Zivem Avnim: Bojové drony Hermes jsou optimální řešení pro Armádu ČR

Zivem Avnim: Bojové drony Hermes jsou optimální řešení pro Armádu ČR
Hermes 900 / Elbit Systems (Zvětšit)

Ministerstvo obrany České republiky letos hodlá vybrat nové taktické bojové drony pro Armádu ČR. Jedním z kandidátů jsou izraelské drony rodiny Hermes od firmy Elbit Systems. Drony Hermes v rozhovoru pro Armádní noviny představil Zivem Avnim, viceprezident divize International UAV business Elbit Systems.

533. prapor má základnu v Prostějově v prostorách bývalého heliportu, u kterého je jen krátká travnatá vzletová plocha. Zvládne Hermes 450/900 vzlétnout a přistát na travnaté vzletové ploše, nebo je zapotřebí betonové vzletové plochy?
Bezpilotní letouny Hermes skutečně zvládají vzlétat a přistávat na nezpevněných ranvejích.

Jaká je představa společnosti Elbit o akvizici – konvenční tendr, kde Elbit figuruje jako hlavní dodavatel, či přímý výběr v rámci mezivládního nákupu?
Systémy bezpilotních letounů Elbit se staly předmětem desítek smluv (na dodávku celkem 107 kusů dronů), jak mezivládních nákupů, tak i konvenčních tendrů. Například dvě země jihovýchodní Asie udělily tři kontrakty na systémy bezpilotních letounů Hermes za stovky milionů dolarů právě skrze mezivládní nákupy. Na druhou stranu se vysoutěžily systémy Hermes 900 v konvenčních tendrech OSN pro mírovou misi v Mali, do Švýcarska a do Kanady.

Předpokládáte zapojení českého průmyslu a vybrali jste již partnery?
Rozhodně. Pakliže se vybere systém bezpilotních letounů Hermes český průmysl bude hrát významnou roli. Elbit spolupracuje s českým obranným průmyslem již mnoho let na projektech pro širokou škálu zemí. Náš operační model počítá s vytvořením vztahů s místními firmami a případné zřízení výrobních kapacit. Příkladem může být spolupráce se společností Thales UK na dodávce varianty Watchkeeper letounu Hermes 450, spolupráce se společností RUAG na dodávce letounů Hermes 900 pro Švýcarsko a spolupráce s rumunskými společnostmi Romaero a Aerostar. V současné době vyhodnocujeme místní partnery pro program bezpilotního systému.


Hermes 450 izraelského letectva; větší foto / Elbit Systems

Kdo jsou vaši zákazníci a pro jaké účely používají vaše drony? Jaké konfigurace senzorů používají?
Pro platformu dronů Elbit se rozhodlo na 40 zákazníků včetně leteckých sil, armád, polovojenských organizací a civilních správních institucí v desítkách zemí včetně Izraele, Švýcarska, Spojeného království, Kanady, OSN, Chile, Brazílie, Francie, Spojených států a dalších. Operační využití se pohybuje od vojenského zpravodajství, dominance nad terénem a ochrany hranic, přes boj proti terorismu, vymáhání práva, námořní pátrací a záchrannou službu, až po mise v oblasti životního prostředí a zemědělství. Sada senzorů bezpilotního systému Hermes je navržen pro velkou operační flexibilitu, která umožňuje různé užitečné náklady a jejich snadnou výměnu. Konfigurace senzorů může zahrnovat například elektrooptické/infračervené senzory pro vizuální zpravodajství, senzory elektronického boje pro signálové zpravodajství, elektronické a komunikační zpravodajství a radarové systémy pro indikaci pozemních pohyblivých cílů.

Jsou drony typu Hermes 450 a 900 vyzkoušeny a certifikovány pro nesení munice?
Na tuto otázku Vám nemůžeme odpovědět, prosím obraťte se na izraelské ministerstvo obrany.

Nabídne Elbit britskou variantu Watchkeeper WK450, která je upravená pro operace ve špatném počasí a má mnoho dalších systémů pro operace v zemích NATO/EU?
Podobně jako Hermes 900 je britská varianta dronu Hermes 450 Watchkeeper schopná operovat za nepříznivých meteorologických podmínek a nasbírala cenné zkušenosti během operací v zemích NATO/EU. V tuto chvíli vedeme hloubkovou analýzu jak operačních, tak i ekonomických potřeb definovaných ministerstvem obrany ČR, abychom byli schopni předložit optimální řešení.

