Zkoušky nových bojových vozidel pěchoty na Libavé

BVP Puma; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Před několika dny proběhla první předváděcí ukázka vozidel, která se uchází o vítězství v tendru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) na nová bojová vozidla pěchoty (BVP). Přítomni byli nejvyšší zástupci Armády ČR i zástupci Poslanecké sněmovny.

Pečlivý výběr nového BVP

Ukázky nových BVP probíhaly ve vojenském prostoru Libavá, poblíž posádky v Přáslavicích. Všech pět vozidel od čtyř výrobců se představilo během statické i dynamické ukázky. Prezentována byla střelba na pohyblivý cíl vzdálený 700 m a statické cíle ve vzdálenosti 1200 a 1800 m.

Podle generála Josefa Bečváře, náčelníka generálního štábu, jsou všechna vozidla velice podobná a díky lepší balistické ochraně, palebné síle a komunikačním systémům o několik řádů překonávají stávající BVP-2.

"Ta technika (BVP-2 - pozn. red.) musí odejít. Je z roku 1982 až 1984, má slabou balistiku, slabé komunikační a přenosové prostředí i mizivou výzbroj. Musí to být nahrazeno technikou v našem evropském prostoru, která je technologicky úplně jinde," uvedl Bečvář.

Armáda ČR provozuje celkem 108 vozidel BVP-2 a dalších 77 vozidel je ve skladech. Jejich životnost vyprší v letech 2018 až 2020 a po stažení od bojových útvarů projdou základní údržbou. Následně dojde k jejich převedení k jednotkám Aktivní zálohy a do mobilizační rezervy. 

Odborníci z armádní komise nyní posuzují představená nová BVP - zohlední mimo jiné stáří konstrukce, modernizační potenciál pro příštích 40 let, hmotnost, výšku, brodivost, rozměry vnitřních prostorů, možnost přepravy atd.

„Armáda to dělá velmi pečlivě, jedná se o celou škálu parametrů, váhu, brodivost, rozměry, nakládání materiálu,“ uvedl generál Bečvář.


BVP Lynx; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Všechny tyto parametry komise postupně vyhodnotí a koncem srpna předá ministerstvu oficiální doporučení, která z vozidel nejlépe vyhovuje potřebám Armády ČR. Následovat bude výběr nejvhodnějšího vozidla, jak z pohledu ceny, finanční náročnosti na celý životní cyklus, tak i dalších aspektů. Zde již proběhnou velmi úzká jednání se samotnými výrobci.

Dodejme, že naprosto zásadním parametrem je schopnost armády tyto vozidla provozovat a podporovat - nejen z finančního hlediska, ale také z technického a lidského. I to nejmodernější vozidlo se stává “kusem šrotu”, pokud nejsou zajištěny jak plynulé dodávky náhradních dílů, servis od výrobce, kvalitní výcvik posádek/velitelů, finance na provoz, tak součinnost s další technikou/systémy Armády ČR (skrze C4ISTAR) a jednotkami (logistika).

Pro plné využití takto pokročilých vozidel je nutné vypracovat také novou taktiku nasazení právě v součinnosti s další technikou a systémy Armády ČR.


BVP CV90 CZ; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Dodávky 2020 až 2024

Vítězné vozidlo MO ČR oznámí veřejnosti do konce roku a závazná smlouva bude podepsána do konce roku 2018. “Mohli bychom se dostat do akviziční fáze už na podzim, uvidíme, jak to bude s volbami, ale nová vláda to bude mít připravené,“ konstatoval náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.

Peníze na první splátku jsou připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019  - dodávky všech 210 vozidel proběhnou mezi roky 2020 a 2024. První kusy půjdou na výcvikovou základnu do Vyškova, pak se začne s přezbrojováním 7. mechanizované brigády.

Plán počítá se sumou minimálně 50 miliard Kč na nákup 210 nových vozidel + opcí na dalších zhruba 100 vozidel. Nové BVP osádce poskytne velmi účinnou balistickou a protiminovou ochranu. Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30 mm. Přepravní kapacita se požaduje minimálně 9 vojáků (3 + 6) a 1 až 2 nouzová místa.


BVP CV90 CZr; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská" 

Plán počítá s pořízením vozidel v sedmi modifikacích - bojové vozidlo pěchoty (BVP), velitelské, průzkumné, zdravotní, ženijní, vyprošťovací a minometné vozidlo.

Jak potvrdilo testování na Libavé, mezi hlavní kandidáty patří vozidla CV90 CZ a  CV90 CZr (s bezosádkovou věží) od BAE Systems, ASCOD od General Dynamics European Land Systems, Puma od PSM (Project System & Management) a Lynx od Rheinmetallu.

Armádě ČR jsou nabízena i vozidla Kaplan, Tulpar a PMMC G5, ale zde se opravdu jedná pouze o symbolickou účast. Možná je i nabídka vozidla Wolfdog od brněnské společnosti Zetor Engineering, ale zdá se, že v požadovaném termínu ani nevznikne prototyp, aby jej bylo možno zahrnout do výběru.

Osloveni byli i výrobci vozidel Dardo a Namer, ale ve stanovené lhůtě nezareagovali, nelze s nimi tedy počítat.


BVP ASCOD; větší foto/  kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Macgregor v Armádě ČR?

Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly a schopností provádět pozemní manévr v kontaktu s protivníkem bude v letech 2020 až 2025 rozhodnuto o náhradě tanků T-72M4 CZ.

