Zkáza norské fregaty Helge Ingstad

-
13. 11. 2018
-
89 komentářů
-
Jan Grohmann
Před několika dny došlo k nehodě norské fregaty Helge Ingstad třídy Nansen, která se 8. listopadu srazila s tankerem Sola nedaleko norského města Bergen. Posádka ve snaze zachránit plavidlo navedla fregatu na mělčinu. Loď byla ukotvena lany, ale ta praskla a nyní je fregata téměř celá potopená v norském fjordu. Záchrana plavidla je tak nyní velmi nejistá.
Průběh nehody mezi norskou fregatou a tankerem Sola blíže objasnila zveřejněná zvuková nahrávka komunikace mezi fregatou, tankerem a kontrolní stanicí na pobřeží. Navíc bylo zveřejněno video ukazující radarové stopy lodí v oblasti před a v průběhu srážky.
Jak tedy k nehodě došlo? Po opuštění ropného terminálu Stura posádka tankeru Sola objevila na svém radiolokátoru neznámé plavidlo plující s vypnutým automatickým identifikačním systémem AIS (Automatic Identification System). AIS přes vysílačku VHF vysílá nejrůznější identifikační a navigační údaje, jako je jméno lodi, typ a velikost, volací znak a údaje získané z GPS (poloha, rychlost, směr plavby, atd). Veškeré informace se zobrazují na podkladu digitální mapy a posádka každé lodě (s potřebným vybavením) zná přesnou polohu a typ lodí ve své oblasti.
Fregata měla ale AIS vypnutý a posádka tankeru proto požádala pobřežní stanici řízení lodní dopravy Fedje VTS (Fedje Maritime Traffic Center) o potvrzení přítomnosti a směru plavby cizího plavidla. Fregatu nemohla posádka tankeru zkontrolovat vizuálně, protože vše probíhalo kolem 4:00 ráno, kdy panuje ještě tma.
Téměř dvě minuty po prvním hovoru Fedje VTS informuje posádku tankeru Sola, že příslušná loď by mohla být fregata Helge Ingstad. Tanker poté rádiem kontaktuje fregatu přímo a požádá válečnou loď, aby otočila na pravobok (dle námořních pravidel) kvůli zamezení srážky.
Podle zveřejněné komunikace je ale reakce posádky fregaty nejasná. Operátor na fregatě potvrzuje přijetí požadavku ale nabízí alternativní postup a použije přitom norské slovo „blokkene“. Podle webu The Drive posádka norské fregaty byla zřejmě znepokojena tím, že při změně směru na pravobok může fregata najet na mělčinu nebo se střetnout s jinou překážkou (plavidlem). Podle norského webu VG je ale v místě dostatek prostoru a mělčina leží jeden kilometr od místa nehody.
Zdá se tedy, že posádka fregaty se rozhodla otočit na levobok, ale bohužel v té době byly v prostoru přítomny i další lodě. Podle webu The Drive se tak mohlo velmi rychle ukázat, že fregata neměla dostatek prostoru, aby se vyhnula srážce. V každém případě norská fregata ani během minuty po rádiovém upozornění od tankeru Sola nezměnila směr. Ke srážce pak došlo tři minuty (ve 4:02 ráno) poté, co tanker Sola o situaci informoval pobřežní středisko řízení plavby Fedje VTS.
Radarové stopy plavidel v oblasti synchronizované s komunikací mezi tankerem, fregatou a Fedje VTS. Překlad do angličtiny.
Přesný průběh nehody je vyšetřován a zejména je nutné znát důvody, proč fregata měla vypnutý AIS a nezměnila směr na pravobok.
Norská fregata po srážce utrpěla značné poškození trupu a posádky se ji proto rozhodla navést na mělčinu, aby loď zachránila před potopením. Při najetí na mělčinu byla fregata z větší části nad hladinou a záchranáři se snažili polohu lodě stabilizovat devíti ocelovými lany. Několik lan v noci z pondělí na úterý ale prasklo a fregata se prakticky celá potopila. Nyní jde vidět nad hladinou jen část zádě a nástavba s radiolokátorem AN/SPY-1F, což je mimochodem klíčový prvek námořního protiletadlového a protiraketového systému Aegis.
