Výroční zpráva o stavu Ozbrojených sil Ruské federace

Výroční zasedání ve Vojenské akademii Raketových vojsk Petra Velikého. / Kremlin.ru 

Ruský prezident Vladimír Putin a ruský ministr obrany Sergej Šojgu na každoroční konferenci ve Vojenské akademii Raketových vojsk Petra Velikého seznámili vojáky a veřejnost se stavem Ozbrojených sil Ruské federace za rok 2017.

Zahraniční vojensko-politická situace Ruska

Podle Vladimíra Putina ruská armáda prokázala v Sýrii kvalitativní pokrok a rozhodně se podílela na zničení “nejnebezpečnějších skupin mezinárodních teroristů”.

 

 

Ve skutečnosti to nebyly jen nějaké skupiny (teroristů - pozn. red.) – šlo o celou teroristickou armádu, dobře organizovanou, soudružnou, vycvičenou, vyzbrojenou a přímo ohrožující naší zemi a dalo by se říct, celý svět,“ uvedl ve svém projevu Putin.
 

Spolu se syrskými jednotkami ruští vojáci osvobodili téměř celé syrské území od gangů povstalců, zachránili životy statisíců lidí, zachovali Syrskou republiku a otevřeli cestu k politickému urovnání syrského konfliktu. A proto může existovat pouze jedno hodnocení operací naší armády a námořnictva: vynikající,“ sdělil před zástupci ruských ozbrojených sil Putin.
 

Podle ruského prezidenta Ozbrojené síly Ruské federace měly mít do konce roku 2017 60 % “moderních” zbraní a do roku 2021 podíl “moderních” zbraní vzroste na 70 %. Prioritou nového Státního vyzbrojovacího programu pro roky 2018 až 2027 budou přesné zbraně, bezpilotní útočné systémy, vojenské komplety jednotlivce, průzkumné a komunikační prostředky, a prostředky radioelektronické války.

 

Slovo “moderní” jsme dali do uvozovek, protože ruská armáda často mluví o rostoucím počtu “moderních” zbraní. Ale jak ruské ozbrojené síly chápou “moderní” zbraně?

 

Dle vojenského komentátora Viktora Murachovskije ruské ministerstvo obrany kategorizuje zbraně do pěti tříd:

1. třída - nové typy zbraní vstupující do ozbrojených sil, které jsou v záruce a provozu;

2. třída - aktivně používané zbraně ve výzbroji;

3. třída - zbraně vyžadující částečnou opravu;

4. třída - zbraně vyžadující zásadní opravu;

5. třída - zbraně, které mají být vyřazeny z provozu.
 

Murachovskij se dále obrátil na ruskou agenturu pro standardy, aby definovala “moderní” zbraň a získal tuto odpověď:„Moderní zbraně jsou definovány státní normou (GOST RV 51540-2005; Vojenské vybavení, pojmy a definice ) –  moderní zbraň představuje druh výzbroje, jejíž bojové, technické a funkční vlastnosti nejsou horší nebo lepší než mají nejlepší zahraniční typy zbraní, nebo nemají zahraniční analogy.“

 

Murachovskij tedy píše, že za referenční bod jsou považovány zahraniční zbraně. Proč tomu tak je, je podle autora na “dlouhý rozhovor”.

 

Za největší oblast hrozeb Putin považuje Střední východ a Korejský poloostrov. Největší prostor Putin dál ale Evropě, kde podle něj rychle posiluje infrastruktura USA a NATO. Putin obvinil Spojené státy z porušení sovětsko-americké Smlouvy o likvidaci raket středního a kratšího doletu (INF) uzavřené ve Washingtonu 8. prosince 1987.
 

Stejně tak Američané již několik let obviňují Rusko z porušení INF – ruské raketové systémy Iskander-K mají být (případně “mohou být”) podle Američanů vybaveny střelami s plochou dráhou letu o doletu až 5500 km.
 