Nabízí Elbit zákazníkům služby satelitního komunikačního kanálu pro drony se systémy SATCOM? Jak rychlé je streamování přes satelit?
Hermes 900 je vybaven plnohodnotným SATCOM zařízením, které je podporováno standardními SATCOM poskytovateli. Šířka pásma se běžně pohybuje kolem 5 MB/s. Elbit navrhne vhodné předplatné satelitního připojení jako součást své nabídky a již poskytl tuto službu stávajícímu zákazníkovi.


Hermes 900 izraelského letectva; větší foto / Elbit Systems

Jaká jsou provozní zařízení pro provoz dronů? Jaký je „objem“ provozních systémů a jak velký je velín? Jaká je nasaditelnost dronů, průměrná doba mezi poruchami a po kolika letových hodinách je třeba dron servisovat?
Koncepce provozu systémů bezpilotních letounů Elbit je maximálně automatizovaná a založená na centralizaci ovládacích prvků a sběru informací. Takto koncipovaný provoz zvyšuje zaměření mise, efektivitu a vyžaduje méně lidské síly. Pozemní část systému se skládá především z pozemní řídicí stanice, která se vejde do standardního přepravního kontejneru. Plná interoperabilita mezi systémy Hermes 450 a 900 může dále snížit požadavky na lidskou sílu a s ní spjaté výdaje. Systém bezpilotních letounů Hermes je navržen tak, aby co nejvíce zjednodušil pozemní operace. Například prostor pro avioniku je navržen tak, aby umožňoval bezproblémovou výměnu LRU [Line-Replacement Unit – poznámka redakce], a rozhraní pro užitečné zatížení umožňuje rychlou změnu konfigurace.

Pokryjí dva komplexy se šesti drony nepřetržitý provoz (24/7)?
Například Hermes 900 má 20 hodin dlouhou provozní výdrž, pro nepřetržitý provoz jsou tedy nutné jen dva drony.

Jak jsou drony chráněny proti systémům elektronického boje (EB)? Jak velké je riziko rušení, přebrání kontroly nebo vypnutí systémy EB? Zabývá se Elbit kybernetickou ochranou?
Elbit jako přední dodavatel prostředků elektronického boje a kybernetických schopností nabízí sebeobranné systémy pro systémy bezpilotních letounů, které zahrnují elektronická protiopatření [Electronic Countermeasures], radarový výstražný přijímač [Radar Warning Receiver] a elektronická podpůrná opatření [Electronic Support Measures], jakožto i vícevrstvou sada kybernetické ochrany, které jsou navrženy tak, aby znemožnily rušení a únos.

Mohou drony operovat z konvenčních civilních letišť a létat v běžném, civilním provozu? Je létání uvnitř Evropy stejně snadné jako létat s malým vojenským letounem?
Všechny bezpilotní systémy, které jsou vybaveny povinnými subsystémy požadovanými civilními leteckými regulačními úřady, jsou schopny operovat ve vnitrostátním nesegregovaném vzdušném prostoru. Mezi tyto subsystémy patří systém detekce a vyhýbání, radar, civilní odpovídač a nouzové zabezpečení pro různé scénáře, včetně ztráty spojení/řízení. Hermes 900, který byl pořízen švýcarským ministerstvem obrany a kanadskou vládou, je těmito systémy vybaven a nyní absolvuje certifikační řízení pro civilní letectví. Ve Spojeném království Hermes 900 předvedl své schopnosti vykonat let mimo přímou viditelnost (BLOS) v nesegregovaném a neřízeném vzdušném prostoru v plném souladu s Úřadem pro civilní letectví Spojeného království.


Watchkeeper WK450; větší foto / Elbit Systems

Jsou drony vybaveny datalinky a jsou schopné komunikovat i s jinými platformami? Například s českými Gripeny, L-159 a vrtulníky Viper, či Venom?
Bezpilotní systém Hermes je vybaven datovými linkami a komunikačními schopnostmi, které umožňují společné mise bezpilotních a pilotovaných letadel. Před několika měsíci velitel izraelského letectva generálmajor Amikam Norkin zveřejnil fotografii týmového propojení bezpilotního letounu Hermes 900 a dvou vrtulníků CH-53 izraelského letectva.

