Zumwalt se zpožděním

Foto: První loď DDG-1000 třídy Zumwalt. / BIW
První loď DDG-1000 třídy Zumwalt. / BIW

Jeden z klíčových projektu amerického námořnictva (U.S. Navy) nabral několika měsíční zpoždění. Americké námořnictvo získá první dva torpédoborce Zumwalt s několika měsíčním zpožděním. Důvodem jsou problémy s instalací komplexní technologie.

Podle původních plánů první loď Zumwalt (DDG 1000) americké námořnictvo očekávalo již v létě tohoto roku. Námořnictvo však získá první loď až v listopadu letošního roku. Stejně tak druhé lodi Michael Monsoor (DDG 1001) se námořnictvo dočká až na podzim 2016, místo léta stejného roku.

Práce na třetí lodi Lyndon B. Johnson (DDG 1002) zatím běží podle plánů s datem předání prosinec 2018.

Úřad pro testování a hodnocení (Office of Test and Evaluation) Pentagonu v letošní zprávě o vybraných akvizičních programech projekt lodí Zumwalt vůbec nezmínil. O rok dříve úřad uvedl, že výstavba lodi pokračuje bez problémů.

„Zpoždění je způsobeno především problémy, s kterými se setkáváme při instalaci, integraci a testování jedinečné a špičkové technologie určené do této nové třídy lodí,“ vysvětluje komandér Thurraya Kent, mluvčí ředitelství amerického námořnictva pro akvizice.

Lodě staví General Dynamics Bath Iron Work (BIW) ve svých loděnicích Bath, Maine. Položení kýlu Zumwalt (DDG 1000) proběhlo v říjnu minulého roku a nyní je loď z 94 % dokončená. Podle Kentové mají začít námořní zkoušky první lodě třídy Zumwalt na konci letošního roku.

"Námořnictvo a General Dynamics Bath Iron Works nadále spolupracují na hodnocení plánů stavby všech lodí, mezi které patří i lodě spadající pod program torpédoborců schopných nést systém Aegis (torpédoborce třídy Arleigh Burke – pozn. redakce),“ říká Kentová v prohlášení.

Torpédoborce třídy Arleigh Burke jsou především nosnou platformou pro integrovaný systém protivzdušné obrany Aegis. Pro zajímavost uveďme, že název systému Aegis je odkazem na řeckou mytologii, protože v ní je Aegis štít, který vlastnil bůh Zeus. Loděnice BIW aktuálně staví loď Rafael Peralta (DDG-115) třídy Arleigh Burke.

V čem tkví „jedinečnost a komplexnost“ technologií lodí Zumwalt? Výhodou lodí je především výkonný a integrovaný energetický systém. Zdroje elektrické energie lze přesměrovávat do pohonného systému, energetických zbraní (lasery, elektromagnetické děla) nebo do elektronických systémů lodě (např. radary, systém elektronického boje).

Pohonný systém lodě dokáže vyprodukovat výkon až 78 MW elektrické energie.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ostré testování námořního laserového děla LaWS

Americké námořnictvo zveřejnilo snímky laseru LaWS (Laser Weapon System) umístěného na výsadkové ...

Americké námořnictvo vyrábí z mořské vody palivo

Americké námořnictvo (U.S. Navy) rozvijí slibnou technologií k získávání oxidu uhličitého a vodíku z ...

Bezpilotní prostředky amerického námořnictva

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje ve vývoji vlastních bezpilotních prostředků. V různých ...

Budoucnost laserů v protivzdušné obraně

Během tří let mohou Ozbrojené síly Spojených států získat operačně nasaditelný laser schopný ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    18:15 13.03.2015

    Zábavný pokec. Je vůbec nějáká souvislost mezi torpédoborcem Zumwalt a alternativními vesmírnými pohony? Ne, že by to bylo nezajímavé, ale nepatří to sem a dotýká se to tématu vesmírné války, které je v poslední době řešené spíš teoreticky.

  • Arccos
    10:54 13.03.2015

    VASIMR a iontový motor jsou skutečně dvě různé věci s různými principy. Společné mají pouze to, že se v nich urychlují ionty.
    VASIMR není tak velká a těžká bedna, aby se nedala vynést. Ostatně testovací kus se má výhledově dostat na ISS. Problémem je spíš to, že pro efektivní funkci potřebuje dostatečný elektrický příkon, řádově stovky kW. Což už ve vesmíru problém je, zvláště poté, co Obamova administrativa "moudře" zrušila všechny projekty kosmických jaderných zdrojů.

  • Takeda
    10:02 13.03.2015

    Jenže VASIMR a klasický ionotový motor funguje jinak... Ten VASIMR je těžkej kvůli magnetům, kterýma směřuje a urychluje plasmu.

  • Jan Horten
    09:36 13.03.2015

    Firefighter - Iontový motor není nijaká bedna, co se zatím nedá vynést do Vesmíru, právě opak je pravdou. Byl s úspěchem využit již několikrát např. již u satelitu Deep Space 1, SMART-1 (sonda o velikosti krychle s hranou cca 1 m a hmotnosti 350 kg), komunikační družice Artemis, či satelit GOCE evropské kosmické agentury ESA. Tah těchto motoru je sice extrémně malý, ale ve srovnání s užívanými chemickými motory je ovšem nesrovnatelně efektivnější a může být v provozu celé měsíce či roky a konečné urychlení je nesrovnatelně vyšší. V NASA jeden běžel bez přestávky, při testu, přes 5 let!!!

  • Vrata
    14:41 12.03.2015

    logik: no to ano. Ja jsem jen upozornoval Jendu, ze 78 MW pro palubni systemy je tentyz vykon, jako vykon pro pohon. A to je relativne obrovske.

