Zkáza ruského křižníku Moskva

Zkáza ruského křižníku Moskva
Křižník Moskva (2012) / Public Domain (Zvětšit)

Podle předběžných zpráv včera podvečer dvě ukrajinské protilodní střely Neptun zasáhly ruský křižník Moskva, vlajkovou loď Černomořské flotily. Nejnovější zprávy potvrzují těžké poškození plavidla.

Křižník Moskva začal Nikolajevský loďařský závod stavět v roce 1976 jako první loď projektu 1164 Atlant (třída Slava podle NATO). Loď byla spuštěna na vodu v roce 1979 a jejím úkolem byl boj s velkými hladinovými plavidly nepřítele a zajišťování protivzdušné obrany (PVO) celému námořnímu svazu. Loď dokázala operovat v odlehlých oblastech světového oceánu.

Moskva měla dvě sesterská plavidla – křižník Maršál Ustinov (Severní flotila) a Varjag (Pacifická flotila). Křižníky třídy Slava jsou po letadlové lodi Admirál Kuzněcov a raketovém křižníku s jaderným pohonem Petr Veliký největšími plavidly ruského námořnictva. 

Moskva měřila na délku 186 metrů (americké torpédoborce třídy Arleigh Burke měří 155 metrů) a má výtlak 12 490 tun (Arleigh Burke 9800 tun). Loď pohání čtyři pohonné systém typu CODOG (COmbined Diesel Or Gas) o celkovém výkonu 90 MW. Maximální rychlost je 32 uzlů. Posádku tvoří 510 lidí.

Raketový křižník Moskva byl vlajkovou lodí Černomořské flotily. Během syrské operace mezi roky 2015 až 2016 ve východní části Středozemního moře poskytoval ruským jednotkám v Sýrii PVO.


Křižník Moskva a fregata Admiral Essen v Istanbulu

Mezi roky 2018 až 2020 křižník Moskva prošel opravami ve 13. loděnicích Černomořské flotily v Sevastopolu. O rozsahu oprav a případných dílčích vylepšeních se vedou spekulace. Křižník ale neprošel zásadní modernizací jako jaderný křižník Admiral Nachimov (Projekt 11442M). V případě Moskvy došlo údajně hlavně k opravě pohonu, výměně velkých dieselových generátorů, kabeláže a k modernizaci komunikačního vybavení.

Moskva v Černém moři fungovala zejména jako „protiletecký bastion“ – v celkově 64 šachtách byly připraveny k odpalu rakety 48N6 systému PVO S-300F. Dosah 48N6 je 90 kilometrů a výškový 25 kilometrů. Bojová hlavice 48N6 má hmotnost 150 kg (tedy jako střela Neptun!) a lze ji použít k útokům na námořní i pozemní cíle.

Podle ruské Wikipedie 48N6 má maximální dosah až 150 kilometrů, ale řídicí systém, který existoval v roce 1993, umožňoval dolet zmíněných 90 kilometrů. Jaký je skutečný dosah současných 48N6 tedy není zcela jasné.

Kvůli jedinému střeleckému radaru Moskva ale dokázala pomocí S-300F bránit sebe nebo námořní svaz pouze proti vzdušným cílům útočícím z jednoho směru. Systémy lodě dokázaly sledovat šest cílů současně a na tři navádět střely.


Satelitní snímek křižníku Moskva z 10. dubna; větší foto / Maxar Technologies

Všech 65 raket bylo uskladněno v šachtách na zádi lodě. To může také vysvětlit proč dvě střely Neptun, s relativně malou bojovou hlavicí (hlavice americké střely Harpoon váží 220 kilogramů) dokázaly těžce poškodit loď o výtlaku více než 12 000 tun.

Komplet S-300F doplňovala PVO blízkého dosahu OSA-MA. Systém ale nebyl vyvinut proti protilodním střelám letící těsně při hladině moře. Minimální výškový dosah OSA-MA je vyšší než udávaná letová hladina ukrajinských protilodních střel Neptun. Dálkový je pouze 15 kilometrů.

Blízkou PVO na Moskvě zajišťovala sestava šesti dálkově ovládaných stanic AK-630 s automatickým kanóny ráže 30 mm. Stanice mají vlastní radiolokátory a optické senzory. Rychlost palby je 6000 ran za minutu a dostřel 8000 metrů.

V každém případě konec křižníku Moskva výrazně degradoval schopnost ruské Černomořské flotily zajišťovat PVO svým lodím:

Součástí Černomořské flotily jsou dvě 30 let staré fregaty třídy Burevestnik (Krivak), které nesou pouze komplety OSA-MA. Jedna fregata je ale na opravách v loděnicích. Tyto fregaty jsou proti útokům střel Neptun zcela bezbranné.


Testování kompletu Neptun

Páteř Černomořské flotily tvoří tři moderní fregaty třídy Admiral Grigorovič. Ty nesou obávané střely Kalibr (osm šachet na každou loď). PVO tvoří moderní komplet 3S90 (Štil-1), což je námořní verze systému BUK. 3S90 má být mnohem účinnější proti protilodní střelám jako je Neptun.