Na novém pásovém podvozku tak může vzniknout i vozidlo palebné podpory s kanónem ráže 120 mm. Nabízí se i vývoj odvozeného středního tanku s přepracovaným vnitřním prostorem (přesunutí motoru do zadní části), tak jak to lze vidět u tureckého vozidla Kaplan MT (MMWT) nebo argentinského vozidla TAM .

Střední tanky mohou zcela nahradit “těžké” T-72 - výhodou by byla větší taktická i strategická mobilita, nevýhodou především nižší balistická ochrana (tedy omezená schopnost provádět manévr v přímém kontaktu s protivníkem).

Je také otázkou, zda do jednotek s novým BVP organicky zařazovat vozidla palebné podpory se 120 mm, jak to propaguje Douglas Macgregora v konceptu průzkumných bojových týmů RSG (Recon Strike Group). Koncept RSG podle svého tvůrce dominuje nad standardními mechanizovanými a tankovými jednotkami díky "nahuštěné" palebné síle, rychlému velení a značné palivové volnosti ve vedení manévrového boje (útoky na křídla, do zázemí, atd.)

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...

České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné zdůraznit, že za současných okolností – politických, ...

Ruský tank T-14 Armata zasáhne cíl na vzdálenost 12 km

T-14 Armata ze svého děla ráže 125 mm, jako všechny další ruské tanky, dokáže odpalovat protitankové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

Stránka 1 z 4
  • Rase
    12:40 23.08.2017

    Nikdo neví, kolik chce PSM za Pumu v plné bojové variantě a kolik třeba za mobilní ambulanci. Nikdo netuší, jaký rozdíl bude oproti obdnobnému CV90, ASCOD nebo Lynxu. Nevíme to my a neví to ani novináři, kteří vycházejí z ceny pro Bundeswehr, do níž jsou započítány i náklady na vývoj a snížení odebraných kusů o cca 100. Pak stojí Puma skoro 10 mil.usd nebo kolik... ale reálně je to hloupost. Puma rozhodně nebude o tolik dražší než obdobně vybavené CV90 nebo jiné. elektronika by stála pro všechna vozidla stejně a náročnost na výcvik je rovněž identická.
    Až skončí hodnocení vojáků a vyberou ideální vozidlo, začne MO porovnávat přesné ceny vozidel, které se ven k nám nedostanou (je to nejspíš tajné), a všechny další aspekty.

  • stirling
    11:23 23.08.2017

    Bohužel podle mě tohle nedokáže nikdo z nás posoudit o kolik bude draží provoz a o kolik je puma lepší než ostatní vozidla. Navíc německo by mohlo zařídit nějakou tu dotaci z eu na nákup + pro nás politické body v eu. Jinak jsem také pro jednu platformu, nevím kolik má Lynx společných dílů s pumou ale asi jich moc nebude.

  • fenri
    11:04 23.08.2017

    Kombinace Pum s ASCODY či Lynxy je buď halucinace, nebo snaha vytunit "malou domů" na "několik malých domů". Osobně myslím, že všechny prezentované typy přináší zásadní zvýšení bojeschopnosti a zároveň žádný z nich není takovou revolucí, aby dával jasnou a perspektivní převahu na bojišti. Puma má sice skvělou ochranu a senzory, ale palebná síla perspektivní není a hlavně náklady na pořízení a provoz nutně povedou k nižší sumě výcviku, což ve finále bojeschopnost ovlivní možná i více, než dílčí technické náskoky.

  • PavolR
    10:55 23.08.2017

    kazd: Pri tej námahe by mohli mať tylové jednotky kľudne aj Šakaly s už +- existujúcim zázemím ...

  • petres
    10:54 23.08.2017

    kazd viz rozbíhající se pokračování diskuze pod BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

  • kazd
    10:32 23.08.2017

    To si člověk říká, že AČR po nesmyslech co produkuje ohledně přezbrojení dělostřelectva, vrtulníků, PVO ... už nemůže klesnou níže. Ale může

    http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/armada-chysta-nakupy-transporteru-z-nemecka-jedinym-problemem-je-jejich-cena-1336518

    = nakoupíme více typů BVP.

  • Pepe33
    18:53 15.08.2017

    V diskusii odznelo mnoho odborných pripomienok,no nemenej dôležitým faktom bude i vybudovanie kvalitného logistického zabezpečenia a teraz je jedno,ktorý typ bude vybraný,tak pre AČR ako i pre OS SR.Dôkladné zaškolenie obslúh-vodičov,strelcov operátorov bude zohrávať podstatnú úlohu.Takisto bude potrebné vyškoliť opravárenských špecialistov,technikov, zabezpečiť prísun náhradných dielov.V neposlednej rade bude potrebné myslieť na prepravnú techniku,nakoľko súčasné BVP je možné prepravovať plošinou Flatrack,ale ani jednu z navrhovaných náhrad nie je možné plošinou Flatrack prepraviť.Otázkou je,či zostať pri T815VT s P50N,prípadne nakúpiť aj nové prepravné prostriedky.

  • KOLT
    22:38 13.07.2017

    A proto Rusko, vědomo si zastaralosti BMP, přichází s konceptem Armata a s na něm postaveným bojovým vozidlem pěchoty T-15... ten člověk fakt na něčem jede.

  • pjek
    22:24 13.07.2017

    Ještě ad Bečvář: Však ona technika východně od "našeho evropského prostoru" je také na úplně jiné technologické a především bojově účinnostní úrovni... Stát, který rezignuje na výchovu a znalostní údržbu inovačních technologů a techniků, ten si časem ke své škodě musí vystačit se sebe preferujícími obchodníky.