Zatím není znám rozsah škod, které vznikly jak v důsledku srážky, tak v důsledku kompletního potopení. Je ale jasné, že při zaplavení vnitřních prostor bude fregata potřebovat náročnou a velmi drahou opravu. V každém případě nyní pokračují přípravy na vyzvednutí fregaty.
Nejdříve je nutné odstranit palivo a munici, následně bude fregata vyzvednuta a umístěná na těžký nákladní člun (s plochým dnem) soukromé společnosti BOA. Člun fregatu přepraví do 34 km vzdáleného přístavu Haakonsvern, hlavní základny norského námořnictva. Zatím ale neexistuje časový plán vyzvednutí lodě a už není vůbec jisté, zda půjde loď nebo aspoň její vybavení (radiolokátor, zbraně) zachránit.
Záběry na potopenou fregatu Helge Ingstad
Norské námořnictvo před srážkou provozovalo pět fregat třídy Nansen, které tvoří hlavní údernou sílu norského námořnictva. Fregata Helge Ingstad o výtlaku 5290 tun byla spuštěna na vodu v roce 2009. Na délku měří 133 metrů. Hlavní výzbroj fregat třídy Nansen tvoří námořní automatický kanón ráže 76 mm, protilodní a protizemní střely NSM (Naval Strike Missile) a protiletadlové střely RIM-162 ESSM.
Podle webu Norway Today celý projekt stavby pěti fregat třídy Nansen a nákup šesti námořních vrtulníků NH90 přišel norské daňové poplatníky na 20 miliard norských korun. Pokud odečteme cenu vrtulníků, tak jedna fregata stojí 3,5 miliardy norských korun, tedy 411 milionů dolarů, což se rovná prakticky celému ročnímu rozpočtu norského námořnictva. Norské námořnictvo navíc loď nemělo pojištěnou.
Pikantní je, že z norských fregat třídy Nansen operují problematické námořní vrtulníky NH90. Norsko prozatím získalo šest vrtulníků NH90 ze 14 objednaných. Avšak vzhledem k náročnosti údržby a chronickému nedostatku náhradních dílů je flotila 14 vrtulníků NH90 schopna ročně nalétat pouze 2100 hodin místo požadovaných 5400 hodin.
Každý norský vrtulník NH90 tak nalétá ročně maximálně 150 hodin, tedy maximálně hodinu každé dva dny. Navíc provozní náklady vrtulníků NH90 jsou mnohem větší, než se předpokládalo. Existuje plán dodatečných investic pro dosažení většího náletu, ale zároveň se uvažuje o vyhrazení celé flotily 14 vrtulníků pouze pro námořní operace ve spolupráci s fregatami třídy Nansen.
Zdroj: The Drive
Související články
Fregaty Jiangkai II a čínsko-pákistánské přátelství
Ministerstvo obranného průmyslu Pákistánu 1. června podepsalo smlouvu se společností China ...
-
15.06.2018
-
59 komentářů
-
Jan Buchar
Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě
V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál ...
-
02.08.2018
-
70 komentářů
-
Jan Grohmann
Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B
Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...
-
16.10.2018
-
49 komentářů
-
Jan Grohmann
Britské fregaty Type 26 pro kanadské námořnictvo
Kanada vybrala potenciálního dodavatele fregat pro Kanadské královské námořnictvo RCN (Royal ...
-
24.10.2018
-
40 komentářů
-
Tomáš Zwiefelhofer
https://medium.com/@cargun/rad... kdyz koukam na tu timeline a zaznam komunikace a s AISu, ...Zobrazit celý příspěvek
https://medium.com/@cargun/rad...
kdyz koukam na tu timeline a zaznam komunikace a s AISu, tak na Helge to nekdo slusne nezvladl. A omluvit se to neda.Skrýt celý příspěvekPro pana Grohmanna: čtu AN už nějaký pátek. Opravdu rád. Ale strašně mně NEBAVÍ to plevelení diskuzí. Proč mám číst X stránek kde nick Jirosi píše o tom, co si myslí že si nick ...Zobrazit celý příspěvek
Pro pana Grohmanna: čtu AN už nějaký pátek. Opravdu rád. Ale strašně mně NEBAVÍ to plevelení diskuzí.
