TACTICAL PRO

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Pozemní technika

Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Datum přidání 03.12.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container Carrier (CC). Automobil vyvinula firma VYVOJ Martin za úzké spolupráce se slovenskou armádou.

TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Foto: TATRAPAN 8×8 Container Carrier / VYVOJ Martin

 

Obrněné vozidlo TATRAPAN vzniklo s cílem nahradit zastaralé transportéry OT-64 SKOT. Po rozpadu Československa v roce 1993 pokračoval vývoj na Slovensku. Slovenská armáda do roku 2009 odebrala 50 vozidel TATRAPAN.

 

TATRAPAN je postaven na podvozku nákladních automobilů TATRA, konkrétně typu TATRA T-815 VP 6x6. Původní TATRAPAN poháněl tatrovácký motor o výkonu 275 kW, modernizovaná vozidla (od roku 2000) pak německý motor Deutz BF6M 1015C (302 kW).

 

Od roku 2009 VYVOJ Martin pracuje na specializované verzi TATRAPAN 8×8 CC – obrněném nosiči kontejnerů. Slavnostní křest nového vozidla se udál v prostorách firmy na konci dubna 2012.

 

TATRAPAN 8×8 Container Carrier umožňuje přepravovat standardní kontejnery ISO 1D, 1DPS, 1DPL a 1C včetně kontejnerů se specializovaným obsahem. Vozidlo například poslouží jako hlavní nosič slovenského mobilního komunikačního systému MOKYS.

 

TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Foto: TATRAPAN 8x8 Container Carrier / VYVOJ Martin

 

TATRAPAN 8×8 CC využívá nejnovější tatrovácký podvozek sedmé řady, což vozidlu uděluje výjimečné jízdní vlastnosti v terénu. Změna světlé výšky podvozku a pneumatické pružení pak umožňuje snadnější manipulaci s kontejnery.

 

Tříčlenná posádka sedí v pancéřované klimatizované kabině s nezávislým topením. Základní pancéřování kabiny odolá střelám 7,62×51 NATO ( STANAG 4569 Level 1).

 

V případě potřeby lze kabinu dovybavit keramickými pláty pro zvýšení balistické odolnosti, až proti střelám 7,62×51 s wolframovou špičkou ( STANAG 4569 Level 3). Dvě osoby dokáží namontovat (našroubovat) keramické pláty v polních podmínkách během tří hodin.

 

Video: Propagační video TATRAPAN 8×8 CC. / YouTube

 

Dno kabiny dosahuje balistické odolnosti proti minám na úrovni Level 2a. Posádka je tak v bezpečí proti výbuchu miny o ekvivalentu 6 kg TNT pod jakýmkoliv kolem.

 

V oficiálním prospektu se dočteme, že TATRAPAN 8x8 CC „umožňuje instalaci všech motorů a převodovek TATRY 7. řády.“ K dispozici jsou tatrovácké motory s minimálním výkonem 300 kW. Maximální konstrukční rychlost vozidla je 118 km/h. S interním nádržemi pak TATRAPAN 8×8 CC ujede až 800 kilometrů.

 

Pohotovostní hmotnost vozidla je 18,8 tun, užitečný náklad je 17 tun. V případě potřeby lze za TATRAPAN 8×8 CC připojit přívěs o hmotnosti až 16 tun.

 

Vozidlo také splňuje požadavky normy STANAG 3548 pro přepravu. TATRAPAN 8×8 CC je přepravitelný pomocí letadla C-130 Hercules, po železnici nebo na nákladním valníku.

Zdroj: VYVOJ Martin

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 04.12.2013 Čas: 20:07

Tak on ten Tatrapan je přímo na podvozku T 815-790R99 38 300 8x8.1R, takže to není konkurence pro Tatru, ale pro jiné výrobce pancéřových nástaveb např.SVOS, i když pro ně má Tatra podvozek s motorem před kabinou (pro Vegu).

avatar
JiriTintera Datum: 04.12.2013 Čas: 17:13

Info. pro Jana Grohmanna,
konstrukce podvozku OT-64 převzala komponenty z vozidla Praga S-360. Informace o podvozku tatrovácké provenience jsou scestné!

Odkaz
Michal Burian, Josef Dítě Josef a Martin Dubánek: OT-64 SKOT, strana 44 a 181, ISBN 978-80-247-3283-1

avatar
JiriTintera Datum: 04.12.2013 Čas: 16:58

Vážení,
jsem zvědav zda Slováci se svou úpravou Tatry prosadí. Kopřivnice totiž nabízí obdobné typy vozidel v čtyřech hmotnostních kategoriích. Například na chassis T815-780R59 19270 4x4.1R, T815-790R39 29300 6x6.1R a T815-790R99 38300 8x8.1R, které mohou na přání zákazníka vybavit pancéřovými kabinami firmy SVOS.

Odkaz
http://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/armada/dalsi-vozy/

P. S.
Pamětníci tvrdí, že projekt OT-64 vznikl v Pragovce v roce 1959 a byl označen: S-260. Toto platilo až do roku 1961, kdy došlo k sloučení firem Praga a Avia. Snad proto archiv firmy Avia vývoj OT-64 eviduje jako: A-105.

avatar
David Datum: 04.12.2013 Čas: 10:08

Je to možná rýpání, ale TATRAPAN nevznikl jako náhrada za OT-64. Ten tehdy měly nahradit nové obrněné transportéry - buď sovětské BTR-80 a nebo nějaký zcela nový OT. Jde ostatně o docela jinou kategorii a slovenská armáda TATRAPANY coby OT nepoužívá.
Přesto jde bezesporu o technicky velice zajímavé vozidlo

avatar
Václav Datum: 03.12.2013 Čas: 18:19

Dobrý den.
OT-64 je celý původní konstrukce AVIA. Pouze motor je Tatra.

avatar
Jan Grohmann Datum: 03.12.2013 Čas: 17:05

Dobrý den,
zmínka o jediném uživateli byla smazána.
Co se týče tatrováckého podvozku, cituji zdroj z vojsko.cz " Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, které se v provedení 8x8 přezdívá KOLOS. Při projektování se vycházelo z podvozku T-111 a T-138. Ale kdybychom otočili SKOTa na záda, zjistíme že podoba je minimální."
Podvozek OT-64 tedy skutečně vychází z Tatrovek. Zmínku o podobnosti OT-64, jsme ale pro jistotu smazali.

avatar
skelet Datum: 03.12.2013 Čas: 16:49

Další chybou je, že OT-64 má podvozek z nákladních Tater. Což není pravda, protože nápravy jsou lichoběžníkové.

avatar
butters Datum: 03.12.2013 Čas: 16:03

Mate chybu v clanku ;)

"Jediným uživatelem vozidla TATRAPAN je slovenská armáda, která do roku 2009 odebrala 50 vozidel"

TATRAPAN bol predany aj do Grecka ako sucast zakazky na hufnice ZUZANA. Greckom boli postupene aj s hufnicami Cypru.

arr