  • pjek
    22:12 13.07.2017

    ->flanker: Vždyť to říkám dlouho, že se Saabem se sice třetí světová vyhrát nedá, ale v míru se s jeho vojenskou technikou neruinuje státní rozpočet tak jako s US či německými systémy. Kampak se poděla ta meziválečná vlastenecká dychtivost dokázat, že my tady doma dokážeme to, co někdo vymyslel venku, vylepšit a efektivněji používat než u originálu? Ostatně vývojové partnerství se Saabem by bezpochyby při odstřiženosti od ruského vývoje a zdrojů znamenalo zdrojově stabilní variantu udržování vojenských technologií na solidní bojové a nízké nákladové úrovni. Když vidím, jak jemenští Hutiové cvičí s celou slavnou saudskou superarmádou... K čemu mít předražené nejlepší zbraně, když chybí srdce a mozek k účinné obraně vlasti?

  • Nesher
    22:07 13.07.2017

    Pjek
    Vy vážně musíte na něčem jet. My jsme žádné BVP nevyvíjeli a ani nemohli, Max. jsme mohli v licenci vyrábět ty ruské. Takže jsme logicky nemohli nic dále vyvíjet. Navíc koncept BVP 1/2 má v sobě od počátku tolik konstrukčních chyb, že je jakákoliv modernizace jen mrhání peněz.

  • pjek
    22:00 13.07.2017

    Kdybychom BVP dále vyvíjeli tak jako v RF, dnes bychom se nemuseli hloupě otírat o nemodernizovano zastaralou ruskou techniku. Je s podivem, jak neustálou modernizací na osvědčených základech v RF za drobné dokáží stavět vrcholně konkurenceschopnou současnou obrněnou techniku, možná dokonce lepší než vše, co se prohánělo v Libavé.

  • flanker.jirka
    12:22 05.07.2017

    Rase: polácí na to mají financí dost, tak raději vše začít od podlahy měnit. Počet je vysoký, ale nepřípadá mi nepřiměřený.
    jedna odbočka, předpokládám, že toto asi pan Stropnický asi neviděl, vojáka AČR, který si chválí logistiku firmy SAAB :-D
    https://www.youtube.com/watch?v=-FygYF3S4xA

  • Tecka
    15:12 04.07.2017

    HSW inwestuje w hale zautomatyzowanego spawania kadłubów inaczej sie nie da...szacunki z defence24 to opowieści z krainy mchu i paproci. na razie nikt dokładnie nie wie ile pojedyncza sztuka bedzie kosztować i ile realnie MON bedzie mógł zamówić

  • juhelak
    15:09 04.07.2017

    a zrovna transfér technologii z Nemecky by mi prišel jako nejlepší pro české strojírenství, aby jsme se zas dostali na špičku..pomohlo by to i Tatrovce a ostatním i kdyby se primo nepodíleli na výrobe..Pokud by se u nás zaclo vyrábět kvalitní panceřování, bylo by to brzo poznat i jinde..lepsi ochrana třeba pro nové houfnice, 4x4...VOP by mohl navrhnout lepsi a kvalitnejsi kabinu pro Ajban..urcite by nam to dalo mnohem vic nez spoluprace s BAE nebo GD.

  • juhelak
    14:59 04.07.2017

    pokud pojedou na plno a budou vyrábět 50 kusu rocne..servis stavajiccich bude teda stíhat kdo? Počet kusu terý bude v jednu určitou chvíli reálně nasaditelných bude možná nakonec menší nez bude tech nasich 210 ks s tím že po dokonceni poslední serie bude první tretina pouzivanych pomalu koncit.

    Btw ten článek na idnes nejak nechápu..MO dalo předem vedet kolik na to muze vyclenit..a ten analityk napíše ze puma je out protože si ji nemůžeme dovolit..Ti nemci nebudou tak hloupí aby predstavovali stroj pokud by se nevesli ze pozadované částky..A odsoudit Lynx protože je nový..to je pro mě druhá hloupost..armáda byla vždy strůjce pokroku a inovaci..a urcite se netočila v kruhu okolo mantry ze si porizuje jen věci co uz x let nekde slouží. U nemcu bych se nebál ze prijdou s nečím co nefunguje.

  • PavolR
    13:18 04.07.2017

    Rase:
    Tých 1000+800 bolo na konci novembrového článku o Borsuku prezentovaných ako odhad Defence24, odkiaľ bol článok prebratý. Pri pri kapacite 50ks ročne by som to odhadoval skôr na desaťročia .... :-)
    http://www.armadninoviny.cz/polska-armada-chce-vlastni-bojova-vozidla-pechoty-borsuk.html

  • Rase
    12:10 04.07.2017

    Tecka:
    pořád má polsko zájem o 1000 BVP Borsuk a až 800 specializovaných verzí, nebo se změnily plány a část vozidel nahradí levnější vozidla Rosomak ? Přeci jen to množství je opravdu masivní a v Evropě nevídaný. Polskému průmyslu by ten počet zabraly taky spoustu let.

  • juhelak
    10:05 04.07.2017

    Zetor má reálně sanci v ACR max v budoucnu pokud bude zájem o nějaké vozidlo palebné podpory..nebo v budoucnu až se zacne uvazovat o nahrazeni Pandurů necim novým.

