Zničí Izrael ruské systémy S-300 v Sýrii?

S-300
Foto: Protiletadlový systém S-300, ilustrační foto / Wikipedia

  Podle libanonského listu al-Akhbar, který se odvolává na vyjádření Bašára Asada, jsou už protiletadlové systémy S-300 v Sýrii. Již dříve izraelský premiér Benjamin Netanjahu sdělil ministrům zahraničí států Evropské unie, že zprovozněním systému S-300 v Sýrii vznikne nad Izraelem "bezletová zóna". Netanjahu rovněž oznámil, že Izrael nebude takové situaci nečinně přihlížet…

Izrael zatím oficiálně nepotvrdil dodání S-300 do Sýrie. "Nemáme žádnou jinou informaci kromě té, která se objevila v médiích. A tu teď prověřujeme," sdělil izraelskému deníku The Jerusalem Post nejmenovaný zdroj v izraelském vedení.

Dodávka raket zřejmě izraelské pozornosti neujde. Nejpravděpodobnější (možná jedinou) možností, jak lze dostat S-300 do Sýrie, je přeprava po moři. Izrael má nad daným územím k dispozici jak satelity, tak průzkumná letadla, a proto bude mít patrně o pohybu S-300 na syrském území detailní "real-time" přehled.

Izraelský poradce pro národní bezpečnost Yaakov Amidror jednal tuto středu v Izraeli se všemi velvyslanci Evropské unie. Amidror mimo jiné nastínil, kde leží pro Izrael pověstná nepřekročitelná "červená line". Ačkoli jednání probíhalo za zavřenými dveřmi, poskytli dva diplomaté pod podmínkou anonymity izraelskému deníku Haaretz informace o detailech jednání.

Video: Komentář RT k dodávce protiletadlových raket S-300 do Sýrie / YouTube

Amidror údajně uvedl, že Izrael nedovolí zprovoznění protiletadlového systému S-300 na syrské půdě. Podobně se vyjádřil ve středu také izraelský ministr obrany, když řekl, že pokud bude systém S-300 v Sýrii zprovozněn "Izrael bude vědět, co má dělat".

"Pochopili jsme ze slov Amidrora, že izraelská vláda nemůže zabránit dodávce systémů S-300 do Sýrie, proto bude proti nim působit po dodání, ale před uvedením do provozu," uvedl po setkání jeden z diplomatů.

Izrael má zatím poměrně dost času. Zprovoznění tak komplikovaného systému, jakým je S-300, trvá tři až šest měsíců. V chaotické situaci v Sýrii možná ještě déle. S novou technologií se také musí naučit zacházet syrští operátoři a technici – zřejmě při instruktáži v Rusku.

"V případě, že budou rakety k dispozici a v provozu, celý izraelský vzdušný prostor se stane bezletovou zónou," oznámil Netanjahu evropským ministrům zahraničních věcí. "Dodávka raket je významným bezpečnostním problémem pro Izrael a my nebudeme nečinně přihlížet."

V Izraeli naopak poradce Amidrora informoval evropské velvyslance o postoji Izraele k situaci v Sýrii a také popřel "nařčení", že Izrael tajně podporuje režim Bašára Assada. "Nemáme zájem zasahovat nebo ovlivňovat situaci v Sýrii," prohlásil, "budeme jednat pouze tehdy, když bude nutné chránit naši bezpečnost, a proto budeme bránit dodávkám vyspělých zbraní pro Hizballáh."

Zdroj: Israel Hayom, The Daily Beast

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský protiletadlový systém S-300 pro Sýrii

Sýrie se zmítá v bludném kolu chaosu a násilí. V poslední době navíc prosakují zprávy o dodávce ...

Izrael varuje Sýrii

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu pohrozil bombardováním vojenských cílů v Sýrii, pokud bude jeho ...

Oficiálně: Bojovníci Hizballáhu v Sýrii

Zdá se, že válka v Sýrii již není válkou občanskou, ale spíše regionální. Není tajemstvím, že ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Václav
    12:19 31.05.2013

    Přímo článek si nepamatuji, ale buď to bylo na www. warandpeace.ru nebo na www. warfiles.ru. Docela byla kolem toho velká diskuze, protože se nestává často, aby se měnily ...Zobrazit celý příspěvek

    Přímo článek si nepamatuji, ale buď to bylo na www. warandpeace.ru nebo na www. warfiles.ru. Docela byla kolem toho velká diskuze, protože se nestává často, aby se měnily standardní Bazalty za ty se speciální hlavicí? Pokusím se to na netu najít, ale článek je v ruštině.Skrýt celý příspěvek

  • nesher
    12:19 31.05.2013

    Souhlasím s Ondrou, Rusko do války kvůli Sýrii nepůjde, krom nasazení jaderných zbraní (což nepřichází v úvahu) nemá Rusko vojenské kapacity na válku s Izraelem, nemá v oblasti ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím s Ondrou, Rusko do války kvůli Sýrii nepůjde, krom nasazení jaderných zbraní (což nepřichází v úvahu) nemá Rusko vojenské kapacity na válku s Izraelem, nemá v oblasti základny, které bylo schopno ubránit před IDF. Tedy nemá jak nasadit své síly. Max. může poskytnout technickou pomoc sysrské armádě, nic víc. Ostatně si myslím, že Sýrie S300 nedostane, izrael by je pravděpodobně zničil a Rusové o tuto "reklamu" na své zbraňové systémy stát nebudou.
    Pro wladis - Přesně jak říkáte, pokud jste s někým ve válečném stavu a ten někdo dělá něco co vás může ohrozit, tak je zcela legitimní tuto hrozbu vojenskou silou odstranit, Izrael útočí jen tehdy když ho někdo ohrožuje.
    Navíc k té suverenitě, dle mého suverenita vychází ze suveréního lidu, Izraelská vláda je volena ve svobodných volbách, současný syrský režim se k moci dostal vojenským pučem.
    K chování povstalců, v Sýrii je občanská válka, což je většinou ta nejhorší možná ( z hlediska chování bojujích stran) varianta. V Sýrii se obě strany dopouští strašných věcí a na obou stranách bojují zahraniční síly, na té vládní straně jich zřejmě bojuje více. Ostatně neislamistická část opozicie se netají názorem, že po svržení assadovké junty je čeká další kolo boje, proti islamistům.Skrýt celý příspěvek

  • Rostak
    12:00 31.05.2013

    4 Václav: Mohl bych poprosit o zdroj ohledně té plavby? Děkuji 4 Reakce: CHápu co tím myslíte, ale Izrael má problém v nedostatečné operační hloubce svého uzemí a proto je pro ...Zobrazit celý příspěvek

    4 Václav: Mohl bych poprosit o zdroj ohledně té plavby? Děkuji
    4 Reakce: CHápu co tím myslíte, ale Izrael má problém v nedostatečné operační hloubce svého uzemí a proto je pro něj rozvinutí tohoto deštníku hrozbou... Oni furt žijí obklopení státy nepřátelskými, resp. státy, kde může lehce dojít k nepřátelství .... U některých států neni problém umístit letište třeba 300 km od hranice , ale u některých je to sakra problém, když vzdálenost mezi nejsevernějsím místem a nejjižnějším místem je 414 km a na nejširším místě má 114 km ....

