Zvětšení transportních kapacit České republiky pomocí civilních dopravních letadel

Zvětšení transportních kapacit České republiky pomocí civilních dopravních letadel
Airbusu A330neo / Alex Cheban, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Během začátku koronavirové krize evropský výrobce dopravních letadel Airbus použil svá civilní dopravní letadla k dopravě zdravotnických pomůcek z Číny. Také řada civilních leteckých přepravců k přepravě nabídla svá dopravní letadla pro pasažéry. Dopravní letadla nabídli například čínští civilní přepravci nebo lokální Smartwings.

Využití běžných letadel pro krizovou nákladní přepravu se opět ukázalo jako zajímavý a funkční prvek. A to přesto, že šlo značně o neefektivní leteckou dopravu, protože náklad šel umístit (mimo omezený spodní nákladový prostor) pouze na nebo mezi sedačky.

Přesto 45 až 50 % nákladu bylo během krize přepraveno právě pomocí dopravních letadel. Ostatně i během míru je 50 % celosvětového leteckého nákladu přepravováno v nákladovém prostoru dopravních letadel.

Mimochodem během koronavirové krize letecká přeprava poklesla o 90 % a uzemněno bylo 10 000 dopravních letadel. Naopak během krize ceny za leteckou přepravu materiálu stouply o 50 až 100 %.

Česká republika během krize také využila možnosti aliančního systému SALIS (Strategic Airlift International Solution) a bylo provedeno několik letů s obřím nákladním strojem An-124 Ruslan. V případě větší krize ale hrozí nedostupnost Ruslanů, a tedy nemožnost letecky dopravovat do ČR kriticky důležitý materiál. Případně naopak ‒ dopravovat ve velkém materiál z České republiky.

Opět se ukázalo, že české národní přepravní kapacity jsou v případě krize nedostatečné. Udržování armádní flotily velkých transportně-dopravních letadel je pro země velikosti ČR nákladnou záležitostí s nízkou efektivitou (letadla většinu času neplní své hlavní poslání). Nabízí se ale spolupráce s komerčními přepravci na území ČR.


Umístění palet v běžném dopravním letadle Airbus po sejmutí sedaček; větší foto / Airbus

Modifikace standardních letadel v krizových okamžicích

Společnost Airbus na konci dubna představila nákladní modifikaci rodiny dopravních letadel A330 a A350 ‒ po demontáži sedadel ekonomické třídy lze kotvit nákladní palety přímo do kolejnic určených původně pro fixaci sedadel pasažérů. 

Jedná se o přímou reakci právě na „koronavirové lety“ dopravních letadel s nákladem na sedačkách. Výsledkem je rychlejší a efektivnější nakládání a kotvení nákladu, navíc se předejde ničení sedadel. Ta jsou navržena pro sezení cestujících a nikoliv na přepravu krabic.

Jedná se modifikaci vydanou v servisním bulletinu Airbus, která bude obsahovat postup demontáže sedadel a systémů elektronického zábavy pasažérů IFE (InFlight Entertainment), montáž palet a kotvících prvků a opětovný návrat konfigurace kabiny pro přepravu cestujících.


A380; větší foto / Maarten Visser, CC BY-SA 2.0

Využití přestavby A380 na nákladní verzi

Už v průběhu roku 2019 začaly některé letecké společnosti s odstavováním největšího letadla z flotily Airbusu – dvouposchoďového A380. Vyřazování A380 uspíšilo současné uzemnění dopravních letadel a očekávané výrazné snížení objemu osobní letecké přepravy.

Poměrně běžně se stává, že dopravní letadlo po nějaké době používání v osobní letecké přepravě je přestavěno na nákladní verzi. Jelikož dlouhodobě požadavek na leteckou nákladní přepravu roste, nabízí se otázka využití odstavených letadel A380 k přepravě nákladů.

Již při vývoji A380 se uvažovalo o vývoji čistě nákladní verze. Ta však nakonec nebyla realizována. Kontaktovali jsme společnost Airbus s dotazem, zda v návaznosti s vyřazováním A380 je možné provést přestavbu z verze pro pasažéry na verzi cargo, tzv. P2F (Passenger-to-Freighter). Podle mluvčí Airbusu Anne Galabert ale přestavby A380 momentálně nejsou na pořadu dne.