  • Tecka
    09:51 04.07.2017

    Wywiad z Szatkowskim co ciekawe ,merytorycznie i bez propagandowej retoryki na potrzeby elektoratu. Mozna sie dowiedzieć co Wasz sąsiad z północy kombinuje pamiętając,ze przepływ informacji obecnie jest mocno ograniczony. Ciekawości,to : Borsuk zyje i bedzie go mniej bo okazalo sie,ze bedzie drogi o czym bylo wiadomo od jakiegos czasu ,to dobrze i zle . Napewno nie pływa poza procentem dla zwiadu
    Jedny brygada aeromobilna do likwidacji,słusznie bo niby gdzie w czasie W bedziemy się desantować?
    Wiecej "ciężkich" rosomaków no i 2 eskadry 5 generacji ,OP , duzo śmigieł szturmowych itd. Polecam
    http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/23073?t=Cena-bezpieczenstwa

  • PavolR
    09:39 04.07.2017

    tektzby:
    Wolfdog sa celkom iste nebudú vyrábať ani montovať v Zetore, ale jeho technická dokumentácia bude predaná akejkoľvek firme, ktorá o jeho výrobu prejaví záujem.
    Teda korbu a veci okolo môžu nechať vyrobiť hoci aj v Číne a nejaká česká firma to iba skompletizuje. :-p

  • PavolR
    09:25 04.07.2017

    Trener: Mimo to, čo písal Hanc, ide o rozpočtovú položku, ktorej vyčlenenie muselo prejsť štandardným postupom, čiže jej utajenie v zmysle zákona o verejnom prístupe k informáciám (predpokladám, že taký zákon máte) ani nie je možné. Tá suma už celkom určite je niekde na tento účel odložená mimo každoročného rozpočtu pre armádu.

  • Nesher
    23:22 03.07.2017

    Tecka
    Vždyť ano, já přeci neříkám, že to nedokážete, jen říkám, že ten záměr je stejný jako v případě Zetoru, jednoduše nakoupit technologické celky kde se dá a pak z nich poskládat funkční systém. To je naprosto OK. Jen to není o know-how, ale spíš jen o montážní lince. A Krab je krásná ukázka, vím, že si ho téměř celého děláte doma, ale skoro nic nebylo vymyšleno v Polsku, prostě jste nakoupili licence různě po světě a z nich postavili dělo. Funguje, není špatné, ale je to pořád o tom, že vyrábíte zbraně, které vymyslel někdo jiný. A na tom není nic zlého, dělají to takhle i jiní, Turci, Indové, Rumuni......., ale pokud chcete někdy v budoucnu mít vlastní vývoj, ne jen montáž z nakoupených technologií, tak musíte přidat. Otázka je zda ten náskok lze vůbec dohnat. Osobně si myslím, že pokud nemáte možnost do toho vrhnout spoustu mozků a ještě více peněz (a Polsko zase tak bohaté není) jako to dělá např. Čína (a pořád to ještě není ono), tak se to dohnat nedá.

  • tektzby
    22:37 03.07.2017

    @Kozlus:

    No nevím, jak jste informován, ale patříme jak do Nato, tak máme ochranný pakt i ve V4, to jenom naokol.

    Co se týká Lea, nikde jsem netvrdil že se jedná o studenoválečný vehikl.
    Za mě bych klidně počkal, protože "co nejrychleji"nakoupit předraženou techniku od němců a nebo jinud mi opravdu v dnešní době přijde zbytečné.

    Co se týká Zetoru.
    Zetor vlastní kdo, pokud se nepletu tak slovenský a to, že se montuje v brně by byla těžká výhoda z hlediska logistiky/servisu (místo aby jsme ho měli mimo republiku viz ostatní stroje ve článku).

  • Hanc
    22:11 03.07.2017

    Trener to je povinnost dle zákona o veřejných zakázkách. Jedná se o maximální částku, když někdo nabídne za míň jde mu to k dobru při hodnocení nabídek...jak na tu částku někdo přišel...v přepočtu na kus je astronomická, prý to má zahrnovat servis, náhradní díly, školení posádek.

  • Tecka
    22:01 03.07.2017

    Nie ma sie co porównywać z Niemcami bo to nie ta liga,jedynie zwróciłem uwagę na tym przykładzie ile to trwa ,dekada plus stałe finansowanie to minimum. Niemców troche "poniosło" i zrobili bvp z odpornością na poziomie t72 :) Jankesi swego czasu przyglądali sie pumie ale przy tych ilościach jakie potrzebują stwierdzili,ze ich nie stać.
    Co do borsuka to napewno bedzie to w jakims stopniu składak , powerpack MTU , gąsienice od RM ,pancerz na kupionej licencji od Niemców i cos naszego ,zawieszenie hydrauliczne od OBRUM ,wieża to wiadomo co bedzie itd
    Co do kraba to tutaj kłania sie brak finansowania w trakcie i wlasciwie zawieszenie projektu a nastepnie powstała całkiem nowa konstrukcja. Jak pisal Lukas ,wszystko w srodku jest polskie ,armatę tez juz robią w HSW a podwozie wiadomo z Korei . Jest jak jest ale jakos trzeba to wszystko pchać do przodu

  • Trener
    21:58 03.07.2017

    Takže my jsme dali světu vědět, že chceme 210 ks a máme na to 50 mld.? Já jen chtěl vědět, jestli se měla zveřejňovat ta částka.