Nyní ruský pohled – Americká protiraketová základna v Rumunsku má údajně univerzální sila, která mohou údajně posloužit pro odpal střel země-země. „Mohou být použity k odpálení stávajících námořních řízených střel s dosahem 2500 kilometrů. Tyto střely navržené pro použití na moři mohou být snadno upraveny pro odpal z pevniny. To znamená, že odpalovací zařízení (v Rumunsku - pozn. red.) se mohou stát kdykoliv prostředky k odpálení střel středního doletu,” uvedl Putin.

 

Putin zřejmě mluvil o interceptorech RIM-161 Standard Missile 3 (SM-3), které mají být od letošního roku umístěné v Rumunsku v rámci protiraketového systému Aegis Ashore. Putin obecně obviňoval Spojené státy, že interceptory protiraketové obrany mohou být snadno upraveny jako střely země-země krátkého a středního doletu. Podle Putina takto USA obcházejí smlouvu INF.

 

Pentagon údajně měl také přidělit v letošním roce prostředky na vývoj pozemního raketového systému s dosahem 5500 km.

 

Podobně jako Američané v dokumentu NPR, také Putin obvinil Spojené státy se zavádění nových vojenských technologií, které mají sloužit k vydírání. Z pohledu Ruska to je zavádění protiraketové obrany a nejaderných raketových systémů globálních úderů, které jsou údajně svým vojenským účinkem srovnatelné s jadernými zbraněmi.

 

Smutně “humorné” je, že Putin de facto říká o vojenských technologiích oponenta to samé, co Američané o ruských jaderných zbraních:„Proč taková zbraň? Myslím, že je to jen pro jeden účel - pro vydírání, protože existuje iluze možného beztrestného nátlaku.“
 

Výzbroj Ozbrojených sil Ruské federace

Podle Šojga v Sýrii dosud bojovalo 48 000 ruských vojáků a ruské letectvo provedlo 34 000 leteckých misí. Námořnictvo uskutečnilo 100 úderů na pozemní cíle, mimo jiné pomocí střel s plochou dráhou letu Kalibr.

 

Strategické bombardovací letectvo provedlo 66 úderných misí. Za působení ruské armády v Sýrii mělo být zabito 60 318 nepřátelských bojovníků, 819 velitelů a 2840 islámských bojovníků z Ruska (Čečensko, Dagestán).

 

Ozbrojené síly Ruské federace získaly v roce 2017 tyto hlavní zbraňové systémy:

 + Tři mobilní pluky Raketových vojsk strategického určení (RVSU) byly přezbrojeny na mezikontinentální balistické rakety (ICBM) RS-24 Jars;
 + Dálkové letectvo získalo tři modernizované bombardéry;
 + Armáda obdržela 2055 nových nebo modernizovaných systémů, aby znovu postavila tři nové útvary (divize nebo brigády) a 11 nových pluků;
 + Vzdušně-kosmické síly převzaly 191 letadel a 143 prostředků protiletecké a protiraketové obrany;
 + Letecká složka námořnictva získala 15 letadel;
 + Námořnictvo zařadilo do výzbroje deset bojových a 13 podpůrných lodí, dále čtyři prapory pobřežních raketových systémů Bal (SSC-6 Sennight) a Bastion (SSC-5 Stooge);
 + Výsadkové vojsko posílilo 184 obrněných vozidel a samohybných děl (2S25 Sprut-SD);
 + Celkově ozbrojené síly zavedly do výzbroje 59 bezpilotních systémů s 199 bezpilotních letadel;
 + Požadavky ministerstva obrany v roce 2017 splnil také Jednotný taktický velitelský a řídící systém (YeSU TZ), který byl otestován při bojovém výcviku.
 

Od roku 2012 ruské ozbrojené síly mimo jiné obdržely:
 + 80 ICBM;

 + 102 balistických střel odpalovaných z ponorek SLBM (Submarine-Launched Ballistic Missile);

 + Tři jaderné raketonosné ponorky třídy Borej;

 + 55 satelitů (komunikační, špionážní atd.);

 + 3237 tanků a bojových vozidel;

 + Více než 1 000 letounů a vrtulníků;

 + 150 lodí a plavidel;

 + Šest diesel-elektrických útočných ponorek Projekt 636.3 (vylepšená třída Kilo);

 + 13 praporů pobřežních raketových systémů Bal a Bastion.