Technicky takovou proměnu letadla Airbus dokáže provést. Je zde ale problém ‒ dopravní letouny A380 vznikly kvůli přepravě cestujících a tomu odpovídá řada konstrukčních řešení. Zejména jde o únosnost přepravního prostoru. 


Nakládka a start A330-200

Obvykle je náklad těžší než cestující. Nízká únosnost palub A380 tak nedovoluje využít velký objem přepravního prostoru. 

Nákladní verze A380 měla nést označení A380F. Původně o ni byl velký zájem, ale jelikož se vývoj osobní verze prodlužoval, Airbus vývoj nákladní verze odložil. „Nedočkaví“ přepravci se poté obrátili na konkurenci.

Mimochodem se postupně zjistilo, že právě nepříznivý nepoměr mezi užitečnou nosností a užitným prostorem, plus vysoká spotřeba, nedávají A380F prakticky žádnou významnější výhodu proti již zavedeným nákladním speciálům.


Nakládka Boeing 747-867F přes odklápěcí příď

Navíc nákladní verze letounu Boeing B747 má sklopnou přední část pro rychle nákladní objemného materiálu. V případě A380 je nutné nakládat přes boční dveře, což znemožňuje přepravu rozměrnějších dílů. 

Závěr

Ačkoliv bude brzy k dispozici poměrně hodně letadel A380 s velkým objemem trupu a pravděpodobně i za zajímavou cenu, přestavba a využití A380 jako nákladního letadla se jeví jako ne zcela efektivní. Nemá tedy smysl domlouvat s některým přepravcem pořízení A380 a jeho přestavbu.

Naproti tomu standardní řešení modifikace běžných A330 pro cestující na přepravu nákladů má proti tomu větší smysl. A330 lze používat naprosto standardně pro běžnou civilní leteckou přepravu v rozsahu ČSA nebo Smartwings. Český stát tak může A330 provozovat společně s lokálním přepravcem. Během „míru“ letadla poslouží k přepravě pasažérů, ale v době krize musí přepravce letouny v nákladní modifikované podobě poskytnout pro potřeby státu.

Zdroj: Forbes, Airbus

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Embraer v roce 2019 zrychluje dodávky taktických transportních letadel KC-390

Embraer KC-390 je taktické transportní letadlo navržené k ustavení nových standardů ve své ...

Dodávky bojových letounů do ruského letectva v roce 2019

Moskevský think-tank CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies) skrze svůj blog BMPD ...

Covid-19 a strategická letecká přeprava České republiky

Současná pandemie Covidu-19 ukazuje na význam strategických leteckých dopravních kapacit. Česká ...

Dopravní letadla C-17 Globemaster III jako strategické bombardéry

Americké letectvo (U.S. Air Force) zvažuje využít dopravní stroje C-130 Hercules a C-17 Globemaster ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    00:56 07.05.2020

    Připojení k projektu sdílených A330MRTT je hezké klišé. Úplně stejná úroveň jako smart defence. Bezpečnost nelze řešit sdílením.

    Věc druhá, proč posuzovat jen A330. KC46A je také řešení a z pohledu interiéru a možnosti palet i lepší řešení.

    • skelet
      08:18 07.05.2020

      KC-46 se zatím neřadí k úspěšným projektům. Možná jednou až Boeing vychytá všechny mušky a mouchy.

      Jinak nákup středního transportního letounu pro AČR pochopitelně prioritou, ale vzhledem k tomu, že se AČR dosti účastní zahraničních misí, tak by se tento letoun v klidu uživil i bez misí hypotetického osvobozování rukojmí a lá Chuck Norris.

      • cejkis
        06:24 09.05.2020

        Proč by se měl nějaký letoun v armádě uživit?

        • SYN_
          06:25 11.05.2020

          Protože když se neuživí, nebude velmi pravděpodobně vůbec??
          Zrovna KC46 není hvězdou pokroku, nemá nejmodernější úsporné motory a A330MRTT porazil nakonec horko těžko výhradně díky tomu že byl pro USA "domácí". Nechápu proč by mu měl mimo USA kdokoliv dát přednost...

          • cejkis
            21:24 11.05.2020

            Filozofie z komerční sféry do armády nepatří. Naopak v armádě jsou k dispozici kapacity, které si komerční svět nemůže dovolit držet standby. ČR po roce 89 v tomto s armádou úplně zešílela.
            Ohledně KC46 vs A330, ani A330MRTT není na bázi neo. Dala mu přednost Itálie, Izrael. Jde o to, ostatně jako vždy, jakou geopolitickou orientaci preferujete. Já německé a už vůbec ne francouzské zbraně a technologie v ČR nechci.