  • Nesher
    21:37 03.07.2017

    Tecka
    No, srovnávat se s Němci, to už chce nějaké sebevědomí. Ano, Němci jako země s patrně nejlepším strojírenským know-how na světě a desítkami let zkušeností pří vývoji obrněné techniky potřebovali spoustu let, aby vyvinuli pravděpodobně nejlepší BVP na světě, Pumu.
    Takže se prosím nedivte mé skepsi stran schopností polského průmyslu, který rozhodně ve strojírenství světovou špičkou není a navíc mu naprosto chybí zkušenosti protože polské firmy nikdy obrněnou techniku nevyvíjely, jen vyráběly to co vymyslel někdo jiný.
    Já nepochybuji ani na okamžik, že nakonec nějaké BVP dáte dohromady, ale Puma nebo Ajax to nebude. Podle mě to dopadne jako s Krabem, prostě se nakoupí licence na komerčně dostupné technologické celky v cizině a z nich se poskládá Borsuk. Což bude celkem slušné BVP, ale do světové špičky mu bude přeci jen něco scházet. Stejně jako Krab není špatná houfnice, ale PzH 2000 to není. Prostě ty desítky let zkušeností, experimentování co mají Němci, Američané a další prostě nemáte, to se nedá jen tak dohnat. Nejsmutnější na tom, ale je že my jsme kdysi to know-how měli též a úplně pitomě jsme o něj přišli.

    Trenér
    Těch 50 mld. není jen na nákup BVP, ale je to odhad veškerých nákladů po dobu životního cyklu - http://zpravy.idnes.cz/visingr-o-pasovych-obrnencich-pro-armadu-fp4-/zpr_nato.aspx?c=A170703_111709_zpr_nato_inc

  • juhelak
    20:20 03.07.2017

    no co by nas před pul rokem stalo 50 mld tak ted nas stojí 48. s posilovanim eura se tam za chvili bohate vejde i puma..btw když se puma vejde do 50 mld za 210 vozu..tak i když MO pocita z investici 50 tak vozy typu cv90 nebo Lynx nemůžou bejt v nabídce se vsim vic jak za 35.. tak buh vi kolik na to nakonec pujde..mozna zbyde i na tankovy prapor :))

    btw ty návrhy repasu bvp2 byli sice zabavné..ale když vezmu sakala nebo ten nový pokus od Strnada..tak to vlastne takove nové bvp2 je..

  • PavolR
    20:02 03.07.2017

    Nesher: Nekrást! ;-) :-p
    Trener: To ste si mali premyslieť skôr než ste vyhnali Sudeťákov, že by raz bodla nejaká zľava na nemeckú techniku. :-D

  • Trener
    19:36 03.07.2017

    To Jura 99: No a ty případné Pumy nemohli by jsme dostat za nějakou lepší cenu za minulé útrapy? Třeba za 2/3 jak to dostávají Izraelci od Němců za nějaké dodávky.

    Co v tisku těch zmiňovaných 50 mld., které na to máme připravených? To je kachna, nebo to je prozrazená skutečnost?

  • Tecka
    18:41 03.07.2017

    Nesher
    Zobacz jak dlugo Niemcy projektowali "Pumę" i dlaczego tak dlugo wcielali do służby,bo...? To nie takie proste. Z Borsukiem zobaczymy co będzie ,HSW stara sie zrobić cos porządnego i oby im wyszło . W trakcie projektowania wojsko zmieniło ZTT i fabryka musiała na to zareagować (borsuk nie musi pływać) . Poza tym OBRUM juz od lat projektował i testował zawieszenie hydrauliczne a miedzy innymi bez tego można zapomnieć o bvp .

  • Nesher
    17:16 03.07.2017

    Jura99
    Nápad dobrý, jen zbývá vyřešit maličkost. Kde vzít na akvizici dvou typů moderních BVP a nekrást?

  • Jura99
    17:10 03.07.2017

    Určitě nešetřit a vzít Pumu, kupuje se to na nějakých 40-50let a nemáme-li být nepříteli pro legraci, potřebujeme naprosto bezkonkurenčně špičkové zbraně (viz. Izrael). Pro AZ nenechávat BVP, ale koupit třeba Lynx nebo Ascoda :-). BVP posunout třeba Slovákům, ti ať si z toho udělají tu svou zvláštní modernizaci MEXA.

  • kalamar
    16:57 03.07.2017

    - Co se týče podpořit finančně Zetor aby urychlil a dodělal Wolfdoga nevidím moc reálně.Byla by to investice do zahraniční firmy,která ani nechce aby se Wolfdog výráběl sériově v Zetoru.Jedná se jim o to,uvést v život funkční prototyp z veškerou výrobní dokumentací a prodat to někomu kdo to bude vyrábět.
    Investice bych spíše směřoval tuzemskému výrobci munice na vývoj programovatelné munice.
    - Co se týče větší ráže než 30mm pro BVP,tak o její nutnosti se tu bavíme snad od samého začátku.Na jednu stranu chápu že mít sjednocenou ráži munice je logisticky strašně fajn ale výhledově do budoucna je to o ničem.Ke sjednocení ráži BVP s KBVP dojde v době kdy naše Pandury budou takřka v polovině své životnosti.Já bych to udělal přesně na opak.Nakoupit BVP ráži 40mm(Bofors možná CT nevim) a až dojde na modernizaci Pandurů tak je osadit též 40mm.Pokud by to nešlo z důvodů nedostačujícího podvozku či plavbyschopnosti,tak nechat staré KBVP překopat na minometné a další varianty jaké budou potřeba.Třeba i s pomocí VVÚ by se nechali vyrobyt nové KBVP s vyřešeným problémem ze 40mm.
    - Co se týče 120mm na BVP tak tam si nejsem jistý jestli by to byla dobrá varianta.Tady bych byl zastánce zesílení předního pancíře a to by už vyžadovalo podvozek na 45t pokud né víc.A tím se nám už sakra úží výběr.Pokud se AČR chce vydat Izraelskou cestou tak posadit 120mm třeba 35t CV90 je krok zpět co se týče bezpečnosti posádek.
    Tady bych to spíše viděl jak už tu předemnou zaznělo,že v EU bude prostě hlad po L2A7 a pro několik stovek se už vyplatí rozjet 1-2 linky.Myslím že je to otázka 2-3 let kdy na toto téma padne verdikt.
    - Koukal jsem na výrobce CV90 BAE Systems Hägglunds a ta holdingová společnost je více Britská než Švédská,jestli jsem ty vztahy pochopil správně takže by to nemusel být až takový politický problém co se týče toho že Švédové od nás nakupují málo v porovnání snáma.

