Arogance a nekázeň: Zkáza Suchoje jako výsledek ruské mentality?

Arogance a nekázeň: Zkáza Suchoje jako výsledek ruské mentality?
Ohořelý letoun Suchoj Superjet 100 na letišti Šeremeťjevo v Moskvě. / TASS (Zvětšit)

Ruské noviny Vzgljad přinesly článek „Hlavní poučení z katastrofy ‚Superjet‘“ od Michaila Barabanova, staršího analytika moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies). Barabanov ve svém velmi kritickém článku uvádí, že za velkým počtem nehod ruských letadel stojí typické negativní rysy ruské mentality, jako je přílišná sebedůvěra, arogance, nedostatečná úroveň samoorganizace a sebeovládání.

K napsáni článku Barabanova „vyprovokovali“ ostatní ruští novináři, kteří okamžitě začali posádku nedávno havarovaného letadla Suchoj Superjet 100 společnosti Aeroflot označovat za hrdiny. Z vysokého počtu obětí (41) byli naopak obviňování neposlušní cestující, kteří zdržovali evakuaci svými zavazadly. Barabanov přitom přináší jiný pohled ‒ upozorňuje na nedostatečný výcvik ruských pilotů i na typické negativní rysy ruské mentality.

5. května ruský civilní letoun Suchoj Superjet 100 (let 1492) krátce po vzletu dostal zásah bleskem. Letoun přišel o komunikaci a následně se vrátil na letiště Šeremeťjevo v Moskvě, kde při pokusu o přistání havaroval. Podle předběžných výsledků vyšetřování k nehodě došlo vlivem za sebou jdoucích chyb posádky. Posádka po zásahu blesku přepnula na ruční řízení a následně přistála velmi vysokou rychlostí s letounem plným paliva. V podobných situacích je přitom nutné palivo vypustit nebo vylétat před přistáním. Navíc nezvládnuté prudké přistání poškodilo podvozek a úlomky se dostaly do motorů, které se poškodily a zapříčinily, že letadlo plně naložené palivem začalo hořet.

Dle Barabanova nehoda letadla kvůli chybě posádky není nic neobvyklého. Podle autora je poslední nehoda dalším důkazem systémového selhání výcviku letových posádek ruských civilních letadel.

„Ve Spojených státech nedošlo k obětem při leteckých haváriích na velkých pravidelných civilních linkách od roku 2001, v Číně od roku 2010. V Rusku se téměř každý rok stane závažná letecká katastrofa se značným počtem obětí, a to při mnohem menší hustotě provozu. Postačí, když řeknu, že v roce 2017 bylo ve Spojených státech letecky přepraveno 841 milionů cestujících (1,552 miliardy osobokilometrů) a v Číne 549 milionů cestujích (1,105 miliardy osobokilometrů), zatímco v Rusku 105 milionů cestujích (205 milionů osobokilometrů),“ píše Barabanov.

Podle Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) je tak bezpečnost letecké dopravy v Rusku a v bývalých sovětských republikách jedna z nejhorších na světě. V Rusku a zemích bývalého Sovětského svazu v roce 2018 na každý milion letů havarovalo 1,19 osobních proudových letadel a 7,89 turbovrtulových letadel. Ve Spojených státech to bylo 0,1 proudových letadel a nula turbovrtulových, v Číně v roce 2018 nedošlo k žádné nehodě velkých civilních letadel. 

Téměř ve všech případech přitom nehodu způsobila posádka. Od roku 2012 došlo v Rusku k nehodám 12 velkých civilních letadel, ale pouze v roce 2011 u obstarožního An-24 došlo k nehodě kvůli technické závadě. V deseti případech nehodu způsobila posádka a v jednom případě pochybení personálu pozemní údržby. Až na několik závažných havárií naštěstí neměly tyto nehody lidské oběti.

Dle autora je pozoruhodné, že ve všech případech reakce ruských médií je podobná ‒ piloti jsou označeni za velmi zkušené, profesionální a jejich chování za hrdinné. Tyto názory v médiích podporují současní i bývalí piloti, a také zástupci průmyslu. I při poslední nehodě společnosti Aeroflot ruská média označila piloty za „hrdiny, kteří zachránili životy“ a vina padla na „cestující s kufry“.

Teprve následně se obvykle začínají objevovat nepříjemné okolnosti katastrofy. Zprávy o tom, že ruští piloti nedodržují letovou hladinu, startují nebo přistávají pod pádovou rychlostí, rozjíždějí se se zapnutou brzdou, přidávají plyn místo brždění při přistání, minou přistávací dráhu nebo že létají opilí, se ve sdělovacích prostředcích objevují později až mimo hlavní zpravodajství.