  • skelet
    18:21 04.05.2020

    Problém je, že armáda potřebuje dopravovat i objemnější kusy techniky, než-li jsou kontejnery. A ty se do A330 nevlezou.
    Jinak AČR se zapojilo do mezinárodního programu Multinational Multi-role Tanker Transport Fleet, které bude vybaveno letouny A330MRTT
    http://czechairforce.com/news/...
    https://www.ceskenoviny.cz/zpr...

    a jeden z místních insiderů se zmiňoval, že AČR zvažovalo (zvažuje) zakoupení třetího Airbusu, a rozmýšlí se i nad A330.

    Za mě armáda spíše potřebuje letoun C-130 (KC390, C-2). Škoda, že Antonov nedává An-70 na lízačku.

    • alexa123
      07:56 05.05.2020

      Absolútny súhlas. Chudobnejšie štáty typu Východnej Európy by mali založiť združenie "Multinational Transport Fleet", ktoré by malo ??? lietadiel kategórie KC390 resp. C-2, aby mohli voziť aj niečo iné ako smiešne Land Rovery resp. palety NATO 463L o rozměrech 88×108 palců (cca 224×274 cm).

    • cejkis
      01:01 07.05.2020

      Až bude mít AČR zadání mít schopnost osvobodit rukojmí, tak pak pochopím i požadavek na 5ks C17. Ovšem ČR potřebuje obnovit zdevastované pozemní síly a tak kupovat 2ks nákladních strojů s nosností 25t Ad1) nic neřeší a ad2) omezuje finance pro pozemní síly.

  • flanker.jirka
    17:54 04.05.2020

    ...je dost možné, že nyní budou letadla levně k mání, propad v dopravě je obrovský.

    • SYN_
      19:05 20.05.2020

      Copak pořízení, toho bych se tolik nebál, to teď opravdu bude relativně snadné (zvláště ojeté kousky) ale kdo je bude udržovat letuschopné? To jsou docela vysoké náklady běžící trvale a dlouhodobě, z větší části i když ani nelítáte...

      • SYN_
        19:37 20.05.2020

        Zde jsou obecné údaje o konverzi starších letadel na čistě nákladní varianty (obvykle s nižším zatížením, pro vyšší zatížení se spíš vyplácejí novostavby)
        https://www.aviationbusinessne...
        Jinak kdybychom se chtěli víc "rozmáchnout" tak tohle 747-400 combi je schopné převážet slušný počet osob a zároveň i relativně velký náklad... v nouzi schopné dalšího zvětšení nákladní kapacity demontáží sedaček economy class...
        https://www.klm.com/travel/cz_...
        Tuším jsem v minulých dnech zahlédl zmínku že v rámci krizové optimalizace flotily (což probíhá u mnoha dopravců) toho kombíka prodávají řádově za 20M$...

  • alexa123
    17:26 04.05.2020

    Iba taký nezáväzný príspevok ku tejto téme o kapacite Českého letectva na zásobovanie v prípade "prúseru". Ani za svet si neviem spomenúť, ale asi pred tromi-štyrmi týždňami bol na niektorom Českom vojenskom webe článok o tom, že České letectvo jednoznačne potrebuje mať kvôli riešeniu podobných "prúserov" lietadlo kategórie A-330 v nákladnej verzii. Pretože ak ho nebude mať, tak je to "nekonečnnnnnnnnný prúser" a to bude koniec Českej republiky. Len autor zabudol uviesť argumenty, ako sa bude "monštrum" kategórie A-330 českého letectva využívať v čase, keď svet nebude strašiť vírus kategórie Corony. A to bude min. 20-30 rokov kým sa objaví nový podobný vírus.

    • otecko
      18:37 04.05.2020

      Zřejmě myslíte toto:
      https://www.info.cz/nazory/kos...
      .... jinak si myslím, že kdyby Vzdušné síly měly nákladní A330 dá se zařadit do programu Multinational Multi-role Tanker Transport Fleet či Strategic Airlift Capability (SAC). Tam by se využití v rámci NATO určitě našlo, jestliže MaĎaři v něm uživí C17 globmaster. Je ovšem otázka, zda chceme. Jak známo, naší politici příliš nechtějí, bohužel:(

    • cejkis
      00:52 07.05.2020

      Nebude se využívat. A přesně proto armády jsou, aby měly kapacitu řešit problémy. Tohle není komerce, nečeká se až nakontraktovaný dopravce převeze předchozí objednané zásilky. Nevím, kde se v lidech vzala představa, že armády musí mít pro techniku využití 24h denně.