 

Podle moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) ruské letectvo převzalo od roku 2012 399 proudových bojových letadel. Zbývající počet více než 600 “letounů a vrtulníků” tak připadá na dopravní letectvo, cvičné vrtulové letouny, vrtulníky a v menší míře na bombardéry.
 

Toto vybavení umožnilo vybavit:
 + 12 pluků RVSU s ICBM RS-24 Jars;

 + 10 raketových brigád s Iskander-M;

 + 12 pluků s letadly MiG-31BM, Su-35S, Su-30SM a Su-34;

 + Tři armádní letecké brigády a šest pluků s vrtulníky Ka-52 a Mi-28;

 + 16 pluků protivzdušné obrany (PVO) S-400;

 + 19 praporů se systémy systémy PVO Pantsir-S;

 + 13 praporů raketových pobřežních systémů Bal a Bastion;

 + 35 vojenských formací s komplety jednotlivce Ratnik-2;

 + Šest nových radarových stanic Voroněž a renovovaných stanic Darjal, Dněpr a Volha.
 

Ministr obrany uvedl, že ruské ozbrojené síly mají nyní 59,5 % procent moderních zbraní a vybavení.

 

Konkrétně:

 + RVSU - 79 %;

 + Pozemní vojsko - 45 %;

 + Letectvo - 73 %;

 + Námořnictvo - 53 %.

Zdroj: Kremlin.ru, Russian Fefense Policy; Army-Expo

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti

Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...

Ruská vojenská politika v roce 2018

Ruský politolog Pavel Luzin v článku Limity výkonnostních schopností představil svou prognózu ruské ...

Ruský Rostech – současnost a plány zbrojního giganta

Ruský státní technologický holding Rostech je obří společnost sdružující nejvýznamnější ruské ...

Loňský rok z pohledu ruských námořních sil

Nový ruský Státní výzbrojovací plán na období 2018-2027 přináší některá zpoždění, která zasáhnou i ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tonotime
    20:34 24.01.2018

    Svetové ceny ropy už dosahujú 70 $ za barel. To už sú prijateľnejšie ceny pre rentabilnú ťažbu ceny ropy v Rusku. Bude to znamenať, že ambiciózne prezbrojovania Ruska sa zrýchli.
    Niektoré ruské zbrojarské firmy dostanu tučnejšie zákazky od štátu.
    Saudskoarabský minister pre energetiku Chálid Fálih vyzval svetových producentov ropy, aby predĺžili svoju spoluprácu aj po roku 2018. Vlani v januári nadobudla platnosť dohoda medzi členmi Organizácie krajín vyvážajucich ropu a ďalšími poprednými ťažobnými krajinami vrátane Ruska, o obmedzení ťažby ropy. Táto dohoda bola nakoniec predĺžená až do konca tohto roka. Saudi prehlásili, že budú spolupracovať v oblasti cien ropy s Ruskom desaťročia.
    Preto asi aj schválili nákup kompletov PVO S-400 od Ruska v štýle niečo za niečo.
    Napríklad Rusko zníži vývoz ropy o nejaké kvantum barelov. Aby nebolo v dobe krízy a Západných embárg škodné znižením vývozu ropy, odkúpia Saudi systém PVO Almaz-Antey S-400 Triumf za asi 3 miliardy a podobne. Napríklad link:
    http://www.armadninoviny.cz/sa...
    Ak nezapracuje americká ťažba plynu a ropy z bridlic, vyrastú problémy.
    Možno sa rýchlo spamätá aj Venezuela s ekonomickej krízy.

  • Vrata
    10:03 22.01.2018

    Host:
    1% z HDP je cca 40 mld Kc (armada dnes dostava rocne cca 50mld Kc ze statniho rozpoctu). 11 mld je cca 1% ze statniho rozpoctu, ne z HDP.