Proč mám číst X stránek kde nick Jirosi píše o tom, co si myslí že si nick Fenri myslí a přesvědčuje Fenriho, že ví lépe, co si myslí než on sám. A proč se pan Fenri nemůže spolehnout na intelekt ostatních čtenáří, kteří v klidu poznají, že pan Jirosi prostě má nějaký problém a bude psát dokud se mu bude odpovídat a bude celý ten pseudokonflikt hrotit stále absurdnějšími argumenty?
Fenri, když už nemůžete přestat reagovat na nesmyslné ataky zjevně nemocného člověka, tak buďto panu Grohmanovi přispějte na to, ať vylepší forum AN na vlákna, nebo zaplaťte Jirosimu jeho vlastní blog - třeba "Jirosiho halucinace", ale PROSÍM NEKRMTE HO.
Aquila non captat muscasSkrýt celý příspěvekJirosi -> Dakujem. Prinutil si ma pozriet cim su fregaty triedy Nansen vybavene. - 2x radar ( multifunkcny + prehladovy ) + 2x strelecky radar - optoelektronicky system ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi -> Dakujem. Prinutil si ma pozriet cim su fregaty triedy Nansen vybavene.
- 2x radar ( multifunkcny + prehladovy ) + 2x strelecky radar
- optoelektronicky system detekcie a navadzania
- 2x sonar
- ...
A vrazime do 300m tankeru. To vyzera na ciste zlyhanie techniky. A este by mohli dat posadke nejaky metal, napr. za +- uspesne nabehnutie na plytcinu a ukazkovu evakuaciu.Skrýt celý příspěvekEcho: A)Posádka jak vy říkáte, machýrku... B)Posádka ve stavu přepracovaní, přetížení z cvičení C)Posádka co měla chybu na lodi, a jela do přístavu bez přístrojů.. D)Posádka ...Zobrazit celý příspěvek
Echo:
A)Posádka jak vy říkáte, machýrku...
B)Posádka ve stavu přepracovaní, přetížení z cvičení
C)Posádka co měla chybu na lodi, a jela do přístavu bez přístrojů..
D)Posádka co měla chybu na lodi, co mohla odhalit a opravit, požádat o asistenci
E)Posádka co měla chybu na lodi, co nemohla odhalit
F)Posádka co měla chybu na lodi, co nemohla odhalit pro stížené podmínky
Jen se zkuste zamyslet, které nehody se stávají zcela běžně i zkušeným profesionálům, případně co můžeme z toho co víme vyloučit.
A jen v případech A, C, D, je to skutečná chyba posádky.
Vy snad máte informace z fregaty, pro vyloučení C-F?Skrýt celý příspěvekFenri:"Jirosi a proč bych vám odpovídat na otázku,která nesouvisí s mým příspěvkem?" Takže váš příspěvek z fenri Datum: 16.11.2018 Čas: 08:34, není váš? Tam se totiž píše: "K ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri:"Jirosi a proč bych vám odpovídat na otázku,která nesouvisí s mým příspěvkem?"
Takže váš příspěvek z fenri Datum: 16.11.2018 Čas: 08:34, není váš?
Tam se totiž píše:
"K věci: ...
Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením...."
Ta reakce "fenri Datum: 16.11.2018 Čas: 09:29" -Taky vám nepatří?
"Vždyť je úplně jedno, co napíší, když to naprosto otočíte, překroutíte a dolžete."
Takže když vás "ctrl+c / ctrl+v" cituji, tak lžu. To jako vážně?
"Pokud nevěříte na to,že elektroniku lze rušit a pokud nevěříte na to, že v nejen těchto situacích se mohou hodit klasické znalosti, vaše věc. "
Asi na citaci tohoto výroku, názoru budu čekat dlouho že?
Hold, odpovědi se nedočkáme... Ale zato spousty jiných věcí ano... zajímalo by mně kde má tahle diskuze hranice.Skrýt celý příspěvekJirosi -> Ake informacie?!?! Co preboha nie je jasne? Problemy s pisanym slovom? Tak znova: Moznost A) Vsetko na fregate Helge Ingstad prespikovanej vyspelou technikou ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi -> Ake informacie?!?! Co preboha nie je jasne? Problemy s pisanym slovom?