Barabanov upozorňuje na zajímavý fakt, že v zahraničí leteckou nehodu obvykle způsobí technika (viz Boeing 737 MAX). Přímo v USA a Číně se přitom letecké nehody nestávají díky dobře vycvičeným posádkám, v Rusku jsou naopak posádky hlavním předpokladem k letecké nehodě.


Nehoda letu 1492 (5. května)

„Můžeme tedy říci, že sovětská a ruská letadla prokazují fenomenální spolehlivost. Zejména s ohledem na celkovou úroveň kultury v našem civilním letectví ‒ u létajícího personálu i pozemní podpory. Ale ruské (nebo spíše celé post-sovětské) civilní letectví je vážně nemocné ‒ především díky nebezpečně nízké úrovni výcviku, kázně a sebekázně letového personálu,“ píše Barabanov.

Ruský autor uznává, že podobná pochybení se dějí všude na světě. Avšak ruská média místo toho, aby bila na poplach, vytváří příběhy o hrdinných posádkách. Tyto posádky mají přitom na svědomí desítky a stovky zničených životů (mrtvé i pozůstalé). Podle Barabanova se tak ruská média „v podstatě změnila ve spolupachatele a obhájce této nekompetentnosti, neschopnosti a nedbalosti“

Ruská média přitom opakovaně naznačují možnou nespolehlivost letadla Superjet. Přitom všechny tři nehody Superjetu byly způsobeny lidskou chybou, ať už šlo o náraz do hory v Indonésii v roce 2012, rozbití při přistání na letišti v Jakutsku v listopadu 2018 nebo nejnovější tragické přistání v Moskvě. Kvůli chybující posádce přitom při přistání byly od roku 2008 v Rusku rozbity čtyři Boeingy 737 (ve dvou případech se všemi cestujícími na plaubě).

„Nadměrné sebevědomí, domýšlivost a nedostatečná úroveň sebeorganizace a sebekázně jsou obecně dobře známé negativní rysy naší mentality. A jsou velmi příznačné pro mnoho našich ‚profesionálů‘, včetně těch z letectví. Systém civilního letectví musí být budován s potřebou zohlednit tyto národní zvláštnosti a překonat je,“ myslí si Barabanov.

Ruský autor také připoměl jeden z hlavních rozdílů mezi západní a ruskou mentalitou, která hraje roli v leteckých nehodách. „Dokonce už i Gercen [Alexandr Ivanovič Gercen], který dlouho žil v Evropě, napsal, že hlavní rozdíl mezi ruským a západním člověkem je v nedostatku sebeovládání ‒ ‚západní člověk má četníka ve své hlavě, Rus ale potřebuje vnějšího četníka‘,“ píše Barabanov.

Podle Barabanova sebelepší technika je bezmocná před negativními rysy kultury, navíc v některých případech dokonce bezostyšně prosazované a předkládané téměř za ctnost.

„Je příznačné, že po divoké nehodě z roku 2008, kdy piloti Boeingu 737 společnosti KD-Avia zapomněli při přistání v Kaliningradu vysunout podvozek, tehdejší guvernér Kaliningradské oblasti Georgij Boos, s podporou médií šířil pověst o tom, že díky dovednosti pilotů nebyl nikdo zraněn,“ píše Barabanov.

Zkušenosti z Číny přitom dokazují, že díky silnému úsilí lze výrazně zvýšit bezpečnost dopravy. Stejně tak v posledních letech došlo k výraznému zvýšení bezpečnosti v několika afrických zemích.

„V Rusku máme velmi dobré zkušenosti v udržení dostatečně vysoké úrovně bezpečnosti na našich železnicích. Zavedení tvrdé disciplíny, organizace a centralizované kontroly v železničním sektoru, což trvá téměř jedno a půl století, vedlo k tomu, že řád byl pevně vytesán do pracovníků železnice a ruská laxnost a neopatrnost byla minimalizována,“ uvádí Barabanov.

„V ruském civilním letectví jsou problémy zcela řešitelné ‒ je důležité si uvědomit pouze jejich samotnou existenci a vyvodit správné závěry a nepěstovat ‚hrdiny‘, kteří ničí lidské životy jejich neprofesionálností a podkopávají pověst země a jejího letectví. Doufám, že tragédie ‚Superjetu‘ bude v tomto ohledu zlomovým bodem,“ píše na úplný závěr Barabanov.

Zdroj: Vzgljad

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...

Ruslan Puchov: Náhled do ruského vojenského světa

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov je šéfem moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Puchov: Prozápadní Putin je ideální vůdce Rusů

Americký magazín Defense News ve specializovaném vydání Outlook 2019 prezentoval názory světových ...

Puchov: Ruský pohled na NATO

Americký magazín Defense News otiskl zajímavý příspěvek známého ruského vojenského experta Ruslana ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Nesher
    18:13 29.05.2019

    O problémech, či spíše tradičním ruském bordelu, korupci a nekompetentnosti, ruského leteckého průmyslu přímo z ruské dumy:
    Jen namátkou, přes 400 ruských civilních letadel prošlo konstrukčními změnami, která nebyly schváleny příslušnými státními orgány, od roku 2017 přišlo 550 ruských pilotů o licenci.

    https://www.e15.cz/byznys/prum...

  • ALCR
    18:50 28.05.2019

    O Suchoji Superjet 100 a tragedii na letišti Šeremeťjevo v Moskvě http://neviditelnypes.lidovky....

  • RiMr71
    13:59 16.05.2019

    ...stejně by si to éro měli pojmenovat v ruštině a nepoužívat řeč těch vrahů z volstrýtu... ale jak by se SuperJet jmenoval rusky? ÓčeňChódka...?

    • GlobeElement
      16:10 16.05.2019

      Off topic hádanka na toto téma. Odkud pocházejí tato ruská slova?

      вагзал (vagzal - nádraží)
      сорок (sorok - čtyřicet)
      комбайн (kombajn)
      винтовка (vintovka - puška)

  • Antonín 44
    10:54 15.05.2019

    Myslím, že je hlavě potřeba vyčkat na rozbor údajů z černých skříněk. Ze stylu přistání (zvýšená rychlost, četné odskoky) mi přijde, že neměli vysunuté vztlakové klapky, nejspíš pro jejich nefunkčnost (na videu ani fotografiích shořelého Suchoje VK ve vysunuté poloze vidět nejsou). Kdo někdy zkoušel přistát bez VK ví, že je to extrémně těžká disciplína a prakticky to nejde. Vlivem země stroj v pár metrech přeletí klidně celou dráhu a je třeba ho uzemnit na vysoké rychlosti „násilím“, po čemž nutně následuje odskok atd. Každopádně, než začneme očerňovat mentalitu posádky a ruských pilotů obecně, počkal bych na výsledek rozboru dat o celé situaci.

    • Slavoslav
      12:12 15.05.2019

      no tak ociernuje ich rusky publicista a najmä nevychadza len z tohto jedneho pripadu

      • petris
        13:41 16.05.2019

        Pre objektívnosť, argumentácia Barabanova je tak trochu zvláštna (ale to je obvyklé v produktoch CASTu), pristávali v ručnom riadení, na energiu z batérií, bez vysunutých klapiek. Ťažko ich obviňovať z toho že tú mašinu rozbili, keď nikto z nás nebol na ich mieste. Osobne vnímam ako najväčšiu chybu (zatiaľ) to že nevyhlásili stav núdze, keby to urobili, zrejme by aspoň časť z tých 41 cestujúcich prežila.

        • Slavoslav
          12:51 17.05.2019

          argumentacia Barabanova vychadzala z predbeznych sprav komisie

          "Podle předběžných výsledků vyšetřování k nehodě došlo vlivem za sebou jdoucích chyb posádky. "

          a najmä hovori o celkovom trende v ruskej doprave kde najnovsia nehoda bola podnetom pre napisanie clanku

  • KoJaKCZE
    09:06 15.05.2019

    Tak Barabanov se nám krásně vyzvracel. Kdyby na to aerolinky měly koule, chtěl bych vidět, jak by jejch neruští piloti sedali s těmi Boeingy a Airbusy pěkně ručně! Kolik pilotů by s tím sedlo jako v bavlnce ... možná bychom se divili, kolika lidem by se udělalo šoufl...
    Na druhou stranu, kritizovat posádku, že s tím praštila o zem jako s pytlem mouky a neznat závěry z černých skříněk je poměrně odvážné. Ačkoliv posádka kodem 7600 hlásila pouze "ztrátu komunikace" nikdo vlastně ani neví, co všechno v letounu bylo funkční a co ne. Pokud měl disfunkční klapky, pak se vysoká přistávací rychlost asi dá pochopit. Pokud ale nebyl jiný problém, pak se nedá pochopit, proč sedali s těžkým strojem a nevylétali palivo.
    Bojím se toho, že bude mít Barabanov tak trochu pravdu v tom, že výcvik pilotů je nedostačující a nemyslím si, že by to byl problém jen Ruska! Nemám vzdělání pilotní, jen simulační z počítače, ale přijde mi, že dnešní létání je JEN o přenastavování autopilota. Pilot tak maximálně na startu provede předletovou přípravu, pak s tím naroluje na patu dráhy, nasadí startující konfiguraci, "naloží pod kotel" a hurá do oblak ... to s prominutím odlepí od země kde jaký nýmand. Ve vzduchu přejde na letovou konfiguraci a dále už jen přenastavuje autopilota a s co-pilotem může hrát šachy.... a tak to jde pořád dokola. A když se něco pokazí a má to chytit do svých rukou, tak pokud zrovna nemá přes 60let, tedy pamatuje ještě létání na typech které neměli automatiku jako rakatoplán, tak tragédie vidí ve vzduchu z nedostatku zkušeností. Rád bych se mýlil, ale myslím, že nějaká část pravdy tady skutečně bude ...