    Souhlasím s NESHERem, Izrael je se Sýrií de facto ve válečném stavu, mírová jednání z roku 2008 nebyla dotazena do konce ....Skrýt celý příspěvek

  • Ondra
    11:59 31.05.2013

    Pochybuji, že by se Moskva pouštěla do otevřeného konfliktu kvůli Sýrii. Ano, tvrdí, že nenechá Asada padnout, ale něco jiného je politická a materiální podpora a něco jiného je ...Zobrazit celý příspěvek

    Pochybuji, že by se Moskva pouštěla do otevřeného konfliktu kvůli Sýrii. Ano, tvrdí, že nenechá Asada padnout, ale něco jiného je politická a materiální podpora a něco jiného je podpora přímo vojenská. Ostatně ani počas studené války se SSSR v arabsko-izraelských válkách přímo neangažoval (nebo alespoň ne otevřeně), a to byla jeho rétorika mnohem agresivnější než je dnes. A nezapomínejme, že v roce 2007 bombardovali Izraelci syrské jaderné zařízení, a Moskva taky nic nepodnikla.Skrýt celý příspěvek

  • to reakce
    11:57 31.05.2013

    Jenže tady je právě ten problém, Izrael a Sýrie jsou ve válečném stavu (de iure), tedy se chápou jako napřátelé, navíc je vždy nebezpečí, že Sýrie předá tento systém pod kontrolu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenže tady je právě ten problém, Izrael a Sýrie jsou ve válečném stavu (de iure), tedy se chápou jako napřátelé, navíc je vždy nebezpečí, že Sýrie předá tento systém pod kontrolu Hizballáhu (stejně jako už jim předala jiné zbraně). Sýrie Izrael jako zemi vůbec neuznává.
    NATO a SSSR (+ jeho kolonie) sice byli protivníci, ale vždy mezi nimi panoval mírový stav.
    Ostatně podpora sysrského režimu teroristům z Hizballáhu či Hamasu se dá též považovat za nepřátelský akt.Skrýt celý příspěvek

  • wladis
    11:51 31.05.2013

    To nesher: Samozrejme ja tvoj nazor akceptujem. V tomto su ludia tiez rozdeleni jedny obhajuju stranu A a druhy stanu B, tak isto ako v politike. Kazdy mame na tuto situaciu ...Zobrazit celý příspěvek

    To nesher:

    Samozrejme ja tvoj nazor akceptujem. V tomto su ludia tiez rozdeleni jedny obhajuju stranu A a druhy stanu B, tak isto ako v politike. Kazdy mame na tuto situaciu svoj nazor.
    Ad)1 - to zostrelenie som uviedol ako priklad- nevidim najmensi dovod preco by Syria zostrelovala civilne lietadla

    Ad)2 - Syria je vo vojnovom stave v Izraeli tak z vasho nazoru vyplyva ze Izrael si moze na nu utocit kedy chce, tak z toho vyplyva ze aj Syria moze robit preventivne raketove utoky ked sa bude citit ohrozena? A k tim utokom, tak utok na dodavky zbrani Hizbalahu jako tak chapem, ale utok na vyskumne vojenske centrum v Damasku, a na sklad zbrani pri ktorom zabili 200 vojakov,....)

    Ad)3 - No vsetci povstalci nemusia byt taky islamisti ako sme mohli vidiet na videach - popravy zajatcov, odrezavanie hlavy...to mate pravdu ze vsetci su neni, kedze medzi nimi bojuju zoldnieri z celeho blizkeho vychodu ( aj dnesna sprava - v Syrii zomerli 2 evropane a 1 americanka - bojujuca na strane povstalcov, vcera chytili teroristov z Al-Nusra v Turecku ked prevazali bojovy plyn sarin, atd...)

    Ad)4 - v sebaobrane budu nicit OBRANNU vojensku techniku, akou je S-300? no budiz.

    To Václav: odkial mas informaciu ze pri plavbe mala Moskva jadrove hlavice ???Skrýt celý příspěvek

  • Rostak
    11:44 31.05.2013

    4 JardaP. Pokud se nepletu Iron Dome je kontruován proti jiným cílům, tj proti jiným střelám s jinou letovou dráhou a výškou letu. Rakety z S-300 jsou mimo pole působnosti. 4 ...Zobrazit celý příspěvek

    4 JardaP. Pokud se nepletu Iron Dome je kontruován proti jiným cílům, tj proti jiným střelám s jinou letovou dráhou a výškou letu. Rakety z S-300 jsou mimo pole působnosti.

    4 Wadis. Zapomněl jsi uvést sestřelení Jihokorejského Boeingu Sověty.... K té bezletové zoně, záleží jaké rakety jsou v S-300 , ale rozsah je třeba s raketou 48N6E2 dosah 5 až 200 km a dostup 27000 m. Jde tady o to ře v prápadě rozmístění S-300 by větší část / celej Izrael byl pod deštníkem a letiště by v prápadě konfliktu byla bezcená, protože mašina která by vzlétla by mohla být sestřelena ....

    Když se kouknete na historii Izraele, myslím že se S-300 nedočká uvedení do operačního provozu ....Skrýt celý příspěvek

  • Reakce
    11:43 31.05.2013

    Ad4) tak tomu moc nerozumím. Jak může jeden svrchovaný stát druhému svrchovanému státu říkat co můžou mít ve výzbroji a co nesmí a ještě vyhrožovat, že mu to v případě dodání ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad4)
    tak tomu moc nerozumím. Jak může jeden svrchovaný stát druhému svrchovanému státu říkat co můžou mít ve výzbroji a co nesmí a ještě vyhrožovat, že mu to v případě dodání zničí? Proč by měla Sýrie sestřelovat nad územím Izraele jeho civilní letadla? Když by to skutečně prováděla, tak by to byl válečný akt a druhá strana (Izrael) by mohla zcela legálně na tuto situaci reagovat vojenskou silou.
    Za dob VS a NATO i naše PVO měla protiletadlové rakety s dostřelem asi 200 km ? či 250 km? a myslím, že to byl systém S-200? Umístění těchto raket umožnovalo v případě potřeby sestřelovat letadla NATO ještě nad územím tehdejší NSR, dnes SRN a nedělám si iluze, že druhá strana měla tam taky něco podobného. Vykřikovalo NATO, že tyto naše systémy preventivně zlikviduje? Vykřikovala VS, že zase jejich systémy preventivně zlikviduje, aby si navzájem nevytvářeli bezletové zóny na území svých států jak to dnes prohlašuje Izrael?Skrýt celý příspěvek

  • Václav
    11:28 31.05.2013

    Pánové, díváte se na instalaci S 300 jenom z pohledu vojenského. Ano je možné S 300 zničit, ale je to otázka ceny? Putin při jednání s Netanjahuem jistě panu premiérovi vysvětlil, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové, díváte se na instalaci S 300 jenom z pohledu vojenského. Ano je možné S 300 zničit, ale je to otázka ceny? Putin při jednání s Netanjahuem jistě panu premiérovi vysvětlil, kde je červená hranice za kterou by Izrael ve vztahu k Sýrii neměl zajít. Rusové Sýrii berou jako část svého obranného perimetru a zajdou hodně daleko, aby tento stát ubránili. Sýrie v současné době brání plánu USA a Kataru, aby se mohl postavit nový plynovod z Kataru, který by dodával plyn do EU. Rusko by tím přišlo o většinu svých financí, které má z exportu plynu. Rusové to dobře ví a proto se budou snažit udržet Asada za každou cenu. Rusové v současné době mají pocit, že západu ustupovali už dlouho a velmi intenzivně se připravují na vojenskou konfrontaci s NATO!
    Taková drobnost při poslední plavbě plavbě měl křížník Moskva na palubě rakety s jadernými hlavicemi, které standardně na jeho palubě nejsou.Skrýt celý příspěvek

  • nesher
    11:22 31.05.2013

    To wladis Měl byste si o tom něco nastudovat než začnete psát nesmysly. Ad 1) USA zdaleka nebyla jediná země, která sestřelila civilní stroj, něco podobného provedl i SSSR (KAL ...Zobrazit celý příspěvek

