Konec vrtulníků Mi-24V/Mi-35 v Armádě ČR

-
13. 9. 2013
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Náčelník Generálního štábu Petr Pavel v rozhovoru s novináři na letecké výstavě CIAF 2013 nastínil zájem Armády ČR nakoupit nové víceúčelové vrtulníky. Bohužel není zatím známo příliš podrobností, protože Generálporučík Pavel odmítl konkretizovat o jaké stroje má Armáda ČR zájem. Nové vrtulníky však mají velikostně odpovídat vrtulníkům W3A-Sokol, což mnohé nasvědčuje.
V současné době slouží ve Vzdušných silách AČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá.
Životnost strojů Mi-24V/Mi-35 končí mezi roky 2016 až 2018. Pokud nechce Armáda ČR ztratit své schopnosti v podobě bojových vrtulníků, musí velmi rychle hledat náhradu za stárnoucí sovětské stroje.
Jak načrtl Náčelník Generálního štábu Petr Pavel, Armáda ČR jednoduše nemá peníze na nákup čistě bitevních strojů, jako jsou AH-64 Apache nebo Eurocopter Tiger. Jedinou schůdnou cestou je nákup víceúčelových vrtulníků, jenž mohou plnit nejrůznější spektrům úkolů – bojové, transportní, záchranné, MEDEVAC nebo civilní úkoly Integrovaného záchranného systému.
Nový vrtulník má velikostně odpovídat polskému stroji W3A-Sokol. Je to logické, nebo roli těžších transportních vrtulníků v Armádě ČR zastávají a budou ještě nějakou dobu zastávat, ať modernizované nebo nemodernizované, Mi-17/171š.
Foto: AgustaWestland AW139 / Wikipedia
Jaké stroje tedy připadají v úvahu? Do kategorie středních a víceúčelových vrtulníků můžeme zařadit Eurocopter UH-72A Lakota, Eurocopter AS565 Panther nebo AgustaWestland AW139M (případně AW 109, AW 149).
Vrtulníky jako Sikorsky UH-60 Black Hawk nebo NHIndustries NH90 jsou zřejmě díky své velikosti mimo hru, alespoň pokud mluvíme o náhradě za bitevní stroje Mi-24V/Mi-35.
Menší stroje mají, z pohledu Armády ČR, jednu zásadní výhodu. Nejenže stojí méně než jejich větší kolegové, ale jejich provoz je mnohem levnější. Můžeme zmínit menší spotřebu paliva nebo jednoduší logistiku.
Někteří mohou namítnout, že nedosahují palebné síly jako čistokrevné bitevní vrtulníky. Avšak doby obřích tankových bitev jsou minulostí. Vždyť i AH-64 Apache a Eurocopter Tiger byly konstruovány čistě za účelem bojů se sovětským tanky. Jelikož ruská armáda si plánuje ve své výzbroji ponechat pouze 2000 tanků, pro čistokrevný bitevní vrtulník nebude na evropském bojišti místo.
Foto: UH-72A Lakota / Wikipedia
Naopak do popředí se derou jiné výzvy. Úkoly armády se v poslední době začínají, čím dal více prolínat s úkoly policie (terorismus, zajištění pořádku) nebo záchranných složek (klimatické katastrofy, havárie, záchrana osob, pátraní).
Střední víceúčelový vrtulník může zastat několik rolí současně. Pro bitevní úkoly není problém na palubu umístit pokročilé zbraně, jako jsou AGM-114 Hellfire nebo nově i laserem naváděné střely Hydra 70.
Po sejmutí zbraní pak lze stejné vrtulníky použít pro jiné úkoly. Stejně dobře poslouží k transportu vojáků nebo k záchraně lidí uvězněných povodní na střechách svých domů.
Související články
Eurocopter X4 – vrtulník budoucnosti z Evropy
V předešlém článku jsme upozornili na skutečnost, že i 50 let stará konstrukce vrtulníku může mít ...
-
29.04.2012
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Polská armáda plánuje ambiciózní modernizaci svého vrtulníkového letectva
Poláci měli vždy speciální vztah ke své armádě. Byla a je největším zdrojem polské národní hrdosti - ...
-
24.05.2012
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu
Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední ...