  • Nesher
    14:29 03.07.2017

    JiriR
    V mnohém máte pravdu, ale projektovat domácí BVP v situaci kdy jich vaše armáda odebera 210 (+ opce na 100 kusů, která nemusí být využita) a pravděpodobnost prodeje do zahraničí je velmi malá, by bylo plýtvání penězi, kterých nemáme mnoho.
    Navíc, i kdyby nějaká firma dokázala vyvinout stroj, který by byl alespoň přibližně srovnatelný s nabízenou konkurencí, tak by většina dílů byla stejně z dovozu (u těch rozhodujících zbraně, motor, převodovka.... to platí takřka ve 100%). Tedy výsledkem by byla jen montážní linka s nejistým výsledkem. To už je lepší koupit osvědčený stoj, který má vychytané mouchy v zahraničí (tu linku nám asi slibují všichni) a osadit to tím co dokážeme ve slušné kvalitě vyrobit sami (optika, sedadla, AO,....). Rozhodně to bude jistější cesta. A vzhledem k tomu, že v tomto projektu si třeba na rozdíl od ručních zbraní druhý pokus dovolit nemůžeme, nezbývá než hrát na jistotu.

  • Rase
    13:53 03.07.2017

    JiriR:
    diky .)
    zatím je příliš brzy odhadovat, jak ambiciózní plány má MO s novým pásovým podvozkem. Obecně jsou ale lidé na MO mnohem víc nohama na zemi než třeba ve zmíněném Polsku, kde sice probíhá spousta ambiciózních projektů, ale dává se na ně jen málo peněz, často se mění zadání a na závěr jsou stejně rušené. Pokud jde o výzbroj, tak ta může být jak ráže 30, tak i 35 nebo 40, ještě to není rozhodnuté, stejně tak osádková / bezosádková věž. Pokud projeví MO velké ambice, vybere Pumu (kvůli vybavení a integrované elektronice), pokud zvítězí konzervativní přístup a tlak na cenu, zvítězí konvenčněji řešená konkurence - tedy modernizace starších BVP, které moc neřeší výšku korby.
    Koumal jsem nad tím, a osadit tankovou věž na ASCOD, CV90 nebo Lynx by bylo hodně vysoké monstrum, což asi radši ne. Výhodou Pumy je právě i ona nízká korba. V případě že by se přesunul motor dozadu, tak by nebyl problém ani vycentrovat věž. Zde je totiž stejně potřeba zvětšit průměr ložiska věže. Britský Ajax má 1,7 m. Konstruktéři počítají i s možností zvětšení otvoru na průměr 1,9 m, určený pro osazení vozidla palebné podpory (Direct Fire) s kanonem ráže 120 mm (s hladkým vývrtem), který by plnil úlohy tanku (měl nahradit Challenger 2). Výrobce zmiňuje i možnost zvětšení otvoru až na 2,1 m. Pokud tedy chceme pořádný střední tak, počítejme s otvořem v korbě o průměru 1,9 m

  • JiriR
    12:22 03.07.2017

    Pánové téma Borsuk jsou jen spekulace (nutno vyčkat), každopádně zajímavá je rychlost pokroku ve zbrojení v Polsku a také osvojení pojmu „národní zájem“. Růst mezd totiž není jen o: zvýšení produktivity, posilování měny, prostému navyšování mezd, srovnání výplat v rámci cen. PS: nedávno byla srovnána jedna česká huť s německou a bylo vypočteno, že česká je na 60% produktivity té německé. (zhruba stejné výrobky, zhruba stejné prodej. ceny- takže ten rozdíl není jenom o stupni finalizace, která je v česku obecně nižší než vedle)…..ale i o těchto národních zájmech- ambicích vyrobit, odladit domácí BVP. Já neříkám, že nákup některého z favoritů tendru tj. CV90 či Ascod je špatně- já jen říkám, že tomu chybí ambice. (s tou ráží kanónu a příp. náhradou za MBT je to stejné)

  • Nesher
    11:41 03.07.2017

    Ohledně Borsuka
    Nechci být skeptický, ale podle mě to dopadne stejně jako Krab, tj. dlouhý vývoj a výsledkem bude sice funkční stroj, ale polského na něm bude málo, hlavně ruce co ho smontují. Viz právě situace s Krabem, věž je původně anglická, dělo francouzské a podvozek korejský, v podstatě to co nabízí i Zetor, tj. nakoupit komerčně dostupné celky (ať už přímo nebo licence) a z toho pak něco poskládat. Funguje to, továrny vyrábí, lidé mají práci, vláda to může lidem prodat jako úspěch domácího průmyslu. Potud OK, bohužel kvalita je spíše průměrná a možnost to uplatnit mimo vlastní ozbrojené síly velmi malá.
    Poláci s vlastním vývojem těžkých zbraní v podstatě začínají, v minulosti vždy vyráběli zbraně v licenci (před válkou švédské, francouzské, americké nebo naše), po válce hlavně sovětské, případně naše (SKOT, Dana). My jsme know-how v tomto oboru díky přesunu na Slovensko ztratili a oni ho nikdy neměli. Takže začínat teď bude velmi obtížné, prostě těch 100 let zkušeností se nedá jen tak přeskočit.
    Takže jak říká Rase, Borsuk ani Zetor nám nemají co nabídnout, k žádným technologiím se nedostaneme.