Tak znova:
Moznost A)
Vsetko na fregate Helge Ingstad prespikovanej vyspelou technikou funguje a oni to napalia do tankera.
Moznost B)
Nic na fregate Helge Ingstad prespikovanej vyspelou technikou poriadne nefunguje a oni to napalia do tankera.
Moznost C)
Nieco na fregate Helge Ingstad prespikovanej vyspelou technikou nefunguje a oni to napalia do tankera.
Ja netusim, ktora z moznosti A,B,C sa stala, ale v kazdom pripade to POSADKA pokaslalala. Nereagovali adekvatne na danu situaciu. Cize ludska chyba, slendrian, ignoranstvo, syndrom boha. Jasnejsie to uz ozaj neviem napisat.Skrýt celý příspěvekJirosi a proč bych vám odpovídat na otázku,která nesouvisí s mým příspěvkem? A proč bych vám měl odpovídat po vašich lžích? Vždyť je úplně jedno, co napíší, když to naprosto ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi a proč bych vám odpovídat na otázku,která nesouvisí s mým příspěvkem? A proč bych vám měl odpovídat po vašich lžích? Vždyť je úplně jedno, co napíší, když to naprosto otočíte, překroutíte a dolžete. Je přeci fuk, kdyz napíši A, protože vy budete lhát o tom,jak jsem napsal H7G a myslel to jako T4O.
Pokud nevěříte na to,že elektroniku lze rušit a pokud nevěříte na to, že v nejen těchto situacích se mohou hodit klasické znalosti, vaše věc.
Ale stejně si myslím, ze byste se neměl Norům vysmívat, že jsou homosexuálové. Jednak do je k zaměření webu irelevantní a druhak to není pravda a je to nekorektní. Ale svědčí to vás.Skrýt celý příspěvekJirosi -> A presne to svedci o neschopnosti alebo arogancii posadky zlozenej z "profesionalov". Ak mam technicke problemy s navigaciou/komunikaciou/pohonom/cimkolvek tak nevletim ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi -> A presne to svedci o neschopnosti alebo arogancii posadky zlozenej z "profesionalov". Ak mam technicke problemy s navigaciou/komunikaciou/pohonom/cimkolvek tak nevletim ako slepy boh vojny do fjordu s tym, ze som bojove plavidlo a vsetci mi uhnu. Na ich smolu Sola neuhol. Uvedom si, ze bojove plavidlo nie je rybarsky cln riadeny jednym typkom, ktory si pomaha s GPS z mobilu.Skrýt celý příspěvek
Fenri: Ano, můžeme se tu stále hádat o tom co považujete za můj příspěvek, co mi vkládáte do úst. Proč ne... vaše úroveň konverzace. Nebo můžete odpovědět... Jakým způsobem ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: Ano, můžeme se tu stále hádat o tom co považujete za můj příspěvek, co mi vkládáte do úst. Proč ne... vaše úroveň konverzace.
Nebo můžete odpovědět... Jakým způsobem hodláte pomocí rušiček a EMP pulzu ohrozit loď(ano, článek je o lodi, západní lodi, ne lodi z Ruska nebo Číny. Vybavené západním systémem Aegis(USA).) na otevřeném moři bez použití elektroniky, ve vzdálenosti cca 10-100km od pobřeží?
Ono i Finsko obvinilo Rusko z útoku na GPS signál, takže tohle by bylo určitě zajímavější k článku.
https://zpravy.idnes.cz/cvicen...
"Proč k otázce nedáte otazník?"
Třeba protože sem to citoval,.. a předpokládal jsem. Že když se bavíte k "K věci:", tak váš příspěvek se týká tématu článku. Teď už vím, že váš příspěvek může znamenat cokoliv co se vám zrovna hodí pro rozpoutání OT.
