TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

F-35 Lightning II v ceně stíhačky F-16?

Datum přidání 17.07.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké ministerstvo obrany a tři vedoucí firmy programu JSF (Joint Strike Fighter) podepsaly dohodu o snížení výrobní ceny stíhačky 5. generace F-35 Lightning II. Cílem je stlačit cenu stíhačky F-35 na cenou nejmodernějších letounů 4. generace, jako je například F-16E/F Block 60.

Foto: Finální montáž stíhaček F-35 Lightning II. / Lockheed Martin

Foto: Finální montáž stíhaček F-35 Lightning II. Větší fotka. / Lockheed Martin

 

Výrobci slibují pokles ceny

Dohodu podepsali tři klíčoví hráči – Lockheed Martin, Northrop Grumman a BAE Systems. Podpisu se ale nezúčastnil výrobce motorů Pratt & Whitney. Motory jsou samostatným programem, za který americké ministerstvo obrany platí zvlášť.

 

Před pár dny ale Pratt & Whitney slíbil investovat peníze do modernizace motorů s cílem zvýšit výkon, efektivitu a snížit provozní náklady. Firma přispěchala s příslibem vylepšení motorů poté, co generálplukovník Chris Bogdan, programový ředitel programu F-35, kritizoval firmu za neplnění dohod.

 

„Je to prosté, Pratt & Whitney jednoduše neplní dohody,“ řekl Bogdanv náražce na ochotu firmy snížit provozní náklady proudových motorů. Bogdan je znám svými tvrdými výroky na adresu výrobců stíhačky F-35.

 

Podle vyjádření Pratt & Whitney po modernizaci (rok 2020) motorů F135 poklesne spotřeba o 7 % a za dalších pět let o 15 až 20 %. Stejně tak v příštím desetiletí se očekává prodloužení životnosti motorů o 50 %.

 

Zpět k hlavní dohodě. Připomeňme, že firma Lockheed Martin je koordinátorem celého programu výroby stíhačky F-35 Lightning II. Vyrábí přední část draku, křídla a je zodpovědná za integraci všech systémů, finální montáž i dodávky pro ministerstvo obrany i pro zahraniční zájemce.

 

Northrop Grumman dodává radar typu AESA, unikátní elektro-optický výstražný a sledovací systém AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) nebo komunikační a navigační systémy. BAE Systems naopak zajišťuje vývoj pokrokové pilotní helmy, vyrábí zadní část draku, všechny svislé ocasní plochy, palivový systém i avioniku.

 

Video: Výroba stíhačky F-35 není žádná hračka. / YouTube

 

Letadlo za bilion dolarů

Program stíhačky F-35 je již několik let pozadu a celkové vývojové a pořizovací náklady se zvýšily o 70 % oproti původním odhadům na 323 miliard dolarů. Přitom jednotková cena za letadlo stoupla o 50 milionů dolarů.

 

Základní verze F-35A Lightning II přišla americké daňové poplatníky v roce 2013 na 125 milionů dolarů. Z toho přibližně 26 milionů dolarů připadá na motor. Nejdražší F-35B Lightning II s krátkým vzletem a kolmým přistáním přišel na 157 milionů dolarů (vč. ceny motoru).

 

Dlužno dodat, že se jedná o ceny počátečních výrobních malých sérií LRIP (Low-Rate Initial Production). Cena je tak zatížená počátečními investicemi do technologií a strojů nutných k výrobě stíhačky.

 

Nová smlouva si klade za cíl zefektivnit výrobu stíhačky F-35 a srazit jednotkovou cenu. „Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi,“ říká Chris Bogdan. Cena za standardní provedení F-35A podle plánů poklesne pod 80 milionů dolarů.

 

Stejně tak americké ministerstvo zjišťuje možnosti, jak v budoucnu snížit náklady za údržbu a provoz stíhaček F-35. Americká vláda počítá se snížením nákladů na provoz a údržbu o 30 %. Snížení o 9 % se již podařilo.

 

Video: Piloti i pozemní personál se stíhačkami F-35 již řadu let intenzivně trénují. / YouTube

 

Ostatně provozní náklady po celou dobu životnosti letounu (55 let) násobně překročí cenu za vývoj a nákup celkově 2243 letounů pro americké ozbrojené síly. Podle propočtů za 55 let provozu američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II těžko představitelných 1 bilion dolarů. „Pánové, chci se zbavit nálepky 'bilionové letadlo'," říká Bogdan.

 

Všechny tři firmy se zavázaly investovat v následujících dvou letech 170 milionů dolarů do zefektivnění technologie výroby (příkladem může být zavedení nových výrobních zařízení) jednotlivých komponent stíhačky F-35, která povede k poklesu jednotkové ceny. Pokud se pokles ceny podaří, americké ministerstvo obrany může investovat další peníze, které dále povedou k poklesu ceny letounu.

