Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Eurofighter
Foto: Německý Eurofighter Typhoon / Luftwaffe (Bundeswehr)

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim čtenářům ji přesto předkládáme, neboť věříme, že většinu z nich jistě zaujme. Oč tedy jde? Německým pilotům stíhaček Eurofighter Typhoon se v simulovaném souboji podařilo sestřelit americké stíhačky F-22A Raptor. Čtěte dále, jelikož se pak dozvíte, jak se jim to podařilo.

Německá kuchařka: Jak si naservírovat F-22A Raptor k obědu

Americký stíhač F-22A Raptor je bezpochyby nejpokročilejší letounem současnosti. Avšak na loňském leteckém cvičení Red Flag na Aljašce se německým pilotům stíhaček Eurofighter podařilo najít v jeho obraně slabiny. Situaci komentoval jeden německý pilot následovně: "Měli jsme k obědu salát z raptora."



Jak tedy sestřelit stíhačku F-22A Raptor? Rozhodně zapomeňte na radar, protože F-22 je na radaru díky "stealth" technologii špatně čitelná. Musíte se spolehnout na infračervené senzory, které odhalí horké spaliny vystupující z trysek motorů. Infračervený kulový senzor před kabinou eurofighteru dokáže tepelnou stopu raptora odhalit až na 50 kilometrů.

F-22 je konstruován především pro boj mimo vizuální kontakt BVR (Beyond-Visual-Range), při němž se spoléhá na své vynikající "stealth" vlastnosti. Vaší šancí je dostat se k němu co nejblíže a vtáhnout F-22 do agresivního "dogfightu", tzn. do klasického manévrovaného vzdušného souboje.

Trysky F-22 Foto: Trysky F-22 jsou obrovským zdrojem infračerveného záření. / Wikipedia

Eurofighter Typhoon je ve své čisté konfiguraci, tj. bez přídavných nádrží, oproti F-22 lehčí, menší a výkonnější. V souboji na blízko tak evropský letoun svého americké konkurenta překonává (resp. může překonat) v manévrovatelnosti, akceleraci a stoupavosti. Raptor sice může ve vertikální rovině manévrovat tryskami a měnit tak prudce směr letu, ale podobná akce jej stojí mnoho pohybové energie. Stroj při každé prudké změně směru ztratí rychlost a "propadne se", čímž se stává zranitelnější.

Pokud se již nacházíte v blízkosti raptoru, použijte svůj přilbový zaměřovač, "zamkněte" protivníka a odpalte střelu krátkého doletu. Přilbový zaměřovač je obrovskou výhodou stíhaček Eurofighter Typhoon. Piloti strojů F-22A Raptor se musejí bez přilbového zaměřovače obejít, neboť se Američanům nepodařilo kvůli technickým problémům vývoj adekvátní přilby dokončit.

Problém boje mimo vizuální dohled

Jak jste si všimli, klíčem k úspěchu je dostat se stíhačce F-22 Raptor "na tělo". Americké letectvo však oponuje, že je raptor konstruován především na boj mimo vizuální dohled. Zde se nejvíce uplatní přednosti amerického letounu, tedy vysoká rychlost, "stealth" vlastnosti, vynikající radar, vysoká nadmořská výška letu a pokročilé protiletadlové střely s dlouhým doletem.



Avšak spoléhat se pouze na boj mimo vizuální dohled je velice ošemetné. Vždyť již stíhačka F-4 Phantom II byla původně navržena pro BVR-boj. To byl také důvod, proč F-4 neměla zpočátku kanón pro blízky boj. Vietnamská válka však ukázala, že k precizní identifikaci cíle je nutné vizuální potvrzení protivníka. Jak připomíná magazín DVICE, nic nenasvědčuje tomu, že by se podobná praxe měla v blízké budoucnosti změnit, a to zejména při bojích nízké intenzity nebo při dodržování bezletové zóny.

