TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Datum přidání 19.04.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 45 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim čtenářům ji přesto předkládáme, neboť věříme, že většinu z nich jistě zaujme. Oč tedy jde? Německým pilotům stíhaček Eurofighter Typhoon se v simulovaném souboji podařilo sestřelit americké stíhačky F-22A Raptor. Čtěte dále, jelikož se pak dozvíte, jak se jim to podařilo.

Eurofighter

Foto: Německý Eurofighter Typhoon / Luftwaffe (Bundeswehr)

Německá kuchařka: Jak si naservírovat F-22A Raptor k obědu

Americký stíhač F-22A Raptor je bezpochyby nejpokročilejší letounem současnosti. Avšak na loňském leteckém cvičení Red Flag na Aljašce se německým pilotům stíhaček Eurofighter podařilo najít v jeho obraně slabiny. Situaci komentoval jeden německý pilot následovně: "Měli jsme k obědu salát z raptora."


Jak tedy sestřelit stíhačku F-22A Raptor? Rozhodně zapomeňte na radar, protože F-22 je na radaru díky "stealth" technologii špatně čitelná. Musíte se spolehnout na infračervené senzory, které odhalí horké spaliny vystupující z trysek motorů. Infračervený kulový senzor před kabinou eurofighteru dokáže tepelnou stopu raptora odhalit až na 50 kilometrů.

 

F-22 je konstruován především pro boj mimo vizuální kontakt BVR (Beyond-Visual-Range), při němž se spoléhá na své vynikající "stealth" vlastnosti. Vaší šancí je dostat se k němu co nejblíže a vtáhnout F-22 do agresivního "dogfightu", tzn. do klasického manévrovaného vzdušného souboje.

 

Trysky F-22Foto: Trysky F-22 jsou obrovským zdrojem infračerveného záření. / Wikipedia

 

Eurofighter Typhoon je ve své čisté konfiguraci, tj. bez přídavných nádrží, oproti F-22 lehčí, menší a výkonnější. V souboji na blízko tak evropský letoun svého americké konkurenta překonává (resp. může překonat) v manévrovatelnosti, akceleraci a stoupavosti. Raptor sice může ve vertikální rovině manévrovat tryskami a měnit tak prudce směr letu, ale podobná akce jej stojí mnoho pohybové energie. Stroj při každé prudké změně směru ztratí rychlost a "propadne se", čímž se stává zranitelnější.

 

Pokud se již nacházíte v blízkosti raptoru, použijte svůj přilbový zaměřovač, "zamkněte" protivníka a odpalte střelu krátkého doletu. Přilbový zaměřovač je obrovskou výhodou stíhaček Eurofighter Typhoon. Piloti strojů F-22A Raptor se musejí bez přilbového zaměřovače obejít, neboť se Američanům nepodařilo kvůli technickým problémům vývoj adekvátní přilby dokončit.

Problém boje mimo vizuální dohled

Jak jste si všimli, klíčem k úspěchu je dostat se stíhačce F-22 Raptor "na tělo". Americké letectvo však oponuje, že je raptor konstruován především na boj mimo vizuální dohled. Zde se nejvíce uplatní přednosti amerického letounu, tedy vysoká rychlost, "stealth" vlastnosti, vynikající radar, vysoká nadmořská výška letu a pokročilé protiletadlové střely s dlouhým doletem.


Avšak spoléhat se pouze na boj mimo vizuální dohled je velice ošemetné. Vždyť již stíhačka F-4 Phantom II byla původně navržena pro BVR-boj. To byl také důvod, proč F-4 neměla zpočátku kanón pro blízky boj. Vietnamská válka však ukázala, že k precizní identifikaci cíle je nutné vizuální potvrzení protivníka. Jak připomíná magazín DVICE, nic nenasvědčuje tomu, že by se podobná praxe měla v blízké budoucnosti změnit, a to zejména při bojích nízké intenzity nebo při dodržování bezletové zóny.

 

Video: Manévrovací schopnosti Eurofighter Typhoon / YouTube

 

A pak je tu ještě problém s malou účinností raket s dlouhým doletem. Podle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka, nalézajícího se mimo vizuální dohled, pouze 24 střel. Studie došla k závěru, že jsou rakety s dlouhým doletem obecně o 90 % méně efektivní, než si armádní letectvo myslí. Jelikož pro americké letectvo podobná studie nezní pozitivně, není důvod jí nevěřit.

 

Rozdílné pohledy na výsledky cvičení

Celkem přiletělo na cvičení Reg Flag osm letounů Eurofighter Typhoon pod vedením podplukovníka Marca Gruna. Po skončení cvičení nechtěl podplukovník přímo označit eurofightery za vítěze, ale jeho prohlášení tomu nasvědčují: "Odložil jsem si nějakou whisky. Pokud se někdo vrátil s dobrými výkony, a pokud víte, co je cílem BFM (základní bojové manévry – pozn. redakce) a dosáhnete toho, pak mu tu whisky naleji. A já nalil hodně whisky."

