Zničí Izrael ruské systémy S-300 v Sýrii?

S-300
Foto: Protiletadlový systém S-300, ilustrační foto / Wikipedia

  Podle libanonského listu al-Akhbar, který se odvolává na vyjádření Bašára Asada, jsou už protiletadlové systémy S-300 v Sýrii. Již dříve izraelský premiér Benjamin Netanjahu sdělil ministrům zahraničí států Evropské unie, že zprovozněním systému S-300 v Sýrii vznikne nad Izraelem "bezletová zóna". Netanjahu rovněž oznámil, že Izrael nebude takové situaci nečinně přihlížet…

Izrael zatím oficiálně nepotvrdil dodání S-300 do Sýrie. "Nemáme žádnou jinou informaci kromě té, která se objevila v médiích. A tu teď prověřujeme," sdělil izraelskému deníku The Jerusalem Post nejmenovaný zdroj v izraelském vedení.

Dodávka raket zřejmě izraelské pozornosti neujde. Nejpravděpodobnější (možná jedinou) možností, jak lze dostat S-300 do Sýrie, je přeprava po moři. Izrael má nad daným územím k dispozici jak satelity, tak průzkumná letadla, a proto bude mít patrně o pohybu S-300 na syrském území detailní "real-time" přehled.

Izraelský poradce pro národní bezpečnost Yaakov Amidror jednal tuto středu v Izraeli se všemi velvyslanci Evropské unie. Amidror mimo jiné nastínil, kde leží pro Izrael pověstná nepřekročitelná "červená line". Ačkoli jednání probíhalo za zavřenými dveřmi, poskytli dva diplomaté pod podmínkou anonymity izraelskému deníku Haaretz informace o detailech jednání.

Video: Komentář RT k dodávce protiletadlových raket S-300 do Sýrie / YouTube

Amidror údajně uvedl, že Izrael nedovolí zprovoznění protiletadlového systému S-300 na syrské půdě. Podobně se vyjádřil ve středu také izraelský ministr obrany, když řekl, že pokud bude systém S-300 v Sýrii zprovozněn "Izrael bude vědět, co má dělat".

"Pochopili jsme ze slov Amidrora, že izraelská vláda nemůže zabránit dodávce systémů S-300 do Sýrie, proto bude proti nim působit po dodání, ale před uvedením do provozu," uvedl po setkání jeden z diplomatů.

Izrael má zatím poměrně dost času. Zprovoznění tak komplikovaného systému, jakým je S-300, trvá tři až šest měsíců. V chaotické situaci v Sýrii možná ještě déle. S novou technologií se také musí naučit zacházet syrští operátoři a technici – zřejmě při instruktáži v Rusku.

"V případě, že budou rakety k dispozici a v provozu, celý izraelský vzdušný prostor se stane bezletovou zónou," oznámil Netanjahu evropským ministrům zahraničních věcí. "Dodávka raket je významným bezpečnostním problémem pro Izrael a my nebudeme nečinně přihlížet."

V Izraeli naopak poradce Amidrora informoval evropské velvyslance o postoji Izraele k situaci v Sýrii a také popřel "nařčení", že Izrael tajně podporuje režim Bašára Assada. "Nemáme zájem zasahovat nebo ovlivňovat situaci v Sýrii," prohlásil, "budeme jednat pouze tehdy, když bude nutné chránit naši bezpečnost, a proto budeme bránit dodávkám vyspělých zbraní pro Hizballáh."

Zdroj: Israel Hayom, The Daily Beast

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský protiletadlový systém S-300 pro Sýrii

Sýrie se zmítá v bludném kolu chaosu a násilí. V poslední době navíc prosakují zprávy o dodávce ...

Izrael varuje Sýrii

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu pohrozil bombardováním vojenských cílů v Sýrii, pokud bude jeho ...

Oficiálně: Bojovníci Hizballáhu v Sýrii

Zdá se, že válka v Sýrii již není válkou občanskou, ale spíše regionální. Není tajemstvím, že ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • matr
    16:08 08.06.2013

    S tím Izraelským premiérem jsem možná trochu vedle.Je to už delší čas co jsem to četl.Každopádně fakt je ten že výrok padl a co je na tom pravdy to samozřejmě nikdo neví.

  • matr
    15:58 08.06.2013

    Omlouvám se za pravopis níže .Šito horkou jehlou.
    Ještě dodám že po tomto výroku měli zbrojní inspektoři udělat kontrolu v komplexu DIMONA a pripadně ho NATO mělo vybombardovat tak jak to USA,Izrael plánují u Iránu .Na základě dohod o nešírení jaderných zbraní .To by asi každej koukal co radioaktivního spadu by po tom bylo .O Izraelském vojenském programu vývoje chem. a bakt. zbraní (v jiných zařízeních) ani nemluvě.Írán alespoň jednou za čas povolí nějakou inspekci ale Izrael ? -já nic já muzikant.Nebo tu platí dvojí metr ? Asi tak.Dál se k tomu nebudu vyjadřovat.Každý ať si v případě zájmu sám dohledá dostupná fakta v eng.jazyce na netu.
    Martin

  • p0tkan
    15:29 08.06.2013

    Je škoda, že neviete svoj "citát" doložiť ani dátumom ani jeho zdrojom(hold cenzúra že :/).
    Linkovaný článok je zaujímavý (škoda len že ani on neobsahuje aspon odkaz na daný rozhovor), len si niesom istý akou mentálnou akrobaciou sa s bývalého profesora univerzity stal B. Netanjahu.

    Prečo tá potreba "predávať" osobné dojmy ako fakty ?