Video: Manévrovací schopnosti Eurofighter Typhoon / YouTube

A pak je tu ještě problém s malou účinností raket s dlouhým doletem. Podle studie financované U.S. Air Force bylo z celkově 588 zaznamenaných odpalů střel s dlouhým doletem skutečně odpáleno na protivníka, nalézajícího se mimo vizuální dohled, pouze 24 střel. Studie došla k závěru, že jsou rakety s dlouhým doletem obecně o 90 % méně efektivní, než si armádní letectvo myslí. Jelikož pro americké letectvo podobná studie nezní pozitivně, není důvod jí nevěřit.

Rozdílné pohledy na výsledky cvičení

Celkem přiletělo na cvičení Reg Flag osm letounů Eurofighter Typhoon pod vedením podplukovníka Marca Gruna. Po skončení cvičení nechtěl podplukovník přímo označit eurofightery za vítěze, ale jeho prohlášení tomu nasvědčují: "Odložil jsem si nějakou whisky. Pokud se někdo vrátil s dobrými výkony, a pokud víte, co je cílem BFM (základní bojové manévry – pozn. redakce) a dosáhnete toho, pak mu tu whisky naleji. A já nalil hodně whisky."

Jenže obdobná vyjádření kontrastují se závěry USAF. "Vypadá to, jako bychom měli zcela odlišné vzpomínky na výsledky BFM-střetů," komentuje jeden z pilotů raptorů.

Eurofighter

Foto: Němečtí piloti jsou na sestřely F-22 hrdí. Na obrázku kabiny eurofighteru vidíme zakroužkované tři značky F-22. / The Aviationist, Dietmar Fenners

Zdroje USAF přiznávají, že eurofighter má dobrý výkon a je vynikající v "první zatáčce", avšak poté se již naplno ukazují přednosti vektorovatelné trysky stíhaček F-22 Raptor. Americký stíhač měl také dosahovat mnohem lepších výkonů při vysokých úhlech náběhů. "Dosáhli jsme četných sestřelů,“ uvádí jeden z pilotů USAF.

Americký podplukovník Paul Moga, velitel 5252. stíhací perutě, pak smířlivě dodal: "Pouze piloti znají detaily každé letecké situace, do které se dostali. To je svatým standardem pilotů. Jedno je však jisté – raptory a eurofightery jsou smrtící kombinace."

 

Zdroj: Flight Global , DVICE

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace německých tanků Leopard 2 - Leopard 2 A7+

Německý hlavní bojový tank Leopard 2 je odborníky považován za jeden z nejlepších tanků na světě. Ač ...

Modernizace německých tanků Leopard 2 - Revolution MBT

Dnes budeme pokračovat v našem mini seriálu o posledních verzích tanků Leopard 2. Minule jsme si ...

Německá armáda kupuje kulomety MG5 (HK121)

Německý Bundeswehr se údajně rozhodl vyměnit své víceúčelové kulomety MG3 ráže 7,62 mm za nové ...

Německý voják budoucnosti Gladius

Německo již přes deset let intenzivně pracuje na svém vlastním projektu vojáka budoucnosti. Dříve ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • JaM
    23:33 24.05.2013

    najviac sa mi paci nadpis clanku... je to ako keby som povedal, "ze najlepsi zabijak sniperov, je vojak vyzbrojeny bodakom".... lebo ked sa k nemu dostane blizko, tak sniper ...Zobrazit celý příspěvek

    najviac sa mi paci nadpis clanku... je to ako keby som povedal, "ze najlepsi zabijak sniperov, je vojak vyzbrojeny bodakom".... lebo ked sa k nemu dostane blizko, tak sniper nebude moct pouzit jeho dlhu zbran...


    otazka je, ako sa chce Typhoon v bojovej situacii dostat tak blizko k Raptoru aby sa mohol pokusit o manevrovy boj.... no to uz nikoho netrapi, ved mame sokujuci nadpis clanku...Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    23:46 22.05.2013

    A ještě ke vzdálenosti zachycení jednotlivých strojů. Takhle to přeci v reálu nefunguje. Piloti vidí data z AWACSu, díky tomu mohou letět v pasivním módu a přitom mít přehled o ...Zobrazit celý příspěvek

    A ještě ke vzdálenosti zachycení jednotlivých strojů. Takhle to přeci v reálu nefunguje.

