouze SAR/transportů v zázemí jsou mnohem levnější stroje.
Teď snad dostanou i výzbroj a další doplňky. Ovšem nevím jestli je v tom i systém vlastní ochrany. Což by měl být naprostý základ.Skrýt celý příspěvekVyzbrojený vrtulník bez situačního povědomí jako RWR, MAWS, LWR nebo DIRCM by snad nikdo nechtěl. Drak UH 60 na to připravený mají. Budu zvědavý, kolik strojů takto vybaví a nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Vyzbrojený vrtulník bez situačního povědomí jako RWR, MAWS, LWR nebo DIRCM by snad nikdo nechtěl. Drak UH 60 na to připravený mají. Budu zvědavý, kolik strojů takto vybaví a nebo případně i dokoupí.Skrýt celý příspěvek
Třeba AW149. Na takové to civilní létání je naprosto dostačující. Koupit drahou UH-60 a provozovat jí jako "civilní" je naprosté plýtvání penězi.
Třeba AW149. Na takové to civilní létání je naprosto dostačující. Koupit drahou UH-60 a provozovat jí jako "civilní" je naprosté plýtvání penězi.
Scotty Slovensko kupovalo UH 60 jako náhradu za Mi 17. Vydalo se cestou, kterou šlo více armád v NATO a EU z hlediska případné spolupráce, dobrá volba. UH 60 M potenciál o ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Slovensko kupovalo UH 60 jako náhradu za Mi 17. Vydalo se cestou, kterou šlo více armád v NATO a EU z hlediska případné spolupráce, dobrá volba. UH 60 M potenciál o instalaci "vojenských" systémů. Což by u AW 149 zahrnovalo certifikaci. A v době, kdy se na Slovensku rozhodovali, tak AW 149 nikde moc nelétal.
Rakousko provozuje UH 60 také více pro "civilní" létání a jsou s nimi spokojeni.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka - ďakujem za konečne racionálny komentár k slovenským uh-60...lebo keď čítam hlúposti typu "plno "záslepek" všude na trupu" ,"jak je to skoro až kruté k lidem co s ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka - ďakujem za konečne racionálny komentár k slovenským uh-60...lebo keď čítam hlúposti typu "plno "záslepek" všude na trupu" ,"jak je to skoro až kruté k lidem co s tím lítají" ,tak si pripadám že čítam komentáre na facebook-u...
presne ako píšete,ossr potrebovalo vyriešiť náhradu mi-17...a či a čo sa prípadne na tie vrtuľníky navešia do budúcna sa navešia...bude to len otázka peňazí,priorít a úlohami tých mašín...
Scotty - plytvanie financiami vás ako neplatiča svk daní trápiť nemusí...vás ako občana čr musí trápiť aké systémy sú na mi-171 a či tie čo sú tam sú aj všetky funkčné a prípadne čo bude s mi-171 ak rusko prestane dodávať náhradné diely kvôli terajšej politickej situácii...
"Na takové to civilní létání je naprosto dostačující." toto bol vysoko odborný komentár...nepostrehol som,že české mi-171 ťahajú jednú misiu za druhou v bojových zónach na celom svete...
takže +/- tiež len tak "civilne" lietajú...
a vlastne máte pravdu , "na takové to civilní létaní nepotrebujeme" ani f-16/35,ale stačí z-142...a ani nové tanky a bvp...veď na "takové to civilní válčení" stačia aj staré dobré t-72 a bvp1/2...Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Volbu typu nezpochybňuji, ale to v jaké úrovni vybavení je nakoupili nadává žádný smysl. Teď s velkou slávou budou mít 4 "SOF" kusy ve výbavě srovnatelné s americkým ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Volbu typu nezpochybňuji, ale to v jaké úrovni vybavení je nakoupili nadává žádný smysl. Teď s velkou slávou budou mít 4 "SOF" kusy ve výbavě srovnatelné s americkým standardem. To je trochu málo.
Rakušáci je také kupovali dost ořezané, ale u nich mě to tak nepřekvapuje.Skrýt celý příspěvekbože...a stále si ide svoje...4ks budú málo...málo načo...?..do teheránu s 5.pšu asi ťažko pôjdu...prakticky 4ks sú až moc a pochybujem že v ostrej praxi budú niekedy použité...
bože...a stále si ide svoje...4ks budú málo...málo načo...?..do teheránu s 5.pšu asi ťažko pôjdu...prakticky 4ks sú až moc a pochybujem že v ostrej praxi budú niekedy použité...
Scotty Smysl to má v tom co se tady občas u některých typů techniky označuje jako "potenciál růstu." A ten je u UH 60 větší než UH1. 4 kusy pro SOF jim evidentně snaží, asi nemají ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Smysl to má v tom co se tady občas u některých typů techniky označuje jako "potenciál růstu." A ten je u UH 60 větší než UH1. 4 kusy pro SOF jim evidentně snaží, asi nemají ambici budovat divizi speciálních sil. Posuzujte to z toho úhlu pohledu, že opravdu nahrazovali Mi 17, ne Mi 24/35 jako v případě AČR, z toho pak plynou i jiné nároky na výbavu.
HEKTOR tu připomněl správnou věc, jak to bude v případě problému s náhradními díly z Ruska na Mi 171? Takový výpadek Vám pouhých 8 kusů UH1 nenahradí i kdyby by měly dlouhodobě 100% provozuschopnost, jako že mít nebudou. Situace od roku 2014 neustále více nahrává tomu, že s ruskem problém bude.Skrýt celý příspěvekHEKTOR Pokud nemáte ambice je použít v boji, tak jste neměli kupovat drahé vojenské vrtulníky. flanker.jirka Vtip je v tom že ty "SOF" jsou pouze takový standard americké ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR
Pokud nemáte ambice je použít v boji, tak jste neměli kupovat drahé vojenské vrtulníky.
flanker.jirka
Vtip je v tom že ty "SOF" jsou pouze takový standard americké armády. I všechny Mi-171 po modernizaci AČR na tom budou lépe.
Výpadkem dílů z Ruska se snad někdo zabývá. Ovšem po světě létá mnoho Mi-171 u civilních dopravců a jsem si jist že přes nějaké prostředníky by se k nim dalo dostat. U Mi-24 by to bylo výrazně horší.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka - no špeciálne sily už ako samostatný druh síl sa celkom zväčšil...na slovenské pomery... ale nemyslím že budú "sof" uh-60 niekedy nasadené v zahraničí...slovensko ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka - no špeciálne sily už ako samostatný druh síl sa celkom zväčšil...na slovenské pomery...
ale nemyslím že budú "sof" uh-60 niekedy nasadené v zahraničí...slovensko bude vždy nasadené pod niekym (afganistan-usa) a vtedy je jednoduchšie zo slovenskej strany dať vojakov a napr. usa dodá stroje...
viem že niektorí jedinci z oboch strán hraníc stále snívajú že jedna,alebo druhá krajina pôjde v prvej línii s usa,britmi a francúzmi na ďalšiu zahraničnú kampaň...ale to sú len vlhké sny...
no a použitie na domáci krízový manažment si tiež v praxi nejak neviem predstaviť...nie sme kolombia...
Scotty - "Pokud nemáte ambice je použít v boji, tak jste neměli kupovat drahé vojenské vrtulníky." -posuniem túto radu na mosr...pripravte sa,že vás budú kontaktovať s prosbou o ďalšie dobré nápady...
"Ovšem po světě létá mnoho Mi-171 u civilních dopravců a jsem si jist že přes nějaké prostředníky by se k nim dalo dostat." - takže ačr bude nakupovať diely z druhej ruky...hm a dopadne to tak,ako v minulosti nákup použitých dielov - deklarovaných ako nové na mi-17...a ešte niekde z černobyľu... palec hore....Skrýt celý příspěvekto je vskutku šokující informace, do teď jsem myslel, že se tím nahradily TAZ 1500.. a nějaké vrtulníky schopné bojového nasazení máte? To je o co tu běží.
to je vskutku šokující informace, do teď jsem myslel, že se tím nahradily TAZ 1500.. a nějaké vrtulníky schopné bojového nasazení máte? To je o co tu běží.
