Nová americká nosná raketa Vulcan

Foto: Grafická představa rakety Vulcan. / ULA
Grafická představa rakety Vulcan. / ULA

United Launch Alliance (ULA) vyvíjí nový vesmírný dopravní prostředek Vulcan. Raketa v budoucnu nahradí nosné rakety Atlas V a Delta IV - v současné době hlavní prostředky pro vynášení amerických vojenských satelitů na oběžnou dráhu.

ULA vs. SpaceX

Americké letectvo, resp. Vesmírné velitelství amerického letectva AFSPC (Air Force Space Command), poskytuje v rámci programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) kapacity pro vynášení amerických vojenských nebo důležitých vědeckých satelitů.

Jedinými nosnými prostředky programu EELV jsou rakety Atlas V a Delta IV. Výrobce raket i dodavatel služeb pro program EELV je společnost ULA, joint venture firem Boeing a Lockheed Martin.

Pro společnost ULA jde o zajímavý byznys, neboť americké ministerstvo obrany vynaloží na kosmické programy každoročně kolem 3,2 miliardy dolarů. Z toho zhruba 1,4 miliardy na program EELV. Například jeden start rakety Delta IV přijde na 140 až 170 milionů dolarů.

O vynášení vojenských satelitů na oběžnou dráhu se však zajímá nová „štika v rybníku" - soukromá vesmírná agentura Space X. Agentura letectvu nabízí k využití svou částečně znovupoužitelnou dvojstupňovou raketu Falcon 9.

Podle vizí SpaceX první znovupoužitelný stupeň (v budoucnu snad i druhý) rakety Falcon 9 kontrolovaně přistane na námořní plošině. První stupeň pak lze využít při stavbě další rakety. Zatím však všechny tři ostré přistávací manévry prvního stupně skončily neúspěchem.

V případě dokončení vývoje raket Falcon 9 SpaceX získá obrovskou konkreční výhodu. V současné době jeden start rakety Falcon 9 1.1 přijde na téměř 60 milionů dolarů. Elon Musk, majitel firmy Space X, však věří v budoucí třetinový pokles ceny za start.

Start rakety Falcon 9 1.1

Falcon 9 (Falcon 9 1.1) vynese na nízkou oběžnou dráhu LEO (Low Earth Orbit) 13 tun nákladu. Konkurenční Atlas V 18 tun a Delta IV 28 tun.

Také na přechodovou dráhu ke geosynchronní dráze GTO (Geostationary Transfer Orbit), kde se nacházejí mimo jiné některé klíčové špionážní satelity, vynesou Atlas V a Delat IV dvoj- až trojnásobně více užitečného nákladu.

Raketa Vulcan

Odpovědí ULA na raketu Falcon 9 je částečně znovupoužitelná nosná raketa Vulcan s technologií SMART (Sensible, Modular, Autonomous Return Technology).

Na rozdíl od Falcon 9, kdy přistává celý první stupeň, plánuje ULA zachycovat pouze raketové motory rakety Vulcan vrtulníky CH-47 Chinook. Ač celý koncept zní divoce, samotný princip je v podstatě jednoduchý.

Po vyhoření prvního stupně dojde k řízenému „odstřelu" raketového motoru. Při pádu atmosférou motor ochrání a zpomalí nafukovací tepelný štít. Poté dojde k vystřeleí malého a lehkého padáku – zvolen pro úsporu místa a hmotnosti. Ve vzduch pak padák i s motorem zachytí speciálně upravený vrtulník Chinook.

Start rakety Delta IV Heavy

Zachycené motory projdou kontrolou a získají novou certifikaci pro let. Tímto způsobem lze údajně snížit výrobní náklady raketových motorů o 90 %. K prvnímu nasazení znovupoužitelných motorů na raketě Vulcan dojde snad již v roce 2024. Start rakety Vulcan přijde americké daňové poplatníky na 100 milionů dolarů.

Jaké motory Vulcan využije, zatím není známo. Uvažuje se o čtveřici motorů BE-4 od firmy Blue Origin na zkapalněný zemní plyn, nebo dvou motorů AR-1 na letecký petrolej. Každopádně Vulcan bude využívat pouze americké motory a nikoliv mediálně známe ruské RD-180.

Počítá se také s vývojem nového druhého stupně ACES (Advanced Cryogenic Evolved Stage). Vulcan se stupněm ACES dokáže nahradit nejsilnější variantu rakety Delta IV Heavy.

Nová raketa získá různě velké aerodynamické kryty nákladového prostoru a různý počet pomocných urychlovacích bloků. Údaje o nosnosti však nejsou k dispozici. Podle tiskové zprávy ULA Vulcan dokáže „unést stejné spektrum nákladu jako Delta IV nebo Atlas V."

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vesmírný letoun Skylon míří do armády

Zájem armády o vesmírný letoun Skylon jsme předpovídali již dříve. Nyní se naše předpovědi naplnily. ...

CST-100: Vesmírná loď od společnosti Boeing

Ve Spojených státech v rámci programu CCDev vyvíjí několik společností nové vesmírné lodě. Jednou ze ...

EmDrive: Vesmírný pohon budoucnosti nebo velká blamáž?

EmDrive je experimentální pohon pro vesmírné lety slibující způsobit revoluci ve vesmírných letech. ...

Vojenský raketoplán X-37B zpět na Zemi

V pátek dosedl na leteckou základnu amerického letectva (U.S. Air Force) Vandenberg (Vandenberg Air ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cit1zen
    01:44 18.04.2015

    Falcon 9.1 bude v budúcnosti pristávať na Cape Canaveral, teraz pristáva na plošine v mori lebo im nechceli povoliť pristátie na pevnine. A vždy trafili tú plošinu, len raz sa minula hydraulická kvapalina( čo fixli ), a dva krát boli nevhodne podmienky.

  • pet.rok
    10:50 16.04.2015

    Udaj nosnosti rakety Delta IV uvedeny v clanku (28t LEO) je maximalna nosnost vo verzii H (Heavy) s troma CBS (common booster core).
    Verzia Delta IV M+ s jednym CBS a dvoma startovacimi motormi na THP dosahuje zrovnatelnu nosnost na LEO ako Falcon 9.1 t.j. 13+t
    a vyssiu na GTO (6,3t vs 4.,6t) vdaka efektivnejsiemu motoru druheho stupna.