Teď se vám omlouvám, že jsme se jen držel toho co jste psal.Skrýt celý příspěvekJirosi, ale ve vašem textu, který tu citujete opravdu není žádná otázka. A ano, z vašeho textu jsem vynechal ten svůj. Usoudil jsem, že můj text v oznamovací tonu není vaše ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, ale ve vašem textu, který tu citujete opravdu není žádná otázka. A ano, z vašeho textu jsem vynechal ten svůj. Usoudil jsem, že můj text v oznamovací tonu není vaše otázka. Je na té úvaze něco špatně. Na co se v tom vlivem tvrzení, že se smějí Západu konkrétně ptáte? Proč k otázce nedáte otazník? A proč říkáte, že jste udával u Stb? Nám je to fuk.Skrýt celý příspěvek
Echo: Přiznám se, že nevím jak se kalibruje radar, nebo GPS na širé moři. Ale dle toho jak pluly. Mi to spíše přijde, že jim jeden z těchto systému udával jiné informace než ...Zobrazit celý příspěvek
Echo: Přiznám se, že nevím jak se kalibruje radar, nebo GPS na širé moři. Ale dle toho jak pluly. Mi to spíše přijde, že jim jeden z těchto systému udával jiné informace než skutečnost. Ale oni pluli jen dle přístrojů v mlze. Tedy neměli možnost to opticky ověřit podhledem z okna.
K tíži jim je jen, že nezačali zpomalovat. I když pokud tam nastal zmatek, a to se dá předpokládat. Často se zapomíná i na základní úkony. Ztráta orientace v úzkém fjordu ze silným provozem, je něco o co nestojí žádná posádka lodi.
"Fenri:"Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením"
Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).."
Fenri: "-nějak jsem v tom přehlédl otázku, zato v tom vidím hromadu typických Jirosovskýých lží."
To, že nečtete nebo záměrně vynecháváte části textu, případně přidáváte je u vás normální. Kdybych tam zkopíroval tu další část vašeho textu, možná by mě zajímala ta. Zkopíroval sem tam přesně tu část co sem rozporoval, to že tu tapetujete hrdinsky OT(o elektronice a mladých) mně nepřekvapuje. Místo jasné odpovědi na rozporovanou část textu. Asi jako vždy jste jen skončil u slova "fenri".
Jinak mně ty vaše urážky moc hlavu nedělají, je to jen vaše vizitka.Skrýt celý příspěvekEcho: Přiznám se, že nevím jak se kalibruje radar, nebo GPS na širé moři. Ale dle toho jak pluly. Mi to spíše přijde, že jim jeden z těchto systému udával jiné informace než ...Zobrazit celý příspěvek
Echo: Přiznám se, že nevím jak se kalibruje radar, nebo GPS na širé moři. Ale dle toho jak pluly. Mi to spíše přijde, že jim jeden z těchto systému udával jiné informace než skutečnost. Ale oni pluli jen dle přístrojů v mlze. Tedy neměli možnost to opticky ověřit podhledem z okna.
K tíži jim je jen, že nezačali zpomalovat. I když pokud tam nastal zmatek, a to se dá předpokládat. Často se zapomíná i na základní úkony. Ztráta orientace v úzkém fjordu ze silným provozem, je něco o co nestojí žádná posádka lodi.
"Fenri:"Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením"
Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).."
Fenri: "-nějak jsem v tom přehlédl otázku, zato v tom vidím hromadu typických Jirosovskýých lží."
To, že nečtete nebo záměrně vynecháváte části textu, případně přidáváte je u vás normální. Kdybych tam zkopíroval tu další část vašeho textu, možná by mě zajímala ta. Zkopíroval sem tam přesně tu část co sem rozporoval, to že tu tapetujete hrdinsky OT(o elektronice a mladých) mně nepřekvapuje. Místo jasné odpovědi na rozporovanou část textu. Asi jako vždy jste jen skončil u slova "fenri".
Jinak mně ty vaše urážky moc hlavu nedělají, je to jen vaše vizitka.Skrýt celý příspěvekSakra, že je to nějaký ranný nepovedený vývojový stupeň Bishopa z Vetřelce mě ani nenapadlo. No a pak že elektronika není poruchová a citlivá :-) Dost to vysvětluje. Díky ...Zobrazit celý příspěvek
Sakra, že je to nějaký ranný nepovedený vývojový stupeň Bishopa z Vetřelce mě ani nenapadlo. No a pak že elektronika není poruchová a citlivá :-)
Dost to vysvětluje.