skelet - áno bolo mi jasné,že ste si to myslel...ale nezúfajte,trvalo to dlhšie ,ale nakoniec ste to pochopili... keď sme mali mi-17,tak sme mali aké vrtuľníky schopné bojového ...Zobrazit celý příspěvek
skelet - áno bolo mi jasné,že ste si to myslel...ale nezúfajte,trvalo to dlhšie ,ale nakoniec ste to pochopili...
keď sme mali mi-17,tak sme mali aké vrtuľníky schopné bojového nasadenia.???možno žiadne.???
skúste si ešte aspoň 1x s pochopením prečítať príspevok od - flanker.jirka
12:12 06.02.2022 ...možno vám zase niečo dopáli...
sa mi zdá že pár jedincov nevie stráviť že ossr si dovolila obmeniť vrtuľníky skôr ako ačr...nakoľko mi-171 má len vnútro na slovensku,tak iná možnosť nám ani neostávala...
inak celkom by ma zaujímalo ako to teda naozaj je s prístrojovým vybavením mi-171 v ačr...ale nie čo majú papierovo,ale reálne...lebo realita býva často iná...Skrýt celý příspěvekmáš velmi citlivé ego, koukám. Naše Mi-17 byly z velké části vyměněny za Mi-171, které byly dosti modernizovány, respektive stále jsou modernizovány. Takže jste nás neměli jak ...Zobrazit celý příspěvek
máš velmi citlivé ego, koukám.
Naše Mi-17 byly z velké části vyměněny za Mi-171, které byly dosti modernizovány, respektive stále jsou modernizovány. Takže jste nás neměli jak předběhnout.
Jestli jste vyměnili nebojové mašiny za nebojové mašiny, tak je to smutné.
Ale tak na letecké přehlídky dobré.Skrýt celý příspěvekScotty - čiže mali sme čakať až skončí posledná motohodina na poslednej 17tke a potom sa začať obzerať čo by sme asi tak mohli kúpiť...hm,aj tak sa dá... len neviem čo by bolo,keby ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - čiže mali sme čakať až skončí posledná motohodina na poslednej 17tke a potom sa začať obzerať čo by sme asi tak mohli kúpiť...hm,aj tak sa dá...
len neviem čo by bolo,keby sa "niečo" vážnejšie stalo a 17tky by sa uzemnili a už by nevzlietli...prípadne keby rusi zaštrajkovali s dielmi...
málokedy chválim za niečo mosr,ale nákup uh-60 bol dobrý krok...vždy sa dá niečo urobiť lepšie,ale aj horšie...Skrýt celý příspěvekHEKTOR, jaké "hlůposti"? Co jsem napsal je pravda. Tím neříkám, že jste vybrali špatně, jen u tohohle vrtulníku zrovna je vizuálně hodně patrné, že bohatá možná výbava prostě ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR, jaké "hlůposti"? Co jsem napsal je pravda. Tím neříkám, že jste vybrali špatně, jen u tohohle vrtulníku zrovna je vizuálně hodně patrné, že bohatá možná výbava prostě chybí. Realita je taková, že ne protože nic z toho není potřeba, ale protože na to prostě nejsou finance. Jakkoliv to zní neempaticky.Skrýt celý příspěvek
apache: bohatá výbava možno chýbala, tak ako tie vrtuľníky postupne prichádzali. Ale projekt UH-60M mal pôvodný časový rámec 2017-2024, aktuálne bol predĺžený nákupom ďalších dvoch ...Zobrazit celý příspěvek
apache: bohatá výbava možno chýbala, tak ako tie vrtuľníky postupne prichádzali. Ale projekt UH-60M mal pôvodný časový rámec 2017-2024, aktuálne bol predĺžený nákupom ďalších dvoch Blackhawkov do 2026. Cieľový stav OSSR pri viacúčelových vrtuľníkov je 18ks s pôvodným zámerom 9ks UH-60 a 9ks LUH. To sa aktuálne zmenilo a OSSR chcú prevádzkovať jednotnú platformu a to 18ks UH-60.
