Zkoušky nových bojových vozidel pěchoty na Libavé

-
30. 6. 2017
-
175 komentářů
-
Radomír Sedláček, Jan Grohmann
Před několika dny proběhla první předváděcí ukázka vozidel, která se uchází o vítězství v tendru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) na nová bojová vozidla pěchoty (BVP). Přítomni byli nejvyšší zástupci Armády ČR i zástupci Poslanecké sněmovny.
Pečlivý výběr nového BVP
Ukázky nových BVP probíhaly ve vojenském prostoru Libavá, poblíž posádky v Přáslavicích. Všech pět vozidel od čtyř výrobců se představilo během statické i dynamické ukázky. Prezentována byla střelba na pohyblivý cíl vzdálený 700 m a statické cíle ve vzdálenosti 1200 a 1800 m.
Podle generála Josefa Bečváře, náčelníka generálního štábu, jsou všechna vozidla velice podobná a díky lepší balistické ochraně, palebné síle a komunikačním systémům o několik řádů překonávají stávající BVP-2.
"Ta technika (BVP-2 - pozn. red.) musí odejít. Je z roku 1982 až 1984, má slabou balistiku, slabé komunikační a přenosové prostředí i mizivou výzbroj. Musí to být nahrazeno technikou v našem evropském prostoru, která je technologicky úplně jinde," uvedl Bečvář.
Armáda ČR provozuje celkem 108 vozidel BVP-2 a dalších 77 vozidel je ve skladech. Jejich životnost vyprší v letech 2018 až 2020 a po stažení od bojových útvarů projdou základní údržbou. Následně dojde k jejich převedení k jednotkám Aktivní zálohy a do mobilizační rezervy.
Odborníci z armádní komise nyní posuzují představená nová BVP - zohlední mimo jiné stáří konstrukce, modernizační potenciál pro příštích 40 let, hmotnost, výšku, brodivost, rozměry vnitřních prostorů, možnost přepravy atd.
„Armáda to dělá velmi pečlivě, jedná se o celou škálu parametrů, váhu, brodivost, rozměry, nakládání materiálu,“ uvedl generál Bečvář.
BVP Lynx; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Všechny tyto parametry komise postupně vyhodnotí a koncem srpna předá ministerstvu oficiální doporučení, která z vozidel nejlépe vyhovuje potřebám Armády ČR. Následovat bude výběr nejvhodnějšího vozidla, jak z pohledu ceny, finanční náročnosti na celý životní cyklus, tak i dalších aspektů. Zde již proběhnou velmi úzká jednání se samotnými výrobci.
Dodejme, že naprosto zásadním parametrem je schopnost armády tyto vozidla provozovat a podporovat - nejen z finančního hlediska, ale také z technického a lidského. I to nejmodernější vozidlo se stává “kusem šrotu”, pokud nejsou zajištěny jak plynulé dodávky náhradních dílů, servis od výrobce, kvalitní výcvik posádek/velitelů, finance na provoz, tak součinnost s další technikou/systémy Armády ČR (skrze C4ISTAR) a jednotkami (logistika).
Pro plné využití takto pokročilých vozidel je nutné vypracovat také novou taktiku nasazení právě v součinnosti s další technikou a systémy Armády ČR.
BVP CV90 CZ; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Dodávky 2020 až 2024
Vítězné vozidlo MO ČR oznámí veřejnosti do konce roku a závazná smlouva bude podepsána do konce roku 2018. “Mohli bychom se dostat do akviziční fáze už na podzim, uvidíme, jak to bude s volbami, ale nová vláda to bude mít připravené,“ konstatoval náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.
Peníze na první splátku jsou připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019 - dodávky všech 210 vozidel proběhnou mezi roky 2020 a 2024. První kusy půjdou na výcvikovou základnu do Vyškova, pak se začne s přezbrojováním 7. mechanizované brigády.