Díky K.
Kousek od Bergenu sídlí moje velmi oblíbená loděnice Kleven. Některé její kousky by mohly být při záchraně Helge docela užitečné https://www.en.kleven.no/refer...
A nemůžu si pomoct s OT, když už jsme u těch norských parádiček abych milovníkům nožů nepředhodil ještě jednu svojí oblíbenou firmu:
Mezi Bergenem a Ulsteinvikem síldí i skvělý výrobce nožů Helle. http://www.helle.no/products/k...
Paradoxně na to, že jde o nroské, často laminované nože, tak i dost levný.
(pro Jirosiho: ano, máte pravdu - v posledních odstavcích popisuji ruskou nadřazenost ve šlechtění králíků, směji se západním činčilám a k tomu je tam i recept na moji oblíbenou marinádu na stejky, popis cesty k arše úmluvy a recenze na poslední Trierův film. Prohlédl jste mě)Skrýt celý příspěvekKlid, fenri. Jirosi zase dostal error mezi ocima a mozkem, zakousl se do toho a shodilo mu to system, takze je trochu zacyklenej. On se casem restartuje.
Klid, fenri. Jirosi zase dostal error mezi ocima a mozkem, zakousl se do toho a shodilo mu to system, takze je trochu zacyklenej. On se casem restartuje.
"Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).." -nějak jsem v tom přehlédl ...Zobrazit celý příspěvek
"Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).."
-nějak jsem v tom přehlédl otázku, zato v tom vidím hromadu typických Jirosovskýých lží.
Nechcete už přestat tapetovat naprostým OT další vlákno? Netrkne vás, co si o vašich kecech myslí ostatní? Myslíte,m že tu máte úspěch? Dělá vám to dobře, když se do vás kope? Ostatně psal jste tady, že jste náruživý homosexuální masochista, že by souvislost?Skrýt celý příspěvekJirosi -> Co ine ako chyba posadky to teda bolo? Doplatili na vlastnu blbost alebo aroganciu. Ak aj mali technicke problemy tak tam muselo byt aj ludske zlyhanie.
Jirosi -> Co ine ako chyba posadky to teda bolo? Doplatili na vlastnu blbost alebo aroganciu. Ak aj mali technicke problemy tak tam muselo byt aj ludske zlyhanie.
Echo: Celkem silná slova... pokud tedy nemáš lepší údaje než z článku.. -4:00 ráno -Mlha -Radarový obraz Fedje VTS. Kdy mají na vyhnutí se kolizi 1:10s. Ale pokud ty máš, ...Zobrazit celý příspěvek
Echo: Celkem silná slova... pokud tedy nemáš lepší údaje než z článku..
-4:00 ráno
-Mlha
-Radarový obraz Fedje VTS. Kdy mají na vyhnutí se kolizi 1:10s.
Ale pokud ty máš, záznam z můstku fregaty hlas, polohy, či radaru, pak chápu ten soud.
Pokud je nemáš, tak to vynášení rozsudků svědčí o tobě, než o chybě posádky.
Internet je plný fotek profesionálních kamionaku držících se navigace, bez ohledu na to co vidí z kabiny. Ti na té fregatě neviděli v podstatě nic.
Fenri: Promiňte, že sem se dovolil zeptat na fungování vámi zmíněných zařízení. Asi sem to přehnal, hold zvědavost se nevyplácí. Ale vzhledem k tomu, že tu o tom nevedete monolog, je mi jasné kam sem trefil.Skrýt celý příspěvekJirka - on u toho Bergenu je fakt dost crkot a nepřehledno. Jinak jo, kombinace únavy a domovského přístavu na dohled je určitě faktor, který je rizikový. Jinak popichovat začal ...Zobrazit celý příspěvek
Jirka - on u toho Bergenu je fakt dost crkot a nepřehledno. Jinak jo, kombinace únavy a domovského přístavu na dohled je určitě faktor, který je rizikový.
Jinak popichovat začal jen jeden, ale to jen na okraj.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...