TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Konec vrtulníků Mi-24V/Mi-35 v Armádě ČR

Datum přidání 13.09.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 27 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Náčelník Generálního štábu Petr Pavel v rozhovoru s novináři na letecké výstavě CIAF 2013 nastínil zájem Armády ČR nakoupit nové víceúčelové vrtulníky. Bohužel není zatím známo příliš podrobností, protože Generálporučík Pavel odmítl konkretizovat o jaké stroje má Armáda ČR zájem. Nové vrtulníky však mají velikostně odpovídat vrtulníkům W3A-Sokol, což mnohé nasvědčuje.

AS565 Panther

Foto: Jeden z možných kandidátů - AS565 Panther / Wikipedia

 

V současné době slouží ve Vzdušných silách AČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá.

 

Životnost strojů Mi-24V/Mi-35 končí mezi roky 2016 až 2018. Pokud nechce Armáda ČR ztratit své schopnosti v podobě bojových vrtulníků, musí velmi rychle hledat náhradu za stárnoucí sovětské stroje.

 

Jak načrtl Náčelník Generálního štábu Petr Pavel, Armáda ČR jednoduše nemá peníze na nákup čistě bitevních strojů, jako jsou AH-64 Apache nebo Eurocopter Tiger. Jedinou schůdnou cestou je nákup víceúčelových vrtulníků, jenž mohou plnit nejrůznější spektrům úkolů – bojové, transportní, záchranné, MEDEVAC nebo civilní úkoly Integrovaného záchranného systému.

 

Nový vrtulník má velikostně odpovídat polskému stroji W3A-Sokol. Je to logické, nebo roli těžších transportních vrtulníků v Armádě ČR zastávají a budou ještě nějakou dobu zastávat, ať modernizované nebo nemodernizované, Mi-17/171š.

 

AW 139Foto: AgustaWestland AW139 / Wikipedia

 

Jaké stroje tedy připadají v úvahu? Do kategorie středních a víceúčelových vrtulníků můžeme zařadit Eurocopter UH-72A Lakota, Eurocopter AS565 Panther nebo AgustaWestland AW139M (případně AW 109, AW 149).

 

Vrtulníky jako Sikorsky UH-60 Black Hawk nebo NHIndustries NH90 jsou zřejmě díky své velikosti mimo hru, alespoň pokud mluvíme o náhradě za bitevní stroje Mi-24V/Mi-35.

 

Menší stroje mají, z pohledu Armády ČR, jednu zásadní výhodu. Nejenže stojí méně než jejich větší kolegové, ale jejich provoz je mnohem levnější. Můžeme zmínit menší spotřebu paliva nebo jednoduší logistiku.  

 

Někteří mohou namítnout, že nedosahují palebné síly jako čistokrevné bitevní vrtulníky. Avšak doby obřích tankových bitev jsou minulostí. Vždyť i AH-64 Apache a Eurocopter Tiger byly konstruovány čistě za účelem bojů se sovětským tanky. Jelikož ruská armáda si plánuje ve své výzbroji ponechat pouze 2000 tanků, pro čistokrevný bitevní vrtulník nebude na evropském bojišti místo.

 

UH-72A LakotaFoto: UH-72A Lakota / Wikipedia

 

Naopak do popředí se derou jiné výzvy. Úkoly armády se v poslední době začínají, čím dal více prolínat s úkoly policie (terorismus, zajištění pořádku) nebo záchranných složek (klimatické katastrofy, havárie, záchrana osob, pátraní).

 

Střední víceúčelový vrtulník může zastat několik rolí současně. Pro bitevní úkoly není problém na palubu umístit pokročilé zbraně, jako jsou AGM-114 Hellfire nebo nově i laserem naváděné střely Hydra 70.

 

Po sejmutí zbraní pak lze stejné vrtulníky použít pro jiné úkoly. Stejně dobře poslouží k transportu vojáků nebo k záchraně lidí uvězněných povodní na střechách svých domů.  

