Zkázu americké lodě USS Bonhomme Richard mohl způsobit žhář

Zkázu americké lodě USS Bonhomme Richard mohl způsobit žhář
Vyhořelá nástavba USS Bonhomme Richard / US Navy (Zvětšit)

Vrtulníkovou výsadkovou loď USS Bonhomme Richard, která v červenci vyhořela u mola během velké opravy, mohl úmyslně zapálit jeden z námořníků. Obvinění však dosud nepadlo. Osud 22 let starého plavidla je stále nejistý.

Nedávný požár vrtulníkové lodě Bonhomme Richard je možná dílem žháře. Vyplývá to ze zprávy americké televizní stanice ABC 10News. Námořnictvo podle ní prošetřuje nejmenovaného člena posádky plavidla. Příslušný soud už vydal několik povolení k prohlídkám jeho bydliště a majetku. 

Kriminální vyšetřování v americkém námořnictvu má na starosti Námořní kriminální vyšetřovací služba (NCIS). Je to federální agentura, jež se kromě zločinů v námořnictvu zabývá i kriminalitou uvnitř námořní pěchoty. Kvůli povaze možného trestného činu požádala NCIS o spolupráci Úřad pro alkohol, tabák, zbraně a výbušniny (ATF).

Ten má mimo jiné na starosti právě případy žhářství. Deníku New York Times se podařilo pod podmínkou zachování anonymity sehnat vyjádření příslušníka námořnictva, který má o případu přehled. Podle jeho slov se vyšetřovatelé soustředí na jednoho člena posádky lodě USS Bonhomme Richard. New York Times získaly také druhé nezávislé potvrzení teorie o úmyslném zapálení lodě. Poskytl jim ho nejmenovaný pracovník ministerstva obrany. Vyšetřování má podle něj skončit do 1. října.


Zásah hasičů na USS Bonhomme Richard

Případ USS Miami

Oficiální sdělení námořní složky amerických ozbrojených sil jsou zatím zdrženlivá. „Námořnictvo nebude komentovat probíhající šetření, aby ochránilo integritu vyšetřovacího procesu a všech zúčastněných osob,“ řekl deníku mluvčí válečné floty Tim Pietrack. Ani jeden ze zdrojů New York Times nezmínil důvod, proč měl podezřelý námořník zapálit svou vlastní loď. Pokud se teorie o úmyslném založení požáru potvrdí, půjde pravděpodobně o rekordní škodu v důsledku žhářství jak v rámci námořnictva, tak ve srovnání s civilní sférou. Lodě třídy Wasp stojí 1,5 miliardy dolarů (podle dnešních cen).

V americké válečné flotile se stal podobný případ před osmi lety. Jednadvacátého května 2012 vyhořela v Portsmouthské loděnici atomová ponorka USS Miami v ceně 1,6 miliardy dolarů. Patřila k vylepšené třídě Los Angeles. Požár založil natěrač Casey J. Fury. Zapálil několik hadrů, poněvadž se chtěl dostat dřív z práce. Soud mu uložil 17 let vězení a povinnost zaplatit škodu 450 milionů dolarů (10 miliard korun). 

Ponorku Miami námořnictvo odepsalo. Momentálně čeká na sešrotování. Osud vrtulníkové výsadkové lodě Bonhomme Richard je zatím ve hvězdách. Server Defense News získal v červenci dopis o stavu lodě od současného šéfa námořních operací Michaela M. Gildaye adresovaný vysokým důstojníkům námořnictva. Čtyřhvězdičkový admirál ho sepsal po osobní návštěvě Bonhomme Richarda.


Záběry na zcela zničenou velitelskou nástavbu

Admirálský dopis

„Poškození způsobené ohněm a vodou různých stupňů je na jedenácti ze čtrnácti palub,“ píše se v dokumentu. „Prošel jsem pět úrovní pod letovou palubou. Měl jsem možnost prozkoumat i nástavbu. Ostrov je téměř zničený, stejně jako některé sekce palub níže. Části letové paluby jsou zohýbané.“ Na otázku, jestli má smysl loď opravit, však dopis neodpovídá. V případě už USS Miami trvala debata o jejím dalším osudu víc než rok. Účastnil se jí i americký Kongres. S Bonhomme Richardem to může trvat podobně dlouho, ne-li déle. 

Na začátku srpna vydalo námořnictvo příkaz k odstranění zadního stěžně lodě. Ten se vlivem požáru ohnul o přibližně 45 stupňů směrem k zádi plavidla. „Ačkoliv posuzování škod ještě probíhá, námořnictvo se z opatrnosti rozhodlo provést odstranění v předstihu,“ uvedl mluvčí floty Ryan Slattery webu USNI News. Odříznutí stěžně dostala na starosti pobočka firmy Smit International. Stejná společnost se účastnila například vyzvednutí vraku ruské ponorky Kursk ze dna Barentsova moře.


Průdký žár poškodil celou strukturu velitelského můstku; větší foto / US Navy

Riskantní opravy

Vrtulníková výsadková loď Bonhomme Richard začala hořet 12. července v 8:50 místního času u mola na námořní základně San Diego. Požár trval celkem pět dní. Naštěstí při něm nikdo nezemřel. Došlo jen k 68 lehkým zraněním. Většinou šlo o následky inhalace kouře. Bonhomme Richard zrovna procházel důkladnou rekonstrukcí. Podle webu The Drive jsou během takových prací velká válečná plavidla zranitelnější než na moři. Protipožární systémy bývají vypnuté, paluby a chodby plné nejrůznějšího hořlavého materiálu.

