Dopravní KC-390 vzlétne na konci letošního roku

Foto: KC-390 / Embraer
Foto: KC-390 / Embraer

První let brazilského dopravního letounu Embraer KC-390 se uskuteční na konci letošního roku. Připomeňme, že na vývoji a výrobě se podílí také české Aero. Česká republika rovněž projevila zájem o dva letouny KC-390.

První dopravní letouny KC-390 v roce 2016 poputují k brazilskému vojenskému letectvu FAB (Força Aérea Brasileira). Očekává se, že FAB objedná u výrobce ještě letos 28 letadel.

Podle Paula Gastao, viceprezidenta firmy Embraer, existuje ve světě trh pro více než 700 středních dopravních letadel typu KC-390. Perspektivní trhy jsou především v Jižní Americe, Africe nebo Asii.

Prvními zákazníky se stanou také země participující na vývoji a výrobě letadla. Argentina, Chile a Portugalsko mají zájem o šest strojů, Kolumbie o 12 letadel a Česká republika o dva stroje KC-390.

Brazilci navíc budou spolupracovat s firmou Boeing na případném prodeji letounu ve Spojených státech, Velké Británií a na Středním východě. Spolupráce s firmou Boeing běží i přesto, že Brazilci dali přednost švédským stíhačkám JAS-39E/F Gripen proti americkým Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

Video: KC-390 / YouTube

Zvláštností u této kategorie dopravních letounu je použití proudových motorů. Typičtí představitelé středních dopravních letounů, jako je C-130 Hercules, používají turbovrtulové motory. Takové řešení je ideální pro operace z jednoduchých letišť.

Paul Gastao však ujistil, že proudové motory KC-390 jsou odolné i proti riziku nasátí nečistot a různých částic na málo udržovaných letištích. Použití proudových motorů má pak pozitivní dopad na cestovní rychlost a dolet.

Úspěchu KC-390 na světových trzích fandí i české Aero. Pro letoun KC-390 Aero vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji.

Pro první letoun navíc Aero před pár dny poslalo do Brazílie zadní část trupu o rozměrech 6,5×4,5×3,3 metru. Dopravu přes Atlantický oceán zajistil obří dopravní letoun AN-124 Ruslan.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...

Americké letectvo vyvíjí nové úsporné dopravní letadlo

Vedení bojových operací v 21. století se neobejde bez strategické vzdušné dopravy. Dopravní letadla ...

ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY

Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, ...

SIG Sauer 716 pro Armádu České republiky?

Tendr na nákup 246 pušek pro přesnou střelbu pro potřeby Armády ČR pokračuje. Nákup probíhá i přes ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Muž, co zírá na kozy
    12:49 03.04.2014

    Vrata: Neřekl bych že A400M a An-70 jsou jiné kategorie. An-70 má s maximálním nákladem 35 tun dolet 5100 km (nosnost 47t je uváděna jen jako nouzová, za cenu značného snížení ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata: Neřekl bych že A400M a An-70 jsou jiné kategorie.
    An-70 má s maximálním nákladem 35 tun dolet 5100 km (nosnost 47t je uváděna jen jako nouzová, za cenu značného snížení životnosti letadla)
    A400M s max. nákladem 37 tun dolet 3300 km
    Navíc Německo v devadesátých létech silně koketovalo s myšlenkou licenční výroby An-70 jako náhradou za A400.
    Nicméně projekt An-70 je, po událostech na Ukrajině de facto mrtvý, i když se mluvilo o tom, že se jeho výroba měla stěhovat do ruské Kazaně.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    17:33 01.04.2014

    ne, čr nakonec z tohoto projektu s c-17 odešel

    ne, čr nakonec z tohoto projektu s c-17 odešel

  • liberal shark
    20:01 31.03.2014

    1) Největší nevýhodou An-70 je jeho reálná neexistence. 2) Nikdy jsem nepochopil, na co AČR potřebuje třetí Airbus A-319, místo aby koupili 3 tyto KC-390. 3) Těžké letouny C-17 ...Zobrazit celý příspěvek