    Piloti vidí data z AWACSu, díky tomu mohou letět v pasivním módu a přitom mít přehled o situaci na bojišti.

    Podívejte se na sestřely Migů29 v Bosně. E3 zachytil startující MiG29 a ihned na něj operátoři naváděli stroje F15, které je sestřelili BVR.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    23:39 22.05.2013

    Většina sestřelů v Bosně či Iráku byla pomocí raket Sparrow či později AMRAAM.

    Z tohoto pohledu by pilot EF ještě ani neviděl cíl zatímto z druhé strany by lětěla střela.

    Většina sestřelů v Bosně či Iráku byla pomocí raket Sparrow či později AMRAAM.

    Z tohoto pohledu by pilot EF ještě ani neviděl cíl zatímto z druhé strany by lětěla střela.

  • Iceman
    23:13 24.04.2013

    Tak ono jde taky hlavne o politiku. Francouzi rozhodne nemaji lepsi techniku, jsou ale ze zapadnich zemi asi jedini, kdo ma zaludek na to prodat rusakum treba vyadkovy lode. ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ono jde taky hlavne o politiku.
    Francouzi rozhodne nemaji lepsi techniku, jsou ale ze zapadnich zemi asi jedini, kdo ma zaludek na to prodat rusakum treba vyadkovy lode. Leckdo pravi, ze si tim leci komplexy z dominance anglosasu a nemcu :D Na tom asi neco bude, ale myslim ze jde hlavne o prachy.

    Anglicani, nemci, nebo americani, ti vsichni delaji nejaky lode a ponorky.... spicka, kam se hrabou francouzi. Ale neprodali by rusum ani zachranej plovak, proc taky, kdyz si neumi vyrobit vlastni??!

    Ale tak mozna francouzum krivdim a ty mistraly jim prodali napul vykuchany a je to tak domluveny v zakulisi v nato. Mohli tam dat treba mene vykonny bojovy system, to si nekdo tezko overi, kdyz nema zdrojovy kody k tomu puvodnimu.

    @Jirka

    Jj s tou zaostalosti ruske vyroby souhlasim (co je na papire je jina vec).... ale prave nevim proc jim nekdo dava dobrovolne novou techniku, kterou na 100% okopci a vubec se s tim netaji. Delat to kvuli penezum mi prijde strasne kratkozraky.Skrýt celý příspěvek

  • Jirka
    17:30 24.04.2013

    pro Gyuri: Stačí se podívat obecně na nové kontrakty ruské armády, jsou zaostalí v UAV prostředcích, senzorech průzkumu, nakupují lodě pro výsadkáře, nejraději by hlavně i se ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Gyuri: Stačí se podívat obecně na nové kontrakty ruské armády, jsou zaostalí v UAV prostředcích, senzorech průzkumu, nakupují lodě pro výsadkáře, nejraději by hlavně i se systémem podpory a velení - francouské Mistraly, obrněná vozidla taky testují ze světa, testují italské LMV Iveco, čtyřnápravové obrněné transportery i houfnicemi. Indové si kupříkladu vybrali přilbový zaměřovač z Francie pro svoje námořní Migy 29, jejich Suchoje nenosí žádný ruský kontejner průzkumu a zaměřování, chtějí buď thales damocles nebo litening. Nejnovější tanky T 90 pro indii mají mít francouzské termovize. To, že nechtějí původní ruské verze asi o něčem vypovídá, ...Skrýt celý příspěvek

  • Ďuri
    14:52 24.04.2013

    Pre : Ondřej Lacina : uveď v čom je teda taký SU35S horśí ako EF200 alebo Rafale?

    Pre : Ondřej Lacina : uveď v čom je teda taký SU35S horśí ako EF200 alebo Rafale?

  • Ondřej Lacina
    13:09 24.04.2013

    Pro Ďuri: Z informacích o francouzských a ruských letounech ;)

    Pro Ďuri: Z informacích o francouzských a ruských letounech ;)

  • Ďuri
    08:29 24.04.2013

    Pre Jirka : odkiaľ si vzal, že francúzi disponujú technológiami na vyššej úrovni ako rusko?