  • Jura99
    07:58 15.05.2019
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    První vadou je samotné letadlo Suchoj Superjet, pokud jej vyřadí obyčejný blesk. Blesk do některého z letadel celosvětově uhodí prakticky denně a nic se neděje. Dále piloti mohli mít nedostatečný výcvik nebo praxi v přistání bez autopilota a s těžkým letadlem. Výmluva hasičů, že nevěděli, na jakou dráhu bude letadlo sedat je taková ruská. To mají letištní hasiči pouze jedno auto ? Nemohli se prostě rozdělit a čekat na obou drahách ? A pro úplnost ta ruská bezohledná mentalita zachránit raději vlastní kufr než člověka vzadu v trupu. Pro ruskou výrobu civilních letadel to je hřebíček do rakve, mohou se na čas stát subdodavateli čínských výrobců civilních letadel, ale jinak skončili.

    • fotr
      08:29 15.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Sledoval jsem v tv pořad který reagoval na tu havárii a ona ta bezohlednost není jen v Rusku, stejný problém byl při haváriích podobného typu na celém světě. Všude se našla hromada exotů co dali přednost svému zavazadlu před životem druhých. Není to evidentně jen problém Ruska.

      • GlobeElement
        10:08 15.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Přesně, naši by to udělali taky a všude na světě taktéž - lidé se chovají sobecky.

  • Larry
    01:53 15.05.2019

    Jak se dělá "novinařina"
    https://zahranicni.ihned.cz/c1...

    AN-12 je moderní letadlo samozřejmě ruské výroby. :-)))

    • KoJaKCZE
      08:49 15.05.2019

      Nj, další nezvládnutý "sebevědomý" let těžce přetíženého letounu ... po vylítání paliva pak stroj sedá s maximální přípustnou vahou. Tak to je, když se chce maximálně využít kapacity letadla. Navíc Súdán ... a AN-12 ze 60. let ... takže stroj taky nemusel být zcela ve formě. Navíc tyto letouny pilotovat není pro jitrnice, ale pořádné piloty, kterých při přistání jsou potřeba min. 3 ... pokud vidím onboard videa! Tady žádná automatika není ... tady jedeš pěkně očičko, ručička nožička ...

  • fotr
    21:31 14.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Barabanov to dle mého popsal zcela přesně, ta rozdílná mentalita je tam vidět ve všem. Mám dost zkušeností v osmedsátkách, místa kde nebyla jiná než letecká přeprava takže člověku nic jiného nezbylo. Rus neměl ,,žádný problém,, ani tam kde by náš člověk hrůzou zešedivěl, tam to prostě nešlo jinak a tak se žilo a pracovalo (létalo) a nikdo si nedělal starosti. Někde něco teče? Tak to doleju a nazdar! Motor má přelétané hodiny? No a co, přeci funguje. Vodka před letem? Žádný problém. Žádného jsem nikdy neviděl že by se motal nebo byl nějak okatě pod vlivem. Faktem je že k práci těch pilotů nemám žádné připomínky, vždy se doletělo, všechno se nějak zařídilo a žádnou havárii jsem tam nezažil. Oni létali i v podmínkách kdy by Evropský pilot nikdy ani neodstartoval.
    Oni se prostě přispůsobili podmínkám, nic jiného dělat nemohou.
    Že za to platí větším počtem nehod je jasné, někde se ten systém musí projevit ale já si říkám že na tu ,,úroveň,, co tam mají, těch nehod není zase tolik kolik by se očekávalo.