  • logik
    14:05 12.03.2015

    Tak elektrický přenos výkonu není na vojenských lodích zas taková novinka:

    http://cs.wikipedia.org/wiki/U...

    To co je opravdu nové je ta rezerva výkonu.

  • Vrata
    08:53 12.03.2015

    k elektrickemu vykonu 78 MW: to neni vubec malo vzhledem k celkovemu vykonu bezneho torpedoborce. Napr. US Arleigh Burke class torpedoborce maji celkovy vykon turbin 79 MW.
    Jestli jsem to dobre pochopil na WIKI, tak Zumwalt ma 2x plynove turbiny Rolls-Royce MT30 (2x 25-40 MW) a dale ma 2x plynovou turbinu RR 4500 (celkovy vykon 78 MW). Vsechny ty turbiny jsou napojeny na elektricke generatory a lod je pohanena elektromotory. Tedy celkovy vykon je dvojnasobek vykonu bezneho torpedoborce a zrejme mnohanasobek elektrickeho vykonu bezneho torpedoborce..

  • Firefighter
    07:27 12.03.2015

    VASIMR čili Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket je pohon složený z vyvíječe plasmy a z trysky která je tvarovaná magnetickým polem, čili lze velice účinně regulovat tah. Iontový motor pracuje na "lehce" jiném principu. Prototyp již byl postaven ale je to taková bedna, co se nedá vynést do vesmíru, natož aby to tam otestovali.

  • TECHNIC
    21:22 11.03.2015

    S tou spotřebou PHM to nebude tak horký. Ty sistémy nepojedou stabilně na plný výkon. Zajímalo by mě kolik samostatných zdrojů tam maj naistalovaných a s jakým napětím pracují.

  • Deortc
    19:53 11.03.2015

    to JohnR: Hehe, tak tohle je vážně něco. Oni toho kapitána snad vybírali podle jména, nebo že by si jméno sám změnil aby to bylo stylové k jeho funkci? :)
    Mimochodem, je to sice hodně off-topic, ale když už je řeč o té Enterprise..... Amíci vyvíjejí nový typ raketového kosmického motoru - tzv. Vasimr. Má to být druh iontového pohonu. Vasimr má mezi fyziky a inženýry své stoupence i odpůrce, kteří tvrdí, že prý je nemožné jej postavit, každopádně prý už existuje funkční 100KW prototyp a v dohledné době bude testován typ 200KW. Proč o tom hovořím? - Ten motor pro svou činnost potřebuje elektrickou energii, hodně energie. Údajně raketa vybavená Vasimrem o výkonu 10MW by vzdálenost ze Země na Mars dokázala urazit přibližně za nějakých 30-40 dní. To už by Zemi a Mars hodně přiblížilo a taková loď by se už mohla, spíš povinně měla, jmenovat Enterprise. :p
    Sorry za příspěvek zcela mimo téma, ale když už jsem si na to tak vzpomněl.... :p

  • Luky
    19:48 11.03.2015

    Tak to netuším....ale myslím, že vím, co bude náplní jeho práce - opakovat, co řekne palubní počítač... :)

  • Kusa
    19:42 11.03.2015

    Schválně jakou asi bude mít přezdívku jeho první důstojník.

  • Kusa
    19:39 11.03.2015

    Tak to je bomba už jen aby to mělo štíty a fasery a je to. " Přesuňte energii do předních štítů" :-)

  • JohnR
    19:34 11.03.2015

    Když jste u té Enterprise, určitě víte kdo je velitelem DDG1000 :-)

    http://www.public.navy.mil/sur...

  • hurvo
    19:16 11.03.2015

    Predpokladam ze tam musi byt rezerva pre energeticky velmi narocny railgun, zopar laserovych zbrani a potom este standardne pre lod.

  • Deortc
    19:11 11.03.2015

    to Jenda: Jestli je to hodně, nebo až tak moc né, to je samozřejmě jen věc názoru. Mě 78MW hodně připadá. Např. lasery o výkonu jednotek MW mohou v mnohakilometrových vzdálenostech ničit velká letadla (nikoliv "pouze" drony) a rakety - balistické i s plochou dráhou letu.

    to liberal shark: Jojo, taky jsem si při čtení toho článku vzpomněl na Enterprise. :) Obdivuhodná mi také připadá rychlost stavby té lodi.

  • Jenda
    19:00 11.03.2015

    Deortc:

    78MW není zase tolik, odpovídá to např. pohonu 65 tanků Abrams.

  • liberal shark
    18:07 11.03.2015

    to Deortc : Jaderný pohon je skvělá věc, ale přináší spoustu nákladů a dodatečných omezení. Třeba nelze vplouvat do některých přístavů. Jinak ta redistribuce energie podle potřeby je super, jako na vesmírné lodi Enterprise :-).

  • Deortc
    17:37 11.03.2015

    78 MW elektrické energie - to je opravdu drsný. Vždyť tohle už by elektřinou uživilo nějaké menší městečko. Nejspíš to Amíci s energetickými zbraněmi myslí opravdu vážně.
    Sice se v této technice nevyznám, ale ......nebylo by lepší generovat takto silnou energii spíš pomocí jaderného reaktoru? Vždyť tohle přece bude muset každou chvíli tankovat a navíc nepochybně značnou část lodi zaberou nádrže.

  • liberal shark
    14:43 11.03.2015

    Jeden rok od položení kýlu k zahájení zkoušek na moři ? To je neuvěřitelně rychlé, zřejmě díky modulární stavbě. Jaká asi bude primární role těchto plavidel ?