Plán počítá se sumou minimálně 50 miliard Kč na nákup 210 nových vozidel + opcí na dalších zhruba 100 vozidel. Nové BVP osádce poskytne velmi účinnou balistickou a protiminovou ochranu. Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30 mm. Přepravní kapacita se požaduje minimálně 9 vojáků (3 + 6) a 1 až 2 nouzová místa.
BVP CV90 CZr; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Plán počítá s pořízením vozidel v sedmi modifikacích - bojové vozidlo pěchoty (BVP), velitelské, průzkumné, zdravotní, ženijní, vyprošťovací a minometné vozidlo.
Jak potvrdilo testování na Libavé, mezi hlavní kandidáty patří vozidla CV90 CZ a CV90 CZr (s bezosádkovou věží) od BAE Systems, ASCOD od General Dynamics European Land Systems, Puma od PSM (Project System & Management) a Lynx od Rheinmetallu.
Armádě ČR jsou nabízena i vozidla Kaplan, Tulpar a PMMC G5, ale zde se opravdu jedná pouze o symbolickou účast. Možná je i nabídka vozidla Wolfdog od brněnské společnosti Zetor Engineering, ale zdá se, že v požadovaném termínu ani nevznikne prototyp, aby jej bylo možno zahrnout do výběru.
Osloveni byli i výrobci vozidel Dardo a Namer, ale ve stanovené lhůtě nezareagovali, nelze s nimi tedy počítat.
BVP ASCOD; větší foto/ kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Macgregor v Armádě ČR?
Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly a schopností provádět pozemní manévr v kontaktu s protivníkem bude v letech 2020 až 2025 rozhodnuto o náhradě tanků T-72M4 CZ.
Na novém pásovém podvozku tak může vzniknout i vozidlo palebné podpory s kanónem ráže 120 mm. Nabízí se i vývoj odvozeného středního tanku s přepracovaným vnitřním prostorem (přesunutí motoru do zadní části), tak jak to lze vidět u tureckého vozidla Kaplan MT (MMWT) nebo argentinského vozidla TAM .
Střední tanky mohou zcela nahradit “těžké” T-72 - výhodou by byla větší taktická i strategická mobilita, nevýhodou především nižší balistická ochrana (tedy omezená schopnost provádět manévr v přímém kontaktu s protivníkem).
Je také otázkou, zda do jednotek s novým BVP organicky zařazovat vozidla palebné podpory se 120 mm, jak to propaguje Douglas Macgregora v konceptu průzkumných bojových týmů RSG (Recon Strike Group). Koncept RSG podle svého tvůrce dominuje nad standardními mechanizovanými a tankovými jednotkami díky "nahuštěné" palebné síle, rychlému velení a značné palivové volnosti ve vedení manévrového boje (útoky na křídla, do zázemí, atd.)
Zdroj: Army.cz
Související články
Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom
Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...
-
22.03.2017
-
612 komentářů
-
Jan Grohmann
České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?
Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...
-
08.04.2017
-
92 komentářů
-
Jan Grohmann
Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem
Hned v první větě této práce považuji za vhodné zdůraznit, že za současných okolností – politických, ...
-
05.06.2017
-
95 komentářů
-
Ondřej Šupka
Ruský tank T-14 Armata zasáhne cíl na vzdálenost 12 km
T-14 Armata ze svého děla ráže 125 mm, jako všechny další ruské tanky, dokáže odpalovat protitankové ...
