TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Slovenský nosič kontejnerů TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Datum přidání 03.12.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská armáda dokončila počáteční testy nového obrněného nosiče kontejnerů TATRAPAN 8×8 Container Carrier (CC). Automobil vyvinula firma VYVOJ Martin za úzké spolupráce se slovenskou armádou.

TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Foto: TATRAPAN 8×8 Container Carrier / VYVOJ Martin

 

Obrněné vozidlo TATRAPAN vzniklo s cílem nahradit zastaralé transportéry OT-64 SKOT. Po rozpadu Československa v roce 1993 pokračoval vývoj na Slovensku. Slovenská armáda do roku 2009 odebrala 50 vozidel TATRAPAN.

 

TATRAPAN je postaven na podvozku nákladních automobilů TATRA, konkrétně typu TATRA T-815 VP 6x6. Původní TATRAPAN poháněl tatrovácký motor o výkonu 275 kW, modernizovaná vozidla (od roku 2000) pak německý motor Deutz BF6M 1015C (302 kW).

 

Od roku 2009 VYVOJ Martin pracuje na specializované verzi TATRAPAN 8×8 CC – obrněném nosiči kontejnerů. Slavnostní křest nového vozidla se udál v prostorách firmy na konci dubna 2012.

 

TATRAPAN 8×8 Container Carrier umožňuje přepravovat standardní kontejnery ISO 1D, 1DPS, 1DPL a 1C včetně kontejnerů se specializovaným obsahem. Vozidlo například poslouží jako hlavní nosič slovenského mobilního komunikačního systému MOKYS.

 

TATRAPAN 8x8 Container Carrier

Foto: TATRAPAN 8x8 Container Carrier / VYVOJ Martin

 

TATRAPAN 8×8 CC využívá nejnovější tatrovácký podvozek sedmé řady, což vozidlu uděluje výjimečné jízdní vlastnosti v terénu. Změna světlé výšky podvozku a pneumatické pružení pak umožňuje snadnější manipulaci s kontejnery.

 

Tříčlenná posádka sedí v pancéřované klimatizované kabině s nezávislým topením. Základní pancéřování kabiny odolá střelám 7,62×51 NATO ( STANAG 4569 Level 1).

 

V případě potřeby lze kabinu dovybavit keramickými pláty pro zvýšení balistické odolnosti, až proti střelám 7,62×51 s wolframovou špičkou ( STANAG 4569 Level 3). Dvě osoby dokáží namontovat (našroubovat) keramické pláty v polních podmínkách během tří hodin.

 

Video: Propagační video TATRAPAN 8×8 CC. / YouTube

 

Dno kabiny dosahuje balistické odolnosti proti minám na úrovni Level 2a. Posádka je tak v bezpečí proti výbuchu miny o ekvivalentu 6 kg TNT pod jakýmkoliv kolem.

 

V oficiálním prospektu se dočteme, že TATRAPAN 8x8 CC „umožňuje instalaci všech motorů a převodovek TATRY 7. řády.“ K dispozici jsou tatrovácké motory s minimálním výkonem 300 kW. Maximální konstrukční rychlost vozidla je 118 km/h. S interním nádržemi pak TATRAPAN 8×8 CC ujede až 800 kilometrů.

 

Pohotovostní hmotnost vozidla je 18,8 tun, užitečný náklad je 17 tun. V případě potřeby lze za TATRAPAN 8×8 CC připojit přívěs o hmotnosti až 16 tun.

 

Vozidlo také splňuje požadavky normy STANAG 3548 pro přepravu. TATRAPAN 8×8 CC je přepravitelný pomocí letadla C-130 Hercules, po železnici nebo na nákladním valníku.

Zdroj: VYVOJ Martin

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 04.12.2013 Čas: 20:07

Tak on ten Tatrapan je přímo na podvozku T 815-790R99 38 300 8x8.1R, takže to není konkurence pro Tatru, ale pro jiné výrobce pancéřových nástaveb např.SVOS, i když pro ně má Tatra podvozek s motorem před kabinou (pro Vegu).

avatar
JiriTintera Datum: 04.12.2013 Čas: 17:13

Info. pro Jana Grohmanna,
konstrukce podvozku OT-64 převzala komponenty z vozidla Praga S-360. Informace o podvozku tatrovácké provenience jsou scestné!

Odkaz
Michal Burian, Josef Dítě Josef a Martin Dubánek: OT-64 SKOT, strana 44 a 181, ISBN 978-80-247-3283-1

avatar
JiriTintera Datum: 04.12.2013 Čas: 16:58

Vážení,
jsem zvědav zda Slováci se svou úpravou Tatry prosadí. Kopřivnice totiž nabízí obdobné typy vozidel v čtyřech hmotnostních kategoriích. Například na chassis T815-780R59 19270 4x4.1R, T815-790R39 29300 6x6.1R a T815-790R99 38300 8x8.1R, které mohou na přání zákazníka vybavit pancéřovými kabinami firmy SVOS.

Odkaz
http://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/armada/dalsi-vozy/

P. S.
Pamětníci tvrdí, že projekt OT-64 vznikl v Pragovce v roce 1959 a byl označen: S-260. Toto platilo až do roku 1961, kdy došlo k sloučení firem Praga a Avia. Snad proto archiv firmy Avia vývoj OT-64 eviduje jako: A-105.

avatar
David Datum: 04.12.2013 Čas: 10:08

Je to možná rýpání, ale TATRAPAN nevznikl jako náhrada za OT-64. Ten tehdy měly nahradit nové obrněné transportéry - buď sovětské BTR-80 a nebo nějaký zcela nový OT. Jde ostatně o docela jinou kategorii a slovenská armáda TATRAPANY coby OT nepoužívá.
Přesto jde bezesporu o technicky velice zajímavé vozidlo

avatar
Václav Datum: 03.12.2013 Čas: 18:19

Dobrý den.
OT-64 je celý původní konstrukce AVIA. Pouze motor je Tatra.

avatar
Jan Grohmann Datum: 03.12.2013 Čas: 17:05

Dobrý den,
zmínka o jediném uživateli byla smazána.
Co se týče tatrováckého podvozku, cituji zdroj z vojsko.cz " Na první pohled se opravdu zdá, že podvozek je z Tatry 813, které se v provedení 8x8 přezdívá KOLOS. Při projektování se vycházelo z podvozku T-111 a T-138. Ale kdybychom otočili SKOTa na záda, zjistíme že podoba je minimální."
Podvozek OT-64 tedy skutečně vychází z Tatrovek. Zmínku o podobnosti OT-64, jsme ale pro jistotu smazali.

avatar
skelet Datum: 03.12.2013 Čas: 16:49

Další chybou je, že OT-64 má podvozek z nákladních Tater. Což není pravda, protože nápravy jsou lichoběžníkové.

avatar
butters Datum: 03.12.2013 Čas: 16:03

Mate chybu v clanku ;)

"Jediným uživatelem vozidla TATRAPAN je slovenská armáda, která do roku 2009 odebrala 50 vozidel"

TATRAPAN bol predany aj do Grecka ako sucast zakazky na hufnice ZUZANA. Greckom boli postupene aj s hufnicami Cypru.

arr