Maximální dosah 3S90 se udává 50 kilometrů a výškový 15 kilometrů. Ale pozor – maximální dosah neudává zónu zaručeného zničení cíle! Pouze ukazuje fyzikální omezení střel.

Účinný dosah každé PVO je samozřejmě dán velikosti, rychlosti, směrem (přílet, odlet) a výškou letu cíle. Je rozdíl vést palbu proti velkým a pomalým letadlům nebo proti rychlým a obratným stíhačkám.

Tajemné je použití střel Neptun. Ukrajina oficiálně neoznámila dosažení operační připravenosti protilodních baterií Neptun. Objevovaly se informace o výrobě a zavádění jednotlivých klíčových prvků baterie, jako naváděcího radiolokátoru Mineral-U (bez něho není možné tyto střely efektivně použít). Bojeschopnost baterie Neptun byla ale nejasná. Ostatně střely Neptun dosud ve válce nebyly nasazeny. Boje ale probíhají již 50 dní a Ukrajinci jednoduše za tuto dobu mohli baterii zprovoznit a nasadit do boje.

Odpal střel Neptun proti křižníku Moskva měl být proveden z pobřeží mezi městy Oděsa a Mykolajiv. Posádku lodě mělo rozptýlit nasazení ukrajinského dronu Bayraktar TB2. Objevují se divoké spekulace, že dron provedl „rušící“ útok. Střely Neptun zasáhly levobok lodě a munici (zřejmě střely 48N6). Následkem explozí a požárů nebylo možné provést záchranné operace a loď se silně naklonila.

Podle tureckých zdrojů 54 ruských námořníků zachránila turecká loď. Přímo na křižníku mělo zemřít 30 lidí. Mnoho námořníků skočilo přes palubu a kvůli rozbouřenému moři se utopilo – v oblasti mohly být až tři metry vysoké vlny.

Zničení křižníku Moskvy je další ukázkou hrubého podcenění ukrajinských bojových schopností ze strany ruského námořnictva. Tento arogantní přístup stál Rusy již tisíce životů a tisíce kusů zničené techniky.

Do třetice těžké poškození křižníků Moskvy zřejmě zcela odstranilo hrozbu obojživelného výsadku do Oděsy nebo jinde na pobřeží. Tím se mohou Ukrajincům teoreticky uvolnit síly pro znovudobytí Chersonu a překročení Dněpru. Konkrétně se bavíme o ukrajinské 28. mechanizované brigádě chránící Oděsu, ve které jsou tři mechanizované prapory, jeden tankový a silná dělostřelecká skupina (Akacija, Gvozdika, Grad).

Zdroje: Wikipedia, 2, Gur Khan Attacks!, War Zone

Nahlásit chybu v článku


Související články

Hypersonické střely pro ruské raketové křižníky Kirov

Raketové křižníky třídy Kirov jsou po letadlové lodi Admirál Kuzněcov největšími plavidly ruského ...

Strážce Černého moře: Křižník Moskva čeká modernizace

V roce 2018 započne hloubková modernizace raketového křižníku Moskva třídy Slava ruské Černomořské ...

Dva ruské křižníky třídy Kirov půjdou do šrotu

Ruské námořnictvo chce sešrotovat dva nejstarší křižníky třídy Kirov a čtyři ponorky. Všechna ...

PREMIUM Budoucnost ruských jaderných křižníků třídy Kirov

Společnost Sevmaš ruskému námořnictvu koncem roku předá modernizovaný jaderný křižník Admiral ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • michaltinkint
    20:35 19.04.2022

    jako vích hořela Moskva..

    ..myslíte, že to už niekto povedal Putinovi? :D

    jako vích hořela Moskva..

    ..myslíte, že to už niekto povedal Putinovi? :D

    • Ján Paliga
      20:30 20.04.2022

      Treba sledovať, či náhodou nepribudli väčšie objednávky nábytku na adresu Kremla ... :)

      Treba sledovať, či náhodou nepribudli väčšie objednávky nábytku na adresu Kremla ... :)

  • FantomasMan
    07:29 19.04.2022

    Keď som videl obrázky horiacej lodi Moskva tak si hovorím, že asi takto ukážkovo ako v Hollywoodskom filme to neprebiehalo.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Keď som videl obrázky horiacej lodi Moskva tak si hovorím, že asi takto ukážkovo ako v Hollywoodskom filme to neprebiehalo.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Inflex
    23:45 18.04.2022

    Zajímavá analýza, pěkné záběry:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Zajímavá analýza, pěkné záběry:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Ondra Mrklas
    14:51 18.04.2022

    Podle přepisu z hovoru jednoho z členů posádky Moskvy, loď trefily 3 střeli. Údajně první měla být z Bayraktaru na radar řídící palbu, další zásahy měly být Neptuny do trupu. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle přepisu z hovoru jednoho z členů posádky Moskvy, loď trefily 3 střeli. Údajně první měla být z Bayraktaru na radar řídící palbu, další zásahy měly být Neptuny do trupu.

    A zajímavý fakt je, že útok někdo zkoušel rekonstruovat v DCS a vyšlo to tak, že Kh-35 (Neptun) by kvůli trajektorii letu proletěl až k Ose (za dobrého počasí nebo AK-630Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      15:43 18.04.2022

      radar řídící palbu je na lodi vidět nepoškozen.

      radar řídící palbu je na lodi vidět nepoškozen.

      • Ondra Mrklas
        18:16 18.04.2022

        Tak na ten druhý radar, já nevím přesně který je který, ale ten na velitelském můstku byl v plamenech

        Tak na ten druhý radar, já nevím přesně který je který, ale ten na velitelském můstku byl v plamenech

    • Josse
      19:45 18.04.2022

      Jestli tam byl opravdu dron tak je jen otázkou času než záběry z něj vyplují na světlo a uvidíme co se stalo doopravdy.

      Jestli tam byl opravdu dron tak je jen otázkou času než záběry z něj vyplují na světlo a uvidíme co se stalo doopravdy.

      • flanker.jirka
        20:07 18.04.2022

        Tímto by se ukrajinci rozhodně rádi pochlubili. Uvidíme.

        Tímto by se ukrajinci rozhodně rádi pochlubili. Uvidíme.

    • Shania
      12:31 19.04.2022

      DCS je uplne na nic, co se tyka techto situaci, na to jsou daleko lepsi hry a stejne zadna poradne nenasimuluje lidsky faktor. Posadka pravdepodobne vubec nevedela, ze je pod ...Zobrazit celý příspěvek

      DCS je uplne na nic, co se tyka techto situaci, na to jsou daleko lepsi hry a stejne zadna poradne nenasimuluje lidsky faktor.

      Posadka pravdepodobne vubec nevedela, ze je pod palbou, je uplne bezne ze lode pluji s vypnutym radarem.Skrýt celý příspěvek

      • Inflex
        00:09 20.04.2022

        Starej dobrej Harpoon... ;)

        Starej dobrej Harpoon... ;)

    • liberal shark
      12:50 19.04.2022

      Na zveřejněných záběrech bylo vidět hlavní nástavbu v plamenech a ohořelou zadní část lodi. Obě místa byla navzájem oddělena a dost daleko od sebe. To by naznačovalo minimálně dva ...Zobrazit celý příspěvek

      Na zveřejněných záběrech bylo vidět hlavní nástavbu v plamenech a ohořelou zadní část lodi. Obě místa byla navzájem oddělena a dost daleko od sebe. To by naznačovalo minimálně dva oddělené zásahy.Skrýt celý příspěvek

  • J4KU8
    14:27 18.04.2022

    Pár snímků hořící Moskvy
    https://liveuamap.com/en/2022/...

    Pár snímků hořící Moskvy
    https://liveuamap.com/en/2022/...

    • J4KU8
      14:30 18.04.2022

      Jinak podle reportů na této stránce to vypadá, že Ukrajinci přecházejí na severu do ofenzívy. Uvidíme za pár dní

      Jinak podle reportů na této stránce to vypadá, že Ukrajinci přecházejí na severu do ofenzívy. Uvidíme za pár dní

  • Profesor
    11:11 18.04.2022
  • Inflex
    22:58 17.04.2022

    Jen pro ty co si mysleli - tak jako já - že S-300F má rakety sofistikovaně nastrkaný do sil... Chyba lávky, jsou to normání kontejnery jako u pozemní verze, zavěšený uprostřed ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen pro ty co si mysleli - tak jako já - že S-300F má rakety sofistikovaně nastrkaný do sil...
    Chyba lávky, jsou to normání kontejnery jako u pozemní verze, zavěšený uprostřed obrovskýho hangáru s poklopama ve střeše:
    https://www.reddit.com/r/Warsh... Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      00:50 18.04.2022

      Eeeeeh.... No páni páni, jako asi to funguje, ale engineering marvel bych to nenazval.

      Eeeeeh.... No páni páni, jako asi to funguje, ale engineering marvel bych to nenazval.

    • Flader
      09:16 18.04.2022

      Tak ono to asi funkčné je. Ale osobne mám veľké pochybnosti, ako je takýto zásobník schopný absorbovať prípadné otrasy pri útoku a poškodení lode.

      Tak ono to asi funkčné je. Ale osobne mám veľké pochybnosti, ako je takýto zásobník schopný absorbovať prípadné otrasy pri útoku a poškodení lode.

      • flanker.jirka
        14:41 18.04.2022

        Otřesy budouo stejné jak v případě speciálních sil, ty by byly potřeba, pokud by raketa měla horký start a nebyla vytlačena z kontejneru plynem.

        Otřesy budouo stejné jak v případě speciálních sil, ty by byly potřeba, pokud by raketa měla horký start a nebyla vytlačena z kontejneru plynem.