Můžete popsat, jak probíhá celý proces sběru informací z dronů a jejich transfer do velící jednotky, či do jiných jednotek v izraelské armádě? Disponuje IDF digitálními systémy velení a řízení (C4ISTAR), aby bylo možné plně využít schopnosti dronů?
Program digitální armády IDF, na kterém se podílí Elbit C4I & Cyber, je jeden z nejpokročilejších na světě. IDF nyní implementuje pokročilou verzi TORCH-X Command & Control systém od Elbitu, který výrazně zvyšuje jeho schopnost provádět multidoménové operace. Bezpilotní systém Hermes je páteří bezpilotních operací izraelského letectva, ale nejsme v pozici, kdy vám můžeme prozradit detaily bezpilotních operací IDF. Lze si však představit, že bezpilotní systémy Hermes mohou zahrnovat schopnost pozemní řídicí stanice přijímat informace z různých snímacích systémů na palubě dronů a předávat příslušné informace řadě operačních stran. Šíření informací se provádí pomocí různých síťových konfigurací na základě specifických požadavků uživatele. Informace se ukládají v souladu s klíčovými standardy (např. Link 16, STANAG 4586) a lze je snadno integrovat do sítě C4ISTAR.

Galerie

Hermes 900 / Elbit Systems Watchkeeper WK450 / Elbit Systems Watchkeeper WK450 / Elbit Systems

Nahlásit chybu v článku


Související články

Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900

Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní ...

Izraelské drony Hermes 900 pro švýcarské letectvo

Švýcarské ministerstvo obrany pro své letectvo nakoupí izraelská bezpilotní letadla Hermes 900 MALE ...

Heron TP-XP: Exportní verze izraelského bitevního dronu

Izraelská společnost IAI (Israel Aerospace Industries) na výstavě Aero India 2017 představila ...

Rodina víceúčelových dronů Heron

Na základě pozitivních zkušeností s první generací taktických UAS (Unmanned Aircraft Systems) začali ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • toustr
    12:06 04.02.2022

    "Jsou drony typu Hermes 450 a 900 vyzkoušeny a certifikovány pro nesení munice? Na tuto otázku Vám nemůžeme odpovědět, prosím obraťte se na izraelské ministerstvo obrany." Tady ...Zobrazit celý příspěvek

    "Jsou drony typu Hermes 450 a 900 vyzkoušeny a certifikovány pro nesení munice?
    Na tuto otázku Vám nemůžeme odpovědět, prosím obraťte se na izraelské ministerstvo obrany."

    Tady vidím kámen úrazu. Takto vyhýbavá odpověď má určitě své opodstatnění.Skrýt celý příspěvek

    • achi.67
      12:28 04.02.2022

      Myslím, že stejně Izraelci odpoví, pokud se jich někdo zeptá, zda mají jaderné zbraně... To není podle mne vyhybavá odpověď v tom smyslu, že by s tím měli problém.

      Myslím, že stejně Izraelci odpoví, pokud se jich někdo zeptá, zda mají jaderné zbraně... To není podle mne vyhybavá odpověď v tom smyslu, že by s tím měli problém.

      • toustr
        12:54 04.02.2022

        Problém je podle mého v tom, že by nepřímo potvrdili, že je Hermes i útočný a ne jen průzkumný. "Hermes 900 (nazývaný tiež Kochav, v preklade „Hviezda“) je prieskumné bezpilotné ...Zobrazit celý příspěvek

        Problém je podle mého v tom, že by nepřímo potvrdili, že je Hermes i útočný a ne jen průzkumný.
        "Hermes 900 (nazývaný tiež Kochav, v preklade „Hviezda“) je prieskumné bezpilotné lietadlo s dlhou výdržou vo vzduchu operujúce v stredných výškach."
        https://sk.m.wikipedia.org/wik... Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        13:22 04.02.2022

        Osobně si myslím, že důvodem bude i postoj US. Byl by to čistokrevný konkurent pro MQ-9 Reaper, což by mohl být problém....

        Osobně si myslím, že důvodem bude i postoj US. Byl by to čistokrevný konkurent pro MQ-9 Reaper, což by mohl být problém....

        • flanker.jirka
          17:27 04.02.2022

          AČR chce dron s celkovou hmotností okolo 1300 kg. MQ 9 Reaper má max. vzletovou hmotnost přes 4500 kg.