-
23.06.2017
-
67 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Pokud nevime k cemu Titus, tak se mrknema na francouzsky Grifon, budou je kupovat armady FR i Belgie. Je to takovy lepsi a mnohem drazsi braska. Daji se vyuzit ke vsemu. Jen ne ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud nevime k cemu Titus, tak se mrknema na francouzsky Grifon, budou je kupovat armady FR i Belgie. Je to takovy lepsi a mnohem drazsi braska. Daji se vyuzit ke vsemu. Jen ne jako nosic velke bojove veze, coz by obstaraly Pandury. Mit ale nebojove verze na Panduru je hloupost, preci je podvozek Titusu je o dost levnejsi. Verze OT treba i pro transport zaloh a pechoty.
tektzby:
Hlavne ne Vegy. Zetor vyrobi prototyp az cca za rok, coz je pozde, i tak to bude nevyzkouseny stroj s detskymi nemocemi. U pusek sme si to mohli dovolit, skoda jen cca mld. a vzdycky se daji dat Kurdum. U BVP neni mozne cekat na verzi 2.0...Skrýt celý příspěvekTo tekztzby: - Titusy pro AČR se mají vyrábět/montovat v Tatrovce (stejně mají tatrovácké podvozky); - na BVP ze Zetoru bychom se asi načekali..., v tuto chvíli je výsledek ...Zobrazit celý příspěvek
To tekztzby:
- Titusy pro AČR se mají vyrábět/montovat v Tatrovce (stejně mají tatrovácké podvozky);
- na BVP ze Zetoru bychom se asi načekali..., v tuto chvíli je výsledek teoretických konstrukčních návrhů ze Zetoru víc než neurčitý a není zde vůbec žádná záruka, že budou mít hmatatelný a už vůbec ne smysluplný výstup (navíc, Zetor už není česká firma);
- v oblasti obrněných automobilů se znakem náprav 6x6 pro AČR byl SVOS vytlačen CSG (tj. místo VEG budou Titusy)....Skrýt celý příspěvekZadat výrobu Tatrovce, počkal bych na Zetor a nakoupil výceúčelové Vegy.
Prostě podporovat vlastní výrobu a průmysl a vykašlat se na dovoz.Zadat výrobu Tatrovce, počkal bych na Zetor a nakoupil výceúčelové Vegy.
Prostě podporovat vlastní výrobu a průmysl a vykašlat se na dovoz.Ok, vidím že diskuze se již vrátila k tématu a neplká se tu o státní ekonomice, důchodech a o politice.... To Juhelak: vyprošťovací tanky by zajisté zvládly vyprostit i to ...Zobrazit celý příspěvek
Ok, vidím že diskuze se již vrátila k tématu a neplká se tu o státní ekonomice, důchodech a o politice....
To Juhelak:
vyprošťovací tanky by zajisté zvládly vyprostit i to těžké BVP. Jenže kolik jich máme?
jejich počet je optimalizovaný na počet tanků v AČR, takže je spočítáte na prstech jedné ruky (přesný počet záměrně neuvádím). Ty vyprošťovací tanky bychom museli znovu vyrobit (což je finančně nereálné), nebo někde ve světě sehnat staré kusy a repasovat (v úrovni GO). Pokud by se nakrásně povedlo je sehnat (nejsem schopen predikovat úspěšnost), udělat na nich GO, tak bychom ve výsledku měli vyprošťovací tanky na neperspektivní platformě T-72, kterou chceme v budoucnu opustit (jediný, komu by to prospělo by byl s. p. VOP CZ s těmi GO). Pro 7.mb bych v současnosti, kdy není jasno o nových tancích, viděl jako nejlepší řešení mít "vyprošťovák" na podvozku těžkého BVP.
Vyprošťovací Tatra (jak stávající AV-15 - ta vůbec, tak ta nová - určená pro Pandury, co je právě ve vojskových zkouškách) by s 30-ti až 45-ti tunovým BVP ani nepohnula - tak maximálně pomoct při vyprošťování (spojily by se síly dvou Tater) a možná popotáhnout kousek po silnici (ale jen po rovině) - na víc prostě výkonově nemá.
Ženista jde vepředu a čistí cesty, likviduje protivníkovy zátarasy, nebo je vzadu a buduje je (v horším případě) - vždy však bude nebezpečí, že bude pod palbou - tam je požadavek na těžké BVP podle mého názoru oprávněný.
S Vaším názorem na ambulanci na bázi Titusu však plně souhlasím (tam je opravdu vozidlo na podvozku těžkého BVP jedním slovem: blbost).
Jinak ty Titusy se podle mého názoru dobře uplatní jako velitelsko - štábní vozidla, spojovací vozidla, možná i u lehkého praporu v Bučovicích jako přepravní (částečně i bojová) vozidla pro převoz osob, nebo jako podvozky pro ShM a jiné podpůrné úkoly.Skrýt celý příspěvekgivicz: Nezlobte se na mě ale největším bezpečnostním rizikem pro ČR jsou vaše myšlenkové pochody,představa o armádě a jejím vyzbrojováním.Vaše názory hodny novinkám.cz pokud by ...Zobrazit celý příspěvek
givicz:
Nezlobte se na mě ale největším bezpečnostním rizikem pro ČR jsou vaše myšlenkové pochody,představa o armádě a jejím vyzbrojováním.Vaše názory hodny novinkám.cz pokud by se měli dostat do širšího měřítka a podvědomí mezi lidi tak tu máme skutečný bezpečnostní problém.Doporučuji nestavět své názory na článcích typu AČR nakoupila pandury 4x dráž než Portugalci (není to totiž pravda) a pokud vás tato tématika skutečně zajímá, pročtěte si křížem krážem třeba server PALBA.CZ kde získáte širší informace a podvědomí o armádní technice,přezbrojování,konkurence,ceny,trendy,bezpečnost vojáků až po historii.Drtivá většina lidí co tu přispívá a reaguje na vás tak ví o čem mluví což bohužel (bez urážky) není váš případ.
juhelak
Titus by mohl když pominu klasiku přepravu osob a minometná verze zasuplovat přepravu munice do choulostivějších míst.Jeho balistická ochrana je přeci někde jinde než plně naložená tatra s municí pod plachtou.Ale chtělo by to spíš pro tento účel verzi bez sedaček.Skrýt celý příspěvekJuheak: Vyprošťovací tanky by to jistě zvládly, ale modernizované vyprošťovací tanyk navíc nemáme a nevím jestli bychom si pomohli, když bychom staré VT-72 modernizovali a ...Zobrazit celý příspěvek
Juheak:
Vyprošťovací tanky by to jistě zvládly, ale modernizované vyprošťovací tanyk navíc nemáme a nevím jestli bychom si pomohli, když bychom staré VT-72 modernizovali a následně provozovali v pár kusech u mechanizovaných praporů které by kvůli těm pár kusům kechniky museli řešit jejich servis a zajišťovat náhradní díly...
Vyprošťovací tatry by nová IFV obávám se už nezvládli, pokud uvažujeme s hmotností IFV kolem 40 tun. Navíc pokud někde v terénu zapadne pásová technika , může mít kolová technika problém se k ní vůbec dostat.
Co se týče sanitek, pokud bude mechanizovaný útvar provádět manévr terénem, tak kolová technika ho nebude stíhat. Je pak otázka k čemu mám kolovou sanitku, která se nedokáže dostat ke zraněným. Rychleji zraněné převeze až když se dostane na silnici, v terénu jednoznačně vedou pásy.
Osobně bych se mnohem raději smířil s minometem na kolovém podvozku, než se sanitkou a vyprošťovákem na kolovém podvozku.Skrýt celý příspěvekok k tématu. Nepříjde vám zbytecné poptávat i vyproštovaci a zenijní vozy? Vyproštovaci vozy pro tanky by jiste zvládli vyprostit i nové bvp...Vyproštovaci tatry by to zvládli také ...Zobrazit celý příspěvek
ok k tématu. Nepříjde vám zbytecné poptávat i vyproštovaci a zenijní vozy? Vyproštovaci vozy pro tanky by jiste zvládli vyprostit i nové bvp...Vyproštovaci tatry by to zvládli také a cena by mohla byt i pětinová..ten samý názor mam u sanitních vozů..Takový titus nebo pandur by zraněného odvedl mnohem rychleji a myslím i že kolové sanitní vozidlo by bylo při pohybu i stabilnější s méně otřesy.. V první linii by tyto typy vozidel určitě nebyli..
Já totiž pořád nevidím co by ten Titus tedy mel nahradit..ot uz nemáme. osobní vozidla také ne..pandury také ne..
Jedině snad jako vozidla pro novou lehkou brigádu..pokud nejsou na lehkou brigádu už moc težké..Skrýt celý příspěvekgivicz, nezapomněl, psal jsem, že je branecká... Zbytek vizte příspěvek od Mattauch, s nímž nemohu než souhlasit. A dále vizte Rase – vraťme se k BVP pro naši armádu a přestaňme ...Zobrazit celý příspěvek
givicz, nezapomněl, psal jsem, že je branecká... Zbytek vizte příspěvek od Mattauch, s nímž nemohu než souhlasit. A dále vizte Rase – vraťme se k BVP pro naši armádu a přestaňme řešit, jestli máme do obrany dávat více nebo méně než 1 % HDP. Nemůže vás překvapit, že na servru o armádních záležitostech budete se svým názorem v absolutní menšině (a spravedlivě zašlapán do bláta výcvikového prostoru ;-) ).Skrýt celý příspěvek
Spoustu tech ukolu pro ochranu republiky, co zde popisujete, je problemem Vnitra, ne Obrany. Idealni by tedy byly 2% HDP pro obe ministerstva. K M113 se vracet uz nebudu, muj ...Zobrazit celý příspěvek
Spoustu tech ukolu pro ochranu republiky, co zde popisujete, je problemem Vnitra, ne Obrany. Idealni by tedy byly 2% HDP pro obe ministerstva. K M113 se vracet uz nebudu, muj koncept jsem rozepsal uz dost.
Radsi ale diskutujme o novych BVP. Pokud si vezmeme za priklad britsky tendr, tak hrozi, ze neuspesny ucastnik poda zalobu, coz muze prodlouzit tendr o rok, nebo i jeste vic. Viz podani zaloby a jeji stazeni od BAE. Tehdy se to vyresilo rychle, ale doufam, ze tohle ma MO pojistene.Skrýt celý příspěvekgivicz: V armádě se obvykle určuje nejpravděpodobnější činnost nepřítele a nejnebezpečnější činnost nepřítele. Když to přensu na úroveň bezpečnosti státu. Tak mi jako ...Zobrazit celý příspěvek
givicz:
V armádě se obvykle určuje nejpravděpodobnější činnost nepřítele a nejnebezpečnější činnost nepřítele. Když to přensu na úroveň bezpečnosti státu. Tak mi jako nejpravděpodobnější ohrožení vyjdou teroristické akty a občanské nepokoje. Jako nejnebezpečnější omezený konflikt mezi RF a nějakým evropským státem který by hrozil eskalovat v něco ještě vážnějšího.
Nřičemž nejpravděpodobnější a největší ohrožení na sebe plynule navazují a prolínají se. Když bchom si vzali třeba ten profláknutý ukrajinský scénář (odhlédněme od toho kdo co vyvolal, protože na tom asi ještě nějaké roky nebude možná všeobecná shoda).:
1) napětí ve společnosti
2) občanské neokoje
3) invaze provedená RF pod cizí vlajkou na krym
4) vznik občanské války podporované RF na východě země
Je to pěkný příklad toho jak rychle se může terorismus a občanské nepooje změnit na konvenčí válku velkého rozsahu. Dalo by se říci, že v tomto případě rozklad společnosti vytvořil podmínky pro invazi.
Tímto chci ukázat že je třeba řešit jak to nejpravděpodobnější, tak i to nejnebezpečnější již ve fázi plánování. A vzhledem k tomu, že systémy pro řešení obou typů ohrožení se budují roky, není reálné se připravovat jen na to nejpravděpodobnější a říkat si, že a to nejnebezpečnější se kdyžtak nějak připravím, nebo snad spoléhat na to že se to nestane.
Cestou je zhodnotit rizika a přijmout realistická opatření, která mi umožní reagovat a protivník z nich pochopí že mám možnost reagovat. Armáda na kterou jdou 2% HDP rozhodně není armádou připravenou na nejnebezpečnější scénář (v době kdy se armáda připravovala na masivní střet v evropě šlo na zbrojení 5 - 7% HDP), ale může již být silou jejíž schopnost reagovat je důvěryhodná jak pro vlastní obyvatele tak pro případného protivníka.
Jinak k Rakousku. Nejsem si jist, zda má jejich armáda důvěryhodnou schopnost reagovat. Nakoupili EF 2000, ale pokud vím nemají k nim ani jedinou řízenou střelu, pouze munici pro palubní kanon. Jejich tanky jsou snad ještě zastaralejší než naše (leopard 2a4) a počty jsou podobně smutné. Obdobně je to i s další technikou...
Švícarsko... není to ten stát co drží air policing jen ve všední dny v prcovní době a v ostatním čase má air policing nad vlastním územím smluvně zajištěn letectvy sousedů?
Zajištění bezpečnost, jak vnitřná tak vnější, je nejdůležitějším úkolem státu.Skrýt celý příspěvekKolik křiku je kuli 1%. Mohli by jsme repasovat i důchody. :) Skoda ze není moznost aby každý danový poplatnik urcil priority kam jeho daně mají jít..ja bych na důchody neposlal ...Zobrazit celý příspěvek
Kolik křiku je kuli 1%. Mohli by jsme repasovat i důchody. :) Skoda ze není moznost aby každý danový poplatnik urcil priority kam jeho daně mají jít..ja bych na důchody neposlal ani korunu..protoze se mi to už nevráti.
V ČR se utápí mnohem větší prostředky na horší věci.Skrýt celý příspěvekCerVus jo přišel anšlus Rakouska a Československo přes docela schopnou armádu bez boje pohltilo Německo a částečně na určitý čas Polsko... Co se týče té EU zrovna nedávno jsem v ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus jo přišel anšlus Rakouska a Československo přes docela schopnou armádu bez boje pohltilo Německo a částečně na určitý čas Polsko...
Co se týče té EU zrovna nedávno jsem v TV sledoval vysokého představitele pro migraci (jméno jsem zapomněl), který na dotaz jak si vysvětluje, že Česká republika odmítá migrační kvóty odpověděl, že si to vysvětluje z důvodu nacházejících voleb, kdy po volbách se může názor změnit...
to skelet s tím částečně souhlasím ale to je přece primární otázka... jaké bezpečnostní riziko a od koho hrozí České republice v horizontu 5,10,15, 20 let.. pokud vyhodnotím, že Českou republiku bude chtít napadnou konkrétní XX stát podle toho přeci budu budovat armádu nakupovat BVP, tanky, děla a vyhodnotím jaký je potřeba počet této techniky k odrazení potencionálního nepřítele...
Na druhou stranu pokud vyhodnotím, že je pro Českou republiku bezpečnostní riziko primárně migrace a terorismus tak musím finančně a materiálně posilovat vnitřní bezpečnost ...Skrýt celý příspěvekRakousko bylo před válkou tak moc neutrální až přišel anšlus. Jo, tak s takovou do armády fakt nemusíme investovat. Jestli chceme být neutrální, tak je armáda zbytečná. A rovnou ...Zobrazit celý příspěvek
Rakousko bylo před válkou tak moc neutrální až přišel anšlus.
Jo, tak s takovou do armády fakt nemusíme investovat. Jestli chceme být neutrální, tak je armáda zbytečná. A rovnou bych zrušil i PČR stejně jen šikanuje chudáčky řidiče.
Proboha kam lidi chodí na ty hlouposti?
