Zkoušky nových bojových vozidel pěchoty na Libavé

-
30. 6. 2017
-
175 komentářů
-
Radomír Sedláček, Jan Grohmann
Před několika dny proběhla první předváděcí ukázka vozidel, která se uchází o vítězství v tendru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) na nová bojová vozidla pěchoty (BVP). Přítomni byli nejvyšší zástupci Armády ČR i zástupci Poslanecké sněmovny.
Pečlivý výběr nového BVP
Ukázky nových BVP probíhaly ve vojenském prostoru Libavá, poblíž posádky v Přáslavicích. Všech pět vozidel od čtyř výrobců se představilo během statické i dynamické ukázky. Prezentována byla střelba na pohyblivý cíl vzdálený 700 m a statické cíle ve vzdálenosti 1200 a 1800 m.
Podle generála Josefa Bečváře, náčelníka generálního štábu, jsou všechna vozidla velice podobná a díky lepší balistické ochraně, palebné síle a komunikačním systémům o několik řádů překonávají stávající BVP-2.
"Ta technika (BVP-2 - pozn. red.) musí odejít. Je z roku 1982 až 1984, má slabou balistiku, slabé komunikační a přenosové prostředí i mizivou výzbroj. Musí to být nahrazeno technikou v našem evropském prostoru, která je technologicky úplně jinde," uvedl Bečvář.
Armáda ČR provozuje celkem 108 vozidel BVP-2 a dalších 77 vozidel je ve skladech. Jejich životnost vyprší v letech 2018 až 2020 a po stažení od bojových útvarů projdou základní údržbou. Následně dojde k jejich převedení k jednotkám Aktivní zálohy a do mobilizační rezervy.
Odborníci z armádní komise nyní posuzují představená nová BVP - zohlední mimo jiné stáří konstrukce, modernizační potenciál pro příštích 40 let, hmotnost, výšku, brodivost, rozměry vnitřních prostorů, možnost přepravy atd.
„Armáda to dělá velmi pečlivě, jedná se o celou škálu parametrů, váhu, brodivost, rozměry, nakládání materiálu,“ uvedl generál Bečvář.
BVP Lynx; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Všechny tyto parametry komise postupně vyhodnotí a koncem srpna předá ministerstvu oficiální doporučení, která z vozidel nejlépe vyhovuje potřebám Armády ČR. Následovat bude výběr nejvhodnějšího vozidla, jak z pohledu ceny, finanční náročnosti na celý životní cyklus, tak i dalších aspektů. Zde již proběhnou velmi úzká jednání se samotnými výrobci.
Dodejme, že naprosto zásadním parametrem je schopnost armády tyto vozidla provozovat a podporovat - nejen z finančního hlediska, ale také z technického a lidského. I to nejmodernější vozidlo se stává “kusem šrotu”, pokud nejsou zajištěny jak plynulé dodávky náhradních dílů, servis od výrobce, kvalitní výcvik posádek/velitelů, finance na provoz, tak součinnost s další technikou/systémy Armády ČR (skrze C4ISTAR) a jednotkami (logistika).
Pro plné využití takto pokročilých vozidel je nutné vypracovat také novou taktiku nasazení právě v součinnosti s další technikou a systémy Armády ČR.
BVP CV90 CZ; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Dodávky 2020 až 2024
Vítězné vozidlo MO ČR oznámí veřejnosti do konce roku a závazná smlouva bude podepsána do konce roku 2018. “Mohli bychom se dostat do akviziční fáze už na podzim, uvidíme, jak to bude s volbami, ale nová vláda to bude mít připravené,“ konstatoval náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.
Peníze na první splátku jsou připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019 - dodávky všech 210 vozidel proběhnou mezi roky 2020 a 2024. První kusy půjdou na výcvikovou základnu do Vyškova, pak se začne s přezbrojováním 7. mechanizované brigády.
Plán počítá se sumou minimálně 50 miliard Kč na nákup 210 nových vozidel + opcí na dalších zhruba 100 vozidel. Nové BVP osádce poskytne velmi účinnou balistickou a protiminovou ochranu. Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30 mm. Přepravní kapacita se požaduje minimálně 9 vojáků (3 + 6) a 1 až 2 nouzová místa.
BVP CV90 CZr; větší foto / kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Plán počítá s pořízením vozidel v sedmi modifikacích - bojové vozidlo pěchoty (BVP), velitelské, průzkumné, zdravotní, ženijní, vyprošťovací a minometné vozidlo.