    1) Největší nevýhodou An-70 je jeho reálná neexistence.
    2) Nikdy jsem nepochopil, na co AČR potřebuje třetí Airbus A-319, místo aby koupili 3 tyto KC-390.
    3) Těžké letouny C-17 si můžeme půjčit od jednotky NATO na základně Pápa. ČR je členem příslušné agentury NATO.Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    16:59 29.03.2014

    Vrata: zaměřil jsem se na vyhledání nosnosti A400M a našel jsem alespoň tohle: Range at max payload 3,298 km Range at 30-tonne payload: 4,540 km z čehož vyplývá, že maximální ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata: zaměřil jsem se na vyhledání nosnosti A400M a našel jsem alespoň tohle:
    Range at max payload 3,298 km
    Range at 30-tonne payload: 4,540 km
    z čehož vyplývá, že maximální payload je přes 30 tun (kolem 40?).Skrýt celý příspěvek

  • rainerum
    14:06 29.03.2014

    protože bychom nemuseli tak často používat An-124 Ruslan či C-17 protože většinu potřeb přepravy vzduchem bychom si pokryli sami a přitom by to není drahé letadlo (na to co ...Zobrazit celý příspěvek

    protože bychom nemuseli tak často používat An-124 Ruslan či C-17 protože většinu potřeb přepravy vzduchem bychom si pokryli sami a přitom by to není drahé letadlo (na to co poskytuje)Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    10:25 29.03.2014

    K diskusi o nosnosti C 130 dle Wikipedie.en: C130 - Usefull load = 33t, to je ale vaha nakladu a paliva, predpokladam, nebot payload = 20.4t. Termin "usefull load" jsem u jinych ...Zobrazit celý příspěvek

    K diskusi o nosnosti C 130 dle Wikipedie.en:
    C130 - Usefull load = 33t, to je ale vaha nakladu a paliva, predpokladam, nebot
    payload = 20.4t. Termin "usefull load" jsem u jinych letadel nenasel.
    KC 390 - payload 23.6 t.
    An 70 - payload 47t.
    A 400M - payload neuveden.
    Neco dokazi rici hodnoty "prazdna vaha"/"maximalni vzletova vaha":
    C130- 34/79 t
    KC 390 - ?/81 t.
    A 400M - 76.5/141 t.
    An 70 - 66/145 t.
    An 70 a A 400M jsou tedy letadla jine kategorie.Skrýt celý příspěvek

  • Martin Voják
    00:17 29.03.2014

    Myslím, že se nikdy nedozvíme jaké vlastně budou částky za životní cyklus jednotlivých letadel, vzhledem ke kupním smlouvám a utajovaným datům ke každému letounu. O KC 390 nemůžeme ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že se nikdy nedozvíme jaké vlastně budou částky za životní cyklus jednotlivých letadel, vzhledem ke kupním smlouvám a utajovaným datům ke každému letounu. O KC 390 nemůžeme zatím říci vůbec nic konkrétního, protože není ještě ani prototyp a všechny údaje jsou jenom propočty. Rainerum, nevím proč tě pořád tak bere AN70? Je to přece jenom jiná kategorie než KC 390.Skrýt celý příspěvek

  • rainerum
    23:57 28.03.2014

    S A-400 souhlasím a S C-130 a Kc-390 Také ještě by bylo zajímavý vědět kolik stojí provoz C-130 a Kc-390 ty částky nebudou zanedbatelný za jejich životní cyklus O An- 70 jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    S A-400 souhlasím a S C-130 a Kc-390 Také ještě by bylo zajímavý vědět kolik stojí provoz C-130 a Kc-390 ty částky nebudou zanedbatelný za jejich životní cyklus
    O An- 70 jsem jen chtěl říct že na to jaký má parametry je levný a myslím že bude i kvalitní ale je ze země se kterou mohou bejt problémy a je to zatím ještě jenom prototypSkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    23:38 28.03.2014