    Pre Jirka : odkiaľ si vzal, že francúzi disponujú technológiami na vyššej úrovni ako rusko?

  • Jirka
    23:52 23.04.2013

    to Iceman: že by byli spokojeni i s Mirage 2000 - předchůdci Rafale? Z technických důvodů jistě dospěli k obdoným závěrům jako Švýcarsko. Také možnost licenční výroby některých ...Zobrazit celý příspěvek

    to Iceman: že by byli spokojeni i s Mirage 2000 - předchůdci Rafale? Z technických důvodů jistě dospěli k obdoným závěrům jako Švýcarsko. Také možnost licenční výroby některých komponent Rafale nebo celých letounů jim zajistí přístup k jiným technologiím, povětšinou na vyšší úrovni zpracování než je z Ruska.Skrýt celý příspěvek

  • Iceman
    14:52 23.04.2013

    Ano, to je pravda, ale preci to neznamena, ze ty stejne stroje nebyly v dalsich soubojich sestreleny piloty F22. Byly. Ale nikdo si nikam trofeje nemaluje, protoze se to povazuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, to je pravda, ale preci to neznamena, ze ty stejne stroje nebyly v dalsich soubojich sestreleny piloty F22. Byly. Ale nikdo si nikam trofeje nemaluje, protoze se to povazuje za normlani. :) Staci zkouknout verejne dostupne zaznamy a prohlaseni z Red Flag. Minimalne nase domaci LK.

    @Jirka
    Proc presne se indove rozhodli pro Rafaly by me taky zajimalo. Podle me francouzi zoufale potrebovali rafaly konecne udat a tak indum slibili transfer technologii. Neverim na to, ze to bylo kvuli AESA radaru apod. Ale kdo vi.Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    02:43 23.04.2013

    Doplnění informací, jak je to přesně s těmi sestřely: - Typhoonů tam měli Němci celkem 8 - 2 Typhoony dokázaly sestřelit F-22A Raptora - Typhoon s číslem 30-29 sestřelil F-22A ...Zobrazit celý příspěvek

    Doplnění informací, jak je to přesně s těmi sestřely:
    - Typhoonů tam měli Němci celkem 8
    - 2 Typhoony dokázaly sestřelit F-22A Raptora
    - Typhoon s číslem 30-29 sestřelil F-22A Raptor jedenkrát (http://theaviationist.com/wp-c...
    - Typhoon s číslem 30-30 sestřelil F-22A Raptor tříkrát (http://theaviationist.com/wp-c...
    - Němci některé Typhoony s IRST mají, ale ani jeden Typhoon, který F-22A Raptor sestřel, onen infračervený vyhledávicí vyhledávací systém PIRATE neměl (http://www.eurofighter.com/upl... Skrýt celý příspěvek

  • Jirka
    22:52 22.04.2013

    to RP: Za bernou minci lze brát například výsledky zkoušek ve švýcarsku letouny dopadly v pořadí Rafale, Typhoon, Gripen, ale nejspíš zvítězí ekonomika provozu Gripenu. Co takhle ...Zobrazit celý příspěvek

    to RP: Za bernou minci lze brát například výsledky zkoušek ve švýcarsku letouny dopadly v pořadí Rafale, Typhoon, Gripen, ale nejspíš zvítězí ekonomika provozu Gripenu. Co takhle spokojenost Indů po cvičeních s britským Typhoony a francouzskými stroji Rafale?Skrýt celý příspěvek

  • RP
    21:07 22.04.2013

    Tak ukažte někdo nějaké měření :D I reklamy např. Irbis-E udávají 150-200km oproti RCS 3m^2. Závěr je asi takový, že pokud Evropa nebo Rusko využívají EOS, tak je to špatně a LM ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ukažte někdo nějaké měření :D I reklamy např. Irbis-E udávají 150-200km oproti RCS 3m^2.
    Závěr je asi takový, že pokud Evropa nebo Rusko využívají EOS, tak je to špatně a LM jsou hlupáci protože F-22 už je tak vepředu že DAS pro F-35 a EOS je uplně na nic, stačí ALR 94 a AN/APG-77.Skrýt celý příspěvek