 

Jenže obdobná vyjádření kontrastují se závěry USAF. "Vypadá to, jako bychom měli zcela odlišné vzpomínky na výsledky BFM-střetů," komentuje jeden z pilotů raptorů.

 

Eurofighter

Foto: Němečtí piloti jsou na sestřely F-22 hrdí. Na obrázku kabiny eurofighteru vidíme zakroužkované tři značky F-22. / The Aviationist, Dietmar Fenners

 

Zdroje USAF přiznávají, že eurofighter má dobrý výkon a je vynikající v "první zatáčce", avšak poté se již naplno ukazují přednosti vektorovatelné trysky stíhaček F-22 Raptor. Americký stíhač měl také dosahovat mnohem lepších výkonů při vysokých úhlech náběhů. "Dosáhli jsme četných sestřelů,“ uvádí jeden z pilotů USAF.

 

Americký podplukovník Paul Moga, velitel 5252. stíhací perutě, pak smířlivě dodal: "Pouze piloti znají detaily každé letecké situace, do které se dostali. To je svatým standardem pilotů. Jedno je však jisté – raptory a eurofightery jsou smrtící kombinace."

 

Zdroj: Flight Global, DVICE

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
JaM Datum: 24.05.2013 Čas: 23:33

najviac sa mi paci nadpis clanku... je to ako keby som povedal, "ze najlepsi zabijak sniperov, je vojak vyzbrojeny bodakom".... lebo ked sa k nemu dostane blizko, tak sniper nebude moct pouzit jeho dlhu zbran...


otazka je, ako sa chce Typhoon v bojovej situacii dostat tak blizko k Raptoru aby sa mohol pokusit o manevrovy boj.... no to uz nikoho netrapi, ved mame sokujuci nadpis clanku...

avatar
cejkis Datum: 22.05.2013 Čas: 23:46

A ještě ke vzdálenosti zachycení jednotlivých strojů. Takhle to přeci v reálu nefunguje.

Piloti vidí data z AWACSu, díky tomu mohou letět v pasivním módu a přitom mít přehled o situaci na bojišti.

Podívejte se na sestřely Migů29 v Bosně. E3 zachytil startující MiG29 a ihned na něj operátoři naváděli stroje F15, které je sestřelili BVR.

avatar
cejkis Datum: 22.05.2013 Čas: 23:39

Většina sestřelů v Bosně či Iráku byla pomocí raket Sparrow či později AMRAAM.

Z tohoto pohledu by pilot EF ještě ani neviděl cíl zatímto z druhé strany by lětěla střela.

avatar
Iceman Datum: 24.04.2013 Čas: 23:13

Tak ono jde taky hlavne o politiku.
Francouzi rozhodne nemaji lepsi techniku, jsou ale ze zapadnich zemi asi jedini, kdo ma zaludek na to prodat rusakum treba vyadkovy lode. Leckdo pravi, ze si tim leci komplexy z dominance anglosasu a nemcu :D Na tom asi neco bude, ale myslim ze jde hlavne o prachy.

Anglicani, nemci, nebo americani, ti vsichni delaji nejaky lode a ponorky.... spicka, kam se hrabou francouzi. Ale neprodali by rusum ani zachranej plovak, proc taky, kdyz si neumi vyrobit vlastni??!

Ale tak mozna francouzum krivdim a ty mistraly jim prodali napul vykuchany a je to tak domluveny v zakulisi v nato. Mohli tam dat treba mene vykonny bojovy system, to si nekdo tezko overi, kdyz nema zdrojovy kody k tomu puvodnimu.

@Jirka

Jj s tou zaostalosti ruske vyroby souhlasim (co je na papire je jina vec).... ale prave nevim proc jim nekdo dava dobrovolne novou techniku, kterou na 100% okopci a vubec se s tim netaji. Delat to kvuli penezum mi prijde strasne kratkozraky.

avatar
Jirka Datum: 24.04.2013 Čas: 17:30

pro Gyuri: Stačí se podívat obecně na nové kontrakty ruské armády, jsou zaostalí v UAV prostředcích, senzorech průzkumu, nakupují lodě pro výsadkáře, nejraději by hlavně i se systémem podpory a velení - francouské Mistraly, obrněná vozidla taky testují ze světa, testují italské LMV Iveco, čtyřnápravové obrněné transportery i houfnicemi. Indové si kupříkladu vybrali přilbový zaměřovač z Francie pro svoje námořní Migy 29, jejich Suchoje nenosí žádný ruský kontejner průzkumu a zaměřování, chtějí buď thales damocles nebo litening. Nejnovější tanky T 90 pro indii mají mít francouzské termovize. To, že nechtějí původní ruské verze asi o něčem vypovídá, ...

avatar
Ďuri Datum: 24.04.2013 Čas: 14:52

Pre : Ondřej Lacina : uveď v čom je teda taký SU35S horśí ako EF200 alebo Rafale?