          AČR chce dron s celkovou hmotností okolo 1300 kg. MQ 9 Reaper má max. vzletovou hmotnost přes 4500 kg.

        • Scotty
          17:12 05.02.2022

          Z amerických dronů přichází v úvahu jako konkurent v našem výběru MQ-1C Gray Eagle.

          Z amerických dronů přichází v úvahu jako konkurent v našem výběru MQ-1C Gray Eagle.

          • flanker.jirka
            18:34 05.02.2022

            Vytůněnej Predator by byl pěkná volba, ale i ten může mít problém v ceně a hmotnosti, má vyšší vzletovou hmotnost než požaduje AČR, ale ne o moc. Nabídnout může integraci výzbroje, ...Zobrazit celý příspěvek

            Vytůněnej Predator by byl pěkná volba, ale i ten může mít problém v ceně a hmotnosti, má vyšší vzletovou hmotnost než požaduje AČR, ale ne o moc. Nabídnout může integraci výzbroje, kterou budeme mít i pod AH1. A palubní systémy jsou také prověřené.
            Izraelské drony jsou povedené, vyšel o tom rozsáhlý článek v časopise Letectvi a Kosmonautika 1/2022.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:03 05.02.2022

            V tom LK také psali že výrobce by byl schopný nabídnout i odlehčenou variantu. Navíc hmotnostní limit byl několikrát zvýšen. Klidně se to může stát ještě jednou. Ovšem stejně si ...Zobrazit celý příspěvek

            V tom LK také psali že výrobce by byl schopný nabídnout i odlehčenou variantu. Navíc hmotnostní limit byl několikrát zvýšen. Klidně se to může stát ještě jednou.
            Ovšem stejně si myslím že největší šanci má některý z izraelských dronů.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:18 05.02.2022

            Scotty V případě MQ 1C je hmotnostní rozdíl + 300 kg. Pokud by to přineslo lepší efeket v užitečném zatížení a možnosti instalace více systémů, jako třeba SIGINT. Tak by se snad ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            V případě MQ 1C je hmotnostní rozdíl + 300 kg. Pokud by to přineslo lepší efeket v užitečném zatížení a možnosti instalace více systémů, jako třeba SIGINT. Tak by se snad nemuselo nutně trvat na limitu 1300 kg. Ale to se můžeme jen domnívat, když nevíme proč takový limit byl stanoven. Ale takový Heron starliner by byl asi lepší.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      12:40 04.02.2022

      Něco na nich používají. Ale asi jim to trochu padá a nebo nebudou ochotni některé technologie dávat ven.
      https://www.israeldefense.co.i...

      Něco na nich používají. Ale asi jim to trochu padá a nebo nebudou ochotni některé technologie dávat ven.
      https://www.israeldefense.co.i...

      • toustr
        12:50 04.02.2022

        Nedalo mi to a při zběžném brozdání po internetu jsem našel toto. https://www.google.com/amp/s/t... Zbraně asi nesou (zajímavé ...Zobrazit celý příspěvek

        Nedalo mi to a při zběžném brozdání po internetu jsem našel toto.
        https://www.google.com/amp/s/t...
        Zbraně asi nesou (zajímavé je, že odkázal přímo na MO Izraele), ale podle mě bychom k výzbroji přístup neměli. Teď se nabízí otázka: velké ale neozbrojené drony se zapojením domácího průmyslu (bůh ví jak moc), nebo drony z USA i se zbraněmi, ale bez zapojení průmyslu? Babo raď :)Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          17:08 04.02.2022

          Pokud to nabídnou s tím, že si budeme muset zbraně integrovat vlastní, tak je to špatně. V případě kategorie Hermes 450 existuje levnější a vyzkoušená cesta dronem TB 2 od ...Zobrazit celý příspěvek

          Pokud to nabídnou s tím, že si budeme muset zbraně integrovat vlastní, tak je to špatně. V případě kategorie Hermes 450 existuje levnější a vyzkoušená cesta dronem TB 2 od Bayraktaru, má podobné parametry a funguje.
          Ale uvidíme jaké představy budou mít vojáci sami. Zatím nemají nic pořádného, největší je asi Scan Eagle a k tomu jsme přišli z části darem od USA. I ten Scan Eagle stále patří do kategorie malých UAV.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            17:56 04.02.2022

            TB 2 má integrovanou pouze tureckou výzbroj. To naprosto není ideální.
            U Hermes 900 jsem našel zmínky o Spike a možnost nesení "něčeho" ve vnitřku stroje.