UH-60 sa postupne dovybavujú od začiatku, presne tak ako bol plán programu do roku 2024. Záchranný žeriav, fast rope systém, interne prídavné nádrže, minulý rok objednaný MEDEVAC modul a M240 pre všetkých 9ks BH, tie ďalšie dva prídu s M134. Aktuálne v pláne je prídavná balistická ochrana a OSSR si plne uvedomujú potrebu CMWS systému na svojich vrtuľníkoch. Teraz spravili prvýkrok na jeho zavedenie, nákup databázy cieľov a všetky licencie a softwary k tomu potrebné.
Ak chceš môžeš za tým vidieť nedostatok peňazí, fakt je ale ten, že za pár rokov VzS OSSR išli v automobilovej terminológii z 0 na 100 za 4 sekundy. Od 2017 do 2024 sa kompletne vynovia všetky súčasti vzdušných síl a veľkými rekonštrukciami prejdú aj dve letecké základne. Takže ak chcete (nielen vy) psa biť, palicu si isto radi nájdete, ale realita je niekde inde. Vidieť v tom všetkom nedostatok peňazí, keď SR do svojho letectva investovala a v najbližších rokoch investuje spolu cca 2,2mld € je až zlomyseľné.
Návrh na nákup AW149, to už je úplne mimo realitu. LZPO je nielen vrtuľníkovou základňou OSSR, ale aj NATO. Prevádzkovať na nej AW149 miesto UH-60 by bolo vyslovene hlúpe. To zázemie, ktoré sa tam buduje a tiež v LOTN je dôležite nielen pre OSSR, ale aj pre iné krajiny aliance prevádzkujúce UH-60. A že ich je...Skrýt celý příspěvek
Však toto, že nikto (okrem ministerstva) nevie ako to vlastne s vrtuľníkmi bude. Ja som len nadhodil, že by prieskumné drony mohli fungovať s Blackhawkmi, ktoré by plnili úlohu ...Zobrazit celý příspěvek
Však toto, že nikto (okrem ministerstva) nevie ako to vlastne s vrtuľníkmi bude. Ja som len nadhodil, že by prieskumné drony mohli fungovať s Blackhawkmi, ktoré by plnili úlohu "missile truckov", keďže sa ich dá ovešať až 16 ATGM.Skrýt celý příspěvek
Mě zaujala otázka na vzlety a přistání na nezpevněné VPD, kvůli tomu, že 533. prapor je v Prostějově. Pokud by se pořídily Hermesy, tak je samozřejmě otázka, zda by měl prapor ...Zobrazit celý příspěvek
Mě zaujala otázka na vzlety a přistání na nezpevněné VPD, kvůli tomu, že 533. prapor je v Prostějově. Pokud by se pořídily Hermesy, tak je samozřejmě otázka, zda by měl prapor zůstat v Prostějově. Asi nejjednodušší by bylo využít fungující plnotučné letiště v Přerově. V minulosti existovala záložní letiště. Jedno z nich je u Zábřehu (LKZA), tj. nedaleko Opavy, kde je velitelství pluku, ale podle fotek vypadá zpevněná VPD mimo provoz. Je otázkou, zda by mělo smysl VPD obnovit. Před časem armáda řešila obnovení některých těchto letišť, takže tady by se mohly zabít dvě mouchy jednou ranou. Třetí variantou je vybudování zpevněné VPD v nezbytně potřebné délce v rámci existující dlouhé pojížděčky.Skrýt celý příspěvek
Já myslím, že i když s toho rozhovoru vypliva, že Hermes je schopný létat z nespevnenych ploch, tak jde spíše o provozorium, ale reálně je určitě vhodnější klasická betonová dráha. ...Zobrazit celý příspěvek
Já myslím, že i když s toho rozhovoru vypliva, že Hermes je schopný létat z nespevnenych ploch, tak jde spíše o provozorium, ale reálně je určitě vhodnější klasická betonová dráha. Můj názor je, že tyhle velké drony by mělo provozovat letectvo v rámci samostatne letky na některé letecké základně, eventuálně v tom Přerově.Skrýt celý příspěvek
Proč Přerov? AČR má málo základen?
Proč Přerov? AČR má málo základen?