  • dusan
    14:42 21.01.2018

    Nadík1805

    Momentálne sa vyrába len Mi-35 pre domáce letectvo i pre export.

  • Nadík1805
    13:09 21.01.2018

    Prosím vás, vrtulníky Mi-24, přesněji typu Mi-24V a Mi-24P jsou pořád ve výrobě nebo už jsou nahrazovány výrobou verzí Mi-35M?

    Děkuju za odpověď :-)

  • Host
    12:34 21.01.2018

    dusan
    proti hladani spolocenskeho konsezu nic nemam, ale v atmosfere spolocnosti proNATO a protiNATO/ USAfil a KREMLOfil/ Drahos a Zeman je to o ničom,
    naviac moznosti riesenia su pomerne jednoduche. a.) zvysit statny dlh b.)vziat chudobnym c.) vziat bohatym
    Predpokladam ze sa nebudeme dohadovat ktoru z moznosti by volil Fico. A uz i z tohoto dovodu je pre mna akekolvek navysovanie armadneho rozpoctu nepriatelne.
    Situaciu v Rusku nepoznam a nechcem hodnotit, ale pohlad ze je Ruskym vladcom jedno funkcnost ostatnych rezortov hlavne ze zbrojime je prinajmensom jednoduchy.
    jednoducho je zrejme pre ruskych vladcov stale primarne dolezite zbrojenie. Mozno z historickych dovodov, mozno pocit menejcennosti, mozno ruske velikasstvo. na tom nezalezi. naviac vzhladom k tomu ze ma Putin zrejme stale velku podporu v spolocnosti predpokladam ze urcita miera konsenzu v spolocnosti ohladom zbrojenia panuje. Ostatne ja sa ani nedivim vzhladom k 90tkam. To podla mna Rusko uvrhlo pomerami takmer do stredoveku, a ostatne takmer vatsina ich probemopv prameni z tohoto obdobia. Ci uz v armade alebo spolocnosti.
    Rusko by som predovsetkym nechal na Rusoch

  • dusan
    11:50 21.01.2018

    Host

    Ten "společenský konsenzus" mi musíme hľadať ... žiadna vláda nechce "dráždiť" ľudí výdavkami na armádu ak sú väčšie problém, resp. ak ich ľudia cítia ako väčšiu prioritu.

    V Rusku Putin žiadne takéto problémy nemá. Ako rozhodne tak rozhodne ... to, že niekde v Rusku nefunguje zdravotníctvo či nie je infratruktúra nie je pre neho žiadny politický problém. Do ním ovládaných TV (a to sú všetky relevantné) sa to nedostane .. a čo nie je v TV tak to v Rusku "neexistuje".

    Stačí sa pozrieť na Slovensko. Naša zúfalo podfinacovaná armáda, alebo skôr armádne múzeum nebolo vôbec prioritou vlády dlhé roky ... Fico sa verejne vysmieval požiadavkám NATO aby sme zvýšili výdavky na armádu resp. jej ekfetívnosť.
    Pri utečeneckej kríze otočil a začal strašiť utečencami ... a zrazu sme začali masívne investovať do armády ... a Fico to ukazuje ako prioritu, lebo sa mu to politicky hodí ...

    V Rusku je otázka či bude i pre Putina do budúcnosti politicky prijateľné to zbrojenie ak sa ľudia začnú pýtať prečo sú so životnou úrovňou napr. ďaleko za nami napriek obrovskému prírodnému a kultúrnemu dedičstvu ....

  • GAVL
    10:20 21.01.2018

    Máme i u nás pro veřejnost výroční zprávu o stavu ozbrojených sil? Kterou by osobně předkládal prezident a ministr obrany ?