-
31.01.2013
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ
Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...
-
26.05.2013
-
71 komentářů
-
Jan Grohmann
No koukám,že Sokol je opravdu větší,to bych jinak opravdu neřekl..co se týká provozní náročnosti,tak je jasné,že tyhle menší stroje jsou provozně levnější,ale na druhou stranu těch ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím! Háhrada strojů uprostřed jejich životnosti, i s docela slušnou zásobou munice ve skladech je krátkozraká. V průběhu dalších deseti či dvaceti let se začnou prodávat ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou však jsou také provozní náklady. Mi-24/35 pohání dojíce motorů o výkonu 2x1600 kW, a například Eurocopter AS565 Panther 2x635 kW. Podle stránek aircraftcompare.com dokáže ...Zobrazit celý příspěvek
Tady se jedná opravdu životnost do GO,protože skutečná životnost Mi-35 je kolem 30 let,takže by mohly létat za horizont roku 2030.Jejich vyřazení vnímám hodně negativně,protože se ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Mossback: Cituji GP Petra Pavla: Další vrtulníky jsou třeba bitevní, které jste tady viděli létat, jsou to Mi-24-35, jejich životnost končí mezi lety 2016 až 2018. Zřejmě ...Zobrazit celý příspěvek
1. vsechno univerzalni je na pytel 2. vsechno co jste jmenovali se hodi tak jedine jako nahrada za ty nase polsky Mi-2 (w-3a) ne pro podporu vojsk. 3. Pokud se chce fakt neco ...Zobrazit celý příspěvek
Citace: "Životnost strojů Mi-24V/Mi-35 končí mezi roky 2016 až 2018. Pokud nechce Armáda ČR ztratit své schopnosti v podobě bojových vrtulníků, musí velmi rychle hledat náhradu za ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě v úvahu připadá i nový nakup W-3 Sokol doplněný o bojové verze tohoto vrtulníku, které byly nedávno modernizované. Viz. odkazy. Byla by to určitě nejlevnější ...Zobrazit celý příspěvek
Pochybuji, že by Rusko mohlo být považováno za našeho potenciálního nepřítele. Spíš bych byl opatrný, co se týče bezvýhradného spoléhání na jakéhokoli spojence. Stačí si ...Zobrazit celý příspěvek
Ach bože ,tady se jaksi zapomíná, že Mi-24/35 -ruské vrtulníky. Přece nemůžeme být závislí na technice potenciálního nepřítele !!!! Ohledně NATO, jistí soudruzi již dávno a dávno ...Zobrazit celý příspěvek
mě by zajímalo,kde na to všechno chce ačr vzít peníze,nové radary,dělostřelecké systémy,modernizace nebo náhrada bvp,vrtulníky,ale nemáme na kalhoty a boty,propouštíme na ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím, toto je opravdu k pláčí, armáda se zbaví všech bojových vrtulníků...Tygří letku v Náměšti zruší. Za jakou cenu je asi prodá? Naposledy prodala armáda 7 vrtulníků ...Zobrazit celý příspěvek
Problém bude v tom, že nikdo na ministerstvu nepřemýšlí v nějakém horizontu a vztahu celkových nákladů. Total costs of ownership - porovnané např. na 10 let těžko vyjdou pro nové ...Zobrazit celý příspěvek
Ano má jenže můžeš mít buď dveřního střelce a tím pádem podpůrnej/bojovej vrtulník a nic jinýho ( leda tak se sníženou přepravní kapacitou) nebo můžeš mít AW 139 kde máš pro door ...Zobrazit celý příspěvek
109 má dveřního střelce: http://www.wallmonkeys.com/ima... Na verzi LUH jsem nekoukal to je pravda ta se bude cenou od základní armádní A109CM nejspíše dost lišit. Na ...Zobrazit celý příspěvek
vim ze v dobe nakupu mi-35/171s se planovala jejich spolecna modernizace a vyuzivani, ale nebyl by ted lepsi jeden univerzalni typ v cely acr?
vim ze v dobe nakupu mi-35/171s se planovala jejich spolecna modernizace a vyuzivani, ale nebyl by ted lepsi jeden univerzalni typ v cely acr?
Načítám diskuzi...