    • astor
      21:43 14.05.2019

      Zažil jsem jeden okamžik v devadetkách, v jedné české letecké fabrice. Bývalý ruský letecký inženýr, zaměstnaný jako dělník, byl svědkem rozhovoru dvou pracovníků OTK. Když ho vyslechl, opouštěl místnost se slovy: " U nás by za to byla kulka"

      • astor
        21:46 14.05.2019

        devadesátkách, sorry.

        • alea206
          22:40 14.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          No, ale to se taky mohli taky bavit o tom, ze na zapade je vsechno lepsi a komunisti sou nejvetsi hovada :-)
          Pokud nemate konkretni priklad, tak Vas prispevek moc nedava smysl :-)

          • Lukash
            15:01 15.05.2019

            V podstate ako všetky jeho prispevky :) ked to tak porovnám tak mi vychádza že astor, givicz a omny su jeden a ten istý troll píšuci za zlate ruble :)

    • Pavel II
      16:15 15.05.2019

      Pro Lukash..., givicz píše slušně, nikoho nenapadá jako tohle éro, (kvalita jeho příspěvků je ovšem
      jiná kapitola...).

  • Yarda
    19:54 14.05.2019
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Chci upozornit na seriál "Paměti starého práškaře" konkrétně tu část, jak autor popisuje své působení u nějaké ruské letecké firmy. Seriál vycházel na www.planes.cz...
    Asi tady odtud:
    https://www.planes.cz/cs/artic...

    • Kfir
      15:35 15.05.2019

      Vďaka za link. Je to skvelé čítanie. Malo by to byť povinné pre trollov čo si idealizujú Rusko bez toho, že by tam niekedy boli.

  • astor
    14:28 14.05.2019
    • (13)

    Když se řekne think-tank, začne mi to smrdět sírou pekelnou. Obecně platí, že čí chleba jíš, toho píseň zpívej. Z principu žádným think-tankům nevěřím, jako každé páté koloně.

    • Lukash
      14:34 14.05.2019
      • (6)
      Oblíbený příspěvek

      Plne to chápeme u Teba a tvojich názorov je to podobne. Taktiež Tebe a givimu je ťažké niečo uveriť ale snažíte sa urputne to treba uznať :)

    • GlobeElement
      14:39 14.05.2019
      • (6)
      Oblíbený příspěvek

      Kterému ze slov think - tank nerozumíš?

    • dusan
      15:00 14.05.2019
      • (5)
      Oblíbený příspěvek

      Rusko opakovane "vyhráva" rebríčky prúserov v leteckej doprave už dlhé roky. Vzhľadom na to, že letecké havárie sú dosť medializované, tak štatistiky v tejto oblasti sa falšujú dosť ťažko.

      PS. Ale samozrejme je možné, že niekde na kraji USA je celý cintorín havarovaných lietadiel s tisíckami vybielených kostier - čo sú obete utajených katastrof, ktoré "sorosovci" skrývajú pred celým svetom aby si vylepšili štatistiky : )

      • GlobeElement
        15:32 14.05.2019
        • (3)
        Oblíbený příspěvek

        Je to ještě horší, ti Sorosovci (překlad: pijáci piva) ty mrtvoly vozí do Ruska, aby ho očernili a ohořelé zbytky Boeingů přetírají barvami Aeroflotu.

    • Gibon
      16:45 14.05.2019

      Ale len do doby, kym ten think-tank bude velebit ZSSR, teda chcel som povedat Rusko.
      To potom bude vynasany do nebies ako zdroj potvrdenia ruskej dominancie vo vsetkom. Aj v najrychlejsich hodinkach.

    • achi67
      18:05 14.05.2019

      Ale jo, tomu se dá rozumět, jak se něco v Rusku začne pojmenovávat anglicky, smrdí to průserem. Název Superjet o tom vypovídá dostatečně :)

  • PetrTechnik
    13:39 14.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Sovětský a později ruský pilot byl a občas ještě je považovaný za elitu národa. Tento fenomén byl stvořený komunistickou propagandou za 2WW. Po dobu komunismu se nebylo prakticky možné stát se v SSSR civilním pilotem a nebýt nejdříve vojenským pilotem. Na civil se odcházelo kvůli chlastu nebo kvůli věku. Civilní společnosti dost nerady berou jako piloty , ty, kteří létali na stihačkách a třeba se zúčastnili bojových misí, pro jejich vyšší agresivitu, přehnanou sebejistotu a sklon k riskování, ale někdy prostě jiní nejsou k mání.Když jsem letěl za komančů prvně vnitrostátní linkou v SSSR, seděli naši piloti na baru a popíjeli vodku, Když jsem se pak letušky v letadle zeptal, jestli je to v pořádku, jen mi ustrašeně ukázala ,abych radši mlčel. Přežil jsem dosud všechny lety v Rusku a bylo jich nemálo. Za těch 30let se to hodně zlepšilo, jenže Rusko je Rusko, je veliké , všechno tam trvá moc dlouho a je to svět sám pro sebe...