  • Iceman
    17:12 22.04.2013

    Velmi zajimava diskuze. :) Souhlasim s jsk. Tohle je zprava spise popularniho typu, boj byl veden spise v "umelych podminkach", ktere znevyhodnovaly Raptor a Typhoonu napoak ...Zobrazit celý příspěvek

    Velmi zajimava diskuze. :)

    Souhlasim s jsk. Tohle je zprava spise popularniho typu,
    boj byl veden spise v "umelych podminkach", ktere znevyhodnovaly Raptor a Typhoonu napoak maximalne hraly do karet. A skoncilo to remizou. Na to, ze Typhoon byl konstruovan presne pr tuhle roli, zatimco teziste schopnosti Raptora lezi uplne, ale uplne nekde jinde (o tom si muze nechat jakykoliv stroj na svete jen zdat), je to dobry vysledek. Navic vetsina parametru o raptoru je tajnych a mozna se jen nikdy nedozvime. (presne info o Red Flag 2012 se doctete v LK rijen/2012).

    Tim nechci nijakt popirat to, ze Typhoon je skvely stroj a nasi
    pratele z Luftwaffe jiste spickovi piloti. :D Vzdy jsme vsischni spojenci. Btw: ta hlaska "meli jsme salat z raptora" me fakt pobavila :D :D Proste nemci. :D


    Celou kauzu Raptor vs "jakekoliv letadlo, hlavne at se ukaze, ze ami vyrabi krapy", bych shrnul takto:

    Necht si psi stekaji, karavana jede dal. :)Skrýt celý příspěvek

  • Jirka
    12:46 22.04.2013

    pro RP: radary s fázovanou anténní řadou, ať už PESA nebo AESA se dostávájí i na parametry někde okolo 180 námořních mil na cíl s odraznou plochou 1 metr čtvereční. Obecně Vám, ...Zobrazit celý příspěvek

    pro RP: radary s fázovanou anténní řadou, ať už PESA nebo AESA se dostávájí i na parametry někde okolo 180 námořních mil na cíl s odraznou plochou 1 metr čtvereční. Obecně Vám, ale nikdo přesné informace o radarech a schopnostech letounů moc neřekne, na tož o systémech ochrany letounu, kontejnery, vlečné rušiče atp.Skrýt celý příspěvek

  • jsk
    09:49 22.04.2013

    Předem je třeba řící, že hodně informací o F22 je tajných nebo záměrně zkreslených. Je ale jisté že kmbinace LPI radaru APG77 a řízených střel AIM-120D spolu se stelth jsou smrtící ...Zobrazit celý příspěvek

    Předem je třeba řící, že hodně informací o F22 je tajných nebo záměrně zkreslených. Je ale jisté že kmbinace LPI radaru APG77 a řízených střel AIM-120D spolu se stelth jsou smrtící kombinace. Dostat F22 do dogfightu by ve skutečném boji byl tragický omyl každého nepřátelksého pilota:
    APG77 zjistí Typhoona na větší vzádlenost než T raptora, v okamžiku kdy pilot T zjistí, že "tam někde" je Raptor, už se na něho řítí 2-3 AMI-120D a to zřejmě z horní polosféry..Skrýt celý příspěvek

  • RP
    19:21 21.04.2013

    JaM: Promin ale tvé příspěvky nejsou založena na faktech. Například APG-77 nezachytí EF vživotě na 300km. V součastnosti neexistuje žádný operačně nasazený radar co zachytí letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    JaM: Promin ale tvé příspěvky nejsou založena na faktech. Například APG-77 nezachytí EF vživotě na 300km. V součastnosti neexistuje žádný operačně nasazený radar co zachytí letadlo s RCS 5 metrů čtvereční na větší vzdálenost jak 200 kilometrů ani teoreticky.Skrýt celý příspěvek