Jak potvrdilo testování na Libavé, mezi hlavní kandidáty patří vozidla CV90 CZ a CV90 CZr (s bezosádkovou věží) od BAE Systems, ASCOD od General Dynamics European Land Systems, Puma od PSM (Project System & Management) a Lynx od Rheinmetallu.
Armádě ČR jsou nabízena i vozidla Kaplan, Tulpar a PMMC G5, ale zde se opravdu jedná pouze o symbolickou účast. Možná je i nabídka vozidla Wolfdog od brněnské společnosti Zetor Engineering, ale zdá se, že v požadovaném termínu ani nevznikne prototyp, aby jej bylo možno zahrnout do výběru.
Osloveni byli i výrobci vozidel Dardo a Namer, ale ve stanovené lhůtě nezareagovali, nelze s nimi tedy počítat.
BVP ASCOD; větší foto/ kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
Macgregor v Armádě ČR?
Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly a schopností provádět pozemní manévr v kontaktu s protivníkem bude v letech 2020 až 2025 rozhodnuto o náhradě tanků T-72M4 CZ.
Na novém pásovém podvozku tak může vzniknout i vozidlo palebné podpory s kanónem ráže 120 mm. Nabízí se i vývoj odvozeného středního tanku s přepracovaným vnitřním prostorem (přesunutí motoru do zadní části), tak jak to lze vidět u tureckého vozidla Kaplan MT (MMWT) nebo argentinského vozidla TAM .
Střední tanky mohou zcela nahradit “těžké” T-72 - výhodou by byla větší taktická i strategická mobilita, nevýhodou především nižší balistická ochrana (tedy omezená schopnost provádět manévr v přímém kontaktu s protivníkem).
Je také otázkou, zda do jednotek s novým BVP organicky zařazovat vozidla palebné podpory se 120 mm, jak to propaguje Douglas Macgregora v konceptu průzkumných bojových týmů RSG (Recon Strike Group). Koncept RSG podle svého tvůrce dominuje nad standardními mechanizovanými a tankovými jednotkami díky "nahuštěné" palebné síle, rychlému velení a značné palivové volnosti ve vedení manévrového boje (útoky na křídla, do zázemí, atd.)
Zdroj: Army.cz
Související články
Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom
Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...
-
22.03.2017
-
612 komentářů
-
Jan Grohmann
České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?
Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...
-
08.04.2017
-
92 komentářů
-
Jan Grohmann
Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem
Hned v první větě této práce považuji za vhodné zdůraznit, že za současných okolností – politických, ...
-
05.06.2017
-
95 komentářů
-
Ondřej Šupka
Ruský tank T-14 Armata zasáhne cíl na vzdálenost 12 km
T-14 Armata ze svého děla ráže 125 mm, jako všechny další ruské tanky, dokáže odpalovat protitankové ...
-
23.06.2017
-
67 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
givicz: Nechci se hadat s trolem, ale nepodcenujme odstrasujici silu tezkych BVP, idealne se ctyricitkou a PTRS. To byc uz spis ozelel MBT nez tohle. Tajne sluzby nepresvedci ...Zobrazit celý příspěvek
givicz:
Nechci se hadat s trolem, ale nepodcenujme odstrasujici silu tezkych BVP, idealne se ctyricitkou a PTRS. To byc uz spis ozelel MBT nez tohle. Tajne sluzby nepresvedci nepritele aby na nas nezautocil, zvlast bez poradne armady.
Jako zajimavost dam, ze krom nove superlehke brigady se mluvilo i o dalsi pasove, coz mozna i vysvetluje ten vyssi pocet oproti soucasnym BVP-2. Vzhledem problemu sehnat vojaky, by mely ony brigady budouci ACR mensi pocet vojaku nez dnes. ps. Tohle neni muj vymyslSkrýt celý příspěvekPanove, co to hulite? Na modernizaci totalne zastarale ACR navrhujete upgradovat nase BVP-2, nebo koupit M113 a Sabry? To jste se uz fakt zblaznili? Tuhle techniku dat maximalne ...Zobrazit celý příspěvek
Panove, co to hulite? Na modernizaci totalne zastarale ACR navrhujete upgradovat nase BVP-2, nebo koupit M113 a Sabry? To jste se uz fakt zblaznili? Tuhle techniku dat maximalne AZ, ale to az po poradne generalce a modernizaci. Jinak to jsou vyhozene penize a na modernim bojisti pojizdne rakve i proti vzbourenemu Slezku. Ty novy masiny maji vydrzet 40 let! Opravovat OT64 je taky nesmysl, to uz jim radsi koupit nove Tatry, ktere se taky delaji v odolnosti proti prubojne 7,52*61 munici.
K tem Leopardum, co tady dole nekdo psal: Ojete Leo 2 nejspis nejsou, nebo totalni sroty. Novovyroba je draha a Leo 3 bude pro nas dostupny nekdy 2035 az 2040, pokud teda u nas nebude linka postavena s tim, ze se vybavi ACR a pak bude pomahat uskpokojovat poptavku ve zbytku EU a Blizkeho Vychodu.Skrýt celý příspěvekto skelet a kudy chodila vojska ať nechodíme daleko řekněme za posledních 100 let ?? (pokud se nepletu tak Československo napadlo Německo, Polsko, Maďarsko, SSSR... Rakousko má ...Zobrazit celý příspěvek
to skelet a kudy chodila vojska ať nechodíme daleko řekněme za posledních 100 let ?? (pokud se nepletu tak Československo napadlo Německo, Polsko, Maďarsko, SSSR... Rakousko má stejný počet obyvatel, leží pomalu na stejném místě a je neutrální dává 0,8%...
podle mě pokud stát chce v současné době zajistit bezpečnost občanů tak je dle mého názoru na prvním místě práce tajných služeb, následuje policie a až později pomoc armády např. při ostraze hranice nebo pomoc pří hlídkové službě... 300 BVP se mi zdá poněkud přepálený počet...Skrýt celý příspěvekCo se tyce M113, tak jsem nad tim taky koumal, ale smysl to melo udelat pred vic jak deseti lety (ostatne to i jete Leopardy), dnes by byly sice dost ojete, ale byly by vic ...Zobrazit celý příspěvek
Co se tyce M113, tak jsem nad tim taky koumal, ale smysl to melo udelat pred vic jak deseti lety (ostatne to i jete Leopardy), dnes by byly sice dost ojete, ale byly by vic kompatibilni s NATO a hlavne maji vetsi vnitrni prostor nez BVP-2. Tedy pro AZ by mely vyssi smysl nez BVP-2, u kterych je sice kanon, ale spatne raze - brzy bude k nicemu a vnitrek je maly. Ale jak rikam, dneska je uz nema smysl poptavat. Uprime se mi ale myslenka, mit u armady poradne tezke BVP a u zaloh modernizovane M113 (tak jak to umi FFG), hodne libi.Skrýt celý příspěvek
K těm myšlenkám ohledně modernizace BVP v armádě vidím analogii jako kdyby se u policie uvažovalo o repasování Felicií (nový motor a elektronické přístroje), CZ83 by dostala novou ...Zobrazit celý příspěvek
K těm myšlenkám ohledně modernizace BVP v armádě vidím analogii jako kdyby se u policie uvažovalo o repasování Felicií (nový motor a elektronické přístroje), CZ83 by dostala novou munici, kosa, škorpión a Dragunov pro speciální jednotky by dostal raily a moderní optické zaměřovače. K výkonu služby by to i dnes bezpochyby stačilo také, jen nevím že by o tom někdo vážně uvažoval.
Podle mne máte na výběr jen ze dvou možností. Buď armádu zrušit, nebo ji vybavit moderní technikou a tu udržovat a to prostě něco stojí. Připadá mi ,že máme stále v politice potřebu ověřovat něco, u čeho bylo již ověřeno že to nikde jinde nefunguje a u nás z nějakého nikomu neznámému důvodu fungovat bude. U zemí s funkční ekonomikou se dá doložit že 1% HDP a méně na obranu vede k jejímu trvalému úpadku, 2% HDP jsou optimální stav umožňující bezproblémový další rozvoj. Pokud tedy chcete typicky český přístup, který bych definoval jako "udržitelný" (současné zdravotnictví, věda a školství,...) pak do armády musíte pravidelně dávat cca 1,5% HDP. Nepovedené zakázky a jiné úniky jsou samozřejmě v těchto číslech započítány, protože ty se dějí v zahraničí ve srovnatelné míře.Skrýt celý příspěvekna M113 bych se vybodl, normálně bych vykoupil ze sbírek OT-810. Kdyby se jim daly motory T3 Euro 5.. nic by nás nezastavilo! mimochodem lehký pohled na mapu a pak pohled na to ...Zobrazit celý příspěvek
na M113 bych se vybodl, normálně bych vykoupil ze sbírek OT-810. Kdyby se jim daly motory T3 Euro 5.. nic by nás nezastavilo!