    • Jirosi
      15:06 14.05.2019

      Nic proti, ale i pilotní základna v USA se zakládá na pilotech co vycvičilo letectvo.

      • GlobeElement
        15:33 14.05.2019

        Myslím, že i naše.
        On pilotní průkaz je drahá sranda.

        • PetrTechnik
          18:01 14.05.2019

          Znám osobně jen 3 piloty civilních linek, všichni si pilotní průkaz platili sami, cca 1 mil korun.

      • PetrTechnik
        17:58 14.05.2019

        Vzhledem k počtu pilotních licencí je v USA určitě z čeho vybírat a i pilot stíhačky muže být velmi zodpovědný a ukázněný pilot. Určitě ale jako pilota aerolinky nezaměstnají pilota co ufiknul letadlem kabel od lanovky a pár lidí se zabilo. Navíc se to Američané snažili ututlat. Já jsem psal hlavně o Rusku.

    • Larry
      02:03 15.05.2019

      Aeroflot v r.89 zamětnával 6000 pilotů. To jsou počty o kterých si dnes můžou nechat zdát i velké letecké společnosti.
      pokles úrovně civilního letectví je znát i v ČR.
      https://www.skyfly.cz/zajimavo...
      statistiky zde:
      http://www.uzpln.cz/...

  • infi
    12:38 14.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Zcela nejlepsi rozbor (z meho pohledu) je k dispozici na technetu:
    https://www.idnes.cz/technet/t...

    Videl jsem nejaka pristani (zapadnich pilotu) a ti vzdy po tak velkem odskoku jaky mel let 1492 okamzite davali plny knedlik a tocil to na nove pristani. Proc rusky pilot pokracoval v tom pristani je pro me nepochopitelne, ale otazka je, co se delo na palube a co vse fungovalo-nefungovalo.

    Rozhodne bych z toho nevinil letistni personal (ti nemeli info kam bude letadlo pristavat), nebo to ze si par lidi vzalo kufr, i kdyz to samozrejme delat nemeli.

    • logik
      15:54 14.05.2019

      Tak podle toho, co uveřejnila ruská média, tak hasiči byli zalarmovaní dosti pozdě (a ještě nejdřív přijelo jen jedno hasičské auto a další až za několik minut, ač na hašení takového letadla by jich mělo být více).

      Tím ale nijak nerozporuju to, že piloti s velkou pravděpodobností také nemálo věcí zvorali.

      • petris
        19:39 14.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Hasiči boli zalarmovaní neskoro pretože pilot nevyhlásil stav núdze. Keby ho vyhlásil, letiskoví hasiči majú povinnosť byť počas pristátia už rozmiestnení v autách pozdĺž rwy. Bohužiaľ k tomu nedošlo, takže začínali výjazd z garáží. Druhé hasičské auto prišlo do minúty po prvom (podľa hlásenia veže Šeremetjevo):
        18:30 MSK pristátie
        18:31 MSK vyhlásený Poplach (keď veža videla oheň)
        18:31 MSK na lietadle nafúknuté núdzové sklzy
        18:32 MSK príjazd prvého hasičského vozidla
        18:32 MSK príjazd druhého hasičského vozidla + evakuácia a záchrana pasažierov (zbierali ich na dráhe)
        18:33 MSK príjazd ďalších 4 hasičských vozidiel
        18:48 MSK požiar úplne uhasený.
        Podľa normy je limit na príjazd hasičov od vyhlásenia poplachu 3 minúty.

  • petris
    12:29 14.05.2019

    "Barabanov upozorňuje na zajímavý fakt, že v zahraničí leteckou nehodu obvykle způsobí technika (viz Boeing 737 MAX). Přímo v USA a Číně se přitom letecké nehody nestávají díky dobře vycvičeným posádkám, v Rusku jsou naopak posádky hlavním předpokladem k letecké nehodě."....To je dosť odvážne tvrdenie. Pokiaľ viem, tak ľudský faktor je všeobecne hlavnou príčinou leteckých havárií nezávisle na národnosti posádky. Mimochodom, aj v prípade B737 MAX je to v princípe zlyhanie človeka - manažment Boeingu vedel o problematickom softvéry, vedel že posádky nemajú v manuáloch uvedené ako systém bezpečne deaktivovať, ani to že môže vyvolať neobvyklú letovú polohu a napriek tomu ich prístup k riešeniu bol totálne laxný.