  • matr
    14:51 08.06.2013

    Tento výrok je už staršího data.Pamuji že to bylo uveřejněno i v českých internetovích denících.Hledal jsem nějaký oficiální zdroj ale bohužel ,cenzura pracuje stále a dnes už o tom nenajdete ani zmíňku.Snad se najde někdo sledující téma blízkého východu a potvrdí to co jsem napsal.
    Snad jen toto http://www.voltairenet.org/Isr...
    Netanjahu to pak asi papouškoval.

  • p0tkan
    10:43 08.06.2013

    súdruh matr a povedali by ste nám kedy a ktorým novinám to povedal ? Stačí názov a dátum nemusíte nám to sem linkovať :)

  • matr
    20:19 07.06.2013

    Cituji jeden s tisku známý výrok.Soudruh Netanjahu paravil cituj : Izrael má 200 jaderných hlavic, a netají se tím že jsou namířeny na evropská města.
    ps: Rostak. jak už jsem psal níže.Osádky kompletů s-300 jsou zaškolovány v Ruské federaci de fakto od podepsání kontraktu.Jakáž takáž přehledová situace v oblasti působení kompletu s-300 se dá aplikovat přenesením údajů už známých z působení jiných prostředků pvo, reb, atd.

  • David Khol
    07:03 05.06.2013

    I kdyby to byla pravda - a u SIPRI předpokládám, že ano - tak to nic nemění na situaci. Kdyby nedejbože došlo k nějakému zásadnímu otevřenému konfliktu, i tento nižší počet by Izraeli stačil na zničení hypotetických protivníků. A myslím, že na rozdíl od jiných států by Izrael měl větší ochotu realizovat takový krok

  • hovorka11
    17:53 04.06.2013

    Zajímavá zpráva:
    Nová zpráva Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) tvrdí, že Izrael má k dispozici 80 jaderných bojových hlavic, což je méně, než se předpokládalo původně.

    Jak vyplývá ze zmíněné zprávy, je 50 izraelských bojových hlavic instalováno na balistických raketách středního doletu a 30 na leteckých bombách. Kromě toho Izrael zřejmě vyrábí taktické jaderné zbraně, včetně dělostřeleckých nábojů.

    Izrael zprávy o jeho arzenálech jaderných zbraní nijak nekomentuje.

    http://czech.ruvr.ru/2013_06_0...
    ------------------
    Oficiálně je pro USA nepřípustné, aby jsme tlačili nai Izraele, na co má ty taktické hlavice s doletem nosičů do EU a jaké má jaderné zbraně.

  • hovorka11
    09:09 04.06.2013

    "Křižníky třídy Kirov disponují ohromným arzenálem výzbroje.
    S-300F Riff (Fort) (SA-N-6 Grumble) s 12 podpalubními odpalovači bubnového typu pro verikální vystřelování raket středního doletu, jichž je instalováno 93 ks. Můžou ničit jakýkoliv typ vysokorychlostního manévrujícího cíle na výškách od 25 m do 30 km a na vzdálenost do 90 km. S-300F je u křižníku Petr Veliký nahrazen modernějším systémem S-300FM RiffM (námořní verze S-300MP)."

    http://www.military.cz/russia/...

  • Rostak
    21:34 03.06.2013

    Tak .... zdá se mi, ze se tu zaměnují casové údaje dosažení operacní způsopbilosti a prechodu z transportní do bojové sestavy.....
    To stejné u MIG-29... to stejné, dobré stroje, ale bez pilotů kvalitně preškolených a zalétaných na tehle strojích , jsou ty mašiny k ničemu , u našich JAS - 39 trvalo dosažení plné operační způsobilosti cca 2 roky!
    Dál pro JArdu, ano o t+ch kontejnerových Clubech vým, ale nikde jsem neslyšel ani o projektu a ani o testech S-300F z kontejnerových lodích etc....

  • Neználek
    16:03 02.06.2013

    Uvedení za 3 - 6 měsíců. Netvrdil bych sice hodin, ale v řádech dnů jsou Syřané schopni systém bez problému zprovoznit...

  • sroub
    13:00 02.06.2013

    Podle mě je nejpravděpodobnější útok ne na samotnou baterii, ale na její obsluhu. Ať už nějaká Sayeret postřílí obsluhu, nebo nešťastnou náhodou autobus s obluhou najede na zapomenutou minu z jomkipurský války, nebo něco takovýho. Protože S-300 je papírově velmi schopná hračička, ale bez vyškolený obslubhy, nebo obsluhovaná amatérama je to jenom dost drahý těžítko. A pokud by něco, čim se dopravujou vojáci obsluhující tyhle systémy mělo nehodu řekněme s brzdama, a napálilo to do baterie, aby se poničila i elektronika, o kterou má Irán nepochybně značnej zájem, pak by asi vládlo mlčení na všech stranách....

  • Refael
    08:49 02.06.2013

    Ne úplně.
    Každá země má specifické atmosf.prostředí, na který si každý zbraň.systém(zvláště radary, letadla i ostatní PVO) musí adaptovat a zvyknout, aby poté fungoval spolehlivě na 100% a např.nevysílal falešné poplachy apod..
    Ne vše se dá nasimulovat předem.
    Moderní zbraň.systémy se umí adaptovat velmi rychle, ale vždy to nějaký čas trvá než vojáci oznámí operační zpusobilost.

  • matr
    07:53 02.06.2013

    Osádky kompletů s-300 jsou zaškolovány v Ruské federaci de fakto od podepsání kontraktu.
    Komplet je mobilní !! Uvedení do plné bo-po v řádu hodin!!!!