Zajímalo by mne porovnání s TB2 dronem. Cena pořízení, náklady na provoz.... Turecko stále ještě člen NATO je, TB2 provozuje Polsko a další členové zájem projevili. TB2 jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímalo by mne porovnání s TB2 dronem. Cena pořízení, náklady na provoz....
Turecko stále ještě člen NATO je, TB2 provozuje Polsko a další členové zájem projevili.
TB2 jsou společně s DANA M1 reálně vyzkoušeny v konfliktu a stály na vítězné straně (není to k diskuzi, zdali byla válka oprávněná atd)Skrýt celý příspěvekTB2 je po vsetkych strankach lacnejsi.
Lenze Turecko sa v poslednej dobe neda povazovat za spolahliveho spojenca. A to je dost podstatne.TB2 je po vsetkych strankach lacnejsi.
Lenze Turecko sa v poslednej dobe neda povazovat za spolahliveho spojenca. A to je dost podstatne.Jak myslíte že se nedá považovat za spolehlivého spojence?
Jak myslíte že se nedá považovat za spolehlivého spojence?
Asi proto, že Erdogan je novodobý autokrat uprostřed relativně civilizované oblasti. On tam už ovládá vše, což bylo naprosto hezky viditelné, když jako náhrada za Atatürkovo ...Zobrazit celý příspěvek
Asi proto, že Erdogan je novodobý autokrat uprostřed relativně civilizované oblasti. On tam už ovládá vše, což bylo naprosto hezky viditelné, když jako náhrada za Atatürkovo letiště bylo postaveno pompézní nové, které chtěl pojmenovat po sobě. Nakonec se mu to nepovedlo prosadit, takže to letiště se jmenuje stále Istanbul Havalimani (= Istanbulské letiště) a nemá konkrétní pojmenování.
A chcete navazovat kontakt s takovými lidmi? Asi moc ne.Skrýt celý příspěvek
CR ale s Tureckem zadny spor nema. Teda, nemela by, kdyby nebylo v mode navazet se do cizich politiku, kteri proti nam nerekli kriveho slova.
CR ale s Tureckem zadny spor nema. Teda, nemela by, kdyby nebylo v mode navazet se do cizich politiku, kteri proti nam nerekli kriveho slova.
Turecko je ekonomicky nestabilní země s expanzivní politikou a koketující s Ruskem. Na jednu zemi je to až až. Osobně bych od nich nekoupil ani vzduchovku.
Turecko je ekonomicky nestabilní země s expanzivní politikou a koketující s Ruskem. Na jednu zemi je to až až. Osobně bych od nich nekoupil ani vzduchovku.
Znate to o tom, ze dobre vztahy s Ruskem mate pokudnjste silni, nebo daleko? A Turecko je preci jenom pomerne silne. Expanduje Turecko ve smeru, kde by se jejich zajmy stretavali ...Zobrazit celý příspěvek
Znate to o tom, ze dobre vztahy s Ruskem mate pokudnjste silni, nebo daleko? A Turecko je preci jenom pomerne silne.
Expanduje Turecko ve smeru, kde by se jejich zajmy stretavali s nasima? Nerekl bych. Polsko si to taky ocividne nemysli.
Fandite Rekum, ok, ale od 16.stoleti nam Turci taky nic neprovedli.Skrýt celý příspěvekNefandím Turkům. Jejich politika je nevypočitatelná a ekonomické problémy velké. Navíc jediné čím může TB2 konkurovat Izraelcům je cena. To je dost chabé.
Nefandím Turkům. Jejich politika je nevypočitatelná a ekonomické problémy velké. Navíc jediné čím může TB2 konkurovat Izraelcům je cena. To je dost chabé.
Bude zajímavé se dozvědět reálnou hodnotu výdrže dronu Hermes 900, víceprezident společnosti mluví o 20 hodinách. Ale na webu Elbitu je hodnota až 36 hodin. Nebo se hodnota 20 ...Zobrazit celý příspěvek
Bude zajímavé se dozvědět reálnou hodnotu výdrže dronu Hermes 900, víceprezident společnosti mluví o 20 hodinách. Ale na webu Elbitu je hodnota až 36 hodin. Nebo se hodnota 20 hodin už vztahuje k tomu co bude AČR požadovat na palubě?
https://elbitsystems.com/produ... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...