    • Miroslav
      12:45 14.05.2019

      Na začiatku zlyhania techniky je vždy človek (nesprávne dimenzivanie, zlá kontrola, zlá údržba, nesprávny postup výroby, nesprávne zvolený materiál atď). Avšak v prípade B737 by som povedal, že šlo o kombináciu faktorov zlyhania ľudského so zlyhaním technickým. Posádka síce reagovala zle ale reagovala na stav ktorý vyvolala technická nedokonalosť. Určite nie je štandardom aby sa núdzovo musel vypínať niektorý zo systémov. Bez ohľadu na to, či to urobili správne alebo aj nie.

    • GlobeElement
      12:56 14.05.2019

      Rozdělil bych bych chybu konstruktéra a chybu pilota.

      U 737 MAX to je chyba konstrukce (respektive software), kdežto tady je podezření na chybu pilota u letounu, který sám o sobě neselhal. I když kdo ví, co se tam dělo.

      Mimochodem, ten malér s Boeing 737 MAX ukazuje rizika automatických oprav řízení, která mají být povinně u aut. Ten systém vlastně měl dělat to, co normálně dělá pilot - když jde letadlo moc nahoru a hrozí ztráta rychlosti, sklopí čumák. Ale protože výrobce (nebo někdo jiný) nevěřil pilotovi, svěřil tento zákrok stroji a ten to udělal špatně a zabil stovky lidí. Už se těším, až budou auta na silnicích náhodně brzdit nebo zatáčet, protože automat usoudí, že na cestě je překážka a musí zabránit srážce.

      • StandaBlabol
        13:05 14.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        "Už se těším, až budou auta na silnicích náhodně brzdit nebo zatáčet, protože automat usoudí, že na cestě je překážka a musí zabránit srážce."

        To už se děje. Mám asistenta v Superbu a ten má brzdit, pokud někdo vbíhá nebo vjíždí do cesty. A dvakrát mi zabrzdil v podzemních garážích, protože usoudil, že mi tam chce vběhnout betonový sloup. Z ničeho nic bezdůvodně prudce zastavil. Super věc, vypnout to nejde...

        • GlobeElement
          13:27 14.05.2019

          Moderní technika je fakt vtipná.
          Soused nemohl v zimě 14 dnů zavřít vrata (automatické zavírání), protože mu před fotobuňkou lítaly vločky a systém to vyhodnotil jako osobu ve vratech a zas je otevřel. A známý nedokázal zavřít kufr u auta, když jeli na dovolenou, protože se zavírá sám, ručně se to dělat nesmí, aby se nezničil mechanismus. A oni měli kufr nacpaný věcmi, takže dveře narazily do nějaké tašky a zase se otevřely. U staršího auta by s tím víc bouchnul a bylo by - tady to nešlo.
          A vrcholem jsou tzv. inteligentní domy. Ze začátku je to super, ale časem začnou náhodně zhasínat a rozsvěcet a při troše štěstí se daný typ už nevyrábí (už existují lepší), takže to ani nejde opravit, musí se to celé vyměnit.
          Ta samobrzdící a samozatáčející auta tady začnou dělat pěknou paseku, speciálně když budou jezdit po stejných cestách, jako auta řízená lidmi. Vzadu jedoucí řidič, který ví, že u cesta je patník a ne dítě, nebude čekat, že auto před ním to na místě zahamtne.

        • Miroslav
          13:28 14.05.2019

          To je ešte dobre. Už boli zaznamenané prípady keď pri predbiehaní počítač vyhodnotil obiehané auto ako potenciálnu prekážku. A nemusím hovoriť, čo to znamená keď si v ľavom pruhu, oproti tebe kamión, zaradiť sa nie je kde a tvoje auto miesto zrýchlenia brzdí

        • Klimesov
          13:32 14.05.2019

          Mně se stalo něco podobného na Fábii. Projížděl jsem křižovatkou, kde byl odbočovací pruh vpravo. Auto přede mnou do něj vjelo a začalo zpomalovat, já jel v klidu dál svou rychlostí v pruhu pro přímí směr, no a najednou mi zničeho nic začalo auto pískat a brzdit.