  • Refael
    03:58 02.06.2013

    Na izr.hlav.zpravach rikali, ze Syrie zatim zaplatila za system S-300 tretinu ceny, nikoli plnou cenu kvuli financ.problemum.
    Myslim si, ze Rusko se bude snazit financne profitovat a nabidne "pujcku" Syrii na S-300, ktera rozhodne nebude diky urokum nijak vyhodna.
    Ohledne ne/zniceni S-300 letectvem je tu jina moznost, podobna jako udelali Izraelci pro Rusko behem rusko-gruzin.valky v r.2008:
    behem valky Izraelci predali frekvencni datalinky Rusum k uspesnemu ruseni bezpilotnich letadel(diky temto systemum meli Gruzinci narozdil od Rusu spolehlive strateg.informace a zpusobovali ztraty na strane Rusu na zacatku teto valky), zakoupenych Gruzinci v Izraeli vymenou za slib, ze Rusko neproda Iranu baterie S-300. Proto tato bezpil.letadla zacali Gruzinci rychle po valce rozprodavat. Mimochodem tento krok od izr.vlady TEZCE odsuzuji. Sami s nami vymetli jine staty a ted delame to same, proste SPINAVA politika. Ale to jsem odbocil.

    Pokud Rusove predaji frekvence datalink S-300 nasim k ruseni, tak IAF nebude mit potrebu fyzicky nicit S-300. Nebo pokud tento system budou obsluhovat vyhradne Rusove, je mozne, ze v dobe uderu IAF na vojen.sklady ci konvoje Hizballahu v Syrii se budou Rusove s timto systemem divat "jinam". Ale k tomu je potreba oboustranna spolehliva "spoluprace" mezi nasimi a Rusy. Rusove jinak nemaji v lasce Hizballah. Ted se jim hodi, ale sami ji maji na "cernem" listu.
    Stejny princip udelali Saudove s obsluhami AWACS v dobe, kdy IAF preletavala nad Saudskym vzdusnym prostorem k pruzkumnym letum do Iranu. Podle jinych dokonce i obcas pristavali na odlehlem saudsk.voj.letisti, ale to uz pluji do divokych spekulaci.
    Je mozne, ze se mylim, ale tento zpusob me napadl.

  • Shal
    22:39 01.06.2013

    lentak37: Izrael se stal již několkrát terčem útoku svých sousedů a libovolné ohánění suveréností nezmění nic na tom, že Izrael má nejenom právo, ale i povinnost bránit své občany před dalším útokem. A to i přesto, že to může znamenat preventivní útok na sousedovu vojenskou techniku. Izrael má všechny důvody k obavě o vlastní bezpečnost. Hizballáh se vyzbrojuje syrskýma zbraněma, operuje v Sýrii a celou tuhle párty platí Írán. Bylo by hloupé a nezodpovědné jenom se dívat jak se vaši nepřátelé vyzbrojují a ohánějí se suveréností. Hizballáh existuje jenom kvůli zničení Izraele. Syrské vládní i protivládní síly se vyjádřily, že další na řadě je Izrael a Írán už několikrát pohrozil likvidací Izraele a historie dokazuje, že to myslí vážně.

  • lentak37
    21:30 01.06.2013

    Shal
    môžem sa opýtať čo je podľa vás suverénnosť štátu? Čo si predstavujete pod týmto pojmom?
    čo sa stane ak predsta budú dodané Syrii tento system v rámci PVO, zaútočí Izrael na ruský konvoj ktorý ho dodá?



    Podľa môjho subjektívneho názoru podľa toho ako sa vyvíja situácia nedodajú Sýrii len S300 aj ked by ma zaujímalo o akú variantu by išlo, ale aj iné dodávky zbraní, V Syrii aj napriek tomu, že sa to nehovorí veľmi ale už boli dobudované napríklad obrana pozbrežia presnejšie ide o system K300P Bastion-P (NATO SSC-5). Baterie systemu Bastion v štandardnom stave obsahuje 18 mobilných odpalovacich zariadení, pričom každá ma dve riadené strely s plochou dráhou letu M55E/K310 Jachont (NATO SS-N-26) letiac ou rýchlostou M%2 až 2,5

  • Shal
    17:56 01.06.2013

    Kecy o suverénosti Sýrie jsou k smíchu. Její suverénost končí tam, kde začíná hrozba pro Izrael. Pokud se Syrie bude chovat tak, že se Izrael bude cítit ohrožený, tak Izrael zasáhne. Rychle a tvrdě. Všichni víme, že v tomhle jsou vážně dobří, neberou si servítky a pseudohumanismu se nebojí. Syrie není nic jiného než prodloužená ruka Iránu. Zvláště pak teď, kdy celá Syrská armáda a vláda, včetně Hizballáhu je financována Iránem.

  • Argonaut
    21:24 31.05.2013

    to jarda:

    Viz Club-K:

    http://youtu.be/zIgvGpH2smY...

  • jarda
    18:51 31.05.2013

    wladis: S-300F [editovat]


    S-300FM na křižníku Petr Veliký
    S-300F (SA-N-6) je námořní varianta protiletadlového systému S-300. Systém byl zaveden do výzbroje v roce 1984. Používá rakety 5V55RM s dosahem 7-90 km. Raketa dosahuje rychlosti mach 4. Tímto protiletadlovým systémem jsou vybaveny křižníky Kara, Slava a Kirov. S-300FM je modernizovaná varianta S-300F a je instalována pouze u raketového křižníku Petr Veliký (třída Kirov). Systém používá rakety 48N6 a dosahuje rychlosti mach 6. Vývozní varianta je známá pod názvem Rif M a je instalována u čínského torpédoborce 051C.