    An-70 je pořád jen prototyp a není vůbec jisté zda někdy bude vyráběný seriově.A-400 je opravdu drahý a C-130J taky nepatří mezi nejlevnější stroje.Co se týká dopravy obrněné ...Zobrazit celý příspěvek

    An-70 je pořád jen prototyp a není vůbec jisté zda někdy bude vyráběný seriově.A-400 je opravdu drahý a C-130J taky nepatří mezi nejlevnější stroje.Co se týká dopravy obrněné techniky,tak tam nemá cenu řešit zda se do C-130 či KC-390 vejde např. Pandur či ne,protože vozit je po jednom nemá cenu,vždy se využívá velkokapacitní stroje jako An-124 event. C-17.Skrýt celý příspěvek

  • rainerum
    23:36 28.03.2014

    Ano přiznávám se že jsem nosnost bral z wiki a vzhledem k pravé nosnosti je nákup KC-130 dobré řešení pokud bude dobře vyřešena otázka zábrany proti nasátí nečistot do motoru A ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano přiznávám se že jsem nosnost bral z wiki a vzhledem k pravé nosnosti je nákup KC-130 dobré řešení pokud bude dobře vyřešena otázka zábrany proti nasátí nečistot do motoru
    A k ofsetům ČR chtělo a dostalo ofsety myslím i u prvních 19 LMV tak proč ne u vodouch An-70Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:22 28.03.2014

    "...Nevím, kde rainerum vzal nosnost C 130J 33t??? ..." Myslím, že na Wiki, odkud jsem čerpal i já. Ale USAF i výrobce uvádí maximálně 19 t, typicky 15.5-16.5 t. Což je naopak ...Zobrazit celý příspěvek

    "...Nevím, kde rainerum vzal nosnost C 130J 33t??? ..."

    Myslím, že na Wiki, odkud jsem čerpal i já. Ale USAF i výrobce uvádí maximálně 19 t, typicky 15.5-16.5 t. Což je naopak méně než 23 t u KC-390. V tomto světle se tedy nákup brazilských letadel jeví jako rozumné řešení.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:12 28.03.2014

    Offset u dvou letadel? Tomu bych moc šancí nedával. Strategicky je prostě pořízení An-70 v dnešní situaci neprůchozí. Výhoda C-130 v rozsáhlé základně je zcela jednoznačná, to máte ...Zobrazit celý příspěvek

    Offset u dvou letadel? Tomu bych moc šancí nedával. Strategicky je prostě pořízení An-70 v dnešní situaci neprůchozí. Výhoda C-130 v rozsáhlé základně je zcela jednoznačná, to máte pravdu. Cena C-130J je srovnatelná s KC-390, ale ten Airbus je skutečně děsně drahý, na to prostě nemáme. Mmchd, C-130J má sice o poznání vyšší hmotnost užitečného nákladu, ale pokud máme věřit Wiki, tak se do obou letadel vejdou 2-3 Humvee nebo jeden LAV.Skrýt celý příspěvek

  • Martin Voják
    23:09 28.03.2014

    Dění na Ukrajině nám všem jasně ukázalo, že si v současné době jako stát NATO nemůžeme dovolit se jakkoliv vázat s výzbrojí na východ. Rusko dalo jasně najevo jak to vlasně ...Zobrazit celý příspěvek