  • JirkaM
    16:35 04.05.2020

    Nemáme nedostatek přepravních kapacit, máme zásadní problém se schopností vyrobit základní věci jako jsou roušky a některé léky.

    Jen vlastizrádce a sabotér by dovolil vozit tyhle věci z komunistické Číny. To je stále keců o Tibetu, ale přesouvat znalosti, kapitál a výrobu všeho do Číny našim anarchobolševikům zjevně nevadí.

    Krom toho, kdo chce vyrobit roušku u nás, musí splnit milión regulí, na které se výrobce z Číny může s klidem vykašlat, takže jde o nefér systém cíleně likvidující naše výrobce.

    Jinak vysoká spotřeba A380 byla problém spíš v době, kdy ropa nebyla za 20 dolarů za barel. Jako zdůvodnění, proč není k dispozici spousta nákladních A380, to ale smysl samozřejmě dává.

    Takže, máme dvě možnosti.

    1. zdaníme místní výrobce ještě více, a za takto získané penzíe nakoupíme letadla od Airbusu, nebo Boeingu, protože tak se naše vrchnost za naše peníze zavděčí mezinárodní vrchnosti.

    2. Nebo za zlomek těch peněz zajistíme výrobu základních věcí a to buď u nás, nebo ve spolupráci s Polskem, Slovenskem a Maďarskem.

    • fotr
      20:19 04.05.2020

      Každý normální člověk už musel dávno poznat že jediná cesta do budoucna je v soběstačnosti minimálně v těch základních věcech bez kterých se neobejdeme. Současná situace prokázala jak je dlouhodobě neúnosná veliká závislost třeba právě na Číně, tím spíše že to není žádný ,,přítel,, ale lačný a arogantní predátor. Osobně dlouhodobě kritizuji přístup EU k Číně, která bohatne na náš úkor třeba právě tím co píšeš, tedy že nemusí dodržovat většinu toho co výrobci v EU. Podřezáváme si větev sami pod sebou.
      Jsem zastáncem rovných příležitostí, pokud chce Čína dovážet do EU, musí dodržet stejné podmínky. Zatím si jen mastí kapsy a sviní svět odpadem.

      • Miroslav
        00:13 05.05.2020

        Ono to znie veľmi dobre ak sa povie, že budeme v niečom samostatní. Ale v dnešnom svete kde o (ne)úspechu produktu rozhodujú detaily je to utópia. Stačí pozrieť na bizarný skanzen KĽDR kde to dopracovali so samostatnosťou.

        Ok, budeme samostatní vo výrobe rúšok. A potom čo bude ďalej? Aké linky ešte navrhneme a uložíme do skladov aby sme boli pripravení na každý scenár vývoja?

        • fotr
          07:00 05.05.2020

          Samozřejmě nemůžeme a nebudeme soběstační nikdy absolutně ve všem ale musíme se snažit o soběstačnost ve všem kde to dokážeme a v ostatních nespoléhat na (např.) Čínu ale hledat si spolehlivější a dostupnější partnery.
          Scénáře vývoje (prognózy) samozřejmě existují a i ta dnešní pandémie byla očekávatelná a řada odborníků dlouho varovala že k něčemu podobnému brzy dojde. Nikdo odpovědný na to ale bohužel neslyšel a nereagoval. Ptačí chřipky, prasečí mor, šílené krávy a kde co všechno byly přeci jasné předzvěsti že se k nám dostávají nové nemoci kterým nahrává globalizace a celosvětový pohyb osob i zboží v míře jakou si před pár lety ještě nikdo ani nepředstavoval. Jenom Česká pošta odbavuje denně tisíce zásilek z Číny v ceně do 5 USD. To je obrovské množství a také riziko přenosu třeba právě virů.