    A nedivil bych se, kdyby to bylo instalováno na tankeru nebo jiné civilní lodi. Nedávno jsem viděl na internetu, jak se jedna ruská firma chlubí protilodními systémy instalovaných v obyčejných kontejnerech umístěných buď jako návěs u kamionu nebo na obchodní lodi mezi ostatními kontejnery. Jsem zvědav, kdy se dočkáme překvapení, že nějaká země narazí v konfliktu na tak důmyslně zamaskovaný systém :-D

  • nesher
    16:48 31.05.2013

    To Václav
    Jak v USA , tak u nás rozhodně demokracie je, demokracie znamená vládu lidu prostřednictvím svých volených zástupců ve svobodných volbách a tuto možnost máme my i Američané. Neznamená to, že si každý Václav bude dělat co ho napadne, je to o možnosti a právu volby, což mají jak Češi, tak Američané, tak i Izraelci, narozdíl od Syřanů

  • Jan Grohmann
    16:38 31.05.2013

    Jen poznamenám, že agentura Reuters ve svém článku upřesnila (spekulovala), co znamená pro Izrael ona "červená linie". Izrale naprosto jistě zasáhne, pokud:
    1, S-300 zaměří jakékoliv letadlo nad Izraelem
    2, Bude existovat vážně riziko, že se S-300 dostane do rukou Íránu nebo Hizballáhu.
    3, Systém se dostane do rukou povstalců

    He said Israel's "red line" on the S-300 was "between Syria and others". This was a hint Israel might hold off on bombing the batteries as long they did not appear set on shooting down planes within Israeli airspace, of being transferred to Lebanese Hezbollah guerrillas or to Iran - both staunch allies of Assad and enemies of Israel, or of being looted by Islamist rebels.

    http://www.reuters.com/article...

  • Nicolaj
    16:23 31.05.2013

    Rusko Izraelské vztahy jsou poměrně dost dobré na to, aby Izrael prováděl opatření proti dodavateli.
    Demokracie je vláda lidu - tzn. že si lid může vybrat, ne že vládne Karlík, dělník z továrny na čokoládu.

  • Václav
    14:53 31.05.2013

    S 300 jsou i na Moskvě. Souhlas s tím, že v USA je asi taková demokracie jako v době před 2. světovou válkou v Německu! :-)) Jenom s tím rozdílem, že jsou tam dvě skoro stejné strany, které jsou financovány jedním a tímtéž kapitálem. Vezměte si např. Rona Paula jak byl při prezidentských volbách diskriminovaný! Neshere ani u nás už to není demokracie, ale spíše oligarchicko - finanční politický systém, který je pod kontrolou velmi úzkého okruhu nevolených lidí. Uvidíme v jak bude dál, ale vidím to hodně pesimisticky.
    O jakých hlavicích? Těch existuje celá řada, ale já jsem měl na mysli EMP.

  • nesher
    14:39 31.05.2013

    to wladis
    Nezlobte se, ale to nemůžete myslet vážně.
    Ruská opozice nemá přístup do TV, její představitelé jsou kriminalizování, jejich demonstrace rozháněny OMONem, jejich kandidáti pod nejrůznějšími záminkami nepřipouštěni k volbám a v Rusko je demokracie?
    Tam je zhruba stejná demokracie jako u vás na Slovensku v době Mečiarismu.

  • lentak37
    14:20 31.05.2013

    zrušenie embarka EU ma dvojsečnú zbran, momentálne je delegácia sýrskej vlády. Generálny riaditeľ spoločnosti MiG Sergej Korotkov sa vyjadril, že sa posudzujú detaily a termíny plnenia možného kontraktu na MiG-29 M/M2 do Sýrie. Množstvo nie je známe ale s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o viac ako 10 kusov

  • wladis
    14:13 31.05.2013

    nesher - Putininova polodiktatura je demokratickejsia ( v rusku je kolko, 20 politickych stran ? ) nez ten policajny stat v USA kde mozes volit bud A alebo B a su to ti isti.... len toto je uz dost mimo temu. V skratke, tema vojna Izrael - Rusko je realna akurat tak v mediach typu TV NOVA apodobne ....
    A s Vaclavom o akych hlaviciach pisete ??


    Jarda - S-300 v namornej verzii by kam strcilo Syrske namornictvo ? Tie S-300F su akurat tak na krizniku Peter Velky.
    Ja osobne som velmi zvedavy na vyvoj udalosti, ci Rusi ,,stiahnu chvost medzi nohy,, a nedodaju ho, alebo ak ho dodaju, co bude nasledovat...

  • Rostak
    13:52 31.05.2013

    4 Jarda V námořní verzi? A s jakou lodí? Promin te, ale to je nesmysl

  • nesher
    13:48 31.05.2013

    K těm hlavicím, já nepochybují, že nějaké mají, otázka kolik a zda je mají skutečně zavedené ve výzbroji.
    Družice nikdy nenahradí taktický průzkum, např. formou UAV (tady jsou Rusové značně pozadu), ostatně v průzkumu jsou Rusové dost pozadu nejen za USA, ale i za Izraelem.
    A znovu opakuji, že debata o konfliktu Rusko versus Izrael je nesmyslná, nikdo o to nemá zájem (nejméne ze všech Rusko). Co by z toho měli?
    Výsledkem bude, že buď S 300 Sýrii prostě nedodají (anebo dodají, ale zajistí, aby nebyla nikdy funkční), případně dodají (aby zachovali tvář), ale s tím, že budou srozumněni, že tu jednu baterii prostě IDF zničí.
    To wladis
    K těm vaším migům, to pro Izrael nepředstavuje problém, vzhledem k tomu, že Syřané nemají kapacity na zapojení Migů do nějakého smysluplného systému, který kombinuje průzkum, bojové činnost atd. (ve smyslu moderního boje), tak nepředstavují hrozbu. IDF je (i vzhledem k úrovni výcviku a taktických schopností syrských pilotů) může zničit prakticky kdykoli.

  • Jarda
    13:46 31.05.2013

    Jedna kacířská myšlenka. Co když Rusové dodali S - 300 v námořní verzi ? To by byl prakticky hned použitelný.

  • Václav
    13:46 31.05.2013

    Zajímavý článek k Sýrii od Terezy Spencerové


    http://www.literarky.cz/tereza...

  • Václav
    13:45 31.05.2013

    Jestli umíš rusky tak si přečti Neshere odkaz, který jsem dal poslal níže.

  • nesher
    13:39 31.05.2013

    To václav
    No myslím, že je jedno co se píše na ruských serverech či v jiných médiích, Rusové rozhodně nemají jediný důvod dostat se do konfliktu s Izraelem a tím i s USA.
    To, že je 15% populace Izraele původem ze SSSR je pravda, ale to ještě neznamená, že velká část z nich bude loajální k putinově polodiktatuře místo ke své nové vlasti. Přeci jen jsou to Židé (tedy většina z nich). Tedy nevěřím, že by ten systém umístili v Tartu.
    A znovu opakuji, celá tato diskuse je dost hypotetická, Rusové popírají, že by S300 do Sýrie dodali a nevěřím, že to udělají.

  • Reakce
    13:16 31.05.2013

    To wladis -
    to monitorovacie zariadenie bolo na nejakom malom ostrove na poberzi a vyzeralo ako velka skala - ale to uz bolo par mesiacov dozadu.

    to o čem tu píšeš je pravda. Já tu píšu o dalším nalezeném zařízení. Je to sotva měsíc starý. Bylo nalezeno na střeše jedné přístavní budovy a sloužilo k monitorování ruských vojenských lodí co tam teď kotví.

  • Václav
    13:15 31.05.2013

    No v Rusku se rozhořela debata o tom, že Izrael v případě nevyhnutelnosti napadne ruské lodě? Co jestli S 300 bude mít základnu v Tartusu na Ruské základně a bude zároveň pod ochranou PVO lodí ruského námořnictva? To Izraelci napadnou rusy?! Nic by mě u Izraelců nepřekvapovalo a u rusu už vůbec ne. Jestli by Izrael začal první tak rusové mají právo se bránit a američani by s tím nic neudělali. A už vůbec ne, když je prezidentem Obama, který Izrael fakt nemusí.

    Odkaz: http://warfiles.ru/show-32010-...

    Pro Neshera: O hlavicích by nepochyboval, protože je mají jak rusové tak američani. A co se týká taktických průzkumných systémů tak ty docela dobře nahrazuje průzkum družicový a to včetně odposlechu. Rusové mají ve středozemním moři také speciální loď, která řeší REB.

  • wladis
    13:06 31.05.2013

    To Reakce - to monitorovacie zariadenie bolo na nejakom malom ostrove na poberzi a vyzeralo ako velka skala - ale to uz bolo par mesiacov dozadu.

    To nesher - vojna Rusko - Izrael to je dost nerealne (v Izraeli je 12% obyvatelov z byvaleho ZSSR, a ta vojna by nemala ziadny zmysel, to len v mediach robia najhorsie scenare), mate pravdu ze keby tak mali zaujem znicit S-300 tak urcite nebudu utocit na ruske lode, ale vtedy keby bol ten system v Syrii. Ale uz ako som spominal po poslednom utoku asad povedal dost a ze na dalsi utok odpovie raketovym utokom na Izrael. Dost zamotana situacia.

    PS: co som pisal sa jednak stane aj realita ,,Rusko plánuje dodat do Sýrie stíhací stroje MiG-29М/М2. Informuje o tom agentura RIA Novosti. Přesný počet strojů zatím není znám, ale podle předběžné informace jich má být více jak 10.,, pripominam ten kontrakt bol podpisany v 2007, ale ako sa da cakat v mediach budu zas pisat a hovorit ako zly Rusi podporuju zleho Asada a nositel nobelovej ceny mieru EU ide podporovat bojovnikov za demokraciu.....

  • Reakce
    12:49 31.05.2013

    Rusové se tam můžou vojensky angažovat, ale ne zrovna tím způsobem co se tu píše. Proč by Rusko mělo řinčet zbraněmi? Stačí, když nějaké informace z vojenských družic a různých stanic na odposlech předá Sýrii. Před pár měsíci se neustále psalo, že režim Asada každou chvíli padne, že armáda ustupuje, povstalci dobívají jedno důležité město za druhým atd., ale teď najednou jsou povstalci pod silným tlakem armády a prohrávají. Už ztratili několik důležitých měst. Proč? Protože už dnes se ví, že syrská armáda udělala velice logický krok. Opustila místa, která neměla cenu bránit (to bylo označováno, že ustupují a ztrácejí iniciativu díky udatnosti povstalců atd. a režim za chvíli padne). Oni pouze přeskupili síly do míst, která potřebovala mít pod kontrolou a teď tato místa začla být odrazovým můstkem na další akce, vzali si z bojů ponaučení, pozměnili taktiku atd. A taková perlička na konec. Například jak teď Rusko vyslalo na svou jedinou námořní základnu v Sýrii své vojenské lodě, tak v jedné přístavní budově bylo nalezeno monitorovací zařízení, které v reálném čase přenášelo signál do Izraele.