  • Host
    09:56 21.01.2018

    Jara mozno ani nejde o to co by bol problem ako o to na co by sa nasiel spolocensky konsenzus. Jedno percento naviac by ak sa nemylim pri ceskom rozpocte robilo takmer 11mld. Korun a tie niekde musite vziat, nehovoriac uz o tom ze ak mam sudit podla seba urcite je v spolocnosti nejake percento ludi ktoremu sa posledne akcicky spolku NATO, povedzme napacia....a na posilenie takehoto, v poslednej dobe nepekneho spolku by sa me napr 11mld naviac urcite ako platcovi dani nepacilo...
    A tak..

  • Jara
    09:45 21.01.2018

    Dušan
    Veliký souhlas, naše ekonomika šlape ale do armady dlouhodobě posílíme ani ne 1%HDP stále se nám prezentuje že si nemůžeme dovolit ani pistoly....a je to kravina pravda je,že do AČR se investovat nechce penez je dost (s našim HDP by urcite nebyl problém vyzbrojit dva motostřelecké pluky......)

  • Dušan
    09:32 21.01.2018

    Když se podívám na to, jak ti Rusové pro svou armádu nakupují, systematicky se vyzbrojují se, modernizují - byť mají ekonomické problémy a my zde v Čechách máme pro naše vojáky neustálé problémy s tendry na boty, uniformami, o nějakém systematickém zavedení nové vojenské techniky ani nemluvě, tak si říkám že tohle pro ČR nemůže dopadnou dobře. Byť jsme v NATO rozhodně výsledek nebude v náš prospěch a až nějaký problém nastane, tak budeme vláčeni okolnostmi mnohem víc, než kdybychom věnovali dlouhodobě věnovali pozornost našim ozbrojeným silám, bez ohledu na aktuální ekonomickou situaci v ČR. A jestli se Rus pak spojí s ambiciózní Čínou kde jedou zbrojovky také na plný plyn, tak mi zde něco připomíná 30. léta minulého století.

  • Host
    23:50 20.01.2018

    To Grohman.. Bohužiaľ znalosťou Ruskeho jazyk ma minulý režim nestihol obohatit a ten anglický odkaz som si nevšimol... fakt to z kontextu nejde poznať, ale ako píše Luky.. za me dobrý

  • Luky
    21:25 20.01.2018

    Tak hlavně je tu prostor na nějaké to poklábosení pod články, takže za mě dobrý.
    Ani mi nevadí, že tu nejsou vlákna, takto je to přehledné a když se někdo zacyklí, stačí ho přeskočit.
    Já bych nic moc neměnil.

    Je ale fakt, že jsem párkrát šel na AN při návštěvě z tátova PC a bez adbloku mě všechna ta vyskakovací okna dost otravovala. Trochu to připomínalo noviny z Harryho Pottera.

  • Larry
    19:12 20.01.2018

    To admin. "Co se týče úkolování, věc je mnohem temnější - články o Rusku jsou prostě hodně oblíbené, což znamená větší návštěvnost a více peněz z reklamy. "
     
    ------------- K počítačové gramotnosti patří, že nečtu co nechci. Hledám informace, ne reklamy! Třeba používám jiný browser než IE, používám adblock a cookies také nemusím dávat zdarma...... to k reklamám. Suma sumárum pokud máte solidní články, prodávají se články ( to umíte třeba do Areportu) Tomu rozumím, ale reklama na webu, jestli si myslíte že je "In" ne není, je obtěžující. Ve finále, když opustím PR sdělení zbrojařských firem a MO, stačí si udělat databázi vašich zdrojů, nic složitého ( čerpáte z internetu, vlastní zdroje nemáte žádné) a k základní gramotnosti patří znalost AJ / RJ.
     
    Pane, opravdu se pletete úplně ve všem. Admin

  • Citatel666
    18:42 20.01.2018

    Chlapi, a tuto poznate?? Rusi vam zvolia za prezidenta vitaca...normalne im treba vyhlasit vojnu, ved je to iba banda muzikov.zo zemlianok, vecne Ozratych, az na par vynimiek. Napr tych 80000 hackerov, co na nas utocia a hejtuju...