            TB 2 má integrovanou pouze tureckou výzbroj. To naprosto není ideální.
            U Hermes 900 jsem našel zmínky o Spike a možnost nesení "něčeho" ve vnitřku stroje.

          • flanker.jirka
            20:30 04.02.2022

            TB2 je menší kategorie než Hermes 900, dá se srovnávat s Hermes 450, nebo Searcher II. Turecká výzbroj možná není ideální, ale jde kategorii lehkých střel určených pro lehčí drony, ...Zobrazit celý příspěvek

            TB2 je menší kategorie než Hermes 900, dá se srovnávat s Hermes 450, nebo Searcher II. Turecká výzbroj možná není ideální, ale jde kategorii lehkých střel určených pro lehčí drony, které nemohou tahat tak těžkou zátěž jako třeb Reaper.
            Ideální to není, ale stále jde o výzbroj zavedenou v armádách NATO.
            Hermes 900 má nákladový prostor v trupu. Tady na odkaze je ve videu vidět. Jak uvidíte, jde to spíše srovnávat s TAI Anka z Turecka, než s o polovinu lehčím TB 2.
            https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      13:08 04.02.2022

      Tak jedná se o PR rozhovor. Přece v něm nebude prozrazovat detailní informace o stroji, a to ještě dřív než je potencionální zákazník osloví s konkrétní nabídkou s konkrétními ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak jedná se o PR rozhovor. Přece v něm nebude prozrazovat detailní informace o stroji, a to ještě dřív než je potencionální zákazník osloví s konkrétní nabídkou s konkrétními parametry.Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        15:16 04.02.2022

        No právě, že je to PR rozhovor. Tyto články mají vzbudit zájem o daný produkt. Trochu odbočím od army témat, ale podívejte se na Apple Eventy. Tam vyzdvihují každičký šroubek ...Zobrazit celý příspěvek

        No právě, že je to PR rozhovor. Tyto články mají vzbudit zájem o daný produkt.
        Trochu odbočím od army témat, ale podívejte se na Apple Eventy. Tam vyzdvihují každičký šroubek výrobku, až má člověk kolikrát pocit, že objevili Ameriku.
        To stejné je i u dronů. Kdybychom tady měli PR článek o GreyEagle nebo Predator, tak budeme číst, že jsou to multifunkční drony schopné zastávat roli zprostředkovatele informací, průzkumný aparát, ale i přesnou údernou zbraň za pomocí bomb a střel Hellfire. Pokud takto budou vypadat odpovědi Izraelců pořád, tak se ani nebudu divit, když ten výběr prohrají, prostě si to neumí odprezentovat.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          17:48 05.02.2022

          Hledáte problém tam kde není. Ano jedná se o PR článek, ale nezapomeňte že na informačním portálu, který je určen pro laickou veřejnost, a já nebo vy budeme mít vliv na výběr ...Zobrazit celý příspěvek

          Hledáte problém tam kde není.
          Ano jedná se o PR článek, ale nezapomeňte že na informačním portálu, který je určen pro laickou veřejnost, a já nebo vy budeme mít vliv na výběr nového dronu pro AČR rovnající se 0. A to ve chvíli kdy ani samotný výrobce neví co po něm eventuelně bude AČR nebo Ministerstvo obrany ČR vůbec chtít.
          Proto nikdo nebude nyní prozrazovat veškeré technické parametry a výkony stroje. Připravili by se tak o manévrovací prostor v dalším vyjednávání ve chvíli kdy by dostali oficiální nabídku. Zbraně se nenakupují jako rohlík v krámě, ale je to zdlouhavý vyjednávací proces. A nikdo se nepřipraví o prostor pro vyjednávání dřív než by vyjednávání vůbec začalo.
          Nebo vy by jste něco takového udělal?
          Ale nebojte se. Veškeré potřebné informace se časem dozvíte. :)Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:13 04.02.2022

        PR rozhovor a ubere si cca 40% vytrvalosti oproti tomu co uvádí na svém webu? :-)

        PR rozhovor a ubere si cca 40% vytrvalosti oproti tomu co uvádí na svém webu? :-)