  • JaM
    13:13 21.04.2013

    Jirka: nie tak uplne - na odpalenie strely AMRAAM potrebujes poznat rychlost,vysku a smer ciela. Strela sa odpali, no nemusi byt kontrolovana nepretrzite radarom lietadla ktore ju ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirka: nie tak uplne - na odpalenie strely AMRAAM potrebujes poznat rychlost,vysku a smer ciela. Strela sa odpali, no nemusi byt kontrolovana nepretrzite radarom lietadla ktore ju odpalilo - AMRAAM pocas letu dostane niekolko updatov polohy ciela, ktore maju strelu naviest do oblasti kde sa nachadza ciel. Tieto updaty robi uzsky luc radaru AESA, no posledne verzie AMRAAM-D by sa mali dat updatovat aj cez unilink. v poslednej faze letu sa AMRAAM prepne do aktivneho modu a strelu na ciel navadza vlastny radar v hlavici. Tento miniradar ma obmedzeny dosah, co je dovod preco strelu updatuju pocas letu, aby sa dostala k cielu dosatocne blizsko aby ho mohol zachytit miniradar.

    ALR-94 ale dokaze tiez zistit presnu polohu ciela (vysku rychlost a smer) co znamena ze na sledovanie ciela nie je treba pouzivat radar AESA. a v pripade ze by sa na updaty vyuzil unilink, F-22 moze ostat kompletne pasivna...


    este dodam jednu dost prehliadanu skutocnost - STEALTH povrch je dost velky problem pre vsetky radarom navadzane strely, tie ktore podobne ako AMRAAM vyuzivaju vlastny radar, sa musia k F-22 dostat ovela blizsie aby ju dokazali zachytit co predstavuje dost velky problem. kazdopadne uz dnes sa vyvijaju hlavice ktore by kombinovali IR a Radarove navedenie na ciel, co by mohlo tento problem riesit.Skrýt celý příspěvek

  • Jirka
    15:29 20.04.2013

    JaM: Předpokládám, že narážíte na funkci ALR 94 při které se základní informace o přibližné poloze zdroje signálu předá radaru APG 77 a ten pak sleduje cíl v úzkém svazku (tuším ...Zobrazit celý příspěvek

    JaM: Předpokládám, že narážíte na funkci ALR 94 při které se základní informace o přibližné poloze zdroje signálu předá radaru APG 77 a ten pak sleduje cíl v úzkém svazku (tuším 2x2 stupně a vede jej) ;-) Tím se zajistí co nejmenší pravděpodobnost prozrazení se vlastním emitujícím radarem z jiného směru.Skrýt celý příspěvek

  • JaM
    09:59 20.04.2013

    Jirka: ALR-94 dokaze navadzat strely AMRAAM v pasivnom mode. to ziadne ine RWR nedokaze. IR systemy su obmedzene dosahom na 50km, kym posledne AMRAAM-D maju dosah proti 1m2 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirka: ALR-94 dokaze navadzat strely AMRAAM v pasivnom mode. to ziadne ine RWR nedokaze.

    IR systemy su obmedzene dosahom na 50km, kym posledne AMRAAM-D maju dosah proti 1m2 cielu cca 100km... takze v BVR suboji by F-22 zachytila EF-2000 na 200nm (AESA radar) a prvy AMRAAM by vypalila zo vzdialenosti cca 90km.. vdaka pasivnemu navedeniu (AMRAAM zapina vlastny radar az v koncovom navedeni) EF-2000 zisti ze po nom ide AMRAAM prave v momente kedy sa AMRAAM prepne do aktivneho modu, co su cca 3-4 sekundy pred kontaktom... a to v tej chvili uz nan moze smerovat dalsi AMRAAM...

    dnesne moderne riadene strely maju dost velku No Escape Zone, vedia manevrovat s vysokym pretazenim. ujst modernej strele v koncovej faze je velmi tazke ak nie nemozne. jedina sanca je zistit ju skor, no v pripade poslednych verzii AMRAAMov je to dost problem, kedze RWR ich zachyti az v momente prepnutia sa do aktivneho modu..Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3