Zkoušky nových bojových vozidel pěchoty na Libavé

BVP Puma; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Před několika dny proběhla první předváděcí ukázka vozidel, která se uchází o vítězství v tendru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) na nová bojová vozidla pěchoty (BVP). Přítomni byli nejvyšší zástupci Armády ČR i zástupci Poslanecké sněmovny.

Pečlivý výběr nového BVP

Ukázky nových BVP probíhaly ve vojenském prostoru Libavá, poblíž posádky v Přáslavicích. Všech pět vozidel od čtyř výrobců se představilo během statické i dynamické ukázky. Prezentována byla střelba na pohyblivý cíl vzdálený 700 m a statické cíle ve vzdálenosti 1200 a 1800 m.

Podle generála Josefa Bečváře, náčelníka generálního štábu, jsou všechna vozidla velice podobná a díky lepší balistické ochraně, palebné síle a komunikačním systémům o několik řádů překonávají stávající BVP-2.

"Ta technika (BVP-2 - pozn. red.) musí odejít. Je z roku 1982 až 1984, má slabou balistiku, slabé komunikační a přenosové prostředí i mizivou výzbroj. Musí to být nahrazeno technikou v našem evropském prostoru, která je technologicky úplně jinde," uvedl Bečvář.

Armáda ČR provozuje celkem 108 vozidel BVP-2 a dalších 77 vozidel je ve skladech. Jejich životnost vyprší v letech 2018 až 2020 a po stažení od bojových útvarů projdou základní údržbou. Následně dojde k jejich převedení k jednotkám Aktivní zálohy a do mobilizační rezervy. 

Odborníci z armádní komise nyní posuzují představená nová BVP - zohlední mimo jiné stáří konstrukce, modernizační potenciál pro příštích 40 let, hmotnost, výšku, brodivost, rozměry vnitřních prostorů, možnost přepravy atd.

„Armáda to dělá velmi pečlivě, jedná se o celou škálu parametrů, váhu, brodivost, rozměry, nakládání materiálu,“ uvedl generál Bečvář.


BVP Lynx; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Všechny tyto parametry komise postupně vyhodnotí a koncem srpna předá ministerstvu oficiální doporučení, která z vozidel nejlépe vyhovuje potřebám Armády ČR. Následovat bude výběr nejvhodnějšího vozidla, jak z pohledu ceny, finanční náročnosti na celý životní cyklus, tak i dalších aspektů. Zde již proběhnou velmi úzká jednání se samotnými výrobci.

Dodejme, že naprosto zásadním parametrem je schopnost armády tyto vozidla provozovat a podporovat - nejen z finančního hlediska, ale také z technického a lidského. I to nejmodernější vozidlo se stává “kusem šrotu”, pokud nejsou zajištěny jak plynulé dodávky náhradních dílů, servis od výrobce, kvalitní výcvik posádek/velitelů, finance na provoz, tak součinnost s další technikou/systémy Armády ČR (skrze C4ISTAR) a jednotkami (logistika).

Pro plné využití takto pokročilých vozidel je nutné vypracovat také novou taktiku nasazení právě v součinnosti s další technikou a systémy Armády ČR.


BVP CV90 CZ; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Dodávky 2020 až 2024

Vítězné vozidlo MO ČR oznámí veřejnosti do konce roku a závazná smlouva bude podepsána do konce roku 2018. “Mohli bychom se dostat do akviziční fáze už na podzim, uvidíme, jak to bude s volbami, ale nová vláda to bude mít připravené,“ konstatoval náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.

Peníze na první splátku jsou připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019  - dodávky všech 210 vozidel proběhnou mezi roky 2020 a 2024. První kusy půjdou na výcvikovou základnu do Vyškova, pak se začne s přezbrojováním 7. mechanizované brigády.

Plán počítá se sumou minimálně 50 miliard Kč na nákup 210 nových vozidel + opcí na dalších zhruba 100 vozidel. Nové BVP osádce poskytne velmi účinnou balistickou a protiminovou ochranu. Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30 mm. Přepravní kapacita se požaduje minimálně 9 vojáků (3 + 6) a 1 až 2 nouzová místa.


BVP CV90 CZr; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská" 

Plán počítá s pořízením vozidel v sedmi modifikacích - bojové vozidlo pěchoty (BVP), velitelské, průzkumné, zdravotní, ženijní, vyprošťovací a minometné vozidlo.

Jak potvrdilo testování na Libavé, mezi hlavní kandidáty patří vozidla CV90 CZ a  CV90 CZr (s bezosádkovou věží) od BAE Systems, ASCOD od General Dynamics European Land Systems, Puma od PSM (Project System & Management) a Lynx od Rheinmetallu.

Armádě ČR jsou nabízena i vozidla Kaplan, Tulpar a PMMC G5, ale zde se opravdu jedná pouze o symbolickou účast. Možná je i nabídka vozidla Wolfdog od brněnské společnosti Zetor Engineering, ale zdá se, že v požadovaném termínu ani nevznikne prototyp, aby jej bylo možno zahrnout do výběru.

Osloveni byli i výrobci vozidel Dardo a Namer, ale ve stanovené lhůtě nezareagovali, nelze s nimi tedy počítat.


BVP ASCOD; větší foto/  kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"

Macgregor v Armádě ČR?

Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly a schopností provádět pozemní manévr v kontaktu s protivníkem bude v letech 2020 až 2025 rozhodnuto o náhradě tanků T-72M4 CZ.

Na novém pásovém podvozku tak může vzniknout i vozidlo palebné podpory s kanónem ráže 120 mm. Nabízí se i vývoj odvozeného středního tanku s přepracovaným vnitřním prostorem (přesunutí motoru do zadní části), tak jak to lze vidět u tureckého vozidla Kaplan MT (MMWT) nebo argentinského vozidla TAM .

Střední tanky mohou zcela nahradit “těžké” T-72 - výhodou by byla větší taktická i strategická mobilita, nevýhodou především nižší balistická ochrana (tedy omezená schopnost provádět manévr v přímém kontaktu s protivníkem).

Je také otázkou, zda do jednotek s novým BVP organicky zařazovat vozidla palebné podpory se 120 mm, jak to propaguje Douglas Macgregora v konceptu průzkumných bojových týmů RSG (Recon Strike Group). Koncept RSG podle svého tvůrce dominuje nad standardními mechanizovanými a tankovými jednotkami díky "nahuštěné" palebné síle, rychlému velení a značné palivové volnosti ve vedení manévrového boje (útoky na křídla, do zázemí, atd.)

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...

České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné zdůraznit, že za současných okolností – politických, ...

Ruský tank T-14 Armata zasáhne cíl na vzdálenost 12 km

T-14 Armata ze svého děla ráže 125 mm, jako všechny další ruské tanky, dokáže odpalovat protitankové ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • JiriR
    10:42 03.07.2017

    2 Rase
    Více méně souhlas. Jinak koukám do kalendáře a přeji vše nej :-)

    2 Rase
    Více méně souhlas. Jinak koukám do kalendáře a přeji vše nej :-)

  • juhelak
    10:02 03.07.2017

    jinak nejsem voják ale nejvic by se mi libil Lynx s českými doplňky (sedačky, optika, pridavna balistika, AO,sítě). Kanon 35mm+ a plamenometem ( :oD)

    jinak nejsem voják ale nejvic by se mi libil Lynx s českými doplňky (sedačky, optika, pridavna balistika, AO,sítě). Kanon 35mm+ a plamenometem ( :oD)

  • fenri
    09:59 03.07.2017

    Upřimně řečeno, výběr konkrétního BVP z těch čtyř představených mi přijde jako marginální otázka, ve srovnání s tím, co to bude mít za výzbroj. Cokoliv s 30 mm může být skvělý ...Zobrazit celý příspěvek

    Upřimně řečeno, výběr konkrétního BVP z těch čtyř představených mi přijde jako marginální otázka, ve srovnání s tím, co to bude mít za výzbroj. Cokoliv s 30 mm může být skvělý stroj pro včera a nyní. Pokud chceme mašinu i pro zítřek, je 40 mm minimum. Jinak to bude T-15, Pumě, ale BTR s 57mm Bajkalem bezbranné.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    09:56 03.07.2017

    Jak to dopadne s tanky asi ted nevi nikdo..ani MO..myslim ze to budou řešit podle situace ve světě nebo v Evropě po 2020. Pokud je zruší uplně..nebude tak těžké dovyrobit par bvp ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak to dopadne s tanky asi ted nevi nikdo..ani MO..myslim ze to budou řešit podle situace ve světě nebo v Evropě po 2020. Pokud je zruší uplně..nebude tak těžké dovyrobit par bvp ve stylu lovce tanků. Pokud bude situace taková že Evropa bude chtit obnovit tankové jednotky..tak se zacnou vyrábět na všech dostupných linkach nové leopardy a jen se 2A7 2A8....a a objedná si několik státu hromadně v jedné objednávce..
    Po bvp by měli dokoncit modernizaci PVO a následně se zaměřit na dokonceni modernizace výstroje a výzbroje pěchoty a certifikace na boj v asymetrických konfliktech a asymetrickem proztředíSkrýt celý příspěvek

  • Tecka
    09:35 03.07.2017

    Rase Jesli "problemem" jest nadmiar zamówień to rzeczywiście mamy problem ;) Fabryka w Radomiu ma sporo pracy przy produkcji beryli. MSBS jest własnością wojska i zamówią kiedy ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Jesli "problemem" jest nadmiar zamówień to rzeczywiście mamy problem ;) Fabryka w Radomiu ma sporo pracy przy produkcji beryli.
    MSBS jest własnością wojska i zamówią kiedy bedzie im pasowało ,wszystko wskazuje,ze stanie sie to we wrześniu na MSPO.
    Co do współpracy regionalnej to obstawiam drobne zamówienia np: jedna ze służb jest zainteresowana czeska bronią krótka (raczej polityczny gest) . ANTOS sie nie sprawdza,problemy z trwałością i skomplikowany serwis w warunkach polowych,jak na takie relatywnie proste urządzenie,jedynie jednostki specjalne moze beda dalej zainteresowane ze względu na niska wagę. U nas pare osob z zarządów społek moze wylecieć i jest to nieuniknione (patrz: bumar) bo kto sie nie dostosuje do nowej sytuacji, nie bedzie w stanie przetrawić takiej ilości pieniedzy,które niedlugo trafią do firm. Zmiany moga byc na tyle duze i wymuszone przez kontrakty z zachodnimi firmami,ze praktycznie stworzy to nowa jakość a współpraca regionalna całkiem umrze bo realnie to nasz region nie ma co zaoferować...
    Osobiście kibicuje u was za cv-90 bo cena=jakośćSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:37 03.07.2017

    JiriR: Snažil jsem se to psát nezaujatě a představit nejnovější informace ve stravitelné formě (tedy co nejkratší a nejpřehlednější) - o verzích jsem se kupříkladu dozvěděl až ten ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR:
    Snažil jsem se to psát nezaujatě a představit nejnovější informace ve stravitelné formě (tedy co nejkratší a nejpřehlednější) - o verzích jsem se kupříkladu dozvěděl až ten den ráno a minomet nám byl potvrzen až dodatečně. Wolfdog jsem zmínil jen okrajově, jelikož není ani přihlášen v tendru a poněkud jim ujel vlak. Možnost náhrady T-72M4CZ jsem nastřelil taky jen okrajově, jelikož to téma na celý článek.
    1: všechny představené BVP mají poměrně slušný čelní pancíř i tuhost podvozku.
    2: pokud budeš chtít od jiných vozidel schopnosti jako má Puma, tak se nevyhneš stejné přetechnizovanosti. Jelikož se budou vozidla stejně vyrábět nová, tak můžeme mít i Pumu osekanou do podoby ASCODu atd.
    3: Poláky bych za příklad nedával, pokud se podíváme na jejich problémy s útočnou puškou, tak bych se vlastnímu vývoji raději vyhnul. Navíc ČR mohlo spolupracovat na polském BVP, zvolili sme ale cestu licenční výroby již existujícího vozidla a tento plán se už měnit nebude, proč taky.
    4: švédská věž má PTŘS, jsou ukryté v boxu na pravé straně věže.
    Co se týče Wolfdoga, tak tady se neshodneme. Osobně Zetoru fandím, opravud ten model připomíná Pumu, ale nevěřím že by mohl být vybrán v tomto tendru. Opět to jde proti původnímu konceptu MO vybrat existující stroj. Tady navíc hrozí, že pořádná bude až druhá verze, tak jako u BRENu. Pušky není problém vyměnit, ale u BVP je to velký risk. Zetor nám taky nenabízí žádný transfer technologií a nic na čem by se dalo do budoucna stavět něco zajímavého. Jen kombinuje komerčně dostupné díly. Pokud jde o věže, tak Pandur těžší věž nezvládne, bez toho, aby neztratil schopnost plavby, což by byla škoda. Pochybuju, že by i dosavadní podvozek zvládl "čtyřicítku", byť by to bylo velice fajn.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    07:58 03.07.2017

    Hanc: je fajn, že jich má Izrael tolik. S tím množstvím tam klesne výkupní cena hliníku a my je od nich dostaneme ještě za míň, než je výkupní cena hliníku u nás. Protože Izrael se ...Zobrazit celý příspěvek

    Hanc: je fajn, že jich má Izrael tolik. S tím množstvím tam klesne výkupní cena hliníku a my je od nich dostaneme ještě za míň, než je výkupní cena hliníku u nás. Protože Izrael se jich po zkušenostech z Libanonu zbavuje.
    M113 je půl století starý hliníkový šrot. Smiř se s tím.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    07:55 03.07.2017

    Článek sice kvalitně „řemeslnicky zpracovaný“, ale prázdný- je obrazem ne-koncepce tohoto výběru. Pár postřehů: 1) Pokud má někdy nové IFV 120 nahradit M4cz, je to potřeba vědět ...Zobrazit celý příspěvek

    Článek sice kvalitně „řemeslnicky zpracovaný“, ale prázdný- je obrazem ne-koncepce tohoto výběru.
    Pár postřehů:
    1) Pokud má někdy nové IFV 120 nahradit M4cz, je to potřeba vědět už teď a přihlédnout k tomu (dostatečný čelní pancíř).
    2) PUMU nedoporučuji- ve zvládnutí servisu takto přetechnizovaného řešení) po zkušenostech s Pandur a m4cz) absolutně nevěřím, navíc PUMA je jeden z elementů německé digitalizace bojiště- opět cenově velmi vysokého řešení. Dále problém s asymetrií motoru a kanonu.
    3) Diskutující se shodují, že CV90 je problém (nefunguje ze Švédska reciprota), Ascod je problém (GD už příliš zainteresovaný, Pandur nic moc), Lynx je předělaný Marder a navíc má věž jak stodolu..tak ale proč se takoví kandidáti sešli? Není nic jiného dostupného? Jak to řeší Poláci, kteří Rosomáka zvládli daleko lépe než my Pandur- vyrobí si raději své vozidlo. (Wolfdog by tedy nebyl úplně od věci- možná raději chvíli počkat než opakovat Pandura. (předražené a no hi-tech řešení)).
    4) Věže v nabízených IFV- příšerné- velké, neergonomické, ta švédská s osádkou zase bez ptřs, ráže 30 mm neperspektivní-….tzn. věž doporučuji poptat zvlášť, vybírat z daleko většího spektra výrobců, vybrat v těsném závěsu za podvozky. Věž je totiž pánové stejně důležitá jako podvozek.
    Z toho co píšu mi vychází- Věže z panduru přemístit na upravené (do podoby šakal) BVP2, které mají jít k zálohám a jiným útvarům, věže pro nové IFV a pandury nakoupit zvlášť, ale v ráži 35-40mm. S dotací na vývoj podpořit Vlčáka a urychlit jeho vývoj, bleskem ujasnit co s m4cz- zda do podoby scarab (nový pancíř, sřp: CSG nabízí Sosna (blrusia), Turms (Itálie)-takže díly na Turms –T určitě budou, navíc česko/izraelský APFSDS-T (3.gen)- vynikající) anebo dle toho počítat při vývoji Vlčáka i s touto variantou IFV.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    21:29 02.07.2017

    k modernizácii BVP-2 v diskusii:: Srbsko (Yugoimport SDPR) na Partner 2017 International Fair of Armaments Defense Equipment Exhibition Belgrade predstavilo modernizáciu BVP ...Zobrazit celý příspěvek

    k modernizácii BVP-2 v diskusii::

    Srbsko (Yugoimport SDPR) na Partner 2017 International Fair of Armaments Defense Equipment Exhibition Belgrade predstavilo modernizáciu BVP M-80AB1 IFV modernization of BVP M-80A infantry fighting vehicle (05:47)

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    13:59 02.07.2017

    Kozlus Dzieki, u nas wiadomo,ze sa mocno zajeżdżone i cześciowo niekompletne . Zabawna sytuacja z tym naszym milosciwie panującym rządem,lata temu jak byli u władzy to uwalili ...Zobrazit celý příspěvek

    Kozlus
    Dzieki, u nas wiadomo,ze sa mocno zajeżdżone i cześciowo niekompletne . Zabawna sytuacja z tym naszym milosciwie panującym rządem,lata temu jak byli u władzy to uwalili możliwość pozyskania drugiej kompletnej brygady od Niemców a teraz szukają po Europie resztek tego co zostało... Chodzą plotki,ze Hiszpanie (teoretycznie) mogliby odsprzedać licencyjna wersje L2e ,gdyby nawet to byla prawda to problem,ze sa ponad 60 ton (62?)
    Ps. Mialem nadzieje, ze jakies wiesci o stanie L2 po Waszej wizycie trafiły do obieguSkrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    13:45 02.07.2017

    Tecka: nic urciteho se nevi, jen dohady, ze to jsou asi pekne drahe sroty, kdyz to ani nas herec nevzal.

    Tecka: nic urciteho se nevi, jen dohady, ze to jsou asi pekne drahe sroty, kdyz to ani nas herec nevzal.

  • Tecka
    13:36 02.07.2017

    Na marginesie dyskusji,taka ciekawostka...pare dni temu bylo spotkanie międzyrządowe, Polska-Hiszpania i dostaliśmy news,ze Polska jest zainteresowana pozyskaniem od Hiszpanii L2 ...Zobrazit celý příspěvek

    Na marginesie dyskusji,taka ciekawostka...pare dni temu bylo spotkanie międzyrządowe, Polska-Hiszpania i dostaliśmy news,ze Polska jest zainteresowana pozyskaniem od Hiszpanii L2 ??
    Czy ktos z Was ma dostęp do info o stanie hiszpańskich L2 po wizycie Waszej delegacji? Podobno czesc jest kanibalizowana itpSkrýt celý příspěvek

  • petres
    13:33 02.07.2017

    Migi souhlasím s tím navýšením počtu vozidel na praporech. Jak jsem již psal, pokud se na oficiálních armádních stránkách ...Zobrazit celý příspěvek

    Migi
    souhlasím s tím navýšením počtu vozidel na praporech.
    Jak jsem již psal, pokud se na oficiálních armádních stránkách http://www.acr.army.cz/informa...
    objeví "... prioritně počítáme s přezbrojením 74. lehkého motorizovaného praporu,“ dodal armádní generál Josef Bečvář, v souvislosti s těmito novými BVP, jsem toho zvýšení mech. praporů překvapený, protože mi přijde škoda přeškolovat dobře vycvičený prapor lehké pěchoty. Logičtější by mi přišlo v souvislosti se zvyšováním stavu armády (nejenom doplňováním počtu na existujících útvarech na tabulkové stavy) postavit nový prapor a 74 lmpr zařadit do uvažované lehké brigády.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    13:26 02.07.2017

    tektzby:"Všechno mi přijde uspěchané a nákup stejně vozy nedoručí hned, takže pro pospíchat a nepočkat si na něco od "nás". " "nás" pokud nepracujete v Zetoru, tak od nás těžko. ...Zobrazit celý příspěvek

    tektzby:"Všechno mi přijde uspěchané a nákup stejně vozy nedoručí hned, takže pro pospíchat a nepočkat si na něco od "nás". "

    "nás" pokud nepracujete v Zetoru, tak od nás těžko. Když tu nemámě žádnou zbrojovku která by se výrobou takových vozidel zabývala.

    Vývoj "Pumy" začal v roce 1996, vozidla se vyrábí jako novinka dnes. Takže pokud to někomu dnes zadáme jako požadavek na vývoj, tak jsi sakra počkáme.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    13:21 02.07.2017

    Rase: Pořídit nove BVP je zapotřebí, ale co si mi říká, že za to nepřímo vděčíme hyperaktivitě Ruska ve svém okolí, pokud by toto nenastalo, tak bychom se nejspíše museli spokojit ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Pořídit nove BVP je zapotřebí, ale co si mi říká, že za to nepřímo vděčíme hyperaktivitě Ruska ve svém okolí, pokud by toto nenastalo, tak bychom se nejspíše museli spokojit se Šakalem s odkazem na postačující (i když reálně nedostatečné) řešení.
    Zetor bych hned nezatracoval, to že némá obálkové vazby na MO, ještě neznamená, že by se to nemuselo povést. Zetor engineering obsahuje dobré konstruktéry, navíc nevařili by z vody, ale již z vyzkoušených komponent.
    Máte přehled jaký je konkrétní rozdíl mezi náboji používanými na BVP 2 a na kanonech uchazečů? Pokud budeme brát jen ráži, tak účinnost asi bude podobná, jen přesnost bude lepší i nových kanonů. Zajímala by mně cena, irácká armáda nedávno docela sepsula cenový rozdíl mezi 30 mm nábojem pro AH 64 a 80 mm raketou pro Mi 24, oba dva druhy munice jim jsou dodávány za obdohnou cenu, ale výsledek je rozdílný a tak raději používají ruské rakety.
    ...jaký bude cca cenový rozdíl jednoho výstřelu mezi novým BVP a starým BVP s kanonem 2A42?¨Skrýt celý příspěvek

  • petres
    13:20 02.07.2017

    Co se týká modernizovaných VT-72M4, tak koncem roku 2007 byly předány AČR 3 (slovy tři) kusy, to opravdu pro cca 210 vozidel (+ současných 30 tanků)není dostateční počet. Na ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týká modernizovaných VT-72M4, tak koncem roku 2007 byly předány AČR 3 (slovy tři) kusy, to opravdu pro cca 210 vozidel (+ současných 30 tanků)není dostateční počet. Na námitku, že se mohou přestavět a modernizovat další uložené T-72 řeknu jenom, že s koncem životnosti T-72M4 CZ v naší armádě k roku 2025, nevidím smysl v provozování tak malého (i po případném dodání dalších kusů) počtu výběhového typu, když nové BVP kupujeme na cca 30 let.

    Jak tu někdo navrhoval, že by se jako vyprošťováky daly použít kolová vozidla, řeknu na základě svých praktických zkušeností (sloužil jsem u tankového útvaru), že je to totální nesmysl. Jako vyprošťovací vozidlo je nutné použít vozidlo, které má minimálně stejnou sílu a průjezdnost jako vozidlo vyprošťované. V těžko průjezdném terénu se tyto nedostatky ukáží velice rychle.Skrýt celý příspěvek

  • Migi
    13:19 02.07.2017

    MALI: ad FO - dobrá, budu ti věřit :) Přiznám se že moje zkušenosti s FO z Jinců jsou takové, že jde o člověka - laserový dálkoměr - buzola - vysílačka a proto jsem tvrdil že tohle ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI: ad FO - dobrá, budu ti věřit :) Přiznám se že moje zkušenosti s FO z Jinců jsou takové, že jde o člověka - laserový dálkoměr - buzola - vysílačka a proto jsem tvrdil že tohle s příslušným SW zvládne i obyčejný pandur (pokud by fungoval BVIS samozř.) a není potřeba specializované vozidlo. Z tvého vysvětlení, co by BVP - dělostřelecká pozorovatelna měla umět jsem pochopil že to jde i líp. Nicméně i tak si myslím že minometné BVP by měli mít větší prioritu než FO vozidla....

    petres: Myslím že ve hře je navýšení počtu vozidel na jednotlivé prapory oproti počtům BVP. To je ostatně věc, po které útvary už volají docela dlouho, protože v současnosti se třeba mechanizovaná rota nevejde ani do 10 KBVP, natož pak do 10 BVP....Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    13:14 02.07.2017

    tektzby: popravde je to blbost. Mnoho statu opravdu disponuje studenovalecnou technikou - s vybavenim na urovni konce te studene valky. Ale jen ty staty, ktere na vymenu nemaji ...Zobrazit celý příspěvek

    tektzby:
    popravde je to blbost. Mnoho statu opravdu disponuje studenovalecnou technikou - s vybavenim na urovni konce te studene valky. Ale jen ty staty, ktere na vymenu nemaji penize a na financovani armady kaslou. Taky jsou ty armady na modernim bojisti prakticky neakceschopne. Leo 2a7 je sice konstrukcne starej, ale nechcete tvrdit, ze je to na urovni toho konce studene valky, ze ne?

    "nákup stejně vozy nedoručí hned, takže pro pospíchat a nepočkat si na něco od "nás"."
    takze cekat dalsich x let, nez se v Zetoru, kterej ani neni nas, povede neco splacat a o x let pozdeji (nez soucasna vozidla) nam snad neco dodaji? Neco nevyzkouseneho od firmy, ktera s tim nema absolutne zadne zkusenosti? To jako vazne? Nikdo jinej tady neni a Zetor stejne dostal komplet vykresy od nekoho jinyho, nebo maximalne nakoupil licence na jednotlive konstrukcni celky a ty pak splacal do jednoho vozidla.
    Kdyby mel Zetor prijit s necim opravdu vlastnim, tak to bude stat poradnych par miliard, bude to trvat fakt dlouho a diky malemu poctu kusu pro ACR to dopadne s cenou jako modernizace T-72 - jinde to totiz nema sanci uspet. Jedine, ze by to byla fakt top modularni platforma nejmodernejsiho BVP na svete s nejnizssi cenou. A to si pak ten vyvoj spocitejte na vysoke desitky miliard. Hele, v USA zacinaji montovat laserove zbrane na vozidla, pockame az to dotahnou do bojove nasaditelne verze a pak prezbrojime, ne? Co na tom, ze to muze byt treba i za 50 let?

    Jaka ochrana od sousedu? V ramci V4? To asi sotva. Jedinou schopnejsi armadu ma Polsko a v pripade nejakeho problemu naopak ACR pojede pomahat jim. Madarska a slovenska armada skoro nejsou. Zachrana ze zapadu? Jo, zapad bude celej hrrr zachranovat nekoho, kdo se na vlastni obranu vykaslal. A jakej spech? Aby se aspon neco koupilo, kdyz uz je nahodou nalada na nakupovani, ktera se muze behem par let zmenit a zase se 20 let nekoupi vubec nic, ani maskace?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:51 02.07.2017

    A nestačilo by udělat vyprošťováky z modernizovaných 72? Stejně je snad potíž hlavně s nedostatkem náhradních dílů hlavně pro vybavení ve věži. I když je otázkou na kolik by to ...Zobrazit celý příspěvek

    A nestačilo by udělat vyprošťováky z modernizovaných 72? Stejně je snad potíž hlavně s nedostatkem náhradních dílů hlavně pro vybavení ve věži. I když je otázkou na kolik by to zkomplikovalo logistiku. Lepší je se držet jedné platformy a vše stavět na bvp a tatře.Skrýt celý příspěvek

  • tektzby
    12:37 02.07.2017

    Popravdě mnoho států stále disponuje "Studenoválečnou" technikou, tak proč si nepočkat. Všechno mi přijde uspěchané a nákup stejně vozy nedoručí hned, takže pro pospíchat a ...Zobrazit celý příspěvek

    Popravdě mnoho států stále disponuje "Studenoválečnou" technikou, tak proč si nepočkat.

    Všechno mi přijde uspěchané a nákup stejně vozy nedoručí hned, takže pro pospíchat a nepočkat si na něco od "nás".

    Ke všemu kupování techniky, co je dovozová a z toho plynoucí servis.
    Prostě všechna dnešní rozhodnutí krátkozraká a uspěchaná, ke všemu jako země V4 máme kombinovanou ochranu od sousedů, takže znova nechápu spěch.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 9