  • nesher
    12:48 31.05.2013

    to václav
    Vy jste asi nečetl co jsme napsal, Izrael jistě nebude útočit na ruské lodě. Proč by něco takového dělal? On by případně zničil ten systém až v Sýrii.
    Rusové jistě mají dost raket (ohledně speciálních hlavic už bych byl trochu na pochybách), ale o co jistě namají zájem je nějaký větší konflikt, USA by se chtě nechtě postavil za Izrael a to by pro RF bylo drahé (i jednostrané sankce by Rusko dost poškodily).
    A navíc, raketový útok by Sýrii nijak nepomohl, Rusko by dostal do izolace. A jiné kapacity (krom dodávky zbraní a pomoc specilistů či značně hypotetického raketového úderu) Ruská armáda nemá. RF nemá letadlové lodě a ani zbytek hladinových sil nestojí za moc, nemá v oblasti vybudované logistické kapacity, namá taktické průzkumné systémy, mají málo tankovacích letadel atd.

  • Pavel
    12:33 31.05.2013

    Kromentář ruského tisku k dodávkám S-300

    http://www.tyden.cz/rubriky/za...

  • Václav
    12:27 31.05.2013

    Pro Neshera: Já zase nesouhlasím s Tebou, že by Rusko v případě napadení na svoje loďstvo neodpovědělo Izraeli stejnou mincí. A to, že Rusko nemá kapacity na válku s Izraelem je také naprostá blbost. Jestli si pamatujete tak někdy minulý rok rusové odpálili raketu, která proletěla nad celým Blízkým východem a udělala tam pěknou záři na obzoru. Bylo to takové malé upozornění pro horké hlavy. Tady nejde přece o to s Izraelem nějakým způsobem bojovat. V případě odpovědi stačí odpálit několik raket se speciální hlavicí (ne atomovou)! A v Izraeli si budou svítit svíčkami.

  • Václav
    12:19 31.05.2013

    Přímo článek si nepamatuji, ale buď to bylo na www. warandpeace.ru nebo na www. warfiles.ru. Docela byla kolem toho velká diskuze, protože se nestává často, aby se měnily standardní Bazalty za ty se speciální hlavicí? Pokusím se to na netu najít, ale článek je v ruštině.

  • nesher
    12:19 31.05.2013

    Souhlasím s Ondrou, Rusko do války kvůli Sýrii nepůjde, krom nasazení jaderných zbraní (což nepřichází v úvahu) nemá Rusko vojenské kapacity na válku s Izraelem, nemá v oblasti základny, které bylo schopno ubránit před IDF. Tedy nemá jak nasadit své síly. Max. může poskytnout technickou pomoc sysrské armádě, nic víc. Ostatně si myslím, že Sýrie S300 nedostane, izrael by je pravděpodobně zničil a Rusové o tuto "reklamu" na své zbraňové systémy stát nebudou.
    Pro wladis - Přesně jak říkáte, pokud jste s někým ve válečném stavu a ten někdo dělá něco co vás může ohrozit, tak je zcela legitimní tuto hrozbu vojenskou silou odstranit, Izrael útočí jen tehdy když ho někdo ohrožuje.
    Navíc k té suverenitě, dle mého suverenita vychází ze suveréního lidu, Izraelská vláda je volena ve svobodných volbách, současný syrský režim se k moci dostal vojenským pučem.
    K chování povstalců, v Sýrii je občanská válka, což je většinou ta nejhorší možná ( z hlediska chování bojujích stran) varianta. V Sýrii se obě strany dopouští strašných věcí a na obou stranách bojují zahraniční síly, na té vládní straně jich zřejmě bojuje více. Ostatně neislamistická část opozicie se netají názorem, že po svržení assadovké junty je čeká další kolo boje, proti islamistům.

  • Rostak
    12:00 31.05.2013

    4 Václav: Mohl bych poprosit o zdroj ohledně té plavby? Děkuji
    4 Reakce: CHápu co tím myslíte, ale Izrael má problém v nedostatečné operační hloubce svého uzemí a proto je pro něj rozvinutí tohoto deštníku hrozbou... Oni furt žijí obklopení státy nepřátelskými, resp. státy, kde může lehce dojít k nepřátelství .... U některých států neni problém umístit letište třeba 300 km od hranice , ale u některých je to sakra problém, když vzdálenost mezi nejsevernějsím místem a nejjižnějším místem je 414 km a na nejširším místě má 114 km ....

    Souhlasím s NESHERem, Izrael je se Sýrií de facto ve válečném stavu, mírová jednání z roku 2008 nebyla dotazena do konce ....

  • Ondra
    11:59 31.05.2013

    Pochybuji, že by se Moskva pouštěla do otevřeného konfliktu kvůli Sýrii. Ano, tvrdí, že nenechá Asada padnout, ale něco jiného je politická a materiální podpora a něco jiného je podpora přímo vojenská. Ostatně ani počas studené války se SSSR v arabsko-izraelských válkách přímo neangažoval (nebo alespoň ne otevřeně), a to byla jeho rétorika mnohem agresivnější než je dnes. A nezapomínejme, že v roce 2007 bombardovali Izraelci syrské jaderné zařízení, a Moskva taky nic nepodnikla.