    • SYN_
      12:22 18.04.2022

      Tyjo, no tam ani nevypadá že by to měli nějak upnuté "dole" nebo na té fotce nejsou všechny díly v provozní poloze... To bych se potom nedivil že těch "sil" mají tolik, ono bych ...Zobrazit celý příspěvek

      Tyjo, no tam ani nevypadá že by to měli nějak upnuté "dole" nebo na té fotce nejsou všechny díly v provozní poloze...
      To bych se potom nedivil že těch "sil" mají tolik, ono bych totiž s tímto nedoporučoval moc rychle točit, takže větší množství "ready" pozic by toto mělo kompenzovat... nějaké čekání hrozí pak až po 8mi výstřelech rychle po sobě...Skrýt celý příspěvek

      • Inflex
        13:44 18.04.2022

        Vypadá to, že ta červená příhrada má dole ložisko a pohony a kontejnery s municí jsou na to připnuty z boku jako na normální pozemní TEL. Takže to bude relativně festovní, ale ten ...Zobrazit celý příspěvek

        Vypadá to, že ta červená příhrada má dole ložisko a pohony a kontejnery s municí jsou na to připnuty z boku jako na normální pozemní TEL.
        Takže to bude relativně festovní, ale ten hangár je hromada ztracenýho místa, hromada kyslíku a zaručeně to nemá žádnou kloudnou ochranu ani proti střepinám, stejně jako je naprosto nemožné to zatopit v případě požáru.Skrýt celý příspěvek

        • Josse
          19:48 18.04.2022

          Myslím že to zatopili celkem spolehlivě a celé

          Myslím že to zatopili celkem spolehlivě a celé

    • apache
      12:29 18.04.2022

      Docela koukám... ale jak tak přemýšlím, nejsem nijak udiven... to řešení je takové... typicky ruské... :D

      Docela koukám... ale jak tak přemýšlím, nejsem nijak udiven... to řešení je takové... typicky ruské... :D

    • StandaBlabol
      15:11 17.04.2022

      Nevíte někdo, co je to na tom videu za loď? Koluje to internetem, ale Moskva to fakt není.

      Nevíte někdo, co je to na tom videu za loď? Koluje to internetem, ale Moskva to fakt není.

  • petres
    07:20 17.04.2022

    Zajímavé informace o Moskvě a jejich možnostech jsou zde:
    https://twitter.com/MarcinNied...

    Zajímavé informace o Moskvě a jejich možnostech jsou zde:
    https://twitter.com/MarcinNied...

  • jozo
    01:09 17.04.2022

    A majú Rusi povolenie vyvážať križníky na morské dno? Alebo zase to robia načierno? Česi by im mali poslať protestnú nótu.

    A majú Rusi povolenie vyvážať križníky na morské dno? Alebo zase to robia načierno? Česi by im mali poslať protestnú nótu.

    • Inflex
      16:30 17.04.2022

      Bez šance. Všichni ví, že to měli od Ukrajiny povolený.

      Bez šance. Všichni ví, že to měli od Ukrajiny povolený.

  • ImreSVK
    10:43 16.04.2022

    Mensia otazka, zamyslal sa niekto preco vyplavala Moskva na hliadku osamotena? Neviem, ci to je moderná strategia ale napr. taky Bismark v 1940(?) plaval v doprovode s jednym ...Zobrazit celý příspěvek

    Mensia otazka, zamyslal sa niekto preco vyplavala Moskva na hliadku osamotena?

    Neviem, ci to je moderná strategia ale napr. taky Bismark v 1940(?) plaval v doprovode s jednym kriznikom (princ Eugen?) a to nemecka Kriegsmarine bola v podstate tiez zablokovana anglickym namornictvom.

    Neviem, ci rusi maju nieco v Ciernom mori co by Moskve vedelo pomoct pri situacnom povedomí aj za nepriazniveho pocasia.Skrýt celý příspěvek

    • Rošťák
      11:19 16.04.2022

      Nasadit samotnou loď je jako nasadit dva samotné tanky ......
      Ale jo, maj tam 3 relativně moderní korvety, které mají lepší PVO středního a krátkého dosahu ....

      Nasadit samotnou loď je jako nasadit dva samotné tanky ......
      Ale jo, maj tam 3 relativně moderní korvety, které mají lepší PVO středního a krátkého dosahu ....

    • flanker.jirka
      11:53 16.04.2022

      A ví se jistě, že tam byl křížník sám?

      A ví se jistě, že tam byl křížník sám?