 

V současné době se jedná o výrobě dalších 110 stíhaček v rámci osmé počáteční výrobní série LRIP 8. Letadla LRIP 8 uživatelé očekávají do konce roku 2016. Avšak vzhledem ke stále probíhajícímu vyšetřování nehody stíhačky F-35 je podpis smlouvy zatím pozdržen.

 

Zdroj: The Wall Street Jorunal, Defence-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ikari Datum: 07.08.2014 Čas: 10:18

xreht06:
mícháš jabka s hruškama - ta cena, za F-35 je jen za jedno letadlo a pouze za to letadlo - jeste musis pripocist cenovku, za provozní náklady, za preskoleni pilotu (koupi simulatoru), přeškolení letištního personálu, technicke zazemi určené pro to konkretni letadlo, a bůh ví co ještě

potom ještě cena toho letadla je někde jinde, než tu říkáš - výrobní cena (ne cena, za kterou se bude prodávat - to by z toho Lockheed nic neměl) jedné F-35 je dnes:

F-35A: US$181M (2014)
F-35B: US$252.3M (2014)
F-35C: US$299.5M (2014)

Jasně - časem se to sníží, ale na kolik, to je otázka - pro srovnání cena jednoho Gripenu je dneska:

Gripen US$40-60M

Ta cena za pronájem Gripenů je se vším všudy - dlaší výhody jsou, že Švédsko je poněkud blíž než Amerika a není tam problém zaletět a my potřebujem stíhačky dneska a ne až za několik let - navíc je diskutabilní, jestli jsou F-35 lepší letadla, než Gripeny - jedniné, co hovoří ve prospěch F-35 je STEALTH a ten je nám (ČR) k ničemu - na druhou stranu aerodynamika Gripenu je lepší, protože nemusí počítat s VTOLem a STEALTHem - pokud bychom chtěli mermomocí americké letadlo, tak jedině F-16, která dneska je všechno jenom ne zastaralá

já osobně jsem všemi deseti pro Gripeny

avatar
liberal shark Datum: 20.07.2014 Čas: 07:02

to : xreht06
Když si spočítám, co vrazím do svojí malé Toyoty za dvacet let (bez paliva), tak bych si za ty peníze taky pořídil Rolls Royce :-). Přesto si ho nemůžu dovolit.

avatar
krystofmraz Datum: 17.07.2014 Čas: 20:28

Upřímně řečeno, F-35 podle mě dostane reálnou bojovou hodnotu až ve chvíli, kdy bude její cena rozumná. Tyhle předražené letouny si totiž nemůže ve větším měřítku dovolit ani ekonomika USA (pokud ty peníze nevemou z jiných složek, ale to je z bláta do louže). Stejný problém měl dle mého i raptor .... no uvidíme, jestli se to povede tak bych to teprve považoval za ten velký sko který přinese převahu a to dosti výraznou (alespoň ve vzduchu)

avatar
xreht06 Datum: 17.07.2014 Čas: 18:02

Ahojte, tak mě napadlo, pokud je teda "průměrná cena" F-35 kolem 141 mil. USD a my máme 14 Gripenů pronajatých (dohromady) na 20 let za více než 40 mld. Kč, tak to není asi nejvíce výhodný obchod,co?
Protože při současných cenách by 14 F-35 stálo taky cca 40 mld. a byly by naše! Naše a napořád :), takhle nás při ceně 20 mld/10 let....na dobu (životnost F-35) 55 let přijdou na 110 mld....to už bychom si mohli koupit i F-22 a možná jeden B-2 Spirit jako bonus :) :) :).
Samozřejmě, že je potřeba zohlednit to, že v době jednání prvního kontraktu (třeba 14 let zpět) ještě F-35 nelítala, dále dolar byl někde jinde, plus i "hodnota peněz" se v čase mění....ale to co jsem napsal v prvních 2 odstavcích platí, když ne na dobu s prvním kontraktem (prvních 10 let), tak od teď asi určitě. ... Toto mé tvrzení asi mohou "zvrátit" provozní náklady....které neznám, ale asi u F-35 budou vyšší, ale (jak uvádí článek) mají klesat....
Jako další výhodu těch F-35 je, že USA oproti Švédsku má (nejen finančně) modernizační potenciál asi někde jinde než Švédsko.
Jako (krátkodobou - nákladovou) výhodu nákupu "českých Gripenů" lze vidět v tom, že na to již byli vycvičeni piloti, letecký personál atd.....

arr