Já bych sice kvůli děravé kase rezignoval na bojové vrtulníky a tanky. Ušetřené peníze vrazil do jednotek, které jsou opravdu potřeba a které jsme poté schopni alianci nabídnout vybavené, vycvičené a v rozumných počtech. Protože ta naše armáda, která má ode všeho trošku, ale vlastně nemá nic je prostě k smíchu.
Nějaké řeči o neutralitě nebo o držení rozpočtu pod 1% jsou zcestné. Nás může ochránit jedině, když budeme platným členem obranného paktu potažmo i samotné EU. V jednotě je síla, platilo to kdysi a platit to bude dál. Slabí skončí jako kořist.Skrýt celý příspěvekbtw. kupovat M113 a následně je modernizovat je pitomost nejvyššího rázu. Prvně každý kdo je má se jich zbavuje, a za další bychom šrot nahradili jiným šrotem.
btw. kupovat M113 a následně je modernizovat je pitomost nejvyššího rázu. Prvně každý kdo je má se jich zbavuje, a za další bychom šrot nahradili jiným šrotem.
givicz: no přes nás chodila, takže nějaká neutralita je prostě k smíchu. Neutralita je stav, kdy je neutrální stav buď extrémně silný nebo není na strategickém místě. Bohužel náš ...Zobrazit celý příspěvek
givicz: no přes nás chodila, takže nějaká neutralita je prostě k smíchu.
Neutralita je stav, kdy je neutrální stav buď extrémně silný nebo není na strategickém místě. Bohužel náš stát je, byl a bude přesně uprostřed. Takže neutrální bychom byli jen do doby, než by si to přes nás někdo zkrátil.
Jinak nepřítelem státu je každý kdo není spojencem našeho státu. A spojenec státu je náš potencionální nepřítel.Skrýt celý příspěvekto Rase a kde vidíš v současné době nepřítele... já vidím v současné době jako bezpečnostní riziko nekontrolovanou migraci a terorismus, co ty ?? Kolt kromě těch Alp .. ještě ...Zobrazit celý příspěvek
to Rase a kde vidíš v současné době nepřítele... já vidím v současné době jako bezpečnostní riziko nekontrolovanou migraci a terorismus, co ty ??
Kolt kromě těch Alp .. ještě jsi zapomenul podotknout, že Rakousko má jestli se nepletu povinnou vojnu ...Skrýt celý příspěvekKozlus: Vsak jo, pro zalohy. Ostatne dle Becvare tohle ceka i soucasne bvp po nahrazeni novymi. Nove tanky by stejne byly az koncem 20.let, tak to bych uz radeji pockal na Leo3 a ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus:
Vsak jo, pro zalohy. Ostatne dle Becvare tohle ceka i soucasne bvp po nahrazeni novymi. Nove tanky by stejne byly az koncem 20.let, tak to bych uz radeji pockal na Leo3 a do te doby nejake alternativni reseni (bvp+120mm).Skrýt celý příspěvekMožná by také nebylo od věci se podívat, jaký je stav armád v těch propagovaných zemích. Švýcarsko má naprosto specifickou armádu postavenou na modelu, která může fungovat v ...Zobrazit celý příspěvek
Možná by také nebylo od věci se podívat, jaký je stav armád v těch propagovaných zemích.
Švýcarsko má naprosto specifickou armádu postavenou na modelu, která může fungovat v jejich geografických podmínkách, ale těžko u nás – každému nepříteli je jasné, že i s tím málem, co mají, by ho dobývání Švajcu přišlo příliš draho. Navíc kolem Švýcarska není nikdo, kdo a) by byl tak blbý, že by si proti nim něco zkusil (první, kdo by ho praštil palicí po hlavě, by byly USA, a ta palice by byla sakra těžká); b) koho by si Švýcaři nekoupili z kapesného ;-)
Rakouská armáda je branecká a má dost velké problémy ufinancovat běžný provoz. Jo, holt kupovat Tajfůny, když mi do obrany nejde ani procento HDP, je drobet nerozum...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...