        • vixl
          11:13 05.05.2020

          argumentovat proti soběstačnosti příkladem KLDR je tak velmi hloupé, že mi to ani nestojí za nadávku

  • Miroslav
    16:24 04.05.2020

    Prerábanie dopravných lietadiel na na Cargo nie je žiadna novinka. Už B-737 bol od začiatku konštruovaný tak, aby sa v prípade potreby dal prestavať na nákladné lietadlo. Bol to vrchol studenej vojny a USAF bolo jasné, že bez prepravných kapacít dopravných strojov nedokážu preniesť ťažisko bojov do ZSSR do Európy.

    • Miroslav
      16:27 04.05.2020

      Oprava: B-747

  • CerVus
    11:07 04.05.2020

    Na jednu stranu by byla výhoda, kdyby ČR vlastnila nebo spoluvlastnila leteckého dopravce. Už jen kvůli problémů s povolením přeletů vojenských speciálů. Ale třeba maličká ČSA, která letadla nevlastní ale mají je jen v pronájmu není zrovna optimální řešení. Navíc nevěřím tomu, že by se se nedala v případě podobné krize nasmlouvat letadla běžných přepravců z blízkého okolí jako DHL nebo Lufthansy Cargo.

    • otecko
      18:40 04.05.2020

      No právě že od února do konce dubna nedala... Tedy, dala, ale s vysokou přirážkou, protože oproti takovému Německu či Francii jsme přece jen nepotřebovali tolik letadel.

  • dusan
    10:16 04.05.2020

    Pre niekoho problém ... pre niekoho výzva.

    Americké letectvo pripravuje výberové konanie na tankovacie kapacity - zatiaľ formou prenájmu pre výcvik.

    Môj osobný názor je ten, že by USAF malo využiť katastrofálnu situáciu v leteckej doprave na rýchle doplnenie svojich zúfalo zastaralých tankovacích strojov.

    Ak by oslovili Airbus, tak im vie určite ponúknuť konverziu civilných strojov na tankovací A-330 MRTT. Civilné sa dnes dajú kúpiť "za babku" a za pár rokov môže mať USAF desiatky moderných tankovacích strojov, ktoré sú už v prevádzke osvedčené.

    USAF je v katastrofálnej situácii. KC-46 sa zatiaľ veľmi "nevydaril" .... a Boeing bojuje s jeho technickými problémami, KC-135 je už len lietajúci šrot, kde sa i pri najväčšej (a nákladnej) kontrole nedá vylúčiť, že sa nejaký stroj nerozpadne vo vzduchu ....

    Pre USAF je to skrátka šanca "raz za život" celkom ľahko obnoviť aspoň časť tankovacej flotily.

    • Poly
      13:13 04.05.2020

      Představa, že by USAF nakupoval takovou zásadní techniku u Airbusu je úsměvná.

      • dusan
        16:15 04.05.2020

        Už KC-45 vyhral : ) .... to bolo tesné ...

        Ak sa nejaký KC-135 rozpadne vo vzduchu a flotila sa uzemní aké iné riešenie USAF má ?

        To už bude krízový manažment a nebude sa hľadieť na "detaily" ...

        PS Európske vrtuľníky vyhrali už dve súťaže v posledných rokoch ...

        • skelet
          16:24 04.05.2020

          jestli si pamatuju dobře, tak nabídka Airbusu vyhrála dokonce 2x. Ale Kongres to vždy smetl ze stolu.

        • Poly
          08:03 05.05.2020

          A kolik těch KC-45 lítá?

          A kolik lítá KC-46?

          • skelet
            11:03 05.05.2020

            A330MRTT létá v počtu 42 kusů (zdroj wiki)
            KC-46 bylo vyrobeno 45ks, ale jsou s tím neustálé problémy.

          • Poly
            11:23 05.05.2020

            skelet
            To je sice pěkné, že A330 MRTT lítá XY, ale já jsem psal o USAF. A USAF žádné A330MRTT nemá a ani mít nebude.

          • skelet
            12:57 05.05.2020

            nmožná ano, možná ne. A330MRTT létá bez problémů, když to KC-46 má neustále nějaké problémy. Záleží jak silný bude Kongres. USAF chtělo A330

          • Poly
            08:55 06.05.2020

            Nákup KC-46 je už hotová věc. Jediné, co mohlo mít kdy malou šanci byl KC-45, ale ne zcela neamerický A330 MRTT. V případě letectva si USAF nenechá zatáhnout do hnízda neamerického výrobce kór v tak zásadním letounu. Kdyby bylo zle, tak Boeing zatahá za nitky a podmázne v kongresu kde koho. Navíc, proč by to vůbec kongres reálně dělal? Voličům je to putna, protože drtivá většina z nich ani neví, že ten letoun existuje. Naopak, když budou prudit, tak z toho něco kápne a nebo se slíbí nějaký protikšeft, který bude po chuti těm druhým. Peníze za vývoj a linku už byly utraceny a nikdo to už nezastaví. Ještě víc potápět Boeing není v zájmu nikoho. Kdyby byl v nabídce KC-45, tak by situace byla jiná.