  • Citatel666
    18:42 20.01.2018

    Chlapi, a tuto poznate?? Rusi vam zvolia za prezidenta vitaca...normalne im treba vyhlasit vojnu, ved je to iba banda muzikov.zo zemlianok, vecne Ozratych, az na par vynimiek. Napr tych 80000 hackerov, co na nas utocia a hejtuju...

  • astor
    18:40 20.01.2018

    Grohman: omlouvám se. Teď jsem trochu málo googlil. Myslel jsem, že jste nějakým oudem MO, a vy jste vlastně jenom obyčejný aktivistický web. To je potom vaše věc a váš boj. Už nebudu rýpat.Nechápete to. Admin

  • astor
    17:46 20.01.2018

    Grohman: děkuji za navedení na vaše credum, které vše vysvětluje, i to, proč si nemůžete dovolit neutrální tón ve vztahu k Rusku. Přeji další úspěchy na ideologickém frontu.

  • SofF
    16:59 20.01.2018

    Jara: jednoduše proto že momentálně je novinek z Ruska nejvíc? Byly roky kdy po dění v RF nebylo měsíce co referovat. Pak je tu ještě Čína jenže tam jdou novinky mnohem víc ztuha i díky jazykové bariéře.

  • PavolR
    16:25 20.01.2018

    Marthy:
    Omyl, Bushmastery používajú účinnejšiu muníciu, čiže je ich palebná sila väčšia.
    Ak by sme urobili klasické porovnanie, na akú vzdialenosť ja schopné BTR-82A preraziť pancier Rosomaka, alebo dokonca Vilkasa a naopak na akú vzdialenosť sú schopní rozstrieľať oni jeho, tak to pre o +- jednu generáciu staršie postsovietske vozidlá nedopadne najlepšie. A navyše sú tu PTRS, ktoré sa nemusia používať nevyhnutne iba proti tankom ...
    To je dôvod, prečo začali Rusi toho času spolupracovať s Francúzmi na ATOMe a z toho istého dôvodu sa snažia pretaviť skúsenosti z tejto spolupráce do Bumerangu.

  • Jan Grohmann
    15:20 20.01.2018

    astor, několik let mám v sekci "Kdo jsme" napsáno, jaké jsou naše postoje. Takže nechápu, ty vaše vzdechy. Myslím si, že zjistit si něco o médiu, které čtete, je absolutní základ mediální gramotnosti a úplně první věc, kterou máte před čtením článku udělat.

    Co se týče úkolování, věc je mnohem temnější - články o Rusku jsou prostě hodně oblíbené, což znamená větší návštěvnost a více peněz z reklamy.

    Host: Dole máte odkazy, kde to velmi rychle najdete odpověď na Vaší otázku.

  • Marthy
    11:25 20.01.2018

    PavolR-tak jsem omrkl Pandur a Rosomac,ty OT jsou výzbrojí i ochranou podobné BTR80/82,jedině v čem BTR zaostávají je že postrádají PTŘS.Protože boj s tanky určitě není hlavní náplní OT tak tohle nepovažuju za zásadní problém.

  • astor
    09:14 20.01.2018

    Domnívám se, že pojem ,, moderní" je třeba nechat na odpovědných armádních funkcionářů té země, které se to týká. Mě se místo tohoto nálepkujícího pojmu líbí více pojem ,, dostačující našim potřebám". Mají-li Rusáci mizerné zbraně, proč je jimi náš slavný Západ frustrován? Notabene v situaci, kdy naše ozbrojené síly jsou v podstatě přeměněny v expediční sbor, vysílaný do misí k promítání síly v oblastech, odmítající dominaci Západu a podřízení se jeho ideologickým doktrínám? Jsem zvědav, jaké moderní hračky na zabíjení si pořídí naše slavné ozbrojené síly po povinném navýšení zbrojního rozpočtu na 2% HDP. To zase bude skandálů... Jako tradičně od předražených Pandurů přes koloniální Dingha k předraženým Casám, o první sérii Brenů s úzkostlivě zatajovanými nedostatky nemluvě.