avatar
Ondřej Lacina Datum: 24.04.2013 Čas: 13:09

Pro Ďuri: Z informacích o francouzských a ruských letounech ;)

avatar
Ďuri Datum: 24.04.2013 Čas: 08:29

Pre Jirka : odkiaľ si vzal, že francúzi disponujú technológiami na vyššej úrovni ako rusko?

avatar
Jirka Datum: 23.04.2013 Čas: 23:52

to Iceman: že by byli spokojeni i s Mirage 2000 - předchůdci Rafale? Z technických důvodů jistě dospěli k obdoným závěrům jako Švýcarsko. Také možnost licenční výroby některých komponent Rafale nebo celých letounů jim zajistí přístup k jiným technologiím, povětšinou na vyšší úrovni zpracování než je z Ruska.

avatar
Iceman Datum: 23.04.2013 Čas: 14:52

Ano, to je pravda, ale preci to neznamena, ze ty stejne stroje nebyly v dalsich soubojich sestreleny piloty F22. Byly. Ale nikdo si nikam trofeje nemaluje, protoze se to povazuje za normlani. :) Staci zkouknout verejne dostupne zaznamy a prohlaseni z Red Flag. Minimalne nase domaci LK.

@Jirka
Proc presne se indove rozhodli pro Rafaly by me taky zajimalo. Podle me francouzi zoufale potrebovali rafaly konecne udat a tak indum slibili transfer technologii. Neverim na to, ze to bylo kvuli AESA radaru apod. Ale kdo vi.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 23.04.2013 Čas: 02:43

Doplnění informací, jak je to přesně s těmi sestřely:
- Typhoonů tam měli Němci celkem 8
- 2 Typhoony dokázaly sestřelit F-22A Raptora
- Typhoon s číslem 30-29 sestřelil F-22A Raptor jedenkrát (http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2012/07/df_3029_neuburg_18-07-12.jpg)
- Typhoon s číslem 30-30 sestřelil F-22A Raptor tříkrát (http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2012/07/df_3030_neuburg_18-07-12.jpg)
- Němci některé Typhoony s IRST mají, ale ani jeden Typhoon, který F-22A Raptor sestřel, onen infračervený vyhledávicí vyhledávací systém PIRATE neměl (http://www.eurofighter.com/uploads/pics/sf_irst.jpg)

avatar
Jirka Datum: 22.04.2013 Čas: 22:52

to RP: Za bernou minci lze brát například výsledky zkoušek ve švýcarsku letouny dopadly v pořadí Rafale, Typhoon, Gripen, ale nejspíš zvítězí ekonomika provozu Gripenu. Co takhle spokojenost Indů po cvičeních s britským Typhoony a francouzskými stroji Rafale?

avatar
RP Datum: 22.04.2013 Čas: 21:07

Tak ukažte někdo nějaké měření :D I reklamy např. Irbis-E udávají 150-200km oproti RCS 3m^2.
Závěr je asi takový, že pokud Evropa nebo Rusko využívají EOS, tak je to špatně a LM jsou hlupáci protože F-22 už je tak vepředu že DAS pro F-35 a EOS je uplně na nic, stačí ALR 94 a AN/APG-77.

avatar
Iceman Datum: 22.04.2013 Čas: 17:12

Velmi zajimava diskuze. :)

Souhlasim s jsk. Tohle je zprava spise popularniho typu,
boj byl veden spise v "umelych podminkach", ktere znevyhodnovaly Raptor a Typhoonu napoak maximalne hraly do karet. A skoncilo to remizou. Na to, ze Typhoon byl konstruovan presne pr tuhle roli, zatimco teziste schopnosti Raptora lezi uplne, ale uplne nekde jinde (o tom si muze nechat jakykoliv stroj na svete jen zdat), je to dobry vysledek. Navic vetsina parametru o raptoru je tajnych a mozna se jen nikdy nedozvime. (presne info o Red Flag 2012 se doctete v LK rijen/2012).

Tim nechci nijakt popirat to, ze Typhoon je skvely stroj a nasi
pratele z Luftwaffe jiste spickovi piloti. :D Vzdy jsme vsischni spojenci. Btw: ta hlaska "meli jsme salat z raptora" me fakt pobavila :D :D Proste nemci. :D


Celou kauzu Raptor vs "jakekoliv letadlo, hlavne at se ukaze, ze ami vyrabi krapy", bych shrnul takto:

Necht si psi stekaji, karavana jede dal. :)

avatar
Jirka Datum: 22.04.2013 Čas: 12:46

pro RP: radary s fázovanou anténní řadou, ať už PESA nebo AESA se dostávájí i na parametry někde okolo 180 námořních mil na cíl s odraznou plochou 1 metr čtvereční. Obecně Vám, ale nikdo přesné informace o radarech a schopnostech letounů moc neřekne, na tož o systémech ochrany letounu, kontejnery, vlečné rušiče atp.

arr