    To wladis
    Měl byste si o tom něco nastudovat než začnete psát nesmysly.
    Ad 1) USA zdaleka nebyla jediná země, která sestřelila civilní stroj, něco podobného provedl i SSSR (KAL 007).
    Ad2 Sýrie je de iure ve válečném stavu s Izraelem od chvíle jeho založení, navíc Izrael útočí jen tehdy kdy ho Sýrie (např. dodávkami zbraní Hizballáhu) ohrožuje. A i tehdy útočí právě třeba na konvoje, které zbraně Hizballáhu vozí.
    Ad3) Zdeleka ne všichni syrští povstalci jsou islamisté (syrská opozice zahrnuje širokou škálu od liberálů přes socialisty až ke zmíněným islamistům). Stejně tak současný sysrský režim má spojence hlavně mezi islamistickými silami (Iránské revoluční gardy a právě Hizballáh)
    Ad4) Nemám pochyb o tom, že Izrael má v sebeobraně právo S300 zničit a že to udělají, pokud budou mí za to, že je to nezbytné a nikdo jim v tom (rozhodně ne Rusko) nezabrání. Nicméně si myslím, že to nebude nutné, dle vyjádření ruského zamini ještě k žádné dodávce S300 nedošlo.
    To co jste zde vyplodil by se spíše hodilo na novinky či jiný extrémně levicový (lhostejno zda rudý či hnědý) server a nikoli na stránky, které se zabývají vojenskou technikou.Skrýt celý příspěvek

  • wladis
    10:57 31.05.2013

    Inac vyjadrenia Izraelu a zapadu so dost komicke ohladne toho, ze Syria bude zostrelovat Izraelske civilne lietadla. Ak by to chceli tak to by mohli robit ajj bez S-300. A jediny ...Zobrazit celý příspěvek

    Inac vyjadrenia Izraelu a zapadu so dost komicke ohladne toho, ze Syria bude zostrelovat Izraelske civilne lietadla. Ak by to chceli tak to by mohli robit ajj bez S-300. A jediny kto zostrelil asi civilne lietadlo boli USA ked v 80. rokoch zostrelili Iranske civilne lietadlo. Daslia vec je ze sa uz obavaju beztrestneho bombardovania SUVERENNEHO statu Syrie, beztoho aby OSN nieco ktomu povedala. Inac bude to zaujimave lebo po poslednych 3 utokoch Izraela boli informacie ze na dalsi bude uz Syria reagovat raketovim utokom. A kedze EU zrusila zbranove embargo a bude zasobovat teroristov, tak nevidim jediny dovod preco by nemohli zacat Rusi zasobovat Syriu aj utocnymi zbranami = kontrakt z r.2007 na dodavku 24ks MiG-29M2 kt. vyrobili ale nedodali kvoli embargu.

    a k tej vete ze rozmiestnenim S-300 v Syrii vznikne bezletova zona nad Izraelom ???? to mame chapat tak ako to chapu v USA a NATO ze bezletova zona = bombardovanie a nicenie infrastruktury tak ako v Libyi ?Skrýt celý příspěvek

  • Reakce
    10:06 31.05.2013

    Tento systém byl již vyzkoušen bojovně -cvičně, když o tento systém projevila zájem Čína, která chtěla prakticky vyzkoušet tento systém. Rusové jim to umožnili. Tento systém ...Zobrazit celý příspěvek