      • Danik
        15:30 16.04.2022

        Někde jsem četl, že nablízku měl být Admirál Essen, ale ten to už pár týdnů zpátky měl koupit gradem u Oděsy, tak je klidně možné že to byl buď Admirál Makarov nebo Admirál ...Zobrazit celý příspěvek

        Někde jsem četl, že nablízku měl být Admirál Essen, ale ten to už pár týdnů zpátky měl koupit gradem u Oděsy, tak je klidně možné že to byl buď Admirál Makarov nebo Admirál Grigorovich (to jsou obě dvě třídy Grigorovich, dohromady má rusko jen tři a všechny jsou u ČM flotily)Skrýt celý příspěvek

        • ImreSVK
          09:16 17.04.2022

          Stalo sa vobec niekedy v historii, ze nejaku bojovu lod zasiahli raketometom alla "Kaťuša"? Cakal by som, ze sa budu lode postrelovat riadenymi strelami, nie raketometom na sposob ...Zobrazit celý příspěvek

          Stalo sa vobec niekedy v historii, ze nejaku bojovu lod zasiahli raketometom alla "Kaťuša"?
          Cakal by som, ze sa budu lode postrelovat riadenymi strelami, nie raketometom na sposob strelba brokovnicou na kachny v rybniku o.OSkrýt celý příspěvek

          • Danik
            17:36 17.04.2022

            Štěstí by to bylo velké, taky tomu moc nevěřím.

            Štěstí by to bylo velké, taky tomu moc nevěřím.

      • Pepe81
        22:24 16.04.2022
    • starej
      18:53 16.04.2022

      Moskva tam nebyla sama, na radarovem snimku ze satelitu je videt vic lodi. Jednu identifikovali jako tridu Grigorovic. Byla to proste bojova skupina. Zjevne ji NATO melo pod ...Zobrazit celý příspěvek

      Moskva tam nebyla sama, na radarovem snimku ze satelitu je videt vic lodi. Jednu identifikovali jako tridu Grigorovic. Byla to proste bojova skupina. Zjevne ji NATO melo pod dohledem a UA strely si vybraly nejvetsi cil.Skrýt celý příspěvek

      • ImreSVK
        21:19 16.04.2022

        Tak to su rusi dost v pardeli, ked tam mali zväz lodi a stacilo ukrajincom mozno 2 rakety na Moskvu.
        Vie sa vobec kolko TB2 tam ukrajinci poslali na odlakanie pozornosti?

        Tak to su rusi dost v pardeli, ked tam mali zväz lodi a stacilo ukrajincom mozno 2 rakety na Moskvu.
        Vie sa vobec kolko TB2 tam ukrajinci poslali na odlakanie pozornosti?

        • Danik
          23:58 16.04.2022

          Je to lehký průser, protože kromě fregat třídy Admirál Gorshkov (které mají dvě, obě u Severomořské floty), které jsou nejnovější a zároveň dost možná nejschopnější plavidla ...Zobrazit celý příspěvek

          Je to lehký průser, protože kromě fregat třídy Admirál Gorshkov (které mají dvě, obě u Severomořské floty), které jsou nejnovější a zároveň dost možná nejschopnější plavidla hladinového loďstva RF, jsou tyto tři také jedny už z těch nových (všechny 3 zavedeny do služby 2016 a 2017) co jsou vybaveny pokročilejšímí zbraňovými systémy. To jestli tam byly 3 a jejich obranou proklouzly 2 ze 2 Neptunů by znamenalo, že buď je posádka složená s osazenstva psychiatrické léčebny a nebo to tak úplně kvalitní lodě nebudou.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            07:13 17.04.2022

            Odkud víme o tom, že Neptuny byly pouze dva?

            Odkud víme o tom, že Neptuny byly pouze dva?

          • Danik
            17:38 17.04.2022

            Dobrá otázka, mohlo jich být více a nebo to nemusely být Neptuny. I tak by ten svaz okolo Moskvy měl zvládnout více cílů najednou.

            Dobrá otázka, mohlo jich být více a nebo to nemusely být Neptuny. I tak by ten svaz okolo Moskvy měl zvládnout více cílů najednou.

        • petres
          07:17 17.04.2022

          byly Neptuny pouze dva? Dobrá otázka, v prvních ruských reakcích se objevilo, že 2 Neptuny sestřelili. Odpalovací zařízení je pro 4 střely, takže by to teoretický tak být mohlo. ...Zobrazit celý příspěvek

          byly Neptuny pouze dva? Dobrá otázka, v prvních ruských reakcích se objevilo, že 2 Neptuny sestřelili. Odpalovací zařízení je pro 4 střely, takže by to teoretický tak být mohlo. Jsou to ale jen mé spekulace.Skrýt celý příspěvek

  • marduk
    08:44 16.04.2022

    Pre stavbu lodí akého maximálneho výtlaku má Rusko suchý dok? Lebo 12 000 v prípade Moskvy nie je veľký výtlak.

    Pre stavbu lodí akého maximálneho výtlaku má Rusko suchý dok? Lebo 12 000 v prípade Moskvy nie je veľký výtlak.