    Dění na Ukrajině nám všem jasně ukázalo, že si v současné době jako stát NATO nemůžeme dovolit se jakkoliv vázat s výzbrojí na východ. Rusko dalo jasně najevo jak to vlasně myslí...ono to trvá již delší dobu ale všichni jsme dělali že vlastně o nic nejde a že by si Rusko v dnešní době vlasně nic takového ani nedovolilo...Gruzie je daleko a kdo ví jak to tam vlastně všechno je...
    Já sám jsem byl i v těchto komentářích zastáncem modernizace ruských vrtulníků MI-24, už jenom proto že LOM má jako jediný ve světě veškerá oprávnění. Kritizoval jsem pana Grohmanna za článek ohledně AH-6i jako náhrady MI-24. Uvědomme si všichni co může ukrajinská kzize udělat s naším vrtulníkovým letectvem?!?!?! A co by mohla udělat s veškerou výzbrojí z Ruska?!?!?! Nebo si snad rainerum myslí, že v případě konfliktu by Rusko velice rádo dodávalo nahradní díly svým nepřátelům???
    Nevím, kde rainerum vzal nosnost C 130J 33t???
    KC 390 je konstruován jako přímý konkurent C 130J. Konstrukce HERKULESu má počátky někde v šedesátách letech a určitě se jedná o jednu s nejlepších konstrukcí v leteckém světě ale vývoj se nedá zastavit a dle mého názoru si KC 390 vzal částečně to nejleší z nejmodernějších létajících transportních letounů současnosti.( A400M, C17). O jeho víceúčelovosti snad zde nemusím nic dodávat. Je jasné, že Embraer chce vyrobit finančně dostupné letadlo a tak využívá i komerční technologie. Jestli se nepletu tak jeho motory pohánějí i Airbusy řady 320.Skrýt celý příspěvek

  • rainerum
    22:47 28.03.2014

    Jo a zapomněl jsem u C-130J by byla výhoda toho že to má skoro každá země v Nato

    Jo a zapomněl jsem u C-130J by byla výhoda toho že to má skoro každá země v Nato

  • rainerum
    22:46 28.03.2014

    já jsem spíš moje příspěvky myslel jako srovnání dnešních transportních letadel této velikosti a ne jako srovnání moderních produktů s produktem starým 59 let vím že se mluvilo o ...Zobrazit celý příspěvek

    já jsem spíš moje příspěvky myslel jako srovnání dnešních transportních letadel této velikosti a ne jako srovnání moderních produktů s produktem starým 59 let vím že se mluvilo o koupi C-130H ale pří jde mi jako blbost vyvíjet letadlo které má alespoň v Brazílii zastávat místo které je jinde obsazené C-130J/A-400.
    Alespoň co jsem zjistil tak C-130J stojí podobně jako KC-130 a to asi kvůli velko produkci
    Jinak servisy se dají řešit třeba tak že by se převedli v rámci ofsetů do čr a bylo by to jako teď u Mi-17/171 a Mi-24/32 HindSkrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    22:45 28.03.2014

    Doufám, že pořídíme dvě KC-390, to letadlo je mi prostě sympatické :) Kupovat cokoli většího je podle mě nesmysl. Pořizovací cena je mnohem vyšší, stejně, jako je nákladnější i ...Zobrazit celý příspěvek

    Doufám, že pořídíme dvě KC-390, to letadlo je mi prostě sympatické :)

    Kupovat cokoli většího je podle mě nesmysl. Pořizovací cena je mnohem vyšší, stejně, jako je nákladnější i provoz a údržba. A přiznejme si, jak často potřebujeme dopravovat něco těžšího než KC-390 zvládne? Prostě by to byl zbytečný luxus.

    Každopádně větší dopravní letadlo potřebujeme jak sůl, i kdyby to měl být nakonec Hercules a třeba jen jeden. Do CASA se prostě nic nevejde...vím, že když byl třeba převrat v Lybii a s ním zhoršená bezpečnostní situace, chtělo naše MZV poslat nějaká pancéřovaná auta na tamní ambasádu...jenže se prostě nevešly. Myslím, že se nakonec dokonce posílaly lodí, protože kvůli operacím nad Libyí a starostem o evakuaci vlastních lidí ze země na převoz našich aut nikdo neměl čas...Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    19:48 28.03.2014

    An-70 se řešila už před několika lety a místo toho se nakoupily Mi-24/35, protože ten projekt je nestabilní, trvá už dlouho a má hlavně problém s motory, pokud mám správné ...Zobrazit celý příspěvek

    An-70 se řešila už před několika lety a místo toho se nakoupily Mi-24/35, protože ten projekt je nestabilní, trvá už dlouho a má hlavně problém s motory, pokud mám správné informace. Také by se mi líbilo mít dvě An-70. Vzhledem k současné situaci na Ukrajině bych nic takového z Ukrajiny nekupoval. Mohlo by to být v zóně Ruského zájmu a pak bychom měli vážný, ale opravdu vážný problém. Opět v dalším vláknu upozorňuji, že vazba na výrobce není pouze v tom, že se nakoupí mašina a že se musí nakupovat náhradní díly. Letadlo není auto nebo tank. Jde o to, že když bude problém, tak nám Ukrajina/Rusko může zastavit podporu a ty naše Antonovy budou stát na zemi. Výrobce schvaluje postupy, kontroluje dodržování servisních intervalů a také některé servisní prohlídky dělá přímo on. Takže ta vazba je extrémně dlouhodobá. Toto není civilní Boeing, aby nám jej opravli a servisovali kdekoliv na světě. Vlastnictví letadla totiž vůbec nic neznamená. Pokud nemáte podpru výrobce, tak vám mašina bude stát na zemi a nesmí do vzduchu.
    Co se týká srovnání KC-390 a C-130, tak si dovolím upozornit, že Rainerum udal trochu zavádějící údaje. KC-390 nemá být ekvivalentem C-130J, ale C-130H a ten má nosnost jen 20000Kg! KC-390 má být náhradou za standardní Herculesy.
    V případě ČR se v minulosti řešilo právě pořízení dvou olétaných C-130H a dalších dvou kusů na náhradní díly. Myslím si, že pořízení dvou KC-390 místo dvou olétaných C-130H je dle mne lepším krokem.
    Nové A-400 Atlas a C-130J jsou zcela mimo finanční možnosti našich ozbrojených sil. Jednoduše na ně nemáme. Z taktického hlediska by byly tato letadla pro nás výhodnější, ale žel jde o prachy.Skrýt celý příspěvek

  • rainerum
    17:37 28.03.2014

    to by znamenalo že ačr by byla schopná zajistit vlastní dopravu materiálů do zahraničních misí a v tom programu kde si státy navzájem pučují letadla nevím jak se jmenuje by se taky ...Zobrazit celý příspěvek

    to by znamenalo že ačr by byla schopná zajistit vlastní dopravu materiálů do zahraničních misí a v tom programu kde si státy navzájem pučují letadla nevím jak se jmenuje by se taky dobře využil a určitě by ty naše upravili tak aby se dali předělat na vzdušné tankery navezením palet s palivem protože dneska jak ruští tak ukrajinští vojenské firmy přistupují k zákazníkovy s heslem náš zákazník náš pánSkrýt celý příspěvek

  • rainerum
    17:33 28.03.2014

    co je špatné na An-70 z hlediska strategického je to vyráběno v Ukrajině kde je to taktéž vyvíjeno podívejte se na turky který chtějí koupili upravenou kopii S-300 od číny a když ...Zobrazit celý příspěvek

    co je špatné na An-70 z hlediska strategického je to vyráběno v Ukrajině kde je to taktéž vyvíjeno podívejte se na turky který chtějí koupili upravenou kopii S-300 od číny a když pominu tohle tak je max. o 5 tis. $ draží (produkce) a uveze cca. dvakrát víc u vojáku je to ještě víc vidět 300 vojáků nebo 206 převozům nemocných (An-70) vs. 80 cestujících nebo 74 pacientů a do An-70 se vejdou dvě Tatry 815 s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky Mi-17 vs. 2-3 HMMWVSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:11 28.03.2014

    Nejsem odborník na letadla, ale čistě kupecké počty vyřazují Airbus, neb je třikrát dražší, takže bychom za cenu dvou KC nekoupili ani jeden. An-70 nepřipadá do úvahy ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem odborník na letadla, ale čistě kupecké počty vyřazují Airbus, neb je třikrát dražší, takže bychom za cenu dvou KC nekoupili ani jeden. An-70 nepřipadá do úvahy ze strategického hlediska.

    Ať tak či tak, konečně bychom měli letadlo, kam se vleze Pandur...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2