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Matesaax Datum: 16.09.2013 Čas: 16:03

Poláci potřebují nahradit část nejvíce olétaných Mi-24,zejména po misi v Iráku,tak mají zájem několik i použitých strojů nakoupit.

avatar
Jakub Mareš Datum: 16.09.2013 Čas: 12:28

docela by me zajimalo jak ste prisel na to ze by polaci chteli nakupovat mi-35?

avatar
Matesaax Datum: 15.09.2013 Čas: 14:48

No koukám,že Sokol je opravdu větší,to bych jinak opravdu neřekl..co se týká provozní náročnosti,tak je jasné,že tyhle menší stroje jsou provozně levnější,ale na druhou stranu těch levnějších náhražek už má naše armáda dost např.L-159 jako bojový letoun,RBS-70 jako náhrada systémů PVO a Mi-35 přes vyšší náklady toho nabízí stále dost.Stačí se podívat na sousední Polaky,kteří dodnes provozují pro nás nepředstavitelně drahé Su-22 a Mi-24 nevyřazují naopak plánují nákup dalších.

avatar
flash666 Datum: 15.09.2013 Čas: 13:25

Matesaax: panther je mensi nez sokol ;)

avatar
flanker.jirka Datum: 15.09.2013 Čas: 13:22

Zdravím!
Háhrada strojů uprostřed jejich životnosti, i s docela slušnou zásobou munice ve skladech je krátkozraká. V průběhu dalších deseti či dvaceti let se začnou prodávat stroje nové koncepce s tlačnými vrtulemi umožňující dosažení vyšších cestovních rychlostí, tuším se o tom tématu psalo i zde. Mi 24/35 má pořád dost potencionálu k modernizaci, stačí se podívat jak přestavěli tyto vrtulníky v jihoafrické republice pro Alžír nebo v jaké konfiguraci jsou dnes dodávány pro letectva Ruska a Brazilíe.
Možnou alternativu spatřuji například k dovyzbrojení stávajících Mi 171.
Co se týče ekonomiky provozu je spotřeba paliva jednou položkou z mnoha, způsob údržby, cena náhradních dílů, logistická podpora na zemi pak dalšími a nezanedbatelnými. Pochybuji, že nás potencionální nový dodavatel s výrobcem nechají vykonávat si svépomocí údržbu do takové úrovně jako to umíme u ruských vrtulníků. Polsko kupříkladu zjistilo, že je letouny Mig 29 nevyjdou dráž než nově F 16, ostatně v časopisu ATM 9/2013 proběhla krátká informace o modernizaci a prodloužení jejich životnosti do roku 2028.
(možná už je, ale rozhodnuto, trafiky na odprodej solidně udržovaných strojů a likvidace munice ze skladů dávno rozděleny, otázkou zůstává které straně se někdy v roce 2017 nasypat) :-D

avatar
Jan Grohmann Datum: 15.09.2013 Čas: 11:47

Otázkou však jsou také provozní náklady. Mi-24/35 pohání dojíce motorů o výkonu 2x1600 kW, a například Eurocopter AS565 Panther 2x635 kW.
Podle stránek aircraftcompare.com dokáže Mi-24 na litr paliva uletět 0,24 km, Panther 0,72 km - tedy třikrát více.
Otázkou tedy je, zda se investice do nových strojů nakonec nevyplatí, díky menší spotřebě paliva.

avatar
Matesaax Datum: 15.09.2013 Čas: 11:31

Tady se jedná opravdu životnost do GO,protože skutečná životnost Mi-35 je kolem 30 let,takže by mohly létat za horizont roku 2030.Jejich vyřazení vnímám hodně negativně,protože se jedná o jeden z mála opravdu bojových strojů naší armády.Spousta států NATO sice bitevní stroje taky nemá,ale zase mají např. výrazně více bojových letounů.U nás se redukovalo stíhací letectvo do jedné letky a ted i likvidace bojových vrtulníků.Přitom je jasné,že modernizace Mi-35 vyjde na čtvrtinu ceny nových strojů.To samé vrtulníky W-3A zdaleka nejsou dosloužilé,ale po opravě můžou létat do roku 2025.Zde je ovšem ten problém s vysokou cenou GO v Polsku.
Co se týká kandidátů na nové vrtulníky,tak optimální by byly zminované AW-139M či As-565 Panther.jejich nevýhoda jsou poněkud větší rozměry nevhodné např. pro LZS,protože nové stroje mají nahradit jak Mi-35,tak W-3A.To samé vyšší cena těchto vrtulníků bude dost velká nevýhoda.Proto jako nové kandidáty vidím spíše stroje Aw-109 či EC-635.
Další otázka je počet nových vrtulníků.Tady se bojím ,aby 17 Mi-35 a 10 W-3A nenahradilo třeba 12 vrtulníků.Minimální počet bych viděl na 18 kusů,12 pro Náměšt a 6 pro Líně.V případě většího počtu by mohlo pár strojů létat i ve Kbelích.