    • Rošťák
      10:44 16.04.2022

      No, co jsem naešel na Wiky, tak 3 největší jednotky co postavily po rozpadu svazu byly - Projekt 11711 - Ivan Green ( vyloďovací plavidlo ) - 6 600 t plná. torpedoborec Projekt 945 ...Zobrazit celý příspěvek

      No, co jsem naešel na Wiky, tak 3 největší jednotky co postavily po rozpadu svazu byly - Projekt 11711 - Ivan Green ( vyloďovací plavidlo ) - 6 600 t plná. torpedoborec Projekt 945 Sarych ( Sovremenny ) - standart 6 600 t plná 8 000 t a nakonec fregaty projektu 22350 Admiral Gorrškov - 4550t standart a plná 5500 t.
      Podlě mě nemají kapacitu na stavbu tak velkých lodí jako je ekvivalent projektu Atlant .......Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        12:42 16.04.2022

        Nezvládli by to v Baltic Shipyard? Tam zmákli ledoborec s jaderným pohonem...

        Nezvládli by to v Baltic Shipyard? Tam zmákli ledoborec s jaderným pohonem...

        • Rošťák
          13:47 16.04.2022

          No koukám na to, že je to pořádná bestie, a pokud se nepletu, tak tam postavily i všechny jednotky třídy 1144.2 Kirov, takže pokud by RF uvolnilo dostatečnej kapitál na vývoj ...Zobrazit celý příspěvek

          No koukám na to, že je to pořádná bestie, a pokud se nepletu, tak tam postavily i všechny jednotky třídy 1144.2 Kirov, takže pokud by RF uvolnilo dostatečnej kapitál na vývoj ...... tak co by ne.
          Díky za nápad :)Skrýt celý příspěvek

          • starej
            19:04 16.04.2022

            Myslim ze dostatecne velky suchy dok neni to nejdulezitejsi. Rusko ma urcite vhodnou kapacitu jak v Petrohrade, tak v Severodvinsku a asi i ve Vladivostoku. Co ale nema a mit ...Zobrazit celý příspěvek

            Myslim ze dostatecne velky suchy dok neni to nejdulezitejsi. Rusko ma urcite vhodnou kapacitu jak v Petrohrade, tak v Severodvinsku a asi i ve Vladivostoku.
            Co ale nema a mit nebude jsou technologie. Od turbin pro CODOC/CODAG až po komponenty pro palubni bojove systemy. A nejhorsi, nemaji lidi. Od konstrukteru po svářeče.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            20:59 18.04.2022

            Rusácko má najväčší suchý dok v lodeniciach Zvezda v meste Bolshoy Kamen pri Vladivostoku s rozmermi 485x114 m a potom lodenice Zalyv pri Kerči s rozmermi 350x60 m. V oboch by ...Zobrazit celý příspěvek

            Rusácko má najväčší suchý dok v lodeniciach Zvezda v meste Bolshoy Kamen pri Vladivostoku s rozmermi 485x114 m a potom lodenice Zalyv pri Kerči s rozmermi 350x60 m. V oboch by dokázali aspoň rozmermi vyrobiť plnohodnotné výsadkové lode veľkosti USS America či lietadlovky Gerald R Ford. Ako píše starej problémom budú technológie a ľudia, vo Zvezde boli všetky väčšie civilné projekty stavať spoločne so Samsung a Hyundai.Skrýt celý příspěvek

  • Profesor
    00:56 16.04.2022

    Jsou už někde fotky nebo videa křižníku Moskva v době po jeho zásahu?

    Jsou už někde fotky nebo videa křižníku Moskva v době po jeho zásahu?

  • Pavka
    16:47 15.04.2022

    Jsem si při této příležitosti vzpomněl na akční ztvárnění "podobné" situace s raketovým přepadem americkými scénáristy v epizodě seriálu The Last Ship s03e09 Paradise. Tam to taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem si při této příležitosti vzpomněl na akční ztvárnění "podobné" situace s raketovým přepadem americkými scénáristy v epizodě seriálu The Last Ship s03e09 Paradise. Tam to taky USN nedalo úplně bez ztráty kytičky.Skrýt celý příspěvek

    • MeV6
      17:10 15.04.2022

      Jak tam zařvali dva torpédoborce?
      Na prdelku dostali, ale přišlo mi to trochu přitažené za vlasy.

      Jak tam zařvali dva torpédoborce?
      Na prdelku dostali, ale přišlo mi to trochu přitažené za vlasy.

      • Pavka
        18:06 15.04.2022

        Jo to je ono, zajímavá je tam paralela s tím že se tam také soustředí na jiný úkol a ten přepad vůbec nečekají. Jinak ano celý ten seriál má "hodně odvážný scénář". Tak se třeba ...Zobrazit celý příspěvek

        Jo to je ono, zajímavá je tam paralela s tím že se tam také soustředí na jiný úkol a ten přepad vůbec nečekají. Jinak ano celý ten seriál má "hodně odvážný scénář". Tak se třeba dočkáme že nás ruská tvorba za nějakou dobu poctí podobným dílem.Skrýt celý příspěvek

        • MeV6
          21:22 15.04.2022

          Soustředí, nicméně nebyli ničím rozptylováni. Mě u toho napadlo jak mohla jedna, resp. dvě střely proletět několikastupňovou obranou a čas na reakci byl. No, ale seriál, že. V ...Zobrazit celý příspěvek