Zkušení členové posádky odchází na jiné lodě. Na plavidle uvázaném v přístavu tak slouží nováčci a námořníci, kteří dlouhou dobu pracovali na břehu. Čím déle rekonstrukce trvá, tím je loď náchylnější k nějaké vážné nehodě. Na plavidlech s konvenčním pohonem hrozí paradoxně větší nebezpečí než na lodích vybavených jadernými reaktory. Mohou za to volnější bezpečnostní předpisy.

Zdroje: The Guardian, The Drive, 2, 3, USNI, Navy, NYTimes, Stripes

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Lesní požár: Zbraň států i teroristů

Lesní požáry bývají zpravidla způsobeny kombinacemi náhody, lidské neopatrnosti a vysokými ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové ...

Porucha letadlové lodě HMS Queen Elizabeth zpozdila první domácí cvičení s F-35B Lightning II

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth opustila námořní základnu v Portsmouthu o tři dny později, ...

Hořící loď USS Bonhomme Richard museli opustit hasiči

Bojovníci s ohněm neměli jinou možnost než ve středu evakuovat jak hořící výsadkovou loď USS ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Englbert
    19:42 04.09.2020

    Stat se to v zemi kde zitra znamena jiz vcera, tak je vse svedeno na cia, ukrajinu, polsko nebo teroristy z kavkazu. Vlastni pochybeni u muziku neni nikdy priznano.

    Stat se to v zemi kde zitra znamena jiz vcera, tak je vse svedeno na cia, ukrajinu, polsko nebo teroristy z kavkazu. Vlastni pochybeni u muziku neni nikdy priznano.

    • Conquer
      21:57 04.09.2020

      Hm a co Admiral Kuznecov?

      Hm a co Admiral Kuznecov?

  • danny
    11:48 04.09.2020

    Teď jsem trochu v šoku. "Diverzanty a záškodníky" jsem z úvah o příčinách požáru úplně vynechal. To ještě nějak dokážu pochopit u lodi v aktivní službě, ale v průběhu hloubkové ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Teď jsem trochu v šoku. "Diverzanty a záškodníky" jsem z úvah o příčinách požáru úplně vynechal. To ještě nějak dokážu pochopit u lodi v aktivní službě, ale v průběhu hloubkové rekonstrukce? Ale možné je všechno. Nemusím rozumět všemu, co se komu urodí v hlavě...
    Skrýt celý příspěvek

    • ujo Marek
      12:04 04.09.2020

      tiež mi je divné, ako môže jeden diverzant, muž s koženou brašnou na zádech, pri všetkých bezpečnostných opatreniach a ochrane lode, ju sám takto odpáliť do šrotu

      tiež mi je divné, ako môže jeden diverzant, muž s koženou brašnou na zádech, pri všetkých bezpečnostných opatreniach a ochrane lode, ju sám takto odpáliť do šrotu

      • PetrTechnik
        12:37 04.09.2020

        Právě při opravách je riziko požáru největší. Na lodi zůstává spousta chodeb a ventilačních šachet otevřených, fungují pak jako komín. Všude leží nějaký hořlavý materiál Pak stačí ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Právě při opravách je riziko požáru největší. Na lodi zůstává spousta chodeb a ventilačních šachet otevřených, fungují pak jako komín. Všude leží nějaký hořlavý materiál Pak stačí vzít pár litrů benzínu a moc práce vypálit loď to nedá. Požár se mohl rozšířit dřív než dojedou hasiči a pak je otázkou co kde hasit.
        Dokonce i na lodích v činné službě je oheň tím nejhorším co je může potkat, například po zásahu bombou z letadla - viz. námořní 2WW v Tichomoří.
        Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      12:38 04.09.2020

      Tak může jít taky o dost zlotřilý pokus amerického námořnictva zakrýt tu ostudu. Proč ne. To je už na každém, kdo v co uvěří.

      Tak může jít taky o dost zlotřilý pokus amerického námořnictva zakrýt tu ostudu. Proč ne. To je už na každém, kdo v co uvěří.

      • danny
        13:06 04.09.2020

        Bral jsem to jako standardní nehodu+nedbalost. Svařování, zkrat v elektrice, varná konvice atd... Ten možný úmysl mě překvapil. A prostě si těžko dokážu představit motiv.

        Bral jsem to jako standardní nehodu+nedbalost. Svařování, zkrat v elektrice, varná konvice atd... Ten možný úmysl mě překvapil. A prostě si těžko dokážu představit motiv.

      • Miroslav
        13:22 04.09.2020

        Osobne sa mi to nejak nezdá, že sa na takú loď dostane niekto nepovolaný alebo, že by niekto z tej firmy realizujúcej opravy bol tak cvaknutý, že úmyselne podpáli malú ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Osobne sa mi to nejak nezdá, že sa na takú loď dostane niekto nepovolaný alebo, že by niekto z tej firmy realizujúcej opravy bol tak cvaknutý, že úmyselne podpáli malú lietadlovku.

        Ale vylúčiť sa nič nedá. Kto by si ešte nedávno pomyslel, že pilot dopravného lietadla úmyselne narazí do hory, že?
        Skrýt celý příspěvek