avatar
Jan Grohmann Datum: 15.09.2013 Čas: 09:26

Pro Mossback: Cituji GP Petra Pavla: Další vrtulníky jsou třeba bitevní, které jste tady viděli létat, jsou to Mi-24-35, jejich životnost končí mezi lety 2016 až 2018.
Zřejmě tady půjde spíše o dobu, kdy budou muset stroje Mi-24 podstoupit rozsáhlou generální opravu, aby mohly dále létat. Takže spíše, než investici do GO bude chtít AČR pořídit nové stroje.

avatar
Medicman Datum: 15.09.2013 Čas: 03:46

Hold peníze se musí otáčet. Prodávat ojetý a nakupovat nový. :(

avatar
flash666 Datum: 15.09.2013 Čas: 01:48

1. vsechno univerzalni je na pytel
2. vsechno co jste jmenovali se hodi tak jedine jako nahrada za ty nase polsky Mi-2 (w-3a) ne pro podporu vojsk.
3. Pokud se chce fakt neco univerzalni tak jedina moznost je neco na zpusob MH-60L DAP... coz se ale vracime k bodu 1.

PS: panthera nebo aw139 bych rad videl misto ty psonsky zrudy

avatar
Mossback Datum: 14.09.2013 Čas: 18:26

Citace: "Životnost strojů Mi-24V/Mi-35 končí mezi roky 2016 až 2018. Pokud nechce Armáda ČR ztratit své schopnosti v podobě bojových vrtulníků, musí velmi rychle hledat náhradu za stárnoucí sovětské stroje.

Životnost našich 17 Mi-24V (exportní označení Mi-35) rozhodně nekončí v uváděném časovém rozmezí. Jedná se totiž o nově vyráběné stroje - sedm dodali Rusové v rámci deblokace dluhu v roce 2003, dalších deset do roku 2006. Spíše se jedná o uvažovanou dobu služby v AČR před vyřazením/prodejem... Btw jsou to tedy ruské vrtulníky, ne sovětské (ale to už je vedlejší). Spíš mě štve, že pořízení nových vrtulníků bude nejspíš opět sloužit k obohacení ksindlů nabalených na politické a zbrojařské kruhy (rád se nechám příjemně překvapit...).

avatar
Medicman Datum: 14.09.2013 Čas: 18:13

Podle mě v úvahu připadá i nový nakup W-3 Sokol doplněný o bojové verze tohoto vrtulníku, které byly nedávno modernizované. Viz. odkazy. Byla by to určitě nejlevnější varianta.

http://www.airliners.net/photo/Poland---Army/PZL-Swidnik-W-3PL-Gluszec/1988563/L/

http://www.letectvo.sk/ozbrojene-sily/pilot-vojenske-letectvo-a-pvo/polsky-bojovy-vrtulnik-w-3pl

avatar
Argonaut.CZ Datum: 14.09.2013 Čas: 16:16

Pochybuji, že by Rusko mohlo být považováno za našeho potenciálního nepřítele. Spíš bych byl opatrný, co se týče bezvýhradného spoléhání na jakéhokoli spojence. Stačí si vzpomenout např. Malou dohodu, Mnichov (kdy nás obětovali Francie s Británií), okupaci v 68, kdy jsme byli každému na západě buřt...

Je nutné si uvědomit, že od roku 89 už uplynulo 23 let. Navíc jsme geograficky součástí Euro-Asie a USA mají priority v Americe (střed a jih) a NATO je akční jenom kvůli USA.

avatar
Raptor Datum: 14.09.2013 Čas: 15:58

Ach bože ,tady se jaksi zapomíná, že Mi-24/35 -ruské vrtulníky. Přece nemůžeme být závislí na technice potenciálního nepřítele !!!! Ohledně NATO, jistí soudruzi již dávno a dávno věstili tomuto obrannému sdruženi konec, a jak to dopadlo každý jaksi ví ...D:

avatar
psovod Datum: 14.09.2013 Čas: 15:26

mě by zajímalo,kde na to všechno chce ačr vzít peníze,nové radary,dělostřelecké systémy,modernizace nebo náhrada bvp,vrtulníky,ale nemáme na kalhoty a boty,propouštíme na základních funkcích

arr