    Tento systém byl již vyzkoušen bojovně -cvičně, když o tento systém projevila zájem Čína, která chtěla prakticky vyzkoušet tento systém. Rusové jim to umožnili. Tento systém dokonale fungoval za všech okolností vč. intenzivního silného rušení. Čína byla s výsledky spokojena a v současnosti už mají několik bateriií ? či oddílů ? u sebe doma. Samotnou ochranu tohoto systému mají na starost systémy Pantsir, které již Sýrie ve výzbroji má.
    Pokud tyto systémy budou obsluhovat vycvičené obsluhy, tak od zastavení oddílu po první výstřel je doba asi 5 minut, kdy navíc je tento systém chráněn baterií Pantsirů, které co se jejich účinnosti týká jsou více než dobré.
    Vzhledem na izraelskou hysterickou reakci je vidět, že Izrael má z těchto systémů velký strach, ale to chápu, protože od okamžiku, kdy tento systém začne být aktivní, tak skončí doba beztrestného létání a bombardování Izraele nad sousedními státy (v tomto případě nad Sýrií).Skrýt celý příspěvek

  • Jarda P.
    09:53 31.05.2013

    Kdyby se povedlo ten systém nainstalovat a Sýrie ho použila na letadla nad Israelem, nedokázal by tu raketu sestřeli Iron Dome? Nebo je ta raketa tak rychlá, že by ji nedokázali ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby se povedlo ten systém nainstalovat a Sýrie ho použila na letadla nad Israelem, nedokázal by tu raketu sestřeli Iron Dome? Nebo je ta raketa tak rychlá, že by ji nedokázali sestřelit?Skrýt celý příspěvek

  • Bencroft
    09:15 31.05.2013

    V Rusku jsou chytří lidé. Museli vědět, že to tak dopadne. Možná s tím, ale počítali. Možná dali i Izraeli tichý souhlas. Otázka je, proč by mělo vadit Rusku ničení ruské vojenské ...Zobrazit celý příspěvek

    V Rusku jsou chytří lidé. Museli vědět, že to tak dopadne. Možná s tím, ale počítali. Možná dali i Izraeli tichý souhlas.
    Otázka je, proč by mělo vadit Rusku ničení ruské vojenské techniky v cizím státu. Izrael ničí ruskou techniku celé 20. století...Skrýt celý příspěvek

  • Viktor
    09:11 31.05.2013

    Rusko neudělá nic, budou mít prodanej systém a tečka. Izrael má plné právo na to, aby S300 zničil před uvedením do provozu.

    Rusko neudělá nic, budou mít prodanej systém a tečka. Izrael má plné právo na to, aby S300 zničil před uvedením do provozu.

  • Pavel
    08:54 31.05.2013

    Tak přesně tohle mě napadlo. Když jsem si o tom prvně četl. Není však síla, která by zabránila této systém zničit, zvlášť když na to mají půl roku i víc. Dál mě docela překvapuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak přesně tohle mě napadlo. Když jsem si o tom prvně četl. Není však síla, která by zabránila této systém zničit, zvlášť když na to mají půl roku i víc. Dál mě docela překvapuje jak je tento systém vychvalován a označován jako nezničitelný či nepřekonatelný, ale nevím o jediném případu, kdy by byl někde použit v praxi, natož pouze jedna baterie vystavená soustředěnému útoku. Z vojenského hlediska je podle mě odepsaná už teď. Spíš jde o hru kdo má větší svaly, ale skutek utek..Skrýt celý příspěvek

  • Václav
    08:51 31.05.2013

    Jestli Izrael zaútočí na S 300 tak na 100% zasáhnou i ruské poradce a techniky, kteří tam na základě obchodní smlouvy budou přítomni. I přes přítomnost židovské lobby v Rusku se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli Izrael zaútočí na S 300 tak na 100% zasáhnou i ruské poradce a techniky, kteří tam na základě obchodní smlouvy budou přítomni. I přes přítomnost židovské lobby v Rusku se odvážím tvrdit, že si to Putin líbit určitě nenechá. Rusko má mnoho možností jak Izraeli odpovědět, aby to mělo citlivý dopad. A to ať už ekonomicky, díky své velké diaspoře v Izraeli nebo přímo vojensky. Asada určitě Moskva nenechá padnou, protože jí jde o hodně a sázky jsou už vysoké!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3