          • skelet
            09:58 06.05.2020

            uff.. co je na tom k nepochopení. KC-46 má problémy s vývojem. KC-135 stárne strašně rychle a USAF má díky tomu problémy, které honí skrze kontraktory a velkou cenu letových hodin KC-135, které drží při životě zuby nehty.
            KC-46 se prosadily do USAF jen díky politice, a zatím je jen díky politice USAF neposlala do pryč. Jestli bude USAF nakupovat ex civilní 767 nebo 330 a přestavovat na tankery je ve hvězdách, ale vše bude záležet na tom jestli se Boeing zase naučí dělat letadla. Momentálně mu to nejde.

    • SYN_
      06:37 11.05.2020

      KC-46 sice pravda mají při dokončování/předávání dost problémů, ale zase to nemalujme až tak černě, kdyby "přišlo na věc" tak funkční jsou... holt v míru není důvod akceptovat nedodělky a přetažení ceny, ale principiální problémy to nejsou. Ne takové aby se řešila "crash conversion" ojetých civilních strojů...

  • dusan
    10:09 04.05.2020

    Technický vývoj spôsobil, že v civilnom letectve štvormotoráky "vyhynuli" ...

    Dobieha len výroba A-380 a i výroba B-747-8 tiež za pár rokov zrejme skončí.

    Dvojmotorové stroje sú skrátka efektívnejšie a nahradzujú i svojich veľkých bratov a to rýchlym tempom.

    A to nehovorím o koronakríze ...

    Je jasné, že útlm leteckej dopravy bude veľký, bude sa rozbiehať pomaly a dlho nedosiahne kapacitu roku 2019.

    V praxi to znamená masívne vyraďovanie neefektívnych strojov. V prvom rade to budú staršie stroje, ktoré nemajú žiadnu perspektívu, lebo sú prevádzkovo nákladnejšie a nových je "totálny" prebytok .....

    Hneď následne pôjdu na vyradenie štvormotoráky.... počítam, že vydržia tak maximálne po prvú generálku a tým väčšina skončí svoj krátky letecký život. Ich vyradenie o niečo pomôže prežiť ich mladším bratom (čiže tým v podstate novým), ale do 5 rokov bude zrejme civilný prúdový štvormotorák exotom .... a zväčša bude slúžiť pre nákladnú dopravu.

    A-340 bol na zozname "neželaných" už pred krízou a možno čakať, že sotva ju nejaký prežije. A-380 je na to lepšie len z hľadiska veku .... ale vzhľadom na svoju veľkú kapacitu neprežije omnoho dlhšie. B-747 ich určite prežije .... ale zrejme nie o veľa rokov.

    • otecko
      18:45 04.05.2020

      pokud budete potřebovat tah motorů na to, dostat do vzduchu 300 tun a více, tak se ani v dnešní době bez 4 motorů neobejdete. Prostě motory, které by to zvládly ve dvou zatím nejsou.

      • Starlight
        22:28 04.05.2020

        Časy se mění. Nové stroje Boeing 777X (777-8/-9) a Airbus A350 XWB (A350-1000) mají MTOW přes 300 tun.

      • SYN_
        06:48 11.05.2020

        Ano, ale to se v podstatě bavíme o jiném druhu krize, o takovém který vyžaduje dálkovou přepravu MBT ve větším množství...
        Na náklady typu "léky, potraviny, vybavení" dvoumotoráky stylu B777/A350 celkem bohatě stačí... Navíc u typů s moderními úspornými motory drasticky stoupá dolet, blížíme se mezi globálního doletu téměř kamkoliv...

    • dusan
      08:09 12.05.2020

      Už je to tu:

      https://www.seznamzpravy.cz/cl...

      PS otecko - samozrejme sa to týka čisto civilných typov, nie demilitarizovaných transportných strojov ako An-124, Il-76.