  • PavolR
    08:14 20.01.2018

    Marthy:
    No tak zrovna BTR80/82(A) nedosahujú úroveň ochrany ani palebnú silu povedzme poľských Rosomakov alebo litovských Vilkasov (a hádam ani českých Pandúrov), čiže by podľa v článku uvedeného kritéria za "moderné" považované byť nemali.

  • astor
    06:30 20.01.2018

    Pro Jára: dle mého neustálé omílání ruských vojenských schopností a jejich posměšné zpochybňování je příspěvkem redakce AN do současné rusofobní hysterie, autor a redakce j sou zcela viditelně indoktrinováni , ne - li rovnou někým úkolováni. Nedivte se, teď před druhým kolem prezidentských voleb musí to, co si samu sebe představuje jako inteligenci, dát najevo své jasné politické přesvědčení a postoje. Kdyby ne, mohlo by to potom být bez prémií a profesně bez perspektivy.

  • Marthy
    03:30 20.01.2018

    Myslím že je to celkem dobře vysvětleno v článku,za moderní techniku považují nové/modernizované zbraně které jsou schopny se vyrovnat/překonat své analogy které mají konkurenční armády.
    Jinak to tom BTR 80/82 (A),často jsem tady slyšel názor že jsou konstrukčně špatné,jen neznám důvod tohoto tvrzení.Je to uspořádáním vnitřního prostoru (motor vzadu)?To mi nepřijde jako vada kvůli které je ostatní OT deklasují.Horší odolnost proti minám?Nevím,to bude asi sporné,o kolik v tomhle můžou být horší než ostatní OT,které vydrží výbuch kumulativní PT miny?Hádám že ani jedno.
    Pravda je že Rusové zvažují výrobu nového OT,Bumerang,přesto mě stávající BTR jako špatné nepřijdou,naopak připravovaná verze s kanónem ráže 57 mm bude určitě hodně platné OT.

  • dusan
    23:27 19.01.2018

    Ten termín "moderná zbraň" je dosť problematický .... sú moderné ruské modernizované tanky T-90, T-72 čo T80 ak samotné Rusko predstavuje svoju "revolučnú" Armatu ?

    Tak isto sú moderné stroje Su-35S ak ich porovnáme s Európou ... ale ak ich porovnáme s americkými Raptormi ... tak to už také jednoznačné nie je ...

    Transportéry radu BTR-80/82 sú možno moderné čo sa týka vybavenia a výkonov ... ale svojou nešťastnou koncepciou sú deklasované takmer celou konkurenciou ...

    Skrátka pojem "moderný" je dosť zavádzajúci a subjektívny.

  • Standa
    18:26 19.01.2018

    Sorry....Bulava....tak já se jdu raději dívat na prostřeno....to mi jde líp....

  • Standa
    18:21 19.01.2018

    No u odpálení rakety Jars bych se raději šel schovat někam za balvan, zavřel oči a zacpal si uši....

  • Jara
    18:17 19.01.2018

    Ano jaderná výzbroj je klíčová pro každou velmoc nechapu co by na tom mělo být k diskusi......radši bych si přečetl o stavu naši armády a jaké zbrojní programy se u nás budou financovat. Stále probírat”mizivé”schopnosti ruské armády je už trapné

  • Marthy
    18:06 19.01.2018

    Ještě že to Rusko máme,jinak by nebylo o čem se pořád dokola dohadovat..takže Jara-je to hold vděčné téma které přitáhne pozornost.
    Jinak k článku-z něj,a z jiných předešlých (třeba o tom j.torpédu) je jednosznačně vidět že Rusko vidí jadernou výzbroj jako klíčovou pro svou bezpečnost.

  • Jara
    17:58 19.01.2018

    Těch článkú o Rusku bylo poslední dobou nějak moc........ nechapu důvod?

  • Host
    17:19 19.01.2018

    Pardon ale ten sarkasmus a ironia v clanku je praca redakcie alebo pana Murachovskijeho??
    Z clanku to nieje uplne patrne..