mimochodem lehký pohled na mapu a pak pohled na to kudy chodila vojska za posledních 300let, a sny o neutralitě se rovnají snu o tom, jak o Scarlett Johansson přijde do mé oblíbené hospůdky a tam po mě vyjede :)Skrýt celý příspěvekNedá mi to nevrátit se k tomu článku, ten je totiž neskutečným blábolem. Rovnou jste mohl postovat ten z Blistů, který srovnával Pandur s BVP-2 a Bévko vyšlo jako vítěz. Jabka s ...Zobrazit celý příspěvek
Nedá mi to nevrátit se k tomu článku, ten je totiž neskutečným blábolem. Rovnou jste mohl postovat ten z Blistů, který srovnával Pandur s BVP-2 a Bévko vyšlo jako vítěz. Jabka s hruškama, trhané s loňskými padankami. Kdybyste chtěl asi bych se překonal a ty nesmysly z toho článku i rozebral (ačkoliv jsou tu na to povolanější). Pro většinu přispívajících by to ale nepřineslo nic nového, protože to všechno dávno vědí.Skrýt celý příspěvek
V tom článku je snad jediná věc pravda – GD nepřihlásil Strykery, místo nich tlačil Pandury. Přitom tenkrát šla šeptanda, že AČR chce právě Strykery.... Osobně mě mrzí, že ...Zobrazit celý příspěvek
V tom článku je snad jediná věc pravda – GD nepřihlásil Strykery, místo nich tlačil Pandury. Přitom tenkrát šla šeptanda, že AČR chce právě Strykery.... Osobně mě mrzí, že nevyhrála Patria.Skrýt celý příspěvek
givicz, cena je maximálně 50 mld. Důvod pro rozdíl v počtech je snadný – nemáme dost provozuschopných vozidel BVP-2, respektive nikomu se nechtělo dávat spoustu peněz do ...Zobrazit celý příspěvek
givicz, cena je maximálně 50 mld. Důvod pro rozdíl v počtech je snadný – nemáme dost provozuschopných vozidel BVP-2, respektive nikomu se nechtělo dávat spoustu peněz do oprav/přestaveb, když se o nutnosti je vyměnit ví už pěkných pár let, jen se to furt odkládalo. Proto u 7. mbr jezdí pandury, které zase chybí u 4. brn. Po přezbrojení 7. brigády kompletně na nové podvozky se tyto mohou v klidu převelet k Brnce. AČR je prostě dlouhodobě tak podfinancovaná, že se to látá, jak to jen trochu jde. Tento projekt je velmi rozumnou snahou tento stav zvrátit a začít budovat armádu systematicky, v rozumných počtech (tedy, to by bylo spíš těch 300 kusů), s kvalitní technikou a za rozumnou cenu. Ať vyhraje kterékoliv vozidlo z těchto čtyř, dostaneme slušný základ, na kterém se dá stavět. Teď ještě, aby zbylo dost na provoz a munici...Skrýt celý příspěvek
Rase: s akvizicemi budou problémy pořád, pokud nezačnou vykutálení náměstci a divadelní mistři vojáky brát vážně. Měli bychom se dívat na kvalitu nabízeného zboží a smluvní ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: s akvizicemi budou problémy pořád, pokud nezačnou vykutálení náměstci a divadelní mistři vojáky brát vážně. Měli bychom se dívat na kvalitu nabízeného zboží a smluvní podmínky. To že jedna země umí vyprodukovat více kvalitních zbraňových systémů neznamená, že by to bylo riziko.
Gripen je ve své kategorii dobře řešení, RBS 70 vzhledem ke způsobu navedení jedná z nejméně zarusitelnych střel VSHORAD. Dělostřelecké Arthury nám mohou jinde závidět, bohužel k nim není odpovídající houfnice se SŘP.