  • to reakce
    11:57 31.05.2013

    Jenže tady je právě ten problém, Izrael a Sýrie jsou ve válečném stavu (de iure), tedy se chápou jako napřátelé, navíc je vždy nebezpečí, že Sýrie předá tento systém pod kontrolu Hizballáhu (stejně jako už jim předala jiné zbraně). Sýrie Izrael jako zemi vůbec neuznává.
    NATO a SSSR (+ jeho kolonie) sice byli protivníci, ale vždy mezi nimi panoval mírový stav.
    Ostatně podpora sysrského režimu teroristům z Hizballáhu či Hamasu se dá též považovat za nepřátelský akt.

  • wladis
    11:51 31.05.2013

    To nesher:

    Samozrejme ja tvoj nazor akceptujem. V tomto su ludia tiez rozdeleni jedny obhajuju stranu A a druhy stanu B, tak isto ako v politike. Kazdy mame na tuto situaciu svoj nazor.
    Ad)1 - to zostrelenie som uviedol ako priklad- nevidim najmensi dovod preco by Syria zostrelovala civilne lietadla

    Ad)2 - Syria je vo vojnovom stave v Izraeli tak z vasho nazoru vyplyva ze Izrael si moze na nu utocit kedy chce, tak z toho vyplyva ze aj Syria moze robit preventivne raketove utoky ked sa bude citit ohrozena? A k tim utokom, tak utok na dodavky zbrani Hizbalahu jako tak chapem, ale utok na vyskumne vojenske centrum v Damasku, a na sklad zbrani pri ktorom zabili 200 vojakov,....)

    Ad)3 - No vsetci povstalci nemusia byt taky islamisti ako sme mohli vidiet na videach - popravy zajatcov, odrezavanie hlavy...to mate pravdu ze vsetci su neni, kedze medzi nimi bojuju zoldnieri z celeho blizkeho vychodu ( aj dnesna sprava - v Syrii zomerli 2 evropane a 1 americanka - bojujuca na strane povstalcov, vcera chytili teroristov z Al-Nusra v Turecku ked prevazali bojovy plyn sarin, atd...)

    Ad)4 - v sebaobrane budu nicit OBRANNU vojensku techniku, akou je S-300? no budiz.

    To Václav: odkial mas informaciu ze pri plavbe mala Moskva jadrove hlavice ???

  • Rostak
    11:44 31.05.2013

    4 JardaP. Pokud se nepletu Iron Dome je kontruován proti jiným cílům, tj proti jiným střelám s jinou letovou dráhou a výškou letu. Rakety z S-300 jsou mimo pole působnosti.

    4 Wadis. Zapomněl jsi uvést sestřelení Jihokorejského Boeingu Sověty.... K té bezletové zoně, záleží jaké rakety jsou v S-300 , ale rozsah je třeba s raketou 48N6E2 dosah 5 až 200 km a dostup 27000 m. Jde tady o to ře v prápadě rozmístění S-300 by větší část / celej Izrael byl pod deštníkem a letiště by v prápadě konfliktu byla bezcená, protože mašina která by vzlétla by mohla být sestřelena ....

    Když se kouknete na historii Izraele, myslím že se S-300 nedočká uvedení do operačního provozu ....

  • Reakce
    11:43 31.05.2013

    Ad4)
    tak tomu moc nerozumím. Jak může jeden svrchovaný stát druhému svrchovanému státu říkat co můžou mít ve výzbroji a co nesmí a ještě vyhrožovat, že mu to v případě dodání zničí? Proč by měla Sýrie sestřelovat nad územím Izraele jeho civilní letadla? Když by to skutečně prováděla, tak by to byl válečný akt a druhá strana (Izrael) by mohla zcela legálně na tuto situaci reagovat vojenskou silou.
    Za dob VS a NATO i naše PVO měla protiletadlové rakety s dostřelem asi 200 km ? či 250 km? a myslím, že to byl systém S-200? Umístění těchto raket umožnovalo v případě potřeby sestřelovat letadla NATO ještě nad územím tehdejší NSR, dnes SRN a nedělám si iluze, že druhá strana měla tam taky něco podobného. Vykřikovalo NATO, že tyto naše systémy preventivně zlikviduje? Vykřikovala VS, že zase jejich systémy preventivně zlikviduje, aby si navzájem nevytvářeli bezletové zóny na území svých států jak to dnes prohlašuje Izrael?

  • Václav
    11:28 31.05.2013

    Pánové, díváte se na instalaci S 300 jenom z pohledu vojenského. Ano je možné S 300 zničit, ale je to otázka ceny? Putin při jednání s Netanjahuem jistě panu premiérovi vysvětlil, kde je červená hranice za kterou by Izrael ve vztahu k Sýrii neměl zajít. Rusové Sýrii berou jako část svého obranného perimetru a zajdou hodně daleko, aby tento stát ubránili. Sýrie v současné době brání plánu USA a Kataru, aby se mohl postavit nový plynovod z Kataru, který by dodával plyn do EU. Rusko by tím přišlo o většinu svých financí, které má z exportu plynu. Rusové to dobře ví a proto se budou snažit udržet Asada za každou cenu. Rusové v současné době mají pocit, že západu ustupovali už dlouho a velmi intenzivně se připravují na vojenskou konfrontaci s NATO!
    Taková drobnost při poslední plavbě plavbě měl křížník Moskva na palubě rakety s jadernými hlavicemi, které standardně na jeho palubě nejsou.