          Soustředí, nicméně nebyli ničím rozptylováni. Mě u toho napadlo jak mohla jedna, resp. dvě střely proletět několikastupňovou obranou a čas na reakci byl. No, ale seriál, že.
          V případě Moskvy je to ale prostě do nebe volající tupost a arogance.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            15:31 16.04.2022

            JJ hlavně všechno Arleigh Burke s AEGIS :-)

            JJ hlavně všechno Arleigh Burke s AEGIS :-)

          • MeV6
            19:17 16.04.2022

            Danik Schválně jsem se na to podíval znovu. Ani žádné rozptylování, jen pořádné překvápko. Času na reakci moc nebylo, aspoň u těch prvních ne. Ale ta pomalá reakce u těch dalších ...Zobrazit celý příspěvek

            Danik
            Schválně jsem se na to podíval znovu. Ani žádné rozptylování, jen pořádné překvápko. Času na reakci moc nebylo, aspoň u těch prvních ne. Ale ta pomalá reakce u těch dalších salv - jak říkám, seriál (i když po technické nadprůměr)Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            19:32 16.04.2022

            Taky jsem se na to kouknul znovu :-D. Jj seriál, ale souhlas, že nadprůměr :-)

            Taky jsem se na to kouknul znovu :-D. Jj seriál, ale souhlas, že nadprůměr :-)

  • Strycek-Tomas
    14:30 15.04.2022

    Ruská flotila se odteď bude držet od Ukrajiny v uctivé vzdálenosti.
    Ideální by bylo, kdyby Ukrajinci prostříleli plavební koridor do Turecka.

    Ruská flotila se odteď bude držet od Ukrajiny v uctivé vzdálenosti.
    Ideální by bylo, kdyby Ukrajinci prostříleli plavební koridor do Turecka.

  • StandaBlabol
    10:33 15.04.2022

    Pořád si myslím, že šlo o zásah Neptunem. Ukrajinci opakovaně ukázali, že jsou dobří v plánování operací a využívaní zbraní, které mají k dispozici. Ale dovolím si jednu hodně ...Zobrazit celý příspěvek

    Pořád si myslím, že šlo o zásah Neptunem. Ukrajinci opakovaně ukázali, že jsou dobří v plánování operací a využívaní zbraní, které mají k dispozici.

    Ale dovolím si jednu hodně divokou spekulaci. Existuje protilodní střela, která:
    1) Je stealth a zastaralá PVO Moskvy by ji nedokázala detekovat. Vysvětlovalo by to ruské mlčení - vůbec netuší, co se stalo.
    2) Používá elektrooptické koncové navádění a nefungují na ni protiopatření určená na střely naváděné radarem.
    3) Má databázi cílů a dokáže přesně zaútočit na nejcitlivější místo konkrétní lodě. Jedna nebo dvě by dokázaly potopit třeba i křižník:).
    4) Splňuje definici Borise Johnsona, že UK dodá Ukrajině NOVÉ protilodní střely.
    5) Když ne přímo UK, tak aspoň země Commonwealthu (Austrálie) ji má ve výzbroji.

    LRASM.

    Ano, není v pozemní verzi. A co? Není zaměřována radarem ani povelově řízena během letu jako protiletadlové střely. V podstatě je to velký Stinger nebo Javelin. Potřebujete jen nějakou plošinu, vhodnou k odpalu a terminál, kterým zadáte polohu cíle. Při střelbě na krátkou vzdálenost (60 km) nemusíte krmit střelu během letu opravami o poloze cíle.Skrýt celý příspěvek

    • Upgrade
      12:49 15.04.2022

      Prva info o tom, ze im UK dadaju rakety schopne zasahovat lode v Ciernom mori, sa objavila uz par tyzdnov dozadu, po stretnuti Johnsona s Erdoganom. Ani by som sa necudoval. Popri ...Zobrazit celý příspěvek

      Prva info o tom, ze im UK dadaju rakety schopne zasahovat lode v Ciernom mori, sa objavila uz par tyzdnov dozadu, po stretnuti Johnsona s Erdoganom.

      Ani by som sa necudoval. Popri tom ako sa u mensich zariadeni zverejnuje ten hitech, tak je pravdepodobne, ze aj u vacsich rakiet to bude podobne. Rozmyslam, ze u veci ktore sa nedaju pouzit opakovane, nema pre zapadne staty zmysel neposielat tam to najlepsie.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    10:32 15.04.2022

    Otázka je, zda byly na palubě Moskvy JZ - pokud ano, tak maximálně jen jednotky kusů raket systému P-500/1000 mohly mít teoreticky jadernou hlavici - 450kt. A to opravdu jen možná ...Zobrazit celý příspěvek

    Otázka je, zda byly na palubě Moskvy JZ - pokud ano, tak maximálně jen jednotky kusů raket systému P-500/1000 mohly mít teoreticky jadernou hlavici - 450kt. A to opravdu jen možná - hlavice se mají u těchto raket měnit v přístavu a vydávají se z "námořního arzenálu" jen v případě potřeby. Pochybuji, že to udělali kvůli "speciální vojenské operaci", kdy neočekávali žádné vyraznější komplikace. Většinou by byl, aspoň teoreticky, využit tento protilodní systém k postřelování lodí snažících se prorazit rusáckou blokádu ukrajinského pobřeží. Kvůli tomu nikdo nebude vyvolávat nukleární konflikt.