  • Rase
    10:49 03.07.2017

    fenri:
    souhlasím, taky mi přijde čtyřicítka (teleskopická) jako ideální ráže. Jedná se ale o dost drahou záležitost a je zde možnost že MO bude chtít držet ráži 30 mm, kvůli unifikaci s Pandury. To sice není ideální, ale je to odůvodnitelné. Proti pancéřovaným cílům jsou pak rakety Spike (ideálně nějaká nejmodernější verze).

    juhelak:
    výstroj pěchoty by se měla měnit snad do roku 2020, tak snad přijdou s něčím pořádným už brzo. Uvidíme, nějaké náznaky zde jsou (nová uniforma a výstroj). Časem by to rozhodně chtělo i elektronické vybavení a systémy, viz systém Gladius od Rheinmetallu nebo něco podobného (Félin atd.). Popsaný Lynx zní dobře :)) souhlasím i s těmi tanky "Leopard 2EU, to ale nezáleží tak úplně na nás (hromadná objednávka).

    Tecka:
    Na Borsuk jsem hodně zvědavý a asi to bude dobrá mašina, u vás jde ale o víc jak 1000 stojů a tak bude Polský průmysl plně zaměstnán na spoustu let. Tím odpadají i možné nákupy v rámci V4. Vzhledem k tomu, že ČR nezískalo ještě pořádné technologie jako Poláci díky modernizaci Leopardů, tak u našeho nákupu BVP, půjde hodně i o transfer co nejvíc moderních technologií. Tohle by nám Borsuk a ani Wolfdog (domácí konstrukce od Zetoru) nezajistil. CV90 rozhodně není špatný, ale uvidíme, zda projde politicky.

  • JiriR
    10:42 03.07.2017

    2 Rase
    Více méně souhlas. Jinak koukám do kalendáře a přeji vše nej :-)

  • juhelak
    10:02 03.07.2017

    jinak nejsem voják ale nejvic by se mi libil Lynx s českými doplňky (sedačky, optika, pridavna balistika, AO,sítě). Kanon 35mm+ a plamenometem ( :oD)

  • fenri
    09:59 03.07.2017

    Upřimně řečeno, výběr konkrétního BVP z těch čtyř představených mi přijde jako marginální otázka, ve srovnání s tím, co to bude mít za výzbroj. Cokoliv s 30 mm může být skvělý stroj pro včera a nyní. Pokud chceme mašinu i pro zítřek, je 40 mm minimum. Jinak to bude T-15, Pumě, ale BTR s 57mm Bajkalem bezbranné.

  • juhelak
    09:56 03.07.2017

    Jak to dopadne s tanky asi ted nevi nikdo..ani MO..myslim ze to budou řešit podle situace ve světě nebo v Evropě po 2020. Pokud je zruší uplně..nebude tak těžké dovyrobit par bvp ve stylu lovce tanků. Pokud bude situace taková že Evropa bude chtit obnovit tankové jednotky..tak se zacnou vyrábět na všech dostupných linkach nové leopardy a jen se 2A7 2A8....a a objedná si několik státu hromadně v jedné objednávce..
    Po bvp by měli dokoncit modernizaci PVO a následně se zaměřit na dokonceni modernizace výstroje a výzbroje pěchoty a certifikace na boj v asymetrických konfliktech a asymetrickem proztředí

  • Tecka
    09:35 03.07.2017

    Rase
    Jesli "problemem" jest nadmiar zamówień to rzeczywiście mamy problem ;) Fabryka w Radomiu ma sporo pracy przy produkcji beryli.
    MSBS jest własnością wojska i zamówią kiedy bedzie im pasowało ,wszystko wskazuje,ze stanie sie to we wrześniu na MSPO.
    Co do współpracy regionalnej to obstawiam drobne zamówienia np: jedna ze służb jest zainteresowana czeska bronią krótka (raczej polityczny gest) . ANTOS sie nie sprawdza,problemy z trwałością i skomplikowany serwis w warunkach polowych,jak na takie relatywnie proste urządzenie,jedynie jednostki specjalne moze beda dalej zainteresowane ze względu na niska wagę. U nas pare osob z zarządów społek moze wylecieć i jest to nieuniknione (patrz: bumar) bo kto sie nie dostosuje do nowej sytuacji, nie bedzie w stanie przetrawić takiej ilości pieniedzy,które niedlugo trafią do firm. Zmiany moga byc na tyle duze i wymuszone przez kontrakty z zachodnimi firmami,ze praktycznie stworzy to nowa jakość a współpraca regionalna całkiem umrze bo realnie to nasz region nie ma co zaoferować...
    Osobiście kibicuje u was za cv-90 bo cena=jakość

  • Rase
    08:37 03.07.2017

    JiriR:
    Snažil jsem se to psát nezaujatě a představit nejnovější informace ve stravitelné formě (tedy co nejkratší a nejpřehlednější) - o verzích jsem se kupříkladu dozvěděl až ten den ráno a minomet nám byl potvrzen až dodatečně. Wolfdog jsem zmínil jen okrajově, jelikož není ani přihlášen v tendru a poněkud jim ujel vlak. Možnost náhrady T-72M4CZ jsem nastřelil taky jen okrajově, jelikož to téma na celý článek.
    1: všechny představené BVP mají poměrně slušný čelní pancíř i tuhost podvozku.
    2: pokud budeš chtít od jiných vozidel schopnosti jako má Puma, tak se nevyhneš stejné přetechnizovanosti. Jelikož se budou vozidla stejně vyrábět nová, tak můžeme mít i Pumu osekanou do podoby ASCODu atd.
    3: Poláky bych za příklad nedával, pokud se podíváme na jejich problémy s útočnou puškou, tak bych se vlastnímu vývoji raději vyhnul. Navíc ČR mohlo spolupracovat na polském BVP, zvolili sme ale cestu licenční výroby již existujícího vozidla a tento plán se už měnit nebude, proč taky.
    4: švédská věž má PTŘS, jsou ukryté v boxu na pravé straně věže.
    Co se týče Wolfdoga, tak tady se neshodneme. Osobně Zetoru fandím, opravud ten model připomíná Pumu, ale nevěřím že by mohl být vybrán v tomto tendru. Opět to jde proti původnímu konceptu MO vybrat existující stroj. Tady navíc hrozí, že pořádná bude až druhá verze, tak jako u BRENu. Pušky není problém vyměnit, ale u BVP je to velký risk. Zetor nám taky nenabízí žádný transfer technologií a nic na čem by se dalo do budoucna stavět něco zajímavého. Jen kombinuje komerčně dostupné díly. Pokud jde o věže, tak Pandur těžší věž nezvládne, bez toho, aby neztratil schopnost plavby, což by byla škoda. Pochybuju, že by i dosavadní podvozek zvládl "čtyřicítku", byť by to bylo velice fajn.

  • skelet
    07:58 03.07.2017

    Hanc: je fajn, že jich má Izrael tolik. S tím množstvím tam klesne výkupní cena hliníku a my je od nich dostaneme ještě za míň, než je výkupní cena hliníku u nás. Protože Izrael se jich po zkušenostech z Libanonu zbavuje.
    M113 je půl století starý hliníkový šrot. Smiř se s tím.

  • JiriR
    07:55 03.07.2017

    Článek sice kvalitně „řemeslnicky zpracovaný“, ale prázdný- je obrazem ne-koncepce tohoto výběru.
    Pár postřehů:
    1) Pokud má někdy nové IFV 120 nahradit M4cz, je to potřeba vědět už teď a přihlédnout k tomu (dostatečný čelní pancíř).
    2) PUMU nedoporučuji- ve zvládnutí servisu takto přetechnizovaného řešení) po zkušenostech s Pandur a m4cz) absolutně nevěřím, navíc PUMA je jeden z elementů německé digitalizace bojiště- opět cenově velmi vysokého řešení. Dále problém s asymetrií motoru a kanonu.
    3) Diskutující se shodují, že CV90 je problém (nefunguje ze Švédska reciprota), Ascod je problém (GD už příliš zainteresovaný, Pandur nic moc), Lynx je předělaný Marder a navíc má věž jak stodolu..tak ale proč se takoví kandidáti sešli? Není nic jiného dostupného? Jak to řeší Poláci, kteří Rosomáka zvládli daleko lépe než my Pandur- vyrobí si raději své vozidlo. (Wolfdog by tedy nebyl úplně od věci- možná raději chvíli počkat než opakovat Pandura. (předražené a no hi-tech řešení)).
    4) Věže v nabízených IFV- příšerné- velké, neergonomické, ta švédská s osádkou zase bez ptřs, ráže 30 mm neperspektivní-….tzn. věž doporučuji poptat zvlášť, vybírat z daleko většího spektra výrobců, vybrat v těsném závěsu za podvozky. Věž je totiž pánové stejně důležitá jako podvozek.
    Z toho co píšu mi vychází- Věže z panduru přemístit na upravené (do podoby šakal) BVP2, které mají jít k zálohám a jiným útvarům, věže pro nové IFV a pandury nakoupit zvlášť, ale v ráži 35-40mm. S dotací na vývoj podpořit Vlčáka a urychlit jeho vývoj, bleskem ujasnit co s m4cz- zda do podoby scarab (nový pancíř, sřp: CSG nabízí Sosna (blrusia), Turms (Itálie)-takže díly na Turms –T určitě budou, navíc česko/izraelský APFSDS-T (3.gen)- vynikající) anebo dle toho počítat při vývoji Vlčáka i s touto variantou IFV.

  • Arthur
    21:29 02.07.2017

    k modernizácii BVP-2 v diskusii::

    Srbsko (Yugoimport SDPR) na Partner 2017 International Fair of Armaments Defense Equipment Exhibition Belgrade predstavilo modernizáciu BVP M-80AB1 IFV modernization of BVP M-80A infantry fighting vehicle (05:47)

    https://www.youtube.com/watch?v=OeeFmCHOO-o

  • Tecka
    13:59 02.07.2017

    Kozlus
    Dzieki, u nas wiadomo,ze sa mocno zajeżdżone i cześciowo niekompletne . Zabawna sytuacja z tym naszym milosciwie panującym rządem,lata temu jak byli u władzy to uwalili możliwość pozyskania drugiej kompletnej brygady od Niemców a teraz szukają po Europie resztek tego co zostało... Chodzą plotki,ze Hiszpanie (teoretycznie) mogliby odsprzedać licencyjna wersje L2e ,gdyby nawet to byla prawda to problem,ze sa ponad 60 ton (62?)
    Ps. Mialem nadzieje, ze jakies wiesci o stanie L2 po Waszej wizycie trafiły do obiegu

Stránka 1 z 4