  • nesher
    11:22 31.05.2013

    To wladis
    Měl byste si o tom něco nastudovat než začnete psát nesmysly.
    Ad 1) USA zdaleka nebyla jediná země, která sestřelila civilní stroj, něco podobného provedl i SSSR (KAL 007).
    Ad2 Sýrie je de iure ve válečném stavu s Izraelem od chvíle jeho založení, navíc Izrael útočí jen tehdy kdy ho Sýrie (např. dodávkami zbraní Hizballáhu) ohrožuje. A i tehdy útočí právě třeba na konvoje, které zbraně Hizballáhu vozí.
    Ad3) Zdeleka ne všichni syrští povstalci jsou islamisté (syrská opozice zahrnuje širokou škálu od liberálů přes socialisty až ke zmíněným islamistům). Stejně tak současný sysrský režim má spojence hlavně mezi islamistickými silami (Iránské revoluční gardy a právě Hizballáh)
    Ad4) Nemám pochyb o tom, že Izrael má v sebeobraně právo S300 zničit a že to udělají, pokud budou mí za to, že je to nezbytné a nikdo jim v tom (rozhodně ne Rusko) nezabrání. Nicméně si myslím, že to nebude nutné, dle vyjádření ruského zamini ještě k žádné dodávce S300 nedošlo.
    To co jste zde vyplodil by se spíše hodilo na novinky či jiný extrémně levicový (lhostejno zda rudý či hnědý) server a nikoli na stránky, které se zabývají vojenskou technikou.

  • wladis
    10:57 31.05.2013

    Inac vyjadrenia Izraelu a zapadu so dost komicke ohladne toho, ze Syria bude zostrelovat Izraelske civilne lietadla. Ak by to chceli tak to by mohli robit ajj bez S-300. A jediny kto zostrelil asi civilne lietadlo boli USA ked v 80. rokoch zostrelili Iranske civilne lietadlo. Daslia vec je ze sa uz obavaju beztrestneho bombardovania SUVERENNEHO statu Syrie, beztoho aby OSN nieco ktomu povedala. Inac bude to zaujimave lebo po poslednych 3 utokoch Izraela boli informacie ze na dalsi bude uz Syria reagovat raketovim utokom. A kedze EU zrusila zbranove embargo a bude zasobovat teroristov, tak nevidim jediny dovod preco by nemohli zacat Rusi zasobovat Syriu aj utocnymi zbranami = kontrakt z r.2007 na dodavku 24ks MiG-29M2 kt. vyrobili ale nedodali kvoli embargu.

    a k tej vete ze rozmiestnenim S-300 v Syrii vznikne bezletova zona nad Izraelom ???? to mame chapat tak ako to chapu v USA a NATO ze bezletova zona = bombardovanie a nicenie infrastruktury tak ako v Libyi ?

  • Reakce
    10:06 31.05.2013

    Tento systém byl již vyzkoušen bojovně -cvičně, když o tento systém projevila zájem Čína, která chtěla prakticky vyzkoušet tento systém. Rusové jim to umožnili. Tento systém dokonale fungoval za všech okolností vč. intenzivního silného rušení. Čína byla s výsledky spokojena a v současnosti už mají několik bateriií ? či oddílů ? u sebe doma. Samotnou ochranu tohoto systému mají na starost systémy Pantsir, které již Sýrie ve výzbroji má.
    Pokud tyto systémy budou obsluhovat vycvičené obsluhy, tak od zastavení oddílu po první výstřel je doba asi 5 minut, kdy navíc je tento systém chráněn baterií Pantsirů, které co se jejich účinnosti týká jsou více než dobré.
    Vzhledem na izraelskou hysterickou reakci je vidět, že Izrael má z těchto systémů velký strach, ale to chápu, protože od okamžiku, kdy tento systém začne být aktivní, tak skončí doba beztrestného létání a bombardování Izraele nad sousedními státy (v tomto případě nad Sýrií).

  • Jarda P.
    09:53 31.05.2013

    Kdyby se povedlo ten systém nainstalovat a Sýrie ho použila na letadla nad Israelem, nedokázal by tu raketu sestřeli Iron Dome? Nebo je ta raketa tak rychlá, že by ji nedokázali sestřelit?

  • Bencroft
    09:15 31.05.2013

    V Rusku jsou chytří lidé. Museli vědět, že to tak dopadne. Možná s tím, ale počítali. Možná dali i Izraeli tichý souhlas.
    Otázka je, proč by mělo vadit Rusku ničení ruské vojenské techniky v cizím státu. Izrael ničí ruskou techniku celé 20. století...

  • Viktor
    09:11 31.05.2013

    Rusko neudělá nic, budou mít prodanej systém a tečka. Izrael má plné právo na to, aby S300 zničil před uvedením do provozu.

  • Pavel
    08:54 31.05.2013

    Tak přesně tohle mě napadlo. Když jsem si o tom prvně četl. Není však síla, která by zabránila této systém zničit, zvlášť když na to mají půl roku i víc. Dál mě docela překvapuje jak je tento systém vychvalován a označován jako nezničitelný či nepřekonatelný, ale nevím o jediném případu, kdy by byl někde použit v praxi, natož pouze jedna baterie vystavená soustředěnému útoku. Z vojenského hlediska je podle mě odepsaná už teď. Spíš jde o hru kdo má větší svaly, ale skutek utek..

  • Václav
    08:51 31.05.2013

    Jestli Izrael zaútočí na S 300 tak na 100% zasáhnou i ruské poradce a techniky, kteří tam na základě obchodní smlouvy budou přítomni. I přes přítomnost židovské lobby v Rusku se odvážím tvrdit, že si to Putin líbit určitě nenechá. Rusko má mnoho možností jak Izraeli odpovědět, aby to mělo citlivý dopad. A to ať už ekonomicky, díky své velké diaspoře v Izraeli nebo přímo vojensky. Asada určitě Moskva nenechá padnou, protože jí jde o hodně a sázky jsou už vysoké!