TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Drony opět výkonnější: Bojový Reaper s větším doletem

Datum přidání 04.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

General Atomics pokračuje ve vývoji nejrozšířenějšího bojového bezpilotního letadla Predator B (Reaper). Nový stroj označovaný jako Predator B/MQ-9 Reaper Extended Range (ER), aka Reaper ER, dostal speciální “mokrá křídla”, která výrazně prodlužují délku bojové mise.

Predator B/MQ-9 Reaper Extended Range (ER)

Foto: Reaper ER s novými mokrými křídly za letu; větší foto / General Atomics

 

Americké letectvo (U.S. Air Force) pro průzkumné, a v omezené úloze bitevní úkoly, používá 154 bezpilotních letadel MQ-1Predator. Bitevní úkoly však již prakticky převzaly výkonnější MQ-9 Reaper (General Atomics používá označení Predator B). Letectvo disponuje prozatím 104 stroji Reaper z celkového počtu 364 objednaných. MQ-9 Reaper postupně nahradí všechny stroje MQ-1 Predator.

 

 

Letectvo v minulém roce začalo zavádět do výzbroje výkonnější verzi MQ-9 Reaper Extended Range (Reaper ER). Letectvo prozatím objednalo 38 strojů Reaper ER - první stroj ve verzi "ER" letectvo zavedlo do výzbroje v srpnu minulého roku.


Reaper ER vyniká především větší startovací hmotností (větší množství paliva, zbraní, vybavení), větším doletem (možnost připojit palivové nádrže 2×380 l pod křídla) a robustnějším podvozkem (lze přistát s větším množstvím paliva nebo výzbroje). Rozměry křídel jsou však shodné s původní verzí.


Firma General Atomics ale již v minulém roce slíbila vývoj verze Reaper ER s většími, tzv. “mokrými křídly” - křídla s vnitřními palivovými nádržemi. První let dronu Reaper ER s novými křídly se uskutečnil před několika dny.


Vylepšený Reaper ER má rozpětí křídel 24,07 m (79 stop), což je o 4 m více než u původních MQ-9 Reaper a o 10 m větší něž v případě MQ-1B Predator (MQ-1B Block 10/15 měl rozpětí 16,84 m). Křídlo získalo na koncích winglety (křidélka), které zmenšují aerodynamický odpor a zmenšují tak spotřebu paliva.


Reaper ER s novými křídly dokáže zůstat ve vzduchu až 40 hodin, oproti 33 až 35 hodinám u původního Reaper ER nebo 27 hodinám u MQ-9 Reaper. General Atomic se také pochlubil “integraci systémů”, které zkracují potřebnou vzletovou a přistávací dráhu pro nový Reaper ER.

 

Video: Původní MQ-9 Reaper; ilustrační video / YouTube

 

“Predator B (Reaper ER - pozn. red) s novým křídlem o rozpětí 79 stop nejen, že zvyšuje výdrž a dolet, ale slouží také jako koncept pro další generace letadel Predator B,” uvedla v tiskové zprávě firma General Atomics. “Křídla byla navržena ke splnění normy STANAG 4671 (letecké standardy pro bezpilotní letadla - pozn. red.), k odolnosti proti bleskům a srážce s ptákem, k nedestruktivním zkouškám a za použití pokročilých kompozitních a spojovacích materiálů pro extrémní podmínky.”

 

Pohon MQ-9 Reaper ER zajišťuje původní turbovrtulový motor Honeywell TPE331-10 o výkonu 671 kW (900 koní). Vzhledem k větší startovní hmotnosti však Reaper ER dostal výkonnější čtyřlistou tlačnou vrtuli a také pomocný vstřikovací systém AWI (Alcohol Water Injection).

 

AWI je určen ke krátkodobému zvýšení výkonu motoru při startu. AWI při startu do sacího potrubí vstřikuje pod tlakem směs vody a alkoholu (50/50). Smyslem je ochladit vzduch nasávaný do motoru, čímž dojde ke zvýšení objemové účinnosti palivové směsi. Přidávání vody a alkoholu do paliva funguje v principu tak, jako byste použilibenzin s vyšším oktanovým číslem.

 

Letové testy nového Reaper ER jsou součástí certifikačního a vývojového programu. Firma General Atomics dokončí certifikaci v roce 2018 a následně bude připravená dodat nový Reaper ER prvním zákazníkům, tedy americkému letectvu.


Vývojový program počítá ještě s hardwarovými a softwarovými úpravami - modernizovaný Reaper ER získá robustnější konstrukci odolnější proti poškození, robustnější letový software a vylepšení umožňující létat v nepříznivém počasí.


Zdroj: General Atomics 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr