Problém: Ruská protivzdušná obrana. Řešení: Eurofighter STAR

Problém: Ruská protivzdušná obrana. Řešení: Eurofighter STAR
Budoucnost leteckého boje je v dronech / Airbus Defence & Space (Zvětšit)

Německá divize Airbus Defence & Space v rámci programu STAR (System and Teaming Advanced Research) postaví pokročilý demonstrátor víceúčelové stíhačky Eurofighter Typhoon. Eurofighter STAR prozkoumá a rozvine schopnosti vedení společného boje pilotovaných a nepilotovaných letadel, zejména v operacích proti nepřátelské protivzdušné obraně (PVO).

„Týmování“ lidí a robotů MUM-T (Manned-UnManned Teaming) je ve vojenství velké téma. Dotýká se to všech domén válčení, zejména vedení boje na zemi, na moři a ve vzduchu. Cíl je prostý – růst vojenských schopností s omezenými personálními zdroji.

Letectvo de facto bojuje s omezenými lidskými zdroji neustále. Stíhací piloti jsou elitní „akademičtí atleti“, jejichž výcvik stojí miliony dolarů. Cena výcviku pilota F-35 pohodlně přesáhne deset a více milionů dolarů, tedy několik stovek milionů korun. Ostatně stíhací piloti jsou tak cenní, že pro jejich záchranu jsou zřizovány speciální jednotky se speciálním (velmi drahým) vybavením a jsou vyvinuty speciální taktiky pátraní a záchrany v boji CSAR (Combat Search And Rescue). Piloti jsou také velmi cenní pro nepřítele, což dokázala válka ve Vietnamu nebo například sestřel Francise Powerse s U-2 nad Sovětským svazem.

Nedávno jsme se mohli na stránkách amerického letectva dočíst následující: „Záchrana personálu není jedinečná jen pro americké ozbrojené síly, ale je to úkol hluboce zakořeněný v amerických hodnotách. Záchrana personálu sice chrání investice ministerstva obrany do personálu a upírá nepříteli možnost využít izolovaný personál k propagandě, ale také jasně vysílá signál, že ministerstvo obrany uznává americkou hodnotu posvátnosti života. Vědomí, že existuje šance na záchranu, pokud se něco pokazí, zvyšuje morálku a efektivitu našeho vojenského personálu. Každá složka armády je odpovědná za provádění záchrany personálu a CSAR je metodou amerického letectva pro vyhledávání, autorizaci, ochranu a záchranu izolovaného personálu."

Výcvik a ochrana pilotů je tedy velmi komplexní proces vyžadující další rozsáhlý podpůrný aparát s velkým množstvím zdrojů, ať už v podobě dalšího specializovaného personálu, techniky nebo infrastruktury. Ostatně v americkém letectvu (USAF) je pouze 5 % pilotů… ostatní slouží de facto k podpoře práce těchto pilotů. Jinak řečeno, jednoho pilota podporuje 20 lidí.

Eurofightery nad Baltikem

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Evropské stíhačky Eurofighter pro Španělsko a Turecko

Španělsko koupí 20 evropských víceúčelových stíhaček Eurofighter za dvě miliardy euro. O ...

PREMIUM Britské stíhačky Eurofighter pro Ukrajinu?

Volodymyr Zelenskyj ve středu navštívil Velkou Británii, kde se setkal s britským premiérem Rishim ...

PREMIUM Stíhačky Eurofighter Typhoon pro Turecko: Chybí již jen souhlas Berlína

Turecko minulý týden „překvapilo“ zájmem o stíhací letouny Eurofighter Typhoon. Ankara se po ...

Luftwaffe: Eurofighter EK pro elektronický boj, F-35A pro jaderné odstrašení

Německá vláda oficiálně schválila vývoj a nákup letounů Eurofighter EK (Elektronischer Kampf) pro ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.