    Jinak rusáci utopili už před tímto incidentem několik destítek jaderných hlavic, takže by to nebylo nic nového pod sluncem.Skrýt celý příspěvek

    • alter01
      13:59 15.04.2022

      To , že na palube bolo niekoľko +- jadrových hlavíc je istota ! Nemuseli byť namontované , aktivované, ale boli tam. Veď v prípade "nejakého" svetového komfliktu sa nebudú vracať ...Zobrazit celý příspěvek

      To , že na palube bolo niekoľko +- jadrových hlavíc je istota ! Nemuseli byť namontované , aktivované, ale boli tam. Veď v prípade "nejakého" svetového komfliktu sa nebudú vracať na "nabitie" do Sevastopolu.Skrýt celý příspěvek

      • daniel78
        20:05 15.04.2022

        Když vidím, kde jsou ty P-500 na lodi umístěné, tak si to laicky neumím představit, jak by se měla ta hlavice měnit na lodi. Musí být těžká jako kráva, musel by tam být nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

        Když vidím, kde jsou ty P-500 na lodi umístěné, tak si to laicky neumím představit, jak by se měla ta hlavice měnit na lodi. Musí být těžká jako kráva, musel by tam být nějaký pojízdný jeřáb, prostor na něj, výtah do podpalubí nebo aspoň nějaký prostup, stará hlavice by se musela v tom tubusu vymontovat a nová namontovat. To je moc komplikací na takovou loď. Rád se ale nechám poučit znalými...Skrýt celý příspěvek

        • alter01
          03:12 16.04.2022

          450 kt hlavica nie je veľká a ťažká ako krava , ale je ako prasa , určite nie je väčšia ako 200l sud na benzín . Dokonca ani pri takom výbuchu iba sa rozletí na malé kúsky . Nebolo ...Zobrazit celý příspěvek

          450 kt hlavica nie je veľká a ťažká ako krava , ale je ako prasa , určite nie je väčšia ako 200l sud na benzín . Dokonca ani pri takom výbuchu iba sa rozletí na malé kúsky . Nebolo by to prvý krát. Dokonca vypadla z lietadla z 10km a nevybuchla ! O zamorení nehovorím , ale tu , v mori sa to stratí.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        11:37 16.04.2022

        No, ono v černomořském rybníku moc není na koho ty jaderné Bazalty odpálit, leda tak na Istabul možná... a do Oděsy pár hodin... nevím nevím jestli je normálně vozí.

        No, ono v černomořském rybníku moc není na koho ty jaderné Bazalty odpálit, leda tak na Istabul možná... a do Oděsy pár hodin... nevím nevím jestli je normálně vozí.

        • SYN_
          11:38 16.04.2022

          Pardon, do Sevastpolu :)

          Pardon, do Sevastpolu :)

  • apache
    09:59 15.04.2022

    Není to tak dávno, co jsme zde před několika měsíci pod článkem o Neptunech diskutovali o možnostech překonání PVO ruských lodí. Zvláštní, jak v jednu chvíli člověk považuje něco ...Zobrazit celý příspěvek

    Není to tak dávno, co jsme zde před několika měsíci pod článkem o Neptunech diskutovali o možnostech překonání PVO ruských lodí. Zvláštní, jak v jednu chvíli člověk považuje něco za čistě hypotetickou otázku, a ani se nenadějete tak se to vše děje v reálu.

    Ukrajincům nezbývá než pogratulovat a popřát další úspěšné zásahy.Skrýt celý příspěvek

  • Pirat49
    09:56 15.04.2022

    Kriznik Moskva sa nepotopil. Cielom bolo uhasit poziar, takze vsetko ide podla planu :-D Po uspesnom uhaseni poziaru , zahajil planovanu specialnu podmorsku operaciu, ktora ...Zobrazit celý příspěvek

    Kriznik Moskva sa nepotopil.
    Cielom bolo uhasit poziar, takze vsetko ide podla planu :-D
    Po uspesnom uhaseni poziaru , zahajil planovanu specialnu podmorsku operaciu, ktora samozrejme tiez dopadne ,,uspesne,, :-DSkrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    09:36 15.04.2022

    Asi bych z článku vyhodil ten záznam s morseovkou. Už je u něj v popisu "FAKE", prý jde o komunikaci dvou radioamatérů. Z morseovky umím jen základy, ale od začátku mi přišlo ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi bych z článku vyhodil ten záznam s morseovkou. Už je u něj v popisu "FAKE", prý jde o komunikaci dvou radioamatérů. Z morseovky umím jen základy, ale od začátku mi přišlo divné, že typické SOS (... ___ ...) v tom záznamu nikde slyšet není.

    To nic, nachytal se i TheDrive:)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3