      • Slavoslav
        13:13 14.05.2019

        ono to je riziko, lenze faktom je, ze kym tie automaticke opravy a systemy u lietadiel neboli tak tych nehod z dovodu chyby pilotaze bolo daleko viac. Na druhu stranu verejnost taketo chyby bude vzdy vnimat daleko citlivejsie pretoze pri pilotoch si povedia "stane sa, kazdy raz spravi chybu"

        a ked sa uz raz na tu chybu pride tak nasledna oprava sa aplikuje plosne. To vycvikom keby si prisiel na chybu pilotaze ktora zapricinila nehodu nedosiahnes

  • Rinik21
    11:28 14.05.2019

    Už po několikáté se setkávám s nesmyslem ohledně vypouštění paliva. Malá letadla tento systém většinou nemají, protože dokáží nouzově přistát i plně natankovaná. Nemá ho ani Boeing 737, ani Superjet ani A320.

  • PavolR
    10:32 14.05.2019

    Ťažko povedať, na koho strane je v konkrétnom prípade suchojáckych Superjetov väčšia miera pravdy, každopádne Jakutská letecká spoločnosť ich už tuším vyradila úplne a ostatné ruské spoločnosti začínajú rušiť lety aj v prípadoch, kedy by to inak neurobili: https://svet.sme.sk/c/22119316...

    PS: Nie je toto tak trocha "civilná" téma? ;-)

    • Slavoslav
      10:40 14.05.2019

      tak ruske slendrianstvo je povestne a najmä ich vnutrostatna letecka doprava je taka divoka oblast. Staci co vsetko sa pospominalo aj v nasich mediach po Demitrovej smrti od falsovania treningov, nalietanych hodin atd.

      pripadne ked som raz cital clanok o nehodách ich ponoriek tak rozum zostava stat co vsetko dokazali (i ked pekne kuriozne veci sa stali aj inde)

      • GlobeElement
        11:01 14.05.2019

        Tak chyby dělá kde kdo, ale je fakt, že některé věci se jinde v Evropě nevidí. Možná v rozvojových zemích.
        Osobně jsem viděl, kterak technik (Rus), který potřeboval delší prodlužovačku, omotal obnažený drát kolem kolíků na zástrčce. Holt neměl další zásuvku...

        • Miroslav
          12:38 14.05.2019
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          Avšak je nutné dodať, že ľudia ako Givicz to nepokladajú za šlendriánstvo. Naopak, považujú to za vrchol schopnosti improvizovať za všetkých okolností čo u nich vyvoláva bázeň a obdiv

          • GlobeElement
            12:57 14.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            V situaci naprosté nouze, když jde o vteřiny, by to byla improvizace hodná ocenění. Problém nastává, když se to používá v běžném provozu.

          • Miroslav
            13:35 14.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            To je ako s tou ceruzkou vo vesmíre. Už dom to tu písal. Pred nejakým časom sa na diskusiách objavoval taký príbeh, že američania vrazili do vývoja vesmírneho pera 20 mil dolárov a rus vytiahol ceruzku. Samozrejme, u neznalých to vyvoláva príjemný pocit, že Rus opäť raz prišiel na jednoduché a lacné riešenie. Avšak tento pocit by ich rýchlo prešiel keby pri poletovaní ISS vdýchli zlomený hrot z ceruzky.

          • GlobeElement
            13:53 14.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Nebo kdyby jim prach z té tužky (tedy čistý uhlík) zkratoval palubní počítač.

          • GlobeElement
            15:34 14.05.2019

            Mohu se optat za co je ten palec dolů? Uhlík nevede elektřinu, nebo v čem jsem napsal nepravdu?

          • Marw
            15:59 14.05.2019

            Miroslav - pokial viem tak mechanicke ceruzky pouzivali zo zaciatku ako USA, tak aj SSSR. SSSR nejaku dobu pouzivalo aj nieco ako detske voskovky, tie sa ale netesili velkej oblube, kedze sa s tym pisalo strasne nahrubo. Nakoniec aj tak vsetci zacali pouzivat upravene gulockove pera.

          • Miroslav
            19:43 14.05.2019

            Marw: Čo je to mechanická ceruzka? Ale chápem čo myslíš :-) Rusi používali magnetické tabuľky, podobné tým, s akými sme sa hrávali ako deti. Tie s tými pilinami. Používali vraj aj voskovky. Ale dnes používajú tie kapitalistické predražené perá z NASA. Mimochodom, dajú sa kúpiť a stoja asi 20 dolárov.

          • Marw
            23:04 14.05.2019

            Samozrejme je tym myslene nieco na sposob versatilky alebo pentelky, v anglickych textoch to oznacovali ako "mechanical pencil" tak som si to dovolil prebrat :) o tej magnetickej tabulke som ale nevedel, dik za info!