        • Klimesov
          18:07 05.02.2022

          A co je na tom divného? Výkonnost strojů není konstantní veličina, ale proměnlivá podle prostředí ve kterém se zrovna pohybuje. Ovlivňuje jej nadmořská výška, letová výška, ...Zobrazit celý příspěvek

          A co je na tom divného?
          Výkonnost strojů není konstantní veličina, ale proměnlivá podle prostředí ve kterém se zrovna pohybuje. Ovlivňuje jej nadmořská výška, letová výška, zatížení, technický stav, kvalita paliva, meteorologické podmínky, terén atd. atd.
          To, že je někde něco napsané je ve skutečnosti bezpředmětné. Já mám taky v papírech od auta napsané spotřebu 5,5l/100km a za dobu co auto mám jsem se k téhle hodnotě ani nepřiblížil. :)
          A platí to stejné co jsem psal "toustrovi"
          Pořád je lepší, když teď někdo řekne, že stroj vydrží ve vzduchu cca 20 hodin a on pak na oficiálních testech vydrží 30+, než když řekne že vydrží 39 a na testech bude ve vzduchu s bídou 25.
          Prostě PR, které probíhá ve chvíli kdy ani samotný výrobce netuší co konkrétně bude muset splnit.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:31 05.02.2022

            Sorryako, ale dělat si PR horší hodnotou, než mám na oficiálním webu je divné. To si sám budu škodit, spíše se hodí uvést vytrvalost "až 36 hodin" než 20 hodin.

            Sorryako, ale dělat si PR horší hodnotou, než mám na oficiálním webu je divné. To si sám budu škodit, spíše se hodí uvést vytrvalost "až 36 hodin" než 20 hodin.

          • Klimesov
            10:14 06.02.2022

            PR na webu určeném pro laickou veřejnost, ve chvíli kdy nejsou známy přesné požadavky AČR a výrobce nebyl zatím dosud kontaktován s konkrétní nabídkou. A pokud manažer má 100% ...Zobrazit celý příspěvek

            PR na webu určeném pro laickou veřejnost, ve chvíli kdy nejsou známy přesné požadavky AČR a výrobce nebyl zatím dosud kontaktován s konkrétní nabídkou.
            A pokud manažer má 100% jistotu, že stroj vydrží ve vzduchu minimálně 20 hodin za všemožných podmínek, tak je lepší prozradit tohle než házet nic neříkajícími ciframi z webu.
            Věřte tomu nebo ne, ale ti co budou rozhodovat o výběru budou rozhodovat na základě úplně jiných informací :-)Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:17 06.02.2022

            Jasně, proto tam plácne 20 hodin (které jsou údajně minimální požadavkem AČR - odkazuje se na to autor článku o dronech v L+K 1/2022) i když mají na svém webu 36 hodin.

            Jasně, proto tam plácne 20 hodin (které jsou údajně minimální požadavkem AČR - odkazuje se na to autor článku o dronech v L+K 1/2022) i když mají na svém webu 36 hodin.

          • flanker.jirka
            12:25 06.02.2022

            Klimesov Pár věcí už do médií uniklo. Hmotnost do 1300 kg, preference pístových motorů co by pohonné jednotky, možnost nesení zbraní (ŘS do hmotnosti 100 kg), dovybavení systémů ...Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov
            Pár věcí už do médií uniklo. Hmotnost do 1300 kg, preference pístových motorů co by pohonné jednotky, možnost nesení zbraní (ŘS do hmotnosti 100 kg), dovybavení systémů jako radary SAR s GMTI, pro) 6100 metrů, vytrvalost nejméně 20 hodin, rozpětí rychlostí od 110 do 240 km/h, možnost ovládání bez retranslace na 185 km (cca 100 NM)Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            11:57 07.02.2022

            No tak vidíte sám, že jde o PR článek.
            Potvrzují se v něm ty informace, které jste sám našel.

            No tak vidíte sám, že jde o PR článek.
            Potvrzují se v něm ty informace, které jste sám našel.

    • Upgrade
      17:33 04.02.2022

      Moze to byt aj tym, ze vyzbroj maju ale tu predavat nechcu.

      Moze to byt aj tym, ze vyzbroj maju ale tu predavat nechcu.

      • Scotty
        17:57 04.02.2022

        Proč ne? Pokud dron nese zbraně tak určitě nic speciálního.

        Proč ne? Pokud dron nese zbraně tak určitě nic speciálního.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2