Třeba ta sebranka po volbách zmizí a "ano bude líp" :-)
CV 90 vypadá v poslední verzi jako rozumný kompromis, i když by tomu možná více slušel kaňon z německých BVP. Existence více verzí na jednom podvozku vypadá dobře. I když dobře znamená za tři.Skrýt celý příspěvekgivicz : To nemyslíte vážně, že ? :) " Někteří experti ..., znalec prostředí armádního vyzbrojování, zbrojní expert ... " ... takových znalců je na každým ministerstvu a ...Zobrazit celý příspěvek
givicz :
To nemyslíte vážně, že ? :) " Někteří experti ..., znalec prostředí armádního vyzbrojování, zbrojní expert ... " ... takových znalců je na každým ministerstvu a netovém zpravodajském serveru za bůra dvanáct do tuctu, bez uvedení jmen a služebního zařazení je to jen plácání do vody. Jeden mele o slabině spodku vozidla, druhý zase o zranitelnosti systémů na věži, aby se nakonec shodli, že VEGA je úplně jiná kategorie a nemá cenu je porovnávat.Podle takových chytrolínů by se takový stroj asi měl podobat nezranitelnému levitujícímu ovoidu. Jenže to by ho zase mohlo sestřelit nějaké letadlo. Inu, těžkej život, být takovým expertem. Stejný brepty by se vedly, kdyby se pořídily Patrie.Skrýt celý příspěvekTavli tak to já i věřím, že se vojákům s PANDURem docela dobře jezdí.. nicméně minimálně balistická ochrana nic moc.. Špičkový pandur? Jsou i lepší a levnější ...Zobrazit celý příspěvek
Tavli tak to já i věřím, že se vojákům s PANDURem docela dobře jezdí.. nicméně minimálně balistická ochrana nic moc..
Špičkový pandur? Jsou i lepší a levnější vozidla
https://zpravy.aktualne.cz/dom...
Co se týče situace ve státě v roce 2017 a armádních zakázek těžko říci... nicméně mě zarazilo, že se v článku píše, Armáda ČR provozuje celkem 108 (zřejmě jim to stačí) vozidel BVP-2 a dalších 77 vozidel je ve skladech, přičemž plánují nákup 210 nových vozidel s cenou MINIMÁLNĚ 50 miliard korun, takže to nakonec bude třeba 70, 90, 100 mld. KČ ???
Jinak co se týče k tomu tlačení navyšování rozpočtu armády vůbec se mu nedivím, vždyť prakticky veškeré větší nákupy nebo pronájmy jsou dobré kšefty pro zahraniční firmy... PANDUR, CASA, GRIPEN, NOVÉ RADARY atd....Skrýt celý příspěvekJe pravda, že cv90 je zase původem švédské a to už mě přijde opravdu špatné si vše pořizovat ze Švédska. To ať vezmeme radši ten Archer na podvozku Tatry. Pokud vyřadíme cv90 z ...Zobrazit celý příspěvek
Je pravda, že cv90 je zase původem švédské a to už mě přijde opravdu špatné si vše pořizovat ze Švédska. To ať vezmeme radši ten Archer na podvozku Tatry. Pokud vyřadíme cv90 z politických důvodů tak bych možná tipl němce, buď levnějšího nebo dražšího a oni nám pak udělají po roce 20 dobrou cenu na leo. Vyvíjet něco co nikdo vlastně nepoužívá není pro nás dobrá cesta to radši ty peníze vzít a dát je do provozu těch leo2 7+ či jak to je.
Opravená bvp2 u AZ je dobrá cesta tam ještě udělají službu, ostatně i opravené OT64 by u AZ udělalo super službu a navíc by to bylo levné na provoz + může plavat (do přední linie s tím samozřejmě nejezdit, ale např. na hlídání hranic, objektů a převoz super. A má to výhodu, že to může v pohodě na silnici.Skrýt celý příspěvek@KOLT jestli jsou ty naše BVP v tak špatném stavu, pak by byla možnost, po vzoru Argentinců, pořídit nějaké solidní kousky M113. Amíci nebo třeba Danové by nám je dali za odvoz v ...Zobrazit celý příspěvek
@KOLT jestli jsou ty naše BVP v tak špatném stavu, pak by byla možnost, po vzoru Argentinců, pořídit nějaké solidní kousky M113. Amíci nebo třeba Danové by nám je dali za odvoz v libovolném množství. Mají všechny požadované verze a možná i nějaké další. Kompatibilita s jednotkami NATO bude perfektní, některé verze jsou i obojživelné. Používá je více než 50 armád takže nám by to asi taky stačilo.Skrýt celý příspěvek
givicz, zrovna tenhle článek nemá moc vypovídající hodnotu. Rozdíly v ceně byly logické. Ačkoliv uznávám, že nějaké všimné atd. tu cenu s vysokou pravěpodobností zvedlo. Ovšem ne ...Zobrazit celý příspěvek
givicz, zrovna tenhle článek nemá moc vypovídající hodnotu. Rozdíly v ceně byly logické. Ačkoliv uznávám, že nějaké všimné atd. tu cenu s vysokou pravěpodobností zvedlo. Ovšem ne tak, jak se novináři snažili jednu dobu tvrdit. Cena Samsonu se skoro rovnala ceně vozidla...
U BVP nevím, co chcete modernizovat. Ta vozidla, krom toho, že jsou z dnešního pohledu dost na nic (a to je ještě eufemismus), jsou totálně odraná! Myšleno kusy, které AČR má. Jsou na hranici životnosti, často spíš za ní! Možná by to přišlo na 1/3 nákupu nových (ačkoliv dost pochybuju, právě proto, že by se v tom mnohem víc angažovaly naše firmy...), ale životnost by byla kolik – deset let? Pak by se začala ta víc opotřebovaná vozidla prostě sypat... V lepším stavu by měly být uloženky BVP-1, u kterých se modernizace ve skutečnosti zvažovala, on podvozek je podobný. Takže super, budeme modernizovat vozidla konstrukčně a doktrinálně pocházející z 60. let 20. století a provozovat je dalších 40 let, v naší praxi spíš 50, takže v době vyřazení to bude sto let stará konstrukce. Fajn, a munici jim budou vozit Sentinely nebo to zvládneme koňmo?Skrýt celý příspěvekgivicz : Ta samozřejmě není, snad jen, že se píše rok 2017 a situace ve státě se - vřele doufám- změnila. Tohle bude podle mě hlídanej kup- i když v tak velikánských obchodech ...Zobrazit celý příspěvek
givicz :
Ta samozřejmě není, snad jen, že se píše rok 2017 a situace ve státě se - vřele doufám- změnila. Tohle bude podle mě hlídanej kup- i když v tak velikánských obchodech jeden nikdy neví.
S těmi Pandury- mám dva kamarády, jeden slouží léta v Táboře u 42 mech. pr. , druhý byl dost let v Žatci u 41 mech. pr. , oba u těchto útvarů zažili ještě BVP. Ani jeden na Pandury nijak výrazně nenadával. Jestli jsou Pandury, potažmo jakákoliv technika/ zbraň/ zařízení křáp nebo ne- to by podle mého mínění měli soudit jejich uživatelé a ne skupinka debatérů, většina našich znalostí vychází z četby a zbožných přání/ preferencí. My se můžeme jen domnívat. Docela mě mrzí, že se tady na AN sloužící vojáci moc neprojevují, debaty by pak měly docela jinou hodnotu, viz. MALIho příspěvky v tomto vlákně.Skrýt celý příspěvekTavli souhlasím s tebou, že jsme zřejmě o tradice a znalosti přišli, nicméně kde máš zaručeno, že to nedopadne jako při nákupu předraženého a zrovna né moc dobrého PANDURu (kolik, ...Zobrazit celý příspěvek
Tavli souhlasím s tebou, že jsme zřejmě o tradice a znalosti přišli, nicméně kde máš zaručeno, že to nedopadne jako při nákupu předraženého a zrovna né moc dobrého PANDURu (kolik, že to vyletělo miliard komínem ??)
https://domaci.ihned.cz/c1-522...
Jinak již na začátku jsem psal armáda nechť nakupuje co potřebuje, co je v dané cenové relaci nejlepší a pokud možno s co možná největším podílem českých firem.... nicméně odmítám hru na 2% HDP...Skrýt celý příspěvekgivicz : Probůh, jen to ne. Koncepčně je to zastaralý, přesně to odpovídá tomu, co tu psal jeden z debatujících- " Вперед на запад ! " . Proč se smolit s něčím, co bez pořádného ...Zobrazit celý příspěvek
givicz :
Probůh, jen to ne. Koncepčně je to zastaralý, přesně to odpovídá tomu, co tu psal jeden z debatujících- " Вперед на запад ! " . Proč se smolit s něčím, co bez pořádného backgroundu, tradice a znalostí - dávno nemáme ani jedno- pořídíme daleko kvalitněji v cizině. Bohužel, ale tak to je. Že by to bylo levnější... na papíře možná.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...