Problém: Ruská protivzdušná obrana. Řešení: Eurofighter STAR
- 18. 5. 2024
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Německá divize Airbus Defence & Space v rámci programu STAR (System and Teaming Advanced Research) postaví pokročilý demonstrátor víceúčelové stíhačky Eurofighter Typhoon. Eurofighter STAR prozkoumá a rozvine schopnosti vedení společného boje pilotovaných a nepilotovaných letadel, zejména v operacích proti nepřátelské protivzdušné obraně (PVO).
„Týmování“ lidí a robotů MUM-T (Manned-UnManned Teaming) je ve vojenství velké téma. Dotýká se to všech domén válčení, zejména vedení boje na zemi, na moři a ve vzduchu. Cíl je prostý – růst vojenských schopností s omezenými personálními zdroji.
Letectvo de facto bojuje s omezenými lidskými zdroji neustále. Stíhací piloti jsou elitní „akademičtí atleti“, jejichž výcvik stojí miliony dolarů. Cena výcviku pilota F-35 pohodlně přesáhne deset a více milionů dolarů, tedy několik stovek milionů korun. Ostatně stíhací piloti jsou tak cenní, že pro jejich záchranu jsou zřizovány speciální jednotky se speciálním (velmi drahým) vybavením a jsou vyvinuty speciální taktiky pátraní a záchrany v boji CSAR (Combat Search And Rescue). Piloti jsou také velmi cenní pro nepřítele, což dokázala válka ve Vietnamu nebo například sestřel Francise Powerse s U-2 nad Sovětským svazem.
Nedávno jsme se mohli na stránkách amerického letectva dočíst následující: „Záchrana personálu není jedinečná jen pro americké ozbrojené síly, ale je to úkol hluboce zakořeněný v amerických hodnotách. Záchrana personálu sice chrání investice ministerstva obrany do personálu a upírá nepříteli možnost využít izolovaný personál k propagandě, ale také jasně vysílá signál, že ministerstvo obrany uznává americkou hodnotu posvátnosti života. Vědomí, že existuje šance na záchranu, pokud se něco pokazí, zvyšuje morálku a efektivitu našeho vojenského personálu. Každá složka armády je odpovědná za provádění záchrany personálu a CSAR je metodou amerického letectva pro vyhledávání, autorizaci, ochranu a záchranu izolovaného personálu."
Výcvik a ochrana pilotů je tedy velmi komplexní proces vyžadující další rozsáhlý podpůrný aparát s velkým množstvím zdrojů, ať už v podobě dalšího specializovaného personálu, techniky nebo infrastruktury. Ostatně v americkém letectvu (USAF) je pouze 5 % pilotů… ostatní slouží de facto k podpoře práce těchto pilotů. Jinak řečeno, jednoho pilota podporuje 20 lidí.
Eurofightery nad Baltikem
Související články
Evropské stíhačky Eurofighter pro Španělsko a Turecko
Španělsko koupí 20 evropských víceúčelových stíhaček Eurofighter za dvě miliardy euro. O ...
- 27.06.2022
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Britské stíhačky Eurofighter pro Ukrajinu?
Volodymyr Zelenskyj ve středu navštívil Velkou Británii, kde se setkal s britským premiérem Rishim ...
- 09.02.2023
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Stíhačky Eurofighter Typhoon pro Turecko: Chybí již jen souhlas Berlína
Turecko minulý týden „překvapilo“ zájmem o stíhací letouny Eurofighter Typhoon. Ankara se po ...
- 24.11.2023
- 21 komentářů
- Jan Buchar
Luftwaffe: Eurofighter EK pro elektronický boj, F-35A pro jaderné odstrašení
Německá vláda oficiálně schválila vývoj a nákup letounů Eurofighter EK (Elektronischer Kampf) pro ...
- 30.11.2023
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.