TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

Drony opět výkonnější: Bojový Reaper s větším doletem

Datum přidání 04.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

General Atomics pokračuje ve vývoji nejrozšířenějšího bojového bezpilotního letadla Predator B (Reaper). Nový stroj označovaný jako Predator B/MQ-9 Reaper Extended Range (ER), aka Reaper ER, dostal speciální “mokrá křídla”, která výrazně prodlužují délku bojové mise.

Predator B/MQ-9 Reaper Extended Range (ER)

Foto: Reaper ER s novými mokrými křídly za letu; větší foto / General Atomics

 

Americké letectvo (U.S. Air Force) pro průzkumné, a v omezené úloze bitevní úkoly, používá 154 bezpilotních letadel MQ-1Predator. Bitevní úkoly však již prakticky převzaly výkonnější MQ-9 Reaper (General Atomics používá označení Predator B). Letectvo disponuje prozatím 104 stroji Reaper z celkového počtu 364 objednaných. MQ-9 Reaper postupně nahradí všechny stroje MQ-1 Predator.

 

 

Letectvo v minulém roce začalo zavádět do výzbroje výkonnější verzi MQ-9 Reaper Extended Range (Reaper ER). Letectvo prozatím objednalo 38 strojů Reaper ER - první stroj ve verzi "ER" letectvo zavedlo do výzbroje v srpnu minulého roku.


Reaper ER vyniká především větší startovací hmotností (větší množství paliva, zbraní, vybavení), větším doletem (možnost připojit palivové nádrže 2×380 l pod křídla) a robustnějším podvozkem (lze přistát s větším množstvím paliva nebo výzbroje). Rozměry křídel jsou však shodné s původní verzí.


Firma General Atomics ale již v minulém roce slíbila vývoj verze Reaper ER s většími, tzv. “mokrými křídly” - křídla s vnitřními palivovými nádržemi. První let dronu Reaper ER s novými křídly se uskutečnil před několika dny.


Vylepšený Reaper ER má rozpětí křídel 24,07 m (79 stop), což je o 4 m více než u původních MQ-9 Reaper a o 10 m větší něž v případě MQ-1B Predator (MQ-1B Block 10/15 měl rozpětí 16,84 m). Křídlo získalo na koncích winglety (křidélka), které zmenšují aerodynamický odpor a zmenšují tak spotřebu paliva.


Reaper ER s novými křídly dokáže zůstat ve vzduchu až 40 hodin, oproti 33 až 35 hodinám u původního Reaper ER nebo 27 hodinám u MQ-9 Reaper. General Atomic se také pochlubil “integraci systémů”, které zkracují potřebnou vzletovou a přistávací dráhu pro nový Reaper ER.

 

Video: Původní MQ-9 Reaper; ilustrační video / YouTube

 

“Predator B (Reaper ER - pozn. red) s novým křídlem o rozpětí 79 stop nejen, že zvyšuje výdrž a dolet, ale slouží také jako koncept pro další generace letadel Predator B,” uvedla v tiskové zprávě firma General Atomics. “Křídla byla navržena ke splnění normy STANAG 4671 (letecké standardy pro bezpilotní letadla - pozn. red.), k odolnosti proti bleskům a srážce s ptákem, k nedestruktivním zkouškám a za použití pokročilých kompozitních a spojovacích materiálů pro extrémní podmínky.”

 

Pohon MQ-9 Reaper ER zajišťuje původní turbovrtulový motor Honeywell TPE331-10 o výkonu 671 kW (900 koní). Vzhledem k větší startovní hmotnosti však Reaper ER dostal výkonnější čtyřlistou tlačnou vrtuli a také pomocný vstřikovací systém AWI (Alcohol Water Injection).

 

AWI je určen ke krátkodobému zvýšení výkonu motoru při startu. AWI při startu do sacího potrubí vstřikuje pod tlakem směs vody a alkoholu (50/50). Smyslem je ochladit vzduch nasávaný do motoru, čímž dojde ke zvýšení objemové účinnosti palivové směsi. Přidávání vody a alkoholu do paliva funguje v principu tak, jako byste použilibenzin s vyšším oktanovým číslem.

 

Letové testy nového Reaper ER jsou součástí certifikačního a vývojového programu. Firma General Atomics dokončí certifikaci v roce 2018 a následně bude připravená dodat nový Reaper ER prvním zákazníkům, tedy americkému letectvu.


Vývojový program počítá ještě s hardwarovými a softwarovými úpravami - modernizovaný Reaper ER získá robustnější konstrukci odolnější proti poškození, robustnější letový software a vylepšení umožňující létat v nepříznivém počasí.


Zdroj: General Atomics 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr